Ahad, 8 Disember 2019

ASH WEDNESDAY - GAY PARIS












ASH WEDNESDAY

GAY PARIS
br />




----------

ABU RABU






ABU RABU


Mengapa Disebut “Rabu Abu”?


Rabu Abu adalah hari pertama Masa Prapaska, yang menandai bahwa kita memasuki masa tobat 40 hari sebelum Paska. Angka “40″ selalu mempunyai makna rohani sebagai lamanya persiapan. Misalnya, Musa berpuasa 40 hari lamanya sebelum menerima Sepuluh Perintah Allah (lih. Kel 34:28), demikian pula Nabi Elia (lih. 1 raj 19:8). Tuhan Yesus sendiri juga berpuasa selama 40 hari 40 malam di padang gurun sebelum memulai pewartaan-Nya (lih. Mat 4:2).

Mengapa hari Rabu?

Nah, Gereja Katolik menerapkan puasa ini selama 6 hari dalam seminggu (hari Minggu tidak dihitung, karena hari Minggu dianggap sebagai peringatan Kebangkitan Yesus), maka masa Puasa berlangsung selama 6 minggu ditambah 4 hari, sehingga genap 40 hari. Dengan demikian, hari pertama puasa jatuh pada hari Rabu. (Paskah terjadi hari Minggu, dikurangi 36 hari (6 minggu), lalu dikurangi lagi 4 hari, dihitung mundur, jatuh pada hari Rabu).

Jadi penentuan awal masa Prapaska pada hari Rabu disebabkan karena penghitungan 40 hari sebelum hari Minggu Paska, tanpa menghitung hari Minggu.



------------

BERTUMBOK - SAPA TKO





BOXING

SAPA TKO






---------

JELAS DASAR ANTI RASUAH







SATU LAGI

KEJAYAAN 

PAKATAN

ANTI RASUAH

BUKAN CAKAP

SPRM sedia tempatkan pegawai di pejabat MB, ketua menteri

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersedia menempatkan pegawai di semua pejabat menteri besar dan ketua menteri bagi membantu memperkasakan integriti serta memastikan perkara berkaitan rasuah dan salah guna kuasa dapat dibendung di peringkat kerajaan negeri, kata Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan), Shamshun Baharin Mohd Jamil.

Beliau berkata usaha untuk menempatkan pegawai SPRM di semua pejabat menteri besar dan ketua menteri merupakan inisiatif yang digerakkan oleh Ketua Pesuruhjaya Latheefa Koya, namun ia masih bergantung kepada permohonan dari pejabat menteri besar dan ketua menteri.

“Sebelum ini ada beberapa negeri memohon secara rasmi termasuk Johor dan Perak, cuma dari segi proses itu perlu melibatkan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Walkabout Perdana sempena Hari Anti Rasuah Antarabangsa (HARA) 2019 di pasar awam Presint 8, di Putrajaya hari ini.

Turut hadir Presiden Yayasan Anti Rasuah Malaysia (YARM), Zakaria Jaafar.

Shamsun berkata ketika ini kerajaan bersetuju untuk memberi tambahan 100 orang setiap tahun, dan beliau berharap jumlah anggota SPRM dapat mencapai angka 5,000 pegawai, supaya segala fungsi di bawah akta suruhanjaya itu dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Mengenai HARA 2019, Shamshun berkata majlis yang diadakan serentak di seluruh negara hari ini bertujuan melibatkan semua pihak dalam usaha mencegah kegiatan rasuah serta mewujudkan satu budaya di kalangan masyarakat untuk menyatakan tidak dalam apa jua keadaan berhubung pemberian dan penerimaan rasuah.

Beliau berkata tahun ini golongan peniaga kecil dan penjaja menjadi fokus, supaya mereka bersedia dengan pelaksanaan undang-undang liabiliti korporat yang akan mula berkuatkuasa Jun 2020.

Shamshun berkata SPRM akan menggunakan segala platform untuk menyebarkan mesej pencegahan rasuah supaya harapan Malaysia dikenali kerana integriti dan bukannya rasuah, dapat dicapai.

“Di SPRM, fokus kita masih pada penjawat awam kerana bilangan yang ditangkap pada tahun-tahun lepas majoritinya adalah di kalangan penjawat awam. Di bawah Pelan Antirasuah Nasional (NACP) 2019-2023, antara langkah diambil kerajaan adalah memperkasakan dan mempertingkatkan integriti di kalangan penjawat awam,” katanya. – Bernama, 7 Disember, 2019.


MAKIN BERAT

MAKIN SUSAH

TOWKAY BALAK

TOWKAY LENDIR

TOWKAY JUDI

NAK REMBAT

PROJEK
------------

YUSOF DIANCAM






ANCAM

TAK 

SELAMAT


Laporan polis dibuat 

mendesak Anwar disiasat


KUALA LUMPUR: Individu yang membuat akuan bersumpah berhubung dakwaan perlakuan tidak senonoh Presiden PKR, Anwar Ibrahim terhadapnya, Muhammed Yusoff Rawther, membuat satu laporan polis di sini, hari ini.
Laporan polis berkenaan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul kira-kira jam 11.34 pagi tadi bagi mendesak pihak berkuasa menjalankan siasatan terhadap Anwar berhubung akuan bersumpah yang dibuatnya itu.
Muhammed Yusoff turut dikatakan membuat laporan polis berkenaan kerana berasa keselamatan dirinya diancam beberapa pihak tertentu susulan satu sidang media berhubung perkara berkenaan yang dibuat kelmarin.
Kelmarin, Anwar menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Muhammed Yusoff yang kononnya diperlakukan secara tidak senonoh oleh beliau pada 2 Oktober tahun lalu dan menyifatkannya sebagai fitnah tidak berasas.
Jelasnya lagi, pada tarikh berkenaan beliau sedang giat menjalankan kempen sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson serta menghadiri Majlis Memperingati Ulang Tahun Kelahiran Mahatma Gandhi ke-150 di Kuala Lumpur.
Sehubungan itu, Anwar, melalui peguamnya, Ramkarpal Singh, memberi tempoh tujuh hari kepada Muhammed Yusoff untuk membuat penjelasan mengenai dakwaannya dan surat akuan berkanun yang didakwa dilakukannya.

POORAH

KAHKAH


---------

APA ITU TKO








APA

ITU

T.K.O




-------------

FULUSIKOM










BILA FULUSIKOM

KHATAM KOGIA

MAKA SEMUT

CABUT LARI

Perhimpunan Agung Umno terus suram


PERHIMPUNAN Agung Umno 2019 (PAU2019) terus suram pada tahun kedua parti itu menjadi pembangkang.

Ia berbeza dengan keadaan ketika Umno masih menjadi kerajaan yang menyaksikan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sesak setiap kali perhimpunan itu berlangsung.

Kawasan tumpuan utama seperti lobi PWTC yang menempatkan skrin gergasi juga diperhatikan lengang.

Seorang pemimpin bahagian berkata suasana itu suram kerana mereka tidak dapat membawa ramai pemerhati seperti ketika masih menjadi kerajaan.

Timbalan Ketua Umno Bahagian Kuala Selangor Hakasah Abu Hasib berkata, pada waktu itu mereka menerima dana daripada pemimpin tertinggi Umno untuk membawa pemerhati tersebut.

“Sekarang ini bergantung kepada inisiatif dan kemampuan Ketua Bahagian. Kalau yang berduit, oklah.

“Macam kami dari Kuala Selangor, dahulu kita boleh bawa ahli hingga tiga bas, tetapi kali ini hanya mampu bawa satu bas sahaja,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Tambah Hakasah, faktor kekurangan kewangan menyebabkan setiap bahagian hanya dapat memberi tumpuan kepada perwakilan yang wajib hadir ke PAU.

Jumlah perwakilan PAU2019 seperti diumumkan Setiausaha Agung Umno Annuar Musa hanyalah 2,760 orang, masing-masing 993 wakil ke persidangan Wanita, Pemuda (997) dan Puteri (989)

Ia melibatkan 14 orang wakil bahagian dan lima wakil daripada setiap sayap.

Kekangan dana untuk membawa pemerhati itu turut diakui Ketua Umno Langkawi, Nawawi Ahmad yang berkata beliau membawa ramai ahli ke PAU.

“Masa jadi YB, saya ada sedikit peruntukan. Dahulu saya boleh bawa sampai enam bas,” kata bekas ahli Parlimen Langkawi itu.

Katanya, pertukaran tarikh PAU2019 juga memberi kesan kepada kehadiran ahli kerana ramai yang tidak dapat meluangkan masa.

“Bila parti terpaksa tukar tarikh sebab bertembung dengan PRK Tanjung Piai, banyak juga yang batalkan niat hendak hadir sebab susah nak dapat cuti, ada program lain dan macam-macam lagi,” ujarnya.

Perhimpunan yang bermula pada Rabu itu berakhir pada hari ini. – 7 Disember, 2019. 


HARI HARI AKHIR

SAEKOR

GEROMBOLAN 

MAKIN JELAS

PADAN MUKA
KAH KAH KAH
-------------

INI ROGOLIA KE?






INI KES

 ROGOLIA?

MUSTAHIL

INI FITNAH


Yusoff Rawther lapor polis, serah SD dakwa dicabul Anwar

Muhammad Yusoff Rawther hari ini membuat laporan polis dan menyerahkan akuan bersumpah (SD) yang mendakwa dia dicabul oleh bekas majikannya Anwar Ibrahim.

Laporan itu dibuat di balai polis Sentul, Kuala Lumpur lewat pagi tadi.

Menurut Muhammad Yusoff, laporan itu dibuat supaya polis menyiasat dakwaannya, selain bagi mengambil tindakan undang-undang.

"Saya juga membuat laporan polis kerana keselamatan diri saya mula terancam oleh pihak tertentu sebaik sahaja satu sidang media yang telah diadakan berkenaan,” menurut laporan itu, yang dilihat Malaysiakini.

Yusoff, 26, bekas pegawai penyelidik Anwar pada Rabu lalu membuat SD yang antaranya mendakwa dicabul presiden PKR di Petaling Jaya, pada 2 Oktober lalu.

Anwar menafikan perkara itu dan berkata beliau pada tarikh berkenaan sedang sibuk berkempen sempena pilihan raya kecil Port Dickson yang ditandinginya.

Anwar juga berkata beliau menghadiri majlis memperingati ulang tahun kelahiran Mahatma Gandhi ke-150 di Kuala Lumpur dan kembali semula ke Port Dickson untuk memenuhi jadual kempen.

Sementara itu, Ketua Polis Sentul S Shanmugamoorthy ketika dihubungi mengesahkan laporan polis itu.

“Ya, saya boleh sahkan dia buat laporan polis, yang menyebut dia mahu polis siasat akuan berkanunnya,” kata pegawai itu.

Shanmugamoorthy juga berkata kes itu dikendalikan oleh Bahagian Siasatan Jenayah Bukit Aman.



IMAM ANWAR

NAK BERI

UCAPAN TENTANG

GHANDI

MUSTAHIL 

ANWAR SEORANG

TOK IMAM 


SEMBAHYANG

TAK TINGGAL

SELALU BACA

KUTUTUBAH

KAWAN BAIK

KOOORDOWI

ALIM SUCI

SYUMUL

SELALU PERGI

MEKAH

MUSTAHIL  

TOK IMAM ANWAR

NAK ROGOLIA

KALAU 

PEREMPUAN

MASUK AKAL

INI BUDAK JANTAN

SERABAI
KAH KAH KAH



TG GANDI

SAPA SELALU

------------

FITNAH KAH INI?









INI

FITNAH

Perhimpunan Agung Umno terus suram



BERITA MENYUSUL



-----------

WOIT APA DAH JADI








APA DAH JADI

TIM AZMIN

SEMUA KELUAR



Azmin dan sekutu tak hadir hari terakhir Kongres PKR

AYER KEROH: Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan sekutunya tidak kelihatan pada hari terakhir Kongres Nasional parti yang berlangsung di Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka (MiTC).

Selain Azmin, Naib Presiden, Zuraida Kamaruddin, Ketua Wanita PKR, Haniza Talha dan timbalannya, Dr Daroyah Alwi, Timbalan Ketua Pemuda, Hilman Idham, Ketua PKR Sarawak, Baru Bian dan ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP), Amirudin Shaari, Mohd Rashid Hasnon, Sivarasa Rasiah, Saifuddin Abdullah serta Kamaruddin Jaafar.

Daripada kalangan pemimpin yang meninggalkan dewan ketika kongres berlangsung semalam, hanya Naib Presiden PKR, Tian Chua yang kelihatan dalam kongres hari ini.

Semalam, Azmin dan sekutunya mendakwa Presiden PKR, Anwar Ibrahim gagal memenuhi janji bagi memastikan komposisi pembahas mewakili semua pihak, tidak menyindir dan melakukan serangan peribadi.


NURUL 

TAK DATANG

RAFIZI BOIKOT

TIM AZMIN 

KELUAR DEWAN

TOK IMAM ANWAR

BERUCAP

 PADA SAPA ?

YANG TINGGAL 

DALAM DEWAN

HANYA

SAM BURET
KAH KAH KAH
------------

SPRM MAKIN BERAT








BERAT

SPRM sedia tempatkan pegawai di pejabat MB, ketua menteri



BERITA MENYUSUL

----------

APA ITU CABUL










APA ITU

CABUL

Display virtual keyboard interface
  

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ca.bul] | چابول

Definisi : 1 keji lagi kotor; tidak senonoh; tidak sopan (ttg kata-kata yg dituturkan): kata-kata yg ~. 2 melanggar adat kebiasaan (ttg kelakuan); buruk lagi tidak sopan: Tentera-tentera Israel telah melakukan perkara yg ~ kpd orang-orang tawanan mereka. mencabul 1 merosak­kan kehormatan orang perempuan; memperkosa; menodai. 2 melanggar hak orang lain (kedaulatan negara orang dsb). pencabulan perbuatan atau hal mencabul. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)




-------

CABUL INI APA?







CABUL

INI APA


Yusoff Rawther lapor polis, serah SD dakwa dicabul Anwar


BERITA MENYUSUL


-----------

TAKDA BIDIO - SEMUA FITNAH







SAHEH JIKA

TAKDA BIDIO

SEMUA FITNAH

Cerita yusof ibarat kaunter atack dari geng kartel tapi serangan tu macam batang pelir yang tak keras cuba nak masok dalam lubang jubun, tak boleh tembus la dow sekadar nak bagi geli kat tepi² tu boleh la. 
SD nak lawan bidio taklehnya kesian betoi anwar satgi rakam sendiri la bidio pastu bagi kat geng kartel... 
on 
SALAH ORANG
Publish | Delete | Spam
Yusof Aslam
on 07/12/19

Ada


-----------

NIKAH DI LANDAN








NIKAH DI LANDAN

kena gi nikah kat london. 
kat sana boleh nikah, 
kat mesia tak boleh. 
kalu dah nikah, 
jolok jadi boleh dan 
tak ada yg kata kena paksa. 
kalu pompuan boleh 4, jantan tanpa had sebab tak ada dlm kitab. so u jolok i, i jolok u kemudian. baru tak ada yg buat aduan tidak adil asyik kena jolok, aku bila pulak.
 on 
WOIT USOP
 BIAR BOTO
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 08/12/19

TT





----------

BAWAH TANGGA








BAWAH TANGGA

BUKA ZIP

BAWA KELUAR
Marah keluar dewan tu biase cuba kali ni kalau marah terus wat keluar batang pelir pastu pusing² sket. Gerenti orang lain yang lari keluar kene pulak tian chua yang wat.. 
on
 MARAH 
TERUS KELUAR
Publish | Delete | Spam
Dol Mat
on 07/12/19

Ce



---------

BETUL








BETUL
Tt cuba bayang geng kartel nak kaunter bidio semboret pakai SD je kah kah kah. Memang tak laku laa.. Dah la pelakon SD si yusuf tu dia punya serabai Kote tengok pun takmau naik dia ehh... 
on 
BILA MAMA HULA HOOP 
BISUL PAPA MELETUP
Publish | Delete | Spam
Si Kitul
on 07/12/19

Mara

-----------

TAUBAT






TAUBAT

Kenapa Nuar ? Kenapa ? 
Apa masalah awak ? Sejak dulu kini dan selamanya isu sama ? Ok kalau dulu Mat Jambu kena belasah taubat lah
 yang tahu tetap tahu, yang tidak tahu anggap tidak tahu, umur dah lanjut, ubah...fikir pasal negara, fikir pasal kaum keluarga isteri anak cucu menanti...kah kah kah sebab sedap sekejap akal fikiran rosak... on
 BETUL - 
SEMUA FITNAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 08/12/19

s




--------