.

Jumaat, 10 Oktober 2014

TAHUN KANAK KANAK





TAHNIAH

malala termuda
dalam sejarah hadiah nobel
baru berumur 17 tahun
juga kailash pejuang
hak kanak-kanak



Malala Yousafzai and Kailash 

Satyarthi named as winners of 2014 Nobel Peace Prize


Malala Yousafzai, the Pakistani teenage education campaigner shot on school bus in 2012 by a Taliban gunman, has won the 2014 Nobel peace prize.
Malala won along with Kailash Satyarthi, an Indian children’s rights activist.
The two were named winner of the £690,000 (8m kronor or $1.11m) prize by the chairman of the Nobel committee - Norway’s former prime minister Thorbjoern Jagland - on Friday morning.


KAH KAH KAH

di malaysia
berita ini
menakutkan
rahim tambi kecik
dan
rais yatim
kah kah kah


------

HUTANG HUTANG HUTANG







KUTIP HUTANG PTPTN MENGGUNAKAN CCRIS TIDAK BERMORAL

Saya meneliti keputusan PTPTN untuk menyenaraikan penghutang PTPTN di dalam CCRIS sebagai langkah mengutip hutang PTPTN. Saya juga sedia maklum alasan-alasan yang diberikan oleh YB Saudara Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO yang telah membuat “U-turn” dari pendirian awalnya dengan menyokong keputusan PTPTN kali ini.

Pada pandangan saya, bangkangan terhadap cadangan melaksanakan CCRIS ini bukanlah semata-mata soal tidak mahu membayar hutang. Sementara saya bersetuju bahawa kadar kutipan hutang PTPTN perlu diperbaiki, ada cara lain yang boleh digunakan oleh PTPTN tanpa perlu menganiaya peminjam melalui CCRIS ini. Lebih penting, pimpinan-pimpinan Umno/Barisan Nasional tidak boleh menutup mata kepada persoalan moral yang lebih besar apabila PTPTN menyenaraikan peminjam-peminjam PTPTN ini di dalam CCRIS.

YB Saudara Khairy Jamaluddin perlu menjawab kepada golongan muda kenapakah Umno/Barisan Nasional tidak menggunakan pendekatan menyenarai hitam dan langkah-langkah yang kasar begini terhadap kroni dan niagawan yang hutang mereka kepada kerajaan jauh lebih tinggi dari jumlah hutang tertunggak (yang dianggarkan RM1 bilion) yang mahu dikutip melalui CCRIS ini?

Di mana suara kasar dan lantang YB Saudara Khairy Jamaluddin dalam perkara-perkara berikut:


1.      Hutang-hutang negara yang dimaafkan kepada rakan-rakan rapat Umno/Barisan Nasional seperti Tan Sri Tajuddin Ramli (hutangnya RM600 juta)?

2.      Hutang-hutang negara yang tidak dikutip dari pemimpin Umno/Barisan Nasional seperti keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil yang masih berhutang RM250 juta dengan rakyat apabila projek lembu yang dianugerahkan mereka gagal?

3.      Pampasan keuntungan yang diberikan kepada syarikat-syarikat yang rapat dengan Umno/Barisan Nasional seperti pampasan tol dan subsidi gas kepada penjana bebas?

Saya percaya rakyat umumnya marah apabila kerajaan melalui PTPTN mengambil cara kasar mahu mengutip hutang berjumlah beberapa ribu ringgit dari rakyat biasa, sedangkan tindakan sebegitu tidak pula dikenakan kepada peminjam-peminjam besar dari kalangan kroni yang nilainya berkali-kali ganda lebih besar dari jumlah peminjam PTPTN ini.

 Oleh yang demikian, saya menyeru supaya YB Saudara Khairy Jamaluddin kekal dengan pendirian awal iaitu menentang tindakan menyenarai hitam peminjam PTPTN dalam CCRIS kerana ada cara-cara lain yang lebih berhemah seperti berikut:

1.      PTPTN wajar menetapkan kriteria pendapatan boleh belanja (disposable income) yang mengasingkan di antara peminjam tegar yang mampu membayar tetapi enggan membayar, dari peminjam yang betul-betul tidak mampu.

Contohnya, peminjam-peminjam PTPTN wanita yang surirumah dan mempunyai tanggungan besar sudah tentu lebih sukar membayar berbanding seorang yang telah mengusahakan perniagaan besar.

Saya mencadangkan supaya PTPTN mengambil pendekatan Australia iaitu hanya peminjam yang telah mencapai gaji tertentu yang wajar membayar atau dikutip hutangnya.

Oleh itu, saya mencadangkan supaya hanya peminjam yang pendapatan boleh belanja (disposable income) bulanan melebihi RM1,000 sebulan (setelah mengambil kira bilangan anak dan tanggungan) yang perlu ditumpukan oleh PTPTN untuk mengutip hutang.

 

2.      Daripada senarai ini (yang telah mengasingkan peminjam tegar yang mampu tetapi tidak mahu membayar), saya cadangkan PTPTN menghubungi mereka dan merundingkan jadual bayaran. PTPTN sendiri mengakui bahawa PTPTN mempunyai maklumat alamat dan berhubung yang lengkap mengenai peminjam-peminjam ini.

Sekiranya mereka enggan juga membayar, PTPTN bolehlah mengiklankan nama-nama mereka sebagai penghutang tegar di dalam akhbar-akhbar dan media harian sebagai cara untuk mendesak mereka membayar.

Cara ini sudah pun digunakan oleh badan-badan biasiswa seperti PETRONAS, Mara dan lain-lain untuk mengutip hutang pendidikan.

Menggunakan CCRIS benar-benar memangsakan rakyat dalam keadaan ekonomi sudah pun menekan. Sebab itu saya berpendapat adalah tidak bermoral untuk mengejar peminjam PTPTN sebegini rupa sedangkan penghutang besar negara dari kalangan kroni dimanjakan.

  
RAFIZI RAMLI
Naib Presiden KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

10 Oktober 2014

---------

TOK IS CHIP






Gabungan siswa mahu 

'GANYANG' Akta Hasutan

Sekumpulan 17 organisasi siswa membentuk satu gabungan baru bagi menggembleng kumpulan pelajar untuk menuntut pemansuhan Akta Hasutan.

Kumpulan digelar Mahasiswa Ganyang Akta Hasutan (GANYANG) itu melibatkan gabungan kumpulan siswa dari 11 universiti swasta dan awam dari seluruh negara.

“Bawah Akta Hasutan, hampir apa saja yang dituturkan atau diterbitkan yang sedikit kontroversi boleh dianggap menghasut. Ia mengekang kebebasan akademik.



KAH KAH KAH

tok no yus
tok is chip
kum to strit
KAH KAH KAH


---------

ADA KONSPIRASI







KERALA
Hairan sungguh madey beria ria nak lagakan pas dan pkr dan dap... apa sebab muslihat kerala ini ? Adakah kerana tidak tenteram adakah kerana tidak cukup tidur atau memang dah nyanyuk ? Kah kah kah... apapun muslihat musang dan kerala zaman sudah berubah... rakyat tak anggap madey relevan lagi... kah kah kah semua tak.betul... anwar tak betul... musa de hitam.tak betul .. ghafar baba tak.betul... pak lah tak.betul... najib tak betul... khairy tak betul....semua tak.

betul kecuali madey seorang yang betul semua.. kalau negara ini menuju kehancuran... sebab utama madey pegang kuasa selama 22 tahun.... semua sedar hakikat ini..madey berjaya pecah perintah semua sekali....siapa tak sebulu terus ditumbang kah kah kah... siapa yang angkat madey terus diangkat jadi jutawan... sindrom ini berterusan sehingga kini... para pembodek semakin ketara sekeliling pinggang kah kah kah... budaya biasa lah kah kah kah on KONSPIRASI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/10/14
MENGOLAH PERSETUJUAN
letupan bom di bukit bintang tu adakah mengolah persetujuan supaya akta hasutan dan ISA dikekalkan oleh mat mongol? kah kah kah kantoi lagi ... on KONSPIRASI
Suku Samdol
on 10/10/14
UTANG PTPTN
kahkahkah ,lepas ni mesti ada ops tangkap bebudak utang ptptn kot ? lepas satu satu bala atau rezeki rakyat marhaen mesia dok mai ! mesia bole & rakyat didahulukan, ABU ! on KONSPIRASI
Amuraria
on 10/10/14
MUSUH KELILING
Musuh jib dok keliling dia saja....tak payah lah amerika yahudi mai serang....ni sebelah.menyebelah yang dok nak jatuhkan.jib....tapi kena sedar kenapa nak jatuhkan jib ? Sebab.jib banyak.kelemahan....banyak sangat sampai rakyat naik.meluat...walaupun semua dok kutuk madey kerala tapi selama madey perintah....rakyat tak.susah macam.sekarang... kerala pandai main politik...pecah perintah...tapi.


zaman sudah berubah....la.ni ada internet...walau madey dihentam saban hari....kerala tu tak ambik pot kah kah kah...harta yang dikumpul.selama ini bawa pi kubur tak? Entahlah saban hari kutuk yahudi saban kutuk amerika tapi perangai sendiri.lagi teruk dari mereka.. Yahudi dan.amerika buat.keganasan terhadap orang lain.demi jaga rakyat sendiri.....sini bezanya rakyat sendiri ditindas untuk.kepentingan diri dan.keluarga. ..kah kah kah Maaaaaaaaappppppooooossssss on KONSPIRASI
Anonymous
on 10/10/14
HEIDI
Heidi...eh,dah mcm nm pompuan?haa..chicken dick.baru mcm din ayam on KONSPIRASI
Anonymous
on 10/10/14
FREE LOADER
Mongolia tak pernah susah... tak pernah banting tulang... tak pernah bawa basikal ke sekolah... pernah jalan ke pasar ? Apa tau pasal rakyat susah pulak ? Tangan pun lembut macam amoi cina doll kah kah kah... jadi yang mangsa seluruh rakyat kerana dipimpin.oleh seorang spesis yang senang lenang....naik jet naik kereta ada pemandu... tak pernah untuk.

apa sekali pun walau makan dan minum... semuanya percuma... jadi golongan free loader sejak.berzaman... mana mungkin dia tau kesusahan rakyat yang bergaji bawah rm 1 ribu....memanglah pandai berucap ucap... sebab teks ucapan disediakan oleh tukang jaga ketuanan... begitulah.kisah negara ini...ditambah dengan.pelbagai.kesusahan dan keperitan.hidup... sepatutnya kerajaan yang dipilih oleh rakyat menjaga kebajikan rakyat... ini.tidak... semua pakat pakat kaut apa saja yang boleh utk penuh karung sendiri kah kah kah... nasib nasib beb.... kak kah kah kak on KONSPIRASI
Anonymous
on 10/10/14

HARD
Hadi?! Hardy!? on KONSPIRASI
Anonymous
on 10/10/14









---------

SEMUA SETUJU SOKONG





"Siapa yang menghalalkan Oktoberfest adalah kafir’
 | October 8, 2014
Kerajaan seharusnya tidak boleh menghalalkan program sedemikian kerana ia merupakan satu perbuatan yang haram.

PETALING JAYA : “Apa-apa program yang melibatkan arak adalah haram,” tegas Mufti Perak,  Harussani Zakaria ketika dihubungi FMT hari ini.
Beliau berkata, pihak-pihak yang menghalalkan penganjuran program tersebut dikategorikan sebagai kafir.
Katanya, kerajaan seharusnya tidak boleh menghalalkan program sedemikian kerana ia merupakan satu perbuatan yang haram.
“Kerajaan dan PBT tidak sepatutnya memberikan kelulusan kepada penganjur,” katanya ketika diminta mengulas mengenai penganjuran pesta arak Oktoberfest di Selangor.

KAH KAH KAH

setuju
sokong 100 peratus
bila dah jadi kapir
tak payahlah ganggu mereka
mereka nak minum arak
nak ngentot perempuan
tak nak puasa
tak nak bayar zakat
mereka nak murtad ke
nak masuk kristian ke
tak perlu tangkap mereka
kerana mereka dah jadi 
kapir

KAH KAH KAH

-----------

KELING TIPU MELAYU













 | October 8, 2014
Deepak Jaikishan_300
Apakah tujuan di sebalik arahan Hassan kepada Pengarah Urusan Bank Rakyat, Datuk Mustafha Abdul Razak untuk menstrukturkan semula hutang... More ››

KAH KAH KAH

woit
jangan jadi bodoh
tanya soalan bodoh
keling ini tahu
kes bunuh altantuya
tu pasal keling ini
macam raja
NOTA
mana ngo islam melayu
mana puuurkasa
tak tibai keling ini
ini kes keling tipu melayu

KAH KAH KAH


-----------

LAWAK PAGI JUMAAT







KOMENTAR


hutang negara
berlipat ganda
dibawah najib
hutang dalam negara
hutang luar negara
semua meledak naik
ini bukan fitnah
ini bukan tohmah
ini fakta kementerian



Najib janji akan wariskan ekonomi tanpa hutang

 | October 10, 2014
Kerajaan harus melaksanakan apa yang betul untuk ekonomi Malaysia, bukannya apa yang popular.
PETALING JAYA:  Najib  Razak berkata kerajaan tidak harus meninggalkan beban hutang kepada generasi akan datang.
Tegas Najib, kerajaan harus mewariskan ekonomi yang kukuh dengan hutang yang kurang.
“Dengan berbuat demikian, kita dapat memastikan kemakmuran jangka panjang untuk rakyat,” tulisnya di dalam laman Facebook.
KAH KAH KAH
woit
semua orang tahu
utang negara bertambah
bila rosmah jadi pm
utang negara meledak
bila najib jadi kuda rosmah
pagi ni kah kah kah
najib buat lawak
tergolek dog ketawa

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH






----

KESIAN MEDIA KETUANAN MELAYU





KOMENTAR
apa makna berita ini?
kenapa berita ini pop?
apa yang melahirkan berita ini?

jawabnya:

media milik ketuanan melayu
media milik cukung
sebenarnya TIDAK di percayai
orang ramai TIDAK yakin
laporan dan tulisan media
united malays national organisation

justeru:
media sosial lebih diyakini
ini kerana dalam malaysia
TIDAK wujud kebebasan media
justeru pandangan polis
TIDAK diyakini

selagi akhbar perlu lesen
selagi ada kekangan media
selagi ada undang undang menindas
maka media sosial akan lebih diyakini

kenyataan resmi
kenyataan polis
kenyataan pihak berwajib
kenyataan  pihak bertanggung jawab
kenyataan kerajaan
walau pun tepat dan bertul
semua di bakul sampahkan

inilah hasil dari
negara tanpa kebebasan media

M-UNTUK MALAYSIA


Adakah letupan bom angkara ekstremis Islam? soal 

pengguna media sosial 

Letupan bom hari ini yang berlaku di hadapan pub Jalan Bukit Bintang tidak terlepas dari kritikan rakyat Malaysia di media sosial, di mana ramai dengan pantas mengaitkan letupan tersebut dengan pergaduhan tentang festival arak, "Oktoberfest".

Malah, walaupun pihak polis mengesyaki gangster di sebalik letupan yang meragut satu nyawa dan mencederakan 13 lagi, pengguna Internet membuat spekulasi kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (Isis) sudah tiba di Malaysia.

"Saya rasa ini berkaitan dengan alkohol... anda mahukan festival arak... ini mungkin sebabnya..." tulis pengguna Facebook Mariah Mohd Shah yang menyelitkan pautan artikel tentang letupan bom tersebut.

Peter Cheng menulis di Facebook, "Bagaimanapun saya dapat rasakan ini kerja jihadis. Ia berlaku di luar pub. Habislah Malaysia tersayang kita!"

Yang lain pula mula menulis komen dengan perkataan, "Isis sudah tiba!" dan "Selamat datang Isis!" sementara yang lain melontar nama kumpulan pengganas Islam yang terkenal seperti al-Qaeda dan Taliban.

Pembaca The Malaysian Insider juga tidak percaya kumpulan gangster dalang di sebalik letupan tersebut, selepas memberi perhatian kepada senjata yang dipilih serta sasaran bom tangan itu.

"Mensasarkan kelab lebih kedengaran seperti ekstremis sedang cuba mengajar bukan Islam satu pengajaran, lebih daripada pergaduhan kumpulan jenayah. Dan bom tangan? Bolehkah rakyat biasa dapatkan bom tangan?" soal "ZakariahZ".

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/adakah-letupan-bom-angkara-ekstremis-islam-soal-pengguna-media-sosial#sthash.xGDANVEn.dpuf


----------