Isnin, 19 Ogos 2019

TERSEDAK TENGOK KLIP VIDEO










SAPA TERSEDAK

MAKAN CAKE 

TENGOK KLIP INI

KAH KAH KAH


-------

CARA MEMBACA TUKAR TIUB







INGATAN
DIBERI INGATAN SEKALI LAGI
TENTANG CARA MEMBACA
TENTANG TEKNIK 
MEMAHAMI ISI KANDUNGAN
 TUKAR TIUB

SEMUA YANG DIPAPAR
DALAM BLOG TUKAR TIUB
MEMILIKI  TANDA DAN MAKNA

TIDAK ADA SATU PUN POSTING
YANG TIDAK MEMILIKI MAKNA

GAMBAR SOSOK
NAMA SOSOK
KOMEN KOMEN
TAJUK BERITA
KAH KAH KAH
KITA KETAWA
DISEBALIK KAH KAH KAH
ADA BERITA YANG TERSELIT
SEMUA DIPILIH 
SEMUA DIATUR
DISUSUN
OLEH SIDANG PENGARANG
UNTUK MEMASTIKAN
 MAKLUMAT TERSEBAR

TUKAR TIUB PEMECAH BERITA
TUKAR TIUB PENJUAL BERITA
TUKAR TIUB PENYEBAR MAKLUMAT

HANYA TUKAR TIUB
BERANI LANGGAR
LAPORAN TEPAT
KAH KAH KAH


----------

JADI BUDAYA








JADI

BUDAYA


1 dalam 5 penjawat awam sanggup rasuah, kata SPRM

SATU daripada lima kakitangan awam sanggup menerima rasuah sekiranya mereka ada kuasa atau kedudukan, kata Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya memetik kajian agensi anti rasuah itu

Katanya, kajian dalaman SPRM sejak 2014 menunjukkan pembabitan kakitangan awam dalam rasuah amat membimbangkan.

“Sejumlah 46.3% daripada 4,860 individu yang ditahan kerana kesalahan rasuah dalam tempoh 2014 hingga Jun tahun ini adalah kakitangan awam.

“Lebih merisaukan apabila 53.4% daripada mereka berusia 40 tahun ke bawah,” katanya ketika berucap pada Majlis Lafaz Ikrar Bebas Rasuah bersama Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor, di Shah Alam, 

Majlis turut dihadiri Menteri Besar Selangor Amirudin Shari.

Menurut Latheefa, pandangan yang mengatakan pengaruh, kuasa dan jawatan tinggi memudahkan lagi rasuah perlu diperbetulkan agar kesalahan ini dapat dihapuskan.

“Selagi ada jawatan, ada kuasa dan selagi mana kuasa serta jawatan itu mempunyai kepentingan kepada semua pihak, selama itu jugalah kita akan sentiasa berhadapan dengan risiko terdedah kepada bahayanya gejala dan penyakit rasuah.

“Disebabkan itu, saya memyambut baik laluan yang dipilih hari ini. Insya-Allah ia adalah laluan terbaik dan sempurna untuk menzahirkan penolakan terhadap jenayah rasuah secara keseluruhan,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai penghargaaan kepada usaha semua 10 exco kerajaan Selangor melafazkan dan menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) sebagai tanda komited menentang sebarang perlakuan tidak berintegriti dalam kalangan ahli politik di negeri berkenaan.

Lafaz dan tanda tangan IBR itu diketuai Amirudin dengan disaksikan Latheefa.

Amirudin pula dalam ucapannya, berkata semua pihak perlu bersama-sama memerangi rasuah kerana ia mempunyai implikasi besar kepada pembinaan bangsa dan negara.

“Kerajaan Selangor komited memerangi rasuah dan hari ini semua exco menandatangani IBR. Saya juga menggesa semua penjawat awam menolak rasuah.

“Rasuah boleh meruntuhkan sebuah tamadun negara. Pemerintahan khalifah pun runtuh disebabkan rasuah,” katanya.

Katanya, dalam usaha memerangi rasuah, Enakmen Kebebasan Maklumat Selangor dikuatkuasakan pada 2011 dan di bawah enakmen itu, orang ramai diberi kebenaran untuk melihat sendiri dokumen rasmi kerajaan negeri.

“Jadi, orang awam boleh semak dan nilai sendiri apa yang kerajaan negeri lakukan.

“Kita hanya dianggap berjaya jika berjaya membuktikan betapa pengurusan kewangan yang bertanggungjawab membolehkan kita betul-betul membantu orang yang susah dan mengupayakan mereka yang lain dengan pemberian peluang yang lebih baik.

“Namun, semua usaha ini hanya akan berjaya jika kita tolak rasuah serta mengamalkan tahap integriti yang tinggi,” katanya. – 19 Ogos, 2019.


LU TAK 

CAYA

LU

TANYA

JONAH

TANYA

FAZLI

LU 

TANYA

XAVIER

YG INI

S. HUSIN

TAK TAU-


-----------

HELANG DAN PIPIT







SALUT AGONG

KEMANA TERBANGNYA HELANG
TAMRIN GHAFFAR
Sabtu - 17/08/19


1. Perumpamaan yang biasa didengar ialah ' Enggang Sama Enggang Mana Nak Sama Dengan Pipit '

2. Walau bagaimanapun 'budak kecil yang bodoh' atau 'stupid young boy' ini tanpa memahami telah menggunakan istilah sendiri ' HELANG dan PIPIT ' bagi membezakan diri dan keluarga beliau dengan rakyat Johor biasa

3. Ini lah jadinya apabila sesaorang yang tidak mempunyai pelajaran dan ilmu yang cukup dan tinggi bercakap ikut sedap mulut sahaja

4. Yang dia tahu ialah hanya menayang kekayaan dan jumlah pengiring bermotosikal dan kereta mewah yang dimiliki dan jumlah bodyguard yang terpaksa berlari mengiringi kenderaan beliau

5. Kerajaan Pusat melalui Jabatan Kastam dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (income tax) tidak perlu TERAGAK - AGAK dan MELENGAH KAN lagi siasatan samada cukai kereta dan cukai peribadi dibayar atau sebaliknya seperti rakyat biasa; tindakan susulan dan tegas MISTI diambil tambah lagi Kerajaan sedang berusaha menambah dana Negara untuk di gunakan menolong rakyat 

6. Mengikut kajian oleh pengkaji burung atau ornitologist ada beberapa perbezaan sifat atau karektor 3 jenis burung tersebut : -

i. ENGGANG
Burung rimba atau 
hutan yang hanya 
memakan buah - 
buahan jenis beri atau 
ara - ia boleh juga
didapati 
berhampiran 
tebing sungai

ii. PIPIT
Burung kecil ini 
hanya memakan
bijiran dan 
serangga

iii. HELANG
Bersais besar , ia
diikhtiraf sebagai 
burung pemangsa
atau 'Bird of 
Pray' - ia 
AMAT Ganas - untuk hidup 
mencari makan
dengan 
MEMBUNUH 
termasuk sesama 
burung 
seperti burung
pipit

7. Kini budak ini yang juga dari keturunan HELANG di lantik pula sebagai Pemangku Raja atau 'Sultan' 

8. Mengikut Undang - Undang Tubuh Negeri sesaorang yang di lantik kejawatan itu bertindak sepenohnya sebagai ' Sultan ' kerana TIDAK ada 2 Sultan dalam masa yang sama melainkan 'Sultan' dulu kembali menggambil alih semula jawatan itu

9. ' Tanpa Angin Tiba - Tiba Pokok Bergoyang ' maka berbagai andian atau spekulasi timbul ekoran tidakan tersebut

10. Ada yang mengatakan atas sebab kesihatan, nak berseronok dengan hasil kekayan yang diperolohi maka bapa budak ini bercuti panjang 

11. Ada pula cerita bahawa perangai budak ini tidak lagi boleh di 'kawal' atau di disiplinkan seperti dalam filem P Ramlee 'Anak Ku Sazali' maka bapa beliau TERPAKSA melepaskan jawatan

12. Ramai juga berpendapat Perlantikan itu terpaksa dilakukan bagi menggelakan budak ini ditangkap polis atas beberapa Kesalahan Jenayah atau 'crime' yang pernah dilakukan

13. Perlembagaan Negara yang mengatasi Perlembagaan Negeri adalah jelas :-

i. Mana - mana Raja atau 'Sultan' jika melakukan KESALAHAN SIVIL seperti menipu, mencuri maka dengan persetujuan Peguam Negara ia boleh dibicarakan di Mahkamah Khas - itu lah yang dimaksudkan KEKEBALAN atau IMUNITI; ada 2 orang Sultan yang pernah di dakwa di bawah bidang kuasa Mahkamah Khas ini 

ii. Jika melakukan KESALAHAN JENAYAH atau CRIMINAL OFFENCE maka Sultan atau Raja boleh ditangkap dan dibicarakan dimana - mana Mahkamah seperti rakyat biasa - TIDAK ADA LAYANAN Istimewa atau IMUNITI 

Criminal Offence atau Kesalahan Jenayah adalah termasuk mencedera dan membunuh , dadah dan berbagai lagi

iii. Bagi ahli keluaga TERMASUK yang bergelar seperti Tengku Mahkota , Raja Muda , Bendahara , Temenggong dan Laksamana TIDAK ADA SEBARANG KEKEBALAN atau IMUNITI - mereka BOLEH diheret pada bila - bila masa dimana - mana Mahkamah seperti rakyat biasa jika melakukan apa - apa KESALAHAN CIVIL apatah lagi KESALAHAN JENAYAH

14. KESALAHAN JENAYAH pula tidak ada ' Time Bar atau TIDAK ADA SEKATAN MASA' walaupun sesuatu Kesalahan Jenayah tersebut berlaku atau dilakukan 50 tahun yang lepas

15. Budak ini TELAH melakukan beberapa Kesalahan Jenayah serius sama ada sewaktu beliau bergelar Raja Muda mahupun Tengku Mahkota

16. 11 tahun dahulu beliau telah membelasah dengan teruk Tengku Nadzimuddin , anak kepada Tengku Dara Naquiah dan Tengku Muzaffar . Datuk beliau ketika itu ialah Tuanku Jaafar , Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan yang pernah menjadi Agong

17. Walau pun 10 lapuran polis termasuk di Bukit Aman dan kepada Peguam Negara telah dibuat ekoran trajidi itu namun TIDAK ADA sebarang tindakan undang - undang diambil oleh pehak polis dan Peguam Negara SEHINGGA kini

18. Oleh kerana insiden ini sudah lama berlaku berkemungkinan besar Tengku Nadzimuddin dan keluarga mahu melupakan sahaja peristiwa malang itu

19. Berdasarkan kepada sidang media yang divideokan itu dan bagi MENENTUKAN peristiwa - peristiwa kejam sebegini TIDAK BERULANG dengan sewenang - wenang dan bagi membuktikan kata - kata Hamid Bador , Ketua Polis Negara yang baru bahawa Polis dibawah pimpinan beliau TIDAK akan bertolak ansur bagi menegakan undang - undang maka Polis HARUS melaksanakan tanggong jawab mereka TANPA PERLU menunggu arahan dan TANPA PILIH BULU walau pun budak ini telah dilantik sebagai Pemangku 'Sultan atau Raja'

20. Rakyat menaruh keyakinan dan harapan tinggi kepada Kerajaan PH pimpinan Tun Dr. Mahathir dan Hamid Bador bagi memulihkan semula image Polis yang telah di ROSAK KAN oleh beberapa orang Ketua Polis sebelum ini dan pengampu - pengampu mereka dari peringkat atas hingga bawah yang yang rasuah dan bertindak sesuka hati membelakangkan undang - undang

22. Pada hari Selasa bersamaan 30hb Julai lepas Tengku Abdullah dan isterinya Tengku Azizah Aminah Maimunah telah di Tabalkan sebagai Yang Di Pertuan Agong dan Permaisuri Agong yang baru 

23. Sultan Brunei dan Putra Mahkota atau Crown Prince Abu Dhabi sanggup melapangkan masa menghadiri Upacara tersebut bersama - sama Sultan dan Raja - Raja Melayu yang lain namum HANYA 'Sultan' Johor dan budak kecil itu yang telah menghilangkan diri - entah kemana terbang nya

24. Sepatutnya mereka berbangga kerana yang di Tabalkan sebagai Agong itu ialah adik ipar nya sendiri dan Permaisuri pula adalah adik kandung nya

25. Ketidak hadirian mereka disaat - saat akhir jelas membuktikan mereka berdua iaitu 'Sultan' Johor dan budak kecil itu HANYA mementingkan diri atau selfish

26. Sebagai ' Sultan' yang KONON NYA berkhidmat dan menjaga hak dan kepentigan rakyat Johor beliau TIDAK SEPATUT NYA bertindak sedimikian 

27. Jika Majlis Pertabalan yang amat penting dan bermakna ini boleh di perlakukan sedemikian rupa apatah lagi nasib rakyat dan negeri Johor; mungkin mereka menganggap diri mereka seperti HELANG dan yang lain nya PIPIT 

28. Ini kah sikap dan perangai buruk dan tidak bertanggong jawab seorang 'Sultan' yang bercita - cita menjadi Yang Di Pertuan Agong dan bakal 'Sultan'

29. Mereka berdua SEPATUTNYA belajar dan mengikuti cara jejak langkah Tengku Abdullah , Pahang dan adik nya yang kini telah di Tabalkan sebagai Yang Di Pertuan Agong dan Permaisuri yang dihormati rakyat BUKAN BERLAGAK sombong , bongkak dan suka menunjuk - nunjuk

30. 'Sultan' Johor dan si pendek itu besar kepala , dan tak peduli perasaan rakyat kerana mereka berdua boleh menakut dan memperbodohkan rakyat KHUSUS Menteri Besar , EXCO dan Wakil - Wakil Rakyat

31. Kepada SEMUA mereka HENTI KAN sikap menggampu yang berlebihan JIKA mahu sokongan rakyat Johor pada Pilihanraya akan datang

32. INGAT , KITA KITA HANYA TAKUT PADA ALLAH SWT; SULTAN BUKAN TUHAN !!! 

33. TANPA RAKYAT TIDAK ADA SULTAN

34. Tulisan ini boleh diikuti melalui : http://tamrintunghafar.blogspot.com

Wasallam
Terima Kasih





----------

UTUSAN LINGKUP











AGAMA HINDU

PERCAYA KARMA

BUAT BAIK

DAPAT BAIK

BUAT JAHAT

PASTI LUNGKUP

MAKA LINGKUP

AKHBAR SUARA

KETUANAN MELAYU


Utusan berisiko ditutup, kata NUJ

KUMPULAN Utusan Melayu Berhad, syarikat penerbit akhbar Utusan Malaysia berisiko ditutup selagi pihak pengurusannya gagal melupuskan aset bagi membayar gaji kakitangannya, kata Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Mohd Taufek Razak.

Taufek yang juga pengerusi NUJ cawangan Utusan Melayu Bhd berkata, masalah utama yang dihadapi syarikat itu adalah asetnya yang tidak boleh dilupuskan kerana kebanyakannya tidak memiliki sijil layak menduduki (CF).

“Pagi tadi kami adakan perjumpaan dengan pihak pengurusan termasuk Pengerusi Eksekutif Abd Aziz Sheikh Fadzir. Mereka buat keputusan Utusan memang tiada duit untuk bayar gaji, gaji yang tertunggak dan gaji pada masa-masa akan datang. 

“Mereka tiada wang dan gagal lupus aset Utusan yang ada.

“Mereka ugut kami, mereka akan tutup Utusan, tak nak lagi beroperasi sebab tidak ada duit,” kata Taufek, kepada pemberita di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau ditemui pemberita selepas hampir 100 kakitangan syarikat akhbar berbahasa Melayu mengadakan piket di perkarangan pejabat Utusan susulan gaji yang tertunggak lebih tiga bulan.

Menurut Taufek, dalam pertemuan di pejabat Kementerian Sumber Manusia di Putrajaya pagi tadi, Abd Aziz juga tidak menolak kemungkinan akan menutup operasi Utusan sekiranya gagal memperolehi dana dalam tempoh beberapa minggu lagi.

“Mereka akan tutup operasi Utusan sekiranya tak dapat wang dalam beberapa minggu ini. Mereka nak tutup operasi, tak nak tanggung lagi beban. 

“Dia (Abd Aziz) juga memang tidak boleh buat apa, dia juga kata nak lepaskan jawatan sebagai pengerusi eksekutif,” kata Taufek.

Tambah Taufek, sekiranya perkara itu berlaku, ia merupakan satu tamparan kepada masyarakat Melayu kerana Utusan merupakan suara Melayu sejak 80 tahun lalu.

“Utusan sudah wujud selama 80 tahun lalu. Kalau ditutup, ia macam tutup suara orang Melayu. Itu langkah yang mengecewakan,” katanya lagi.

Taufek turut mengharapkan Umno dapat membantu kakitangan syarikat akhbar itu mendapatkan hak mereka memandangkan Utusan pernah menjadi lidah rasmi parti itu sewaktu parti itu memerintah bersama Barisan Nasional (BN).

“Setakat ini Umno pun tak beri maklumat untuk membantu Utusan terus hidup sebab Umno tidak ada wang.

“Kami merayu kepada Umno dan ahli Umno bantulah kami, pekerja kami banyak berjasa membantu Umno sebelum ini, kami merayu lihatlah nasib kami. 

“Kalau tak nak bantu, juallah saham (dalam Utusan) supaya kami boleh terus hidup. Utusan boleh hidup, kami boleh terus bekerja di sini,” katanya.

Pada Februari lepas, Umno melepaskan 31.6% pegangannya dalam syarikat kepada kepada Opulence Asia Sdn Bhd, syarikat milik penuh Aziz.

Susulan itu, Aziz kini menjadi pemegang saham terbesar Utusan.

Utusan yang diasaskan pada 1939 di Singapura kini berstatus PN17 atau syarikat yang menghadapi masalah kewangan selepas gagal membayar hutang terkumpul hampir RM1.2 juta kepada dua bank. – 19 Ogos, 2018.


ESOK LUSA

GAU MAU BELI

UTUSAN 

SEBAGAI 

KOLEKSI 

KENANGAN

SERATUS TAHUN

NANTI PASTI

ADA YANG 

INGIN MEMBELI
KAH KAH KAH
-----

KELING KITUL







KELING KITUL


Hancukwak la zakir ni...daripada aku membazirkan sel otak aku pikir pasal si KITUL ni lebih baik aku pikir pasal janda-janda muda yang terlantar kesepian..kesusahan dan...aumak !!! 
on 
TAHIK KERING NAJB
Publish | Delete | Spam
Unknown
at 15:47

Tolo



--------

LAGI BERAT





LAGI

KES

BERAT

Utusan berisiko ditutup, kata NUJ


BERITA MENYUSUL


--------

AMAT BERAT






BERAT

AMAT

BERAT

1 dalam 5 penjawat awam sanggup rasuah, kata SPRM


BERITA MENYUSUL


----------

SATU CONTOH






CONTOH

PENDATANG

ASING DATANG

KE  TANAH MELAYU

CARI MAKAN

BILA DAH KAYA

HINA MELAYU

INI BUKAN

KALI PERTAMA

BUAT ONAR

Yew Yin menyesal hina anggota ATM, mohon maaf lagi

KUALA LUMPUR – Setelah menerima kritikan bertalu talu, ahli perniagaan terkenal, Koon Yew Yin sekali lagi memohon maaf kepada warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana kebiadapannya.
Sebelum ini, Yew Yin mendakwa golongan itu hanya sekadar ‘makan tidur’ dan sepatutnya di gunakan untuk menggantikan buruh asing di negara ini.
Bagaimanapun, beliau terus di hujani kritikan dan kecaman daripada pelbagai pihak sehingga terpaksa menulis surat memohon maaf secara rasmi kepada ATM atas kenyataan yang menghinakan itu.
Beliau menggunakan perkataan yang menghina dengan mencadangkan anggota tentera membantu kerja ladang di Felda.
Yew Kin ini pernah mencetuskan kontroversi sebelum ini kerana mendakwa amalan rasuah dalam pengurniaan darjah kebesaran negeri Perak pada awal pemerintahan Almarhum Sultan Azlan Shah sebagai Sultan Perak.


BANI MELAYU

WAJIB SEDAR

DAN TERJANG

PENDATANG

SAPERTI 

ZAKAR NAIK

SEMUA BUAT

PASAL


--------

BETUL KE









BETUL

 KE?
Tt, madey cakap kilang lynas tak bahaya. 
Lu taknak ulas ke? 
Dia cakap pakar dah pegi periksa racun lynas 
dan mmg confirm tak bahaya. 
Berita mcm tu tak dikira pecah berita ke?
 Ko pilih2 ek? on 
LANUN BUGIS
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 19/08/19

car


---------

RETARD NI KERJA UNTUK SIAPA?







OH LA LA

RETARD NI KERJA

UNTUK SAPA ?



--------

NAJIB DIZALAMI





YA AMPOON

YAN MAULANA

MANA HILANG

PEJUANG MELAYU

MANA PURKASA

MANA PUKIPM

MANA JARING

MANA  JAMAL

MANA HILANG 

MOHD AZALINA

MANA  ROSYAM

MANA MAT OVER

MANA PARA

SENIMAN CENDANA

NAJIB DIZALIAMI 

KENAPA

TAK TURUN

KE JALAN RAYA

SEMUA DAH

JADI

LOKMAN ADAM KE 
 

Najib rayu simpati penyokong, dakwa dizalimi Pakatan

Najib Razak merayu simpati daripada penyokongnya dengan mendakwa dizalimi kerajaan Pakatan Harapan yang mengheret beliau ke mahkamah dan menyekat kebebasannya.

Najib yang bakal dibicarakan untuk kes 1MDB esok berkata, pergerakannya kini disekat dengan tuduhan mahkamah untuk mengelakkan beliau memberi masalah kepada kerajaan.

“Saya terpaksa naik mahkamah empat hari seminggu, hari ini saya buat video politik tapi mereka tak nak saya buat video politik.

“Mereka tak mahu saya bebas sangat. Kalau saya bebas susahkan mereka,” kata ahli Parlimen Pekan itu semasa berucap dalam mesyuarat Umno bahagian kawasan tersebut hari ini.

Ucapan beliau itu disiarkan secara langsung melalui akaun Facebooknya.

Dakwanya lagi, ahli keluarganya juga tidak terkecuali menerima tekanan daripada kerajaan sehingga menanggung pelbagai kesusahan.

“Inilah dalam kepala mereka, sebab itu mereka susahkan saya, susahkan keluarga saya, anak- anak saya mereka buat apa saja termasuk bonda saya.

“Mereka ceroboh rumah bonda saya tengok pada siling konon pada siling itu kita simpan duit tapi tidak ada apa lepas itu mereka keluar balik.

“Ini rumah kepada isteri perdana menteri kedua mereka sanggup buat cuba bayangkan hati perut orang macam ini. Tidak ada perkiraan langsung tak hormat,” katanya.

Beliau merujuk kepada operasi polis ke atas kediaman yang dikaitkan dengannya sebaik selepas Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan pada tahun lalu.

Operasi itu menemui wang tunai, barangan kemas dan aksesori mewah dengan nilai mencecah RM1 bilion dalam siasatan yang dijalankan ke atas peranannya dalam kes 1MDB.

Dalam operasi itu, polis antara lain menyerbu tiga kondominium mewah didiami anak-anaknya dan juga rumah ibunya Rahah Mohamed Noh, isteri kepada allahyarham Razak Hussein.

Najib kini dibicarakan atas tiga pertuduhan pecah amanah jenayah, satu pertuduhan salah guna kuasa dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana SRC International berjumlah RM42 juta.

Perbicaran tuduhan pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa terhadap Najib Razak berhubung skandal 1MDB pula akan bermula esok hingga 14 November. – 18 Ogos, 2019.


NAJIB PEJUANG

MELAYU ISLAM

YANG WARAK

JUJUR SUCI

PERGI HAJI

SEMBAHYANG

PUASA

MAIN BONTOT 

ALTANTUYA

BERI SALAM 

KUBUR NABI

REMBAT DUIT

BUKAN BANYAK

KENAPA

BIARKAN DIA 

DIZALAMI

YA AMPOOON

APA SUDAH JADI

PADA NEGARA INI


KAH KAH KAH

PADAN MUKA



KEMENANGAN





-------

TAHIK KERING NAJB



ZAKAR NAIK

IALAH TAHIK

KERING NAJIB

Zakir Naik sudah melampau batas, kata Dr Mahathir


PENDAKWAH kelahiran Mumbai, Zakir Naik perlu mengelak daripada membuat ucapan berbaur politik di Malaysia, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir yang sebelum ini beberapa kali mempertahankan pendakwah itu, akhirnya berkata bahawa Zakir sudah melampaui batas apabila mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman baru-baru ini.

“Saya tidak tahu siapa yang memberinya status penduduk tetap tetapi beliau perlu jauhi politik. Beliau boleh berdakwah, menyebarkan Islam dan kita tidak akan menyekatnya.

“Tetapi beliau tidak boleh bercakap tentang politik. Meminta orang Cina dan India pulang adalah politik. Jelas beliau mencetuskan sentimen perkauman dan biar polis siasat (isu ini).

“Di Malaysia, kita mempunyai kedaulatan undang-undang dan kita mengamalkannya,” kata Dr Mahathir hari ini selepas satu majlis di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Rabu lalu, Dr Mahathir berkata Zakir akan kekal di Malaysia walaupun penceramah kontroversi itu mengeluarkan kenyataan mempersoalkan kesetiaan rakyat Hindu Malaysia. 

Beliau berkata Zakir tidak perlu diusir kepada nyawanya dalam risiko jika dihantar pulang ke India kerana dikehendaki atas dakwaan berkaitan keganasan.

“Beliau berada di sini kerana jika dihantar pulang, mungkin akan dibunuh.

“Bagaimanapun kita mengalu-alukan mana-mana negara yang sudi mengambilnya,” katanya.

Dalam satu ceramah di Kelantan minggu lalu, Zakir didakwa mempersoalkan kesetiaan rakyat Malaysia berbangsa India kepada Dr Mahathir dan mendesak rakyat berbangsa Cina pulang ke negara asal jika mereka mahu beliau berbuat perkara yang sama.

Beberapa menteri bukan Islam membangkitkan isu itu pada mesyuarat Kabinet untuk meminta kerajaan membatalkan status penduduk tetap Zakir dan mengusirnya keluar dari negara ini.

Polis juga menyiasat beliau kerana mengeluarkan kenyataan tersebut dan Zakir akan dipanggil sekali lagi untuk siasatan lanjut.

Setakat ini, Kedah, Perlis dan Pulau Pinang melarang Zakir daripada memberi ceramah umum di ketiga-tiga negeri tersebut. – 18 Ogos, 2019.


LEKING INI

BUAT KACAU

WAJIB HALAU

KELUAR DARI

TANAH MELAYU

BANI MELAYU
'
DAH MUAK

DENGAN KAUM

PENDATANG

YANG CARI MAKAN

KEMUDIAN

BUAT HURU HARA

NYAH SEGERA

PEDATANG HARAM


-----------

SEMIOTIK - KEMARUK







SEMIOTIK

KEMARUK


SEMIOTIK 

Semiotika atau ilmu ketandaan (juga disebut studi semiotik dan dalam tradisi Saussurean disebut semiologi) adalah studi tentang makna keputusan. Ini termasuk studi tentang tanda-tanda dan proses tanda (semiosis), indikasi, penunjukan, kemiripan, analogi, metafora, simbolisme, makna, dan komunikasi. Semiotika berkaitan erat dengan bidang linguistik, yang untuk sebagian, mempelajari struktur dan makna bahasa yang lebih spesifik. Namun, berbeda dari linguistik, semiotika juga mempelajari sistem-sistem tanda non-linguistik.


KEMARUK

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ke.ma.ru/] | کماروق

Definisi : 1 selalu ingin hendak makan (spt orang yg baru sembuh drpd sakit). 2 ki berbuat sesuatu dgn berlebih-lebihan kerana baru mendapat sesuatu (spt kepandaian, kekayaan): 









APAKAH MAKSUD KEMARUK dalam MELAYU?

 Definisi kemaruk dalam kamus Melayu

kemaruk  mahukan sesuatu banyak-banyak, haloba, tamak: d
Perkataan berkaitan:

  1. haloba
  2. demap
  3. gelojoh



---------