.

Khamis, 12 Mei 2016

TER NNOW TER HOTT






BERITA TEKINI

TER NOWW

TER HOTT

WSJ HARI INI


Malaysian Leader Najib’s Stepson Allegedly Funded U.S. Property Deals With 1MDB Money



Mr. Najib has said the money he received was a legitimate donation from Saudi Arabiaand that most of it was returned. Malaysia’s attorney general agreed the money came from Saudi Arabia legally and cleared Mr. Najib of wrongdoing.
The FBI also is investigating tens of millions of dollars of real-estate purchases by an associate of Mr. Aziz, a Malaysian businessman named Jho Low, according to people familiar with the FBI’s probes.



---------

HUTANG HUTANG HUTANG NAJIB




TANGGUNGAN HUTANG 1MDB SEBANYAK RM27.8 BILION: RAKYAT TERPAKSA KORBANKAN 2 UNIVERSITI AWAM DAN 3 HOSPITAL SETIAP TAHUN SELAMA 15 TAHUN

Saya agak terkejut dengan kenyataan Gabenor Bank Negara yang baru  Muhammad Ibrahim yang dipetik berkata bahawa beliau yakin kerajaan akan memastikan semua hutang 1MDB akan dibayar. Walaupun saya faham amaran tersirat beliau kepada Najib bahawa kedudukan ekonomi dan kewangan negara hanya boleh pulih sekiranya beban kewangan akibat 1MDB diselesaikan segera, ia seolah-olah melupakan bahawa sebarang hutang 1MDB yang diselesaikan kepada kerajaan sebenarnya mendera rakyat lebih teruk dari sekarang.

Hakikat bahawa hutang-hutang 1MDB akhirnya akan ditanggung oleh rakyat bukanlah satu perkara yang baru diketahui. Rakyat sudah tahu bahawa jika pun hutang-hutang ini tidak dibayar terus oleh Kerajaan Persekutuan melalui pengambilalihan anak syarikat 1MDB seperti yang berlaku dengan SRC International Sdn Bhd dan Bandar Malaysia Sdn Bhd, hutang-hutang itu akan ditampung oleh suntikan aset negara, kontrak-kontrak besar, pemberian geran dan lain-lain oleh Kerajaan Persekutuan.

Jumlah hutang 1MDB yang kini telah dan berkemungkinan diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan adalah terlalu besar, seperti berikut:

HUTANG YANG TELAH DIAMBILALIH
                  i.            Hutang SRC sebanyak RM4 bilion dari Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) melalui pemindahmilikan SRC dari 1MDB kepada Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc)

                ii.            Hutang Bandar Malaysia sebanyak RM2.4 bilion dari Tabung Haji melalui pemindahmilikan Bandar Malaysia dari 1MDB kepada Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc)


HUTANG YANG BERKEMUNGKINAN TERPAKSA DIAMBILALIH
                      i.        Hutang dalam bentuk bon berjumlah US$1.75 bilion (bersamaan RM7 bilion) yang dijamin IPIC tetapi telah melanggar syarat pinjaman apabila 1MDB gagal membayar faedah bulan lalu

                    ii.        Hutang dalam bentuk bon berjumlah US$1.75 bilion (bersamaan RM7 bilion) yang juga dijamin IPIC dan faedah perlu dibayar hari ini. Jika tidak dibayar oleh 1MDB, sekali lagi ia melanggar syarat pinjaman

                   iii.        Hutang dalam bentuk terbitan sukuk/bon patuh shariah berjumlah US$1.83 bilion (bersamaan RM7.4 bilion) yang boleh dituntut serta merta akibat pelanggaran syarat pinjaman hutang-hutang (i) dan (ii) akibat dari “cross defaults”

Ini bermakna, jumlah hutang-hutang 1MDB yang telah dan berkemungkinan besar akan diambilalih oleh Kerajaan Persekutuan adalah RM27.8 bilion. Hutang-hutang ini juga menyebabkan Kerajaan Persekutuan terpaksa membayar faedah tahunan (dipanggil bayaran kupon) sepanjang tempoh hutang itu belum dilangsaikan.

Untuk membuat anggaran tanggungan hutang 1MDB yang rakyat sedang berdepan, saya menganggarkan kadar faedah 5% bagi kesemua hutang-hutang itu dan tempoh matang purata 15 tahun. Maka jumlah tanggungan sebenar hutang-hutang 1MDB yang berkemungkinan dibayar oleh rakyat Malaysia adalah:

Hutang pokok yang telah diambilalih dan
berkemungkinan diambilalih (seperti di atas)                         RM27.8 bilion

Bayaran faedah pada 5% setiap tahun bagi 15 tahun               RM20.85 bilion

JUMLAH KESELURUHAN                                              RM48.65 bilion

Untuk mengenalpasti kesan tanggungan hutang sebanyak ini kepada kehidupan harian rakyat Malaysia, kita perlu pecahkan tanggungan ini kepada peruntukan tahunan yang terpaksa dibelanjakan oleh Kerajaan Persekutuan bagi menanggung hutang ini seperti berikut:

Bayaran faedah tahun pada kadar 5%                                      RM1.4 bilion
Simpanan tahunan untuk bayaran pokok dalam 15 tahun      RM1.9 bilion
PERUNTUKAN TAHUNAN DIPERLUKAN            RM3.3 BILION

Maknanya, rakyat Malaysia mesti menyedari bahawa setakat ini, jumlah peruntukan tahunan yang terpaksa dipotong atau tidak dibelanjakan bagi tujuan rakyat akibat hutang 1MDB (yang kita ketahui setakat ini) adalah dianggarkan RM3.3 bilion.

Saya cuba membayangkan kesan ini kepada rakyat dengan menterjemahkannya kepada 2 perkara yang kosnya cukup membebankan setiap keluarga di Malaysia: kos menanggung pendidikan tinggi dan kos kesihatan/perubatan.

Sebuah universiti awam yang baik dan mampu menawarkan pendidikan pada kos yang berkali ganda lebih murah dari IPTS kepada sekitar 5,000 pelajar pada satu-satu masa dianggarkan memerlukan pelaburan awam sebanyak RM750 juta (mengambil kira pembinaan IPTS seperti Kampus Lakeside Taylor’s University yang jauh lebih murah dari itu).

Pada masa yang sama, sebuah hospital besar di peringkat daerah yang boleh memberi perkhidmatan kesihatan/perubatan yang baik kepada sekitar 100,000 orang penduduk dianggarkan berjumlah RM500 juta (mengambil kira kos hospital sedia ada).

Ini bermakna, apabila peruntukan sebanyak RM3.3 bilion terpaksa dilencongkan setiap tahun untuk membayar hutang 1MDB, jumlah itu bersamaan dengan pembinaan dan operasi 2 universiti awam (IPTA) dan 3 hospital awam SETIAP TAHUN. Bagi tempoh matang purata selama 15 tahun, ini bermakna rakyat Malaysia akan kerugian 30 universiti awam (IPTA) dan 45 hospital awam akibat menanggung hutang 1MDB setakat ini.

Sebab itu, skandal 1MDB ini tidak boleh dilupakan begitu sahaja dan rakyat berputus asa hanya kerana Najib masih kekal sebagai Perdana Menteri. Pimpinan politik dan masyarakat turut sama perlu memikirkan langkah mengelakkan tanggungan hutang ini dan mengambil tindakan secepat mungkin (bukan hanya tertumpu kepada persoalan menjatuhkan Najib seperti mana fokus Deklarasi Rakyat akhir-akhir ini).

Saya akan berbincang dengan rakan-rakan pimpinan Pakatan Harapan dan ahli-ahli Parlimen untuk mencari jalan mengelakkan hutang-hutang ini diambilalih oleh rakyat.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN



-----

SERATUS YANG WAJIB DILAWATI





100 RESTORAN

WAJIB 

DINIKMATI


 

LU NAK TAHU

LU CARI SENDIRI




---------- 

UMO 70 TAHUN






HIDUP MELAYU!


ADO PANGKAT
Tadi gwa lalu kat PWTC. Gwa heran tengok beratur kereta jenis misidis,bmw,awdi,leksus di trapik lait ngala ke Caukit .. mana proton, kata nak pakai barang tempatan. Gwa terbaca benner ngatoan kek PWTC ado sambutan UMNO 70 tahun ..

 wow. Patutlah orang UMNO yg ado pangkat sgt sayang pado UMNO. Parti ini telah memyumbatkan rizki melimpah ruah pada mereka. Segala projek yg ada telah di agihkan dikalangan mereka sahaja .. biliyun-biliyun. Kalau kita ikut cara lurus nak dapat projek setahun satu pun susah. 

Saham tok sah cerita lah. Paling buruk pon orang UMNO ni dapat berpuloh jawatan pengerusi syarikat .. ada menteri dapat 60 jawatan pengerusi .. satu jawatan dapat 5 hingga 15 ribu hinggit sebulan, kirolah dah berapo hinggit dapatnya sebulan. Wow .. patut lah mereko kato UMNO tu nyawa Melayu .. hilang UMNO hilang lah Melayu. Kato mereko kekayaan yang gilo-gilo yg mereko miliki ini adalah hasil dari kerajinan dan titik peloh mereka juga. Kalau dapat projek tapi tak tahu jalankan tak on HANG TUAH - HANG JEBAT
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
at 3:44 PM



---------

KITA SEMUA TUKAR TIUB







Kami semua 'Tukar Tiub'

Tanggal 16 Mei ini akan menentukan sama ada aktivis sosial, Saudara Hishamuddin Rais aka Tukar Tiub aka Isham Rais, akan menempuhi hukuman penjara sembilan bulan setelah disabitkan bersalah di Mahkamah Tinggi pada 15 Januari lalu.
Atas hukuman tersebut, Isham Rais telah mengemukakan rayuan dan 16 Mei ini Mahkamah Rayuan Putrajaya akan menentukan sama ada ia diterima atau ditolak.

Baca seterusnya disini:
http://www.malaysiakini.com/news/341241


--------------

MARI KITA BERSEMBANG ESOK






MARI KITA 

BERSEMBANG






----------

TRENDING - TWEET











Trends

 · Change

TERIMA  KASEH

KAWAN KAWAN


--------------------

KESALAHAN DAN JENAYAH NAJIB





DENGAR APA

KESALAHAN 

DAN

JENAYAH NAJIB



IKAN IKAN KITA TETIBA MATI







BUMI MANUSIA

DALAM BAHAYA

SEDARLAH

Fokus - Jutaan ikan mati mendadak di Pantai Ancol. Apa ... - Detik.com

news.detik.com/indeksfokus/1125/...ikan-mati.../berita

Translate this page
Merujuk Hasil Lab LIPI, Ahok Sebut Ikan Mati di Ancol Aman Dikonsumsi. Rabu 02 ... Ini Hasil Uji Lab LIPI Terkait Kasus Jutaan Ikan yang Mati di Pantai Ancol.

Kebinasaan ikan - Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

https://id.wikipedia.org/.../Kebin...

Translate this page
Indonesian Wikipedia
Kebinasaan ikan atau kematian ikan massal (fish kill, fish die-off) adalah gejala ... Ketika alga mati, proses dekomposisi akan memakan banyak oksigen.
Penyebab - ‎Lihat pula - ‎Referensi - ‎Pranala luar

O-FISH: Ikan Mati Mendadak

o-fish.com/HamaPenyakit/MatiMendadak.htm

Translate this page
Salah satu pengalaman yang paling buruk dan sering membuat frustasi para akuaris adalah apabila menjumpai ikan peiharaannya mati secara tiba-tibatanpa ...

Ribuan ikan mati di Sungai Tonggak, Kuantan - Malaysiakini Berita

https://www.malaysiakini.com/.../325571

Translate this page
Malaysiakini
Jan 5, 2016 - “Beribu-ribu ikan mati dan terdampar sepanjang tiga hingga empat kilometer dari hulu sungai sampai ke laut,” kata pemimpin PAS itu.

Berita Terkini Ikan Mati : Okezone News

news.okezone.com/topic/24362/ikan-mati

Translate this page
Ratusan ton ikan di Danau Toba sisi Desa Bandar Purba, Kecamatan Haranggaol, Kabupaten Simalungun, Sumatera Utara, mati mendadak. 20 Ton Ikan Mati ...


All Of A Sudden, Fish Are Dying By The MILLIONS All Over The Planet


Why are millions upon millions of dead sea creatures suddenly washing up on beaches all over the world?  It is certainly not unusual for fish and other inhabitants of our oceans to die.  This happens all the time.  But over the past month we have seen a series of extremely alarming mass death incidents all over the planet. 

As you will see below, many of these mass death incidents have involved more than 30 tons of fish.  In places such as Chile and Vietnam, it has already gotten to the level where it has started to become a major national crisis.  People see their coastlines absolutely buried in dead sea creatures, and they are starting to freak out.



------------

DUNIA SEMAKIN PANAS





WASPADA

KOMENTAR
pemanasan dunia ini
akan menggangu pertanian
pemusnahan wilayah subur
sungai lubuk tasik kering
lembah  subur kering kontang

waspada
sesudah minyak dan gas
yang akan menjadi rebutan
ialah air
air akan menjadi bahan
yang amat amat penting
siapa ada air
akan ada makanan
wilayah tanpa air
menjadi wilayah tanpa makanan

awas!




Pesawah P Pinang mula tanam padi selepas musim kemarau

Pesawah di Pulau Pinang berasa lega bahawa mereka boleh memulakan penanaman semula padi selepas fenomena El-Nino berakhir.
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Afif Bahardin berkata, kerja-kerja pengairan telah bermula.
"Di bahagian pulau terutama di Balik Pulau dekat sini, sungai-sungai tidak lagi kering kerana hujan turun secara berterusan, oleh itu pesawah boleh menggunakan air sungai untuk penanaman padi.


-----------

HANG TUAH - HANG JEBAT




HANG TUAH

satu kuliah yang mencabar
satu perbincangan berterusan
wujudiah lima sekawan
mitos bumi melayu
dewan kelab bangsar penuh
250 mendengar dari
pelbagai pelusuk
anak muda diajak berfikir
tentang dunia ilmiah
dengan mitos dan sejarah

NOTA
paling bersejarah ialah
soalan akhir: 

apakah benar ada kata-kata
' tak kan melayu hilang didunia'

soalan ini ditanykan oleh
seorang punjabi yang berserban
pelajar setia kuliah bangsar

profesor ahmat adam  menjawab:
itu semua tak ada....

satu dewan terbarai ketawa
kah kah kah




--------

SEMUA LARI FBI MARI







FBI DATANG

SEMUA LEMBAGA

PENGARAH 

LETAK JAWATAN

SIAPA KENDALI

1MDB?





IPIC bayar faedah selepas 1MDB ingkar lagi

Syarikat International Petroleum Investment Co (IPIC) milik Abu Dhabi hari ini berkata bahawa mereka telah membayar faedah sebanyak AS$52.4 juta bagi bon yang matang yang dijaminnya selepas firma pelaburan negara, 1MDB ingkar lagi hari ini.
IPIC berkata ini kali ketiga kemungkiran oleh 1MDB. Menurut syarikat Abu Dhabi itu, mereka ini akan memperhebatkan tuntutan bayaran itu kepada 1MDB dan kerajaan Malaysia sebagai bayaran pampasan.
Katanya, 1MDB kini berhutang AS$1.2 bilion dengan tambahan faedah terkumpul.
1MDB mempertikaikan tanggungjawabnya kepada IPIC mengikut perjanjian penyusunan semula hutang yang melibatkan syarikat itu Jun lalu.
KAH KAH KAH

cha alif bot

cabut

kah kah kah

lari lari lari

FBI  dah mari

KAH KAH KAH
----------

TAHNIAH PRESIDEN BARI FILIPINA






TAHNIAH

DU TER TE

UMUR 71 TAHUN

TIDAK HALANG

JADI PRESIDEN

YANG PENTING

DASAR JUANG

Controversial mayor Rodrigo Duterte wins Philippine presidential election following incendiary campaign
Anti-establishment firebrand Rodrigo Duterte has claimed a huge win in the Philippine presidential elections after an incendiary campaign dominated by his profanity-laced vows to kill criminals.

Mr Duterte, a pugnacious 71-year-old, surged from outsider to the top of surveys with cuss-filled vows to kill tens of thousands of criminals, threats to establish one-man rule if politicians disobeyed him and promises to embrace communist rebels.
------------

JEREBU SAMPAI LAGI






SAMA SAMA

WASPADA



May 11, 2016
wan junaidi
Hujan yang diramal berlaku pada tempoh sama mungkin menyebabkan banjir di beberapa negeri yang dijangka dapat membantu mengurangkan kesan.

NOTA
terima kaseh
beri maklumat awal
boleh tempah
tiket pesawat murah 
dari sekarang
yang kaya
tak hal bila bila
boleh beli tiket  untuk lari
KAH KAH KAH


---------