Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 9 Jun 2011

LAGI CERITA : KALAU ANAK SUDAH BUNTING




KALAU SUDAH BUNTING



DEDAH KOS LAWATAN KE KAZAKHSTAN, MP PAS DESAK NAJIB – minsider

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad hari ini menggesa Datuk Seri Najib Razak mendedahkan kepada umum perbelanjaan lawatan beliau ke Kazakhstan, yang secara kebetulan diadakan dengan majlis pertunangan anak perempuannya.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor ini juga mengucapkan terima kasih kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin “kerana mengesahkan dakwaan kami bahawa majlis perkahwinan diaturkan ketika lawatan” perdana menteri ke negara itu.

“Selepas ucapan Najib pada Forum Ekonomi Islam Sedunia mengenai urus tadbir yang baik dan ketelusan, beliau seharusnya mendedahkan berapa banyak yang beliau telah habiskan untuk lawatannya.”

“Dedahkan berapa banyak telah digunakan untuk urusan peribadi dan nyatakan sama ada mana-mana pihak dalam rombongannya tidak perlu (ketika beliau) menghadiri WIEF,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Semalam, Khairy mempertahankan lawatan Najib ke Kazakhstan menerusi akaun Twitternya.
Khairy berkata, Najib berada di Kazakhstan untuk menyampaikan ucapan pada WIEF dan lawatan ke negara itu adalah atas jemputan presidennya Nursultan Nazarbayev yang pernah melawat Malaysia ketika era kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Dzulkefly menambah, ini bukan kali pertama perdana menteri membuat lawatan kerja yang secara kebetulan berkaitan dengan urusan peribadi.

Katanya, Najib dan isteriny Rosmah Mansor bulan lalu mengunjungi Amerika Syarikat (AS) dan menghadiri majis konvokesyen anak perempuan mereka di Georgetown University.


NOTA:

BM) - kalau anak nak beranchok
tak ada siapa boleh menahan
ancok omak kao
pakai lah duit sendiri
jangan pakai duit kerajaan!

(BI)- if your daughter wants to get fuck
no one could stop it
for fuck sake
use your own fucking money
not from the state budget!


SALUT UNTUK ORANG YANG BERANI




MAINKAN INTERNATIONALE





PENGHORMATAN TERAKHIR KEPADA OMAR OTHMAN
PEMIMPIN DAN PEMIDATO PARTI RAKYAT TERULUNG

Awal pagi ini 9 haribulan Jun 2011, aku menerima beberapa SMS daripada teman rapat menyatakan dengan sedihnya bahawa Saudara Omar Othman telah meninggal dunia pada jam lebih kurang 1.40 pagi tadi (Khamis) di Pulau Pinang dan akan dikebumikan petang ini. Aku ketika ini berada di Pontian, Johor.Terasa sayu dan sedih serta pasrah bahawa aku tidak dapat hadir di upacara pengkebumian Omar Othman, seorang sahabat baik dan rakan seperjuangan berpuluh tahun.

Apa yang aku dapat buat sebagai tanda menghormati Sdr Omar Othman? Aku ambil keputusan untuk menulis satu coretan kisah tentang Omar Othman dari kaca mataku, sepanjang perhubungan kami sebagai sesama manusia, sebagai sahabat, seperti abang dan adik, dia lebih tua dariku, dan sebagai rakan seperjuangan dalam Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Kali pertama aku jumpa Omar Othman di rumah Tongkat (Allahyarham Usman Awang, Sasterawan Negara) di Kampong Tunku, Petaling Jaya. Omar Othman orangnya berbadan besar, tinggi dan sasa. Dia handsome seperti P.Ramlee. Suaranya garau tetapi lembut dan sedap didengar. Dia pandai berkelakar ketika berbual. Waktu itu aku seorang mahasiswa di Universiti Malaya sekitar tahun 1973. Ternyata Omar adalah sahabat karib Usman Awang. Mereka bercakap dengan bahasa aku, engkau sahaja.

Kemudian aku bertanya teman-teman dalam Parti Rakyat: Siapa Omar Othman ini? Aku diberitahu, beliau ialah seorang pemimpin Parti Rakyat dari Pulau Pinang. Beliau pernah menang bertanding dalam pilihanraya umum peringkat Perbandaran Pulau Pinang pada awal tahun 1960-an atas tiket Fron Sosialis (iaitu gabungan antara Parti Parkyat dengan Parti Buruh) dan kemudian dilantik menjadi Timbalan Datuk Bandar Pulau Pinang.

Tidak hairanlah beliau amat dikenali dan dihormati oleh penduduk Pulau Pinang terutama di kalangan generasi sezamannya. Ini dapat aku saksikan apabila aku kerap ke Pulau Pinang pada akhir tahun 1980-an dan 1990-an ketika menjalankan tugas sebagai Setiausaha Agung Parti Rakyat.

Omar Othman adalah seorang yang berprinsip dan teguh pendirian politiknya. Aku tahu beliau rapat dengan Sdr Kassim Ahmad, bekas Pengerusi Parti Rakyat. Tetapi apabila Kassim meninggalkan Parti Rakyat dan menyertai Umno, Omar Othman tetap setia dengan Parti Rakyat. Aku menjadi Setiausaha Agung Parti Rakyat yang baru dipilih pada bulan Disember 1983, ketika berlaku satu krisis besar dalam parti beberapa bulan kemudiannya yang akhirnya membawa Kassim Ahmad meninggalkan Parti Rakyat pada April 1984.

Bagi memulihkan keadaan dalaman parti akibat pemergian Kassim Ahmad itu, aku yang relatifnya masih muda ketika itu ditugaskan ke Pulau Pinang untuk menemui anggota dan para pemimpin Parti Rakyat negeri itu, untuk berbincang dan berdialog dengan mereka. Kassim Ahmad tinggal di Pulau Pinang dan Pulau Pinang adalah merupakan kawasan pengaruh Sdr Kassim Ahmad yang kuat.

Majlis perjumpaan yang dirancang itu diadakan di rumah Saudara Mohideen Abdul Kader, seorang pemimpin pusat Parti Rakyat yang terletak di Gelugor. Sdr Mohideen Abdul kader adalah seorang peguam terkenal di Pulau Pinang dan sangat kami hormati, ketika zaman kami berada di kampus kerana pendiriannya yang progresif.



Ramai anggota dan pemimpin Parti Rakyat peringkat negeri datang ke rumah Mohideen Abdul Kader petang itu, termasuk Omar Othman yang bersuara lantang itu. Kerana terlalu ramai, maka kami duduk bersila di ruang tamu.Pada petang itu Omar Othman semacam jadi jurubicara anggota-anggota Parti Rakyat di Pulau Pinang dan member janji dan keyakinan kepadaku bahawa beliau dan lain-lain anggota parti akan tetap setia dengan Parti Rakyat. Aku amat berterima kasih atas sokongan kuat dari Omar Othman itu. Sejak itu aku dan Omar Othman semakin rapat. Setiap kali ke Pulau Pinang atas urusan parti, aku akan pastikan mesti berjumpa dengan beliau sebelum pulang ke Kuala Lumpu atau ke Johor.

Saat yang penting tiba. Parti Rakyat menang di mahkamah Tinggi Johor Bahru pada tahun 1988 dalam satu petisyen pilihanraya kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Puteri. Akibat dari itu satu pilihanraya kecil diadakan di DUN tersebut.Pertandingan satu lawan satu antara Parti Rakyat dengan Barisan Nasional (BN). Kami ada calon yang kuat dan berwibawa iaitu Sdr Abdul Razak Ahmad (Allahyarham). Waktu itu adalah Timbalan Pengerusi Parti Rakyat. Aku pula dilantik menjadi Pengarah Pilihanraya kecil tersebut.

Satu pilihanraya kecil yang hebat ketika itu. Parti Rakyat yang kecil berhadapan dengan jentera BN yang besar, tersusun, sumber kewangan dan logistik yang semacam tidak terbatas. Tetapi kami yakin boleh member tentangan yang kuat atas beberapa faktor. Pertama BN lemah kerana Umno pecah dua ketika itu, ada team A dan team B. Kedua kerana rakyat di Johor khususnya di Johor Bahru amat marah dengan Perdana Menteri dan Presiden Umno ketika itu iaitu Dr Mahathir Mohamad. Sebab ketiga, kerana Parti Rakyat dalam keadaan yang kuat dari segi organisasi dan amat popular di kalangan pengundi di Johor Bahru. Ada satu sebab lagi yang tidak kurang penting ketika itu ialah kami ada Omar Othman yang turun membantu kempen kami dalam pilihanraya kecil tersebut, siang dan malam dengan ceramahnya yang mendapat sambutan hebat. Piadatonya memukau dan menambat hati para pengundi, tua dan muda, semuanya, tak kira sama ada Melayu, Cina ataupun India.

Parti Rakyat telah memberi tentangan yang kuat terhadap BN. Atas kertas dan analisis, kami sepatutnya menang.Tetapi kami kalah juga akhirnya. Parti Rakyat kalah dengan majoriti 31 undi sahaja.Ramai orang membuat andaian BN main tipu. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bersekongkol membantu BN memanipulasi keputusan pilihanraya itu. Kami tidak menerima keputusan pilihanraya yang tidak adil itu.Parti Rakyat telah dirampas haknya untuk menang akibat system pilihanraya yang tidak bersih.

Omar Othman pulang ke Pulau Pinang pada petang hari pembuangan undi. Dia berpesan kepadaku selaku Pengarah Pilihanraya supaya menalifonnya, tak kira sama ada menang atau kalah, tidak kira walau sudah tengah malam. Dia ingin menjadi orang yang terawal tahu tentang keputusan pilihanraya kecil Tanjong Puteri tersebut yang dia turun ke padang berjuang habis-habisan menentang BN melalui pidatonya yang bersemangat, jelas dan lantang di dalam siri ceramah yang kami adakan.

Aku masih ingat, waktu itu tidak ada telefon bimbit. Di MarKas Pusat Parti Rakyat di Skudai Kiri, ketika ramai anggota-anggota parti terbaring letih, rebah selepas kalah, terbaring di lantai simin Markas dengan kesedihan, dan sesetengahnya telah tidur, aku mengangkat gagang telefon dan mendail nombor Omar Othman.Betapa sukarnya untuk aku memberitahunya berita kekalahan itu. Tetapi Omar Othman menyambut telefonku dengan tenang.Aku yang gugup.Aku masih ingat dia berkata: “Jangan patah semangat, Saudara Hassan. Kita telah berjuang sekuat yang kita terdaya. Hari ini kita gagal, tetapi satu hari nanti, perjuangan rakyat untuk menegakkan keadilan akan tetap berjaya. Percayalah,” katanya. Omar Othman, aku seperti dapat rasakan,sebenarnya dia agak bimbang tentang keadaan diriku.Dia bimbang aku akan patah semangat dengan kekalahan tersebut.

Omar Othman menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 9 haribulan Jun 2011 – sebulan lebih awal - di mana pada tarikh yang sama ini, satu perarakan besar-besaran di Kuala Lumpur akan diadakan pada pukul 2.00 petang anjuran BERSIH (satu gabungan badan-badan NGO dan parti-parti politik) untuk menuntut satu system pilihanraya umum bersih, adil dan telus di Malaysia. Aku percaya kemenangan rakyat yang diucapkan oleh Omar Othman lebih 23 tahun yang lalu akan menjadi satu reality juga akhirnya, tetapi bagaimanapun ianya tidak akan datang melayang dan bergolek begitu sahaja. Kemenangan rakyat itu perlu diperjuangkan. Diperjuangkan di pelbagai jurusan. Satu daripadanya ialah seperti apa yang dituntut oleh BERSIH dan seluruh rakyat Negara ini yang cintakan demokrasi dan keadilan, iaitu satu perjuangan panjang menuntut pilihanraya yang bersih, adil dan telus di tanahair kita ini.

Akhirnya, semoga roh Allahyarham Omar Othman dicucuri rahmat Allah S.W.T. Semoga isteri, anak-anak dan keluarganya tabah menghadapi saat-saat sedih ini. Beliau telah menyumbangkan tenaga, masa dan kudratnya dalam satu perjuangan untuk menegakkan keadilan sesama manusia, satu perjuangan panjang yang kini sedang diteruskan oleh generasi muda dari pelbagai bangsa dan agama di Malaysia kini. Damailah kamu saudaraku Omar Othman. Kamu manusia yang istimewa pada mataku. Maafkan sahabatmu ini tak dapat bersama ketika engkau meninggalkan dunia yang fana ini. Tapi janji kita: kebenaran akan kita perjuangkan, keadilan akan kita perjuangkan hingga menang, dan kekejaman serta penindasan akan kita tentang habis-habisan, akan sentiasa tersemat di hatiku dan hati sahabat-sahabatmu yang pernah mendengar amanat dan pidatomu.Alfatiha… amin.

Yang benar,

Hassan Karim
9 haribulan Jun 2011


RAYAKAN ORANG YANG BERANI

KALAU ANAK DAH BUNTING



APA DIA WIEF



NOTA:

wief badan yang ditaja oleh duit rakyat malaysia
ini bukan badan global pun
organisasi lekeh
lagi mekeh

dulu madey ada south south
ada langkawi pukeee mak entah apa apa
semua perabih duit

konferensi ini hanye beralih tempat
dari dibuat di kuala lumpur beralih ke kazaktan

jadi bila kj kata koferensi ini di rancang awal memang menipu
memang di rancang awal oleh rosmah kerana anak nak beranchuk

orang negori kato :
kalau anak nak berachok
pakai laa duit sendiri


tak percaya?
sila buka dan lihat
laman web resmi badan ini
akan ditemui malaon malaon dari malaysia
kah kah kah


tak percaya?

lihat badan mana yang menaja
lihat logo dibawaj ini
kah kah kah



















SURAT DARI PEMBACA:

bila dengar World Islamic Economic Forum ni. aku search la nak tengok. sekali tengok site dia de senarai sponsor ngan ahli. haha! syarikat Malaysia je banyaknya!

http://www.wief.org/sponsors-and-partners.html http://www.wief.org/members/directory-of-members.html

kiranya memang x susah la Rosmah nak aturkan program ni serentak ngan rombongan meminang ke Khazakstan.
Oleh DX pada KAKI MAKAN FREE - FREE LOADER pada 11/06/09




JANGAN LUPA 9 JULAI




RAYAKAN




NEGARA KEBAJIKAN: UMNO IBARAT KENA PICIT LADA HITAM - mkini

Umno sedang menggelupor dengan perjuangan Pakatan Rakyat, khususnya PAS yang berikrar menjadikan Malaysia sebuah negara berkebajikan, kata Pesuruhjaya PAS Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurut beliau kegusaran Umno dan BN itu adalah kerana negara berkebajikan yang menjadi agenda Pakatan itu menawarkan penyelesaian kepada rakyat di tengah-tengah kegagalan kerajaan sekarang menjaga rakyat marhaen.

“Apabila PAS mengutarakan negara berkebajikan, tak tersangka pula Umno yang mengelupor dengan istilah tersebut, bak kata tok bomoh, picit lada hitam pada jari kaki orang masuk hantu. Barangkali memang Umno ini dah lama kena rasuk… Cuma mungkin tak kena cara tiupnya saja.

"Kini, kita boleh lihat dengan nyata bahawa Umno benar-benar terasa dengan istilah 'negara kebajikan' ini kerana ia memberi ancaman kepada mereka.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


nota:
nasib baik kena picit lada hitam
kalau kena gintil lada hitam – lain maknanya


nota:
untuk jenerasi natindo
kalau tak tahu gintil lada hitam
sila cari dalam kamus kamasutra … kah kah kah





PAS : MALAYSIA NEGARA DITAKTOR BUKAN NEGARA KEBAJIKAN
- mkini

Malaysia yang ada sekarang jauh daripada sebuah negara berkebajikan tetapi lebih mirip negara di bawah pemerintahan kuku besi yang menindas rakyat dan memperkayakan pemimpin serta kroni, kata timbalan presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu

Sehubungan itu, beliau menyifatkan kenyataan Najib Razak dan timbalannya Muhyiddin Yassin kononnya Malaysia di bawah teraju Umno sudah pun menjadi negara berkebajikan sebagai amat dangkal.

“Yang ada sekarang ialah yang kaya bertambah kaya, rasuah berleluasa, penindasan rakyat berlaku. Ini bukan negara kebajikan, ini negara diktator,” kata Mohamad ketika diwawancara oleh TV Selangor.

NOTA:
inilah jawapan yang tepat
negara ini sedang menuju
kepada negara kuku besi

negara anak bini adik beradik ini
wajib ditalkin kan
kalau tidak orang ramai
akan dijaikan kuli dan hamba
bayangkan aanak nak beranchok pun
pakai duit orang ramai

jawabnya ialah 300 ribu turun ke jalan raya
jawabyna jangan lupa 9 julai
jawabnya ke jalan raya sebelum ke pilihanraya

AL- FATIHAH DAN NYANYIKAN INTERNATIONALE




SALUT UNTUK ORANG YANG BERANI!




UMAR OTHMAN : PEMIDATO POLITIK PRORAKYAT YANG GENIUS (1935-2011)

Saudara Umar Othman dilahirkan di Batu Maung pada 10 Ogos 1935. Anak jati Pulau Pinang ini mendapat pendidikan rendah di dua buah sekolah, iaitu Sekolah Melayu Kampong Jawa dan Sekolah Melayu Batu Maung, Pulau Pinang. Pendidikan formalnya hanyalah setakat darjah enam. Persekitaran kampung telah membentuk peribadi beliau sebagai seorang yang budiman. Putera ini adalah anak sulung daripada dua beradik kepada seorang ayah yang bekerja sebagai seorang drebar lori sementara ibunya adalah seorang suri rumah tangga.

Sosok Umar adalah seorang yang tinggi lampai, memiliki suara bariton atau garau dan berkulit sawo matang. Pribadi istimewanya adalah beliau merupakan seorang yang suka berkawan. Beliau gemar dan senang menjemput sahabat handai ke rumahnya untuk dijamu dan diberi keramahtamahan yang mesra. Antara berpuluh-puluh rakan karibnya termasuklah mendiang Usman Awang, seorang penyair dan sasterawan negara yang tersohor itu.

Umar mempunyai hobi suka memancing ketika masa lapangnya. Dia pun suka membela ikan, terdapat pelbagai jenis ikan hiasan yang beliau telah bela sebagai bahan yang sentiasa mengasyikkan beliau. Beliau lazimnya akan ke laut untuk melakukan aktiviti memancing dan membawa ikan segar untuk dimasak.

Dia mendirikan mahligai masjidnya dengan dua wanita; pertama Puan Mariyam Aziz dan dengan perkongsian hidup itu beliau mempunyai empat cahaya mata, tiga putera dan seorang lelaki sementara isteri keduanya adalah Puan Noraini Syukur, asal Perak dan dengan hasil perkongsian hidup mereka berdua ini telah dikurniakan seramai tiga orang cahaya mata, dua puteri dan seorang putera.

Semasa usia dewasanya Umar telah membuat pelbagai kerja tetapi tidak pernah bekerja atau makan gaji dengan sektor kerajaan. Umar pernah bekerja sebagai seorang tentara kontark biasa selama 4 tahun dengan British Army di Singapura pada suatu masa dulu. Sekembalinya dari Singapura beliau mencebur diri dalam dunia perniagaan dan di samping itu juga beliau berminat dengan isu-isu politik. Garisan politik yang dipilihnya adalah politik yang memperjuangkan keadilan tulen.

Pendeknya politik yang memperjuangkan hak-hak demokrati rakyat, menghapuskan kemiskinan, mempertingkatkan taraf hidup masyarakat majoriti tanpa mengira agama atau etnik. Politik itu pula berhaluan kiri. Beliau memilih menjadi ahli dalam parti pembangkang, Parti Rakyat Malaysia(PRM) yang berlogokan kepala seladang. Parti ini ditanggapi pihak pemerintah sebagai parti berhaluan kiri.

Dalam pelbagai kerjayanya beliau turut juga mencebur dalam pertubuhan bukan kerajaan. Pada sekitar lewat tahun 70-an dan selama untuk satu dekad beliau telah menduduki jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Negeri Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang (DPMMPP) semasa itu dipimpin oleh Tan Sri Syed Abbas Al-Habshee. Semasa DPMMPP di bawah pimpinan Dato’ Abdul Rahman Maidin beliau turut menjawat sebagai Ahli Jawatankuasa Persatuan Pemborong Malaysia.

Dalam pelbagai kariernya daripada menjadi kontraktor atau pengusaha kecil-kecilan beliau juga dapat menikmati suatu jawatan berprestij iaitu sebagai Timbalan Datuk Bandar Pulau Pinang. Beliau memegang jawatan itu selama dua tahun dari 1971-1972.
Pada satu peringat umurnya beliau telah didedahkan dengan satu panggilan tanggungjawab sosial oleh seorang sahabatnya bernama Mat Ishyak dari Tanjung Malim, Perak.

Mat Ishyak mengikut beliau telah berjaya menyakinkan beliau bahawa beliau mempunyai satu peranan penting dalam memberi kesedaran kepada rakyat jelata. Sebelum itu beliau sudah mempunyai kesedaran bahawa banyak kepincangan dan kezaliman angkara pemerintah telah wujud di depan matanya. Beliau boleh memberi kesedaran kepada masyarakat guna untuk memperbaiki keadaan yang tidak memihak kepada rakyat jelata.

Beliau menjadi ahli biasa dalam PRM. Sebelum itu Umar sudah mengikuti perkembangan politik negara sebelum dan selepas merdeka. Umar gemar mengikuti pidato para pemimpin seperti Sukarno dan Ahmad Boestamam, dua tokoh perjuang kemerdekaan bagi negara Malaya dan Indonesia. Bagaimanapun beliau lebih banyak terpikat dengan seorang pemimpin politik dan tokoh pejuang kemerdekaan Malaysia, iaitu Ahmad Boestamam.

Ahmad Boestaman seperti umum diketahui adalah pengasas PRM. Umar terpesona dengan ketrampilan Ahmad Boestamam dalam berpidato. Ahmad Boestamam adalah seorang pemidato yang diakui ramai sebagai bersuara lantang dan berupaya memberi kesedaran politik kepada sebahagian besar rakyat Malaya pada era pra-Merdeka dulu.

Tanpa sebarang pendedahan formal atau latihan khusus dalam bidang pengucapan awam, Umar setelah lama bereksperimen akhirnya telah berjaya memperolehi kemahiran berpidato dengan begitu berkesan sekali. Ketika dalam era politik Malaysia yang membenarkan rapat umum sekitar tahun 60 dan 70-an dulu, beliau mempamerkan satu kebolehan berpidato di khalayak awam dengan begitu bermutu dan mengasyikkan sekali.

Ketika itu apabila ada rapat umum politik, Umar akan berpidato mewakili atau atas nama Parti Rakyat Malaysia Pulau Pinang di mana saja baik, misalnya di Pandang Kota Lama, Pulau Pinang, di Pontian Johor atau di Terengganu. Ribuan manusia akan hadir sehingga melimpah ruah gelanggang. Orang ramai datang berbondong-bondong untuk mendengar ucapan atau pidato beliau.

Ketika itu beliau adalah seorang putera dalam lingkungan 40-an, begitu bersiap-sedia dan bertenaga mempamerkan bakat berpidato dengan cemerlang. Bukan calang-calang insan boleh mempamerkan satu kebolehan berpidato di khalayak awam dengan begitu bermutu sekali. Umar memanifestasikan apa itu sebuah pidato prorakyat berkualiti kepada awam. Beliau berucap tanpa sebarang resipi yang beraromakan bangsa, agama dan budaya. Beliau tidak mengguna unsur-unsur etnik dan agama bagi memancing penerimaan hujahnya atau penerangannya.

Beliau seakan-akan mempamerkan seorang pemidato yang sangat jelas dengan konsep perjuangan rakyat, mengungkapkan dengan begitu yakin, dengan penuh jiwa raga, begitu yakin dengan isu yang rakyat sedangan alami. Beliau peka dengan jenis audiensnya, jika di kampung misalnya di Terengganu dia akan menggunakan isu kesulitan yang dihadapi oleh para petani dan nelayan sementara jika di bandar seperti George Town beliau akan mengguna isu-isu perkotaan yang dialami oleh pekerja kilang dan kemiskinan bandar.

Beliau banyak berceramah semasa partai PAS bergabung dengan BN pada tahun 1973. Masa itu PRM merupakan satu-satunya partai politik yang aktif memberi ceramah dan banyak menubuhkan ranting dan cabang di luar bandar. Ketika itu juga tidak wujud lagi kemudahan ICT seperti internet, blog, twitter, facebook, e-mel atau sms. Peluang bagi rakyak biasa memperolehi maklumat atau analisis alternatif perihal sosio-ekonomi negara mungkin diperolehi dari ceramah politik saja.

Tanyalah sesiapa yang pernah mengikuti pidato Umar akan bagaimana kualiti ceramahnya. Tidak keterlaluan jika dirumuskan bahawa rata-rata orang ramai akan bertanyakan: ’ Apakah Umar akan turun berceramah tak pada malam ini?’

Hampir setiap malam Sdr Umar dan pemimpin-pemimpin PRM lainnya akan memberi berceramah. Ketika itulah beberapa anak muda yang suka mengikuti ceramah politiknya akan terpengaruh dengan hujah-hujahnya dan ada di antara mereka akan meneruskan perjuangan mereka menentang kezaliman pentadbiran dalam kapasiti masing-masing di pelbagai ruang dan lingkup dalam kerjaya mereka.

Mengikut seorang pemerhati Dato Abdul Rahman Maidin, seorang tokoh korporat apabila beliau menghimbau ingatannya kepada berpuluh-puluh ceramah Umar, beliau merumuskan bahawa pada tahap kemuncaknya pidato Umar, pidatonya amat hebat, malah sama hebat dengan pemidato yang dibawa oleh tokoh seperti Anuar Ibrahim. Ramai tidak menafikan bahawa Anwar Ibrahim adalah seorang tokoh pemidato kelas tinggi atau kelas pertama.

Dalam negara tidak ramai yang berstatus sebagai pengucap awam kelas pertama. Namun Dato Abdul Rahman Maidin telah memberi tanda aras kualiti pidato Umar adalah sama seperti Ahmad Boestamam. Pemidato kelas pertama boleh memukau para audiensnya. Beliau akan mengupas sesuatu isu masyarakat yang kompleks itu dengan begitu sistematik dan dipermudahkannya untuk difahami rakyat. Persembahannya tidak pernah menjemukan.

Mukadimahnya, isian, intonasi, kejelasan dan pengutaraannya begitu sempurna.
Banyak isu kompleks politik atau ekonomi yang melanda negara ketika itu akan dikupasnya dan mudah difahami oleh pelbagai strata masyarakat. Persembahannya tidak pernah menjemukan. Beliau dapat menghurai segala-galanya dengan analisis tajamnya seumpama seorang profesor sains ekonomi politik tetapi dibuatnya mudah difahami dengan contoh-contoh mudah dan dibumbui lucu yang menarik.

Sebuah pemidato yang hebat dan menawan boleh membuat para pendengarnya terpesona, terhibur dan terdidik. Beliau percaya bahawa bakat yang diberi Tuhan itu telah membolehkan dia menyampaikan sesuatu isu itu dengan bahasa yang mudah difahami oleh semua lapisan masyarakat yang mendengarnya.

Kini Umar Othman berusia 76 tahun, tiga tahun lalu beliau diserang oleh angin ahmar. Sejak itu Umar menghabiskan masanya beristirehat bersama isteri tersayangnya di Sungai Rusa , Balik Pulau. Beliau sering mengingat kembali era 60 hingga 90-an yang mana beliau telah banyak menyumbang tenaga melalui memberi ceramah umum menyedarkan rakyat akan sistem kezaliman yang harus dirobohkan melalui pilihan raya. Beliau mengadap Illahi pada 1:40 pagi, 9 Jun 2011.


BERSAMA TONGKAT DAN SYED SHAHRIR


BODEK LAGI



MENANTU AYAH




KHAIRY PERTAHAN LAWATAN NAJIB KE KAZAKHTAN
- minsider

Khairy Jamaluddin mempertahankan lawatan Najib Razak ke Kazakhstan sambil menafikan perdana menteri menyalahgunakan dana awam untuk menghadiri majlis pertunangan anak perempuannya di negara itu.

Dalam akaun Twitternya, Khairy (gambar), Najib berada di negara bekas Kesatuan Soveit itu untuk menghadiri Forum Ekonomi Islam Sedunia Ketujuh (WIEF), di mana beliau akan menyampaikan ucapan hari ini, dan untuk membalas lawatan diplomatik presiden Kazakh Nursultan Nazarbayev ketika Abdullah Badawi merupakan perdana menteri.

“Lawatan Najib ke Kazakh telah lama dirancang sebelum majlis pertunangan anak perempuannya.

“Malah, sebenarnya membalas lawatan Presiden Nazarbayev ke Malaysia ketika masa Pak Lah,” katanya pagi ini.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (PR) telah menuduh Najib, yang juga presiden Umno, menggunakan dana awam untuk tujuan peribadi.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… KALAU NAK BODEK LAAA BETUL BETUL….. kah kah kah..

kah kah kah…MEMANG LAAAA FORUM INI TELAH DI RANCANG LAMA… kah kah kah…

kah kah kah…MEMANG BETUL INI UNTUK MEMBALAS LAWATAN…. kah kah kah…

woit… TAPI KEPALA BANA LOW CLASS BUAT KENDURI ANAK DIBUAT PADA MASA YANG SAMA PUKEEE APA?..... kah kah kah…

kah kah kah..CARI LAAA MASA DAN TARIKH LAIN…. kah kah kah

woit… ANAK NAK BERANCUK… PAKAI LAAA DUIT SENDIRI… kah kah kah…

woit…KALAU ANAK DAH BUNTING… JANGAN PAKAI DUIT ORANG RAMAI…. kah kah kah

woit…NAK BERANCUK… BERANCULAAA… TAK SAPA LARANG…. kah kah kah…

kah kah kah… CARILAAA TARIK BERANCUK YANG TAK ADA TUGAS RESMI…. kah kah kah…

woit… NAMPAK SANGAT TUJUH KETURUNAN PENDATANG HARAM PERANGAI TAK BERUBAH…. kah kah kah..

kah kah kah...NAMPAK LOW CLASS... kah kah kah

nota:
mustahil kalau pun dah bunting
mesti boleh mencari hari dan tarikh yang lain
kenapa nak guna kan masa dan ketika ada persidangan
kenapa tidak hindar kerana lawatan ini dan konferen ini
telah lama di rancang kah kah kah


SEKARANG BARU JELAS MAKNA BERITA INI



nota:

mengikut wakileaks
di zaman dolah fail kes bunuh altantuya
telah dihantar ke meja mat mongol
dari maklumat wikileaks jelas dolah
dan anak menantu tahu kes bunuh ini
dari maklumat wikileaks
kita tahu dolah telah menggunkan fail ini
untuk memgagal isteri rosmah

kj telah menafikan ketika itu
tetapi 2 minggu lalu
wikileaks telah membuka kes ini

kerana itu kj tidak diberi jawatan

kerana ini juga kj sedang membodek mat mongol
bodek gila gila kerana kj akan kena tendang
kerusi di rembau akan diberikan kepad presiden cuepacs


LEPAS KENA TIBAI KENA SELAR PULAK




KAKI PUN OKAY



INDIVIDU PERTAMA HALANG HUDUD BUKAN KARPAL TAPI MAHATHIR, SELAR NIK AZIZ - minsider

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan, individu pertama yang menghalang kerajaan negeri Kelantan daripada melaksanakan hukum hudud adalah Mahathir Mohamad bukan Karpal Singh seperti mana didakwa bekas perdana menteri itu.

Kata Nik Aziz, kemungkinan Mahathir sudah lupa bahawa beliau telah menghantar surat amaran kepada kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran PAS daripada melaksanakan hukum hudud.

Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telah pun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993.

Ini berikutan dengan janji PAS untuk melaksanakan Hukum Hudud pada pilihan raya umum 1990.

Bagaimanapun hasrat untuk melaksanakan hukum hudud tidak dapat dilaksanakan kerana Mahathir telah menyekat pelaksanaannya, ia disekat melalui satu surat amaran dihantar kepada Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan.

“Seingat saya orang yang menghantar surat kepada kerajaan negeri Kelantan agar tidak melaksanakan hudud satu ketika dahulu namanya ialah Mahathir Mohamad bukannya Karpal Singh.

“Barangkali orang yang bernama Mahathir Mohamad ini sudah lupa, untuk tujuan mengingatkannya saya boleh tunjukkan surat itu, ia masih ada dalam simpanan saya,” kata Nik Aziz dalam laman Facebook beliau hari ini.

Semalam Dr Mahathir mendakwa pihak menang besar di sebalik pemilihan PAS hujung minggu lalu adalah tokoh-tokoh yang tidak hadir dan bukan ahli PAS khususnya Karpal.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… MULA MULA… LEBAI BENGALI KASI PUNTAU…. kah kah kah..

kah kah kah…INI NIK AZIZ PULAK KASI SELAR…. kah kah kah…

kah kah kah…MUKA EEE MUKA TAPAK KASUT … TEBAL DAN BERKARAT…. kah kah kah…

woit… KALAU BIAWAK KENA SELAR… BIAWAK PUN AKAN MERASA MALU…. kah kah kah..

kah kah kah… TETAPI ANAK LELAKI PANDDY KUTTY MUKA MACAM KULIT PANDDY …kah kah kah….

ANAK PANDDY KUTTY



LEBAI BENGALI MINTA EEE BERTAUBAT












KARPAL SINGH NASIHATKAN MADEY SUPAYA BERTAUBAT - mkini

Pengerusi DAP yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh menggesa Mahathir Mohamad supaya berkelakuan seperti seorang negarawan ulung dan menutup mulutnya.

Katanya, Mahathir yang sedang “meniti usia yang senja” sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya supaya bertaubat atas segala salah laku silamnya.

“Dia banyak buat kesalahan (semasa menjadi perdana menteri) dan sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya untuk bertaubat kerana banyak bersalah kepada negara dan rakyat,” katanaya.

“...Sebagai perdana menteri, dia sangat degil dan tidak sepatutnya berkelakuan seperti itu.”

Menurut Karpal lagi, Mahathir juga tidak sepatutnya campur tangan dalam hal ehwal Pakatan Rakyat.

Beliau mengulas komen dalam blog yang dimuat-naik oleh Mahathir semalam yang mendakwa Karpal sepatutnya gembira dengan barisan kepimpinan baru PAS yang dikatkan lebih rapat dengan DAP.

KAH KAH KAH
KAH KAH AKH
KAH KAH KAH


woit… PADAN MUKA…. kah kah kah

kah kah kah… KENA KUTUTK OLEH LEBAI BENGALI…. kah kah kah…

kah kah kah…. NAK BUAT MACAM MANA…. MASIH TAK SEDAR DIRI…. kah kah kah…

kah kah kah… KETURUNAN KAKI KELENTONG….. DAH TAK BOLEH DI NASEHATI… kah kah kah…

kah kah kah…. KAPIR YANG MAKAN BABI LAGI SEDAR DARI TUAN HAJI MAHATHIR ANAK LELAKI PANDDY KUTTY….kah kah kah

ANAK KUTTY