.

Selasa, 5 September 2017

SEKALI LAGI








Nota Hishamuddin Rais tentang Anwar Ibrahim di penjara




MERUJUK kepada apa yang sedang berlaku dalam PKR sekarang. Merujuk kepada wujudnya perbezaan pandangan di antara beberapa sosok pimpinan PKR.

Perbezaan pendapat dalam parti politik, dalam NGO atau dalam apa sahaja badan atau persatuan adalah perkara biasa. Malah perbezaan pendapat wajib digalakkan untuk melahirkan percambahan pendapat. Ini agak berbeza dari apa yang berlaku dalam PKR sekarang.

Perbezaan pendapat dan pandangan dalam PKR ini  telah, sedang dan akan mengganggu Pakatan Harapan dalam saat dan masa yang amat kritikal - ketika menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Pada hemat saya perbezaan pendapat ini berpunca dari cara dan pendekatan atau method Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengendali dan mengurus pimpinan.

Contohnya: Dalam satu perkara yang sama Anwar telah memberi pandangan, memberi arahan yang berbeza-beza dari satu sosok kepada yang lain. Misalnya kepada Si Polan A, Anwar memberi pandangan lain dari yang diberi kepada kepada Si Polan B. Dan agak berbeza juga dari yang diterima Si Polan C.

Ini menimbulkan kekeliruan. Buktinya apa yang sedang berlaku sekarang dalam agenda memutuskan kerjasama PKR dengan PAS. Cara atau method dan pendekatan memimpin seperti ini tidak baik. Ianya tidak melahirkan keputusan yang kompak dan tuntas. Hasilnya ialah cerai  berai.

Wajib disedari bahawa Najib (Razak) memenjarakan Anwar untuk tujuan menafikan PKR pimpinan dan buah fikiran Anwar. Penjara memisahkan Anwar daripada nadi fikrah rakyat yang sentiasa berubah dan bergerak setiap detik.

Penjara memustahilkan Anwar daripada dapat membuat keputusan dan mengeluarkan pandagan tentang politik harian yang betul dan tepat.

Dalam penjara Anwar tidak menerima semua pandangan dengan jelas. Dalam penjara maklumat sampai terputus-putus. Pengalaman dalam penjara membuktikan bahawa maklumat yang sampai bukan saja tidak tuntas malah ada kemungkinan dimasuki oleh aji-no-moto.

Dalam penjara kita memiliki masa yang banyak. Justeru kita boleh membaca. Kita boleh menulis. Malah berangan-angan dan berkhayal dalam penjara bukan satu jenayah. Mengelamun dan bernostalgia juga boleh dilakukan tanpa gangguan dalam penjara.

Pada hemat saya apa yang wajib dilakukan oleh Anwar ialah menulis, berfikir, menulis dan berfikir. Menulis dan berfikir tentang pandangan dan teori dan falsafah politik yang wajib diajukan dirinya kepada rakyat Malaysia.

Antonio Gramci seorang ahli Parlimen Parti Komunis Itali mengeluarkan Prison Notebooks -hasil dari penjara. Menjadi rujukan ilmu hingga ke hari ini.

Tan Melaka dari Parti Komunis Indonesia melahirkan Madilog dan buku Dari Penjara Ke Penjara - hasil dari penjara. Menjadi rujukan ilmu hingga ke hari ini.

Nelson Mandela juga seorang komunis dari Afrika Selatan yang melahirkan A Long Walk To Freedom- hasil dari penjara. Menjadi bacaan wajib untuk aktivis politik hingga ke hari ini.

Dengan berfikir dan menulis, Hishamuddin percaya Anwar boleh meninggalkan rujukan ilmu yang berguna sepanjang zaman seperti Prison Notebooks yang ditulis oleh ahli politik Itali, Antonio Gramci atau Madilog dan Dari Penjara ke Penjara oleh Tan Malaka dari Indonesia, atau sekurang-kurangnya menulis puisi Kim Chi Ha di Korea Selatan.

Kim Chi Ha - seorang patriot kiri Korea Selatan terus menulis puisi dari dalam penjara. Menjadi rujukan seni hingga ke hari ini.

Anwar wajib sedar tentang Julai 2018. Pada hari itu Anwar wajib telah bersedia dengan magnum opus daripada dirinya untuk dihadiahkan kepada rakyat Malaysia pada Julai 2018.

Magnum opus Anwar Ibrahim ditunggu rakyat. Rakyat tidak mahu lagi mendengar kesah dirinya disepak atau dirinya dibogelkan atau dirinya dihina. Zaman kisah itu telah tamat. – 4 September, 2017.



--------------

MAKAN GAJI BUTA






FACE BOOK


"Gaji semua Duta Khas, Penasihat PM yang berkaliber, mereka dinilai berdasarkan kelayakan, kepakaran dan pengalaman masing2". -Menteri Azalina Othman
BAYAR GAJI berdasarkan 'KEPAKARAN' TANG MANA TU !!!!
Gaji Duta Khas/ Penasihat Najib sebulan:
1) Samy Vellu - RM27,227.20 (Duta Khas ke India dan Asia Selatan)
2) Shahrizat Jalil - RM27,227.20 (Penasihat Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita)
3) Noh Omar - RM27,227.20 (Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor)
**Gaji Najib: RM22,826.65 sebulan
BERAPA PULA GAJI KHALID pada gaji Duta Khas & Pengerusi Prasarana ??!
BERANIKAH NAJIB & KERAJAAN BN NAK DEDAHKANNYA UNTUK TATAPAN RAKYAT !!



Sa'ari Saari Rakyat bising2 x guna... Pru14..kita bersatu hati..tukar kerajaan.. Insyaallah lps tu segala kemungkaran kerajaan yg ada sekarang akan kita keluarkan,ada sja Penyelewangan kita dakwa....Klau selagi x tukar kerajaan jgn mimpi la kita nk ubah segalanya...
LikeShow more reactions
Reply
42
2 hrs
Manage
Zultun Joirafyzul Baru pencen dah antar pasarana..sbb takut pecah lubang najib bila x terikat jawatan.Rakyat dah tahu game jibon Ni.
Reply
30
3 hrs
Manage
Jacque Effendy Ali Ye betul kita tggu pru 14. Menteri2 kita pakatan harapan semua gaji free. Klu ade pun amek elaun aje 2000 sebulan. Itu pun bukan pakai duit rakyat yg bayar cukai, tp duit org bunian hantar tiap2 bulan. Kita akan jadikan malaysia satu2 nya negara yg dlm dunia yg xda cukai. Semua kta bg free. Xkerja duduk rumah goyang telo pun kita akan bg duit tiap2 bulan.
Reply
2
56 minsEdited
Manage
Ameer Yousoff Memang menantang lah puak2 ni...x apa lah selagi kau berkuasa..masa nya akan tiba..sedangkan firaun pon jatuh inkan polak..babun tua gila babi nak mampos...x caya..tengok lah nanti pru 14...rakyat dok perhati tengok aja..kelakuan beruk2 ni..hishhhh
Reply
2
1 hr
Manage
Ang Teck Yiaw What to with all the hard work this blog has put in for the Najis guy. Now is rewarded. This only happens in boleh land when then PM uses the Treasury fund like his own.
Reply
1
3 hrs
Manage
Boon Keat Tan Tax rakyat bayar semua masuk poket geng sendiri. Kata apa nak bantu bumiputra. Apa yg org Melayu dapat, tetap miskin hidup tertekan. Kawan kawan melayu, cuba fikir apa yg kamu dapat dgn kerajaan skrg? Janji PRU lapas dah dapat? Dapat BRIM, tapi harga minyak, tepung, gula semua naik. Apa guna BRIM, bagi dan kutip balik. Haiz...... apa dah jadi
Reply
3
2 hrs
Manage
Shidi Shidiamin Lantikan secara dedikasi dimana si bapa jadi Pengerusi Pasrana,si anak perempuan dapat kontrak bekalan senjata dan peluru untuk Bukit Aman,si abang pula dapat kontrak selenggara bangunan dan alat ganti kenderaan PDRM....senangnya keluarga Khalid Abu Bakar dianugerah projek demgan hanya berjasa sebagai BARUA kepada kerajaan B angsatnya N ajis!
Reply
16
3 hrs
Manage
Mohd Saiful Hamzah Kitaa kena jadikn contoh nii..org bodo pon boleh dpt gaji beso asal pndai kencing

------------------

TAK PERLU BANTUAN






TAK PERLU

Cacatkah bangsa Melayu sehingga sentiasa memerlukan bantuan kerajaan / orang lain untuk berjaya? Melayu di Britain membuka sekolah mengajar bahasa Inggeris tanpa bantuan kerajaan dan ramai lagi Melayu yang berjaya di luar negara tanpa bantuan kerajaan. Syarikat bas Sri Jaya diambil alih dari mat salih oleh orang Melayu sebelum merdeka, sebelum wujud DEB. 

BANTUAN

Mengapa hari ini kita terlalu taksub / mengharap bantuan kerajaan? Sudah hilangkah marah dan harga diri kita? Atau kita dimomokkan oleh UMNO supaya sentiasa bergantung kpdnya untuk survival kita atau UMNO? Noruddin Idris Noh on KENAPA PATAIL DIPECAT?
Publish | Delete | Spam
Noruddin Idris Noh
on 9/5/17






---------------

PRU14 NAJIB WAJIB MENANG







KULIAH

APA MAKNA PRU KALI INI?

PRU14 KALI INI
MAKNANYA TIGA PEKARA

PERTAMA
NAJIB TUJUKAN PARA AMERIKA
NAJIB TUJUKAN PADA MAHATHIR
NAJIB TUJUKAN PADA PAKATAN

KEDUA
NAJIB WAJIB MENANG
NAJIB KALAH MAKNANYA
NAJIB AKAN DIPENJAR

KETIGA
NAJIB AKAN LAKUKAN
APA SAHAJA UNTUK MENANG

BILA MENANG
NAJIB AKAN KATA

FUCK YOU MAHATHIR
FUCK YOU PAKATAN
AKU ADA SOKONGAN RAKYAT

PADA AMERIKA NAJIB KATA
DOJ AMERIKA SHUT THE FAKUP
I GOT THE SUPPORT














-----------------

APA MAKNA PRU14?







NAJIB

SEDANG

 DIKEPONG

APA MAKNA

PRU KALI INI?

KALAU KALAH

NAJIB MASUK

PENJARA

JUSTERU

NAJIB AKAN

LAKUKAN 

APA SAJE 

UNTUK

MENANG

MUSTAHIL

TAK SEDAR






------------------

INI MAT BALAK








INI
 
MAT BALAK




SIAPA 
MAT DURIAN








------------------

KENAPA PATAIL DIPECAT?







FACE BOOK


Sejarah Tak Pernah Menipu..
Disuruh siasat...
TETAPI..
Selepas Gani Patail memaklumkan ada bukti berkaitan 'derma' RM2.6 bilion Najib itu.. TUP-TUP beliau dipecat..
SIAPA YANG MEMECATNYA ??!.. DAP ka?
Hurmmmm 🤔 😏



82 Comments
Comments
Zulkifli Zakaria DAP memperjuangkan kesamarataan dlm kaum. Kalau sekrg org Islam/Melayu masih belum boleh berjaya walau diberi bermcm peluang dan keistimewaan termasuk peluang memasuki IPTA. Kalau depa perintah jgn jadi kaum Islam/Melayu pupus mcm di Spura sudahlah. Baru tahu langit tinggi atau rendah.
LikeShow more reactions
Reply
15
14 hrs
Manage
Rizal Bin Wahab Duit brim aku pun tak kasi lagi...memang kimak penerintahan sekarang bayak menipu.banyak merompak depan mata..tak telus...janji seblom 1.9.2017 satu malysia settel.pembohong besar...mati la ko pemerintah kena strok..😬😬😬
LikeShow more reactions
Reply
7
11 hrs
Manage
Baharuddin Abdul Malek We will remember you,all Malaysians are his victims,together for remembering day for Malaysia,the day of sending them to prison
LikeShow more reactions
Reply
2
16 hrs
Manage
Azemi Bin Mamat Org umno aje buta sejarah..buta hati,buta mata dan pekak telinga..sb tuh mereka tak pernah ambil kisah, ambil ingat,ambil tahu pasal najib..semua najib buat semua baik2 dan bagus....
LikeShow more reactions
Reply
2
12 hrs
Manage
Mohd Faizal Peje ini semua salah DAP.x guna punye parti kominis.kite kena buat sesuatu...jom gelak...hahahahah
LikeShow more reactions
Reply
13
16 hrs


--------------------