Rabu, 14 November 2018

SELAMAT ULANG TAHUN PAK SAKO









PAK SAKO

DALAM INGATAN

SELAMAT HARI

LAHIR 

Pejuang Kemerdekaan dan Nasionalis ulong Ishak Haji Muhammad dilahirkan di Kampong Segentang,Temerloh pada 14 hb November 1909.Beliau  mula bersahabat dengan Arwah2 datok dan nenek saya pada tahun 1934 di Tumpat Kelantan .Ketika itu beliau telah lari dari tugas semasa dalam Malay Administrative Service..sebagai Deputy Assistant District Officer di Rembau , Negeri Sembilan.
Jalinan persahabatan berterusan ke kedua dua Arwah Abah dan Mak hingga ke Abang saya yang sulong.Tiga generasi mengechapi 
pemikiran dan falsafah Pak Sako . Keluarga kami lebeh mesra dengan non de plume Sahak Hantu Raya. Berikut adalah pandangan dan kata hikmat Pak Sako kepada Abang saya  Kamaruzzaman mengenai Perkataan yang Ejaannya berakhir dengan "AU":

Lebeh kurang beginilah kata kata Pak Sako.Dalam perbendahraan perkataan Melayu,banyak  perkataan yang berakhir dengan "au " itu  membawa maksud yang tak baik atau memaparkan keadaan yang kurang selesa.. 

Chontohnya;sasAU,santAU,kachAU.pukAU,dipulAU,
rantAU akibat miskin), sasAU, angAU,
payAU,seriAU,panAU,mengigAU,
dipantAU,melampAU

Lihat saja PRU XIV  lepas. Di DUN RantAU...orang nak masok chalon pun tak bagi  dah naik mahkamah.
Bila UMNO  kalah lihat siapa paling lantang kutok  Mapaddulong....   P RembAU.

Partai LahabAU bertanding kachAU BilAU....kat mana? Kat JulAU !!!!
Masin mulot Pak Sako.
Kau Kau Kau

Ishak Haji Muhammad
Malaysian writer

Ishak Haji Muhammad, better known as Pak Sako, was a Malaysian writer, active in the 1930s until the 1950s. He was a nationalist and his involvement began before independence and continued thereafter.Wikipedia
BornNovember 14, 1909, Temerloh
DiedNovember 7, 1991, Hulu Langat District



-------------------

ANGAN ANGAN SAJE




ANGAN ANGAN SAJE
Yahuuuu.ni aku paling suke. AZMIN gaduh dgn anwar nt madey xlantik anwar tp lantik Azmin, pkr xpuas ati terpecah dua, bukan je pkr malah lain2 parti dlm ph pun xsuka,mcm2 jadi akhirnya ph kacau bilau keluar parti bagai..BN ambil alih..kita jd pembangkang semula blh berdemo lagi di jalan raya lg 60 tahun. Yahuuu..yabedabeduu.. on 
INI FITNAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 6:55 PM


---------------

LU INGAT APA?




LU INGAT APA?
Ko pegilah tanya ustadz tu depan2..buat ngumpat ngutuk kat belakang. Something short in your head lah sakai jolobu. on 
MAK NAMROD
Publish | Delete | Spam
Anak Raja
on 11/13/18



---------------

INI FITNAH






INI FITNAH
Pada Azmin ..kalau kalah tetap mintri ekonomi ..menang pon mintri ekonomi. Kalau ramalan Bomoh Siam dan Bomoh Malaya tu tepat ..maka sapa lagi yg bakal ganti Madey kok bukan Azmin? on SAPA MENANG
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 11/14/18


-------------------

GANGGUAN SARAF




GANGGUAN SARAF
Kasihankanlah Sahidan ni sbab dia kna gangguan saraf, minda dn hatinya fikir yg baik2 sahaja, dek terkena gangguan saraf tangannya tak terkontrol oleh otak dan hati bergerak sendiri meraba-raba, otak kata lain tangan buat lain tu sbab tak ngaku salah tu on 
KAKI ENTOT BUDAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/14/18



-----------------

MERAKAM SEJARAH - PROJEK MAT SONGEL TERBONGKAR




MERAKAM SEJARAH
EPILOG
PROJEK MAT SONGEL
TERBONGKAR

EPILOG pula adalah tulisan di akhir sebuah karya kreatif.

KUALA LUMPUR: Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam hari ini mengakui, memang ada rancangan untuk menubuhkan kerajaan campuran oleh pemimpin-pemimpin parti itu selepas tewas pada Pilihan Raya Umum, 9 Mei lalu. ( Laporan Astro Awani 5 November 2018)

Tidak mustahil Datuk Seri Najib yang merupakan pengerusi Barisan Nasional dan merupakan parti yang memenangi kerusi paling banyak, dapat mentadbir negara ini sebagai “Care Taker Government” selama 3 bulan lagi selepas 9 Mei, 2018. ( Laporan MalaysiaKini 4 November 2018)

Hishamuddin Rais juga  telah menulis pekara yang sama dalam siri Merakam Sejarah  pada 29 Ogos 2018. 

Mengikut Lokman ‘caretaker goverment’ akan diteruskan selama tiga bulan. Manakala Hishamuddin Rais  telah menulis  bagaimana Dr Wan Azizah meminta agar kerajaan Pakatan Harapan  ditangguhkan penubuhan  selama dua minggu. Ertinya - selama dua minggu ini Najib  akan terus menjaga kerajaan.

Perbezaan hanya pada fakta masa. Lokman melaporkan Najib terus menjadi penjaga kerajaan selama tiga bulan. Manakala Hishamuddin Rais melaporkan kerajaan Pakatan ditangguh selama dua minggu.

Permintaan penangguhan selama dua minggu dari  Wan Azzizh ini berlaku pada hari Jumaat  11 Mei 2018 - dua hari salepas kemenangan Pakatan dan sehari sesudah Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.

Mengikut lojik Wan Azizah penangguhan ini perlu untuk proses mengampunkan Anwar dan Rafizi.  Rafizi perlu dapat pengampunan  untuk dilantik menjadi Menteri Kewangan. Wan Azizah tidak bersetuju Lim Guan Eng menjadi pilihan menteri keewangan pertama kerajaan Pakatan Harapan.

Pada 1 September 2018 Malay Mail telah melaporkan kenyataan Anwar Ibrahim yang menuduh Hishamuddin Rais hanya pandai-pandai  mereka-reka berita dalam siri Merakam Sejarah. Hishamuddin Rais dituduh sebagai penjilat yang membuat berita berasakan khabar angin.

Sayugia diingatkan - menjilat ini adalah konsep seksual. Dalam bahasa Inggeris dan istilah LBGT menjilat dipanggil ‘rimming’. Walhal dalam Bahasa Melayu ada konsep pembodek, macai, balaci atau kaki ampu yang memberikan makna yang sama. Mengapa Anwar Ibrahim menggunakan konsep seksual sabagini  hanya Guru Nanak yang tahu.

Malah babak Dr Wan Azizah di pelawa oleh Agong untuk menjadi Perdana Menteri  juga tepat saperti yang dirakam oleh Hishamuddin Rais. Babak ini diakui sendiri oleh Dr Wan Azizah dalam  laporan Berita Harian pada 9 Ogos 2018. Laporan ini memetik taklimat media  Wan Azizah ketika  melawat Jakarta.

Kenyataan Lokman Adam dan kenyatan Dr Wan Azizzh ini  telah membuktikan bahawa apa yang dirakam oleh Hisahmuddin Rais adalah saheh,  tepat dan benar. Amin.

Pekara induk sebagai epilog dalam siri Merakam Sejarah ini   yang ingin saya hujahkan disini ialah tentang projek  gelap Mat Songel.  Apa makna dan implikasi projek Mat Songel ini. Bagaimana anak semua bangsa wajib memahami makna projek ini.

Kenyataan Lokman Adam ini membuktikan  dengan jelas kewujudan projek Mat Songel yang mahu  menghalang tertubuhnya kerajaan baru Pakatan Harapan. 

Projek Mat Songel ini juga  cuba menghalang Mahathir Muhamad dari mengangkat sumpah untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.

Lokman Adam secara jujur walau pun  tidak disengaja telah membongkar  projek gelap Mat Songel. Lokman menerangkan perlu ditubuhkan kerajaan sementara selama tiga bulan untuk membolehkan Najib melakukan perundingan. 

Lalu timbul persoalan - dalam masa tiga bulan ini  Najib akan berunding dengan siapa?  Dengan Agong? Dengan Mahathir? Dengan Lim Guan Eng? Dengan Mat Sabu? Dengan Wan Azizah? Dengan Haji Hadi?   Atau dengan Raja Bomoh?

Kenapa saya terus menimbulkan pekara ini?

Dalam siri Merakam Sejarah ini saya menuliskan kembali segala fakta   - sebelum - ketika dan sesudah PRU14  - yang saya ketahui. Dalam masa yang sama saya sedar ada babak-babak lain yang tidak saya ketahui. Justeru terpulanglah kepada Si Polan dan Si Anu itu untuk merakamkan  babak-babak  yang mereka ketahui   untuk pengetahuan umum.

Pada hemat saya Si Polan dan Si Anu ini juga memiliki tugas merakam sejarah untuk generasi yang akan datang.

Tujuan saya amat jelas. Rakaman sejarah ini  untuk memberi ingatan kepada generasi yang akan datang. Agar mereka dapat melihat, mempelajari dan menghindar dari melakukan kesilapan yang sama. 

Ilmu pengetahuan bukan datang dari mimpi. Ilmu pengetahuan  datang dari  pengalaman perbuatan manusia.  Mengumpul pengalaman  dan menuliskan kembali pengalaman adalah asas membentuk keilmuan.

Buku dan kitab adalah  rakaman pengalaman manusia yang diususun untuk dijadikan ilmu dan rujukan.

Secara teperinci saya mencungkil projek Mat Songel ini kerana saya memikul beban sejarah untuk berkata benar. Apakah makna berkata benar ini?

Semasa berkempen dalam PRU14 - dengan slogan dan garis ucapan dalam ceramah cukup jelas. Di semua ceramah Jelajah Harapan - pemidato utama akan mengumumkan kepada  bakal pengundi tentang sosok yang dicadangkan untuk meneraju kerajaan Pakatan Harapan. 

Umum diberitahu  Perdana Menteri Pakatan Harapan ialah Dr. Mahathir Muhamad. Timbalan  Perdana Menteri ialah Dr Wan Azizah. Manakala Anwar Ibrahim dicadangkan untuk menjadi Perdana Menteri menunggu.

Orang yang paling sering memashorkan  peranan tiga sosok ini ialah Mat Sabu. Secara berseloroh Mat Sabu akan meminta Mahathir mengambil pen dari dalam poket baju. Kemudian Mat Sabu meminta Mahathir mengangkat pen tersebut untuk dilihat umum dibawah pentas.

‘ Lihat Dr Mahathir masih bertenaga mengangkat pen… dia angkat pen ini   untuk tanda tangan penangkapan Najib dan Rosmah….. bukan Mahathir nak jadi nelayan  atau turun  ke bendang….’ Orang ramai ketawa bila mendengar apa yang diumumkan  Mat Sabu. 

‘ Dr Wan Azizah sebagai Timbalan. Anwar  dicadangkan untuk menjadi PM menunggu kerana dia masih dalam penjara…bila Pakatan menang Anwar akan diampunkan…..’  Ini janji Pakatan yang dilafazkan oleh Mat Sabu.

Umum juga telah diberi tahu bahawa Mahathir hanya akan menjadi Perdana Menteri untuk sementara waktu kerana faktor usia. Inilah juga  janji  ketika Pakatan Harapan berkempen.

Pada  9 Mei 2018 Pakatan Harapan mendapat kerusi parlimen terbanyak. Pakatan menang. United Malays National Organisation dan kuncu-kuncu kalah teruk. Tup tup Mat Songel membuat projek sailang.

Projek sailang Mat Songel ini telah saya rakamkan melalui babak-babak yang berlaku semenjak malam 9 Mei. Malam pertama  istiadat angkat sumpah  di Istana Negara gagal. 

Malam kedua istiadat ini sengaja diperlambat-lambatkan. Dibelakang babak-babak ini wujud  Mat Songel  yang sedaya upaya cuba untuk mengagalkan  kelahiran kerajaan Pakatan Harapan. Ini bukan fitnah. Semua telah dibuktikan. Amin.

Alkhir-akhir ini  kita selalu terbaca dan  terdengar tentang Mahathir akan memberikan kerusi Perdana Menteri  kepada Anwar yang sedang menunggu. Dikatakan ada ‘janji’ telah dibuat antara Mahathir dengan Anwar.

Pekara ini secara terbuka telah diberitahu oleh Mahathir kepada  warga dalam dan luar negara. Ini bukan satu rahsia. Tapi? Apa tapinya?
Janji ertinya ada persetujuan antara dua pihak. Ada janji mulut. Ada janji bertulis. Dalam Adat Perpatih Negeri Sembilan amat jelas dalam hal janji berjanji ini:

bulat air kerana pembetong
bulat manusia  kerana mufakat
kerbau dipegang tali
manusia  dipegang janji

Persoalan timbul apakah janji ini bertulis antara Mahathir dengan Anwar. Apakah ini janji telah dimeteri dan dipersetujui oleh  Majlis Presiden Pakatan Harapan. 

Atau ianya hanya jawapan Mahathir kepada media bila ditanya berapa lama  Mahathir akan menjawat kerusi Perdana Menteri.

Semua ini semakin tidak jelas. Apa yang kita sering dengar hanyalah  kata-kata Mahathir yang dia akan berundur. Apa yang kita  dengar si Anwar sebagai  Perdana Menteri menunggu.


Apa masalah? 

Pada hemat saya dari  segi semangat kempen PRU14 - amat jelas tidak ada apa-apa pertelingkahan. Tidak ada apa-apa masaalah.  Apa yang dijanjikan dalam kempen Jelajah Harapan akan dikotakan.

Tetapi - anak semua bangsa semakin ramai mempersoalkan tentang janji ini. Tentang melepaskan kuasa kepada Anwar Ibrahim. Pemerhati politik juga telah mula menimbulkan  pesoalan yang sama. 

Malah telah terdengar saranan agar Mahathir meneruskan jawatannya  untuk satu penggal. Ini untuk memastikan ajenda reform dapat dituntaskan. Saranan ini disokong pula oleh kenyataan Mahathir sendiri. Mahathir memulangkan tarikh bila  dia melepaskan jawatan kepada rakyat - kepada  anak semua bangsa.

Mengapa ini berlaku walhal semua seharusnya telah tuntas.

Semua ini timbul  kerana dibelakang semua ini adalah babak-babak projek sailang Mat Songel. Anak semua bangsa semakin sedar, terutama salepas kenyataan Lokman Adam. 

Umum juga telah membaca  bagaimana YB Abdulah Sani dari PKR telah membocorkan bagaimana Daim cuba mengsailang Anwar dari menjadi Perdana Menteri ke 8.   YB Abdullah  Sani  telah membuat kenyatan ini diruang lobi parlimen ini  pada 12 Ogos 2018.

Sayugia diingatkan bahawa projek sailang Mat Songel bermula  seawal   malam  kemenangan Pakatan Harapan - 9 Mei 2018 .  Daim hanya dilantik  menjadi penaseht kerajaan pada Sabtu 12 Mei 2018. 

Justeru kalau mengikut Adat Perpatuh Negeri Sembilan  berasakan babak babak yang telah saya rakam maka perjanjian ini lonco. Maknanya jika ada apa apa janji maka janji itu lupus kerana ada pihak yang telah mungkir.

Ini sama saperti janji mulut antara Presiden Gorbachev dengan Presiden Reagan.  Presiden Amerika  ini berjanji tidak akan menambah anggota NATO ( Perjanjian Tentera Atlantik  Utara) di Eropah. Presiden  Bush telah menambah  Poland, Bulgaria, Ukraine dan Rumania sebagai anggota baru NATO.

Bila ini berlaku maka Presiden Putin  terus menambah peluru berpandu disekeliling Rusia. Tindakan Putin  melanggar perjanjian.

Hakikatnya bila Mat Songel membuat projek sailang maka semua kemungkinan terbuka luas. Semua terbarai. 

Wajib dikongsi bersama  ketika merakam sejarah -  bercakap benar adalah membuat kerja revolusi. Amin.  (tt)


NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-10-45

------------------

SOKONG KHIR TOYO







SOKONG

TOYO CAKAP 

BETUL

Khir Toyo nasihat Dr Mahathir


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri,  Dr Mahathir Mohamad dinasihatkan supaya berhati-hati dengan orang sekelilingnya yang dinilai tidak mampu memberikan yang terbaik dalam kerajaan semenjak PH mengambil alih tampuk pemerintahan negara daripada BN.


KHIR TOYO 

WAJIB NASEHAT

MADEY CARA

TERBAIK UNTUK

BELI RUMAH 

DENGAN HARGA

BAWAH PASARAN

BETUL



-----------------

KETUK - MELAYU JADI BODOH







MELAYU JADI

BODOH

INI BAHAN ASLI

DARI BUMI

TANAH MELAYU

Rakyat mampu jana pendapatan jika penanaman ketum dibenarkan

KUALA LUMPUR - Rakyat di utara tanah air mampu menjana pendapatan yang baik jika penanaman ketum dibenarkan oleh kerajaan.

Ahli Parlimen Padang Besar  Zahidi Zainul Abidin berkata, penanaman ketum sememangnya menjanjikan pulangan yang lumayan jika diusahakan secara komersial.

Beliau yang merupakan bekas Pengerusi Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda), berkata, Kerajaan PH seharusnya mencontohi beberapa negara jiran termasuk Thailand yang bersetuju untuk meluluskan penanaman ketum .


TONGKAT ALI

KETUM TELAH

DIPATEN OLEH

MOSANTO

NAMPAK MELAYU

BANGANG


-----------------

SELESA NI APA?





SELESA?
SELESA NI APA?

BUAH DURIAN KE?

SAJE TANYA

Rombak Kabinet selepas pemilihan PKR: Dr M

SINGAPURA - Perdana Menteri,  Dr Mahathir Mohamad terbuka untuk merombak Kabinet selepas pemilihan PKR yang berakhir hujung minggu lalu.

Dalam wawancara bersama ahbar Singapura, Straits Times, beliau tidak menolak kemungkinan akan melakukan perubahan jika PKR mengemukakan calon baharu yang dipersetujuinya.


"Mereka (PKR) boleh hantar nama, mereka boleh membantah. Saya juga mempunyai pandangan tersendiri.

"Dan prinsipnya adalah bahawa Kabinet ini dipengerusikan oleh saya sebagai Perdana Menteri dan saya perlu mempunyai orang yang saya selesa. Oleh itu sama ada saya menerima pencalonan daripada mereka atau tidak, ia terpulang kepada saya," katanya dipetik menerusi portal berita Malay Mail hari ini.




KALAU MADEY

TAK SELESA

APA JADI?

SAJE TANYA

JANGAN MARAH



-------------------

DENGKI PADA USTAD




DENGKI PD USTAD
tt ni jenis dengki. dengki dgn ustaz melayu, dengki dgn raja bomoh, dengki dgn bang non, dengki dgn rafizi. sapa2 yg dpt sokongan lebih daripada dia, mesti dia dengki. oit tt, ustaz tu tak ramai pun follower, biarkan lah. cabang ilmu ni kan ada macam2. ustaz ni bawak ilmu hiburan lawak surau, biarkan lah. 
lu pulak bawak hiburan lawak politik, ustaz tu tak jejas pun periuk nasik kau, yg payung kau sekarang ni si madey kutty. kau dah untouchable apsal tu nak ganggu ustaz tu? sama2 cari makan la, muka bumi ni kan luas? kau nak monopoli lawak atas muka bumi ni ke? on
 KEHEBATAN USTAZ MELAYU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/13/18




---------------------

KECEWA PIJI KALAH





KECEWA PIJI KALAH
Eden tak kiro.. Eden nak juga sibudak piji tu jadi timbalan.. Sobab apo.. Sobab dio jantan.. Ada piji...viji... Biji...den Tak suko yang atas lantai simen ado bekas pijak atau lutut lembut kek simen tandas duduk. ..Tak kirolah... Pentomin ko.. Bungo jasmin ko... Kelopak salakinmin ko... Tak suko. .Ko paham tak...
 mat jinin koh atau makan double min koh..tak suko den.. Eden kalau dengar hujung2 ado mint mint ni tok suko... Sebab dio ado double mint ning..... ..caymon piji.. Show some biji...kakkakakaakak..tak suko komen eden.. .ekou Boleh berguling guling sampai airport... Takyah bayar 3 ringgit kek airasia... Kakakakakka on KIRA SAMPAI MENANG
Publish | Delete | Spam
DIDI KOTA BELUD
on 11/13/18



-----------------

PEMBEKAL LENDIR




PEMBEKAL LENDIR
Cik gu Azhar Hassan guru muzik supply gadis bawah umo ke Shahidan. Cikgu sekolah jadi supplier lendir pada Lobai Shahidan Boret. Jabatan Pendidikan Perlis tau semua ini. Wooit!!!! Pengarah Jabatan Pendidikan Perlis!!!! Lu jangan duk diam...Terajang segera Cikgu Abu Hassan on SHAHIDAN KERJA SALAH
Publish | Delete | Spam
Unknown
on 11/13/18


-----------------

ANWAR JURASSIC





ANWAR JURASSIC
AdakaH Anwar ibrahim BoLeh Jadi PM.??? Kisah Anwar jadi PM Ni ibarat kisah Jurassic Park Hanya juragan hoLLywood boLeh HiDUP Kan Jurassic Ni Scientist2 team Anwar eLite2 team Anwar dan pemikir2 team Anwar Hanya Lukis2 cakap2 agak2 ONLY...
itu onLy Jadi... hantar Lah kisah Anwar Ni Ke hoLLywood DisneyLand Mana tahu Peter Pan Yang "sentiasa budaK" itu boLeh mengajar Abg non Don Anwar Terbang dan main pedang Xxxxx on 
KIRA SAMPAI MENANG
Publish | Delete | Spam
Nazrio Dond DoLLa
on 11/13/18



--------------

TAMRIN DURHAKA




TAMRIN DURHAKA

PD WAKIL TUHAN

cisss kau tamrin, berani kau usik muka-muka free nie dgn tulisan yg sama sekali jauh sekali dari perangai freeloader yg suci dari kesalahan, warak (kepala agamalah katakan) dan berjiwa rakyat. Tahukah kau tamrin, kau durhaka kt wakil tuhan. Tahukan kau tamrin baju kuning yg mereka pakai tu sebagai bukti mereka wakil tuhan. Tahukah kau tamrin patik tu maknanya anak anjing.
 Tahukan kau tamrin daulat tu ertinya debu dihujung kasut. kau durhaka tamrin.....nanti freeloader sumpah kau jadi telaga minyak.....kau jugak yg rugi, mereka jugak yg kaya...wakakakaka. Tamrin, sedangkan ostad hanya berdiam diri tapi mulut kau lancang tamrin. Tamrin aku rasa kau agen mossad yg dengki dgn org melayu islam lebih-lebih lagi soltan yg jadi kepala agama islam. on 
LAGI PANDANGAN TAMRIN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/13/18



------------------

BERAK CANGKUNG




BERAK CANGKUNG 

Ini tak boleh jadi..!! 
Anak gua sendiri pun dah pandai  - makan tanggung berak cangkung- 
Ni mesti ikut kaum kerabat sebelah bini gua ..!! on 
TAMRIN TAK SEDAR
Publish | Delete | Spam
nizam bakar
on 11/13/18



---------------

EMAK NAMROD






EMAK NAMROD
Yg berhaLa pegang api d tengah bandar USA tu Laaa Mak namroD Zaman maK namroD Tak Ada SPRM penderhaka igama Sumpah jadi patong Yang kuat makan mcDonaL Yg suka ­čîčbucK tuuu Semua saka maH maK yg suka handbag tu sebab saka maK namroD juga Laaa on 
MAK NAMROD
Publish | Delete | Spam
Nazrio Dond DoLLa
on 11/14/18


---------------

KAKI ENTOT BUDAK






KAKI ENTOT 

BUDAK SEKOLAH
Apa.....shidan kaki entot budak sekolah...ish ish ish...bulu pun blm lebat dh kena rembat shidan on BETUL KE ATAU FITNAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/14/18


------------------

SAPA MENANG





KALAH JADI ABU

MENANG JADI

 ARANG

di zaman moden pepatah lama masih terpakai.. kalah jadi abu, menang jadi arang on 
KIRA SAMPAI MENANG
SN Global Marketing
on 11/13/18
AA jentera dia ramai. Dekat keningau dah kalah, lepas tu buat kecoh. Kat julau juga sama. Undi ragu juga milik rafizi. Kalau milik AA dah lama jadi undi soheh dah. on 
KIRA SAMPAI MENANG
Publish | Delete | Spam
azam
on 11/13/18




--------------