.

Jumaat, 8 Jun 2018

KONFLIK DI LAUTAN SUNDA








LAUT SUNDA

KONFLIK BERMULA




China must be ready for 'crisis' with US over Taiwan – Beijing press

Global Times says China must be prepared for conflict amid rising tension between Beijing and Washington over self-ruled island

China should be prepared for crisis in the Taiwan Strait, the hawkish Global Times newspaper has said in an editorial, amid rising tension between Beijing and Washington over the self-ruled island that China sees as a wayward province.
The United States has ramped up pressure on China in the disputed South China Sea, with reports of US bombers flying over the region this week. Reuters reported Washington was considering sending a warship through the Taiwan Strait.

CHINA MERAH

MULA KEMBANG

KEPAK & TUNJUK

TARING




--------------------------

NAJIB PEMIMPN ISLAM SYUMUL







CISS

NEGARA 

KAPIR LAKNAT

PEMIMPIM

MINUM ARAK

MAKAN BABI

BUAT 

LAPORAN

TANGKAP 

JHO LOW


S'pura: Jho Low dalam 'senarai merah' Interpol sejak 2016


Interpol telah meletakkan ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho dan Tan Kim Loong dalam senarai notis merah pasukan polis antarabangsa itu, sejak Oktober 2016 atas permintaan kerajaan Singapura.

Dalam satu kenyataan hari ini, tiga agensi penguatkuasaan Singapura berkata mereka mempunyai waran tangkap tertangguh terhadap kedua-dua suspek berkaitan 1MDB sejak April dan Mei 2016.

NAJIB

PEMIMPIN

ISLAM WARAK

SYUMUL

LAWAT 

MAKAM NABI

KENAPA TAK

BUAT 

LAPORAN

TANGKAP

JHO LOW





----------------------

JANGAN LUPA DARATAN





INGAT 

JANGAN

LUPA

DARATAN


Khalid Hassan · 
Lu masih dibuai kemenangan ke ? Tengok lu punya blog sudah ke godam dan kena fitnah. Enough with celebrating the PH victory go back what U used to be, attack UMNO and PAS.




-----------------

TAHNIAH UNIVERSITI MALAYA



Top 200 universities in the world 2019: Oxford beats Cambridge

TAHNIAH UM

TERSENARAI

NUMBER 87

DALAM 100 

UNIVERSITI

TERBAIK DI DUNIA


Universiti Malaya (UM)















UKM

NO 184 DARI

200 UNIVERSITI

DI DUNIA





SILA AMBIL

PERHATIAN

NO 83 IALAH

POHANG

 UNIVERSITI

INI BUKAN

UNIVERSITI PAHANG

TAPI UNIVERSITI

DI KOREA


--------------------

INI BUKTI






BUKTI
Yang bercuti dan bergambar atas boat mewah bersama dengan putra arab sehingga melahirkan anak bernama -1MDB- dan derma -2.6b putra arab- ..mesti dipersalahkan juga..kerana terlibat dan bersubahat serta pengkhianatan....kepada agama, bangsa dan negara.... Ini kes khalwat..kes bersedudukan...mana JAKIM.M.MMM..???? on TUGAS BELUM SELESAI
Publish | Delete | Spam
zaharuddin ahmad
on 6/8/18



-----------------

BERITA AMAT JELAS






BACA FAHAMI

BUKAN TERSIRAT

DAH TERSURAT

BERITA PENTING

AMAT JELAS

Dr Mahathir tidak tolak Raja-Raja Melayu, tapi mahu jaga rakyat jangan marah


DR Mahathir Mohamad berkata beliau tidak pernah berniat untuk menolak institusi diraja berhubung segala tindakannya terhadap Raja-Raja Melayu sebelum ini, sebaliknya hanyalah mahu menjaga rakyat daripada marah sehingga memberontak, lapor Sinar Harian.

Dr Mahathir yang dua kali jadi perdana menteri itu turut merujuk kepada tindakannya mengemukakan pindaan undang-undang bagi menubuhkan Mahkamah Khas Raja-Raja pada 1993 dulu.

“Kita kena jaga, raja janganlah terlibat dengan benda-benda yang rakyat tidak suka. Rakyat tiada kuasa, tetapi bila dia dah marah, dia akan memberontak. Jangan jadi macam ini," katanya, dalam wawancara dengan akhbar itu.

Perdana menteri berusia 92 tahun itu berkata demikian apabila mengulas mengenai langkahnya memelihara hubungan baik antara institusi diraja, pentadbir negara dan rakyat.


“Jadi kita kena elak raja dengan kebesarannya itu supaya tidak tercemar. Saya bukan menolak raja-raja tetapi saya berpendapat bahawa kalau raja buat sesuatu yang salah, patutlah kita ambil tindakan iaitu menyelamatkan raja.

“Macam kita ada undang-undang yang kita gubal sehingga tertubuhnya mahkamah khusus untuk raja-raja,” katanya seperti dipetik Sinar Harian.

Mahkamah Khas Raja-Raja ditubuhkan dan berkuatkuasa pada 30 Mac, 1993 selepas Parlimen meminda Perkara 182 Perlembagaan Persekutuan yang berkaitan dengan kekebalan Raja-Raja Melayu.

Beliau turut mengulas mengenai kelewatannya mengangkat sumpah sebagai perdana menteri di mana katanya, perkara itu tidak seharusnya terjadi kerana undang-undang perlu dipatuhi.

Katanya, begitu juga dengan isu pelantikan Peguam Negara Tommy Thomas, untuk menggantikan bekas peguam negara terdahulu Mohamed Apandi Ali.

Dr Mahathir berkta majoriti daripada raja-raja tidak bersetuju dengan kelewatan pelantikan tersebut sehingga ada yang bertemu dengannya untuk mencapai penyelesaian secepat mungkin.

“Perkara macam itu tidak harus berlaku. Kita ada undang-undang. Kita ada perlembagaan. Kita kena akur kepada undang-undang. Kita nak kembali kepada ‘the rule of law’. Apabila sesuatu yang berlaku tidak mengikut undang-undang, maka akan menimbulkan kemarahan.

“Tetapi saya fikir raja-raja sedar kerana ramai raja-raja yang berusaha supaya mereka semua dan Agong patuh kepada undang-undang.

“Sebenarnya majoriti raja-raja tidak bersetuju kalau dilewat-lewatkan pelantikan itu. Ada yang datang jumpa saya, ada yang cuba meredakan keadaan, termasuk kelewatan saya angkat sumpah dan juga soal pelantikan peguam negara. Dan ini sudah diselesaikan atas nasihat raja-raja sendiri,” katanya.

Sebelum ini dilaporkan Dr Mahathir mengemukakan nama Thomas namun tidak mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong yang dikatakan meminta beberapa nama lain dicadangkan kepada baginda.

Bagaimanapun perdana menteri menegaskan hanya satu nama sahaja yang dimajukan oleh Putrajaya.

Berikutan itu, Majlis Raja-Raja sepatutnya mengadakan sidang tergempar bagi mencari penyelesaian tentang isu tersebut, namun ia selesai sebelum mesyuarat itu.

Thomas, seorang peguam kanan dan pakar perlembagaan, juga mendapat reaksi negatif dari segelintir pihak yang merasakan beliau tidak sesuai memegang jawatan itu atas alasan bukan Melayu dan bukan beragama Islam. – 8 Jun, 2018.

LOK LEK LOK LEH

KAH KAH KAH

FAHAM KE TIDAK

KAH KAH KAH




----------------------

AGEN CHINA MERAH







AKAN?

TAK PERLU AKAN

TANGKAP TERUS


Jho Low akan ditahan, kata Dr Mahathir

AHLI perniagaan Low Taek Jho akan ditahan kerana penglibatannya dalam skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB), kata Dr Mahathir Mohamad.

"Kita cuba menahan Jho Low, tetapi dia tidak berada di negara ini, dan kita tidak mempunyai hak ekstradisi di lokasi dia tinggal," kata perdana menteri hari ini, mengesahkan waran sudah dikeluarkan terhadap jutawan itu oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.



PEMBAWA 

BENCANA

PEMBAWA SIAL

AGEN SETIA

 CHINA MERAH

------------------

PROJEK TERAJANG NAJIB DITERUSKAN






CILAKA

PROJEK

TERAJANG NAJIB

AGENDA

KAPIR LAKNAT

MASIH BERJALAN


Australia to extradite Malaysian hitman Sirul Azhar Umar

Exclusive: Former bodyguard convicted of Mongolian translator murder could face a new trial potentially exposing links to senior government figures

Australian authorities have approved a request from Malaysia to extradite a former prime ministerial bodyguard convicted of the murder of a Mongolian translator in a scandal that dogged Najib Razak’s time in office and transfixed the nation, the Guardian has learned.

A source said the Malaysian government had recently approached Australia to request that Sirul Azhar Umar be brought back to Malaysia, and that the plan had been given the green light after Malaysia agreed to cover the costs. It is believed Sirul will leave Australia within a month.

Any decision to return Sirul to Malaysia may suggest that the newly elected Malaysian government could be considering re-opening the case of Altantuya Shaariibuu’s death. Australia had previously refused to send Sirul back to Malaysia because he is facing the death penalty but it is understood that the Malaysian authorities have assured them he will receive fair treatment on his return.

Altantuya had allegedly been the lover of Najib’s close confidant Abdul Razak Baginda, and had begun demanding money from Baginda for her role in a government deal to buy French submarines, where Baginda had allegedly been given multimillion-euro kickbacks.

In October 2006, the pregnant Altantuya was abducted in front of Baginda’s Kuala Lumpur home and taken to a forest in Subang where she was shot twice with a semi-automatic weapon and her body was blown up with military-grade explosives.

Sirul and and a fellow bodyguard, Azila Hadri, were charged with the murder and sentenced to death in 2009 but Sirul has denied carrying out the killing, saying that he was acting on orders from his superiors and was only involved in driving Altantuya to the scene. He alleged that Hadri was the one who murdered Altantuya. No motive for the killing was ever established and key witnesses were never called in the trial.

 Mongolian model and translator Altantuya Shaariibuu
 Mongolian model and translator Altantuya Shaariibuu Photograph: HANDOUT/EPA
Sirul escaped to Australia in 2014 while out on bail during an appeal against his conviction. He was put on Interpol red alert and arrested in Queensland for overstaying his tourist visa. He has been held in the Villawood detention centre in Sydney ever since.

After Najib was ousted in the election in May, there have been multiple calls on the new government, led by Mahathir Mohamad, to reopen the investigation into Altantuya’s murder and the possible implication of Najib, his wife Rosmah Mansor and Baginda.

The recently released Anwar Ibrahim was among those who had called for Sirul to be brought back to Malaysia. Last week he called for a new trial “that’s clearly transparent”. “You have to allow for due process to take place and Malaysian authorities may seek Australia’s cooperation just to make sure there’s a fair trial,” he said.

The Australian immigration minister, Peter Dutton, was contacted for comment but had not responded at the time of publishing. The attorney general’s office, which is responsible for extraditions, released a statement saying “the Australian government does not comment publicly on extradition matters”.

A spokesman for the Malaysian government said “it is classified information and we can not comment on it.”


JELAS NEGARA

LUAR  MASIH

ANTI-NAJIB

PEMIMPIN ISLAM

YANG WARAK

SUCI JUJUR

NAJIB SUDAH 

MASUK LAWAT 

MAKAM NABI

KENAPA

MASIH DISERANG?

KAH KAH KAH


---------------------

MESRA PAKATAN










WOIT

APA NI

BUNYI LAIN

MACAM

Peruntukan MP pembangkang: PH lebih baik berbanding BN, kata Khairy

Ketua Pemuda Umno , Khairy Jamaluddin Abu Bakar mengakui Pakatan Harapan (PH) lebih baik berbanding Barisan Nasional (BN) kerana memberikan peruntukan kepada ahli parlimen pembangkang biarpun jumlahnya kurang berbanding ahli parlimen kerajaan.

ADAKAH

INI NAK

MULA 

LANGKAH

MESRA PH

KAH KAH KAH



----------------------

TERBARAI






TERBARAI

Najib perlu bimbang, Jho Low sudah mahu buka mulut


NAMPAKNYA Low Taek Jho bersedia membantu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam siasatan mereka terhadap penyaluran RM42 juta daripada SRC International ke dalam akaun bank peribadi Najib Razak.

Beberapa jam selepas SPRM mengeluarkan notis bantuan mencari Jho Low dalam siasatan mereka, sumber memberitahu The Malaysian Insight yang peguamnya menghantar e-mel kepada suruhanjaya itu bagi menunjukkan ahli perniagaan berkenaan bersedia bekerjasama dan membantu siasatan.

JENG JENG

GUA NO

KOMEN

MI RES 

MI KES

MI LOD


-----------------------

BERITA TUKAR TIUB





Hishamuddin Rais menafikan ada memuat naik artikel berbaur hasutan terhadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V, di blognya dan membuat laporan polis berhubung perkara itu. – Gambar fail the Malaysian inight, 8 Jun, 2018.

Hishamuddin nafi siar artikel berbaur hasutan terhadap Agong

AKTIVIS sosial, Hishamuddin Rais menafikan beliau memuat naik artikel berbaur hasutan terhadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V, di blognya, semalam.

Peguamnya, Zaid Malek berkata Hishammuddin membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya, petang tadi dan mendakwa blognya digodam oleh pihak tertentu yang menulis dan menyiarkan artikel berkenaan.

“Susulan itu, polis memanggil Hishamuddin untuk memberi keterangan di Balai Polis Petaling di sini malam ini bagi membantu siasatan dan tiada tangkapan dilakukan,” katanya.

Zaid berkata proses merekod keterangan itu mengambil masa selama 80 minit dan selesai pada jam 12 tengah malam tadi.

Difahamkan Zaid menemani Hishamuddin ke balai polis itu kira-kira 10.30 malam setelah berhubung dengan pihak polis yang menyiasat dakwaan tersebut.

Semalam, lima pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam di Pahang membuat laporan polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan terhadap Hishamuddin yang didakwa memuat naik artikel berbaur hasutan tersebut.

Hishamuddin didakwa memuat naik artikel itu di blognya www.tukartiub.blogspot.com.

Bagaimanapun, Hishamuddin difahamkan memadamkan kenyataan itu selepas salinan tangkapan skrin mengenainya tersebar di laman sosial. – Bernama, 8 Jun, 2018



----------------

SATU JEMPUTAN





SATU JEMPUTAN
"Malam Tujuh Likur - Jalan Panggong" 
9 Jun 2018 / 24 Ramadhan 1439H
Dari berbuka puasa berjemaah hingga lewat malam
Acara dijayakan bersama 
Kedai Jalanan UM & RUANG SEMENTARA


NAK BERZAKAT

PADA DAPUR 

SILAKAN


Sumbangan juga boleh disalurkan ke akaun KELAB 
DAPUR JALANAN 
KUALA LUMPUR

8008984696
 (CIMB BANK)



---------------------

TAMAK FUYOOO







TAMAK FUYOO
peruntukan diberi tu untuk guna kepada rakyat, tapi apa yang berlaku ? semua kaki sapu dulu lah, depa sapu dulu awai-awai, kemudian baki cikit tu sedekah kat kroni, tukang jaga kote, sanak saudara depa, sebaiknya, semua yyyybbb nie tak payah pegang duit lagi, bagi kat kerajaan pusat, negeri dan tempatan, ada kematian, ada sakit, ada susah, ada sesak, ada bisul pi pejabat ambik, isi borang ambik, 
ini main masuk akaun yyyybbbb ini hancus, relai semua, kah kah kah, hanya pandangan, jangan marah, jangan rosak yyybbb baru baru nie, jangan bagi duit, nanti mereka jadi tamak fuyooooo kah kah kah selamat menjadi yang berkhidmat, jangan pulak bongkak, angkuh, sombong seperti yang berhormat, lepas tu wayang jubah, songkok tinggi, pegang tasbih, kopiah alim semua kasi buang ya, tak payah wayang lagi, buat kerja elok elok sudah ya, kah kah kah jangan lupa kah kah kah selalu supaya hidup lebih lama ... on SATU SARANAN DARI ANAK MUDA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/7/18






---------------------