Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 13 Oktober 2008

HOT ! HOT ! TERBARU - SAEKOR BARUAK DENGAN TUANYA

Ini adalah terjemahan saya tentang pesanan ringkas diantara talipon Najib 012-214-31-77 dengan Shafee 012-325-70-52.

Tulisan ini telah saya ambil dari laman MalaysiaKini yang telah memungutnya dari laman MalaysiaToday. Saya terjemahkan kerana saya merasa kecewa dan tertanya-tanya kenapa Dewan Bahasa dan Pustaka tidak menterjemahkan perbualan pesanan ringkas yang besejarah ini.

Saya melakukan terjemahan ini kerana saya adalah pecinta Bahasa Melayu. .

Terjemahan ini adalah sumbangan saya kepada para penulis skrip yang akan datang, agar dapat belajar untuk menghayati cara menulis kata bual seperti ini. Ini adalah kata-kata bual yang suci lagi murni dalam sebauh drama yang seharusnya di namakan Saekor Barua Dengan Tuannya.

Saya menterjemahkan tulisan ini kerana ini sajalah sumbangan yang dapat saya lakukan sebagai pencinta Bahasa Melayu. Kalau terjemahan ini salah maka kesilapan itu bukan kerana pesanan ringkas itu salah tetapi saya yang bebal menterjemah.

Banyak enjaan asli tidak saya ganggu untuk memperlihatkan keaslian.

Bagaimana salinan pesanan ringkas ini didapati, saya pun tidak tahu. Hanya munkee saya yang mahamengetahui.Saya hanya menterjemah.

Walau apa pun ini terimalah sumbangan saya untuk memutabak Bahasa Melayu dan mengolo-gologlobalkan Bahasa Ibunda. Hidup Bahasa Melayu – let’s speak English!

NOTA : SpN = Shafee pada Najib
NpS = Najib pada Shafee
RB = Razak Baginda


RABU 8/11/2006

SpN : 8/11/2006 02:59:31
--> Dato Seri, Pekara Razak Baginda ni menghantui saya. Boleh saya bantu ? Salam, Shafee

NpS : 8/11/2006 03:45:05
--> Kita bincang lewat malam ini.

SpN : 8/11/2006 03:45:31
--> Terima kasih

SpN : 8/11/2006 06:28:56
--> Jumpa pengawai penyiasat hari ini. Kedaan agak Razak Baginda (RB) agar serious. Ke tiga-tiga mereka terlibat. Kes RB ini boleh kita lawan. Ada banyak pekara yang boleh membantu dia. Tapi, Datuk Seri, kita wajib berjumpa kerana banyak perkara yang masih di awang-awang. Tetapi tidak perlu risau. Salam > Shafee

NpS : 8/11/2006 21:06:11
--> Saya telah bercakap degan Ketua Polis Negara. Kamu boleh mewakili dia dan jumpa RB di mahmakah.


KHAMIS 9/11/2006

NpS : 9/11/2006 12:45:30
--> Kalau Rb kena reman hingga hari Ahad, apakah ini bermakna dia akan didakwa pada hari Jumaat atau di bebaskan? Saya harap dia ada harapan yang baik.

SpN : 9/11/2006 13:11:23
--> 3 pekara akan berlaku. Pertama, pendakwa akan meminta tambah masa reman. Kita akan lawan. Kedua, mereka akan bebaskan dia hari Jumaat atau tiga dia akan dituduh pada Jumaat ini. Polis telah membawa dia ke pejabatnya untuk mendapatkan dokumen. Tidak ada apa yang mencurigakan ditemui. Sekarang polis sedang merakam kenyataan dia.Kemudian memeriksa rumahnya. Hingga sekarang semua terkawal, Dato Seri. Salam, shafee

SpN : 9/11/2006 14:09:03
--> Dato Seri, Rujuk: RB – perlu kita berjumpa hari ini. shafee

NpS : 9/11/2006 14:17:47
--> 630 petang di rumah saya di PJ petang ini.

SpN : 9/11/2006 14:18:21
--> Terima kasih

JUMAAT 10/11/2006

NpS : 10/11/2006 15:14:31
--> Ada apa-apa berita tentang RB ?

SpN: 10/11/2006 15:19:40

--> Dato Seri, sedang mengurus untuk pembebasan berjamin. Kalau tidak polis memerlukan 2 atau 3 hari lagi tambahan. Saya rasa ini dilakukan untuk orang ramai agar pihak polis tidak dilihat berat sebelah terhadap VIP yang selalu diberi layanan istimewa. Jadi VIP dalam keadaan ini menjadi satu beban.Kalau tidak kita dilandasan seperti yang kita rancang. Salam, Shafee

NpS : 10/11/2006 15:27:01
--> Terima kasih, dia merasa tertekan mengikut cerita isterinya dan bantuan terbaik ialah jika dia dapat dibebas dengan jaminan secepat Ahad ini.

NpS : 10/11/2006 21:35:52
--> Melihat berita di tv. RB dihantar untuk DNA. Tidak pasti apakah ini perlu.

SpN Date: 10/11/2006 21:40:19
--> Tidak perlu. Tapi saya fikir kerana radang paru-paru. Dia baru sahaja di hantar ke HUKM. Kita akan tahu lebih jelas dari orang dalam kita disana.

SABTU 11/11/2006

SpN: 11/11/2006 03:17:56
--> Dato Seri, Saya telah berada di ccu tingkat 4 hkl. RB telah dimasukkan kerana radang paru-paru, sedikit selsema dan sesak bernafas. Inilah yang menyebabkan dia sakit dada dan batuk berbulan-bulnn yang tak tahu dari mana puncanya. Dia dibawah jagaan seorang physician Dato Dr Jeyaindran Sinnadurai (ketua Jabatan Perubatan) Adalah baik dia berehat disana dan tidak rumah pasong. Dna telah dilakukan untuk melupuskan bahawa dia berada di tempat jenayah dilakukan (pembakaan tidak bersangkaut paut) Perlu berjumpa Dato Seri ada beberapa hal yang timbul. Salam. Shafee

NpS : 11/11/2006 08:54:17
--> Ada peluang dia bebas pada hari Ahad?

SpN : 11/11/2006 08:58:14
--> Polis sepatutnya telah membebaskan dia di tarikh itu kecuali pada hemah saya polis telah diganggu oleh media dan tekanan orang ramai.Ada beberapa fakta yang perlu disampaikan secara pribadi kepada Dato Seri. Dalam hal-hal siasatan, kita masih diatas landasan untuk pembebasan dia.

SpN : 11/11/2006 09:26:52
--> Telah jelas Polis akan meminta sambungan reman esok. Saya akan menentang sekerasnya kerana semua siasatan telah selesai dan siasatan yang memerlukan RB berada dalam tahanan telah juga selesai. Kedua, semenjak kelmarin polis tidak melakukan apa-apa keculi dna. Ketiga, saya merasa kecewa kerana kecuaian polis yang membenarkan 3 tertuduh bercampur bebas justeru merosakan kenyataan yang akan dibuat nanti kemudian kerana mungkin mereka telah ‘dididik bercakap secara berkumpul’. Tetapi ini juga bukti bahawa polis tidak perlu mengurung yang dituduh. Walau pun RB telah digari ke Bilik Siasatan. Salam. Shafee

NpS : 11/11/2006 11:46:48
--> Boleh saya jumpa awak hari ini di rumah Taman Duta saya jam 6 petang.

SpN : 11/11/2006 11:59:08
--> OK Dato Seri.Insyaallah saya akan ke sana.

AHAD 12/11/2006


SPN : 12/11/2006 13:53:41
--> 2 hari penyambungan hingga ke Selasa. Mereka seharusnya telah membebaskan dia di tarikh itu mungkin dengan bersyarat. Polis meminta 14 hari perbicaraan. Dia ada maklumat.

SPN : 12/11/2006 14:06:23
--> Akan sampaikan pada Dato Seri tidak lama lagi.

SpN : 12/11/2006 15:10:17
--> 0320949418

ISNIN 13/11/2006

SpN : 13/11/2006 15:53:36
--> Saya di pejabat sekarang. Sekali lagi pengeledahan. Peguam Negara tidak mahu mendakwa dan kalah satu lagi kes. Adalah satu lagi pandangan yang baik untuk di cadangkan agar teruskan siasatan dan Razak di bebas dengan jaminan Bond.

NpS Tel: 60122143177 Date: 13/11/2006 16:23:29
--> Macam mana dengan pengeledahan itu ?

S2N : 13/11/2006 16:25:56
--> Kami beri mereka macam-macam barang termasuk pda lama dan buku nota lama dan beberapa kertas bil. Tidak ada apa-apa yang bolih menjadi bahan bukti.

RABU 15/11/2006

SpN 15/11/2006 13:21:32
--> Semuanya seperti yang dijangka. 2 pegawai lelaki dituduh membunuh dengan niat yang sama.Nama Razak tidak disebut. Pegawai wanita dibebas tetapi ditangkap kembali di bawah Undang-Undang Darurat untuk digunakan sebagai saksi pendakwa (tepat seperti yang telah saya nujumkan). Saya berharap RB akan dibebaskan dengan jaminan Bond. Empat orang peguam saya sedang menjadi pemerhati dalm kes bunuh ini.Pekara Rb mungkin timbul esok. Tolong talipon. Shafee. Ps telah pulang dari Taipei

NpS : 15/11/2006 23:31:09
--> Jadi, harap-harapkan dia dibebaskan esok?

SpN : 15/11/2006 23:34:38
--> Dato Seri, saya memandu dari Singapura, tidak ada lagi kapal terbang ke KL malam ini. Harapkan semuanya baik. Ada apa-apa tanda? Shafee

NpS : 15/11/2006 23:36:52
--> Tidak ada dengar apa tentang hal itu hingga kini.

KHAMIS 16/11/2006

SpN : 16/11/2006 10:52:43
--> Ada apa-apa Dato Seri? Saya telah berada di Mahkamah..

NpS: 16/11/2006 10:53:50
--> Minta tolong jangan bercakap dengan media. Saya akan terangkan kemudian. RB akan didakwa atas satu tuduhan yang lain tetapi bukan semuanya gagal.

SpN : 16/11/2006 10:54:30
--> OK, Terima Kaseh

JUMAAT 17/11/2006

SpN : 17/11/2006 10:50:30
--> Dato Seri, adalah amat mustahak untuk bercakap dengan Yusoff Zainal Abidin kerana dia lebih arif dalam perundangan dalam Chambers. Saya cukup yakin dia juga merasa terganggu kerana tidak ada bukti terhadap Razak. Kes Raja Mahani dan Tengku Ariston seharusnya dijadikan panduan untuk Peguam Negara. Mereka tidak perlu menerima satu tamparan lagi setelah kalah yang memalukan dalam kess Pendakwaan Norita, Ariston, Dato Balwant dan yang lain-lain.

NpS : 17/11/2006 11:39:46
--> OK saya akan cuba. Dalam masa yang sama tolong redakan isterinya. Perempuan itu macam dirasuk.

SpN : 17/11/2006 11:41:29
--> Saya sedar Dato Seri. Saya akan lakukan apa sahaja. Salam, Shafee

SpN : 17/11/2006 12:57:49
--> Dato Seri, Razak belum dihantar ke Hospital. Dia masih kurang sihat. Dia enggan mengambil ubatan penjara kerana takut dikhianati.Pengarah Physician GHKL Dato Dr Jaya Sinnadurai terperanjat kerana mereka tidak membawa Razak sekali lagi ke GHKL. Saya telah bercakap dengan Haji Darussalam, Pengarah Penjara . Boleh atau tidak bisikkan pekara ini kepada Dato Radzi Shek Ahmad? Perlu kita berjumpa kerana ada sesuatu yang saya fikirkan telah terjadi sehingga menyebabkan perempuan itu mati. Cukup memeranjatkan jika saya betul. Shafee

SpN : 17/11/2006 15:45:34
--> Dato Seri, saya berada di penjara Sg Buloh. Saya telah mengatur agar Razak di bawa ke HUKL. Dia dalam perjalanan sekarang. Pengarah Hj Darussallam dan timbalan nya Supt Gunasegaran memberi bantuan. Shafee

NpS : 17/11/2006 21:27:02
--> Salam saya untuk dia. Dia sentiasa dalam ingatan saya.

SpN Date: 17/11/2006 21:34:44
--> Akan beritahu pada dia

AHAD 19/11/2006

SpN : 19/11/2006 16:25:08
--> Dato Seri, saya perlukan Dsp Musa , ADC ini perlu menerangkan beberapa pekara. Dia enggan menjawab. Shafee

ISNIN 20/11/2006


SpN : 20/11/2006 13:02:33
--> Ada apa-apa perkembangan Dato Seri? Shafee

NpS : 20/11/2006 14:30:20
--> Belum lagi

SpN : 20/11/2006 14:30:38
--> Terima kaseh

SpN : 20/11/2006 21:05:17
--> Dato Seri, Razak akan dipindahkan ke Sg. Buloh esok. Bolehkah Dr. Jaya melakukan sesuatu?

NpS : 20/11/2006 23:04:50
--> Bila dia akan dipindahkan?

SpN : 20/11/2006 23:05:48
--> Esok

NpSe: 20/11/2006 23:07:01
--> Jam berapa?

SpN : 20/11/2006 23:08:01
--> Kemungkinan lewat pagi

KHAMIS 23/11/2006


NpS Tel: 60122143177 : 23/11/2006 13:46:51
--> Pesanan kamu dibaca " Najib bebas dengan jaminan diri!”.

SpN : 23/11/2006 13:50:00
--> Razak dibebaskan dengan jaminan 1 juta. Diatas bond pribadi. Shafee? Saya minta maaf banyak-banyak kerana kesilapan itu. Sepanjang malam tak tidur menyediakan kes. Minta ampun dan maaf Sir. salam. shafee

NpS : 23/11/2006 14:00:25
--> ALhamdullillah , setidak-tidaknya dia mendapat jamin. Satu kelegaan yang maha besar untuk dia dan keluarganya.

SpN : 23/11/2006 14:02:02
--> Dato, Saya perlu memberi penerangan sebelum bercakap dengan dia.Shafee

NpS Date: 23/11/2006 14:12:32
--> OK tetapi belum ada niat hendak bercakap dengan dia buat masa ini.

SABTU 2/12/2006

SpN : 2/12/2006 18:59:15
--> Dato Seri, telah mendapat maklumat yang agak menakutkan. Dijangkan serious. Akan berada di Taman Duta? Boleh kita berjumpa? Salam, Shafee

SIAPA agaknya Ps yang baru pulang dari Taipei??



BERUAS, PONTIAN TOLAK KU LI - U.malayau

PANTAI REMIS 12 Okt. Cubaan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah untuk mendapatkan pencalonan pertama bagi bertanding jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan Mac depan tidak berjaya selepas beliau gagal mendapat sokongan perwakilan UMNO Bahagian Beruas yang bermesyuarat di sini hari ini.

Nama beliau yang dicadangkan seorang perwakilan dari Cawangan Ayer Tawar dekat sini hanya berjaya memperoleh enam undi berbanding jumlah perwakilan seramai 225 orang.

kah kah kah…. ampun patik tuanku…. jahat berita ni….. tak perlulaaa lapor tak dapat undi….ni saje nak bagi tuanku malu…. nak buka kemaluan tuanku…kah kah kah….inilah dia ketuanan melayu yang tuanku amat minat itu…. mereka tak respek tu pada tuanku…. kah kah kah…macam tuanku kata dulu… kalau dengar pembangkang kita gila… ni kalau baca berita ini tuanku jadi gila….. kah kah kah…



PM HARAP PENUHI JANJINYA SEBELUM MAC DEPAN – U.malayau

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang mengumumkan untuk tidak bertanding jawatan presiden Umno pada pemilihan parti Mac depan, berharap untuk memenuhi semua janjinya termasuk melaksanakan beberapa pembaharuan dalam kerajaan dalam masa lima bulan akan datang.

kah kah kah ….. kesian lihat wak dolah…. buat janji lagi…. empat tahun dulu tak buat apa-apa…. naik kapal laaa…. gi perth laaa… makan angin laaaa…gi fishinglaaa….ni dah nak pencen baru ingat nak buat…. lima tahun satu habuk tak leh buat!! … dalam lima bulan boleh buat !!..... pak dolah ni pakai pil apa ? kah kah kah.



MUHYIDDIN TOKOH TERBAIK JAWATAN TPM – U.malayau

MELBOURNE 12 Okt. - Tun Dr. Mahathir Mohamad meramalkan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin merupakan 'tokoh terbaik' untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

kah kah kah…. cam mana wak sembab ni dari menteri half past six jadi tokoh terbaik… kah kah kah…. wak sembab ni dah jadi barua madey…… best betul….wak ni nanti adan menjadi tukang heboh madey….. rakyat seluruh dunia berjaga-jaga ini lanun besar….. habis dilanunnya nanti…. tiang-tiang rumah pun dia balon….kah kah kah…. tak caya tanya orang johor…. longkang dan parit pun wak sembab ni dah jual…. kah kah kah.…



UMNO PERLU AMAL BUDAYA ILMU

JOHOR BAHRU 12 Okt. - UMNO perlu menekankan pentingnya budaya ilmu serta mengamalkan sistem nilai yang selari dengan persekitaran semasa jika mahu terus mendapat sokongan rakyat, kata Ketua UMNO Bahagian Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Menurutnya, ilmu pengetahuan amat penting bagi semua ahli UMNO kerana masyarakat kini mudah mendapat maklumat daripada pelbagai sumber.

"Masyarakat sekarang mudah mendapat maklumat daripada pelbagai sumber dan tahu apa yang terjadi serta terdedah dengan berita palsu dan ini boleh mempengaruhi sikap mereka terhadap UMNO.

kah kah kah….. baru sedang nak sedar…. ilmu apa ni… ilmu bomoh …. kah kah kah… ni pasal berita palsu ni mesti nak tuduh internet dan bloooger… kalau rakyat dah ada ilmu dah lama parti ni kena tendang…. woit untuk parti ni terus relevan bukan ilmu yang diperlukan tapi taat setia pada puncuk pimpinan dan pandai cium tangan yang ada cincin besar….. kah kah kah ….

dan jangan lupa belajar ilmu dan cara mengenal muka agung walau pun dalam bilik gelap…. kenal muka agung ni yang penting…. dan ilmu niaga atas angin buat projek dan subcon kan projek….. inilah ilmu perniagaan bumiputerta…..kah kah kah



PELUANG MENANG TIMBALAN PRESIDEN: MUHAMAD TAIB PASRAH

KUALA LUMPUR 11 Okt. —Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Muhammad Muhamad Taib hari ini berkata beliau pasrah mengenai peluangnya untuk menang dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan parti itu Mac tahun depan.

“Saya berserah kepada Allah, bahagian (dalam parti) dan ahli-ahli UMNO,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Majlis Mesra Aidilfitri Felcra Berhad di sini.

kah kah kah ….. mi ni spik inglish mi no pil pom ni…. nak rekrut allah pulak…. kah kah kah…. tak payah laaaa rekrut allah ni….. buatlaaa apa yang patut….. mulakanlaaa tabur-tabur muka agung…. alaah mat taison…tak kan u lupa cara u buat dulu…. buatlaaa macam tu…. baru masyuuuk…..kah kah kah. ….