.

Selasa, 20 Mac 2018

PANDU KERETA JADI SAKSI.





BUKTI
Bashat al-Assad pandu kereta
dalam bandar damascus
sebagai bukti  pengganas ISIS
telah bungkus kalah
syria kembali ke tangan kerajaan







BUKTI

Mahathir Muhammad pandu kereta
dlam hujan 110 meter sejam
sebagai bukti dia cekap
dia cergas 
bakal kalahkan najib
dalam pru14 
kecuali ditipu



GUA TAK

PANDAI

PANDU 

KERETA

KHALAS


APA YANG WAJIB DILAKUKAN






JIKA SUDAH

TAHU SPR MENIPU

MAKA SOALAN

IALAH APA

YANG WAJIB

DILAKUKAN?

PERSEMPADANAN SEMULA - TALIAN HAYAT UMNO BN

20 Mac 2018

Syor kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya yang disediakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijangka akan dibentangkan di parlimen minggu ini.

Menurut Malaysiakini memetik sumber yang rapat dengan BN, Kerajaan bercadang membentangkan laporan mengenai sempadan baru pilihan raya pada hari Khamis ini 22 Mac.

"Laporan itu akan dibentangkan, dibahaskan dan diluluskan pada 22 Mac, semuanya dalam satu hari," kata sumber itu.

SPR telah menyerahkan laporan akhir berkenaan kajian tersebut kepada Najib untuk tindakan beliau selanjutnya, menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Haji Mohd Hashim Abdullah, Pengerusi SPR pada 9 Mac lalu.

Apabila diluluskan di Dewan Rakyat (dengan sokongan majoriti mudah) dan diperkenan Yang di-Pertuan Agong maka persempadanan yang baru akan terpakai sebagai rujukan untuk Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14. Ia tidak perlu melalui Dewan Negara.

Menurut Tuan Haji Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri, Pilihan Raya Umum (PRU) akan diadakan selepas persempadanan semula digazet.

Minggu lalu, pelbagai media arus perdana melaporkan Parlimen dibubarkan pada akhir Mac atau awal April untuk memberi laluan PRU diadakan antara akhir April hingga awal Mei, sebelum bulan Ramadan bermula pada pertengahan bulan Mei.

Dengan lulusnya syor persempadanan semula dan digazetkan maka Najib boleh bertindak membubarkan parlimen seawal minggu hadapan. PRU kemudiannya perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas tarikh pembubaran.

Saya percaya soal teka-teki tarikh pilihan raya ini bukan lagi soal utama. Ini kerana umum mengetahui tarikh pilihan raya terletak dalam tangan parti pemerintah dan dianggap satu kelebihan buat mereka.

Soal yang lebih penting ialah soal syor persempadanan semula yang dilihat meragukan dan dilakukan dengan tergesa-gesa. Jika benar syor itu akan dibentang, dibahas dan diluluskan dalam satu hari maka ia mengukuhkan persepsi tersebut. Lebih penting lagi, persempadanan semula boleh dianggap sebagai satu lagi kelebihan dan talian hayat untuk Umno BN menang dalam PRU-14.

Dalam konteks itu, awal-awal lagi, pelbagai pihak sama ada parti politik atau NGO telah mengkritik cara bagaimana persempadanan dimanipulasi dan berusaha membuat bantahan serta menghalang tindakan SPR di mahkamah.

Selangor, Melaka dan Pulau Pinang antara negeri yang menfailkan kes mahkamah. Dilaporkan, kajian semula persempadanan semula itu tergendala lebih setahun ekoran dicabar di mahkamah melibatkan 15 kes yang difailkan pelbagai pihak. Permohonan bagi menghalang SPR daripada menjalankan urusan kajian semula itu bagaimanapun ditolak mahkamah.

Terkini Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memfailkan usul bagi mendapatkan kebenaran merayu di Mahkamah Persekutuan. Menurut peguamnya, Leong Cheok Keng, parlimen tidak wajar membincangkan laporan persempadanan semula kerana ia belum diputuskan mahkamah lagi dan masih dalam pertimbangan kehakiman (subjudis).

Apakah usaha ini akan berjaya? Nampaknya sukar kerana terdahulu rayuan yang dibuat oleh Selangor ke Mahkamah Persekutuan juga telah ditolak. Tetapi ada kemungkinan ia boleh melambatkan pembentangan di parlimen sehingga kes Pulau Pinang itu didengar.

Apa pun, SPR telah menafikan semua tuduhan manipulasi kepada sistem pilihan raya dan persempadanan semula yang boleh memenangkan parti pemerintah sambil menyifatkan kritikan tersebut sebagai satu tohmahan, cubaan sabotaj dan menimbulkan kecurigaan terhadap kredibiliti SPR.

Walaupun begitu, bukti-bukti dan bantahan yang dikemukakan di samping kenyataan oleh pimpinan Umno BN sendiri menunjukkan terdapat elemen yang menguntungkan parti pemerintah setiap kali persempadanan dilakukan.

BERSIH telah berhujah bahawa dengan sistem pilihan raya “pertama melepasi tiang” (First-past-the-post) di Malaysia, tatacara pembahagian kawasan-kawasan pilihan raya dan kesamarataan bilangan pengundi di setiap kawasan pilihan raya adalah sangat penting dan akan memberi kesan kepada hak pengundi dan keputusan pilihan raya.

Dengan pembahagian yang tidak sekata (malapportionment), Umno BN boleh memenangi lebih banyak kerusi walaupun undi popularnya kurang.

Menurut BERSIH, pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa peratusan kemenangan kerusi parlimen BN akan meningkat setiap kali pilihan raya selepas persempadanan semula dijalankan. 

Selain itu, BERSIH minggu ini mendakwa tindakan SPR menyegerakan penyelesaian sempadanan semula itu tidak berperlembagaan, kerana hanya 20 peratus bantahan telah didengar.

Hakikatnya kata mereka, cadangan persempadanan semula oleh SPR mengandungi herotan atau gerrymandering dan pembahagian tak sekata yang tidak adil walaupun Seksyen 2 (c) Jadual Ke-13, Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa “bilangan pemilih di dalam setiap bahagian pilihan raya di dalam sesuatu Negeri patutlah lebih kurang sama banyak” dan Seksyen 2 (d) Jadual Ke-13, Perlembagaan Persekutuan memerlukan pemeliharaan hubungan tempatan.

Sebagai contoh malapportionment di Selangor, bahagian pilihan raya parlimen terbesar yang dicadangkan oleh SPR ialah P109 Kapar dengan 146,317 pengundi dan yang terkecil ialah P92 Sabak Bernam dengan 37,126 pengundi. Ini adalah perbezaan hampir empat kali ganda, dan kesannya, kuasa/nilai undi pengundi di P109 Kapar adalah empat kali lebih kecil daripada pengundi di P92 Sabak Bernam.

Gerrymandering turut berlaku, seperti contoh di Perak. Parlimen Lumut menyaksikan bagaimana DUN Sitiawan yang mempunyai 29,348 pengundi dengan lebih 21,000 pengundi Cina dikeluarkan daripada kawasan Lumut dan dipindahkah ke kawasan Beruas, kerusi yang disandang DAP. Justeru mengecilkan tapak sokongan Parlimen Lumut yang disandang KEADILAN.

Gejala ini dikenali sebagai “packing” (penyokong dipindah dan dipadatkan di satu kawasan kubu kuat pembangkang) dan “cracking” (penyokong dipindah dan dipecahkan dari satu kawasan untuk melemahkan pembangkang).

Apa yang lebih malang ialah proses mengherot dan melonggokkan pengundi di kawasan dibuat mengikut kaum. Ini ternyata merupakan motif BN untuk membentuk sebuah kerajaan yang majoritinya Melayu, dan barisan pembangkang yang majoritinya Cina. Orang Cina dilonggokkan dalam kawasan DAP dan orang melayu dalam kawasan Umno.

Persempadanan mengikut kaum, jika benar berlaku, amatlah merbahaya kerana ia bercanggah dengan kemajmukan negara. Trend persempadanan yang bersifat perkauman amat dikhuatiri dalam membina negara Malaysia yang harmonis, progresif dan inklusif.

Presiden MCA,  Liow Tiong Lai sendiri pernah berkata pada September 2016 bahawa persempadanan mengikut kaum dalam satu-satu kawasan akan memberi kesan buruk terhadap keharmonian kaum, sekali gus membawa Malaysia ke kancah ekstremisme.

Justeru, amatlah jelas bahawa syor kaji semula persempadanan semula ini merupakan satu cubaan untuk menggugat sistem demokrasi dan pilihan raya negara.

Persempadanan semula berkait dengan isu keadilan, ketelusan, kesamarataan serta hak dan nilai pengundi. Persempadanan menjadi kunci utama kepada kerajaan untuk membuktikan bahawa pilihan raya yang dijalankan adalah adil. Keadilan yang dimaksudkan ialah setiap pengundi mempunyai kuasa penentu atau pemilih berdasarkan undi yang mereka lakukan. Persempadanan wajar dilakukan demi kepentingan dan keselesaan pengundi serta memudahkan wakil rakyat untuk memberi khidmat kepada pengundi.

Umno BN masih meletakkan harapan kepada sokongan melayu, mungkin untuk mengulangi kejayaan PRU 2004. Persepsi “perpaduan melayu” dan Islam dimainkan bersama PAS. Dan propaganda Pakatan Harapan dipimpin DAP dijaja. Syor persempadanan semula yang akan diluluskan ialah pemeteraian muktamad bagi memastikan rancangan itu tercapai sebelum masuk PRU lagi.

Walaupun ini mungkin percaturan Umno BN namun saya yakin jika kesedaran rakyat tinggi untuk melakukan perubahan maka persempadanan semula yang pincang dengan motif tertentu boleh dilawan dengan keluarnya rakyat beramai-ramai untuk mengundi.

Suasana sekarang tidak sama dengan 2004. Sentimen pengundi dan rakyat juga berbeza. Justeru, walaupun persempadanan semula dianggap talian hayat untuk Umno BN, saya lihat ada kemungkinan talian hayat itu akan menjerut leher Umno BN sendiri.

Syed Ibrahim Syed Noh
Ketua Penerangan
Parti KEADILAN Rakyat


APA

JAWAPAN

PAKATAN

APA 

WAJIB

DILAKUKAN

APA AKSI?

----------------

SAJE TANYA







NAK

TANYA

MACAM MANA 

PAK AJI TAHU

AZMIN TIDAK 

BERGANTUNG

PADA ALLAH?




PAS: Azmin tak bergantung pada Allah

Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga bekas exco Selangor menyerang  Azmin Ali yang dianggapnya sebagai "tidak bergantung kepada Allah".
Mengulas mengenai isu peruntukan untuk wakil rakyat PAS,  Tuan Haji Sallehen Mukhyi berkata tindakan menteri besar Selangor berkenaan menafikan hak mereka itu membayangkan sikap Azmin yang cuma "bergantung dengan duit" dan "makhluk"

DULU

MASA AZMIN

BERI DUIT

ADAKAH AZMIN

BERGATUNG

DENGAN ALLAH

SAJE TANYA

GUA CUNT FUSE


-----------------

SELAMAT DATANG FBI









BETUL

INI BUKAN BERITA

PALSU

INI BERITA SAHEH

KOMENTAR
ini berita benar
memang cilaka amerika
cilaka swiss
cilaka singapura
babi new york times
babi washington post
babi bbc
babi cnn
babi cnbc
semua berkonspirasi
nak terajang najib

najib pemimpin melayu islam
jujur warak kudus berhemah
hendak dijatuhkan
oleh kuasa luar

cilaka jawa jokowi
daha tahu cia datang
dah tahu fbi datag
dah tahu interpol datanh
mengapa tak beritahu malaysia
cilaka jawa jokowi
babi gulig kau indon
Campur tangan asing 

jatuhkan kerajaan wujud


KUALA LUMPUR - Gerakan Akar Umbi Umno Malaysia (Gaum) mendakwa campur tangan asing didalangi parti politik pembangkang untuk menumbangkan kerajaan sedia benar-benar wujud.

Pengerusi Gaum,  Tuan Haji Andie Zulkarnain Baharuddin Mahdar, berkata, pihak berkenaan dipercayai telah melakukan usaha itu sejak PRU12 lagi namun gagal, dan masih terus melakukan gerakan berkenaan untuk PRU14 ini.

Menurutnya, pihak berkenaan didakwa menggunakan media asing sebagai modus operandi untuk menyebarkan fitnah terhadap kepimpinan negara seterusnya mewujudkan persepsi negatif rakya

SELAMAT DATANG

CIA DAN FBI

RAKYAT MELAYSIA

SEDANG GUMBIRA

MENUNGGU

KAH KAH KAH


-------------------

TANDA PAKATAN AKAN MENANG





SEMUA 

TANDA

SEMUA INI TANDA

PRU14

PAKATAN MENANG

KECUALI

DITIPU




Ahli Umno perlu berani seperti Rafidah Aziz



Najib tidak lena tidur mendengar kelantangan suara veteran Umno yang semakin kerap bersuara kebelakangan ini.

Setelah 'dibelasah teruk' isu Jho Low dan 1MDB oleh Penasihat Sosiobudaya kepada kerajaan, Tuan Haji Rais Yatim kini muncul pula seorang lagi veteran, Puan Hajjah Rafidah Aziz yang juga mantan menteri Umno.

Kenyataan terbaru Hajjah Rafidah Aziz dilihat bakal menimbulkan kegemparan dan perpecahan yang lebih dasyat dalam parti Umno.

Dalam salah satu tulisannya di Facebook, bekas menteri kabinet itu menyatakan 'tindakan memilih pemimpin yang rasuah itu samalah seperti membenarkan salah laku yang dilakukan ahli politik berkenaan.



JELAS

TANDA 

MAKIN JELAS

DALAMAN SEDANG

GADUH BESAR

GERAKAN

TERAJANG NAJIB

MAKIN MEREBAK



---------------------

ARUL BUAT AUTA KELING








ARUL KANDAR
Arul berkata ini berdasarkan rekod 1MDB sendiri dan siasatan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara - ini taktik ayat bapuk, eh lapuk, yang amat sangat digemari kuncu bn (bijak namun.... Bongok). Ini ayat saya putar dulu cukup-cukup halim, yang amat kuno dari zaman selepas dinosaur mampos. 

BUAT LAGI

Ini teknik ayat belit kiri belok kanan pusing depan putar belakang yang suka dihebah dalam suratkhabar lama milik bn untuk cover muslihat. 2 elemen kekunci dalam ayat kelepet ini: rekod sendiri (dari, di dan oleh 1mdb), dan siasatan oleh (orang lain iaitu pihak ke3). Rekod sendiri itu adalah asas, base, pemula. Tiada rekod sendiri maka tiada cerita tiada asas tiada pemula. 

AUTA KELING

Bila ada rekod sendiri, boleh dijadi rujukan asas yang konkrit. Contohnya kereta kita dilanggar/geser oleh kereta lain. Jika tiada kesan pada kereta kita atau tiada gambar menunjukkan ada kesan, maka tiada apa yang boleh diteruskan. Tutup fail. Case closed. Jika rekod kesan cuma tunjuk sedikit calar maka boleh diteruskan on KITUL MODEN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/19/18




----------------------

LOBAI MALANG




LOBAI MALANG
Lobai malang tak bertepian.juara memaki, melabel dan memontenng.alkisah pak lobai terkenal malang dan tamak sezaman dengan zaman pak kaduk, hingga kehari ini kisah-kisah malang, bangang dan sikap tamak lobai masih diteruskan. on PUNAHSEHAT MAT MONGOL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/20/18






--------------------

CONTOH BERITA PALSU






CONTOH

TERBAIK

BERITA

PALSU


Tiada bukti Reza Aziz, Jho Low ada pendapatan berasal dari Malaysia


SISTEM kutipan cukai di Malaysia adalah berdasarkan premis mudah bahawa jika individu atau syarikat memperoleh pendapatan dari Malaysia, pendapatan yang diterima akan dikenakan cukai pendapatan Malaysia, kata Menteri Kewangan Kedua Tuan Haji Johari Abdul Ghani.


KITA TAK ADA

PILIHAN

MELAINKAN

HUMBANKAN

NAJIB 

SELAMATKAN

MALAYSIA

----------------------

NASIONALISMA DAYAK MEMBARA









SATU 

LAGI

BUKTI




Penganalisis jangka lebih banyak kerusi BN tumbang di Sabah

Parti pembangkang terbabit berpeluang meraih lebih banyak kerusi Parlimen walaupun mereka mungkin tidak dapat mengambil alih kerajaan negeri, kata Dr Arnold Puyok dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

Seorang lagi penganalisis politik, Dr Zaini Othman berkata, prestasi BN di setiap kawasan dan kewibawaan wakil rakyatnya akan mempengaruhi undi di kalangan warga Sabah.


SAH SAHEH

NASIONALISMA

DAYAK MEMBARA

PRU14 PAKATAN

MENANG KECUALI

DITIPU

OMBAK TERAJANG

NAJIB AMPOH

DI SABAH

DI SARAWAK

------------------

BERJIWA BESAR








CONTOH

PEMIMPIN

SABAH

Warisan tak kisah gabungan PCS-PAN, asalkan jatuhkan BN Sabah


WARISAN tidak kisah bila Parti Cinta Sabah (PCS) dan Parti Anak Negeri (PAN) bergabung asalkan matlamat utama para parti pembangkang ialah menjatuhkan rejim Barisan Nasional (BN) dikepalai Umno di Sabah.

Presiden Warisan Shafie Apdal mengakui pernah berunding dengan PCS namun kerana timbulnya beberapa isu, beliau membiarkan kepada penyokong untuk menentukan sama ada patut atau tidak adanya gabungan dengan mana-mana parti Kadazan Dusun Murut (KDM).

“Itu hak dia (Bumburing) untuk bentuk gabungan dengan mana-mana parti.




BERJIWA BESAR

TANDA TANDA

MASA DEPAN

SABAH TEGUH


---------------------

PAK LEBAI MULA BERGADUH








HAMDULIL

PAK LEBAAI

MULA BERGADUH

INI BERITA

AMAT BAIK


Mufti Perlis ingatkan ancaman puak Khawarij, penyokong Pas pula gelupur

Laman Facebook Mufti Perlis, Tuan Haji Mohd Asri Zainul Abidin semalam ‘diserang’ penyokong Pas ketika doa pemimpin Pas Selangor supaya Allah menghancurkan “pakatan yang jahat” sedang hangat diperkatakan.

Status Facebook Tuan Haji Asri atas nama DrMAZA.com yang dimuatnaik kira-kira pukul 3 petang semalam menerima komentar yang antaranya menafikan gejala mengkafirkan orang lain wujud dalam Pas.

Ada yang turut memaki hamun bahkan menuduh Tuan Haji Asri sebagai suka baling batu sembunyi tangan dengan tujuan kononnya mahu menimbulkan fitnah walaupun tokoh berkenaan sama sekali tidak menyebut tentang Pas.

Bagaimanapun, kutukan daripada penyokong Pas itu kemudiannya mengundang reaksi pengguna Facebook lain yang rata-ratanya menganggap penyokong Pas tidak harus menggelupur dengan ‘posting’ tersebut


BAGUS

TERUSKAN

PUKUL TIBAI

KUTUK CEMOH

WAL KARUTAN

WAL BOHONGI

WAL BIDADARI

KAH KAH KAH

-----------------

MALAM INI DI BENTONG







MALAM INI



DI BENTONG

BERSAMA 

DUA WONG

"Kapal Jho Low - Duit Siapa?" 

Tarikh : Selasa 20 Mac 2018  
Masa : 8.30 malam

Tempat : 
Pejabat Parti KEADILAN 
Cabang Bentong, 
P17 Tingkat 1, 
Medan Desa Pertiwi, 
28700 Bentong, 
Pahang D.M 
(Dekat Restoran Dasimah & D'Mart )

PANELIS :
Wong Tack
Wong Chun Yuan
 Faiz Fadzil
Hishamuddin Rais

MODERATOR :
Young Syefura




-------------

PRU14 NAJIB AKAN TIPU





PRU14
Sekarang dah boleh bubar kabinet dan parlimen serta buat Pru. Sebab tuhari haji besar lagi mabrur najibun al-bugisi dah umum Langkawi dapat RM1.3 bilion, dan sekarang wak jahid al-bagangi pulak dah umum tempat dia sendiri iaitu tak lain tak bukan pekan terulung dan ternama lagi terpencil dan terkecil hinggakan orang sabah dan sarawak ramai tak tau mana geo-lokasi pekan teragong ini, iaitulah bagan datok,


NAJIB


yang lebih kelasss dari bandar seremban yang menjalar, dari bandar kota baru yang berupa serambi besar mekah, dari bandaraya Miri (status: bandaraya okey, bukan setakat bandar sahaja!) yang berupa lubuk petroleum, malahan juga dari pulau langkawi yang najib mahu bela (bela macam bela kucing, bukan bela macam peguam bela)! 

TIPU

Kalau Langkawi cuma dapat RM1.3 bilion dari najib, bagan datok yang lebih hebat pula dapat 2.3 bilion dari wak jahid! Kesetiaan wak jahid tidak mengumpul kuncu untuk belot menjatuhkan bos, serta kesetiaan mempertahan bos dari serangan pembangkang, bernilai 1 bilion on
 SABOTAJ - APA ITU?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/20/18







------------------------

BALDI BAWANG






BALDI BAWANG
Baldi bawang bukan nak jadi penasihat sebenarnya, dia ni umpama mat monggol. Apa saja dia sentuh-sebut jadi kucar kacir serabai, lebeh terok dari sang kelembai. Dia kata; penasihat, tau-tau punahsemah.Punai dia sehat kot.Orang nak ke putta jaya, dia pula putarjaya,harap serban tapi serba serbi tak boleh pakai. on 
PUNAHSEHAT MAT MONGOL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/20/18



----------------

DOA BURET KETAT





DOA 

BURET KETAT
Kikiki bodoh punya lebai. Punya la ramai tukang amiin kat belakang, yg didoakan cuma hancurkan pakatan. Alangkah baiknya kalau dia doakan buret bininya ketat, dgn jumlah jemaah yg ramai mcm tu insyaAllah tuhan akan makbulkan serta merta. on PAK LEBAI CUNT FUSE
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/19/18



---------------

EDDY WANG TEMBERANG







OSTAD TEMBERANG
temberang punye ostad dahh.. auta bagai penjaja kaki lima. penasihat ape pulak dah woiii.. dah le kaki ponteng sidang parlimen.. dah le berkecuali sokong kerajaan lanun.. ko sifar sifat adil jujur ​​amanah & berprinsip.. undi gwa ph undi bangsa malaysia.. bukan lagi undi melayu cina india.. on PUNAHSEHAT MAT MONGOL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 3/19/18



----------------