Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 15 Julai 2013

PERANGKAP SUDAH MENJERAT





Tengku Zaihan: "Saya Anak Tempatan...Lahir & Dibesarkan Di Sini..."
Menurut Tengku Zaihan, beliau memiliki sebuah rumah di Taman Seri Seratus di sini sebelum dipindahkan ke Putrajaya tiga bulan lalu.
"Saya memang anak tempatan, lahir di sini dan dibesarkan di sini.
"Keluarga saya memiliki rumah di Kampung Nail...saya selalu juga balik ke sana, katanya ketika ditemui sewaktu bertemu pengundi di Pasar Tani Kuala Besut di sini, Isnin.
Beliau mengulas mengenai dakwaan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali bahawa Tengku Zaihan tidak dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Besut.
Malah PAS turut mendakwa pemilihannya sebagai calon tidak mendapat restu pemimpin tempatan.
Jurutera awam itu berkata, beliau juga merupakan pengundi di Kuala Besut.
"Macam mana saya dikatakan bukan orang tempatan sedangkan saya sendiri akan mengundi di Sekolah Kebangsaan Kuala Besut 2," katanya lagi.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

woit.... BERITA INI BAIK UNTUK PAS.... kah kah kah...

kah kah kah...BILA KEMPEN PAS TERAKSA DIJAWAB ...PETANDA BAIK... kah kah kah..

kah kah kah..CALON GEROMBOLAN INI TAK ADA ORANG KENAL.... kah kah kh..

kah kah kah..ENTAH DARI BISUT MANA DIA DATANG.... kah kah kah...

kah kah kah.... CERITA BUKAN ANAK TEMPATAN INI SUDAH MEREBAK... kah kah kah..


--------

MARI KITA BERSIAM SIAM




MARI KIAT BERSIAM SIAM
Puasa sebenar yang diamalkan oleh orang Muslim dari bahasa Arab le...Soim...siam...bukan dari bahasa sanskrit...Orang Melayu terjemahkan jadi puasa (dari bahasa asal sanskrit). 

Dalam Quran disebut: ..kutiba alaikum mus-siam kama kutiba ala ladzhi na min qablikum la-alakum tattaqun...(diwajibkan ke atas kamu ber'siam' (puasa) seperti mana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu dari kamu SUPAYA KAMU BERTAQWA. TAQWA ADALAH matlamat puasa.

 Perintah Tuhan dan ketaatan melaksanakannya adalah matlamat puasa. Yang lain-lain tu tak puasa pun sudah faham...kalau puasa hanya untuk ingat orang miskin tak makan macam kat Afrika..buat apa orang Afrika muslim berpuasa...??? Baik ayat quran tulis puasa hanya untuk orang kaya ....orang miskin faqir terkecuali..kah...kah...kah.. on PUASA ITU DARI BAHASA SANSKRIT
Publish | Delete | Spam
Anonymous

at 3:39 PM

------

KITA TELAH MELINTASI HARI KE 6



HARI KE ENAM

hari ini paling enak berpuasa
tidak ada gangguan

cuaca redup
awan ada
awan tetiba tak ada
tetiba ada

sesekali 
ada rintikan hujan
saperti anak dara menangis
kerana kekasih  disambar helang

AKU TELIHAT
tadi aku ternampak saekor detik
ianya kesaorangan
pindah dari rumput ke rumput
mencari makan petang

lalu aku bertanya
kenapa kau kesaorangan
kemana kekasih cinta mu
kemana pergi jantung hati mu

lalu aku amati
baru aku sedar
ekornya terkontot
apakah kerana ini
sang kekasih telah meningglkan kau

apakah kerana ini
kau telah dikeluar dari kumpulan

detik
walau apa pun
petang ini kau telah mengajar aku
bahawa  yang indah diluar itu
hanya kulitan

aku bersyukur 
petang ini aku bertemu
saekor detik yang kontot ekornya

BERBUKA PETANG INI
dengan buah mangga
buah manggis telah habis
ada beberapa  helai 
buah tamar kering

BELACAN DARI PASAR PAYANG
kelmarin dalam perjalaan pulang dari kuala besut
singgah dipasar payang
pasar ini gelap gulita
api  leterik sengaja dipadamkan
untuk beri tekanan 

ini kerana ada towkay
ini keraa ada cukong
yang telah ikat janji
dengan politikus

nak buat hotel ditapak pasar
maka peniaga wajib dihalau
potong leterik ada taktik awal
sebelum tetiba pasar ini terbakar

dalam gelap itu sempat membeli belacan ganu
sempat beli rempah kampong

daging dari besut
belacan dari pasar payang
bertemu rempah dalam periok
lalu dihidangkan petang ini

bon appetit
selamat berbuka puasa


-----------

CARI SOKONGAN SEBELUM PRU 13


KOMENTAR TUKAR TIUB
jelas najib pergi ke vatican
untuk cari undi
jelas najib nak tunjuk imej liberal
kini najib sedang kena gasak


TAK DAPAT
DENGAN CARLA BERONI
DENGAN PAPA  BERONI
PUN OKAY JUGA

( dari arkib malaysiakii 19 julai 2011)

'Pertemuan Najib-Pope, cari sokongan Kristian?'
NONESekumpulan 365 rakyat Malaysia yang beragama Kristian, termasuk penganut Katolik telah menandatangani sepucuk surat kepada Pope Benedict XVI, bagi mengadu tindakan keras Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada perhimpunan aman BERSIH 2.0 9 Julai lalu.

Mereka juga melahirkan kebimbangan Najib mempolitikkan lawatannya ke Vatican.

Mereka juga khuatir bahawa lawatan Najib ke Vatican pada masa ini dilihat sebagai usaha mencari sokongan popular menjelang pilihan raya umum ke-13 yang mesti diadakan sebelum pertengahan 2013 dan boleh menyaksikan belia


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... KAH KAH KAH.... kah kah kah

kah kah kah... SEKARANG KENA GASAK.... kah kah kah

----------

PUASA ITU DARI BAHASA SANSKRIT



PUASA DARI SANSKRIT
Salam Ramadhan, ~ Apa yg. diluar mencerminkan apa yg didalam kita. ~ Pasar Ramadhan, kuih & pakaian Raya semuanya adalah ritual yg didorong oleh perniagaan & keuntungan. Adakah kita hanya perlu insaf & bermaafan sebulan sahaja dalam setahun? Puasa dalam ertikata yg sebenarnya datang dari istilah Sanskrit iaitu "Puwasa" yg bermakna 'pendekatan'.

Apabila kita mengupas lapisan2 nafsu serakah seperti makan, minum, seks, bermegah, dsb., kita akan mendekati 'Zat' Allah yg wujud ditengah2 realiti kita. Maka inilah pintu kepada kehadiran, keilmuan, kekuasaan & kasih Allah SWT.

Konsep berpuasa dgn bertaffakur adalah satu kaedah bagi mencari jawapan yang tersedia ada pada Maha Pengetahuan Allah yg 'dekat drp urat leher' kita. Pendita2 zaman silam termasuk rasul2 spt Musa, Isa & Muhammad SAW kesemuanya bepuasa sepanjang 40 hari serta bertaffakur sehingga mendapat 'wahyu' atau 'ilham' yg terpancar drp 'Zat' Allah yang Maha Mengetahui dari dalam diri mereka sendiri. Manakala Allah lebih ' on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/15/13
--------

NAJIB KENA TIBAI LAGI






Tak rugi tutup Kedutaan Vatican City
PULAU PINANG 14 Julai - Jaringan Muslimin Pulau Pinang (JMPP) menyifatkan Vatican City tidak memberikan apa-apa manfaat walaupun negara berkenaan membuka kedutaannya di Malaysia. Penyelaras JMPP, Mohamed.


Buat siasatan terperinci, kenakan tindakan tegas kepada pihak hina Islam
KUALA LUMPUR 14 Julai - Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) menggesa pihak berkuasa membuat siasatan terperinci seterusnya mengambil tindakan tegas terhadap pasangan, Tan Jye Yee dan Vivian Lee yang memuat...


Marino tak patut sentuh isu kalimah Allah
KUALA LUMPUR 14 Julai - Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino tidak sepatutnya menyentuh mengenai isu penggunaan kalimah Allah kerana perkara itu berkaitan dengan hal ehwal agama Islam di...



KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... SIAPA YANG JEMPUT VATICAN .... kah kah kah..


kah kah kah..SIAPA YANG PERGI MELAMAR VATICAN .... kah kah kah


kah kah kah...KUNUN ...KUNUN..KUNUN LIBERAL.... kah kah kah

kah kah kah...GUNA POPE UNTUK BUAT IMEJ BAIK... kah kah kah

kah kah kah...GUNA POPE UNTUK TUTUP KES BUNUH...kah kah kah


NOTA
apakah ini gerakan

terajang najib sekarang


--------

SIAPA UPAH SIRUL DAN AZILAH BUNUH ALTANTUYA?




Pertahan kesucian Islam
KUALA SELANGOR 14 Julai - Najib Razak memberi jaminan kerajaan pimpinannya akan terus meninggikan syiar Islam, menjaga akidah dan mempertahan kesucian Islam termasuk memperjuang penggunaan kalimah Allah.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... NAK PERTAHANKAN NAMA ALLAH?.... kah kah kajh..

kah kah kah...INI SAJE TAHAP PERJUANGAN?.... kah kah kah..

woit... ALLAH MAHA KUASA ...kah kah kah..

kah kah kah... TAK PERLU BANTUAN UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION... kah kah kah...

kah kah kah...BAGAIMANA DENGAN DENGAN TUNTUTAN ALLAH?.... kah kah kah..

kah kah kah..BAGAIMANA DENGAN  TIGA SUKU ISI KITAB ALLAH YANG MENUNTUT
MANUSIA MEMBUAT KEBAJIKAN?.... kah kah kah..

kah kah kah...BILA MAT MONGOL INI ONLINE DENGAN ALLAH?... kah kah kah



NOTA
tak perlu sibuk sibuk hal islam
jawab soalan ini
siapa arah bunuh altantuya
siapa upah sirul
siapa upah azilah
------

SELAMAT BERPUASA SEKALI LAGI





 SATU PEMAHAMAN
Huh huh huh...menangis baca pamahaman lu uncle...mmm tak penah pulak akal ku sampai ke tahap itu...selalunya pemahaman hanya untuk diri sendiri tanpa penah mengenal secara menyeluruh...uncle Sham...malam ni lu buat gua rasa kecik sesangat....pencerahan terbaik di malam yang indah....syukur syukur masih diberi peluang membaca....terus dan terus menyampai... on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous
on 7/14/13
 LAWAN HAWA NAFSU
Amatlah sia-sia jika berlapar tanpa memahami konsep kesama-rataan terhadap golongan fakir di bulan puasa ini. Apalah gunanya berlapar serta menahan hawa nafsu sepanjang hari jika kos berbuka puasa selama 30 hari sama banyak dengan kos barang dapur selama dua bulan di bulan lain.

Apalah gunanya jika memahami erti lapar dan kesusahan si fakir tapi masih juga berasak-asak ke SOGO di hujung Ramadhan untuk mengenyangkan nafsu beli belah atas alasan meraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa kerana telah dikaburi dengan tawaran "setahun sekali" tokey2 gedung. Sedangkan menyambut kemenangan dan melakukan pembaziran adalah dua perkara yang sangat2 berbeza. 

Jika kelazatan ayam percik dan smoothies banana dari chef terkenal sewaktu berbuka puasa kembali membutakan fikrah yang telah bersusah-payah berjuang di siang hari sehingga tiada pemahaman terhadap konsep kesama-rataan dan kebuluran si fakir miskin, maka jauh sekalilah untuk fikrah memahami dan mendalami sejarah asal usul menatang yang on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/14/13
 CIPLAKAN
TT...lu punyer tulisan ini mmg bikin hati gua semakin sedih.. lu cuba menunjuk2kan yg umat islam itu bebal dan semakin bodo-poyo berlapis2.. Jgn persoalkan kemonopolian kebenaran oleh ustat2 dan lebai2..kebenaran tidak dimiliki oleh mana2 agama melainkan islam..agama lain boleh melancap saja.. tak ada nilai di sisi Allah.. 

Lu cuba pula mengupas sesuatu amalan puasa yg langsung xder sesiapa menghayati.. kemampuan fikrah ini tidak boleh dipersoal oleh fikrah muslimin selama ini akan keabujilingan khidmat berpuasa... puasa yg ada hari ini sama ada dari lebai, ustat dan pemuka2 agama serata dunia yg mempunyai kuasa hanyalah dilihat palsu belaka kerana tidak mampu membaiki penghayatan puasa dan ramadhan krn hasil meniru2 dan ciplak hasil ugama yg disampaikan ulamak2 lepas tanpa boleh persoalkan mengapa umat2 itu berlapar.. 

Meniru berlapar ini juga satu keseronokkan dalam ibadah dan lu tatau yg perasaan indahnya stim menjadikan diri dalam keadaan pura2 bodoh bebal ni..kahkahkah.. on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous
on 7/14/13
 TIDAK BERTAFAKUR DI MASJID
Hai TT, kuat pula kau berceramah di bulan puasa ni. Kau puasa tak?kah..kah..kah..Membebel kau siang dan malam!Aku tahu ramai penganut di Malaysia ni hanya puasa diwaktu malam saja, siang tak puasa!kah..kah..kah..Adakah Sang TT termasuk dalam golongan gerombolan tersebut?

 Berpuasa bagi banyak orang hanya mendapat letih saja!kah..kah..kah..Masakan tidak, bila tiba bulan puasa Sang TT dan gerombolannya akan ada satu tugas baru, iaitu merayau-rayau dari satu pasar Ramadhan ke pasar yang lain.Bukanya nak tafakur di dalam masjid untuk mengingat Tuhan. 

Dengan berlapar ini, ramai penduduk dunia hanya mengingati makanan-makanan yang enak saja untuk dijamah. Oleh itu adalah baik jangan puasa kalau macam tu. Hari-hari ingat makanan saja,macam TT,Kah..kah..kah. Memang betul kebuluran akan melanda Malaysia sedikit masa lagi. Apabila gerombolan United Malays National Organisation diberi kuasa untuk tempoh 5 tahun lagi,terima kasih pada SPR yang penipu tu, mamposlah kita rakyat Malaysia. Tanah on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous

on 7/14/13


--------

BABAK AKHIR DARI KUALA BESUT




BABAK BABAK AKHIR DARI UNGGUN API
petang sabtu  itu hujan renyai
cuaca redup
aku sempat ke siber cafe 
di pekan kuala besut
di sebelah perhentian bas
lalu membaca apa yang berlaku dalam dunia

kemudian aku beralih 
ke satu lagi siber cafe
berhampiran restoran unggun api

ini silap besar
ada lima buah pc
dua rosak
dan hanya tiga buah boleh digunakan
ketiga-tiga sedang ke kerumuni oleh budak sekolah
yang sedang main  games
dung dang dong
ting tang tong

seorang bermain bertembak tembak
empat orang berkerumun memberi ulasan selari
dan mengkuatkan lagi bunyi tempakan pistol
dam dam dam

aku menunggu pc yang kosong
tak ada
lalu aku mengintai  untuk melihat
apa yang menarik hati anak sekolah ini
aduh - keganasan?
mungkin
tapi aku amat kagum dengan kecekapan mereka
menembak dan menembak

akhirnya tuan punya kedai - seorang minah muda
meminta  dari budak sekolah ini agar aku diberi peluang
lalu aku duduk dan melayari internet
tanpa aku sedari
seorang budak sekolah disebelah aku
sedang melancarkan perang gerila
dia bersuara halus ' lambat lagi ke..'
dia mengulangi kata kata ini




antara dengar dan tak dengar
ini perang gerila
yang akhirnya aku mengaku kalah dan mengundur



KE JERTEH
lewat jam 3 aku mengarah ke jerteh
untuk mecari kedai gunting
bertemu dengan kawasan bazar melayu
yang sedang dirobohkan
dari pemerhatian inilah
pusat perniagaan orang melayu dalam jereteh
kenapa diruntuhkan tidak aku ketahui

aku berbual denga tukang gunting 
si tukang gunting marah kepada kerajaan
kerana menghalau para pekedai
dan ada yang kini duduk berniaga  dibawah jambatan
' macam orang perlarian' kata si tukang gunting
tak jauh dari bazaar runtuh ini
ialah sebuah masjid yang namanya
kelihatan membodek - masjid hadari
aku kini menunggu  sebuah masjid 
yang akan diopanggil masjid satu malaysia

awal tadi
si tukang gunting ketika aku sampai
kelihatan ngantuk dan lesu
bila  mula berbual dengan aku
dia kelihatan cerah dan segar
aku bercukur
untuk mengingati jerteh


KAMPONG RAJA
putar punya putar 
sampai ke pasar ramadan kampong raja
wow! cukup besar dan banyak warong
lebih banyak gerai di  kuala besut

disini kami cuba sekali lagi
mencari nira yang ori
kami membeli empat botol  dari kedai yang berbeza

tapi aku terperanjat besar
apabila satu ketul daging ikan tongkol
harganya lima ringgit
sama dengan harga gulai itik

bila aku tanya
anak gadis yang menjual ikan ini
berapa harga ikan 
dia tak berani letak harga
lalu bertanya pada emaknya
'lima'  - nah ini penyembelihan dibulan ramadan

BERBUKA DI UNGGUN API
dari kampong raja 
kami  pulang ke restoran unggun api
membuka juadah dan makanan
dari rerstoran kami memesan nasi dan minuman

GAGAL LAGI
air nira
air tuak 
gagal lagi

PROPGRAM POLITIK
sesudah berbuka dan makan
kami ingin mengikuti program politik
tapi gagal kerana

CIK LONG CALON PAS


parti pas masih belum menyusun  program
kami gian sangat  ingin menemu bual calon pas
untuk radio bangsar utama

MEMERANJATKAN
tetiba tuan punya restoran
berbisik pada kau
cik long nama manja calon pas
akan datang ke restoran 
dan aku boleh berjumpa

untuk aku ini peluang terbaik
kalau kalau dapat 
temu bual untuk radio bangsar

ketika ino restoran anggun penuh
termasuk satu kumpulan ayahanda
yang kini dikatakan sedang
merancang untuk menyokong pas
kerana tidak puas hati 
mungkin kena kencing dalam pru yang lalu

CIK LONG SAMPAI
orangnya lemah lembut
kontrtektor kelas A
cik long  sampai dengan diikuti  oleh anak buahnya
aku bangun bersalaman
dan menyatakan hasrat untuk temu bual
cik long minta aku susun dengan pembantu pribadi
sesudah jam 12 aku wajib menalipon katanya...

cik long bersalaman  dengan pelanggan
dari meja ke meja
cik long  amat ramah
kelihatan amat senang dengan orang ramai

cik long kemudian beredar

sesudah cik long beredar
tuan empunya restoran membuat pengumuman
'cik long telah bayar semua..'
 aku kantoi lagi
kerana kami telah bayar bil makan kami lebih  awal

CERAMAH MALAM KEDUA
dalam gelap kami sampai ke tapak ceramah
tak ramai orang
ada dr hatta dr zul dan khalid samad
mereka ini politikus pro
dan yang kami tunggu ialah
ucapan dari cik long

GAGAL LAGI
sekali lagi cik long gagal 
untuk berucap panjang
tak  sampai  tiga minit cik long berucap
sama isinya saperti malam pertama
cik long beredar awal kerana ada program lain
apa program itu aku tak tahu

JAM 12:00 MENUNGGU JANJI
sekali lagi gagal
radio bangsar tidak dapat
membuat temu bual cik long
kami merasa kecewa
lalu ke cafe di tepi laut dalam pekan kuala besut

wow! cafe ini dipenuhi oleh pelancung politik
dan juga wartawan
aku difahamkan ramai wartawan 
termasuk  wartawan mkini tinggal di hotel pekan ini

kami makan keropok lekor
aku bukan gila sangat dengan keropok lekor
malah aku  tidak pernah memesan atau membelinya
yang memesan bukan aku

SELAMAT TINGGAL UNGGUN API
lewat dua pagi
kami bersiap untuk ke kota bahru
kami ingin bersahur di kota bahru
akau ada temu janji
dengan mek kelantan

kami tinggalkan kuala besut
kami tinggalkan unggun api
hujung minggu di kuala besut  kami berakhir

sekali dalam hidup  warga malaysia wajib
datang merasa berpuasa di terangganu

dari kuala besut kami ke tok bali
ke bachok dan ke kota bahru
dan dikota bahru itu kesah yang lain


---------