Ahad, 12 Februari 2023

SERANG SAMPAI MATI


Mahkamah tolak permohonan Hadi batal petisyen pilihan raya Marang

MAHKAMAH Pilihan Raya Terengganu hari ini menolak permohonan Perikatan Nasional (PN) untuk membatalkan petisyen keputusan PRU15 bagi kawasan Parlimen Marang.

Peguam Wan Rohimi Wan Daud berkata, mahkamah juga mengarahkan ahli Parlimen kawasan itu Abdul Hadi Awang membayar kos perundangan RM20,000 kepada pihak pempetisyen.

“Bantahan awal ditolak dan plantif perlu membayar kos perundangan RM20,000,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Menurutnya Hakim Hassan Abdul Ghani membuat keputusan bagi petisyen difailkan calon Barisan Nasional (BN) Jasmira Othman.

Hakim juga menetapkan perbicaraan penuh bagi petisyen kawasan Marang akan bermula pada 6 Mac sehingga 21 Mac depan, tambahnya.

Beliau berkata keputusan tadi dibacakan oleh hakim menggunakan sesi aplikasi zoom awal pagi tadi.

Peguam yang mewakili Umno Terengganu, Amin Othman pula berkata hakim menolak semua alasan permohonan bantahan awal yang dikemukakan PN.

Ini termasuk alasan tempoh had masa bagi failkan petisyen seperti yang ditetapkan mengikut Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, katanya.

“Semua alasan ditolak hakim mahkamah tinggi biarpun sebelum ini mahkamah menolak permohonan petisyen Masjid Tanah. Tapi untuk Marang, hakim tidak terima.

Beliau merujuk keputusan mahkamah yang mengekalkan Mas Ermieyati Samsudin bagi kerusi Masjid Tanah pada pada Selasa lalu.

Oleh itu hakim bersetuju petisyen hanya boleh difailkan dalam tempoh 21 hari selepas keputusan PRU15 dan bukan 28 hari selepas tarikh wang rasuah itu didakwa dibayar pada pengundi, katanya.

Umno Terengganu memfailkan petisyen pada 3 Januari bagi membatalkan kemenangan di tiga kerusi – Marang, Kuala Terengganu dan Kemaman.

Petisyen difailkan oleh calon masing-masing iaitu Jasmira Othman (Marang), Mohd Zubir Embong (Kuala Terengganu) dan Ahmad Said (Kemaman).

Ahmad yang juga pengerusi Umno Terengganu mendakwa ada “bukti jelas” oleh saksi yang mendakwa menerima wang daripada PAS yang memancing undi di tiga kawasan itu.

Keputusan permohonan membatalkan petisyen bagi kerusi Kemaman akan didengar pada petang ini melalui aplikasi zoom.

Keputusan bagi petisyen untuk kerusi Kuala Terengganu akan diketahui pada 17 Februari. – 12 Februari, 2023.

SERANG SERANG

SERANG

AMIN

INI CARA TERBAIK

UNTUK PUKUL

MUSUH

AMIN

DAH JATUH

LANYAK

AMIN

BUNUH TIKAM 

BAGI MATI

AMIN

BUANG RUMAH

 KE DALAM LAUT

MACAM YG DIBUAT

OLEH RAJA MELAKA

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: