Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 1 September 2008

BAGITU LAMA DAHULU

Bagitu lama dahulu ketika nenek saya masih hidup. Ketika itu semuanya cukup indah. Kami tidak memiliki banyak. Tapi alam kami penuh dengan kegembiraan. Zaman itu – zaman yang telah berlalu – zaman yang telah diambil oleh masa.

Bila puasa sampai saya cukup gembira. Bukan sebagai kanak-kanak yang warak tetapi sebagai kanak-kanak yang tidak pernah sabar menunggu pesta-pestaan di bulan Ramadan. Lumayan dengan pelbagai makanan dan manis-manisan.

Ketika kanak-kanak ada harinya saya akan berpuasa penuh. Ada hari setengah hari. Ada hari tidak puasa langsung. Semuanya indah. Ibu, bapa , abang dan kakak saya tidak pernah menjanjikan syurga atau neraka – mereka juga telah melintasi zaman yang sama. Saya tidak pernah di besarkan dengan Syurga dan Neraka – janji manis dan janji ganas. Kami membesar dalam kampong dengan penuh budaya kampongan Melayu.

Rumah kami tidak ada arloji. Terlalu jarang ada tetanga di kampong yang memilikinya. Hanya masjid dan mungkin di rumah Ketua Kampong yang ada arloji. Arloji tangan pastilah sesuatu yang jarang dimiliki.

Rumah kami memiliki concorong – beteri basah – kalau bateri menjadi kering maka susahlah mendengar suara tanda berbuka. Tapi dunia masih indah. Datuk Undang kami akan meledakan meriam untuk memberitahu orang kampung bila waktu tepat untuk berbuka. Dentuman meriam ini akan di sambut oleh pukulan beduk dari masjid ke masjid dari surau ke surau. Akhirnya semua daerah tahu bila waktu berbuka.

Kami kanak-kanak lebih awal lagi telah memasang telinga untuk mendengar ledakan meriam ini. Bayangkan kami kanak-kanak cuba mengagak-agak dan meneka bila agaknya meriam ini akan meledak. Ianya menjadi satu permainan dari budaya kemeriahan puasa daerah kami. Ini terlalu lama dahulu, sebelum dunia senja kampong kami dibingarkan oleh kereta dan motosikal.

Paling enak ialah berbuka di surau. Saya akan mandi di sungai lebih awal. Kadang-kadang secara menyuruk-nyuruk saya mengambil bedak puteh ibu saya sebagai tanda hormat - entah untuk siapa, saya pun kurang sedar. Bukan untuk Yang Maha Esa mungkin untuk dilihat suci dan bersih.

Pilihan makanan cukup lumayan di surau. Ada berbagai manisan dan kueh mueh untuk di nikmati. Tidak pernah lauk, gulai dan kueh kami di datangkan dari kedai atau dari warong. Semua buatan sendiri.

Makanan ke surau tidak pernah datang dalam plastik semuanya datang dalam mangkuk tingkat. Sesudah dipakai ianya dibasuh dan bolih di gunakan hingga hari kiamat. Tidak ada yang membazir. Tidak ada apa-apa yang kami buang. Kami bukan pencinta alam – kami tidak sedar pun tentang alam, cuaca dan panas. Kami hanya tahu ini budaya kami merayakan kehidupan segembira yang boleh kami rayakan.

Yang datang ke surau ini hampir ke semuanya saudara mara yang ada petalian darah. Duduk di kampong adalah duduk di kelilingi oleh saudara mara. Jiran dan tetangga juga tidak ada beza dari kaum keluarga sendiri.

Di surau kami tidak ada ucapan-ucapan ganas-ganas tentang Syurga dan Neraka. Tidak ada sesiapa pun yang akan bercerita tentang politik jauh sekali tentang ekonomi, saham atau pink form. Tidak pernah ada perebutan untuk menjadi imam atau ahli jawatankuasa. Kami kanak-kanak disedarkan – yang tua di hormati – yang jahat di jauhi.

Sesudah magrib kami berbuka untuk memakan juadah yang dihidangkan. Ketika menunggu Isyak ada Datok, Pak Cik, Abang dan Mak Cik yang akan mengulung tembakau nipah. Jarang sekali ada yang menghisap rokok cigaret. Tidak ada diskriminasi gender di surau kami. Sireh dan pinang juga bertukar tangan.

Ketika inilah yang kami - kanak-kanak – menungu-nungu. Dalam suasana perayaan ini kami akan di benarkan untuk mengulung nipah tanpa tembakau dan memakan sireh atau pinang. Betapa indahnya bulan puasa ini kerana kami telah di terima sebagai ‘orang dewasa’ dengan sireh di mulut dan rokok nipah di bibir.

Kemudian kami bertarawih. Di surau kampong kami tidak ada garis pemisah antara jemaah lelaki dan perempuan. Kami bukan orang Arab atau orang Pakistan – kami orang Melayu. Saf sembahyang kami cukup senang. Dimana saf lelaki berakhir disana saf perempun bermula. Kami, kanak-kanak di barisan belakang. Sambil berbaris sambil kami tersenyum dan mata menoleh ke kiri dan ke kanan untuk meniru-niru perbuatan orang dewasa. Bagitulah kyusuknya kami kanak-kank. Kami juga tidak faham apa makna ayat-ayat yang sedang dibacakan. Bila orang dewasa  tunduk kami tunduk bila sujud kami sujud. Tidak lebih dari itu.

Tetapi saya yakin pastilah Yang Maha Esa mengetahui niat suci kami untuk menyambut bulan puasa yang paling mengembirakan.

Di surau kampong , kami tidak pernah di susah-susahkan dengan pelbagai ritual yang pelik-pelik. Kami bukan orang Arab dan bukan orang Pakistan. Kami orang Melayu. Saya tidak pernah tahu apa itu Sunni dan apa itu Shiah. Apa yang saya tahu inilah budaya kami untuk merayakan kehidupan sebagai tanda terima kaseh kami kepada Yang Maha Esa.

Hampir terlupa, paling menarik di surau kami ialah lampu minyak api yang cahayanya berkuasa begitu jauh sekali hingga dapat menerangi tangga surau. Bayangkan surau kamilah  - satu-satunya bangunan yang terang bercahaya dalam bulan puasa. Cahaya ini juga adalah tanda bahawa kami sekampong sedang beramal ibadat. Sesekali ianya malap dan perlu dipam semula. Antara gelap dengan terang ini - kami kanak-kanak akan berkerumun melihat abang-abang kami – mepam angin ke dalam lampu.

Lewat malam kami berundur pulang. Ada yang berpelita dan ada yang berlampu picit. Ada yang berjalan dalam gelap gelita. Ada yang berbasikal. Tidak ada yang bekereta atau bermotosikal.

Kami kanak-kanak merasakan waktu yang telah melintasi jam sepuluh telah bagitu lewat sekali. Esok kami akan ke sekolah. Kampong kami telah gelap dan sunyi. Sesekali kedengaran bunyi Belatok Malam dengan iringan cengkerik yang tidak pernah putus-putus.

SELAMAT BERBUKA PUASA

Selamat berbuka puasa.

Hari pertama Kuala Lumpur hujan - redup - jadi tidak huru hara.

Raya lagi 29 hari.

GEMPAR HOT HOT HOT !!! MESYUARAT AGUNG CAWANGAN KECOH – Berita Hairan

SEREMBAN: Mesyuarat Agung Tahunan Umno cawangan Sungai Machang Hilir, Lenggeng, dekat sini petang kelmarin kecoh selepas berlaku tolak-menolak di kalangan ahli selain kejadian membaling telur tembelang.

Mesyuarat bermula jam 3 petang yang dirasmikan Naib Ketua Umno Seremban, Md Nor Awang itu, mula kecoh apabila segelintir daripada 127 ahli membantah penyata kewangan, kelewatan menerima notis mesyuarat serta kehilangan 40 borang keahlian cawangan.


Kah kah kah…… best de best punya cerita.

Apabila musuh kamu bergaduh semasa sendiri hendak lah kamu api-apikan mereka. Kemudian ketawakan laaaa mereka sampai  kamu pecah perut kah kah kah…..   jika boleh kenalkan mereka kepada Najib agar mereka dapat C4 untuk menggantikan telor tembelang….. kah kah kah.... apa punya  tuuur sudah jadi...... kah kah kah.

HOT - DISYAKI TERIMA SUAPAN RM2,000 DARI PADA KONTRAKTOR – Berita Hairan

SEREMBAN: Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun -) ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) di sebuah restoran di Mantin, dekat sini petang semalam selepas disyaki menerima suapan RM2,000 daripada seorang kontraktor.

Adun berusia dalam lingkungan 40-an dan pertama kali dipilih selepas memenangi pilihan raya umum lalu ditahan oleh sepasukan anggota BPR ketika menerima suapan itu jam 4.30 petang.

Difahamkan, ketika kejadian, dia yang juga ahli jawatankuasa Umno bahagian Seremban cuba melarikan diri tetapi terjatuh sebelum berjaya dicekup anggota BPR yang mengejarnya.


Kah kah kah …… tak ade standard punya Adun….. kah kah kah…. jang ooi mano kao nak lari…. Ni nak cari duit belanjo rayo ko….. kah kah kah. Jang namo kao sapo – Mustapa Salim ko. Kao dari parti apo…. United Malays National Organisation… kah kah kah.

PROJEK PELANCUNGAN TIDAK BERPOTENSI – Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Ketua Audit Negara mendedahkan 45 daripada 60 kawasan yang diluluskan untuk projek eko-pelancongan dalam Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) dan RMK-9, bukan kawasan berpotensi mengikut Pelan Ekopelancongan Kebangsaan.

'Semakan audit mendapati daripada 91 projek eko-pelancongan membabitkan 60 kawasan diluluskan, 45 kawasan bukan kawasan berpotensi.

"Berdasarkan soal selidik membabitkan Unit Perancangan Ekonomi Negeri, Majlis Daerah dan badan promosi, Jabatan Audit mendapati secara umum pihak berkenaan kurang memahami konsep eko-pelancongan," katanya dalam Laporan Ketua Audit Negara 2007 Aktiviti Kementerian/Jabatan dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Persekutuan.


Kah kah kah….. ini projek kroni… nak bagi makan kroni……kontrektor Kelas F yang jadi JKK dan ketua cawangan….. tak ada sangkut paut dengan pelancungan.

Woit … Minah yang mukanya selalu di Photoshop tu….. macam mana… bila nak te kwan do ketua audit negara ni….. buatlaaa bising macam Dewan Tunku Chancelor terbakar dulu…. Tunjukkan bincat sikit ….. kak kah kah….

JOHOR: SINDROM ‘CAKAP BOHONG’ ELOK DIHENTI – Berita Hairan

BATU PAHAT: Sindrom percayakan 'cakap bohong' yang kini dikesan menular hebat di kalangan masyarakat perlu segera dibendung kerana ia akan memberi kesan buruk terhadap masa depan negara serta bangsa Malaysia.

Lebih membimbangkan ialah apabila ada pihak sanggup menjaja ke seluruh pelusuk negara mengenai perkara tidak benar, termasuk menggadai keistimewaan sesuatu bangsa bagi mencapai matlamat mereka yang terbabit.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Semarang, Datuk Samsolbari Jamali, berkata kecenderungan pihak terbabit menyebar cerita bohong kepada rakyat, adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab dan perlu segera dihentikan.


Kah kah kah ….. wak kang…. Wak ngobrol apa wak…. Wak entot apa wak… .. kesan buruk ini kerana wak kang buka mulut wak…..ooppsss... minta maaf YB … yang YB maksudkan RTM, Tv3, Utusan Melayau ke… kah kah kah…

MUKHRIZ YAKIN PELUANG MAKIN CERAH – best!!

JITRA 31 Ogos - Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Mahathir yakin peluangnya untuk bertanding Ketua Pergerakan itu kembali cerah apabila sokongan terhadapnya meningkat terutama selepas pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos lalu.

Beliau berkata, kegagalan Barisan Nasional (BN) merampas kerusi Parlimen itu daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan ahli Pemuda UMNO yang menterjemahkannya menerusi sokongan terhadapnya.


Kah kah kah…. ini yang kita mahu dengar…. best de best … biar depa bunuh sama sendiri…. Kah kah kah. Anak nak bunuh menantu.... anak Mahathir nak bunuh menantu Dolah... kakh kah kah.

USUL MAHATHIR SERTAI SEMUA UMNO

LANGKAWI 31 Ogos - UMNO Cawangan Kampung Raja dan Atas di Padang Matsirat di sini meluluskan usul meminta mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad menyertai semula UMNO untuk menguatkan parti itu sebagai tulang belakang kerajaan dan Barisan Nasional (BN).


Kah kah kah….. Mahthir dah masuk KIMMA – Kesatuan India Muslim Malaysia… tak faham faham lagi…. kah kah kah.

GERAKAN MAHU TINDAKAN DIAMBIL KE ATAS AHMAD – ini bukti perkauman

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Gerakan, parti komponen Barisan Nasional (BN), hari ini mahu tindakan diambil ke atas Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

Semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas, Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa mereka hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama di negara ini.


Kah kah kah….. cakap tak perkauman…. Ahmad ini siapa … dia ni dari Nepal ke? Ahmad ni dari parti gapo? Kah kah kah….. cakap tak serupa bikin.

UMNO BUKAN PARTI PERKAUMAN

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Dakwaan kononnya UMNO sebuah parti perkauman sengaja ditimbulkan oleh pihak tertentu untuk memecah-belah keharmonian antara kaum di negara ini.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyifatkan trend memutar belit isu perkauman sebagai perkembangan tidak sihat walaupun selepas 51 tahun negara mencapai kemerdekaan.

Mengulas isu yang sama, Ketua Puteri UMNO, Datuk Noraini Ahmad menjelaskan, perjuangan UMNO kepada orang Melayu merupakan sesuatu yang tidak boleh dinafikan sejak dahulu lagi.

''UMNO sentiasa memperjuangkan hak Melayu sejak dahulu. Tetapi ia tidak pernah meminggirkan hak kaum lain.


Kah kah kah….. mamat lidah kontot ini bawa keris nak tikam siapa? dulu sepupu lidah kontot ini
bawa keris.... turun temurun bawa keris tak abis-abis. Yang abis tanah orang kampong.

Kah kah kah.....Karut marut …. Minah ni cakap apa pulak  ni….. cuba tanya minah ni... apa dah jadi dengan tanah Melayu di Kampong Chubadak dan Berembang ? Minah ni tak tahu baca akhbar ke….. kah kah kah

KERAJAAN SUDAH BERI HAK MILIK KEPADA SYARIKST SWASTA SEJAK 1985 DBKL TIADA KUASA

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Penduduk Kampung Chubadak dan Kampung Chubadak Tambahan di Sentul merupakan penduduk setinggan di atas tanah milik pihak swasta dan bukannya peneroka bandar seperti yang didakwa oleh mereka.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ab. Hakim Borhan berkata, tiada istilah peneroka bandar diberikan kepada mereka memandangkan tanah tersebut adalah milik kerajaan dan telah diberi milik kepada STLR Sdn. Bhd. pada 26 Oktober 1985.

Menurutnya, pada waktu tersebut, STLR Sdn. Bhd ditubuhkan bagi mengumpul dana untuk melaksanakan projek infrastruktur kerajaan dan menyelesaikan masalah setinggan di Wilayah Persekutuan.

Bagaimanapun, ujarnya, pada 6 Julai 1990, STLR Sdn. Bhd. telah menjual tanah tersebut kepada Sentul Murni Sdn. Bhd. (SMSB).


Kah kah kah…. nilah contohnya bagaimana tanah-tanah orang Melayu di songlap oleh para cukong Cina. Melalui rasuah gerombolan United Malays National Organisation juga melalui Akta Tanah yang diluluskan di zaman Mahatir..... habis tanah yang telah di teroka berpuluh-puluh tahun tergadai.

Kenapa bodoh sangat – siapa yang beri tanah ini pada Towkay Swasta? Kuasa siapa ini?

Kampong Berembang pun cerita sama. Penduduk sudah duduk di kampong ini  hampir 40 tahun. Tiba-tiba gerombolan United Malays National Organisation  kautim dengan towkay untuk rampas tanah orang kampong.

Kah kah kah….. bila tanah dah jadi milik orang lain pandai pulak depa kata tidak ada kuasa….. cisssss menipu lagi! kah kah kah.....

PEMUDA UMNO DESAK MB PERAK BERI TANAH KEPADA SEKOLAH AGAMA PERSENDIRIAN

PEMUDA UMNO DESAK MB PERAK BERI TANAH KEPADA SEKOLAH AGAMA PERSENDIRIAN


IPOH, 31 Ogos (Bernama) -- Pergerakan Pemuda Umno negeri Perak hari ini mendesak supaya Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin turut memberikan lot tanah kepada Sekolah Agama Islam milik persendiran dan Sekolah Agama Pondok dalam usaha memaju dan memartabatkan agama Islam di Perak.

Ketuanya Zainol Fadzi Paharuddin berkata menteri besar tidak seharusnya mengenepikan kepentingan Melayu dan Islam dalam sebarang keputusan yang dibuat.

"Pemuda mahu Menteri Besar dapat membuat keputusan yang membela bangsa Melayu dan Bumiputera supaya mereka tidak diketepikan dalam apa juga keputusan yang dicapai," katanya dalam satu kenyataan di sini Ahad.


Kah kah kah …. Woit yeop… kome udah 50 tahun memerintah nape kome tak beri. Baru sekarang kamu nak ingat….. yeop oooiii yeop teman bukan ape – teman tunggu dorian berbunge baru teman nak hadiah moreh bolan puase ni…. Kah kah kah....