Rabu, 29 Mac 2023

CHINA TIPU MELAYU & ARAB



Mahkamah Kuwait hukum Jho Low penjara 10 tahun

AHLI perniagaan dalam buruan Low Taek Jho dijatuhi hukuman penjara 10 tahun tanpa kehadirannya oleh mahkamah Kuwait berhubung tuduhan pengubahan wang haram.

Menurut laporan akhbar Kuwait Al-Qabas, seorang syeikh bersama rakan kongsinya dan dua warga asing juga dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun setiap seorang.

Turut dilaporkan seorang peguam dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun atas tuduhan pengubahan wang haram berkaitan dana Malaysia.

Akhbar itu mengenal pasti warga asing itu sebagai Low dan ahli perniagaan Syria-Perancis Bachar Kiwan, tetapi tidak menamakan individu lain yang terlibat.


Mereka juga didakwa diarah memulangkan AS$1 bilion (RM4.4 bilion) selain membayar denda berjumlah KD145 juta (RM2 bilion).

Sementara itu, Sarawak Report mendakwa dana Malaysia adalah daripada 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Portal itu juga mengenal pasti syeikh itu sebagai Sheikh Sabah Jaber Al-Mubarak Al-Sabah, yang merupakan anak kepada bekas perdana menteri Kuwait.

Rakan kongsinya dikenal pasti sebagai sekutu Low, Hamad Al Wazan dan peguamnya sebagai Saud Abdelmohsan.

Al-Qabas melaporkan mereka yang terlibat didakwa melakukan pengubahan wang haram China bersamaan dengan KD343,700,000 (RM4.95 bilion) kerana mengetahui ia adalah hasil haram yang digelapkan daripada dana kekayaan negara Malaysia.

Pada 2020 The Wall Street Journal melaporkan penyiasat Malaysia menemui jejak wang dari China ke bank China di Kuwait dan seterusnya ke Kepulauan Cayman.

Ia berkata entiti yang dikawal oleh Low, didakwa digunakan untuk membayar hampir AS$1 bilion bagi aset kawalan Low di Malaysia untuk membayar beberapa hutang 1MDB.

Tahun lepas, Kementerian Dalam Negeri Malaysia berkata tiada maklumat mengenai keberadaan Low walaupun dua notis merah Interpol aktif untuk penahanannya.

“Selain Malaysia, Singapura juga memfailkan pertuduhan terhadap Low pada 2016 dan mendapat notis merah daripada Interpol pada tahun yang sama,” kata kementerian itu dalam jawapan bertulis kepada Parlimen.

“Amerika Syarikat juga memfailkan tuduhan terhadapnya di mahkamah di New York pada 2018 dan mengeluarkan waran tangkap terhadapnya.” – 29 Mac, 2023

 KOMEN

KES JELAS

CHINA TIPU

MELAYU

CHINA TIPU ARAB

KHALAS

JELAS 

JO LO AJEN

CHINA MERAH

AMIN

JANGAN PURA2

TAK TAHU DIMANA

JO LO SEKARANG

AMIN

KHALAS


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul betul betul bab kena tipu heboh satu dunia kerana Bodoh sakan, Bodoh sangat sampai kena tipu, dulu sekolah oxford rasuah belajar di London kah kah kah kah kah kah Bodoh piang kah apa ini, asyik kata kena tipu? Pengalaman political berapa tahun? Pandai sampai projek masa depan negara boleh tapi kena tipu, jangan jual modal yang lapuk, kah kah kah kalau Bodoh sangat tak payah jadi PM lah dulu kah kah kah berlakon Bodoh lepas curi berlakon sondol lepas rasuah ini budaya biasa biasa orang macam Bossku, Tun lagi hebat, semua tak ingat berlakon nyanyuk lagi senang atau Kes mental kah kah kah