Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 27 Ogos 2009

HUJAN PETANG LAGI



PETANG INI


hujan yang gugur petang ini
menyedihkan hati penjaja kueh
hujan yang gugur petang ini
mengusar hati pemandu teksi

hujan yang gugur petang ini
mengembirakan hati penanam sayur
hujan yang gugur petang ini
mengembirakan si penjual payung


MALAM KELMARIN


malam kelmarin aku makan di sebuah kedai makan orang acheh. hanya ada dua masakan - satu gulai itik dan satu gulai kambing – tidak ada sayur atau ulam – inilah restauran pertama di kota kota ini yang menjual gulai itik.

kemudian aku ke pasar sayur chow kit – jam sembilan tidak berasak-asak. aku membeli kangkung untuk Marang dan tulang Jai. tugas aku selesai untuk mereka.

di batu road singgah membeli dukong.

aku terserempak dengan gerai menjual buah kurma – ada berbagai-bagai. ada yang 40 ringgit sekilo – ada yang 25 sekilo – ada yang muda – ada yang datang dari negeri cina – lubnan dan entah mana lagi. ada yang di rendam dengan air gula. ada yang kering dan ada yang basah.

paling menarik ada yang di jual dengan harga 15 ringgit untuk 100 gram –ini kurma nabi. aku tersenyum dan berjanji akan datang untuk merakamkan imej kurma nabi. orang meniaga – apa boleh jual – jual.

gerai dan warung sudah mula terpasang. masih banyak yang kosong. ini minggu pertama – hujung minggu ini lihatlah hebatnya – gaji telah dapat dan sakan berbelanja.

peminta sedekah semakin ramai – dari seluruh asia tenggara mereka datang berkumpul ke kuala lumpur – ada dari bangla, ada dari rohingya , ada dari kelantan, ada dari burma – ada duduk tepi masjid – ada datang dari meja ke meja – ada datang menjual kertas – ada datang memungut derma - macam macam seribu satu macam.

anak anak kecil telah mula kembali digunakan sebagai peminta sedekah. lalu aku teringat berita ini :

242 budak hilang Jan-Mac 2008

Sebanyak 242 kes kanak-kanak hilang dilaporkan dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini dan hanya 114 kanak-kanak berjaya ditemui semula, kata menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat.

Datuk Dr Ng Yen Yen berkata, 1,168 kes budak hilang dilaporkan tahun lepas, manakala 1,478 kes pula pada 2006 - malaysiakini


di curi di siam di hantar ke kuala lumpur – di curi di kuala lumpur di hantar ke paris - di curi di burma di hantar ke bangkok di curi di medan di hantar ke penang – bila besar jadi pelacur –

nanti bila nampak ada peminta sedekah kanak-kanak – tampar muka budak ini biar polis datang – inilah cara budak ini akan selamat.

selamat berbuka puasa.



BAGIMANA TOWKAY CINA JADI KAYA




APA MAKNA SOI LEK KENA TENDANG



Ada pergaduhan dalam parti towkay Cina.

Mereka berebut harta rompakan. Ada bayak geng geng lanun dalam parti towkay Cina ini. Ada lanun Cina dari Sabah. Ada lanun Cina dari semenanjung. Ada Cina lanun dari Serawak

Ong Tee Kiat – towkay Cina semenanjung tak puas hati – rompakan projek pelabuhan Klang telah diberikan pada Tiong – towkay Cina Serawak. Ong ambil tindakan untuk bocorkan bagaimana rompakan ini berlaku.

Satu Malaysia di beritahu : Tanah orang kampung di paksa jual. Kemudian dibeli dengan harga murah. Kemudian jual sekali lagi dengan harga berlipat ganda pada kerajaan. Inilah kerja towkay Cina selama ini. Mereka dikatakan rajin bekerja. Bijak berniaga. Poorah. Dulu beli getah orang Melayu murah – jual mahal – melayu juga kena tipu. Sekarang tipu lagi. Inilah caranya bagaimana Cina menjadi kaya raya – menipu.

Ini bukan bermakna Ong ini Cina baik. Ini kes dua penyamun berebut harta rompakan.

Tiba tiba masuk Mat Mongol. Bukan minta amoi Cina. Mat Mongol tak suka pada Ong kerana Ong pecah lubang.

Mat Mongol sokong Soi Lek bukan kerana nak kongsi Amoi. Mat Mongol minta Soi Lek jatuhkan Ong. Kalau Ong jatuh rakyat satu Malaysia tak tahu tentang cara merompak projek pelabuhan Klang.

Tapi satu malaysia sudah tahu : Projek rompakan pelabuhan Klang ini milik towkay Cina yang bernama Tiong dari Sarawak. Bila Ong buka cerita Tiong panas hati. Tiong bocor cerita dia telah bagi 10 juta ringgit pada Ong. Ertinya – duit rompakan kita sudah share. Sudah sama-sama makan. Jangan buat bising bising.

Tiong berani buat macam ini kerana dapat restu dari Mat Mongol. Mat mongol kata pada Tiong – tibai Tiong ..tinai lagi Tioing.. kasi tibai sama Ong. Bila Tiong tibai Ong dengan cerita duit 10 juta rakyat satu malaysia lihat Ong Cina jahat.

Ong mula jadi gelabah. Ong makin marah. Ong buka lagi cerita projek rompakan perlabuhan Klang. Mat Mongol pula jadi gelabah. Rashia makin bocor. Gerombolan pun ada sama dalam rompakan ini. Semua tembelang pecah. Satu Malaysia sudah tahu towkay Cina dengan gerombolan tipu rakyat.

Mat Mongol naik marah pada Ong kerana buat huru hara -pecah lubang. Ong pun marah pada Mat Mongol kerana sokong Soi Lek.

Ong mahu tunjuk ekshen pada Mat Mongol. Ong buang Soi Lek. Mat Mongol terperanjat lalu meraba-raba telor.

Cerita akan diteruskan. Wayang belum habis. Panggung belum ditutup.




KERAJAAN TERANGGANU RETAK MENUNGGU TERBARAI




ADUN UMNO NAFI SERTAI PKR
- malaysiakini

ADUN Ajil, Rosol Wahid, menafikan laporan sebuah portal berita kononnya beliau dan lapan lagi ADUN bercadang meninggalkan Umno untuk menyertai PKR.

Ketika ditemui pemberita pada persidangan dewan DUN Terengganu hari ini, Rosol berkata beliau bersama ADUN Umno yang lain itu tidak pernah pun berbincang mengenai perkara itu walaupun beliau mengakui masih wujud masalah dalaman dalam kalangan pemimpin parti itu di Terengganu.

"Perkara ini tidak akan berlaku dalam kumpulan kita. Khabar angin ini hanya untuk menimbulkan suasana tidak selesa di kalangan wakil rakyat kita (Umno).

JENG JENG JENG….

Kah kah kah…. KRISIS GANU LUM SELESAI…. kah kah kah..

Kah kah kah…. GOCOH JUSUH DAN ISA TAK SELESAI…. kah kah kah…

SILA DENGAR DRAMA INI DAN TEKA DIMANA IANYA BERLAKU:

Dailok 1 : Yahudi dia rapah tanoh orang Palestin tapi bina untuk rakyat Yahudi…ini rapah tanoh rakyat sediri roboh rumoh.. itu lebih terok dari Yahudi… KAH KAH KAH..

Jawapan : yang dipertuan inilah perangai seperti binatangKAH KAH KAH… perangai seperti saitan yang dipertuaKAH KAH KAH..

Daillok 1 : Yang dipertua depa nak kata apa kata lah…saya tak ada masaalah… KAH KAH KAH…

Jawapan : Bila bila masa jumpa lah… kah kah kah… mu jahak.. muka je pakai sokok..sokok pesen apa ni.. pesen iblis ni…. KAH KAH KAH…

Dailok 1 : Cakap macam jentelman…

Jawapan : Jentelman babi apa gitu… KAH KAH KAH…

Nota:

Siapa dapat jawapan betul isap hantu kopek kah kah kah



MALIKUL GADAI TANAH PADA LEE KUAN YEW




MALIKUL TUDUH MAHAFIRAUN - MAHAFIRAUN TUDUH MALIKUL
DUA DUA PENYAMUN



Dr Mahathir said in his article he did not know about the sale of land to Singapore but as it was agreed that a treatment plant be built by Singapore in Johor, land would have to be made available.

"We were at that time trying to be friendly with Singapore in order to solve several problems. Although raw water would be supplied at 3 sen per 1,000 gallons, the understanding was that in future only treated water would be supplied when our treatment plants would be ready.

"We would also not buy any more treated water from Singapore at 50 sen per thousand gallons when our new treatment plant in Johor is ready.

Nota:
Terbukti tanah di johor telah dijual oleh malikul sembab.
malikul kata mahafirauin suruh. mahfiraun kata dia tak tahu kah kah kah.

Apa yang jelas rakyat kena tipu.
singapura beli ayer 3 sen untuk 1000 gelen.
kemudian ayer ini ditapis dan di jual kembali pada
rakyat johor 50 sen untuk 1000 gelen…kah kah kah..

sila teka apa komisen malikul dapat kerana buat bodoh kah kah kah




BARISAN NASIONAL AKAN BERTERABUR PECAH




MCA PECAT SOI LEK
- melayau

Krisis kepimpinan MCA semakin meruncing apabila Majlis Presiden menerima cadangan Jawatankuasa Disiplin parti untuk memecat keahlian Timbalan Presidennya, Chua Soi Lek berkuat kuasa serta merta.

Presidennya, Ong Tee Keat berkata, keputusan sukar itu terpaksa dibuat kerana cakera padat digital (DVD) skandal seks Soi Lek yang tersebar sebelum ini telah merosakkan imej parti.

``Berdasarkan Artikel 127 (A) Soi Lek boleh merayu dalam masa 14 hari keputusan ini dibuat.

``Bagaimanapun, di bawah Artikel 128, sebarang keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa pusat atas kesalahan disiplin adalah muktamad,’’ katanya pada sidang akhbar mengumumkan keputusan itu di Wisma MCA di sini kira-kira pukul 12.30 tengah malam ini.

KAH KAH KAH…

Kah kah kah…. DUA TOWKAY CINA BERGADUH…. kah kah kah…

Kah kah kah…. RAKYAT SATU MALAYSIA TEPUK TANGAN… kah kah kah..

Kah kah kah…. DUA LANUN BERGOCOH… BIAR KAN BIAR KAN… kah kah kah..

Nota :
Semua ini berlaku kerana pukulan pilihanraya
yang lalu. Telah bagitu lama kiat ditipu dan di
bodohkan – masanya telah sampai untuk kita
humbankan lanun lanun ini.

Dengan satu pengeculian Soi Lek akan menggantikan
John Holmes, Ron Jeremy atau Peter North. Jangan
buat buat tak kenal nama nama ini kah kah kah.