.

Rabu, 24 Jun 2015

MENCURI YANG HALAL




DUA 
EKOR LANUN

MESIN BUAT DUIT
Masuk reban ayam orang curi telor ayam. Ini curi namanya, tangkap masuk penjara. Kalau hudud potong tangan. Berparang masuk kedai emas, ambil emas. Ini rompakan. Kalau tertangkap hukuman lebih berat lagilah.

 Felda sudah lain, ia sama macam skim bela lembu, ia itu mesin buat duit untuk penjaganya. Kalau kita suruh seorang petani Felda yang lulus darjah lima sahaja . Petani ini pun tahu macam mana nak buat dengan mesin Felda ini ... sebab nanti akan ada orang datang ajar macam mana nak buat. 

Macam Jloh ajar Najib lah. Sapa nak bagi juta-juta oooo. Lagi pun halal ... kok ada dosa pun setelah pergi berumrah dua tiga kali habislah dosa tuuu. Kalau yang keling nak basuh dosa mereka ke Sungai Gangeslah. Masalahnya bagi warga Felda selagi mereka boleh nampak pokok getah atau sawit mereka masih terpacak macam kontol pengantin, mereka tak akan faham apa yang berlaku keatas Felda. Warga Felda dah dizombikan oleh Isa Khinzir dan gengnya. on BERITA BAIK UNTUK NEGARA
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 6/19/15







-----------

APA ITU PRP









PRP
APA ITU PRP 
TUNGGU & NANTI



PRP


PAKATAN RAKYAT

 PERJUANGAN



-----------------

IKLAN DARI TUKAR TIUB







MALAPETAKA

akan melanda kita semua
jika orang jujur
jika orang baik
jika orang berakal
tidak melakukan apa apa
hanya tercegat melihat
apa yang sedang berlaku






------------

SELAMAT BERBUKA







HARI KE 6
esok masuk seminggu
bagitu pantas masa beredar
bagitu cepat jam berjalan

lalu teringat dizaman kanak kanak
saban detik mengira hari
saban saat berharap malam datang cepat
subuh melintas pergi
senja begegas lari 
malam jangan berlarutan
subuh datang lagi

ah!
sehari raya
semakin dekat 

tahun ini gwa spesial
gwa telah ada tiga helai baju batik
dua helai ditempah
sahelai hadiah dari jakarta
apa yang perlu hanya seluar 
yang pasti gwa cari di kedai bundle
ertninya gwa akan beraya sakan

tapi tahun ini
mungkin sekali lagi
gwa beraya bangla
tahun lalu raya bangla
tahun ini silap silap
raya bangla sekali lagi

gwa masih belum merayau 
melihat bazar
sabtu ini telah ada temu janji
mungkin melaram ke sekinchan
mungkin melaram ke kuala selangor
nak cari tapai ubi
nak cari pecal jawa
nak cari mangga
nak cari buah buah
mana tahu 
tepi jalan
ada jual cendawan busut
jalan jalan tunggu raya


KUALA LUMPUR
cuaca tidak terik
gwa dirumah selesa
siesta gwa enak dan nyaman

tak tahu gaimana di luar kita
tak tahu gaimana di kampong
tak tahu gaimana di felda

jualan di chow kit
jualan di batu road
masih belum sibuk
masih bayak khemah yang kosong


SELAMAT BERBUKA





------------



SEMUA MAKLUMAT SAHEH




KOMENTAR
semakin saheh
semakin sah
bahawa semua dokumen
bahawa semua maklumat
semua e-mail
semua data
tentang jual beli
antara  petrosaudi 
dengan 1MDB ada saheh

jelas lelaki yang bernama 
xavier justo ini
pegawai IT petrosaudi
telah membocorkan: 
maklumat
email
surat perjanjian
data

maka jelaslah
maklumat dari mahathir muhamad
maklumat dari sarawak report
tepat dan betul
kerana xavier justo ini
telah membocorkan  semua maklumat ini

bagitu lama sekali
rakyat malaysia merasa pelik
dari mana mahathir
dari mana sarawak report
mendapat data dan maklumat

maka semuanya terjawab sekarang!

BOCOR



Former PetroSaudi employee arrested in Thailand for allegedly leaking 1MDB information

PETALING JAYA: A former PetroSaudi International employee has been arrested in Thailand, allegedly for leaking information related to 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Xavier Justo, a former IT executive at the company, was arrested at his home in Thailand on Monday and was charged with attempted blackmail and extortion against his former employer.
"We are relieved that Mr Justo will now face justice through the courts. We have been the victims of a regrettable crime that has unfortunately been politicised in Malaysia




--------------

OMBAK BARU & JANJI BAKRI







OMBAK BARU 

&

JANJI BAKRI



Kepada peminat dan pelajar filem pasti akan tahu tentang makna Ombak Baru - New Wave - yang meledak dikota Paris pada tahun 1960 dahulu. Dalam tahun itu Jean-Luc-Goddard telah membuat filem : À bout de souffle atau  Breathless atau  dalam Bahasa Melayu Putus Nafas. Filem ini memulakan gerakan cinema Ombak Baru  yang melanggar hukum-hukum lama dan membuka nahu baru dalam pembuatan filem.

Dikota Paris anak-anak muda dan warga  Peranchis amat obses dengan filem  - maka  Ombak  Baru  yang lahir ialah ombak untuk filem dan cinema. Manakala di Malaysia anak-anak muda dan warga Malaysia amat obses dengan politik maka yang muncul ialah Ombak Baru dalam politik. Saperti New Wave di Paris, New Wave di Kuala Lumpur juga akan melanggar hukum-hukum lama dalam politik Malaysia.

Untuk memahami Ombak Baru ini, wajib kita memahami sadikit latarnya. Sama saperti New Wave di Paris, ianya muncul apabila anak-anak muda telah menjadi bosan dengan yang lama. Kebosanan dengan yang lama inilah yang menjadi pemangkin utama  Ombak Baru. Titik sejarah  Ombak Baru politik Malaysia ialah Muktamar PAS yang baru berlangsung.

Muktamar PAS yang baru selesai dilihat sebagai  perhimpunan genre komidi. Selesai sahaja Muktamar ini ianya terus menjadi bahan lawak anak-anak muda di Face Book dan di media sosial. Muktamar ini menjadi komidi bukan kerana siapa yang kalah atau siapa yang menang. Pekara ini bukan komidi.

Yang menjadi  bahan komidi ialah sikap Dewan Ulamak PAS. Dewan ini telah  membuat ketetapan untuk memutuskan hubungan dengan DAP.  Ketetapan Dewan Ulamak telah diterima Muktamar tanpa apa-apa perbincangan. Keputusan ini wajib dihormati kerana ianya datang dari Dewan Ulama dan diluluskan oleh Muktamar -tempat pembuat dasar tertinggi.

Perkembangan  seterusnya - sesudah tamat Muktamar menjadikan keputuasan Dewan Ulamak ini  lawak.

Jika mengikut lojik keputusan Dewan Ulamak maka putuslah hubungan PAS dengan DAP. Tapi ini tidak berlaku.  Tup tup ... Ada kenyatan kata tak putus lagi. Tup tup ada saranan  meminta ahli menunggu apa kata Majlis Syura pulak. Tup Tup ada kenyataan yang menuduh kalau sudah cerai sudah talak tiga kenapa masih tak nak celah. Inilah yang menjadi  bahan lawak kepada anak-anak muda. Maka dari sinilah munculnya gelombang Ombak Baru - New Wave  politik Malaysia.

Ombak Baru ini sedang  memukul pantai politik Malaysia. Sikap kluk klik flip flop dulak dalik  dari pimpinan PAS sekarang telah berjaya menjemput ombak besar yang akan melanda politik Malaysia. Maknanya Ombak Baru ini bukan hanya melanda PAS , PKR , DAP tetapi melanda politik negara ini. Apa sebenarnya Ombak Baru ini?

Pemilihan puncuk pimpinan PAS dalam muktamar baru-baru  ini telah memperlihatkan pertembungan  dua garis politik. Pertembungan ini sabenarnya telah lama berjalan. Rintik-rintiknya boleh dilihat seawal  malam kemenangan parti pembangkang pada 8 March 2008 dahulu.

Kebelakangan ini , umum  telah membaca dan  mengetahui bagaimana telah berlaku pertemuan sulit antara Pak Lah dengan Haji Hadi. Ini diatur oleh Hasan Ali. Malah Khalid Samad sendiri telah mengakui fakta ini. Pertemuan ini  dalam usaha kerjasama untuk menubuhkan kerajaan Selangor. Maka dari sini munculah kosep You Ji - Unity Goverment.

Dua garis atau dua jalur pandangan dalam satu parti politik bukan satu yang pelik atau menghairankan. Dalam semua parti politik - kiri dan kanan - pasti akan ada jalur dan garis pandangan politik yang berbeza-beza.

Dalam PAS ada jalur yang mengajukan keterbukaan dengan garis Islam yang tidak jumud. Garis ini mahu membuktikan  kekuatan Islam yang inklusif. Islam yang memiliki kekuatan untuk terbuka. Islam untuk anak semua bangsa. Islam yang terbuka untuk bangsa semua agama.

Satu lagi garis  ialah politik Islam yang tua lagi  kolot dan membosankan. Kejumudan ini dibaluti pula oleh naluri keMelayuan yang tebal hingga sanggup dan sedia bekerjasam dengan United Malays National Organisation atas nama perpaduan ummah. Garis politik Islam jenis ini amat  cepat dan obses untuk menghukum malah  mengkafirkan sesiapa sahaja yang tidak sebulu dengan mereka.

Pertembungan dua garis politik inilah yang menetaskan Ombak Baru.  Garis politik yang terbuka sedang melawan garis Islam yang jumud. Politik jumud sedang cuba  memadamkan nafas ombak rakyat yang telah bersedia untuk menggulingkan kerajaan Bani Ketuanan Melayu. Manakala jalur  politik Ombak Baru ini sedang membuat persediaan untuk membawa Malaysia berhadapan dengan politik Asean,  Asia Tenggara dan politik dunia.

Para pemain utama  Ombak Baru telah tidak mendapat tempat dalam pemilihan Muktamar PAS baru-baru ini. Mereka telah diikat, dicap dan dibungkus untuk dikafirkan. Mereka telah dituduh  bersubahat dan didanai oleh  parti kapir DAP.

Kerana tidak lagi memiliki tempat dalam PAS   maka pemain utama Ombak Baru ini memiliki empat pilihan dalam usaha untuk meneruskan garis perjuangan mereka:
1- terus berada dalam PAS
2- mencebur diri dalam NGO
3- menjadi ahli PKR atau DAP
4- menubuhkan parti baru

Empat pilihan ini telah dihadapkan kepada bekas pimpinan PAS pada malam  16 Jun 2015  di Bakri Muar Johor. Sejarah akan menulis tentang apa yang berlaku di Bakri pada malam itu. Siapa dan Siapa  yang hadir pada malam itu akan menjadi titik sejarah. Program Himpunan Jasamu DiKenang telah mengumpulkan hampir kesemua pemain utama Ombak Baru.

Secara tuntas pada malam itu pemain utama   Ombak Baru yang hadir di Bakri  telah sebulat suara bersetuju dengan pilihan ke empat: menubuhkan parti baru. Maka keputusan ini telah dinamakan Janji Bakri.

Laungan Parti Baru! Kedengaran  kuat dan jelas pada malam 16 Jun di Bakri. Laungan ini telah berpindah ke Kota Bahru. Berpindah ke Kuala Lumpur. Kini laugan...parti baru !.. sedang mengombak ke seluruh negara. 

Dalam bulan Ramadan 2015 ini secara terbuka, melalui laporan portal internet dan melaui media sosial warga Malaysia dapat mengesan  pergerakkan  pemain utama Ombak Baru ini. Mereka berpindah-pindah dari satu bandar ke satu bandar memberi penerangan. Mereka sedang mencari buah pandangan orang ramai tentang perincian garis  politik Ombak Baru. Mereka sedang mengumpulkan semua fikrah untuk berfikrah.

Saperti biasa para Kang Kong dari pelbagai cerok mula bersuara. Ada yang berpendapat bahawa sebuah parti baru jika ditubuhkan pasti akan gagal. Hujah Kang Kong ini dibuktikan dengan Hamim, Kita dan Berjasa.  Pengalaman Semangat 46 juga menjadi hujah dan bukti yang memperkuatkan lagi hujah para Kang Kong ini.

Tidak dapat dinafikan bahawa Hamim, Kita, Berjasa dan Semangat 46 akhirnya  tutup kedai. Harus disedari bahawa parti-parti ini bukan Ombak Baru. Parti-parti ini tidak dilihat ‘cool’ oleh anak-anak muda. Amat penting sekali - pemain utama  parti-parti ini tidak dilihat ada kaitan dengan politik jalan raya. Pemimpin parti ini TIDAK pernah dilokap jauh sekali direhatkan di Kamunting.

Bukan ini sahaja. Ada satu pekara yang wajib difahami. Suasana dan ambiance politik Malaysia  dan dunia telah dan  sedang berubah. Ketika Hamim atau Semangat 46 bergerak TIDAK wujud MalaysiKini atau Malaysian Insider. Tidak ada blog. Tidak ada media sosial. Tidak ada YouTube. Ketua Twitter Negara belum wujud.

Semua ini adalah  ciri-ciri garis pemisah antara  yang jumud dan kotai dengan dunia  sekarang. Suasana  ini akan menjadi bidan untuk menyambut kelahiran parti baru hasil dari Janji Bakri.  

Hakikatnya, pada hari ini penyebaran maklumat bukan lagi dimonopoli oleh United Malays National Organisation. Berita dan propaganda bukan hak mutlak Bani Ketuanan  Melayu. Dengan wujudnya internet semua kemungkinan untuk menyebar dan menyampai berita dan maklumat berada di hadapan mata. 

Ini bukan bermakna apabila wujud sahaja Parti Baru ini maka dengan serta merta ianya mengelembung  merebak dan meluas. Ini anggapan salah. Sebuah parti politik memerlukan wajah untuk melahirkan persepsi. Politik ialah persepsi yang direka dan dibangunkan. Semua ini memerlukan fikrah, strateji  dan perancangan yang detail. Semua ini memerlukan kerja keras.

Suasana dan iklim politik Malaysia pada ketika ini cukup ranum untuk menyambut kelahiran sebuah parti politik Ombak Baru. Pemenjaraan Anwar Ibrahim, pembunuhan Altantuya, kewujudan penyamun Jho Low dalam 1MDB dan kerenah Rosmah Mansor adalah latar politik kita pada ketika ini. Semua ini adalah  peluru berpandu Scud yang wajib disasarkan untuk  meledakkan United Malays National Organisation.

Suasana politik Malaysia   bertambah rancak dengan sikap Mahathir Muhamad yang terus menyerang Najib. Dalam masa yang sama Najib Razak kelihatan tidak lagi memiliki khudrat untuk memimpin dan mengendalikan negara melalui dasar. Negara Malaysia hari ini bergerak dengan sendiri justeru ekonomi dan nilai ringgit kita semakin merundum.

Najib ketika ini hanya berupaya menabur duit untuk mencari sokongan. Berapa lama agaknya Si Najib ini akan selamat menjadi Santa Claus?  Akan  sampai ketika apabila kantong  negara akan kosong kerana semua fulus  telah beralih masuk ke dalam Beg Birkin. Dan saperti filem Jean-Luc-Goddard - Putus Nafas - Najib akhirnya akan putus pafas.

Justeru untuk menghindar dari malapetaka ini maka   kita wajib bersedia dilanda Ombak Baru. Bersedia untuk menerima kelahiran  sebuah parti politik baru dengan garis politik baru. (TT)


NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa yang ingin melanggan 
akhabr minggun ini
sila pukul talipon:
03-92-21-30-45

-------------

NAJIB SUWEY LAGI









Najib luluskan pembelian hartanah di Australia, kata pengerusi Mara


Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) Annuar Musa menegaskan pembelian sebuah blok pangsapuri di Melbourne, Australia oleh Mara Incorporated (Mara Inc) dilakukan mengikut proses ditetapkan, malah ia diluluskan Majlis Ekonomi yang dipengerusikan  Najib Razak sendiri.

Annuar berkata keputusan pembelian tersebut dibuat pada Mac 2013, namun mengakui pembelian blok pangsapuri itu terlalu tinggi berbanding harga asal yang ditawarkan.

KAH KAH KAH
woit
satu lagi kes meletup
kes 1MDB belum selesai
kess bunuh altantuya belum selesai
kes  rasuah kapal selam masih ada

muncul  pulak kes melbourne
kah kah kah

memang betul kata kata  YB TENG
najib razak jantan suwey

ZOMBI SUWEY

----------------

INGATAN








MALAPETAKA

malaysia sedang dilanda malapetaka
kerana terlalu ramai
orang yang baik baik
orang yang jujur jujur
tidak melakukan apa apa

Terima Kaseh




-------------


ISA SAMAD NGOK





KOMENTAR
nilai ringgit malaysia turun
ini satu fakta 
bila nilai turun
ertinya duit kita jadi murah

dulu 1 ringgit sama dengan 10 bhat
sekarang 1 ringgit hanya 7 bhat
dulu satu ringgit dapat secawan teh di siam
sekarang perlu dua ringgit

kita impot 80% bahan makanan
semua barang impot jadi mahal
kerana itu barang makanan naik harga

isa samad kata
nilai ringgit jatuh adalah baik
kita boleh jual minyak sawit murah

dulu jual  1 tong 100 dolar
sekarang jual  1 tong 25 dolar
untung kapala bana apa?


Kejatuhan ringgit bantu tambah baik ekport perladangan FGV, kata Isa Samad


Kejatuhan nilai ringgit tidak akan menjejaskan perniagaan Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) namun sebaliknya menambah baik eksport perladangan syarikat itu.

Tabung Haji tanggung subsidi jemaah RM150 juta akibat kos haji naik


Lembaga Tabung Haji (TH) menanggung jumlah keseluruhan subsidi penghantaran 22,320 bakal haji sebanyak RM150 juta, berikutan kenaikan kos, terutama penginapan di Mekah dan Madinah yang meningkat 40%, lapor Berita Harian

KAH KAH KAH
woit
nak ngaku bijak
tapi hasan malek
nak ngaku pandi
tapi ahmad maslan
bodoh  macam telo

HANCUR FELDA
-------------

TUNGGU DAN NANTI






JANJI BAKRI


Pembangkang akan muncul dengan lebih kuat – Anwar

"Kita sekarang sedang berusaha untuk menjalin kesepakatan yang lebih kukuh dan yang kekal, supaya rakyat dapat diberi khidmat yang lebih baik,"…


JENG JENG JENG
woit
kah kah kah
hadi kata yang keluar parti akan tengelam
hang tahu kenapa hadi tak tenggelam?
kah kah kah
kerana hadi makan sotong
kah kah kah

MAT SOTONG

--------------

SATU SOALAN








PEREMPUAN DAPAT APA?
Kalau Lelaki dapat 40 bidadari dan 100 kali lipat tongkat ali power root (TAPR). Perempuan dapat apa ehh... 100 kali power kemut kacip fatimah!!! (sebagai balasan di dunia dengan hanya taat/patuh pada suaminya aje...) Dah ada power ni tak kan kemut vibrator aje.... atau dia nanti di selenggarakan oleh 40 bidadara bangla klas Khan... 

Soalannya...Nikmat Surga itu nanti fidalatnya siapa yang kecap??? Adakah Nikmat Perempuan tu sebab sentiasa kena GANGBANG??? Atau Bangla2 tu yang nikmat??? 

Cam na ya ustas??? Atau kita kena tanya ustazah??? Atau dia balik dgn suami dia (yang ada 100 TAPR) tapi kena bermadu dengan 40 bidadari tadi... Still lelaki untung 40+1, atau 40+4 kalau yang berbini 4 Macam surga versi ustas aje.... Macam Islam versi ustas aje.... Lebih macam tokok-tambah stim fantasi ustas aje semasa terpencil dari kaum Hawa di sekolah pondok... Versi Ustazah ada ke??? Baru la pack gila pergi dengar syarahan taskirah sensasi... Lebih sensasi/stim dari topic lazim khawin 4 Lagi on TIDAK PERLU DUIT KAMU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/24/15

SOALAN MENUNGGU 

JAWAPAN

------------

JANGAN GELAK





JANGAN GELAK

Ibrahim Ali sifatkan dirinya seperti ‘sabut hanyut yang timbul’

 | June 23, 2015
Beliau berbangga walaupun tidak lagi menjadi Ahli Dewan Rakyat tetapi suara dan pandangannya masih lagi didengar.
Ibrahim Ali menyifatkan dirinya seperti sabut hanyut yang sedang timbul kerana masih bertahan dalam arus politik perdana.
Katanya, ramai ahli politik tidak mampu bertahan lama kerana tidak kuat atau parti politik yang disertai tidak kuat berbanding parti lain.
“Ibarat seperti sabut hanyut, singgah sana sini dan bila hanyut, orang tolak sana sini.
“Jarang yang boleh survive, tetapi antara yang boleh survive adalah Tok Him (Ibrahim Ali),” kata Presiden Perkasa itu.

KAH KAH KAH
woit
jangan gelak
jangan ketawa
tapi cuba teka
selain dari sabut
apa lagi yang selalu terapong
hanyut ke hulu ke hilir
kadang kadang tersangut didarat
kah kah kah
lu mesti ingat katak
kah kah kah 
lu ingat mesti  berudu
kah kah kah
jawapan salah
cuba pergi tepi sungai 
lu mesti nampak
kah kah kah

AYAH BERUDU


-------------

ZOMBI BUAT LAWAK





LAWAK PAGI



Najib janji siasat salah laku Mara beli hartanah Melbourne


Najib Razak berkata laporan sebuah akhbar Australia semalam yang mengaitkan seorang pegawai tinggi Majlis Amanah Rakyat (Mara) dalam kes salah laku pembelian hartanah A$22.5 juta (RM65.2 juta) di Melbourne akan disiasat.

"Pihak berkuasa di sini akan menyiasat secara terperinci dakwaan tersebut, dan seandainya ada sebarang salah laku dan penyelewengan, tindakan akan diambil," kata Najib dalam kiriman Facebook malam semalam

KAH KAH KAH
woit
kah kah kah


lu caya ke?
kes dalam negara 
lagi tak selesai
kes luar negara pulak
kah kah kah
ini heboh pasal akhbar australia lapor
kalau tak lapor SPRM
tak buat apa pun
kes siapa arah bunuh altatuya
sampai sekarang senyap

LAWAK PAGI



-----------

PATUT KENA RUNTUH






FACE BOOK




Patutlah kena runtuh .... 😉

UMNO TU UNTUK BANGSA MELAYU KAN?

#MELAYU KAT MANA ... MELAYU KAT MANA?





SOALAN HAKIKI


KURUN INI

mana dia melayu
apa sudah jadi dengan melayu
muka semua itam dan legam
apa sudah jadi dengan melayu!


----------------