Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 24 Januari 2012

CERITA DUA BOMOH




BAGINI INI CERITA NYA


selam 54 tahun seorang bomoh melayu ini
menakut nakutkan orang melayu dengan hantu china
bila orang melayu takut dengan hantu china
maka bomoh melayu ini dapat jual tangkal

selama 54 tahun bomoh ada juga seorang bomoh china
yang menakut nakutkan china dengan hantu melayu
bila china takut dengan hantu melayu maka bomoh china dapat jual ubat

inilah kerja gerombolan seklama 54 tahun
inilah kerja mca selama 54 tahun

terima kaseh ronald reagan
yang menghadoahkan dunia dengan internet

bila internet sampai
bomoh melayu
bomoh china
dan tukan tilek nasib india
tak dapat buat kelentong lagi
kah kah kah






BERCUTI TAHUN BARU CHINA





BERCUTI DAN MELANCUNG





TUKAR TIUB BERCUTI DI TAHUN BARU CHINA 2012


tukar tiub baru bercuti

pertama pergi ke dacca
melihat lorong pelacur
berdiri ditembok tembok
tetek besar
pipi gebu
comel dan menarik

sempat bertanya harga:
hotel 20 isap dan main 50

dari dacca ngeloncong ke rangoon
untuk makan nasi itik
pelancung kelihatan ramai

dari rangoon merentas jalan darat
masuk ke sempadan siam
ratusan anak anak muda burma
ratusan anak muada bangla
sedang berpesta bercuti








TERJEMAHAN BERITA

ketika musim cuti
kota kuala lumpur dari kota asing
kota kita bertukar tangan
menjadi kota indon
menajdi kota myamar
menjadi kita bangla
menjadi kota nepal

tt baru melawat jalan pertaling
banyak pelacur india
entah jantan entah betina
tetek gebu gebu

sempat berbual dengan minah indon
minah indon ini muda dan cun
minah ini menawarkan:
20 ringgit untuk sewa bilik hotel
50 rinngit untuk dihisap pelir dan berancuk

dari jalan petaling
masuk jalan sultan
mencari makan
kedai china tetapi yang menjalankan 100% myamar

dari jalan sultan menapak ke lorong belakang
dekat tempat letak kereta sebelum masuk ke jalan petaling
ratusan anak muda beratur
ini lorong belakang yang menawarkan
anak muda darti bangla, vietnam, myamar dan nepalese
setiap musim cuti
mereka lah jantan tanpa betina

di bukit dan belukar
kelihatan anak anak muda ini berdiri terkencing
apakah sudah selesai berancuk
atau sedang mebuat persediaan

dua china tua membuka meja mwenjual ubat kuat
di akhir lorong dua ibu indon menjual minum
100 plus air mineral dan red bull
ini lah kota kita


NOTA:
untuk pembaca tukar tiub
yang diluar koat kuala lumpur
tahun hadapan pastikan
ketika musim cuti sebagini
turun ke kuala lumpur

tak perlu membeli tiket ke bandung
atau ke dacca
atau ke kathmandu
atau ke ranggon
kuala lumpur menyedia kan semua


NOTA:
tukar tiub bukan memerhati
seperti segerawan negara
tukar tiub mengambil bahagian
dan berpesta sama
kah kah kah



INI NUJUM DAN BOMOH KITA




INI KALENDER MAYA- QIAMAT 2012





















INI NUJUM DI YAHOO

http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/pilihanraya-dan-kalender-maya-023313779.html



PEMBACA SILA NILAI SENDIRI




SIAPA BOHONG - AKHBAR MANA TIPU


para pembaca yang budiman
sila tintin klip ini
sila perhatikan betul betul
mana beita yang saheh

apa kah berita dari akhbar gerombolan saheh
atau klip dari tv rakyat ini saheh

perhatikan diatas pentas
abang mat sabu menjadi saksi
dia melihat dari sudut terbaik apa yang berlaku

diberitakan anak muda penyokong hindraf ini
kelmarin masih lagi di hospital

lihat dan buat perhitungan sendiri!



TONTON DAN JADI SAKSI- BUKTI AKBAR MENIPU









CERAMAH POLITIK HINDRAF KECOK - berita hairan


1,000 penduduk Kampung Jalan Kebun marah provokasi penyokong

SHAH ALAM: Ceramah politik anjuran pertubuhan haram, Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (HINDRAF), di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di Seksyen 30, Kampung Jalan Kebun, dekat sini, malam kelmarin, kecoh apabila kira-kira 1,000 penduduk yang tidak berpuas hati dengan ceramah itu mengepung dewan berkenaan.

Dalam kejadian itu, seorang penyokong HINDRAF dilaporkan cedera dan dirawat di sebuah hospital swasta tetapi punca kecederaannya tidak dapat dipastikan.
Keadaan bertukar tegang apabila penduduk mendakwa ada penyokong HINDRAF yang hadir pada ceramah yang turut dihadiri Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, menyebut beberapa perkataan yang menyinggung perasaan mereka.

Penduduk mengepung dewan berkenaan pada jam 8.45 malam dan keadaan menjadi kecoh apabila mereka mendesak majlis yang turut dihadiri peguam, Harris Ibrahim dan Badrul Hisham Shaarin atau dikenali Cikgu Bard, dihentikan serta-merta.

Kejadian tegang itu berlarutan hampir dua jam, membabitkan pertelagahan antara penduduk dan penyokong kumpulan berkenaan, memaksa kira-kira 20 anggota polis, diketuai Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Mazlan Othman mengawal keadaan.


Polis dengan kerjasama beberapa pemimpin parti politik berusaha mententeramkan keadaan dan persetujuan berjaya dicapai kira-kira jam 11 malam dengan meminta pihak penganjur yang dipercayai tidak mempunyai permit, bersurai bagi mengelak kejadian tidak diingini.
Turut kelihatan mententeramkan penduduk, beberapa pemimpin setempat, termasuk Naib Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Abdul Raof Mokhtar dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Cawangan Sri Bakti, Adi Anwar Bahhari.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Kamal Arifin Kainin, berkata, insiden itu dipercayai berpunca daripada keceluparan penyokong HINDRAF mengeluarkan kata-kata provokasi kepada penduduk kampung menyebabkan keadaan semakin tidak terkawal.

Kamal Arifin berkata, ceramah itu dipercayai tidak mempunyai permit dan sepatutnya diadakan di tempat lain sebelum ia diadakan di dewan MBSA di kampung itu.


"Kami berusaha untuk mententeramkan keadaan walaupun sedar kemarahan penduduk memuncak dan menghargai usaha polis mengawal daripada berlaku kejadian tidak diingini," katanya.

Beliau berkata, selain kata-kata yang menyinggung perasaan, penduduk juga berang dengan tindakan penganjur yang memulakan ceramah politik ketika penduduk sedang solat Maghrib.

Pada masa sama, katanya, insiden berkenaan turut menggambarkan penduduk di kawasan itu jelas menolak kehadiran Mat Sabu sehingga memaksa pemimpin PAS itu meninggalkan tempat kejadian tanpa sempat berceramah.





SUAMI NAJIB BERSHOPPING LAGI



NOTA:

apa maknanya laporan akhbar luar negara ini?

ini bermakna kempen media barat
untuk meminggirkan najib
sebelum presiden marcos dijatuhakan di pilipina
banyak kesah imelda keluar dalam media antarabangsa

sebelum suharto dijatuhkan banyak berita
tentang ibu tien dalam media antrabangasa

ini adalah permulaan kempen antarabangsa


NOTA:
muhyiddin tersenyum puas
bila membaca beriat ini
malikul sembab wajib bersedia
kah kah kah
kah kah kah



BERSHOPPING LAGI




DEDICATED FOLLOWER OF FASHION

ROSMAH MANSOR likes to be introduced as the First Lady of Malaysia, but for Sydney fashion designer Carl Kapp, she is his first lady of shopping.

The wife of the Malaysian Prime Minister, Najib Razak, is known across Malaysia simply as FLOM (First Lady of Malaysia), and is Kapp's biggest customer, having dropped an estimated $100,000 in his boutique ordering garments during a private holiday in Sydney a little more than a fortnight ago.

''She was absolutely gracious and very easy to deal with,'' Kapp told PS this week, agreeing she was nothing like the woman often portrayed in Malaysian media for her allegedly extravagant lifestyle.

In recent months, Mansor, who stayed with her husband in the $20,000-a-night penthouse at The Darling hotel, has been forced to deny reports she had bought a $US24 million diamond and a $US200,000-plus crocodile skin, bejewelled Hermes handbag. Kapp, who has a keen eye for such bags, having worked for Hermes, said he did not see any such handbag when he met her.

What her critics in Malaysia will make of her Sydney shopping spree, first reported on local fashion blog Frockwriter, is yet to be determined.

Kapp, who became suspicious of the identity of his mystery VIP customer when his Oxford Street store received a flurry of calls requesting valet parking for her limo, said he was being flown to Malaysia next month with a collection of ''toiles'' for Mansor to try on before completing her massive order of 61 dresses, pants and tops.
All made from the finest silk and in a variety of exotic colours and prints, Kapp said his new muse had ''a very good eye for colour and she likes a lot of prints''.

SAHEH - INI BERSHOPPING DI DUBAI



PELIK ORANG BERNAMA AZIZAN




MAT GILA KUASA SEDANG BERAKSI




SURAT PENCERAHAN DARI PEMBACA

bodoh punya Hisyamuddin.. patut laa kepala penuh dengan Maxis Azizan kata lawan guna mahkamah laa pulak.. ikut undang2 Nampak sangat la ko ni Maxis.. tarak agama Patut hang guna otak apa yg Azizan buat tu.. betul ke tidak.. Selagi AUKU tidak dimansuhkan di peringkat Pengajian tinggi, semua peraturan U dan KU tertakluk dibawahnya.. kalau nak AUKU lenyap kena lenyapkan dulu yg menggubal AUKU tu.. ada paham ke atau lu mau jadi hero mahasiswa.. kadang2 dah jadi mahasiswa ni kita kena perlu cerdik.. jangan jadi bangang serupa budak tarak sekolah.

Zaman lu Hishamuddin dah berlalu dahh.. Sudah2 la jadi pengikut maxis tu.. sebab maxis itu termasuk 71 daripada 72 golongan yg terkeluar drp Islam.. Umur yg masih bersisa ni Hishamuddin, lu guna untuk tidak terkeluar daripada golongan yg diteriam Nabi sebagai umatnya
By Jutawan Internet on MAT KEMARUK KUASA - TAMBAH GILA LAGI on 1/23/12


aku dah mula meluat kat hang tt. ulasan hang pasai ustaz azizan n masalah kuin. hang dok jauh taktau perkara sebenar. takkan adam adli dah gocoh sikit di kuin hang dah nak balun kedah sampai nak rak. ibu segala kejadian adalah umporno kedah. i demo student pasai hostel tak cukup depan masjid sultanah - di war2kan oleh ajk umno ii student kena buang tu ketegak pasai umporno dok jolok iii Ustaz Azizan bg ruang kat Kuin selesai elok2 - umporno panggil tv cerita hat tak betoi iv.

auku digunakan pasai undang2 tu yg ada - yg di arahkan oleh KPT untuk laksana di semua ipta/ipts seluruh malaysia. Walpun Kami tak pernah setuju auku v. u kena ingat dalam kes ni ada a) kerajaan negeri b) PAS c) Kuin d) Mahasiswa dan e)Umporno yg dok amik kesempatan. Semua nak untuk baik. Student kuin ada 7 ribu kemudahan hanya untk 4 ribu. kampus baru tak siap lagi.
By Anonymous on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/23/12



Saya sangat setuju dengan Tukar Tiub bahawasanya "BUKAN SEMUA YANG BERJANGGUT ITU KAMBING." Mengapakah kebaikan seseorang itu dinilai dengan samada dia fasih bertutur bahasa Arab atau tidak? Tengok Shahrizat. Dia tak makan babi, bertelekung dan selalu ke Mekah.

Adakah dia boleh dipercayai daripada Lim Guan Eng hanya kerana dia beragama Islam? Jadi kesimpulannya agama seseorang tidak dapat menentukan kebaikan seseorang itu. Memang macam Tukar Tiub selalu tulis, "di negara kafir yang makan babi, ...."
By Shahrizal Merican on MAT KEMARUK KUASA - TAMBAH GILA LAGI on 1/21/12

cukuplah TT serang Ustaz Azizan perkara ini patut diselesaikan dalam kepimpinan PAS dan pada peringkat Pakatan Rakyat kerana ia bersangkut dengan dasar pentadbiran parti2 Pakatan Rakyat, apatah lagi Pakatan Rakyat berjanji menghapuskan AUKU!!!
By Anonymous on PELIK ORANG BERNAMA AZIZAN on 1/21/12

http://airilsametok.blogspot.com/ bila TT kena bantai
By Anonymous on MAT KEMARUK KUASA - TAMBAH GILA LAGI on 1/21/12

memang pahit nak telan kalau sesuatu keburukan yang ditonjolkan... bro TT, aku kerja ngan salah satu GLC di kedah nie... memang matlamat utama company adalah keuntungan...bagi aku takde bezanya dgn company2 dlm UMNO nie.. kapitalis memang tak mengenal agama, bangsa dan kepala konek.. Sapa2 yg kerja dgn GLC, kalau ckp TT dan aku nie salah...aku rela kena tido ngan rosmah..kahkahkah
By kepala b.... on MAT KEMARUK KUASA - TAMBAH GILA LAGI on 1/21/12



MB aizan kata betui la TT auku sbb ikut akta kerajaan... mcm harga minyak la TT, takkan MB Azizan nak turun minyak kat kedah...mau tak mau kena ikut harga yg kerajaan persekutuan letak la jgk... sori no kdg2 aku tgk hang ni hentam ikut dan saja...tak kira kawan atau lawan...mcm mana nak ABU, kawan pun hentam ikut dan lagutu saja...sori noo esok hang mai aloq staq kepala hang aku putaq....hahaha
By nawza on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/20/12

TT, pendukung palat PAS ne memang ada.. kat Selangor pun ada.. ingat lagi kes air 20m3 percuma.. org mengadu ngapa tak potong/rebet. gedebe PAS jawab sebab penghuni tak bayar duit maintenance.. beiul betol la pendukung PAS tu apa kaitan tak bayar maintenance nga rebet 20m3.. guna akal la sikit.. bagaimanapun setelah bertekak badak... kerajaan negeri bagi juga rebet. tu la bezanya PR ngan UBN PR dengar juga selepas bertekak.. UBN kalau bertekak kena terajang lagi ada la..
By Anonymous on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/20/12

Ini pendirian Dewan Pemuda PAS Malaysia melalui Ketua DPPM:- 1. Saya menulis saat ramai orang sedang enak tidur di buai mimpi. Sejurus tiba dari Kuala Lumpur sebentar tadi, jam menunjukkan 2.30 am. Bukan sahaja saya tidak mampu melelapkan mata tetapi juga resah mengenang masa depan yang tentunya menjanjikan 1001 cabaran buat diri saya dan perjuangan Islam yang saya dokong ini.

2. Antara yang benar - benar mengganggu keselesaan dan mengusik jiwa muda saya buat masa ini ialah isu KUIN dan AUKU. Sekian lama saya berlunak dengan semua pihak bagi menjernihkan suasana dan meredakan keadaan. Sebelah kanan saya ialah bapa yang banyak membekal ilmu, hikmah dan pengalaman berjuang sementara sebelah kiri saya ialah adik - adik yang meronta mohon diadili selayaknya. Sementara saya masih berdiri digaris tengah dengan tetap mempertahankan prinsip perjuangan suci yang saya galas sejak sekian lama.

3. Sebahagian prinsip yang saya maksudkan itu ialah pendirian saya dan pendirian Dewan Pemuda PAS Malaysia terhadap AUKU. Jelas pendirian kami sehingga kini tidak berubah iaitu mansuhkan AUKU. Sebagaimana saya pernah ke lokap, bermandi air asid dan bersimbah gas pemedih mata memperjuangkan pendirian Mansuhkan ISA, maka demikianlah saya dan rakan - rakan pemuda konsisten berjuang untuk mansuhkan AUKU bukan memindanya seperti yang dianjurkan oleh pihak kerajaan UMNO dan BN. Terbaru saya telah meminta agar JUHAM DPPM menghantar memorandum bantahan AUKU dan RUU Himpunan Aman kepada kementerian yang terbabit, tetapi tertangguh atas faktor kesesuaian masa dan pertembungan program. Insyaallah ia akan di"proceed" dalam tempoh terdekat.

4. Pendirian ini bukan kepada kes - kes tertentu atau universiti dan kolej tertentu tetapi meliputi semua termasuk KUIN yang berada di bawah Kerajaan Negeri Kedah dan ianya ditadbir oleh Pakatan Rakyat sementara Menteri Besarnya dari PAS. Pendirian kami tidak berubah dan tegas. Malah beberapa kali telah saya kemukakan samaada dihadapan YAB Menteri Besar sendiri, mahupun melewati kenyataan media yang menggesa agar KUIN bertindak wajar dan tidak menggantung 5 orang mahasiswanya.

5. Namun, cara dan pendekatan saya mungkin berbeza dengan pihak lain termasuk sebahagian mahasiswa sendiri. Ianya berasaskan khibrah atau pengalaman, sedang saya pernah melalui alam kemahasiswaan. Saya telah merayu dan meminta jasa baik KUIN agar mengkaji semula tindakan yang diambil dan saya telah merancang untuk pergi mengadap pihak tertinggi dalam pentadbiran KUIN. Namun hasrat itu tergendala apabila saya dimaklumkan bahawa kes ini akan dibawa ke mahkamah oleh pihak mahasiswa. Maka biarlah mahkamah yang membuat keputusan kerana kes ini telah dihadapkan kepada mahkamah.
By Anonymous on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/20/12


Salam Pak TT... Benarkah ko pon sama mcm harusani tanpa apa2 research terus nak hantam... Benarkah Hasan Ali join pas sbb cita2 nak jd MB... Benarkah hari ni hang bernafas guna lubang JUBOR saiful esok baru hang pakai oksigen agaknya... Benarkah ko pon dah macam utusan meloya dan berita hairan...

Benarkah TT adalah seorang PENENTANG IDEALISME KAPITALIS... Benarkah hang pon jadi macam geng makcik felda... Benarkah Kan aku dah kata, hang sama saja dgn media arus perdana yang lain.... KANGKONG LA KANGKONG... Benarkah kalau org mcm lu jd MB, mmg mampos laa negara, lagi sial dr najib razak... Benarkah NMPKNYA TT DAH JADI MCM DR HASAN ALI, HENTAM AZIZAN DAN PAS... Benarkah kah kah kah...
By Anonymous on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/20/12


Tanpa Nama berkata... Kadang2 ko ni bdoh gak no. Kena la tgk apa msud ust azizan. Dia ckap psai undang2 ni mmg wujud dan terpaksa dilaksanakan oleh ipta/ipts dlm malaysia ni. Apa kuasa yg dia ada? Klu sklipun kuin ni mlik krajaan negeri dia ttap terikat ngan akta auku ni.

20 Januari 2012 2:03 PG kah kah kah ini la dia malaun fanatik bodo bedengung... maksud? maksud ape bende nyer? kene tindakan dah budak2 kuin tu pun! tak de maksud-maksud dah! maksud tersirat ke tersurat ker, kenyataan budak-budak tu kena!!! woi bodoh! tak dengar berita ker? kan mahkamah sendiri cakap AUKU dah tak bole pakai? tak kisah lah tu budak2 UMNO ke budak2 PR ker, diorang pun ada hak la! diorang nak bantah cara pimpinan PAS kat Kedah!

Patut korang bagi contoh! korang cakap agama islam tu agama contoh! tapi korang buat benda yang sama jer ngan UMNO! Gua terus terang cakap, kenapa kebanyakkan usetax skarang bodo tak bole pikir? kenape nak ikut diorang gak? kritik tetap kritik... kata orang UMNO tak bole terima kritikan, korang pun sama gak!

balik2 salah kan perlembagaan... WOI BODOH... kuiz ngan unisel bawah selangor, cube teka berape yang kene auku pasal perhimpunan samm haritu??? kenape bole??? Hendak seribu daya bro... tak hendak, seribu dalih... nak-nak ada free Public Relation Officer cam ko, tolong ciptakan maksud tersirat konon, alasan perlembagaan konon... AUKU sendiri dah berlawan ngan Perlembagaan ko apa cerita bodoh? Mahkamah sendiri buat keputusan ari tu...

tolonglah jangan jadi bodo lagi... sorry to say la bro... Itu Usetax adalah orang yang bodo, tak de pendirian, takut orang lain selain tuhan... TIADA MANUSIA SUCI MAKSUM SEKALIPUN PAKAI SERBAN, JUBAH TITLE USTAX... tak bole kritik sebab dia usetax? boleh blah la!
By Pro_Pembaharuan on APA PERSAMAAN AZIZAN DENGAN SAIFUL on 1/20/12



PERTAHANKAN HAK PEWARIS TANAH




CUCU CICIT PEWARIS TANAH





PEMBANGUNAN KG. BHARU :
KEPENTINGAN PEMILIK & PEWARIS TANAH ATAU KEPENTINGAN POLITIK?

“Jangan buang masa, tumpu kepada Selangor. Nanti sibuk di Kampung Bharu, Selangor terlepas kepada Barisan Nasional, Kita tidak tahu kenapa dia nak buang masa di Kampung Bharu, kecuali jika dia nak bertanding di (Parlimen) Titiwangsa” kata Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Datuk Zainal Abidin – Berita Harian 20 Januari 2012.

Tanah Kg. Bharu telah wujud sejak tahun 1900 melalui Enakmen Tanah Pertanian Melayu 1950 (Malay Agricultural Settlement 1950) adalah hak milik pensendirian orang-orang melayu. Sejak kewujudannya lebih 111 tahun, tanah Kg. Bharu diwarisi turun temurun oleh orang melayu kerana statusnya dijamin melalui Enakmen yang digubal oleh Kerajaan Selangor sejak sebelum Malaya mencapai kemerdekaan lagi.

Kepesatan pembangunan Kuala Lumpur telah mengakibatkan Kg. Bharu dilihat agak ketinggalan. Rata-rata pemilik dan pewaris tanah menginginkan pembangunan seiring dengan pembangunan kawasan persekitaran tetapi pembangunan yang diinginkan bukan bermaksud hak milik tanah mereka diambil alih oleh orang lain. Pembangunan yang diinginkan mereka bukan bermakna sesiapa sahaja boleh mengabaikan hak mereka. Pembangunan yang diinginkan mereka bukan bermaksud mereka boleh diperkotak-katikkan.

Pada 7 Disember 2011 telah diluluskan suatu Rang Undang-Undang yang dinamakan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2011 di Dewan Negara setelah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 5 Oktober 2011 sebelumnya. Rang Undang-Undang yang mendapat pelbagai bantahan ini telah diluluskan dengan begitu tergesa-gesa. Rang Undang-undang ini secara tidak langsungnya membawa maksud tiada orang lain yang lebih tahu dalam hal membangunkan Kg. Bharu melainkan Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar. Hanya Kerajaan Persekutuan sahaja yang lebih tahu dan lebih arif menentukan nasib dan hala tuju pembangunan Kg. Bharu sehinggakan para pemilik dan pewaris tanah dirasakan tidak penting dan tidak mempunyai apa-apa pengetahuan.

Tanah Kg. Bharu yang diwujudkan oleh Kerajaan Negeri Selangor yang kemudiannya menyerahkan pentadbirannya kepada Kerajaan Persekutuan pada tahun 1974 akan kehilangan identiti dan hak milik asal sekiranya tidak ditangani dengan berhemah dan teliti. Justeru Kerajaan Negeri Selangor telah mengambil inisiatif untuk memberikan alternatif pembangunan yang diinginkan para pemilik dan pewaris tanah. Kepentingan pemilik dan pewaris tanah adalah diutamakan melebihi pihak-pihak lain. Inisiatif ini diambil dengan mengambilkira status tanah Kg. Bharu yang asalnya ialah tanah milik Negeri Selangor dan sehingga kini masih lagi milik Selangor secara tidak langsung. Tiada sebarang kepentingan lain yang diambil kira melainkan semata-mata untuk menjaga kepentingan pemilik dan pewaris tanah.

Kerajaan Persekutuan semasa membentangkan dan meluluskan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2011 menyatakan bahawa pembangunan yang akan dilakukan di Kg. Bharu hanya akan diteruskan sekiranya pemilik dan pewaris tanah bersetuju. Kenyataan ini sekali lagi dibuat oleh Menterinya kepada wartawan seperti yang disiarkan di dalam Akhbar Berita Harian pada 20 Januari 2012.

Kenyataan tersebut agak pelik dan aneh kerana jika pembangunan hanya akan dilakukan dengan persetujuan pemilik dan pewaris tanah, kenapa perlu tergesa-gesa diluluskan suatu undang-undang? Jika hanya dengan persetujuan pemilik dan pewaris tanah, pembangunan dilakukan, kenapa Kerajaan Persekutuan menubuhkan Perbadanan Pembangunan Kg. Bharu yang mempunyai kuasa-kuasa pentadbiran ke atas tanah Kg. Bharu milik persendirian. Kuasa-kuasa dan fungsi Perbadanan yang bersifat komersial telah diluluskan melalui rang undang-undang tersebut.

Perlu diambil perhatian bahawa tanah Kg. Bharu adalah tanah persendirian, bukan tanah milik kerajaan sehingga kerajaan dengan sewenang-wenang menggubal undang-undang untuk mengurus hak milik orang lain. Adakah dengan penggubalan dan kelulusan undang-undang ini, bermaksud semua tanah di Kg. Bharu tertakluk di bawah undang-undang ini sehingga pemilik dan pewaris tidak boleh menggunakan hak-hak mereka?

Jika benar ikhlas untuk membantu pemilik dan pewaris tanah kenapa perlu dikesampingkan idea-idea dan buah fikiran pihak lain yang juga ingin membantu pemilik dan pewaris tanah? Kenyataan Datuk Raja Nong Chik yang disiarkan oleh Berita Harian tersebut dengan jelas menunjukkan bahawa beliau dan Kerajaan Persekutuan hanya memikirkan kepentingan politik mereka melebihi kepentingan hak pemilik dan pewaris tanah.

Rata-rata pemilik dan pewaris tanah membicarakan soal status hak milik mereka dan hala tuju pembangunan yang akan dilaksanakan tetapi Menteri lebih berminat bercakap hal politik sehingga mengeluarkan kenyataan politik meminta Menteri Besar Selangor menumpukan soal politik di Selangor melebihi soal pembangunan Kg. Bharu dan hak pemilik tanah. Jika ikhlas dan tiada sebarang unsur politik di dalam pembangunan Kg. Bharu, kenapa tidak bersama berbincang kaedah terbaik untuk membangunkan bersama. Adakah hanya Kerajaan Persekutuan sahaja yang mengetahui segalanya? Jangan terlalu angkuh dan bongkak mengatur hak orang lain. Kenapa perlu takut dengan cadangan pihak lain yang sama-sama inginkan suatu pembangunan bersama yang menjamin hak pemilik dan pewaris tanah?

Adakah pembangunan Kg. Bharu ini adalah demi kelangsungan kepentingan politik Menteri dan parti yang diwakilinya? Jawapannya terbentang luas di depan mata. Kenyataan Datuk Raja Nong Chik di atas menjelaskan segalanya!
Pemilik dan pewaris tanah Kg. Bharu, PERTAHANKAN HAK ANDA!


AHMAD ZAMRY ASAAD KHUZAIMI
Pengerusi
Sekretariat Pembangunan Kampung Baru(SPKB)
20 Januari 2012
25 Safar 1433