.

Ahad, 15 Oktober 2017

AGEN BIDADARI KENA TIBAI.







YA AMPOOON

PADAN MUKA

AJEN BIDADARI

KENA TIBAI



AGEN BIDADARI








YA AMPOON

YA MAULANA

RAKYAT DAH

LAMA TUNNGU

KENYATAAN 

MACAM INI




Sultan Johor: Kalau semua tak boleh, lebih baik duduk dalam gua

Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah menegur pelbagai amalan berasaskan agama yang kadangkalanya tidak praktikal, memaklumkan ia boleh menjadi tidak munasabah untuk hidup dalam masyarakat sedemikian.

Baginda bertitah menjelaskan isu dobi mesra Muslim sahaja yang enggan menerima pelanggan bukan Islam dengan alasan 'kesucian'.

"Saudara-saudara fikir lah sendiri. Bagaimana pula, dengan tempat duduk di tempat awam. Yang mungkin dijilat anjing, atau bantal dan selimut di hotel yang mungkin terkena najis.

"Perkara ini tidak akan berakhir. Kalau semua sudah tak boleh, maka nasihat saya, lebih baik duduk seorang di dalam gua dan tak perlu hidup masyarakat," titah ucapan baginda dalam majlis konvokesyen ke 17 Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di Batu Pahat semalam.

Sebuah video titah ucapan baginda dimuat naik ke laman rasmi Facebook Sultan Ibrahim. 

Titah Sultan Ibrahim lagi nota ringgit mungkin telah bersentuhan dengan para penjual arak dan daging khinzir.

"Adakah kerajaan perlu mengeluarkan duit yang mesra Muslim?" Soal baginda.

Menyentu dobi mesra Muslim itu lagi, baginda telah bertitah mengarahkan agar amalan itu dijauhi. Titah Sultan Ibrahim lagi amalan sedemikian hanya akan memecah-belahkan masyarakat.

"Sebagai ketua agama negeri, adalah menjadi tanggungjawab saya untuk kekalkan keamanan dan perpaduan rakyat yang berbilang kaum dan agama di negeri ini.

"Oleh itu, apa juga perkara yang saya rasa boleh membawa kepada perpecahan akan diambil tindakan dengan segera."

Baginda menambah amalan tersebut sebagai 'ekstrim'. Baginda menekankan bahawa Islam menjunjung keharmonian dan mengajak berbuat baik kepada orang lain walaupun bukan daripada agama yang sama.

"Pemikiran sempit ini bukan cara masyarakat Islam di Johor," titah baginda.

RAKYAT DAH 

BOSAN MUAK

NAK MUNTAH

DENGAN PENJUAL

AGAMA DAN

AJEN BIDADARI

TERUSKAN

TERUSKAN 

RAKYAT BERSAMA






------------------

UNTUK PEMBACA TUKAR TIUB








MARI KITA

BERSMA  BANTU

MANUSIA  YANG

BAIK HATI

Doktor Melayu dan anjing berkaki tiga

SAAT Dr Taqiyudin Zainal bertemu dengan BJ, anak anjing itu hanya mampu menyalak meminta tolong kerana terperangkap di dalam longkang, setahun lalu. 

Kini BJ, anjing berkaki tiga ini menjadi anjing kesayangan doktor haiwan muda atau Dr Taq, pemilik Taqwa Animal Shelter di Kampung Sijangkang, Teluk Panglima Garang, Selangor. 

Kata Dr Taq, kaki BJ terpaksa dipotong dalam pembedahan waktu itu kerana kaki kanannya yang patah akibat langgar lari. 

“BJ dilanggar kenderaan dan saya jumpa dia dalam longkang. Dia tidak mampu bergerak kerana patah kaki kanan. Kemudian saya rawat dia tetapi kakinya terpaksa dipotong kerana sudah dijangkiti kuman,”katanya yang menjumpai BJ setahun lalu. 

Seperti kebiasaan, haiwan yang diselamatkan akan dipulangkan ketempat asal namun berlainan bagi BJ yang berpatah balik mencari Dr Taq. 

“Dua kali saya hantar dia di tempat asal. Jauh juga dalam 5 kilometer dari kampung saya. Kawasan saya letak betul-betul dekat tepi sungai. Memang ada banyak anjing liar. Situ ada ramai orang bagi makan anjing. 

“Tapi BJ akan balik semula cari saya. Anjing sifatnya jinak dan pandai hargai orang yang selamatkannya,” katanya yang sudah setahun membela BJ.  

Lali dengan cemuhan masyarakat 

Meskipun menerima cemuhan berterusan masyarakat, namun ia bukan penghalang dirinya meneruskan membuat kerja-kerja amal menyelamatkan anjing dan kucing jalanan di sekitar Selangor.
Mengusahakan Klinik Veterinar Taqwa miliknya di Setia Alam, anak keenam daripada sembilan beradik ini pernah menyelamatkan puluhan anjing dan ratusan kucing di sekitar Teluk Panglima Garang dan Setia Alam sejak tiga tahun lalu. 

Namun, Taqwa Animal Shelter bagaimanapun mempunyai ruang yang terhad. 

Justeru, Doktor lulusan Universiti Putra Malaysia (UPM) ini melaksanakan program TNR iaitu Trap, Neuter & Release bersama anak muda dan dibantu jawatankuasa Kampung Sijangkang bagi mengawal populasi haiwan liar ini. 

“Kita tangkap, mandulkan dan lepaskan semula. Kalau hendak simpan semua. Tenaga dan tempat terhad. Jadi saya selamatkan mereka, sekurang-kurang mereka (anjing dan kucing) tak membiak. 

Selepas dua tahun operasi Taqwa Animal Shelter,  lebih 10 ekor anjing liar dan 120 ekor kucing jalanan dikembirikannya dalam masa dua tahun. 

“Kalau fikirkan kaya, seekor kucing kosnya RM150 dan anjing lebih kurang RM250, bayangkan kalau 10 ekor sebulan memang kaya. Tapi bukan soal duit, ini adalah matlamat kejayaan diri (self achievement) saya untuk bantu kawal populasi.

“Untuk anjing tak banyak saya boleh buat sebab untuk tangkap anjing liar bukan senang. Sebab itu saya bekerjasama dengan penduduk kampung,” katanya kepada The Malaysian Insight dalam satu temubual. 

Dr Taq, 29, bersyukur kerana usahanya menangani masalah anjing liar dibantu JKK Kampung Sijangkang. 

Dr Taq mengakui tanpa keluarga kerja amalnya tidak akan dapat diperluaskan. Beliau bersyukur sokongan keluarga terutama ayahnya Zainal Ulum Ahmad Kasah sangat kuat. 

Anak jati Kuala Langat itu kagum dengan kecekalan bapanya menangani pandangan serong masyarakat lebih-lebih memegang jawatan ketua kampung Sijangkang. 

“Tanpa ibu dan abah saya. Saya takkan mampu buat seorang. Mula-mula buka dulu ramai yang tak suka sebab ayah saya ketua kampung ada hubungan dengan masjid. 

“Tapi lama-lama, yang mana mengecam itu saya bersemuka dan terangkan. Sebab itu kami selalu buat program untuk didik masyarakat kepentingan mengawal populasi anjing kucing,” kata anak keenam dari sembilan beradik ini. 

Bagi pendakwah bebas, Imam Muda Asyraf, masyarakat tidak seharusnya mencemuh kerja amal yang dilakukan Dr Taq kerana ia tidak bertentangan dengan hukum agama. 

“Orang kampung tidak boleh cemuh, sepatutnya memuji. Ini fardu kifayah kerana tidak semua boleh belajar ilmu rawat binatang. 

“Kalau kita jadi doktor rawat orang pegang darah, kita pun kena basuh jika nak solat. Sama juga anjing kita rawat samaklah tangan, tiada masalah,” katanya ketika dihubungi. 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan tiga tahun dahulu memutuskan menyentuh dan memegang anjing bertentangan dengan mazhab Syafie yang dipegang masyarakat Malaysia. 

Bagaimanapun, ada pendapat ulama mengatakan anjing boleh dipegang ketika darurat dan dibolehkan bagi doktor haiwan beragama Islam kerana peranannya untuk merawat haiwan tersebut. 

“Asalkan doktor tersebut membersihkan najis dari anjing mengikut cara Islam,” kata pengacara popular itu. 

Buka klinik di usia muda, tiada bebanan hutang

Bagi Dr Taq, beliau mengambil pendekatan berbeza daripada klinik veterinar yang hanya menjalankan operasi serba sederhana dengan modal wang simpanan RM45,000. 

“Saya buka klinik tidak guna modal ratus ribu. Saya tidak mohon pinjaman bank tapi guna duit simpanan. Abah dan abang saya juga ada bantu tambah modal,” katanya lagi. 

“Saya mulakan klinik dengan modal yang kecil tidak seperti klinik lain yang perlukan modal beratus ribu,” katanya lagi. 

Kini, Dr Taq merancang ingin memperbesar klinik dan meluaskan pertolongan untuk menyelamatkan anjing dan kucing terbiar selain giat aktif mendidik masyarakat. 

“Dalam 10 tahun lagi, saya harap klinik dan shelter ini lebih maju. Saya harap masyarakat sedar kepentingan vaksin dan mandulkan kucing. – 15 Oktober, 2017.



SAPA TAHU

CARA TERBAIK

UNTUK TLONG

SILA BERI

PANDANGAN





--------------------

YA AMPOON YA MAULANA




YA AMPOON

YA MAULANA
Selepas kita ada Chedet El Kutti.. yang berupaya menibai Sang Penyanggak Ugama. Sekarang kita ada YAM Sir Sultan Johor.. Ya Ampoon Tuan Ku, seraya patek yang hina ini menyembah sambil berjalan gostan kebelakang. Raja yang aidil patek sembah.. Raja yang dapat meneruskan kerje menibai Penyanggak Ugama. on 
BAIK JADI ATEIS
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 10/15/17





--------------------

INI PILIHAN KAMU








BETINA A
Orang tua-tua kat Makasar kate..yang hebat di ranjang..perempuan yang pendek dan gemok..aku tanye..gimana tu pak?? Jawabnye selambe jer.. "iyaa..kok parampuan gituk..wajib azannya pakei kaki sampei ke coping telinga! Ngerti ka endak?" Ko tau ke Bang TT azan pakai kaki sampai ke cuping telinge tu? on 
SILA BUAT PILIHAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/15/17

BETINA B
Err minah gambar A tu baik untuk kempiskn poket, buat teman berancok tu...hrmmmm tak tahu lah bila dibiar dok dlm pulau sama dgn dia tu, daripada tak di entot ok le tu kah kah kah kah on SILA BUAT PILIHAN
Anonymous
on 10/15/17



SELAMAT LETERIK

Kalau nak jimat duit letrik aku pilih Gambar A .. tiap kali kongkek aku kena off lampu. Gambar B.. lampu aku terpaksa on .. paham tak .. on 
SILA BUAT PILIHAN
panglimo potaseh
on 10/14/17

CEPAT LENA

Saya pilih wanita gambar A kerana blh jadikan sy lbh cepat tidur lena dengannya berbanding dgn wanita gambar B. on SILA BUAT PILIHAN
Loh CK
on 10/14/17


DOGGY PUN BOLEH

Aku pilih B. Sesuai mcm2 posisi; sambil berdiri, duduk, on top, wheelbarrow, mercenary, doggy bla bla bla semua ok. Kalau A mau patah riuk batang kote kau bro. on SILA BUAT PILIHAN






-----------------------

LU TENGOK SENDIRI






LU TENGOK 

SENDIRI

Perhimpunan mmg tak ramai. Tak ada bas angkut budak2 tahfiz, tak ada pertandingan memancing, tak ada gerai2 jual mcm2. Yg hadir tu semua atas kesedaran diri utk nyatakan pendirian anti-kleptokrasi. on 
TAHNIAH TAHNIAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/15/17






Perhimpunan mmg tak ramai. Tak ada bas angkut budak2 tahfiz, tak ada pertandingan memancing, tak ada gerai2 jual mcm2. Yg hadir tu semua atas kesedaran diri utk nyatakan pendirian anti-kleptokrasi. on 
TAHNIAH TAHNIAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/15/17





---------------------

INGAT KEMBALI - WASPADA








AWAS

WASPADA

Ada pihak cuba cetus ketidakstabilan negara


PARIT -  Terdapat pihak yang sentiasa mencari jalan untuk mencetuskan ketidakstabilan dalam negara dan sehubungan itu rakyat perlu bersatu padu menanganinya.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tuan Haji  Salleh Said Keruak berkata, ini terbukti menerusi beberapa penangkapan oleh pihak berkuasa terhadap individu yang disyaki terlibat dengan aktiviti atau kumpulan keganasan.

"Baru-baru ini terbaca kenyataan Ketua Polis Negara Tuan Haji Mohamad Fuzi Harun mengenai penangkapan telah dilakukan terhadap beberapa individu yang (mahu) merosakkan keselamatan negara kita.

"Kita berterima kasih kepada pihak keselamatan  yang sentiasa memberi keutamaan kepada perkara tersebut (keselamatan) dan rakyat juga perlu bersatu padu walaupun berbeza latar belakang," katanya ketika berucap pada program Negaraku @ Komuniti peringkat  Perak di sini, hari in


INGAT APA

ITU PROJEK

MENGOLAH

PERSETUJUAN

DAULAH 

TERPENDAM

DAN

SALAH BENDERA


--------------------

BINATANG JENIS BARU









F.BOOK

FROM A WHATSAPP GROUP ...







-------------------

TAHNIAH TAHNIAH







TAHNIAH

Alhamdulillah. Perhimpunan berlangsung dgn aman damai dan penuh informasi. Dengan izin Allah cuaca nyaman dan selesa. 

BERJAYA

Syukur atas redhaMu ya Allah kerana tiada syaitan yang hadir dalam perhimpunan kami dan dipanah petir. Syukur juga kerana tiada isu blackout semasa pemimpin kami berucap. on 
NAK TANYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/15/17



------------------------

SEMUA SELAMAT





F.BOOK


Just now
"Tak kena sambar petir tu aku kira dah berjaya"
- Hadi Khalid






------------------