Ahad, 22 Mac 2020

PENCERAHAN VIRUS KARONA




PENCERAHAN

VIRUS KARONA

ADA YANG KATA: 
'Topeng muka tidak berfungsi'



Memakai topeng muka pastinya bukan jaminan jaminan besi  seratus peratus yang anda tidak akan sakit - virus juga boleh menghantar melalui mata dan zarah virus kecil, yang dikenali sebagai aerosol, boleh menembusi topeng. 

Walau bagaimanapun, topeng adalah berkesan untuk menangkap titisan, yang merupakan laluan penghantaran utama coronavirus, dan beberapa kajian telah menganggarkan perlindungan lima kali ganda berbanding lawan penghalang sahaja (walaupun yang lain telah menemui tahap keberkesanan yang lebih rendah).

Sekiranya anda cenderung bersentuhan dengan seseorang yang dijangkiti, topeng akan mengurangkan peluang penyakit yang dilalui. Jika anda menunjukkan tanda-tanda coronavirus, atau telah didiagnosis, memakai topeng juga boleh melindungi orang lain. Jadi topeng adalah penting untuk pekerja kesihatan dan penjagaan sosial yang menjaga pesakit dan juga disyorkan untuk ahli keluarga yang perlu menjaga seseorang yang sakit - idealnya pesakit dan penjaga harus mempunyai topeng.

Walau bagaimanapun, topeng mungkin akan membuat sedikit perbezaan jika anda hanya berjalan di sekitar bandar atau mengambil bas. Jadi tak perlu membeli  dan mengumpul bergantang gantang topeng. Orang lain juga memerlukan. Amin.







-------------

Tiada ulasan: