Rabu, 8 Mac 2023

HISHAM HUSIN BARU SEKARANG BERSUARA


Apa dah jadi dengan Umno, soal Hishammuddin


PEMIMPIN Umno yang digantung, Hishammuddin Hussein mempersoalkan apa yang berlaku dalam parti itu dengan kontroversi baru-baru ini berhubung surat daripada menteri dalam negeri bagi mengecualikan parti daripada dakwaan salah laku dalam pemilihannya.

“Apa dah jadi dengan Umno? Sekarang diheret pula Menteri KDN (Kementerian Dalam Negeri).

“Inilah sebab kita dipecat dan digantung, ‘just in case’ menteri tak bagi pengecualian,” kata Hishammuddin, menjawab ciapan bekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin di Twitter.

Hishammuddin kini digantung enam tahun daripada Umno manakala Khairy dipecat daripada parti itu pada Januari.

Umno pada perhimpunan tahunan Januari, meluluskan resolusi untuk tiada cabaran bagi dua jawatan tertinggi dalam pemilihan parti.

Susulan itu, dua ahli Umno membuat aduan kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan berhubung resolusi yang didakwa tidak sah dan bertentangan dengan perlembagaan parti.

Pada Selasa, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata kementerian memutuskan untuk memberikan pengecualian daripada pematuhan Seksyen 13(1)(c)(iv) Akta Pertubuhan 1966 berhubung keputusan usul tambahan yang diluluskan pada PAU 2022 berhubung larangan bertanding jawatan presiden dan timbalan presiden dalam pemilihan Umno akan datang.

Beliau berkata keputusan itu dibuat menurut Seksyen 70 Akta, yang menyatakan menteri boleh mengikut budi bicaranya secara bertulis mengecualikan mana-mana pertubuhan yang didaftarkan di bawah Akta ini daripada semua atau mana-mana peruntukan Akta ini.

Terdahulu Khairy juga mempersoalkan pengecualian menteri, yang katanya bermakna parti itu sebenarnya melanggar perlembagaannya dengan resolusinya, dan kini memerlukan pengecualian menteri untuk membenarkannya. – 8 Mac, 2023.

WOIT

MASIH RAMAI

TAK FAHAM

APA YANG TELAH

BERLAKU

AMIN

ADA YG KENA

BUANG PARTI

AMIN

ADA KENA 

GANTUNG

AMIN

SEMUA INI

POLITIK DALAMAN

POLITIK PRIBADI

POLITIK TAKNAK

MASUK PENJARA

AMIN

PALING PENTING

RAJA RAJA MELAYU

SELAMATKAN 

NEGAAR DARI

TALIBAN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tepat. Agung tak mau apa lanchau kaum mu buat? Menderhaka..pls sulakan depa.