.

Rabu, 13 Jun 2018

SELAMAT BERHARI RAYA





SELAMAT RAYA

Wahai Pembacha Tukar Tiub Yang Budiman

Apakah sebenarnya yang telah berlaku kepada masharakat Melayu di negara yang terchinta ini.Suatu masa dulu membeli Social Welfare Lottery atau tikam ekor adalah perkara enteng.Kalau kita makan satay di Campbell Road di tahun 60an atau 70an..selalu anak anak muda datang menghulor tiket lottery.Terus kita chapai tanpa segan silu.

Tiada sama sekali saya mahu mempersoalkan hukum hakam. Yang haram tetap haram...tapi bayangkan seorang pemuda Melayu ditangkap kerana beli nombor ekor.Dia ditahan,diherdek dan mungkin didakwa. Penga'iban yang melampau.Penchuri,perasuah dan penipu pun tiada di a'ibkan begitu rupa.

Berilah insan2 saperti anak muda ini peluang  bagi chan lah...dakwahkan dengan halus.Lagi pun biarlah dia ber Mat Jenin...itu semua adalah halwa  bagi jiwa2 yang tertekan.Orang2 yang hidup senang lenang memang susah nak faham apa arti tekanan hidup. Biarlah lah budak muda itu DREAM kerana itu lah saja  ESCAPISM bagi nya.Manalah tau kalau kena  Satu BIG Satu SMALL dah dapat RM6,000/-...sakan boleh bayar hutang dan habuan duit Raya adek2, Mak Long ,Mak Ngah dan Pak Busu lebeh sikit tahun ini.

Pada pagi tadi suboh2 lagi saya dikerah isteri membeli keperluan dapor untok Raya.Kebetulan habis di market saya melewati kedai nombor ekor. Di atas dasar DREAM di atas saya  gostan langkah dan masok kedai ekor tersebut. Toleh kiri kanan tak ada Penchegah Maksiat tapi ada lah beberapa kerat Melayu. 

Sesudah membeli nombor bergegas nak keluar. Kebetulan bekas rakan pejabat saya Johnny Tan sedang berator.Dengan kuat dia chakap : 

"" Hah Enche Sahak...Good luck dan Selamat Hari Raya!"""
....KANTOI....dan saya sempat menjeleng dua tiga orang Melayu yang sedang berator terus tundok dan buat2 tak tahu.Mungkin depa ni ingat saya malu....tapi tidak. Saya tak malu tapi chuma takut.....takut tak  kena lagi !


KAH KAH KAH

Tikam Lah Ekor Dan Di Samping  Itu Membantu Yang Tua Yang Muda Dan Yang Memerlukan.
Selamat Hari Raya






------------------------

TAK DA SAPA HALANG






SEMUA NI

SENANG

SELESAI

KALAU 

TUANKU

NAK PILIH 

SAPA JADI MB

TUANKU 

MASUK

TANDING

TAKDA SAPA 

MARAH

TAKDA SAPA

HALANG


Raja bimbang ada pemberontak di Perlis


Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail menzahirkan dukacita baginda dengan kemelut pemilihan calon Menteri Besar yang diboikot oleh semua sembilan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) sehingga pelantikan anggota Exco tertangguh.


BAGUS ADA

PEMBERONTAK

MAKNANYA
'
BANI MELAYU

DAH TAK

TAKUT

PADA PUTAR

RAJA

---------------

RAYO LAGI SEHARI







RAYO

LAGI

SA'RI


------------------

PEMIMPIN MELAYU ISLAM








GILA

GILA 

GILA

Nilai barang disita dalam siasatan Najib mungkin lebih setengah bilion, kata laporan

NILAI barangan yang disita setakat ini dari premis yang dikaitkan dengan bekas perdana menteri Najib Razak mungkin melebihi separuh bilion ringgit, dengan proses menilai barangan mewah masih berterusan, laporan The Sun Daily.

Sumber mengatakan kepada akhbar yang proses itu akan selesai dalam masa beberapa minggu apabila Bahagian Jenayah Komersial mengambil jurunilai pihak ketiga


INI DIA

CONTOH

PEMIMPIM

ISLAM

WARAK

SYUMUL

SEMBAHYANG

TAK TINGGAL

BERI SALAM

NABI DIREK

POOOODAH

LANCHAU 

MANCHAU


----------------------

CONTOH TERBAIK PRPOAGANDA







KLIP INI

DITANGKAN 

OLEH TRUMP

KEPADA KIM

DIAKHIR

PERTEMUAN 

MEREKA

INI CONTOH

TERBAIK

PROPAGANDA

-----------------------

AGENDA REFORM NOW









AGENDA
pilihan raya terpancut puas, demokrasi diteguhkan, walau rasuah dedak tidak makan, che det pantas atur peranan, strategi orang tua pengalaman, even nuar tidak bisa melakukan, cium tangan budaya kuno, sembah junjung sudah dilupakan, che det pemimpin berwawasan, cuma nampak kekurangan, mat sembab seorang, guan eng, anthony loke, mat sabu dan kula cergas menawan, langkah cepat seiring warga harapan, 

REFORM

mat sembab anti klimak,lambat pancut, masih jalan cara lama lembab, enggan pecat ketua ketua jabatan, walau sedia tau korupsi musuh utama negara, rakyat benci korupsi, kenapa mat sembam kurang faham, atau masih nak sambung legasi agamawan, kah kah kah kita berikan, semua jadi perhatian rakyat harapan, setiap langkah, setiap tindakan menjadi pantauan, 

NOW

hanya nasihat sementara, ubah selagi ada harapan, kalau tidak jadi balik Presiden UMNO, masih ada kekosongan, kah kah kah jangan lupa, agar hidup lebih ceria kah kah kah selamat hari raya Aidil Fitri maaf zahir dan batin kah kah lah on MALAYSIA BARU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/13/18




--------------------

NAJIB BUAT LAWAK









MAT MONGOL

BUAT LAWAK

SEBELUM

RAYO

Najib kata nasib penjawat awam lebih baik jika BN kekal

NAJIB Razak berkata penjawat awam kontrak termasuk guru kelas al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) akan menikmati nasib lebih baik jika Barisan Nasional (BN) kekal sebagai kerajaan. 

 
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

TERGOLEK 

DOG
--------------------

SIAPA TAHU ?







SIAPA TAHU
DIMANA

PURTAN

MOHD AZLINA

MENGHILANG

SENYAP SUNYI

TAKDA BERITA

APAKAH

DI LAS VEGAS

KERJA 

BLOW JOB

ATAU

DI PAT PONG

TUKANG ISAP







---------------------

MERAKAM SEJARAH - ANWAR IBRAHIM




MERAKAM SEJARAH  

ANWAR IBRAHIM 


Saya akan dianggap murtad kalau saya tidak menulis tentang Anwar Ibrahim dalam siri merakam sejarah ini. Para REFORMIS akan memurtadkan saya kerana tidak memperlihatkan dan berlabon tentang peranan Anwar.

Hakikatnya dari fakta sejarah dalam kempen PRU14 peranan Anwar amat  minima - amat sadikit. Malah kadang kala mengganggu perjalanan  siratul mustakim Pakatan Harapan. 
Ini  terjadi kerana ketika PRU14 dirancang dan berjalan  Anwar ini sedang dipenjara oleh Najib. Anwar dipenjara atas  tuduhan meliwat Saiful Bukhari.  Ini fakta sejarah.

Tetapi yakinlah peranan Anwar Ibrahim ini besar. Untuk memahami rakaman sejarah biar saya butirkan beberapa fakta  latar untuk pengetahum umum.

Mungkin ada pembaca kurang arif tidak mengetahui beberapa fakta latar belakang tentang Anwar Ibrahim. Wajib diberitahu  bahawa Anwar Ibrahim ini sebelum memakai jubah Islam telah memakai songkok Melayu.

Kampus Universiti Malaya - pasca Mei13 1969  - Anwar telah menonjolkan diri sebagai pemimpin pelajar. Tapi bukan memimpin  Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya - PMUM.  Bukan. Bukan. Bukan.

PMUM adalah persatuan pelajar untuk  anak semua bangsa-bangsa semua agama. Dari segi fakta sejarah pucuk pimpinan PMUM sering kali diteraju oleh  kumpulan liberal sekular atau  pelajar kiri  dari Kelab Sosialis. 

Anwar memimpin Persatuan Bahasa Melayu Universiri Malaya ( PBMUM ). PBMUM tidak berjanji memayungi  anak semua bangsa. Justeru  Anwar  tidak pernah bertanding untuk merebut kerusi PMUM. Jika bertanding dalam pilihan raya umum PMUM pada tahun 1970 - Anwar akan kalah meleset. Hakikatnya amat jarang aktivis dan pemimpin PBMUM berani  bertanding untuk memimpin PMUM. 

Dari fakta sejarah - pernah pada tahun 1973 bekas Presiden PBMUM - Zulkifli Ahmad cuba bertanding dalam pilihanraya PMUM. Tapi gagal.

Ketika saya di UM - warga  mahasiswa menggambarkan  demograpi Malaysia. Justeru garis Melayu atau garis Islam  tidak ada keupayaan untuk mewakili anak semua bangsa - bangsa semua agama dalam kampus UM. 

Pasca Mei13 dalam  tahun 1970  Anwar  melancarkan kempen menobatkan penggunaan Bahasa Melayu dalam Universiti Malaya. Dari sini Anwar mencipta nama.

Kemudian Anwar menukar songkok Melayu PBMUM untuk memakai jubah Islam. Fakta  - jubah Islam - ini sering ditimbulkan.  Ada yang menimbulkan ‘ jubah hijau’ ini untuk membuktikan bahawa pada satu ketika dulu Anwar ini seorang  fundumentalis Islam. Berita dan labon saperti ini biasanya datang dari musuh politik Anwar.

Sabenarnya Anwar Ibrahim ini  lebih licik dari itu. Anwar memiliki keupayaan  untuk menukar songkok, baju, jubah, tali leher, jaket dan mantu  berkali-kali. Semua dilakukan dalam usaha membantu pemperkukuh kerja politik dirinya.

Semua yang saya tulis ini adalah latar awal ketika Anwar di UM. Jangan silap fakta saya bukan satu angkatan dengan Anwar  Ibrahim. Kami pergi ke sekoah yang sama. Kami masuk ke unversiti yang sama - fakulti yang sama tapi  BUKAN jabatan  yang sama. Hakikatnya  Anwar Ibrahim lebih senior dari saya.

Bila saya masuk ke UM tahun 1971 saya  sempat melihat cakaran didinding  papan tanda. Cakaran ini bertujuan memadamkam maklumat dalam Bahasa Inggeris. Ini kerja kempen Anwar Ibrahim dan PBMUM.  Inilah yang saya takrifkan sebagai  ‘songkok’ Melayu  dari Anwar Ibrahim.

Pada 3 Disember 1974 anak mahasiwa pelajar dari pelbagai kampus  turun berdemo di Dataran Merdeka untuk menyokong perjuangan kaum tani yang kelaparan di Baling Kedah.  Dari Dataran Merdeka para demonstran masuk ke Masjid Negara.

Pada Rabu 4 Disember 1974 Anwar ditahan dibawah ISA. Pada 8 Disembar 1974 saya hilang ke bawah tanah dari  Kolej Ke Tujuh Universiti Malaya.

Saya berkelana selama 20 tahun. Anwar menjadi ahli United Malays National Organisation dan menjawat jawatan dalam parti dan kerajaan.

Pada 2 September 1998 Anwar Ibrahim Timbalan Perdana Menteri Malaysia dibuang dari kerajaan atas tuduhan meliwat.  Pada 20 September 1998  satu tunjuk perasaan telah diadakan. Demonstrasi bermula  di Masjid Negara kemudian  para demonstran telah masuk ke Dataran Merdeka. 

Untuk saya ini pengulangan sejarah. Ini permulaan gerakan  politik jalan raya. Sejarah demonstrasi Disember 1974 berulang sekali lagi pada September  1998. 

Pada petang 20 September ini saya hadir di Masjid Negara dan  menyebar  kertas pelekat dari Kumpulan APA - Artist Pro-Active. 

Pada sabelah malam 20 September  Anwar ditahan. Dari sini bermula gerakan REFORMASI. Manifestasi reformasi ialah politik jalan raya.  Saya cukup senang hati kerana politik jalan raya kembali menyemarakkan garis politik Malaysia.

Sebaik sahaja Anwar ditahan seluruh negara mengelodak. Anak-anak muda mula turun ke jalan raya. Semua ini sepontan tanpa disusun atau diatur. Ini tanda sokongan  hangat anak anak muda - pelajar dan mahasiswa - kakak , ibu, abang dan ayah  -  terhadap Anwar Ibrahim. Si Anwar dianggap sebagai harapan masa depan mereka.

Sejarah merakamkan bahawa manifestasi gerakan reformasi 1998  ialah demonstrasi. Manakala ikon reformasi ialah Anwar Ibrahim. Sosok yang dipanggil Anwar Ibrahim ini menjadi simbol yang paling ampoh. Ikon dan wajah Anwar Ibrahim telah berjaya membawa orang ramai ke jalan raya.

Kepada penyokong dan simpatisan Reformasi - pemenjaraan  Anwar memberi makna  masa depan mereka telah punah ranah - hancur berderai.  Mereka meletakan harapan kepada sosok bernama Anwar.  Bayangkan bagaimana  kecewa melanda apabila Anwar dipenjara. Justeru mereka sanggup  bertempur dengn FRU di jalan raya.

Anwar walau pun dalam penjara tapi pegaruhnya menembusi jeriji besi dan tembok  batu penjara. Menyebut nama nama Anwar Ibrahim bermakna menyebut keadilan. Menyebut nama Mahathir Muhamad bermakna menyebut kezaliman.

Majoriti Bani Melayu pada tahun 1998  yakin bahawa  Anwar telah dizalami  oleh Mahathir Muhamad.

Dalam PRU10, PRU11, PRU12 dan PRU13 - tidak dapat dinafikan faktor Anwar adalah  faktor numero uno. Dalam PRU10 pada tahun 1999  Terengganu jatuh ke tangan parti Islam PAS. Kemenangan Pas adalah kerana Anwar. 

Imej mata lebam Anwar adalah  rujukan kemenangan itu. Menidakkan fakta ini sama saperti menidakkan faktor Mahathir  yang berjaya menjatuhkan United Malays National Organisation pada Rabu 9 Mei 2018.

Wajib diakui bahawa Anwar Ibrahim memiliki keupayaan berucap yang hebat. Sesiapa yang mendengar kali pertama ucapan Anwar akan terpesona.  Memang hebat retorika dari mulut Anwar. Ini bukan ucapan dari Ustad tapi akan diselang seli  dengan ayat Quran dan Hadis Nabi.

Malah untuk memperkukuh diri Anwar  juga melamar beberapa patah perkataaan German atau Peranchis. Walau pun bunyi perkataaan asing ini  tidak bagitu tepat tetapi bunyi yang salah ini telah cukup untuk mendodoikan telinga Mak Cik dan Pak Cik Felda.

Tidak cukup dengan  - weltanschuung - Anwar akan mengugurkan beberapa  nama sosok-sosok penting dalam ucapannya. Ini bertujuan untuk membantu pemperkukuhkan dirinya. Akan disebut nama Qardawi, akan disebut nama Al Gore atau Edorgan. Akan dipalit nama George Town University untuk memberi gambaran pada Maka Cik dan Pak Cik Felda  bahawa Anwar ini bukan kecik anak.

Pasti Mak Cik Felda akan berkata …Oh! Hebatnya Si Anwar ini hampir semua pemimpin dunia dikenalinya.  

 ‘ Di hina..dipukul.. ditelanjangi… ..’ Pekara ini diulang ulangi oleh Anwar. Untuk sesiapa yang sering mengikut ceramah Anwar pasti mereka telah mendengar surah yang sama berpuluh kali.

Memang betul. Memang tepat sosok bernama Anwar Ibrahim ini  telah dihina. Telah dipukul. Telah ditelanjangi. Inilah kehebatan Anwar Ibrahim. Dia dipenjara  tiga kali.

Kali pertama di Kamunting tahanan ISA kerana  terlibat dalam gerakan pelajar pada tahun 1974. Kali kedua 14 April 1999 - tuduhan meliwat. Pada 2008 sekali lagi Anwar dituduh meliwat. 

Kali pertama apabila Anwar dituduh meliwat kelihatan sokongan cukup hebat. Ribuan turun ke jalan raya. Apabila Anwar dipenjara gelombang REFORMASI mengelodak dan mengacam kedudukan Perdana Menteri Mahathir.

Tetapi apabila tuduhan  ke dua sampai sokongan  menjadi  lembik. Tidak seheboh kali pertama Anwar ditangkap dan dipenjara. Tidak ada ada tunjuk perasaan besar besaran menuntut Anwar dibebaskan. Mungkin - rakyat Malaysia  telah naik bosan  dengan kes liwat. 

Walau apa pun sejarah  wajib merakamkan tanpa Anwar Ibrahim tidak  akan ada kemenangan Rabu 9 Mei. Tanpa Anwar masuk penjara tidak mungkin gelombang reformasi bermula. Anwar adalah sosok yang bertanggung jawab memecah ruyung.  

Memech ruyung bukan satu yang senang. Memecah ruyung memerlukan pengrobanan. Anwar telah memecahkan ruyung itu untuk kita sesama menikmati sagunya.

Sejarah akan merakamkan bahawa Anwar Ibrahim menjadi penyebab utama yang membangunkan kesedaran Bani Melayu  untuk berani bangun menentang Parti Kertuanan Melayu. Anwar juga  berjaya berkempen untuk meyakinkan anak semua bangsa bahawa United Malays National Organisation wajib ditolak.

Berbulan bulan dahulu - ketika saya mencadangkan agar Mahathir Muhamad dicadangkan sebagai calon Perdana Menteri  Pakatan Harapan - tidak ramai yang menyokong. Malah saya mendapat sumpah seranah. Saya mencadangkan  Mahathir  kerana pada ketika itu Anwar  sedang dipenjara oleh Najib.

Hari ini Mahathir telah diangkat untuk menjadi PM sekali lagi. Agenda reform Mahathir semakin jelas. Mengikut kata Suhakam tidak ada apa pun yang ‘ sacrosanct atau suci ‘ yang tidak boleh dibincagkan dalam  Malaysia Baru. Amin.

Malah mengikut kata  Kadir Jasin - bekas pengarang NST - hal ehwal raja-raja Melayu juga termasuk dalam agenda reform Pakatan Harapan. Ini satu yang hebat.

Hari ini Anwar telah bebas dari penjara. Kebebasan ini telah membuka pelbagai kemungkinan untuk Anwar. Anak  semua bangsa sedang menunggu Anwar Ibrahim untuk bergerak serentak  seirama memalu gendang agenda reform Mahathir Muhamad. 

Harapan yang punah ranah pada tahun 1998 dahulu kini disambung. Agenda reform Pakatan Harapan yang sedang berjalan sekarang adalah lanjutan harapan anak semua bangsa kepada sosok Anwar Ibrahim. 

Anwar Ibrahim tidak perlu lagi menukar songkok atau jubah. Anak semua bangsa sedang siap siaga  untuk  melintasi jambatan menyeberang masuk ke Malaysia Baru bukan untuk jadi jambatan dalam Malaysia Kuno. (TT)




NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-10-45


-----------------------

TIGA BOMOH RAJAH SARAWAK










TIGA BOMOH

RAJAH SARAWAK
sekian lama Rajah Taib Mahmood mengatakan diri, sekian lama orang Malaya menjadikan sarawak ketinggalan zaman, walaupun hal Sarawak lebih kaya, lebih luas, lebih baik, lebih toleransi, lebih pandai cuma diundurkan dari arus pembangunan, kawasan luar bandar tiada api air minuman tandas sekolah pejabat pos bank pengangkut awam, semua tiada, ini satu kesalahan jenayah,memang geografi Sarawak sukar, tapi pembangunan terpilih, kawasan dayak ditinggalkan, masalah sosialnya tidak ditangani, 
anak muda dibiarkan,.pendatang asing, tanah termuda buat ladang sawit, balak disapu syarikat besar, kongsi Ngan Taib andak Co, buat ladang sawit, bagi Indon kerja, anak dayak sumpit cari makanan di hutan, kah kah kah, semua ini perlu perubahan....kah kah kah on
 SARAWAK UNTUK SARAWAKIAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/13/18



-----------------

TOKAN NAK COVER LINE










APA SUDAH

JADI 

DATUK SERI?

KERAJAAN 

BARU

AMAT ZALIM

Restoran Gabungan NGO 1Malaysia diarah tutup


KUALA LUMPUR - Restoran Gabungan NGO 1Malaysia yang dibuka Ketua Umno Bahagian Sungai Besar yang juga pengerusi gabungan itu, Datuk Seri Jamal Md Yunos di Jalan Pahang sejak 16 Oktober lalu telah diarah tutup.

Dalam satu notis yang dikeluarkan Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan, pengosongan tapak restoran itu perlu dilakukan selewat-lewatnya pada 18 Jun ini.


MACAM MANA

TOKAN DADAH

NAK 

COVER LINE

KAH KAH KAH

------------------

MASIH BOLEH BERZAKAT







ABANG ADIK

KAKAK

MASIH 

SEMPAT

BERZAKAT

UNTUK

DAPUR

JALANAN
Sumbangan  boleh disalurkan ke akaun 
KELAB 
DAPUR JALANAN 
KUALA LUMPUR

8008984696
 (CIMB BANK)



------------------

INI PENCURI






PENCURI BUKAN

      AHLI PERNIAGAN
woit Sapa ahli perniagaan kontroversi ? apa ayat pemula dah take see...betul kah ahli bisnes ? app kontro dan versinya kah kah kah...puak nie Tak sedar lagi..najib rosmah perompak nombor Satu, dia dapat bantuan penyamun kecik dari segala lapisan termasuk yang beruniform, 
yang berkuasa, yang berkhidmat kah kah apa susah paham pehel.nie...pencuri tetap pencuri...Tak Ada kontol Dan versi...cina tembab ini Tau melayu bagi dedak jadi slow thinker...dia cepat licik...Kaya kah kah kah yang tanggung hutang 30 juta Malaysian lay...podah cit on 
CARI SAMPAI DAPAT
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/12/18





---------------

STYLO MILO





STYLO MILO
Kim Jong-un punya sideburn kasi buang la Dol Korea! Macam ni punya pesen rambut ke pengerusi? Cit, pooooodah! Kah kah kah on BERITA BERGAMBAR
Publish | Delete | Spam
Tojen Saja.
on 6/12/18



-------------------

BERAPO UPAH






BERAPO UPAH
Agak2 brapo upah nak nangkap Jhlow ni.. tangkap idup borapo.. bawak bangkai borapo. Agak2 borapo upahnyo.. RM450 ko.. upah pulut kuning ko.. atau dapek entot China Doll tigo round ko. Cam Razak Bagindo dapek sotongah billion upah jual kapal solam? on 
CARI SAMPAI DAPAT
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 6/12/18





-----------------------

PDRM - KITA FAHAM










PDRM

Salam sejahtera saudara saudari warga PDRM... Kita semua sedia maklum perubahan yang berlaku di tampuk kuasa negara sebaik Pakatan Harapan menerajui kepimpinan negara. Sebagai warga PDRM yang majoritinya terpalit dengan persepsi negatif masyarakat kita seharusnya takwal dan berazam mengubah persepsi sedemikian. 
KITA

Semua kita tahu, siapa yang menyebabkan pasukan kita begitu nilai kalau bukan pucuk pimpinan PDRM itu sendiri. Mereka menyebabkan kita semua sebagai hamba kepada kerakusan kuasa, pangkat dan pingat mereka. Saudara saudari harus sedar tak payah mempertahankan sejumlah pegawai atasan yang korup dan mewah malah langsung tidak memikirkan nasib anak buah di bawah. 

FAHAM

Pangkat, jawatan diberikan kepada konco konco yang berupaya mengutip wang bagi pihak mereka. Kita semua tahu juga STAGG, STAFOC dan STINGG hanya wayang semata-mata demi mengutip wang perlindungan dari anasir haram di negara ini. Adakah mereka menjadi suci putih murni sebaik bertukar menjadi Dato-Tan Sri dan Dato- on SARAWAK UNTUK SARAWAKIAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/12/18





----------------------

SARAWAK MILIK SIAPA





SARAWAK

MILIK

SIAPA?

Jgn jd bodoh la. Sarawak milik pek moh. Org sarawak boleh tengok sj on
 SARAWAK UNTUK SARAWAKIAN
Anonymous
on 6/12/18

Sabah untuk orang Sabah...Sarawak untuk orang Sarawak....Malaya mana? on 
SARAWAK UNTUK SARAWAKIAN
Anonymous
on 6/12/18


MILIK

PEK MOH

yoyo o jo... cakap la, bos busat ko kena cekop tolo ea dek madey... tah apo koba aey cito taib mamut tah... pah ni kompom sonyap jo... kahakahkahkjahhhahahaha.... on 
SARAWAK UNTUK SARAWAKIAN
Anonymous
on 6/12/18







-------------------------