.

Selasa, 19 Jun 2018

JANGAN SAMAKAN DASAI DG BIK MAMA






CISSS

JANGAN HINA

DASAI

JANGAN 

SAMAKAN

DASAI 

DENGAN

BIK MAMA
Anwar-Rosmah 

dalam sudu tiga babak


Satu: Bila sudu berlebih-lebih

DAHULU kita ada isteri perdana menteri, sekarang kita ada suami timbalan perdana menteri. Sama sahaja perangai.

Rosmah Mansor, isteri Najib Razak, selain “khabar angin” yang jadi umpatan ramai tentang sikap boros beli belah dan kecintaannya terhadap barangan berjenama mewah, juga sering dikritik kerana sikapnya yang suka menonjolkan diri – apatah lagi bila dibandingkan pula dengan Dr Siti Hasmah Ali yang low profile.

Manakala, Perdana Menteri menanti, Anwar Ibrahim pula selepas bebas penjara penuh aktivitinya bertemu Raja-Raja, pemimpin dunia dan wawancara dengan media dalam dan luar negara walaupun tiada jawatan dalam kerajaan. Ini bukan pertemuan dan aktiviti ramah mesra sahabat lama; ia adalah semboyan “aku perdana menteri Malaysia ke-8”.

Ketika melawat London dan berjumpa Setiausaha Luar Britain Boris Johnson sempat juga beliau memberikan pandangannya tentang 1MDB. Malah, beliau juga mengatakan Malaysia akan menyiasat skandal Battersea, kenyataan yang masih belum dijelaskan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang Anwar bukan ahlinya.

Barangkali Anwar terlupa yang isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah timbalan perdana menteri Malaysia, wanita pertama pegang jawatan itu.  Anwar mungkin tak sedar yang sekarang beliau hanyalah “sudu”.

Seperti Rosmah yang sibuk berprogram sehingga dikata orang lebih sudu daripada kuah, sudah wujud juga suara menista Anwar di media sosial.

Karisma Anwar terlalu tinggi untuk diperlekeh, kerana itu beliau perlu memenuhi janjinya sebelum ini untuk “bertenang” sebelum lompat balik masuk politik, menulis serta memberi kuliah di unversiti dan pelbagai lagi aktiviti bukan politik, tindakan terbaik untuk Malaysia, apatah lagi dengan kehadiran Dr Wan Azizah dalam Kabinet.

Dua: Bila kebanggaan jadi sumpahan

Janji PH untuk Anwar jadi perdana menteri selepas Dr Mahathir Mohamad bukan mutlak, ada syaratnya; undi rakyat diperlukan untuk Anwar masuk Parlimen.

Sudah-sudahlah berulang kali mengingatkan yang Anwar “pasti” jadi perdana menteri. Perangai jawatan perwarisan mutlak ini dulunya amalan Umno. Rakyat Malaysia berhak memilih dan jika mereka memilih untuk tidak menghantar Anwar ke Parlimen, apakah yang boleh dilakukan PH?
Hentikanlah amalan serah kerusi kepada Anwar supaya dapat bertanding dan masuk Parlimen. Dahulu Permatang Pauh, nasib baik Pandan tak jadi.

Tunggu sahaja kerusi Pekan atau Bagan Datuk atau Putrajaya atau mana-mana dikosongkan dan bertandinglah dengan bangga, tak rampas hak orang. Amalan meletak jawatan ahli Parlimen untuk memberi laluan kepada pemimpin lain wajar dimaktubkan dalam akta kesalahan pilihan raya, tetapi yang lebih ketara amalan beri kerusi ini adalah simbol keangkuhan dan “entitlement”:

“Tadi saya tanya ahli-ahli Parlimen PKR siapa nak tawarkan kerusi mereka kepada saya? Tapi tunggu lepas selesai lawatan ke luar negara baru bincang semula kerusi Parlimen mana saya nak bertanding, Insya-Allah kalau menang, saya nak jadi ‘backbencher’ dulu,” kata Anwar.

Rosmah pula, waktu Najib berkuasa dahulu setiap kali ke majlis penuh anggun dengan sepersalinan lengkap dengan jam dan beg tangan mewah yang harganya tak terbayang mampu dibeli dengan gaji rakyat marhaen. Majlis perkahwinan anak perempuan mereka gemilangnya jadi bualan bertahun lamanya.

Pelbagai kisah yang didengar tentang gaya hidup mewah Rosmah dan keluarga sehingga berita palsu menabung sejak kecil pun orang percaya, kerana orang dah benci.

Itulah yang berlaku selalunya, bila harta, cita-cita, paras rupa, galur keturunan dan pelbagai lagi kebanggaan jadi sumpahan.

Bagi Rosmah sumpahan itu pada harta material, untuk Anwar mungkin pada janji jadi perdana menteri.

Tiga: Bila budi ada sempadan

Bila soal budi (sama ada benar atau tidak) ditimbulkan, terutama sekali oleh orang terdekat atau suruhan, ada kejelikan yang muncul dalam kalangan mereka yang mendengar.

Selalunya hanya menanti masa untuk kebencian timbul, terutama dalam kalangan orang muda yang keras kepala dan idealistik.

Golongan muda ini tidak rasa terhutang budi hanya kerana perjuangan 1998 digerakkan Anwar yang jadi titik sejarah berubahnya landskap politik Malaysia selamanya. Tidak ada perasaan, cuma kalau besarnya jasa dan hebatnya Anwar diulang-ulang ia boleh timbulkan jelik, kemudian benci.

Seperti bencinya mereka apabila “jasa” Rosmah disebut Najib atau orang suruhan mereka yang lain.

Malaysia Baharu datang dengan kepercayaan yang rakyat tidak perlu terhutang budi dengan mana-mana politikus atau parti politik.

Soalan untuk Anwar mudah, apakah yang beliau sudah/sedang/ akan lakukan untuk memujuk rakyat menerimanya sebagai ganti Dr Mahathir?

Atau adakah Anwar merasakan tak perlu lagi buktikan apa-apa? – 19 Jun, 2018.

* Tramizi Hussin adalah penyunting berita The Malaysian Insight.

* Ini adalah pendapat penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insight.



WOW

BIAR BETUL

BETUL KE NI?

KAH KAH KAH

-------------------

IKUT CARA DASAI





WOIT 

MAT DERIS

HANG TAK

DENGAR APA

DASAI CAKAP


Tiada konsensus lantik MB? Tidak semua parti HARAPAN setuju


Adakah persetujuan dicapai antara parti-parti komponen Pakatan Harapan Selangor mengenai pelantikan Amirudin Shari sebagai menteri besar masih menjadi persoalan.

Terdahulu hari ini, ADUN Ijok, Dr Idris Ahmad mendakwa tidak ada kata sepakat mengenai pelantikan Amirudin dan juga  Mohamed Azmin Ali sebagai menteri besar pada 11 Mei lalu.

Beliau turut mengemukakan bukti bahawa beliau mendapat sokongan bertulis berasingan oleh pemimpin AMANAH, BERSATU dan DAP bersama dengan presiden PKR  Dr Wan Azizah Wan Ismail pada awal bulan ini.

PROJEK HANG

DAH GAGAL

SURAT 

REKOMEN

TAK LAKU

AMERIKA KATA

SHUT 

THE FAKUP

IKUT CARA

DASAI


----------------

DASAI BIJAK






DASAI

BIJAK BILA

PROJEK GAGAL

SOKONG

PROJEK YANG

BERJAYA


Anwar mohon dukungan Amir sebagai MB wakili HARAPAN

Ketua Umum Pakatan Harapan, Dasai merayu kepada semua pihak untuk menyokong Amirudin Shari sebagai menteri besar yang mewakili gabungan itu.
"Mampu dileraikan secara baik dalam HARAPAN. Mohon dukungan AmirMB sebagai mewakili HARAPAN,” ciapnya di Twitter.

INI TAKTIK

TERBAIK

DILIHAT BIJAK

SOKONG 

PROJEK YG

BERJAYA

-------------------

AL-FATIHAH










Puan, world’s oldest known Sumatran orangutan, dies aged 62 in Australian zoo


The primate was euthanised at Perth zoo leaving 54 descendants around the world

Zookeepers have paid emotional tribute to the world’s oldest known Sumatran orangutan, “a grand old lady” who died at a Western Australian zoo on Monday.
Puan was given to Perth zoo in 1968 and is believed to have been born in Sumatra 1956. At 62 years she lived well beyond her typical life expectancy and was recognised by the Guinness Book of Records as the oldest verified member of her species in 2016.
According to the zoo, Sumatran orangutans rarely live beyond the age of 50.


-----------------

HANTAR SATU NAMA?







BETUL KE ANTA

SATU NAMA?
Apa cerita mb Selangor ni?.PKR hantar Nama Idris Ahmad kenapa Yang jadi mb orang lain? TT cube story skit on 
SATU PANDANGAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/19/18




------------------

WAJIB DIROTAN






ROSMAH 

NAJIB

WAJIB 

DIROTAN
Najib dan Rosmah akan di penjara 15 tahun dan ROTAN. Gwa tak mampu untuk bayangkan camana nak merotan bontot Rosmah. Berapa lori ekor ikan pari mau dibekalkan. Masalah lain pun kena kita pikirkan.. misalnye jika Rosmah terkentot-kentot masa kena rotan? on 
PUNDEEEK
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 6/19/18





-----------------

TUBUH PARTI BARU






TUBUH PARTI

BARU

semuanya nampak bodoh..dari zahid, sampai azwan bro hingga kj hingga ku li..semuanya bodoh dan bangang..pasal apa korang nak selamatkan umno..kan bagus korang buat parti baru..lu org mengaji oxfart tp fart mcm taik..madey menang dgn parti baru..pasal apa korang pakai nama umno lagi.?dlm kepala otak rakyat malaysia dan dunia, umno adalah parti pencuri..pasal apa kj nak selamatkan umno yg diselamatkan oleh madey?nampak sgt korang bodoh dan bangang dan tiada kekuatan utk buat parti baru..
lu org tgk syarikat2 yg byk hutang..mrk akan rebranding nama syarikat..mrk takkan gunakan nama syarikat yg terkait hutang2..tukar nama tukar logo..atau sebenarnya korang nak buat logo pun tak reti, nak buat slogan pun tak reti, nak buat mision and vision pun tak reti..takyah la bertanding atas byg2 umno parti tong taik..kj buat parti india, zahid buat parti jawa, najib buat parti bugis, jamil khir buat parti islam sunni,ku li parti calon pm..kemudian korang bergabung jadi satu pakatan besar..tak tau la on 
HIDUP MELAYU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/18/18







-----------------

PEJUANG MAYU ISLAM





CISS 

KERAJAAN 

BARU INI

HINA 

DATUK SERI

PEJUANG 

MELAYU ISLAM


Jamal rasa kerajaan guna 'undang-undang rimba' terhadapnya


Ketua Umno bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos dikatakan percaya kerajaan baru mengenakan "hukum rimba" terhadapnya.
Perkara itu disampaikan wakilnya Armand Azha Abu Hanifah hari ini, yang mendakwa Jamal ada menghubunginya hari ini

DATUK SERI

JANGAN 

RISAU

RAKYAT

SOKONG 

DATUK SERI

TANPA DATUK

BANI MELAYU

TAK DIBELA

TAK DAPAT

MAKAN FREE

KAH KAH KAH

--------------------------

BUKA KEMBALI KES INI




BUKA KEMBALI

KES INI

SIAPA BERI

ARAHAN

BUNUH

ALTANTUYA




Bapa Altantuya di KL, akan jumpa Peguam Negara esok

Bapa kepada wanita Mongolia Altantuya, Dr Shaariibuu Setev kini berada di Kuala Lumpur dan dijadualkan akan bertemu dengan Peguam Negara Tommy Thomas, esok.
Beliau menaruh harapan agar kerajaan Pakatan Harapan memberi keadilan sepenuhnya terhadap pemunuhan anak perempuannya sejak tahun 2006.

RAJA PETRA 

TULIS MALAM

ALTANTUYA

DIBUNUH

ROSMAH ADA

DITEMPAT

PEMBUNUHAN

ITU PASAL

NAJIB NAK 

TANGKAP

RAJA PETRA

TU PASAL 

RAJA PETRA

LARI KE U.K


--------------------

CUKONG BUAT PERANGAI LAGI




CUKONG BUAT

PERANGAI 

MANA ILANG

HAMZAH

ZAINUDDIN

SURAT UNTUK BERSIH MALAYSIA

SKANDAL BANK RAKYAT?

Bank Rakyat adalah sebuah bank koperasi. Ianya telah berkembang maju dan mutakhir ini telah menjalankan aktiviti seperti bank-bank komersial. Keahliannya bukan saja kepada koperasi malah terbuka kepada orang ramai.

Prestasinya sentiasa meningkat dan memberi munafaat kepada pemegang-pemegang sahamnya. Setiap tahun Bank Rakyat Berjaya memberi bonus atau dividen kepada ahli-ahlinya. Pernah suatu masa Bank Rakyat berjaya memberi bonus dan dividen sebanyak 20%. Pada tahun ini Bank Rakyat telah memberi dividen sebanyak 16%. Suatu angka yang cukup memberangsangkan.

Dalam meningkatkan kemajuan serta mengefisenkannya, Bank Rakyat terpaksa menuruti kemajun-kemajuan yang dilakukan oleh bank-bank komersial. Antaranya membandingkan ‘ core banking ‘ yang dimilikinya. Bertolak dari premis inilah Bank Rakyat telah membuat keputusan untuk meningkatkannya. 

Lantas Core Banking Replacement Project dilaksanakan. Dimana kos untuk projek ini melibatkan wang sebanyak RM 571 juta ( lima ratus tujuh puluh satu ). Satu angka yang cukup besar.

Projek ini dimenangi  oleh syarikat SILVERLAKE INNOVATION PARTNER SDN BHD(SIPSB). Ianya anak syarikat kepada SILVERLAKE LIMITED, yang disenaraikan di Bursa Saham Singapura.

Difahamkan dari sumber yang boleh dipercayai kemenangan syarikat tersebut kerana campur tangan pihak yang berada di koridor kuasa. Antaranya adalah bekas Menteri KPDNKK ( Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan) iaitu Dato Seri Hamzah Zainuddin. Selain beliau turut terlibat ialah Dato Seri Mohamed Nazir Tun Abdul Razak, adik mantan Perdana Menteri. Juga Tan Sri Dr Abdul Munir Abdul Majid.

Beberapa persoalan timbul berhubung kejayaan syarikat tersebut memenangi tender ini. Adakah kemenangan itu kerana semata-mata campur tangan kuasa politik? Adakah berlaku penyelewengan dalam menentukan keputusan tender tersebut? Adakah tangan-tangan tersebut membantu secara percuma? Adakah jumlah kos itu mengembung selepas memperhitungkan keperluan jasa orang yang membantu?

Sekiranya Silverlake Innovation Partner S/B sememangnya sebuah syarikat yang terbaik di dalam menyediakan system Core Banking, mengapa perlu adanya campur tangan kuasa politik? Jadi, adakah kemenangan syarikat tersebut bukan kerana ‘ merit ‘ tapi sebaliknya ?

Itulah persoalan-persoalan yang perlu diambil perhatian.

Difahamkan mantan Pengarah Urusan Bank Rakyat iaitu Dato Mustafha Abdul Razak diseret ke mahkamah ada hubungkait dengan projek di atas. Dikatakan beliau tidak mahu tunduk kepada tekanan dalam memutuskan tender tersebut. Akhirnya beliau diseret atas kes yang sangat kecil. Natijahnya beliau kehilangan jawatan Pengarah Urusan Bank Rakyat.

Hari ini Silverlake Limited melalui Silverlake Innovation Partner S/B menjadi sebuah syarikat yang berpengaruh di Bank Rakyat. Syarikat yang menentukan perlajalanan system core banking Bank Rakyat. Beberapa nama dari syarikat tersebut menjadi nama besar di Bank Rakyat. Antaranya pengasas dan tuan punya Silverlake Limited iaitu GOH PENG OOI. Namanya mengisi dada surat khabar The Star pada tahun lepas kerana permasalahan syarikatnya di Singapura. 

Selain itu nama pengasas Silverlake Innovation Partner S/B iaitu Dato Chin Jit Pyng rakan kongsi Goh Peng OOi. Manakala Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kepada SIPSB adalah anak kepada Chin Jit Pyng iaitu Chin Tzer Jinn. Difahamkan keluarga Chin telah bercuti ke Italy selepas memenangi tender tersebut. Manakala mantan Pengarah Urusan Bank Rakyat belayar di dalam kepayahan berpunca dari projek tersebut.

Kerajaan Pakatan Harapan adalah sebuah kerajaan yang diharapkan dapat membersihkan segala salah laku yang menjadi amalan kerajaan BN. Sa.ma ada salah laku di dalam pentadbiran kerajaan, di dalam GLC atau swasta. Itulah harapan rakyat terhadap kerajaan PH. Sesuai dengan harapan baru dan Malaysia Baru.

Keyakinan rakyat terhadap kerajaan PH menjadi semakin menebal apabila SPRM berjaya menyelongkar kekotoran yang ditinggalkan oleh rejim lama. Satu demi satu didedahkan kepada masyarakat. 

Menjadi tanda tanya kepada ahli-ahli Bank Rakyat adakah projek core banking bank ini akan berada di RADA SPRM? Atau sememangnya hal ini sudah berada di dalam senarai SPRM.  Atau akan dimasukkan ke rada SPRM. Atau SPRM sedang  menunggu repot yang akan dibuat oleh ahli-ahli Bank Rakyat. Repot yang akan menentukan kes Bank Rakyat ini berada di dalam rada SPRM.









------------------

SELAMAT MAJU JAYA TOK AMPOO









BETUL KE?

GUA TAK

NAK KOMEN




Amiruddin disebut-sebut bakal angkat sumpah MB Selangor hari ini

Walaupun nama Adun Ijok, Dr Idris Ahmad dinamakan oleh empat parti Pakatan Harapan untuk menjadi Menteri Besar Selangor, nasib Adun Dusun Tua, Amirudin Shaari nampaknya lebih baik.
Amiruddin yang dinamakan sebagai pengganti oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali disebut-sebut bakal mengangkat sumpah hari ini.

SELAMAT MAJU

JAYA

TOK AMPOO


----------------

GUA TAK MAHU KOMEN







GUA TAK MAU

KOMEN APA2

LU 

ADA FAHAM?



Terpulang kepada Dr M tentukan masa sesuai, kata Anwar

Ketua Umum PKR  Anwar Ibrahim mempunyai komitmen untuk berkongsi pengalaman politiknya di Malaysia dan negara luar.
Sehubungan itu, beliau tidak berhasrat untuk bertanding semula di peringkat parlimen dan menyerahkan kepada Perdana Menteri  Dr Mahathir Mohamad untuk menentukan masa yang sesuai.

KAH KAH KAH

LU JANGAN

TERGOLEK DOG


------------------

PUNDEEEK

  
MESTI NAFI

PENCURI TAK

NGAKU CURI

PEROGOL

TAK NGAKU

MEROGOL

NAJIB

CURI DUIT

1MDB TAK

NGAKU CURI

PUNDEEEK


Najib nafi mahu larikan diri
SHAH ALAM - Tuduhan mengatakan  Najib dan suaminya , Rosmah akan melarikan diri menggunakan laluan Langkawi adalah tidak benar.

Sumber rapat dengan bekas perdana menteri itu berkata, tuduhan seperti itu jelas tidak masuk akal kerana Najib dan keluarganya bercuti di Pulau Langkawi adalah perkara biasa.
 
MUSTAHIL

TAKDA NIAT

NAK LARI

NAIK

SPEED BOAT

CABUT

KE SIAM

NAJIB INGAT

KITA SEMUA

BANGANG

POOORAH



---------------------

JANGAN GOPOH GAPAH






JANGAN GOPOH
ramai tak percaya che det udah berubah, tapi percayalah, beliau pernah menjadi PIEM selama 22 tahun dulu, now extra time, apa dia tidak buat untuk melayu ? tapi melayu tak kenang jasa dia PON...semua itu tidak penting lagi..apa yang penting...PERUBAHAN... ianya hanya boleh dibuat oleh Che Det..Nuar PON tidak dapat...ramai sangat terhutang budi, hati maybe longlai...kesian...ramai juak keliling kiri kanan mengampu...kan budaya UMNO dulu, kini dan selamanya...kah kah kah...
setuju jangan gopoh, biar Che Det atur semua atas landasan betul..kalau dulu Nuar rosak pasal konco yang tikam belakang...sejarah boleh berulang kembali...awas...waspada abang Nuar...bukan mudah tapi tidak mustahil... tak payahlah kenyataan demi kenyataan...rakyat semakin cerdik...ombong kosong hentikan...buat kerja kebaikan...ubah diri dulu...salam harapan...kah kah kah on SATU PANDANGAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/19/18




--------------------

TEMBAK MH17





TEMBAK MH17
jgn sedap sgt dgn pantat ukraine..ukraine la yg menembak pesawt mas mh17 tu..awek ukraine bermata biru..sbg payung agama, maka allah telah memberikan nikmat bidadari bermata biru semasa didunia lagi..kalo dah disyurga nnt, bukan mata je biru, otak pun biru dan selalu tgk filem blue..apa punya turrr...elok la minang nurul izzah utk dimasyurkan sbg permaisuri..jadi takda fitnah kpd freeloader..dasar free loader, makan berjuta ditutup dgn islam.. on 
ENTOT PELACUR
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/18/18



-------------------

BERGULING GULING






BERGULING GULING
Gwa punye pendapatan Tun M nampak yg org lain tak nampak.. sangat hebat. Agong yg punye pandangan sgt jauh.. sejauh Ukraine pun tak boleh main-main dgn Tun M. Bayangkan semasa UMNO diharamkan 31 thn dulu. Semua Melayu nangis mengelupur sedih. Tapi Tok Madey gumbira guling-guling.. gitu lah cerdiknye dia. on SATU PANDANGAN
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 6/18/18






-----------------------

TAKDA BENDA NAK HASUT








TAKDA APA

NAK HASUT
Lepas anwar bebas. . Apa.. .Lepas mahathir sepenggal.. Apa... Lepas badak kehilangan elaun saloon... Apa... Lepas najib ditangkap.. Ditangkap lepas dibubut bubut... Apa.... Abang besar ni kompom takder bende dah nak hasut. .amaran aku. .Jgn kira dinding batu bata di bangunan sultan abdul samad key.... Hehehhe... Kakakakakak... Dia penat.. takder bende nak hasut dah. .. Kakakakakakakakakakak...chemon nah... Kakakakakkaka on
 SATU PANDANGAN
Publish | Delete | Spam
DIDI KOTA BELUD
on 6/18/18



--------------