Merap menyatakan daftar pemilih yang dikemaskini sehingga suku pertama 2012 menunjukkan sejumlah 108,970, atau 11.7 peratus daripada 920,160 pengundi di Sabah direkodkan sebagai anggota kumpulan etnik seperti "Bugis", "Brunei", "Jawa" dan "Filipina".

Satu kajian oleh Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia (Merap) mendapati hampir 12 peratus daripada pengundi di Sabah direkodkan dengan etnik ganjil itu dalam kad pengenalan masing-masing.

Sebahagian daripada kad pengenalan yang dimiliki pengundi ini menjadi pertikaian utama dalam petisyen pilihan raya Likas 1999 di Sabah lebih satu dekad lalu.

Mahkamah berkenaan memutuskan bahawa individu berkenaan mungkin merupakan pengundi hantu yang ditempatkan di kawasan terbabit, namun ia masih kekal dalam daftar pemilih.

Merap dalam tulisan di blognya menyatakan, daftar pemilih yang dikemaskini sehingga suku pertama 2012 menunjukkan sejumlah 108,970, atau 11.7 peratus daripada 920,160 pengundi di Sabah direkodkan sebagai anggota kumpulan etnik seperti "Bugis", "Brunei", "Jawa" dan "Filipina".

Analisis berkenaan mendapati, pengundi seperti itu banyak ditemui di kawasan parlimen Silam, Kimanis, Kalabakan, Libaran, Papar, Tawai, Sipitang, Beaufort dan Putatan dalam daftar pemilih suku pertama 2012 untuk yang membentuk lebih daripada 15 peratus daripada keseluruhan pengundi berdaftar.

Walaupun dengan rekod etnik seperti itu, majoriti daripadanya dinyatakan sebagai individu yang dilahirkan di Malaysia, menurut Merap.

Semakan kod negeri dalam kad pengenalan berkenaan seterusnya menunjukkan bahawa lebih 7,000 bangsa Filipina, 5,000 Indonesia dan 2,000 Pakistan dalam senarai itu direkodkan sebagai dilahirkan di Sabah.

"Malah terdapat lima orang (bangsa) Bangladesh dan seorang (bangsa) Burundi dilahirkan di Sabah."