Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 13 April 2011

KEAH MAT BOROI BERSAMBUNG LAGI




DATUK DATIN YANG BOROI





PERTEMUAN MAT BOROI-BOROI


Aku tercari cari alamat tempat yang aku tuju. Agak susah juga kerana aku kurang arif dengan daerah ini. Kalau di Soho London setiap lorong aku ketahui. Malah di wilayah Soho ini aku pernah bekerja sebagai penjual pita video bertanda XXX. Tapi bukan kesah pita XXX ini yang ingin aku kesahkan. Disini aku ingin membawa kesah lain. Ini kesah aku di Kuala Lumpur.

Aku meleser sambil mata aku memandang ke angka rumah rumah kedai yang sedang aku cari. Dua tiga ekor anjing berkeliaran di jalan. Cilaka. Kebanyakan angka rumah kedai ini telah rahai. Dua kali aku mundar mandir di lorong yang sama. Nah! Tak berjumpa dengan bangunan yang aku cari. Yang aku nampak hanya perempuan-perempuan cun berbaju ketat, bergincu merah, ranggi dan bergetah berdiri di tepi pintu.

Perempuan-perempuan ini memerhatikan aku. Aku menjual senyum. Seorang Minah melambai. Aku nekad dan memberanikan hati untuk datang bertanya. Minah ini terus ke gigi jalan meninggalkan yang lain. Kemudian aku membuka mulut untuk bertanya : Di mana Galeri le Atalier ?

' Abang nak buat apa? Nak buat filem ke?’ Suaranya garau dan kasar seperti suara Mat Indon dari Jawa Tengah yang telah sepuluh tahun menetap di Kuala Lumpur. Tersirap darah jantan aku. Astaga! Purtan rupa-rupanya. Tak sangka purtan-purtan ini telah bersusu - tajam dan montok. Bentuk susunya betul-betul mengacam kejantanan aku.

Aku menganggukkan kepala. Lalu Si Purtan ini mentelunjukkan bangunan yang sebenarnya tak jauh dari tempat aku berdiri. Si Purtan ini dengan sekelip mata menyelok sarong susunya dan terus menghulurkan kad niganya kepada aku. Aku mengambil dan berterima kaseh.

Dada aku gedak gedubuk. Aku berahi nak mencium kad ini. Tetapi aku merasa segan kerana saekor anjing sedang memerhatikan tepat pada muka aku. Anjing ini betul betul potong stim. Projek aku gagal. Kad ini aku simpan ke dalam saku baju. Aku berjalan ke bangunan.

Aku menaiki tangga ke tingkat satu. Agak 'chic' juga susunan perabut di ruang tamu pejabat ini. Nampaknya aku sampai ke tempat yang betul. Tetapi kerusi penyambut tamu kosong. Maka aku duduk kesaorangan. Aku memerhatikan sekeliling. Saheh tak ada orang. Sekali lagi kepala aku berpusing untuk melihat kalau kalau ada anjing di bilik ini. Sifar. Dengan cepat aku mencium kad niaga Si Purtan tadi. Aku menyedut udara dan merasa puas. C'est la vie.

Tetiba aku terdengar suara kasar dari bilik sebelah ruang tamu. Aku memasang telinga. Kini aku betul betul macam Mat Skodeng Jawi sedang mengintai di tepi Tasek Perdana Bangi.

' Kau tahu… aku dapat panggilan talipon... bukan sekali.. tiga kali ... semua dah kantoi. Ini kerja kaulah. Berapa juta duit kau dah kelepet...? Belanja mahal tapi kerja tak rapi. Apa kau ingat orang Malaysia bodoh macam orang Gombak?' Suara lelaki ini kuat dan kasar.

' Apa hal dengan Gombak pulak?' Jawab suara lelaki yang agak halus.

' Gombak tempat kamu buat post-productionkan? Bukan aku tak tahu. Kau buat recording pun disana. Kau keletong buat di Los Angles. Hei….Hei Mama Juwie dan Pancaindera kau boleh goreng.. dengan aku kau jangan nak kelentong.'

' Kita rekordring di LA laaa.. Kami Syarikat Bumi pertama buat rekodring disana..'

' Bukan rekordring... laaa... cakap orang putih pun tak tahu. R-E-C-O-R-D-I-N-G - tahu eja ke?. Kalu tak tahu cakap guna bahasa Melayu : rakaman.' Suara Jantan ini marah dan menyindir.

' Kami Syarikat Bumi yang pertama buat rakaman di LA..'

' Jangan putar alamlah. Jawab soalan aku ini. Siapa pilih pelakon itu? Tak ada pelakon lain ke? Bila tayang dalam YouTube semua orang ketawa. Kau ingat orang Malaysia bodoh..senang ditipu. Pelakon itu boroi. Semenjak bila Anwar boroi. Tak cukup dengan itu... susu Anwar tergantung bergoyang goyang.. lebih besar dari susu Rosmah. Kau ingat ini main-main ke? Cuba kau tengok sekali lagi..pasang vcd aku nak tunjuk.'

Aku di ruang tamu mula tersenyum ketika memasang telinga. Bilik senyap - mungkin dvd sedang berputar. Cilaka. Tujuan aku datang ke sini bukan nak dengar orang bergaduh. Aku datang untuk melamar kerja. Aku difahamkam Galeri le Atalier ini memerlukan tenaga untuk pembikinan filem.

' Henti ..henti... Siapa Mamat ini? Apa sebab dia muncul dalam filem ini. Perut pun boroi. Dia ingat dia Alfred Hitchcock. Pengarah nak kena ada dalam filem? Ini budak crew ke atau budak Kru? Kau ingat kalau kau nak pergi menutuh kau akan ajak kawan kau masuk bilik sama? Kau ingat ini geng bang? ' Suara jantan ini makin marah.

' Tak dapat potong yang ini... itu pasal si Pengarah itu masuk dalam frame. Kalau potong nanti orang ingat tak ori.'

'Tengok.. tengok.. perut Anwar boroi... ini yang jadi isu besar oleh blogger. Kenapa kau tak cari yang slim. Pasal apa? Kau tak tengok filem Forest Gum? Kau tak tengok filem Zeliq. Woody Allen kau tahu tak? Kau ni lulusan mana buat filem? Dari Finas ke? Patutlah bangang macam ini. Tetek Anwar bergoyang goyang. Semasa pengembaran kau tak sedar? Kenapa tak morph badan pelakun ini sikit. Morphing tau...kau tahu apa teknik morphing… cakap belajar di Los Angles...morphing pun tak tahu. Tak tahu tanya Google. Lain kali gunalah teknik morphing... kasi Pak Sheikh tu slim sikit. Bukan gedebab macam Bik Mama.'

Baru aku sedar rupa-rupanya Galeri le Atilier ini yang telah membuat filem Tiga Mat Boroi. Wow! Baru aku tahu rupa-rupa disini sarangnya. Aku marasa bagitu gembira kalau aku dapat bekerja dengan le Atalier ini. Le Atalier ini memang gedebe.

Dari apa yang aku dengar filem-filem xxx mereka cukup hebat. Aku dengar juga mereka telah berjaya membuat filem Pontianak Menyundal Di Kalimantan. Dari desas desus aku mendengar yang syarikat ini juga sedang merancang untuk membuat Jangan Tinggalkan Jandaku. Mereka dikatakan cuba malamar Toh Puan Julia Roberts untuk memainkan peranan Mak Janda. Tetapi Toh Puan Julia Roberts telah menolak peranan ini kerana Toh Puan Julia tidak mahu dilihat membadak dalam filem ini. Toh Puan Julia mencadangkan Datin Seri Paduka Rossene. Mungkin inilah projek yang mereka hendak aku turut campur.

‘ Kau kenal Datuk SK…. ini pun satu Datuk Bangang. Entah dimana dibelinya title Datuk. Kenapa dia buat heboh diakhbar katakan laci bilik hotel berkunci. Datuk ini bangga buka cerita yang dia pun sama menutuh di sebelah bilik Anwar. Gila…mana oraang nak percaya. Guna otak..guna otak..Mana pernah laci dalam bilik hotel berkunci. Bangang. Gila. Kalau nak menipu… tipu betul betul. Laci bilik hotel yang ada kelas tak berkuci… ada Al-Kitab didalamnya. Bodoh macam telor.’

Senyap sebentar kemudian lelaki bersuara halus menjawab. ‘Itu saya tak tahu. Krew saya hanya diupah untuk membuat filem ini saja. Hal mengedar saya tak tahu.’

‘ Siapa jaga kostume? Apa pasal Anwar berkemban. Yang berkemban betina. Jantan tak berkemban. Kau ingat Anwar ini macam Puteri Gunung Ledang.. berkemban? Susu Anwar macam susu lembu bunting. Kau ingat buat filem ini senang. Kau belum jumpa Mansor Puteh lagi. Kalau Mansor Puteh tibai filem ini. Berak kau jadi batu’.

‘ Baguslah kalau jadi batu boleh jual ke Singapura’. Jantan suara halus cuba melawak.

‘ Kau ingat ni main main. Nanti Bik Mama kepit kapala kamu baru kamu sedar. Kau tak sedar… projek ini kerjasama Bik Mama dengan Le Petit Tambi. Kau tahu apa hubungan mereka berdua? Ini projek bukan kecik anak.’

Kemudian semua senyap. Aku cuba cuba memdengar tak ada suara lagi. Tanpa aku sedari tetiba tiga lelaki tercegat berdiri tak jauh dari tempat aku duduk. Aku tak sedar bila mereka sampai. Mereka tersenyum dan terus mengambil tempat duduk.

Lelaki yang duduk disebelah aku menghulur tangan untuk bersalam. Aku menyambut. Dia terus bersuara. “ Datang nak casting ke? I dengar dia orang nak buat satu gambar baru. Producer sedang cari pelakon. You berlakon ke?’

Aku mengeleng kepala.

'You nak mengarah ke? I dulu kerja dengan Ummi. I buat 16 siri untuk dia. Yang dua lagi tu kawan I yang berlakon. Lapan belas semuanya. Tapi satu pun belum tayang. Dengar khabar Jawi belum luluskan. Kerana dalam babak makan… tak seorang pun baca bismilah. Pasal ini Jawi cukup marah.’

Aku perhatikan tiga lelaki ini betul-betul. Kelihatan ketiga-tiga mereka boroi. Lalu aku terfikir apakah boroi ini tanda hidup yang berjaya. Sedang kepala aku ligar berfikir pintu bilik terbuka. Seorang lelaki yang juga boroi berdiri tercegat di tengah pintu.

‘Kau orang berempat ini datang casting ke? Bangun aku nak tengok muka?’ Aku sedar inilah suara lelaki yang kasar tadi. Tiga lelaki itu bangun berdiri. Aku tetap duduk tidak berganjak.

‘ Hoi! … kau orang bertiga ini kalau nak berlakun kena masuk gym enam bulan dulu. Perut kamu boroi sangat. Watak boroi ada….. filem Jantan Dari Pagoh… tapi roll tahun depan. Sekarang ini nak roll filem Omega Yang Tercicir . Siapa diantara kamu bertiga ini boleh jadi Amah Indon? Nak pegang watak Wan Azizah? (TT)


nota:
tulisan ini telah disiarkan
dalam Suara Keadian yang terbaru.
Sesiapa inggin melanggan SK sila
puluk talipon 03-22-72-40-45



CERITA CERITA DARI MIRI




TEMPAT AKU BUAT BERITA



nota:
ini adalah gedung membeli belah pertama
di miri - dulunya cukup hebat - kini
malap dan sakit kerna dipukul oleh
modal antarabangsa - parkson sampai

nanti bila giant/tesco sampai
semua tamu kecil kecil ini akn wafat

tak percaya tunggu dan lihat
buktinya di kota bahru
pasar khadijah hampir wafat

ada bebera sibercafe di tingkat satu
3 ringgit untuk satu jam - disini
aku mengetik - note book aku dibilik
yang bertalian denagn celcom hampeh
macam pakai gambir serawak slow dan kebas kah kah kah


nota:
yang atap merah itu ialah bangunan tamu

UMAI UMAI DARI MIRI

pagi ini tidak hujan seperti dua minggu dua hari dulu.
cuaca indah - nyaman. aku bangun agak awal - terus
melihat akhbar borneo post yang aku ambil dari ruang tamu.
hampeh !

sesudah mandi aku keluar dan menuju ke tamu
nah! tamu ialah pasar - mulanya aku hairan dengan
perkataan ini - rupa-rupanya tamu itu pasar -

petang ini aku nak mencari buku kamus iban/inggeris/iban/ melayu
ini bhasa yang menarik - sayang sekali seharusnya kiat semua disekolah
diajar serba sadikit ilmu pengetahun tentang sabah/sarawak

yang aku tahu tentang sarawak hanya siput sarawak dan nenas sarawak
gamir sarawak pernah dengar ini ubat gigi yang terbaik!


INI PASAR IKAN




DI TAMU

wow - aku mencari dan melihat barang dan sayuran
yang tidak pernah aku lihat - akhirnya aku membeli ikan
terubuk masin, ikan tenggiri jeruk dan tepung sagu
mak cik si penjual tepung ini mencadangkan agar aku membeli
satu kilo untuk isteri - lalu aku katakan isteri aku telah lari
dengan mat taib - kami terbarai ketawa kah kah kah

aku perhatikan buah buahan tempatan amat kurang
buah impot amat mahal - buah tempatan hanya limau
nampak gagalnya dasar pertanian sarawak
tanah yang bagini subur seharusnya penuh dengan
buah buahn tropikal

NGELENCONG

dari tamu sayur aku ngelencong ke tamu ikan
abang dan pak cik jual ikan pelik
tiap hari aku datang melihat dan melihat

untuk aku tidak adalah nikmat yang paling nikmat
adalah melihat ikan iakan segar

memang aku lihat ikan ikan dipasar ini segar
dan menarik sekali - aku sudah merancang
ikan mana yang aku aku bawa pulang - aku lihat
snapper/ikan merah cukup segar - hanya 20 ringgit sekilo
tidak mungkin harga ini kita temui di kuala lumpur

udang laut juga murah
ikan oarang juga murah
dan paling menarik ialah makeral

GERAGAU BUBUK

nah! untuk pembaca tukar tiub yang budiman
adakah kamu tahu bahawa disini
orang dirumah membuat belacan sedndiri
mereka membeli geragau atau bubuk
hanya 6 ringgit satu kilo

kali akhir aku diajar tentang belacan ialah di langkawai
ketika ini aku menulis tentang makanan untuk
off the edge ( arwah ) - menarik -

nota:
aku sedang merancang untuk memask
tetapi masih belum ada jalannya

kalau di tokyo aku boleh memasak
mustahil di miri aku tak boleh !



MINUMAN PAGI

dari tamu ikan aku ngelencong ke warung
aku terlihat warung cendol
aku tekah merasa cendok miri
jawabnya : gagaaaaaaal

aku memblei kueh /kopi kosong ini sarapan aku

aku ternampak anak lelaki - lalu aku panggil
ke meja - dia ini tuan punya kedai cendul - dan disebelahnya
aparatus cendolnya kakak iparnya sedang berniaga minuman

anak muda ini bernama taifik bin khamis
ibunya kedayan dan ayahnya melanau
bila ku tanya dia apa?
'aku melayu'

dia berumur 28 tahun - dia membantu isterinya menjual cendol
waroung ini di sewa 30 rinngit sehari
lalu aku bertanya apakah warong ini dimiliki oleh taib mahmud?
dia tersenyum!

kami bersembang - dia berkata yang dia sebenarnya ingin
mencari kerja ynag tetap - ank telah dua
yang tua empat tahun yang kecil 4 bulan
dulu bersekolah di s.m.k st.colomba
datang dari kampong katong lopeng 30 naik motor dari miri

bila aku tanya hal pilihanraya:
' belum pernah mengundi... ini kali pertama...tak kira sapa
asalkan dapat apa yang diminta.. jalan ke kampong aku perlu dibaiki...'

namoaknya isu jalan ini dimana mana
sayang sekali pemimpin barisan berheli ke hulu ke hilir
mereka tak tahu keadaan sebenarnya.

pelanggan datang dia minta diri dan aku pun beredar.


SURAT SURAT DARI SARAWAK


Saya orang Malaya yang baru pindah dari Sarawak (Miri) ke KL. Semasa menjejaki Sarawak buat kali kedua sekitar 3 tahun lepas, saya macam tidak percaya bahawa Sarawak sudah merdeka bersama Malaysia semenjak 1963 ...tetapi taraf kehidupan di sana tidak seperti disemenanjung. Kemudahan awam amat mengecewakan. Saban hari saya mendengar keluhan rakan sekerja mengenai kehidupan di Bumi Kenyalang. Kenapa Sarawak ketinggalan berbanding negeri - negeri lain di Semenanjung. Itulah soalan yang selalu diajukan bila berbicara. Tahniah kepada Brunei kerana tidak turut serta di dalam penubuhan Malaysia. Saya selalu ker Brunei ....berbeza sungguh antara Brunei dan Sarawak. Semasa menetap di Miri, sempat saya membuat perjalanan dari Miri - Brunei ke Sabah ...memang terdapat perbezaan yang ketara di antara Brunei dengan Sarawak dan Sabah.Sekarang inilah masanya untuk penduduk Bumi Kenyalang membuat perubahan untuk Sarawak. Agi Idup Agi Ngelaban.

Oleh Tanpa Nama pada CERITA CERITA DARI SARAWAK pada 11/04/13


BRO TT..KALAU BOLEH WAR2 KAN BERITA INI..DAPATKAN KERATAN AKHBAR DARI BLOG INI SEKARANG... Taib pernah janji mahu letak jawatan pada tahun 1995 Laporan akhbar Straits Times pada tahun 1995, pernah menyiarkan kenyataan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Pehin Taib Mahmud yang pada masa itu berjanji untuk meletakkan jawatan dalam masa lima tahun. Kalau Taib Mahmud tidak memungkiri janji ini dahulu, hari ini tiada rakyat Sarawak yang menolak Barisan Nasional kerana berang dengan perompak besar ini. Sepatutnya sejak tahun 2000 (11 tahun dulu) lagi Taib Mahmud sudah meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak jika dia memenuhi janjinya. Di sini bukti jelas menunjukkan bahawa pemimpin kebanggaan gerombolan songkok tinggi ini adalah penipu besar. Walau bagaimanapun, pihak Pakatan Rakyat seharusnya berterima kasih dengan penipuan Taib Mahmud ini. Dengan adanya pemimpin Barisan Nasional yang merompak harta rakyat, gila kuasa, kronisme dan nepotisme seperti ini, maka tugas Pakatan Lihat lagi...

Oleh Tanpa Nama pada CERITA CERITA DARI SARAWAK pada 11/04/13

SIASAT SAMPAI MATI




AL-FATIHAH







PEGAWAI SPRM BELASAH SAYA DENGAN BATANG BESI - mkini

Seorang pegawai pemasaran berkata beberapa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membelasahnya selepas menahannya dua tahun lalu atas dakwaan menerima rasuah.

T Sivanesan,24, dalam keterangannya kepada Suruhanjaya Diraja yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock berkata seorang daripada pegawai itu juga menggunakan sebatang besi yang dibungkus dengan surat khabar bagi membelasahnya.
Pukul di kemaluan, letak ais

"Seorang lagi yang dikenali sebagai Mohd Ashraf Mohd Yusof menggunakan rotan bagi memukul di bahagian kemaluan saya. Seorang lagi meletakkan ais di tempat sulit saya.

"Semua ini berlaku ketika saya ditahan oleh SPRM Selangor dan tangan saya digari. Saya juga dibogelkan dan hanya dibenarkan memakai seluar dalam dan semua ini berlaku di Plaza Masalam," dakwanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit..INI BARU 80% BETUL.... kah kah kah..

kah kah kah... TEOH BENG HOCK WAKIL CHINA... kah kah kah...

kah kah kah... SABRANI MELAYU WAKIL ... kah kah kah...

kah kah kah...SIVANESAN INI INDIA.... TAPI MASIH HIDUP.... kah kah kah...

kah kah kah...INI BARULAH SATU MALAYSIA........ kah kah kah...

kah kah kah... NASIB BAIK ADA INDIA INI... KALAU TIDAK BUKAN SATU MALAYSIA.... kah kah kah..

woit.. 80% PUN DAH OK.... kah kah kah...

nota:
datuk norza apa story?
kah kah kah


BERITA YANG PALING DITAKUTI




KESAH LAMA MUNCUL KEMBALI





nota:
anak anak muda yang tak tahu kesah
sila tanya abang dan kakak
sila tanya ayah dan ibu
sila tanya datuk dan nenek
kah kah kah








13 REMAJA BELASAH PEROGOL KENA TAHAN - berita hairan

KANGAR: Sekumpulan 13 remaja ditahan disyaki membelasah seorang lelaki sehingga cedera, selepas mangsa disyaki merogol gadis berusia 13 tahun dalam kejadian di Beseri, Padang Besar.

Kejadian dikatakan berlaku malam Ahad lalu, selepas sekumpulan remaja berusia antara 13 hingga 16 tahun itu terserempak dengan lelaki berkenaan yang berusia 20 tahun, di belakang rumah kedai di Jalan Bukit Lagi, di sini, jam 10 malam.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.. SIAPA TAKUT BACA BERITA INI ?.... kah kah kah..

kah kah kah... SIAPA AKAN KECUT TELOOO BACA BERITA INI?.... kah kah kah...

kah kah kah... TOLONG HANTAR KAN BEROTA INI KEPADA?... SIAPA? ..kah kah kah...

kah kah kah...SAMPAIKAN BEREITA INI KEPADA KEPADA DUA R... kah kah kah..

kah kah kah.... RAHIM TAMBI DAN RAIS YATIM.. kah kah kah...

BERITA DAN CERITA DARI SARAWAK



ABANG PAHIN KITA



nota:
nasib baik untuk rakyat sarawak'
janji ini tahun 1995 ini tidak jadi
kalau jadi susah kita semua dibuatnya
kah kah kah

orang china panggil abang pahin pokmen
orang melayu pangil abang pahin mat uban
tt panggil abang pahin



DUN SARAWAK : TAIB DEGIL, BN PULA GOYAH HADAPI HARI PENENTUAN
- minsider

Tinggal tiga hari sebelum hari penentuan Sabtu ini, kelihatan petanda seolah-olah ada yang tidak kena dengan Barisan Nasional (BN) Sarawak - hanya disebabkan kedegilan seorang pemimpin.

Beberapa pegawai jentera BN mengakui bahawa keengganan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud untuk menetapkan tarikh beliau akan melepaskan jawatannya dan enggan menerima hakikat bahawa perikatan itu kini berhadapan dengan cabaran sengit, kali pertama dalam sejarah, daripada Pakatan Rakyat dan hanya bergantung pada mereka dari luar kitaran politik, termasuk kuasa ghaib, dilihat sebagai memeningkan keadaan.

Taib genap tiga dekad menjadi ketua menteri Sarawak pada 26 Mac lalu.

Malah pegawai-pegawai BN juga kecewa dengan pendirian Taib yang tidak mahu menerima persekitaran bahawa beliau sebenarnya menjadi punca kepada setiap serangan negatif mengenai kepimpinan perikatan itu di Sarawak.

“Perdana Menteri menawarkan beliau jalan keluar awal untuk membantu mengatasi kerosakan dialami dan juga memberikan laluan untuk menentukan peringkatnya sendiri untuk berhenti (sebagai Ketua Menteri).

“Tetapi beliau tidak mempedulikan masa depan BN hanya kerana kepentingan diri,” kata satu sumber BN kepada The Malaysian Insider dengan merujuk kepada jaminan (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak pada Ahad lalu bahawa peralihan kepimpinan akan berlaku dengan segera selepas pilihan raya negeri ke-10 ini.


nota:
keadaan semakin baik
media pro gerombolan
semakin gila buat sandiwara
saban hari kerjannya hanya menangkis
dan menuduh pakatan rakyat yang bukan bukan

nota:
gerombolan terlupa nak guna perkataan melayu UBAH
mat bodek john jafaar lupa bahawa ada perkataan melayu
sekarang iban, melanau, bidayuh - semua melopong bila
dengar perkataan tranformasi kah kah kah

nota:
gerombolan telah mencuba tutup beberapa laman/blog
ini tambah marah lagi anak anak muda
ini kerja bodoh kerana bila laman dan blog ditutup
anak anak muda berduyun duyun datang dengar ceramah
ini macam tak nak dengar cd download tapi datang tengok konsert
keran ini malam tadi ceramah kelompok yang biasanya tak ramai orang
sudah menjadi ceramah perdana di miri
kah kah kah

nota:
abang pahin kita adalah sahabat terbaik
abang pahin wira perubahan
abang pahin penjana perubahan
abang pahin pemangkin reformasi

nota:
di semenajung kita ada madey yang dibenci
di semenajung kita ada rosmah yang dibenci
di sarawak kita ada abang pahin yang paling dicintai kah kah kah



UNTUK MEMBACA SAYANG SARAWAK

Site Alternatif dari MT:

www1.sarawakreport.org
http://sarawakreport.wordpress.com
http://www.facebook.com/sarawakreport
http://twitter.com/sarawak_report

TT, tolong sebarkan link alternatif malaysiakini:-

http://http://office.malaysiakini.com/

13 April 2011 8:18 AM

CERITA CERITA DARI SARAWAK




RUMAH PAK CIK MURAD



LAPORAN DARI MIRI:

ceramah azmin ali di adun senadin gempaq
ini untuk kerusi calon PKR dr.teoh
lebih dari 1000 warga tempatan telah
datang mendengar ceramah pkr ini
selain dari azmin
yb yusmadi
pemimpin pas
dan jennny lim telah berucap

ceramah DAP di miri juga gempaq
lebnh dari 2000 warga datang

ini adalah ceramah kelompok yang
biasanya hanya seratus dua ratus yang dqatang


MALAYSIA KINI DIGODDAM


hari ini laman paling popular malaysiakini
telah digoddam ertinya tidak dapat dimasuki

serangan DOS - denial or service - ini
kerja najib yang merasakan media ini
amat berpengaruh dan ramai yang membacanya

mkini ada membuka facebook dan tweeter

sila ikuti selanjutnya


nota:
laman sarawak reports juga
telah digoddam

dari lapoan telah ditemui bahawa
ini bukan kerja kecik anak
tetapi kerja yang dilakukan oleh
mereka yang terlatih

besar kemungkinan ini kerja
APCO



SURAT DARI WARGA SARAWAK



SURAT SATU
selepas baca ulasan bro hisham,wa terus tanya mak mentua yg kebetulan d sini...dia org bidayuh tebedu...3km ke sempadan indonesia hala ke pontianak.. Menurut ceritanya...saling x tumpah seperti apa yg bro hisham cerita.. Wa bergenang air mata... Begini nasib anak bangsa wa d mundurkan..hanya sekelumit kuasa & setitis harta yg x bisa kita bawa ke kuburan.. InsyaAllah bro hisham.. Pak mentua yg jadi kauselor d tebedu menjalankan tugas dari dlm kem bn..rupanya berbisik sesama anak buah nya...PR akan d pilih kali ini & seterusnya! Taib akan kenal bau tanah kali ini!

Oleh Affendi pada CERITA CERITA DARI MIRI pada 11/04/12


SURAT DUA
bukan Kedayan je ada bang, bangsa Kayan pun ada. Diorang ni semua kira orang ulu laa...tapi walaupun orang ulu, ramai profesional yang kerja dengan Shell Sarawak dan Petronas Miri. Aku kerja sana 7 tahun...selama tu lah aku tengok orang Sarawak dok kutuk Taib..tapi bila pangkah, pergi ke BN jugakkkk. Cuba pergi pusat mengundi Sekolah Dato' Permaisuri kat Pujut...kat situ, polis dengan petugas SPR dok pangkahkan kertas undi untuk orang lain...kah kah kah.

Oleh Tanpa Nama pada CERITA CERITA DARI MIRI pada 11/04/12


SURAT TIGA
Kepada rakan2 dayak, iban dan suku sakat di sarawak: malam terakhir nanti, kalau ada orang bn datang nak bagi tuak, jangan minum dulu. Simpan sehari selepas pilihan raya. sila sediakan air tuak dan gambir serawak kepada orang-orang bn ini supaya mereka dapat menikmati malam terakhir sebelum pilihanraya tersebut bersama cina2 doll dan tertidur pada siang 16 April. banner2 berlambang dacing sila ambil dan jadikan kain pengelap basikal atau motobot. sama-samalah kita tonggengkan keluarga toib dalam pilihanraya ini kerana keluarga toib sudah terlalu kaya. Amat kaya!!!

Oleh Tanpa Nama pada CERITA CERITA DARI MIRI pada 11/04/12




INI BUKTINYA




NOTA:
rumah pak cik muhrd
di kampong kejapil di pingir kota miri

di kampong ini ada 100 buah rumah
dan hampir ada 500 warga
kampong ini 30 minit naik kereta dari miri

tanah pak cik murad sebantak 100 ekar
telah dirembat oleh taib mahmud
pak cik muhad telah membuka tanah disini
semenjak tahun 1938 dahulu
dari 100 ekar ini hanya 5 ekar yang tinggal
95 ekar telah dirembat taib mahmud


PAHIN TIBAI MAT MONGOL




DAYAK MULA BERONTAK





PERALIHAN KUASA:SAYA TAK AKAN MASUK PERANGKAP PAKATAN KATA TAIB
- minsider

Dalam kenyataan kedua tidak sampai 24 jam mengenai isu peralihan kuasa, Abdul Taib Mahmud berkata, beliau sama sekali tidak akan “terperangkap” dengan desakan agar mengumumkan tarikh mahu melepaskan jawatannya itu.
Pembangkang menggesa Taib, Pengerusi BN Sarawak, mengumumkan tarikh mahu berhenti daripada menjadi Ketua Menteri sebelum hari pengundian Sabtu ini bagi membuktikan beliau benar-benar ikhlas dengan janjinya.

“Pembangkang tahu bawa ia (desakan) tidak boleh memerangkap saya,” kata Ketua Menteri Sarawak paling lama ini, yang memutuskan untuk mengetuai BN Sarawak menghadapi pilihan raya negeri kali ke-10.

“Kita tidak sebegitu jahil untuk mengumumkan (pelan) peralihan dan kemudian menetapkan tarikh (melepaskan jawatan),” katanya.

NOTA:
kenyataan pahin kita ini ada banyak makna
pahin kata pakatan perangkap
kah kah kah bukan pakatan yang perangkap pahim
bukan pakatan yang lebong pahin
mat mongol yang perangkap pahin
mat mongol mahu pahin tarik diri
mat mongol baca kalau pahin kita ini masih berkuasa
makan sarawak akan jatuh ke tangan pakatan

pahin kita ini bijak
pahin kita ini hebat
kita mahu pahin terus berkuasa selama lamanya
sampai pakatan ambil kah kah kah


KES SIASAT SAMPAI MATI




KERETA MEWAH SAPA?





NOTA:
siapa dapat teka siapa punya mercedez benz ini?
tekaan yang betul akan dpat bermalam
hujung minggu di langkawi
kalau hujan dapat berteduh dibawah bra bik mama
kah kah kah



KES SARBANI :KELUARGA TERTEKAN,PERCAYA ALLAHYARHAM BUKAN BUNUH DIRI
- minside

Keluarga Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed masih percaya penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia (KDRM) itu, yang ditemui mati di premis SPRM Rabu lalu, bukannya membunuh diri dan oleh itu, mahu individu menyebabkan kematian bapa kepada lima anak itu dibawa ke muka pengadilan.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, sepupu Allahyarham yang hanya mahu dikenali sebagai Ismail berkata, pihaknya masih percaya tidak mungkin pegawai kastam itu sanggup “membunuh diri” seperti yang didakwa pihak tertentu termasuk media.

“Kami cukup tertekan, kenapa boleh kata macam itu? Saya nak pegawai yang bunuh abang saya didakwa, siapa yang panggil dia (ke pejabat SPRM)? Siapa yang buat mesti bertanggungjawab dan mengaku, biar mahkamah yang buat keputusan nanti.

“Kami juga mahukan siasatan terperinci yang dibuat, kami tidak mahu keputusan yang akhirnya kata bukan bunuh diri atau dibunuh, kami mahukan keputusan tepat,” katanya ketika dihubungi semalam.

Ahmad Sarbaini ditemui mati di aras satu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Wilayah Persekutuan di sini, Rabu lalu.

Dia merupakan salah seorang daripada 62 pegawai kastam yang menjadi tumpuan Operasi 3B kendalian SPRM dan beberapa agensi kerajaan yang lain.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...INI BERITA GUMBIRAAA.... kah kah kah..

kah kah kah...KASTAM SUDAH MULA SEDAR..... kah kah kah...

kah kah kah...YANG KENA TANGKAP SEMUA PEGAWAI RENDAH... kah kah kah..

kah kah kah .... TAIKO YANG KERJA SAMA DENGAN VVIP...LEPAS...kah kah kah...

kah kah kah...BIK MAMA 7 KONTENA TAK BAYAR CUKAI.... kah kah kah

woit...MAT ASAN DARI N9 BAWA LARI DUIT KE LONDON.... BILA NAK TANGKAP.... kah kah kah...

woit...KEPALA KASTAM PAHANG...KES PASIR...MACAM MANA SELAMAT?... kiah kah kah...

woit... BILA NAK BUKA KES DUIT KOMISEN KAPAL SELAM....kah kah kah..

kah kah kah...KES INI DAH BUKA DI PARIS....kah kah kah...

woit...BILA NAK SIASAT SAMPAI MATI...KES RASUAH MAT ISA DI SEREMBAN.... kah kah kah....

kah kah kah...BILA NAK SIASAT SAMPAI MATI MAT BISUL TIPU SPR.... kah kah kah..