Ahad, 12 Februari 2023

GEMPA BUMI - MANGSA TERUS MENINGKAT


Hampir 26 juta orang terjejas akibat gempa Turkiye-Syria



HAMPIR 26 juta orang terjejas dengan gempa bumi yang melanda Turkiye dan Syria minggu ini, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada Sabtu, memberi amaran berpuluh-puluh hospital juga rosak.

Ketika jumlah kematian akibat gempa meningkat melebihi 25,000, agensi kesihatan PBB itu melancarkan rayuan kilat pada Sabtu meminta AS$42.8 juta untuk membantunya menangani keperluan kesihatan segera dan semakin mendesak. 

WHO mengeluarkan AS$16 juta daripada dana kecemasannya, sebelum ini berkata sehingga 23 juta orang mungkin terjejas.

Tetapi pada Sabtu, jumlah itu meningkat kepada hampir 26 juta, dengan 15 juta terjejas di Turkiye dan hampir 11 juta di Syria yang dilanda perang.

Antaranya, lebih 5 juta orang dianggap paling terdedah, termasuk hampir 350,000 warga emas dan lebih 1.4 juta kanak-kanak.


Turkiye tahan 48 suspek kes rompak, menipu mangsa gempa

PIHAK berkuasa Turkiye menahan 48 individu kerana merompak atau cuba menipu mangsa selepas gempa bumi kuat melanda negara itu, lapor media kerajaan pada Sabtu.

Suspek ditahan di lapan wilayah berbeza sebagai sebahagian daripada siasatan terhadap rompakan selepas gempa bumi 7.8 magnitud pada Isnin yang melanda wilayah itu, kata agensi berita Anadolu.

Ia kemudian melaporkan 42 suspek ditahan kerana merompak di wilayah selatan Hatay, manakala enam ditangkap kerana menipu seorang mangsa di Gaziantep melalui telefon.

WOIT

ADA YG AMBIL

PELUANG

MEROMPAK

AMIN

Tiada ulasan: