Isnin, 15 Januari 2024

YANG MISKIN WAJIB ANGKAT SENJATA LAWAN YANG KAYA


World’s five richest men double their money as poorest get poorer

Oxfam predicts first trillionaire within a decade, with gap between rich and poor likely to increase


Lima lelaki terkaya di dunia telah menggandakan kekayaan mereka kepada $869bn (£681.5bn) sejak 2020, manakala 60% termiskin di dunia - hampir 5 bilion orang - telah kehilangan wang.


Butirannya datang dalam laporan oleh Oxfam ketika orang terkaya di dunia berkumpul dari hari Isnin di Davos, Switzerland, untuk mesyuarat tahunan Forum Ekonomi Dunia pemimpin politik, eksekutif korporat dan orang kaya.


Jurang  antara kaya dan miskin mungkin meningkat, kata laporan itu, dan akan membawa kepada dunia menobatkan trilioner pertamanya dalam tempoh sedekad. Pada masa sama, ia memberi amaran, jika trend semasa berterusan, kemiskinan dunia tidak akan dihapuskan selama 229 tahun lagi.


Menyoroti peningkatan dramatik dalam ketidaksamaan sejak wabak Covid, Oxfam berkata jutawan dunia adalah $3.3tn (£2.6tn) lebih kaya daripada pada 2020, dan kekayaan mereka telah berkembang tiga kali lebih cepat daripada kadar inflasi.


Laporan itu, Inequality Inc., mendapati bahawa tujuh daripada 10 syarikat terbesar di dunia mempunyai seorang bilionair sebagai CEO atau pemegang saham utama, walaupun terdapat genangan dalam taraf hidup untuk berjuta-juta pekerja di seluruh dunia


WOIT

YANG KAYA

TAMBAH KAYA

AMIN

KES KOBID

PROJEK KAYAKAN

ORANG KAYA

AMIN

YANG MISKIN

TERUS KENA TIPU

AMIN

SUSUN ATUR

DAN LAWAN

 AMIN

ORANG MISKIN

LEBIH RAMAI

DARI YANG KAYA

KHALAS

Tiada ulasan: