.

Khamis, 29 Oktober 2015

ZIKIR DAN ROCK ON




BARU BERANI
Ini org2 tua tahap umur dah melangkau setengah abad, yg dah tak tertahan2 rasa nak menari berjoget. Asal2 dulu cuma menyanyi pelan2 kat rumah sendiri samada dlm bilik tidur atau bilik mandi. Itu masa masih muda sikit lah.

 Lepas dah naik sikit lagi umur, di expose kan pulak pada mesin karaoke oleh budak2 muda dlm majlis2 kenduri kawin sekitar kg.

Ada jugak la 1-2 pokchik ni yg berani ke depan, tapi nyanyi lagu zapin atau berpantun seloka je. Dah tu terexposed pulak ke rancangan reality tv dok lawan berdansa bila cucu2 balik kg beraya. 

Haisss tak boleh jadi ni, terasa gatal di anak tekak nak menyanyi berkaraoke selantang gajah bertempik di hujung kg, terasa gatal di jari2 kaki nak menari berdansa seligat ikan patin berenang bebas di hulu sg. Agaknye la kihkihkih... on ZIKIR DAN ROCK ON
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/29/15


KEEP COOL

ROCK ON BRO

CHiLL OUT




Zikir menari, ISMA beza pandangan dengan mufti

WANITA OH WANITA






Mensejahtera Wanita?
 Bagai Melepas Batuk di Tangga

            Belanjawan Negara 2016 hanya menyebut dalam Keutamaan Ketiga - Dalam Mempersiaga Modal Insan:
“Kerajaan terus komited dengan hasrat untuk mencapai sekurang-kurangnya 30% penglibatan wanita di peringkat membuat keputusan dalam sektor awam dan swasta. Ini termasuklah di peringkat Lembaga Pengarah; dan Kerajaan akan sentiasa memantau pencapaian dasar ini.”

Tidak dinyatakan peruntukan belanjawan untuk perkara itu.

            Kerajaan yang memerintah dan yang bakal memerintah di masa depan perlulah mempamerkan segala keseriusan dalam mensejahterakan wanita Malaysia.   Usah risau, kerana wanita Malaysia dengan mudah boleh menilainya.

Di antara perkara-perkara yang boleh dilaksanakan bagi memperlihatkan keseriusan itu ialah dengan mengambil cadangan-cadangan dari laporan UNWomen, Progress of the World’s Women 2015-2016, iaitu pertama mencipta lebih pekerjaan untuk wanita bagi meningkatkan status ekonomi mereka terutamanya bagi wanita ibu tunggal dan wanita-wanita yang memerlukannya.   Ia perlu dikhususi dalam belanjawan. 

 Kedua, jaminan keselamatan kewangan sepanjang hayat wanita juga mesti diutamakan dan jelas mekanisme.

Ketiga, kerajaan yang prihatin wajar melabur dalam perkhidmatan sosial yang gender responsif. 

Keempat, memaksimumkan sumber untuk mencapai kesaksamaan substantif. 

 Kelima, memberi sokongan padu kepada organisasi wanita dalam menuntut keadilan dan membentuk agenda polisi di semua peringkat penbuatan dasar. 

 Keenam, mengurangkan pengasingan pekerjaan (occupational seggregation) dan jurang pendapatan gender(gender pay gap). 

 Ketujuh, mengiktiraf, mengurangkan dan mengagih semula kerja penjagaan yang tidak berganjaran(unpaid care) dan tugasan rumahtangga(domestik work),

 Kelapan, menyediakan environmen yang sesuai utuk merealisasikan hak-hak wanita.  

 Kesembilan, menggunakan standard yang diperakui, hak keinsanan atau maqasid syariah untuk mengolah polisi dan sebagai pemangkin atau pendorong perubahan. 

  Kesepuluh, menjana data dan maklumat sebagai bukti untuk membuat penilaian tentang kemajuan status dan hak ekonomi dan sosial wanita.

            Dengan hampir 70% ibu tunggal masih tidak terbela, kesukaran wanita mendapat keadilan dengan mudah di mahkamah-mahkamah syariah dan sivil, keadaan kos rawatan yang tinggi untuk mencapai tahap kesihatan yang terbaik, perhambaan wanita dalam politik yang masih berlaku, serta sistem sokongan yang masih lemah bagi ibu-ibu yang bekerja yang mempunyai anak, kes-kes keganasan terhadap wanita yang masih tidak reda, diskriminasi terhadap wanita pekerja yang mengandung yang masih berlaku, hak wanita orang Asal yang belum terpenuhi dan suara-suara wanita yang masih tidak diketengahkan secara sedar dan wujud keyakinan ia boleh dibudayakan – kesemua itu dan yang lainnya - belanjawan negara 2016 telah gagal merujukinya secara spesifik dan mengolah usaha-usaha mengatasinya secara khusus dan memberi peruntukan-peruntukan yang munasabah.

YB Rodziah Ismail
Pengasas-Pemimpin
Pertubuhan Inisiatif Pemberdayaan Wanita
(WE Initiative)






------------

RINGGIT JATUH LAGI






JAM EMPAT

US Dollar equals
4.33 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time





JAM DUA

US Dollar equals
4.29 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time




--------------

PETANG INI






GOMBAK

JAM SATU 






SEPUTEH

JAM TiGA






--------------

NILAI RINGGIT JATUH LAGI









NiLAI RINGGiT

HARI iNI




US Dollar equals
4.29 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time






NiLAI RINGGiT

KELMARiN



US Dollar equals
4.27 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time





-----------------

FARTI BARU INDEPENDEN









JENG JENG JENG

PERANG 

MEREBAK

MUNCUL

PARTi BARU

FARTI BARU

INDEPENDEN

‘Biar Perhimpunan Agung Umno penentu nasib TSMY

SHAH ALAM - Veteran Umno menegaskan bahawa sebarang usaha menyingkir atau menggugurkan  Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden Umno adalah satu perbuatan yang  tidak mengikut Perlembagaan Umno.
 
Setiausahanya,  Mustapha Yaakub berkata, mengikut Fasal 9.12 Perlembagaan Umno jelas menyatakan: jawatan Ahli-Ahli Majlis Tertinggi termasuk Presiden dan Timbalan Presiden boleh dilucutkan atau Majlis Tertinggi dibubarkan oleh Perhimpunan Agung Khas dengan undian tidak kurang daripada 2/3 daripada jumlah bilangan ahli yang berhak hadir.
 
" Justeru itu, sebarang cara selain Perhimpunan Agung Khas untuk menjatuh atau menggugurkan Muhyiddin adalah tidak sah," katanya kepada Sinar Online.
 
Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar,  Jamal Mohd Yunus yang mendakwa terdapat lebih 100 Ketua Bahagian Umno seluruh negara mengadakan perbincangan tertutup bagi menyingkirkan Muhyiddin daripada jawatannya kini.



KAH KAH KAH
woit
ada 100 bahagian
tak suka muhyiddin
kah kah kah
100? ini sudah ramai
total bahagian berapa?
yang tak sokong berapa?
kah kah kah
akan muncul parti baru
parti rakyat johor
dari tangga mana pulak?
kah kah kah

PARTi BARU


-------------