.

Sabtu, 2 September 2017

INI PUNAT HADI





PUNAT HADI









-----------------

PUNAT TUAN HAJI HA HA









AMALKAN

Anda lapar tak cukup makan? Nak miliki kereta mewah? Tak cukup duit bayar yuran universiti anak? Teringin beristeri ramai? Nak masuk syurga secara ekspres? Jangan susah hati;

PUNAT HADI

1. Baca dan amalkan Amanat Hadi 10000x setiap hari selama 120hari tanpa henti. 
2. Promote pada lima org kawan utk buat perkara yg sama (anda akan terima 15% pahala dari downline anda) 
3. Istiqamah. Nota: Perkara (1) mestikan berterusan, sekiranya tertinggal 1 hari ianya terbatal dan wajib diulang semula. #sebarkan #selamatkanulamak #biniramai 
on BIEN SUR MERDE
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 6:25 PM




---------------------

LEBAI LIGAT







LEBAI LIGAT

lebai lagi ligat on 
KAKI REMBAT BALAK
Abdhalimustafa Kedah
on 9/2/17
Ku kenal dio ni. Abe jak hak dituduh selak kain depan putri umno. Tak tau dah jadi tokey balak. Nik amar bui balok kot. Dulu dah kena stroke. Huhu 
on KAKI REMBAT BALAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/2/17





----------------------

TAK FAHAM POLITIK






TAK FAHAM
ape punye bebal la hisham ni sifir nye mudah je.. budak nama trump ni xpaham politik lemah diplomasi..xtau policy senang cerita pandai sembang dalam twitter je.. pegi la tengok semua interview dia..mengarut frederick douglass pun dia tak kenal.. 

POLITIK

dia mane tau sejarah US presiden bingai! hang pi mengarut kaum pemodal la..pax american la..holy roman la kepala bana ape.. ni lagi bahalol dr trump sudah la hisham.. gi sunat carik bini la.. 
on APA JADI DENGAN TRUMP?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/1/17




--------------

SELAMAT







HAM 

DULIL

SELAMAT

KAH KAH





-------------------

HAIRAN BIN PELIK





HAIRAN

BIN

PELIK

POLIS AMBIL

DUIT 50RM

KENA PENJARA

JHO LOW 


CURI 2BILION

TAK KENA

TANGKAP

PASAL APA?







---------------------

JENG JENG UFO




JENG JENG

JENG JENG

APA TOK

IMAM AKAN

CAKAP?


Alien search detects radio signals from dwarf galaxy 3bn light years from Earth

Stephen Hawking’s Breakthrough Listen project picks up radio pulses that could be from black holes, neutron stars or, some speculate – UFO beacons 

Astronomers searching for signals from alien civilisations have detected 15 powerful, repeated radio pulses coming from a dwarf galaxy 3 billion light years away from Earth.

The source of the mysterious signals, known as fast radio bursts, is unknown. Some have proposed they could be emanating from black holes or rotating neutron stars with extremely strong magnetic fields. A more speculative possibility is that they are beacons from extraterrestrial spacecraft.

The signals were picked up by the Breakthrough Listen project, a $100m (£77m) initiative to find signs of intelligent life in the universe set up by Professor Stephen Hawking and Russian internet billionaire Yuri Milner.

SEMUA MITOS

AKAN PECAH

TERBARAI

NARATIF ADAM



META NARATIF

AKAN HANCUR

INILAH SAINS

ILMIAH 

SAINTIFIK

BUKAN 

KARUT MARUT

DONGENG

PADANG PASIR

-------------------------

IKAN KEMBONG NAIK HARGA








KENAPA

HARGA

MAKANAN

NAIK?
KOMENTAR

HARGA BAHAN MAKANAN
TERUS NAIK
KENAPA INI BERLAKU

SALAH SATU SEBAB 
KERNA CUKAI GST

BETUL GST MENAIKKAN
HARGA BARANGAN
HARGA MAKANAN
HARGA IKAN
HARGA AYAM
HARGA SAYUR
HARGA BUAH BUAHAN

TAPI ADA LAGI SATU SEBAB
BARANG NAIK SEBAB
NILAI RINGGIT DUIT KITA JATUH

RINGGIT JADI MURAH
BILA BELI BARANG DARI INDON
BELI DARI SIAM
BELI DARI VIETNAM
BELI DARI CHINA
KENA PAKAI BANYAK RINGGIT

DI SIAM
DI INDON
HARGA AYAM
HARGA IKAN
HARGA SAYUR
HARGA BUAH BUAHAN
TIDAK NAIK NAIK
YANG JADI MAHAL KERANA
NILAI RINGGIT KITA JATUH

SOALANNYA KENAPA RINGGIT JATUH

JAWABNYA:
KERANA NAJIB DAN ROSMAH

DUA MALAON INI
MEMBUATKAN AHLI PERNIAGAAN
ORANG NIAGA LUAR NEGARA
ORANG JUAL BELI
DI SIAM DAN DI INDON
HILANG KEYAKINAN DG MALAYSIA

ORANG LUAR NEGARA
TIDAK YAKIN DENGAN NAJIB
MEREKA TAHU NAJIB MENCURI DUIT
MEREKA BACA BERITA 1MDB
MEREKA SEDAR EKONOMI MALAYSIA
SEDANG HURU HARA

MEREKA TAK YAKIN 
DENGAN EKONOMI MALAYSIA
MEREKA TIDAK YAKIN
DENGAN NAJIB SEBAGAI PM

BILA DUNIA LUAR HILANG KEYAKINAN
DENGAN KERAJAAN MALAYSIA
MAKA NILAI RINGGIT KITA JATUH

JUSTERU JIKA MAHU RINGGIT NAIK
JIKA MAHU RINGGIT MAHAL
JIKA MAHU BARANG MURAH
NAJIB DAN ROSMAH
WAJIB KITA JATUHKAN

KHALAS PERIOD FINITO

Ekonomi ikan kembung

SUATU masa dahulu, ia dikenali sebagai ikan hidangan orang miskin. Tetapi apabila ada cakap-cakap mahu meletakkannya sebagai barang kawalan, ikan kembung barangkali petunjuk ekonomi yang lebih realistik bagi rakyat Malaysia terbanyak dan bukannya angka-angka pertumbuhan yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Harga ikan daripada keluarga tuna itu meningkat sejak kebelakangan ini berdasarkan pada kunjungan biasa ke pasar, sejak pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada 2015. Satu lagi faktor lain kenaikan harga minyak. Sebelum GST, ikan kembung di pasar dijual pada sekitar RM8 sekilogram.

Sejak setahun lalu, harga ikan kembung, ikan yang menentukan paras harga ikan pelbagai jenis yang lain, turun naik antara RM16 hingga RM22 sekilogram di serata negara. Ini mengakibatkan pengguna terpaksa menyesuaikan pemakanan mereka selain membeli dengan kuantiti yang kurang.

“Kalau dulu beli sekilo, sekarang beli setengah kilo. Kami tinggal berdua, bolehlah tahan tiga hari,” kata pesara Zainal Abidin Ayob sambil bersarapan dengan isterinya, Siti Zahara Ismail selepas berbelanja di pasar Pekan Lama Petaling Jaya (PJ) awal minggu ini.

Dalam beg plastik mereka ternampak ikan kembung, sedikit sayur dan ulam. Ada juga bungkusan santan, cendol dan gula merah. Untuk semua ini saja, mereka sudah berbelanja RM60.

“Anak-anak nak balik cuti raya korban, cadang nak buat cendol makan-makan. Semangkuk sekarang sudah RM2. Murah lagi buat sendiri di rumah,” kata Siti Zahara.

Indeks harga pengguna (TCPI) pada Jun 2015 selepas GST diperkenalkan ialah 2.5%, sedikit naik berbanding tempoh yang sama setahun sebelumnya. CPI pada Julai tahun ini melonjak ke 3.2% berbanding tempoh yang sama pada 2016, dengan kumpulan makanan dan minuman tidak beralkohol mencatatkan peningkatan 4.2%.

Siti Zahara yang ada penyakit kurang darah berkata ada masanya dia membeli kerang tetapi itu pun sekarang terpaksa dikurangkan kerana yang naik bukan saja harga ikan tetapi makanan laut keseluruhannya.

Zainal Abidin Ayob dan isteri Siti Zahara mengakui lebih kerap membeli ayam memandangkan ia lebih menjimatkan kerana seekor ayam boleh dibahagi beberapa bahagian dan disimpan untuk beberapa hari. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 2 Ogos, 2017.

Zainal Abidin Ayob dan isteri Siti Zahara mengakui lebih kerap membeli ayam memandangkan ia lebih menjimatkan kerana seekor ayam boleh dibahagi beberapa bahagian dan disimpan untuk beberapa hari. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 2 Ogos, 2017.

“Doktor nasihat saya makan kerang atau hati (untuk ganti zat besi) kerana keadaan kurang darah ini.

“Sebelum GST, kerang RM4 sekilo. Sekarang lebih kurang RM10. Jadi saya beli setengah kilo. Boleh bayangkan tidak berapa banyak saja yang ada apabila dimasak,” katanya.

Ayam, sebagai pilihan sumber protein, bukan pilihan utama bagi pasangan itu tetapi Zainal mengaku ayam sekarang jadi pilihan yang menjimatkan kerana seekor ayam boleh dikerat-kerat dan dimasak macam-macam untuk beberapa hari.

Inilah yang dilakukan oleh Omar Shafiee dari Desa Mentari untuk anak beranak 10 orang: mereka sekeluarga lebih banyak makan ikan berbanding ayam.

“Saya beli dua ekor ayam setiap kali ke pasar sebab kami ramai. Kami boleh masak dua jenis. Kalau saya beli ikan untuk semua, mahu kena beli dalam dua kilo.

“Ikan kembung segar lebih kurang RM16. Yang beku murah lagi lebih kurang RM11 atau Rm12 tetapi tak berapa elok.

“Ada juga ikan sardin yang dijual selonggok RM5 tetapi tak elok,” katanya.

Kata Omar, dia juga sudah berhenti membeli daging kerana daging sudah jadi terlalu mahal untuk mereka sekeluarga. Sekilo daging harganya lebih kurang RM22.

“Kami tunggu hari raya korban nak makan daging,” katanya.

Awal bulan ini Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna berkata ia mungkin meletakkan ikan kembung dalam senarai harga kawalan, dengan syarat bekalannya konsisten dan stabil sepanjang tahun.

Daripada senarai 20 barangan terkawal itu, ayam adalah satu-satunya sumber protein. Ikan dan ayam lebih lazim dimakan di Malaysia berbanding daging dan kambing yang kebanyakannya diimport dan lebih mahal.

Penjual ikan Kenly Chin mengatakan harga ikan kembung naik kerana GST dan nilai ringgit yang lemah.

“Orang dulu biasa beli seekor ikan tenggiri tetapi sekarang mereka beli potong ketul-ketul atau separuh. Harga naik sikit demi sikit selepas GST.

“Ringgit yang lemah pun tak membantu sebab kita beli ikan dari Thailand dan Indonesia,” kata Chin.

Pengguna dipercayai membeli dengan kuantiti yang lebih sedikit dan berjimat kerana pada masa yang sama jualan ayam tidak menunjukkan peningkatan yang ketara selaras dengan kenaikan harga ikan.

Seorang penjual ayam di pasar Pekan Lama PJ, yang memberi namanya sebagai Siau, berkata permintaan terhadap ayam tidak begitu banyak walaupun ikan sudah jadi lebih mahal. Keluarganya sudah menjual ayam sejak 50 tahun lalu.

Tetapi pengguna memberitahunya mereka boleh masak macam-macam dengan ayam untuk berjimat duit.

“Sekilo ayam RM8, dan seekor ayam biasanya dalam 2kg. Kalau ada keluarga kecil, ayam itu boleh dibahagi-bahagi sekurang-kurangnya untuk dua kali makan. Semua barang mahal sekarang,” kata Siau.

GST sebanyak 6% tidak terpakai ke atas ikan dan daging segar atau beku kerana dianggap barangan makanan perlu dan dikenakan kadar sifar.

Biarpun begitu, peniaga seperti Chin dan Siau berkata kadar sifar tidak memberikan kesan mengekalkan harga rendah kerana GST terpakai pada kos pengangkutan, manakala harga minyak secara umumnya meningkat sejak setahun yang lalu.

“Semua ini perlu diambil kira. Itu sebabnya ikan sekarang harganya mahal apabila sampai ke sini,” kata Chin.

Pengguna lain, yang masih gemarkan ikan seperti pesara Clara Oosaynathan, akan membeli dengan kuantiti yang sedikit tetapi memilih ikan yang lebih baik kualitinya seperti senangin, kerapu dan jenahak, yang umumnya lebih murah berbanding bawal dan kod.

“Semua barang dah naik harga. Saya beli sedikit dan saya lebih berhati-hati dengan apa yang saya beli,” katanya. Dia menambah, setiap kali berbelanja dia pasti terlebih dahulu membuat perbandingan harga. – 2 September, 2017.


KITA AKAN

MENANG 

PILIHANRAYA

TAPI KITA

AKAN DITIPU




----------------------

BERITA TERBEST








INI BERITA

BAIK

Tiada lagi perbincangan PKR-Pas di Selangor

SHAH ALAM - PKR tidak akan mengadakan sebarang perbincangan lagi dengan Pas berhubung pembahagian kerusi di Selangor bagi menghadapi PRU14.

Timbalan Presiden PKR,  Mohamed Azmin Ali berkata, keputusan itu selaras dengan persetujuan Majlis Presiden Pakatan Harapan pada Isnin lepas yang menolak sebarang kerjasama dengan Pas pada PRU14 .

"PKR secara rasmi tidak akan mengadakan kerjasama dengan Pas sebaliknya akan memberikan fokus kepada penyusunan strategi bagi mengadapi pertandingan tiga penjuru pada PRU14 kelak.

"Keputusan ini kita terima dan akan kami laksanakan, fokus kita sekarang ialah untuk membina jentera bagi PRU14," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


INI BERITA

AMAT AMAT

TERBAIK

TER BEST


------------------

KPN BARU






KPN BARU

Ramalan KPN baru.. Wajah eh... Dahi dio luas.. Rambut depan ada botak sikit...ahhh.. Kumis dia paling menang.. Sekali dia senyum.. Sebelah tambak Johor tu kompom senget kena hujung hook kumis dio tu....hehheheheheheh on
 IGP BARU TANGKAP JHO LOW
Publish | Delete | Spam
DIDI KOTA BELUD
on 9/2/17




----------------

MUKA NUR IMAN





MUKA

NUR IMAN
Gambar tu lebai syumul kudus al mulus al balaki. Comel jer aku tengok muka dia; putih bercahaya dgn nur iman dan tiada dosa. Inilah sifat2 ahli syurga. Cuba bandingkan muka kudus ni dgn muka Azeez, sebab tu la hadi keluarkan amanat utk perangi ahli umno. Muka azeez hitam tiada cahaya iman. on KAKI REMBAT BALAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/1/17




---------------

TERUS DISAMBUNG





PERJUANGAN
Bila kita di jajah pada 1511. Sultan kita dah lari dulu. Sultan kita sgt estimewa tak macam Sultan Salahhuddin atau Raja Edward yg tiap kali duduk di barisan depan bila berperang. Tinggal lah Panglima Awang@Enrique, Hang Nadim laksemana gagah berani dan Panglima Itam ..berkeris dan beristingar melawan Peringgi. Sebelum dan selepas Jepon .. nama seperti Pak Sako, Boestamam, Burhanudin, Rasid Maidin, Dollah CD tak de dalam catatan sejarah mau pun dalam buku sekolah.. 

TERUS

apa lagi nama Sang Asli yang nibai Opisor British di Perak. Tiba2 kita mendekar .. tiba2 ada Sultan balik yang balik untuk lindung orang melayu. Kita terus merdeka .. bebas .. free .. percumo. Akhirnya kita bukan dapat idup percumo dalam negaro mordeka, tapi kono bayar dongan hargo lobih tinggi ..subsidi pon tak do.. 

DISAMBUNG

kono cukai lagi .. bayangkan Si Papo Kodano yg tak do kojo pon kono cukai. Jadi sampai lah masonyo kita berjuang sekali lagi untuk dapekkan KEMERDEKAAN on PERJUANGAN KEMERDEKAAN BERTERUSAN
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 9/1/17





------------------