.

Jumaat, 26 Januari 2018

HARI HARI AKHIR







GARI NAK SAMPAI

HARI HARI AKHIR

SAEKOR NAJIB





BERITA BAIK








BERITA 

BAIK TAPI

GUA TAK

FAHAM

Duta-duta Kesatuan Eropah digesa beri tekanan pada Najib

PASIR MAS - Duta-duta Kesatuan Eropah digesa supaya memberikan tekanan kepada Najib untuk melaksanakan PRU14 secara bersih dan adil tanpa sebarang penipuan.

Timbalan Pengerusi Pakatan Harapan, Mohamad Sabu berkata, walaupun mereka tidak boleh campur tangan dalam urusan negara ini tetapi tekanan boleh diberikan berhubung perkara itu.

"Permohonan ini kerana ramai yang beranggapan PRU14 merupakan ibu kepada segala pilihan raya," katanya ketika menyampaikan ucapan perasmian Bilik Operasi Pakatan Harapan Dun Pengkalan Pasir, di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas mengulas pertemuan antara pimpinan Pakatan Harapan yang diketuai  Dr Mahathir Mohamad bersama 16 duta negara-negara Kesatuan Eropah di Kuala Lumpur, pagi kelmarin.

Menurutnya, pertemuan bersama duta Kesatuan Eropah itu berlangsung selama dua jam dan pertemuan itu diisi dengan sesi dialog.

Mohamad yang juga merupakan Presiden Amanah berkata, pertemuan itu memberi isyarat bahawa mereka yakin Pakatan Harapan mampu membentuk kerajaan persekutuan pada PRU14 itu nanti.



PASAL APA

BERTEMU

DI PASIR MAS?

TOK HENG

ADA SAMA

ATAU 

TIDAK?

----------------------

INGIN BERTANYA






NAK TANYA

ada diterangkan bahawa
bidadari ini bermata jeli
apakah ni bermakna
banyak bidadari berasal
dari jeli kelantan

saje tanya
kerana bukan satu yang pelik
kelantan dihebohkan
sebagai serambi mekah






-------------

YA USTAD







YA USTAD
ORANG JANTAN

MASUK SORGO

DAPEK BIDADARI

ORANG TINO

DAPEK APO?

BOTO KO 

ORANG TINO 

DAPEK

JUMPO

MOKHTAR DAHARI

SAJO TANYO?

JANGAN MARAH

DEN CUN PIUS






----------------

ITAM LOGAM







ITAM LOGAM
Ooo .. wanita yg masuk surga jadi bidadari ye. Kulit bidadari putih melepak ye. Jadi kalau pompuan koling dan negro masuk surgo cam no TaT? ..kan ko itam logam tu menawan. on KULIAH JUMAAT
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 1/26/18






-----------------

KALI KE DUA








F. BOOK

PAGI INI 

KALI KEDUA

FACE BOOK GUA

DITUTUP LAGI

GUA TAK TAHU 

APA TERJADI




------------------

KULIAH JUMAAT






KULIAH JUMAAT

BACA DISINI

https://asysyariah.com/bidadari-surga-dalam-penggambaran-al-quran/



Bidadari Surga dalam Penggambaran al-Qur’an
(ditulis oleh: Al-Ustadzah Ummu Ishaq al-Atsariyah)

Al-Qur’an yang mulia sering menyebutkan kenikmatan-kenikmatan yang dijanjikan Allah l kepada orang-orang yang beriman yang akan diperoleh kelak di surga, karena memang surga adalah tempat bersenang-senang dalam keridhaan ar-Rahman. Berbeda halnya dengan dunia sebagai darul ibtila’ wal imtihan, negeri tempat ujian dan cobaan.

Di dalam surga, penghuninya akan beroleh apa saja yang mereka inginkan. Allah l kabarkan dalam kalam-Nya yang agung:
“Di dalam surga itu terdapat segala apa yang diidamkan oleh jiwa dan sedap (dipandang) mata.” (az-Zukhruf: 71)

Al-‘Allamah Abdurrahman ibnu Nashir as-Sa’di t menafsirkan ayat di atas dengan ucapannya, “Kalimat (dalam ayat) ini merupakan lafadz yang jami’ (mengumpulkan semuanya). Ia mencakup seluruh kenikmatan dan kegembiraan, penenteram mata, dan penyenang jiwa. Jadi, seluruh yang diinginkan jiwa, baik makanan, minuman, pakaian, maupun pergaulan dengan pasangan hidup, demikian pula hal-hal yang menyenangkan pandangan mata berupa pemandangan yang bagus, pepohonan yang indah, hewan-hewan ternak, dan bangunan-bangunan yang dihiasi, semuanya bisa didapatkan di dalam surga. Semuanya telah tersedia bagi penghuninya dengan cara yang paling sempurna dan paling utama.” (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 769)

Di antara kenikmatan surga adalah beroleh pasangan/istri berupa bidadari surga yang jelita. Al-Qur’anul Karim menggambarkan sifat dan kemolekan mereka dalam banyak ayat, di antaranya:

1. Surat an-Naba ayat 31—33
“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa akan beroleh kesenangan, (yaitu) kebun-kebun, buah anggur, dan kawa’ib atraba (gadis-gadis perawan yang sebaya).” (an-Naba’: 31—33)

Ibnu Abbas, Mujahid, dan selainnya menafsirkan bahwa kawa’ib adalah nawahid, yakni buah dada bidadari-bidadari tersebut tegak, tidak terkulai jatuh, karena mereka adalah gadis-gadis perawan yang atrab, yaitu sama umurnya/sebaya. (Tafsir Ibni Katsir, 7/241)

2. Surat al-Waqi’ah ayat 35—37
“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (wanita surga) dengan langsung, dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya umurnya.” (al-Waqi’ah: 35—37)

Wanita penduduk surga diciptakan Allah l dengan penciptaan yang tidak sama dengan keadaannya ketika di dunia. Mereka diciptakan dengan bentuk dan sifat yang paling sempurna yang tidak dapat binasa. Mereka semuanya, baik bidadari surga maupun wanita penduduk dunia yang menghuni surga, dijadikan Allah l sebagai gadis-gadis yang perawan selamanya dalam seluruh keadaan. Mereka senantiasa mengundang kecintaan suami mereka dengan tutur kata yang baik, bentuk dan penampilan yang indah, kecantikan paras, serta rasa cintanya kepada suami.

Apabila wanita surga ini berbicara, orang yang mendengarnya ingin andai ucapannya tidak pernah berhenti, khususnya ketika wanita surga berdendang dengan suara mereka yang lembut dan merdu menawan hati. Apabila suaminya melihat adab, sifat, dan kemanjaannya, penuhlah hati si suami dengan kegembiraan dan kebahagiaan. Apabila si wanita surga berpindah dari satu tempat ke tempat lain, penuhlah tempat tersebut dengan wangi yang semerbak dan cahaya. Saat “berhubungan” dengan suaminya, ia melakukan yang terbaik.

Usia mereka, para wanita surga ini, sebaya, 33 tahun, sebagai usia puncak/matang dan akhir usia anak muda.

Allah l menciptakan mereka sebagai perempuan yang selalu gadis lagi sebaya, selalu sepakat satu dengan yang lain, tidak pernah berselisih, saling dekat, ridha dan diridhai, tidak pernah bersedih, tidak pula membuat sedih yang lain. Bahkan, mereka adalah jiwa-jiwa yang bahagia, menyejukkan mata, dan mencemerlangkan pandangan. (Lihat keterangan al-Allamah as-Sa’di t dalam Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 834)

3. Surat ar-Rahman ayat 55—58
“Maka nikmat Rabb kalian yang manakah yang kalian berdua dustakan? Di ranjang-ranjang itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin1. Maka nikmat Rabb kalian yang manakah yang kalian berdua dustakan? Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (ar-Rahman: 55—58)

Mereka menundukkan pandangan dari melihat selain suami-suami mereka sehingga mereka tidak pernah melihat sesuatu yang lebih bagus daripada suami-suami mereka. Demikian yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas c dan lainnya.

Diriwayatkan bahwa salah seorang dari mereka berkata kepada suaminya, “Demi Allah! Aku tidak pernah melihat di dalam surga ini sesuatu yang lebih bagus daripada dirimu. Tidak ada di dalam surga ini sesuatu yang lebih kucintai daripada dirimu. Segala puji bagi Allah yang Dia menjadikanmu untukku dan menjadikanku untukmu.” (Tafsir Ibni Katsir, 7/385)

Bidadari yang menjadi pasangan hamba yang beriman tersebut adalah gadis perawan yang tidak pernah digauli oleh seorang pun sebelum suami-suami mereka dari kalangan manusia dan jin. Mereka diibaratkan permata yakut yang bersih bening dan marjan yang putih karena bidadari surga memang berkulit putih yang bagus lagi bersih. (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 385)

4. Surat ar-Rahman ayat 70
“Di dalam surga-surga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik (akhlaknya) lagi cantik-cantik parasnya.” (ar-Rahman: 70)

Terkumpullah kecantikan lahir dan batin pada bidadari atau wanita surga itu. (Taisir al-Karimir Rahman hlm. 832)

5. Surat ar-Rahman ayat 72
“(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, dan dipingit di dalam rumah.” (ar-Rahman: 72)

Rumah mereka dari mutiara. Mereka menyiapkan diri untuk suami mereka. Namun, bisa jadi mereka pun keluar berjalan-jalan di kebun-kebun dan taman-taman surga, sebagaimana hal ini biasa dilakukan oleh para putri raja dan yang semisalnya. (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 832)

6. Surat ad-Dukhan ayat 51—54
“Sesungguhnya orang-orang bertakwa berada dalam tempat yang aman, (yaitu) di dalam taman-taman dan mata air-mata air. Mereka memakai sutra yang halus dan sutra yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, demikianlah. Dan Kami nikahkan mereka dengan bidadari-bidadari.” (ad-Dukhan: 51—54)

Wanita yang berparas jelita dengan kecantikan yang luar biasa sempurna, dengan mata-mata mereka yang jeli, lebar, dan berbinar. (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 775)

7. Surat ash-Shaffat ayat 48—49
“Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya (qashiratuth tharf) dan jeli matanya, seakan-akan mereka adalah telur burung unta yang tersimpan dengan baik.” (ash-Shaffat: 48—49)

Qashiratuth tharf adalah afifat, yakni wanita-wanita yang menjaga kehormatan diri. Mereka tidak memandang lelaki selain suami mereka. Demikian kata Ibnu Abbas, Mujahid, Zaid bin Aslam, Qatadah, as-Suddi, dan selainnya.

Mata mereka bagus, indah, lebar, dan berbinar-binar. Tubuh mereka bersih dan indah dengan kulit yang bagus. Ibnu Abbas c berkata, “Mereka ibarat mutiara yang tersimpan.”2
Al-Imam al-Hasan al-Bashri t mengatakan, “Mereka terjaga, tidak pernah disentuh oleh tangan.” (Tafsir Ibni Katsir, 7/11)

Ini menunjukkan ketampanan lelaki dan kecantikan wanita di surga. Sebagiannya mencintai yang lain dengan cinta yang membuatnya tidak memiliki hasrat kepada yang lain. Hal ini juga menunjukkan bahwa mereka seluruhnya menjaga kehormatan diri, tidak ada hasad di dalam surga, tidak ada saling benci dan permusuhan, karena tidak adanya sebab yang bisa memicu ke sana. (Taisir al-Karimir ar-Rahman, hlm. 703)

Semoga Allah l memberi taufik kepada kita untuk beramal dengan amalan yang dapat menyampaikan kepada ridha-Nya dan memasukkan kita ke negeri kemuliaan-Nya. Amin.

Catatan Kaki:

1 Ini adalah dalil bahwa jin yang beriman pun akan masuk surga.

2 Hal ini sebagaimana firman Allah l tentang kenikmatan yang diperoleh penduduk surga,
“Dan bidadari surga yang bermata jeli. Mereka seperti mutiara yang tersimpan.” (al-Waqi’ah: 22—23)

 


33




----------------------

APA SUDAH JADI




YA MAULANA

YA HABIBI
YA ALLAH

HANCURKANLAH

BENGALI KAPIR 

LAKNAT INI

BERILAH AKU

CIPAP YANG KETAT

Apa jadi dengan siasatan kes 'goda' bos SPRM - Gobind

Timbalan Pengerusi DAP, Gobind Singh Deo mahu pihak polis mengemaskini siasatan terhadap dakwaan skandal yang dipalitkan dengan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tuan Haji Dzulkifli Ahmad.
Katanya, polis telah lama mendiamkan diri mengenai perkembangan siasatan berhubung dakwaan 'hubungan sulit' dengan isteri orang itu.
"Nampaknya semua senyap sahaja. Saya mahu tahu mengapa.
"Jika polis boleh siapkan siasatan dengan segera dalam kes 'besar dan rumit' seperti yang melibatkan tanah di Jalan Semarak, mengapa terdapat kelewatan dalam siasatan ke atas klip video?" Soal Gobinnd dalam satu kenyataan hari ini.
Read more at https://www.malaysiakini.com/news/409962#S1j6TVU8M79VGLU4.99



INI BUKAN 

KES HBO

HENJUT BINI

ORANG

INI KES HBP

HENJUT BINI POLIS

KAH KAH KAH

--------------------

PELIK MELIK





PELIK MELIK
pelik lagi melik...tuhan kate quran diturunkan untok org2 yg berfikir...adakah org2 melayu yg teramat islam durhake pade tuhan....abis tu bidadari ramai2 tu nk bagi kat sape??...kahkahkah on MELAYU MALAS BERFIKIR
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/25/18





----------------

BERDOALAH KITA







DOA


LAMBATKAN LAH

SUAMINYA PULANG

HILANGKANLAH

KUNCI KERETANYA

BERILAH AKU

CIPAP YANG KETAT

AMIN







--------------------

TERIMA KASEH RONALD REAGAN






MERCI

SILA UCAP

TERIMA KASEH

PADA ARWAH

RONALD REAGAN

SEKARANG INI

ORANG BODOH

BOLEH BERI 

TAHU 

ORANG RAMAI

BILA DIRI

SUDAH LENGKAP

UNTUK JADI 

BODOH 

LAGI

BANGANG

KALAU TAKDA

ARWAH REAGAN

KITA SEMUA

TAK TAHU

SAPA DAH

JADI

BODOH BANGANG





---------------

BODOH







BODOH


Gua setuju separuh. Gua stress kalau terpaksa berdepan orang bodoh yang bukan setakat bangang tapi menyusahkan orang lain. Kalau bangang sendiri je lantak dia la, takde gua nak ambik pot. on 
TAK SETUJU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/25/18






---------------

JADI BANGANG








AUDI CIPAP

bonsai..itula yg selalu tukar tiub ckpkan zaman dulukala..umno dan projek pembonsaian melayu..fikir bonsai takpe, asalkan kote tak bonsai..kalo kote bonsai, mcm ne nak mengAUDIkan cipap.. on BONGSAI
Anonymous
on 1/25/18

PEMBODOHAN

projek umno adalah projek pembodohan rakyat..rakyat dibodoh2kan dgn bangsa melayu, dgn bangsa islam..rasis melayu, rasis agama.lihat la dlm umno, semuanya menepati kepakaran dlm mebodohkan org.bak kata najib isteri rosmah, ketaatan lebih penting dari kepandaian walaupun bodoh dan membangangkan rakyat suka2 hati.. on BUAT SANDIWARA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/25/18



---------------------

KARUT DAN BANGANG






AL KARUT
dlm islam mana ada hak asasi..dlm islam cuma ada ulama pewaris nabi..tapi berdekah2 kata dlm quran ada macam2 teknologi, macam2 hak , hak isteri la, hak suami la, hak pemimpin la..takkan dlm quran takda hak asasi..kalo takda, maknanya quran tak lengkap, tak hebat sb hak asasi tidak diturunkan kpd muhammad bin abdullah..

WAL NGOK

benar bro..hak asasi utk jadi bangang, jadi bodoh, hak asasi juga utk tidak mengundi atau rosakkan undi..hak asasi juga utk warga miskin merasa makan minum apatah lagi tempat berteduh yg dibinakan.. on TAK SETUJU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/25/18




-------------

TUAM BESI PANAS







TUAM BESI
Ore lain solat 70tahun dahi licin jer. Bahalol ni mesti tuam besi panas pada dahi nya. Nk tunjuk bhw dia kuat solat. Ini munafik besar. Menipu utk cari makan. Sbb tu dia baik dgn pak angkatnya najib Mo1. Dgn siapa penipu nk geng? 

PANAS

Mesti lah dgn penipu perompak penyamun juga. Siapa penipu akbar mestilah najib mo1. Penasihatnya syekh kabir olamak dunia hardi awe al marangi yg sangat di taat dan kagum oleh para walaun yg berotak lembu tapi tetap makan nasi. Hahaha on BONTOT KENA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/26/18





------------------

TUNGGU DEWA RUSILA






DEWA RUSILA
Kita tunggu saja parti dewa rusila dewata raya tuhan sekalian marang keluarkan amanat tebaru, haram makan sembelihan PH, kahwin org PH adalah xsah, menentang PH adalah wajib dan jika mampus adalah mampus shaheeed.. dengan amanat ni bukan saja parti dewa rusila boleh menang 130 kerusi, tp juga boleh sapu bersih smua kerusi Dap akibat smua cina dap tringin nak rasa shaheed.. hahahahah on 
TERIKUT LEBAI PAS
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/25/18




------------------