.

Khamis, 3 Ogos 2017

DIMANA JHO LOW MENYOROK SEKARANG








DIMANA

JHO LOW

MENYOROK

SEKARANG INI

SAPA BERI

LINDUNGAN

SAPA BERI

BANTUAN

BANI MELAYU

SILA TANYA

PARTI

KETUANAN 

MELAYU




---------------

SATU LAGI BUKTI JELAS







SATU LAGI

BUKTI ADA

KONSPIRASI

GLOBAL 

JATUHKAN 

NAJIB

Peguam Perancis sahkan Razak didakwa, kata persatuan sivil Malaysia

KUMPULAN persatuan sivil mendesak Malaysia bekerjasama dengan mahkamah Perancis dalam siasatan mereka terhadap Abdul Razak Baginda yang didakwa dengan pertuduhan jenayah berhubung urus niaga penjualan kapal selam Scorpene.

Dalam kenyataan bersama Suaram dan Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4), mereka berkata peguam Perancis William Bourdon mengesahkan Razak didakwa atas tuduhan “bersubahat dengan aktif dan pasif dalam rasuah” dan “penyelewengan harta korporat”.

Bourdon mengesahkannya kepada pengarah eksekutif Suaram dan C4, Sevan Doraisamy dan Cynthia Gabriel semalam, yang Razak didakwa pada 18 Julai.

Sevan berkata Bourdon memberitahu mereka yang hakim menyiasat ada kuasa untuk mendakwa tuduhan jenayah terhadap suspek yang didapati bersalah melanggar undang-undang Perancis.


Bourdon berkata kes itu juga tertakluk di bawah konvensyen anti rasuah OECD.

Peguam mereka berkata tidak sepatutnya wujud sebarang keraguan terhadap pendakwaan itu kerana Perancis mempunyai sistem mahkamah dua peringkat dan semua orang yang didakwa akan dibawa ke mahkamah lebih tinggi apabila inkuiri disiapkan.

Bourdon turut memberitahu Suaram dan C4 yang hakim menyiasat Roger LeLoire menulis 11 halaman penghakiman berasingan untuk pendakwaan Razak dan rasional tuduhan jenayah dikenakan terhadapnya.

Sevan berkata mereka mengalu-alukan perkembangan terbaru itu dalam inkuiri Scorpene yang diadakan di Tribunal deGrande Instance, di Paris.

“Kami ucap tahniah kepada hakim kerana kesungguhannya dalam mengendalikan kes itu dan membawa perkembangan baru kepada inkuiri itu, sejak lima tahun penyiasatan bermula,” katanya.

Sevan berkata pendakwaan terhadap Razak mengesahkan kebimbangan mereka yang rasuah besar berlaku dan jutaan duit pembayar cukai rakyat Malaysia diselewengkan menerusi pemerolehan urus niaga itu pada 2002.

Perancis mendakwa Razak atas tuduhan rasuah pada 2002 membabitkan penjualan kapal selam kepada Malaysia.

AFP melaporkan Razak didakwa di Perancis pada 18 Julai.

Perancis memulakan siasatan pada 2010 susulan aduan daripada Suaram sebagai kumpulan hak asasi Malaysia.

Suaram dan C4 berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menjalankan siasatan terhadap kes itu serta-merta, dan memalukan jika Malaysia tidak mengambil tindakan sementara Perancis sudah pun meneruskan kes itu dengan mendakwa beberapa individu berkaitan.

Sevan berkata pihak berkuasa Malaysia tidak boleh lagi terus berdiam diri mengenai urus niaga Scorpene, terutama dengan perkembangan terkini di Perancis.

Katanya, memandangkan pegawai dan perunding utama Malaysia dalam urus niaga itu didakwa dengan pertuduhan jenayah, ia menunjukkan berlaku rasuah antara sempadan besar-besaran berhubung kes berkenaan.

Razak merupakan penasihat kepada Najib semasa perdana menteri menjawat jawatan menteri pertahanan antara 2000 dan 2008.

Dalam tempoh tersebut, Najib menyelia perjanjian pembelian dua buah kapal selam Scorpene dan sebuah kapal selam jenis Agosta bernilai €1 bilion (RM5 bilion) dari unit limbungan kapal DCN Perancis, yang dikaitkan dengan Kumpulan Thales, sebuah syarikat teknologi pertahanan di negara itu.

Kerajaan Malaysia berkata kontrak itu bebas daripada rasuah.

Pasukan penyiasat di Perancis juga sedang meneliti dakwaan kononnya €114 juta dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd sebagai sebahagian daripada urus niaga tersebut. Syarikat tersebut pada masa itu dikawal isteri Razak.

Empat eksekutif industri pertahanan Perancis setakat ini didakwa sejak siasatan tersebut bermula. – 3 Ogos, 2017.


TUAN HAJI

RAZAK 

BAGINDA

IALAH 

PENASEHAT

NAJIB SEBLUM

TUAN HAJI 

ABDUL HADI

AMBIL ALIH

TUGAS INI

KAH KAH KAH


----------------

TANYA JANGAN TAK TANYA







TANYA

kpd wartawan2 ..sila tanya pendapat najib mengenai rancangan zahid hamidi utk merampas jawatan perdana menteri dari najib..zahid dilihat dikem najib, tp minta pertolongan mamakanda menteri tun m utk naik jadi perdana menteri..dasar melayu bagan, baling batu sembunyi di balik jamal banjar..

JANGAN TAK

TANYA

jamal banjar pun beriya2 nak naik menteri gantikan kj..kj sibuk sukan..bagi je gym 1malaysia kat kj, biar dia berlatih jd ahli sukan lari dlm guni bini..jamal pertahan najib, jamal pertahan zahid, tp zahid nak naik pm..ini betul2 resepi banjar pisau dua mata..terdesak duit resort hangus ke apa?? on 
MASUK PERANGKAP
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 3:35 PM





-------------------

SATU CADANGAN TERBAIK







CADANGAN

TERBAIK

Dulu orangramai komplen dalam malaysia banyak tak bagus, jadi orang umno kata pindah duduk negara lain. Lepas tu orangramai komplen harga ikan dan makanan laut naik, jadi orang umno kata makan daging ke, ayam ke. Sekarang orangramai komplen harga minyak petrol naik, jadi orang umno kata guna minyak rambut ke, minyak dhab ke hihihihi on 
KOS HIDUP SEMAKIN MAHAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 4:22 PM




---------------

NEGARA KAPIR BERKONSPIRASI




NEGARA

KAPIR 

LAKNAT

SINGAPURA

FRANCE

U.KINGDOM

SWITZERLAND

HONG KONG

DIKEPALAI 

OLEH LAKNAT

AMERIKA

RANCANG 

KONSPIRASI

UNTUK 

JATUHKAN

HAJI NAJIB 

PEMIMPIN 

ISLAM MELAYU

YANG WARAK

BERSIH & SUCI

WASPADA

RANCANGAN

JAHAT

AMERIKA











----------------

KONSPIRASI GLOBAL








CILAKA

AMERIKA

KES SCORPENE

RAZAK 

BAGINDA

MULA DI PARIS

INI KERJA

AMERIKA

INI SATU

KONSPIRASI

GLOBAL NAK

JATUHKAN

NAJIB 

CILAKA USA

BABI USA

GULAI BABI

AMERIKA

KAH KAH KAH








---------------------

PROPAGANDA FULUSIKOM









BERITA JUJUR

ISLAM HANYA

PROPAGANDA

SPRM akan senarai 10 jabatan kerajaan Kelantan berisiko rasuah

KOTA BHARU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan akan menyenaraikan 10 jabatan dan agensi kerajaan di negeri ini yang berisiko terbabit dengan gejala rasuah dan salah guna kuasa, pada Oktober depan.
Pengarahnya, Datuk Moh Samsudin Yusof berkata, pihaknya juga akan menyenaraikan 5 jabatan dan agensi kerajaan paling bersih daripada kesalahan rasuah dan salah guna kuasa.
“Jabatan dan agensi yang dikenal pasti berisiko terbabit dengan rasuah atau salah guna kuasa akan diminta memperbaiki kelemahan yang ada secepat mungkin,” katanya selepas majlis Ikrar Bebas Rasuah oleh Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Kelantan, semalam.

JELAS 

PERANAN

AGAMA DARI

ZAMAN 

BEZAMAN

MELEBONG

JUAL TAKUT 

UNTUK DAPAT

KUASA 

UNTUK DAPAT

FULUSSIKOM

KAH KAH KAH
----------------

KOS HIDUP SEMAKIN MAHAL









FACE BOOK


Khairul Fauzi Hj Muhammud added a post to the album: #revolusiminda.
21 hrs
Minyak naik lagi? Minggu ke 5 berturut2
Ayam RM8.50/kg
Kembung RM18/kg mlingkup ekonomi warga kota.. makcik felda rebus pucuk paku
Sallehudin Abdul Manan Ikan kembung patut RM2/kg jer. Kalau dah sampai RM18/kg, itu dah harga melampau2. Patut turunkan kabinet kayu tu sekarang, ganti kabinet baru.
Reply
1
21 hrs
Manage
Azahar Basteng Ghani jibby & Rose Nyanyi & nari lagu Aku Anak Kampung... na..na naa..ola la laaaa
Reply20 hrs
Manage
Kien Hong Durian ada naiktak?kikiki
Reply20 hrs
Manage
Rosman Tahir Pakcik felda boleh mati pucuk... Sebab pucuk semua makcik felda da rebus...
Reply
1
20 hrs
Manage
Zek Qudrat Farm Org jdt makan beras hancur la nampak gayanya 😄
Reply17 hrs
Manage
Mohd Mudzaffarudin Mohd Radzi Berlajar bersyukur.
Reply12 hrs
Manage
Muhd Nur Syaaban Apehal plk wrga "felda"???
Xsmua warga "felda" ska mkn " pcuk" k...#hdupmatibersamapas
Reply8 hrs
Manage
Muhd Nur Syaaban Bro elok ckit ckp org felda mti pcuk...fkir sblm lontarkn kata2...
Reply8 hrs
Manage
Khairul Fauzi Hj Muhammud Lama hilang mamat ni
Reply8 hrs
Manage
Muhd Nur Syaaban Bru klua srang...hahahaaaaa ape khbr shabat???
Reply6 hrs




---------------------