.

Isnin, 4 September 2017

APA HISHAMUDDIN RAIS KATA






APA

ISHAM RAIS

KATA



KENYATAAN AKHBAR

Merujuk kepada apa yang sedang berlaku dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang. Merujuk kepada wujudnya  perbezaan pandangan diantara beberapa sosok pimpinan PKR.

Perbezaan pendapat dalam parti politik, dalam NGO atau dalam apa sahaja badan atau persatuan adalah pekara biasa. Malah perbezaan pendapat wajib digalakkan untuk melahirkan percambahan pendapat.

Ini agak berbeza dari apa yang berlaku dalam PKR sekarang.

Perbezaan pendapat dan pandangan dalam PKR ini  telah , sedang dan akan mengganggu Pakatan Harapan  dalam saat dan masa yang amat kritikal - ketika  menghadapi PRU14.

Pada hemat saya perbezaan pendapat ini berpunca dari cara dan pendekatan atau method Ketua Umum PKR Saudara Anwar  Ibrahim mengendali dan mengurus pimpinan.

Contohnya: Dalam satu pekara yang sama Saudara Anwar Ibrahim telah memberi pandangan, memberi arahan yang berbeza-beza dari satu sosok kepada yang lain.  Misalnya kepada Si Polan A Saudara Anwar telah memberi  pandangan lain dari  yang diberi kepada kepada Si Polan B. Dan agak berbeza juga dari yang diterima oleh Si Polan C.

Ini menimbulkan kekeliruan. Buktinya apa yang sedang berlaku sekarang dalam agenda memutuskan kerjasama  PKR dengan Parti Islam PAS.

Cara  atau method  dan pendekatan memimpin  saperti ini  tidak baik. Ianya  tidak melahirkan keputusan yang kompak dan tuntas. Hasilnya ialah cerai  berai.

Wajib disedari bahawa Najib memenjarakan Anwar untuk tujuan menafikan PKR pimpinan dan buah fikir anAnwar.  Penjara telah memisahkan Anwar dari nadi fikrah rakyat yang sentiasa berubah dan bergerak setiap detik.

Penjara telah memustahilkan Anwar dari dapat  membuat keputusan dan mengeluarkan pandagan tentang politik harian yang betul dan tepat.

Dalam penjara Saudara Anwar tidak menerima semua pandangan dengan jelas. Dalam penjara maklumat sampai terputus-putus. Pengalaman dalam penjara membuktikan bahawa maklumat yang sampai bukan saja tidak tuntas malah ada kemungkinan dimasuki oleh aji-no-moto.

Dalam penjara kita memiliki masa yang banyak. Justeru kita boleh membaca. Kita boleh menulis. Malah berangan-angan dan berkhayal dalam penjara bukan satu jenayah. Ngelamun dan bernostalgia juga boleh dilakukan tanpa gangguan dalam penjara.

Pada hemat saya apa yang wajib dilakukan oleh Saudara Anwar Ibrahim ialah menulis, berfikir, menulis dan berfikir.

Menulis dan berfikir tentang padangan dan teori  dan falsafah politik yang wajib diajukan oleh dirinya kepada rakyat Malaysia.

Antonio Gramci seorang ahli Parlimen Parti Komunis Italy mengeluarkan Prison Notebooks - hasil dari penjara. Menjadi rujukan ilmu hinnga ke hari ini.

Tan Melaka dari Parti Komunis Indonesia melahirkan  Madilog dan buku Dari Penjara Ke Penjara - hasil dari penjara. Menjadi rujukan ilmu hingga ke hari ini.

Nelson Mandela juga juga saorang komunis dari Afrika Selatan yang  melahirkan A Long Walk To Freedom- hasil dari penjara. Menjadi bacaan wajib untuk aktivis politik hingga ke hari ini.

Atau saperti Kim Chi Ha - saorang patriot kiri dari Korea Selatan terus menulis puisi dari dalam penjara. Menjadi rujukan seni hinnga ke hari ini.

Anwar Ibrahim wajib sedar tentang Julai 2018. Pada hari itu Anwar wajib  telah bersedia dengan magnum opus dari dirinya  untuk dihadiahkan kepada rakyat Malaysia pada Julai 2018.

Magnum opus Anwar Ibrahim ditunggu oleh rakyat. Rakyat tidak mahu lagi mendengar  kesah dirinya  disepak atau dirinya dibogelkan atau dirinya dihina. Zaman kesah itu telah tamat.

Hishamuddin Rais
Senin 4/September/2017







-----------------

APA MALAYSIAKINI KATA




APA PORTAL

M'KINI KATA

Maklumat diterima Anwar ditambah Ajinomoto

ULASAN I Merujuk kepada apa yang sedang berlaku dalam PKR sekarang, wujudnya perbezaan pandangan di antara beberapa sosok pimpinan parti itu.

Perbezaan pendapat dalam parti politik, NGO atau dalam apa sahaja badan atau persatuan adalah perkara biasa. Malah perbezaan pendapat wajib digalakkan untuk melahirkan percambahan pendapat. Ini agak berbeza daripada apa yang berlaku dalam PKR sekarang.

Perbezaan pendapat dan pandangan dalam PKR ini telah, sedang dan akan mengganggu Pakatan Harapan (HARAPAN) dalam saat dan masa yang amat kritikal - ketika menghadapi PRU14.

Pada hemat saya perbezaan pendapat ini berpunca daripada cara dan pendekatan atau metode Ketua Umum PKR, saudara Anwar Ibrahim mengendali dan mengurus pimpinan.

Contohnya: Dalam satu perkara yang sama saudara Anwar Ibrahim telah memberi pandangan, memberi arahan yang berbeza-beza dari satu sosok kepada yang lain.

Misalnya kepada si polan A Saudara Anwar telah memberi pandangan lain daripada yang diberi kepada si polan B. Dan agak berbeza juga daripada yang diterima oleh si polan C.

Agenda kerjasama PKR-PAS

Ini menimbulkan kekeliruan. Buktinya apa yang sedang berlaku sekarang dalam agenda memutuskan kerjasama PKR dengan Parti Islam, PAS.

Cara atau metode dan pendekatan memimpin seperti ini tidak baik. Ia tidak melahirkan keputusan yang kompak dan tuntas. Hasilnya ialah cerai-berai.

Wajib disedari bahawa Najib memenjarakan Anwar untuk tujuan menafikan PKR pimpinan dan buah fikiran Anwar. Penjara telah memisahkan Anwar dari nadi fikrah rakyat yang sentiasa berubah dan bergerak setiap detik.

Penjara telah memustahilkan Anwar dari dapat membuat keputusan dan mengeluarkan pandangan tentang politik harian yang betul dan tepat.

Dalam penjara Saudara Anwar tidak menerima semua pandangan dengan jelas. Dalam penjara maklumat sampai terputus-putus. Pengalaman dalam penjara membuktikan bahawa maklumat yang sampai bukan saja tidak tuntas malah ada kemungkinan dimasuki oleh Ajinomoto.

Dalam penjara kita memiliki masa yang banyak. Justeru kita boleh membaca. Kita boleh menulis. Malah berangan-angan dan berkhayal dalam penjara bukan satu jenayah. Mengelamun dan bernostalgia juga boleh dilakukan tanpa gangguan dalam penjara.

Pada hemat saya apa yang wajib dilakukan oleh saudara Anwar Ibrahim ialah menulis, berfikir, menulis dan berfikir.

Menulis dan berfikir tentang pandangan dan teori dan falsafah politik yang wajib diajukan oleh dirinya kepada rakyat Malaysia.

Antonio Gramci seorang ahli parlimen Parti Komunis Itali mengeluarkan Prison Notebooks - hasil dari penjara. Menjadi rujukan ilmu hingga ke hari ini.

Tan Malaka dari Parti Komunis Indonesia melahirkan Madilog dan buku Dari Penjara Ke Penjara - hasil dari penjara- menjadi rujukan ilmu hingga ke hari ini.

Nelson Mandela juga juga seorang komunis dari Afrika Selatan yang melahirkan A Long Walk To Freedom- hasil dari penjara. Menjadi bacaan wajib untuk aktivis politik hingga ke hari ini.

Atau seperti Kim Chi Ha - seorang patriot kiri dari Korea Selatan terus menulis puisi dari dalam penjara. Menjadi rujukan seni hingga ke hari ini.

Anwar Ibrahim wajib sedar tentang Julai 2018. Pada hari itu Anwar wajib telah bersedia dengan Magnum Opus daripada dirinya untuk dihadiahkan kepada rakyat Malaysia pada Julai 2018.

Magnum opus Anwar Ibrahim ditunggu oleh rakyat. Rakyat tidak mahu lagi mendengar kisah dirinya disepak atau dirinya dibogelkan atau dirinya dihina. Zaman kisah itu telah tamat.








------------------

APA MEDIA KATA





APA MEDIA

KATA


Anwar punca PKR berpecah sehingga jejaskan Pakatan, kata aktivis


Amin Iskandar


CARA Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengurus kepimpinan semenjak dipenjarakan punca mengapa parti itu berpecah teruk hari ini sehingga menjejaskan Pakatan Harapan (PH), kata aktivis sosial Hishamuddin Rais.

Bekas pemimpin gerakan mahasiswa era 70-an itu berkata, walaupun perbezaan pendapat dirayakan dalam demokrasi, apa yang berlaku dalam PKR hari ini akan mengganggu Pakatan Harapan pada saat dan masa kritikal menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Pada hemat saya perbezaan pendapat ini berpunca dari cara dan pendekatan atau method Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengendali dan mengurus pimpinan,” katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insight.

“Contohnya: Dalam satu perkara yang sama Anwar memberi pandangan, memberi arahan yang berbeza-beza dari satu sosok kepada yang lain.


“Misalnya kepada Si Polan A Anwar telah memberi  pandangan lain dari yang diberi kepada kepada Si Polan B. Dan agak berbeza juga dari yang diterima oleh Si Polan C.”

Hishamuddin yang merupakan narasumber kepada Bersih 2.0 mengulas pergolakan terbaru PKR dalam isu kerjasama dengan PAS.

Menurut Hishamuddin, pendekatan kepimpinan Anwar yang memberikan arahan berbeza kepada setiap pemimpin bukanlah satu pendekatan baik.

“Cara atau method dan pendekatan memimpin seperti ini tidak baik. Ianya tidak melahirkan keputusan yang kompak dan tuntas.

“Hasilnya ialah cerai berai,” kata Hishamuddin yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 2001 kerana menyokong gerakan reformasi anjuran Anwar.

Anwar pada Sabtu mengeluarkan kenyataan bagi menenangkan penyokong PKR dalam isu kerjasama dengan PAS.

Disebabkan kenyataan Anwar tidak begitu jelas, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengeluarkan “tafsirannya” mengenai apa yang beliau fahami.

Sementara itu,  peguam PKR Latheefa Koya juga mengeluarkan tafsirannya mengenai kenyataan Anwar melalui laman sosial Facebook.

Hishamuddin berkata, disebabkan Anwar berada dalam penjara, maklumat diperolehinya terhad bagi membuat keputusan politik yang tepat.

“Penjara memustahilkan Anwar daripada dapat membuat keputusan dan mengeluarkan pandangan tentang politik harian yang betul dan tepat.

“Dalam penjara maklumat sampai terputus-putus. Pengalaman dalam penjara membuktikan bahawa maklumat yang sampai bukan saja tidak tuntas malah ada kemungkinan dimasuki oleh ‘aji-no-moto’,” katanya.

Katanya, daripada terus menyebabkan PKR berpecah belah sehingga menjejaskan PH, Anwar seharusnya memanfaatkan masa lapangnya untuk membaca, menulis dan berfikir untuk melahirkan magnum opus yang dapat memberikan manfaat kepada rakyat Malaysia.

Magnum opus merupakan istilah Latin merujuk kepada karya besar atau karya agung.

Dengan berfikir dan menulis, Hishamuddin percaya Anwar boleh meninggalkan rujukan ilmu yang berguna sepanjang zaman seperti Prison Notebooks yang ditulis oleh ahli politik Itali, Antonio Gramci atau Madilog dan Dari Penjara ke Penjara oleh Tan Malaka dari Indonesia, atau sekurang-kurangnya menulis puisi Kim Chi Ha di Korea Selatan

“Nelson Mandela juga juga seorang komunis dari Afrika Selatan yang  melahirkan A Long Walk To Freedom- hasil dari penjara. Menjadi bacaan wajib untuk aktivis politik hingga ke hari ini.

“Anwar Ibrahim wajib sedar tentang Julai 2018. Pada hari itu Anwar wajib  telah bersedia dengan ‘magnum opus’ dari dirinya untuk dihadiahkan kepada rakyat Malaysia pada Julai 2018.

“Magnum opus Anwar Ibrahim ditunggu oleh rakyat. Rakyat tidak mahu lagi mendengar kisah dirinya disepak atau dirinya dibogelkan atau dirinya dihina. Zaman kisah itu sudah tamat,” katanya. – 4 September, 2017.




---------------

ASAL USUL AJI NO MO TO






 Kesah pelik 

yang benar
Cherita ini  hanyalah khayalan semata mata dan langsong tidak ada kena mengena dengan sesiapa pun baik yang telah hidup atau pun yang telah mati KECHUALI beberapa orang sahaja.

Ada pun Mukim Perupok di daerah  Bachok , Kelantan amatlah terpenchil pada tahun awal 1960an walaupun jaraknya  Kota Bharu tak sampai 20 batu.Masa itu terdapat satu keluarga Inggeris yang tinggal di Pantai Damat di Mukim Perupok.Ini merupakan kali kedua mereka tinggal di Bachok..ahli2 Anthropology  suami isteri.

Pada Hari Raya Haji..Mat Salleh laki bini berkunjong ke tempat lembu di korban. Pada masa itu hanya se ekor di tumbangkan.Kawasan pantai agak jarang lembu. Harga pada masa itu hanya lah RM18 sebahagian dan itu pun di kira lembu besar.

Pak Haji Durani sedang sibuk memotong daging dan Mat Salleh laki bini itu pula sibuk tangkap gambar.

Pak Haji Durani pula ashek posing semasa memotong tulang rusok lembu untok di masak singgang.Kerana mungkin kepenatan serta hulu kapak pun sudah lichin akibat terpalit lemak...dengan tak semena mena Pak Haji Durani telah menakik tulang keras. Mata kapak telah tergelinchir dan terpotong ibu kakinya...Pak Haji  Durani jatoh pengsan
Malang tidak berbau...kata orang. Adohai sedeh !!!

Mujorlah rawatan kechemasan diberikan oleh ke dua dua Mat Salleh itu.Namun ibu kaki kanan Pak Haji Durani tak dapat di chantum semula kerana jauh dari hospital.

Orang2 kampong Pantai Damat ,Perupok semua nya mengikuti   setiap langkah Mat Salleh  laki bini mengubati luka Pak Haji Durani.

Sesedarnya Pak Haji Durani dari pengsan maka berkatalah Mat Salleh itu kepadanya dengan menggeleng geleng kesedehan..

""I am sorry  Haji.You have lost your toe""....tapi Pak Haji Durani maseh kebingongan.Lantas Mat Salleh berkata dengan bahasa mudah...

"Haji ! No more Toe""....Orang orang kampong mendengar kata ungkapan Mat Salleh itu.

Semenjak dari Hari Raya Haji tahun 1962....Orang kampong semuanya ikut kata kata Mat Salleh  kepada Pak Haji Durrani dan menggelarnya: 
                
             HAJI    NO    MORE    TOE     !!!! 

Kejadian ini telah didengar oleh  Kiyaki Kabushi seorang Jepun yang ketika itu sedang membuat kajian tentang ulat bulu untuk Yodo Nippon Gungtaiya. Bila Kabushi pulang ke Kyoto  Si Mamat Jepun ini telah menggunakan nama  Haji Durrani yang telah di Jepunkan  untuk menjadi - Aji  No Moto. 

Maka dari sinilah asal usul aji no moto. Amin.


----------------------

BERITA JAHAT YANG BAIK









INI BERITA

JAHAT YANG

BAIK

BILA USA

SERANG

KOREA UTARA

DUNIA JADI

KACAU BILAU




North Korea's latest nuclear test reflects failure of Trump's bellicose rhetoric

Donald Trump responded to North Korea’s sixth nuclear test by turning on one of Washington’s closest allies in the region, South Korea, blaming it on Seoul’s policy of “appeasement”.
Pyongyang’s rhetoric and actions leading up to the test have been aimed at the US, however, and detonation of the most powerful nuclear device the regime has built so far reflects the failure of any remaining hope Trump might have had that his own bellicose rhetoric would work as a deterrent.


Mattis on North Korea: any threat to US will be met with 'massive military response

The US defence secretary warned North Korea that any threat to the US or its allies would be met with a “massive military response” on Sunday, as the Trump administration scrambled to respond to Pyongyang’s claim it has tested a powerful hydrogen bomb that can be loaded on to an intercontinental ballistic missile.
“We are not looking to the total annihilation of a country, namely North Korea,” said James Mattis, speaking outside the White House, but “we have many options to do so”.
BILA ADA

KACAU BILAU

MASA TERBAIK

UNTUK 

RAKYAT DUNIA

BANGUN

MELAWAN

REJIM BONEKA

AMERIKA

----------------------

KONSPIRASI AMERIKA







CILAKA

AMERIKA

TEKAN NAJIB

PEMIMPIN

MELAYU

ISLAM YANG

WARAK


Trump bakal tekan Najib beli senjata AS, kata diplomat veteran

 | September 4, 2017
Bekas duta Malaysia ke Kanada berkata Trump hanya mahu mengimbangi kuasa dan pengaruh AS di rantau Asia Timur.





PETALING JAYA: Seorang diplomat veteran menyifatkan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengundang Najib ke Rumah Putih minggu depan antara lain kerana mahu mengawal “kemesraan ketara” perdana menteri dengan China kebelakangan ini.
Di sebalik dakwaan pihak tertentu undangan itu berkaitan dengan usaha menangani isu Korea Utara dan keganasan, Dennis Ignatius percaya Trump hanya mahu mengimbangi kuasa dan pengaruh AS di rantau Asia Timur dengan memfokus hubungan Malaysia-China pada masa sekarang.


PATUTLAH

DOJ BUKA

KESAH BARU

BABI KAU

AMERIKA

KAH KAH KAH


---------------------

SURUHAN JAYA DIRAJA






PERLUKAH

SURUHAN

JAYA DIRAJA

PEMBUNUHAN

AMINUL

RASHID

Ketua polis negara bersara esok

KHALID Abu Bakar akan menamatkan perkhidmatannya secara rasmi sebagai ketua polis negara pada satu majlis serah terima tugas di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol) esok.

MENGAPA

POLIS KITA

TAK TANGKAP

JHO LOW





----------------------

APA DIA MAT DURIAN?








SIAPA DIA

MAT DURIAN?

DIMANA

DUSUN ITU?






-----------------------

TETIBA - NAJIB BUKAN PENCURI




FACE BOOK

Kehebatan Najib Tiada Tolok Bandingannya.


141 Comments
Comments
Soleh Arman Khai Macam cilaka semuanya.. Memalukan org muslim.. Sbb kerana tembolok sangup putar belit. Sedih betul nak jawab pada kawan2 non muslim bila tanya pemimpin islam dlm malaysia.. Aku nk jawab appaaaaa... Ternyata yg pm tu islam.. X mampu tepis bila kawan 2 hina islam. 😭😭😭😭😭
LikeShow more reactions
Reply
21
10 hrs
Manage
Saiful Zahari Ntahlah kenapa bila aku tgk muka najis ni dn bininya yg jelita terasa mcm nk bagi penyepak je...menyampah taraf dewa da..
LikeShow more reactions
Reply
23
10 hrs
Manage
Ree Shaa Curi shampoo 1botol kena penjara, curi 2.6b dn24j,1saat pun x kna tahan
LikeShow more reactions
Reply
10
9 hrs
Manage
Tingkir Ti Makamah umno opo nak di kato....masuklah umno walaupon.anda jadi pencuri dan penipu serta perompak pengkianat srkalipon makanah tidak aksn jatuhkan hukuman pada anda....
LikeShow more reactions
Reply
11
10 hrs
Manage
Габриэль Жюстин Aik..klo bukan pnjawat awam, habis tuu apa!??pnjawat swasta kew!!!??kew nak tukar nama jd PENYAMUN AWAM..!!klo sultan2 & agong, aku boley paham lg ..tp pm sekoqq nie yg pegang duit negara, yg uruskan negara serta rakyat2 sekalian bkn pnjwt awam kew!?memang dh parah msia nie...ntah sapa la yg ada kuasa yg boley siasat najib nie!?
LikeShow more reactions
Reply
4
5 hrs
Manage
Mohamad Amirudin Org yg keje penjawat awam bgtaw aku yg jawatan tertinggi dalam penjawat awam adalah ketua setiausaha negara. Bukan perdana menteri, bukan timb perdana menteri. nak dpt keje penjawat awam kene masuk interbiu sume bagai, kabel bagai, mcm2 lg. Then diorg pencen umor 63.. najib plak pm, xde interbiu bagai.. just perlu menang pilihan raya jerr. N die akan pencen next pru



---------------