.

Selasa, 2 Ogos 2016

HARGA MINYAK JATUH LAGI





HARGA MINYAK

JATUH ERTINYA

EKONOMI DUNIA

MERUNDUM

ATAU 

KONSPIRASI

USA/SAUDI

TEKAN RUSIA





The Price Of Oil Is Crashing Again, And That Is Very, Very Bad News For The U.S. Economy


This wasn’t supposed to happen.  The price of oil was supposed to start going back up, and this would have brought much needed relief to economically-depressed areas of North America that are heavily dependent on the energy industry.  

Instead, the price of oil is crashing again, and that is really bad news for a U.S. economy that is already mired in the worst “recovery” since 1949.  

On Monday, U.S. oil was down almost four percent, and for a brief time it actually fell below 40 dollars a barrel.  Overall, the price of oil has fallen a staggering 21 percent since June 8th.  

In less than two months, the “oil rally” that so many were pinning their hopes on has been totally wiped out, and if the price of oil continues to stay this low it is going to have very seriously implications for our economy moving forward.



----------------

BETUL KE BERITA INI?






BETUL KE

BERITA INI?


TENTERA AMERIKA
Ptg tadi saya terserempak puluhan tentera amerika latihan bersama di hutan simpan panti,kota tinggi johor. Lengkap kereta kebal dll.baru masuk hari ni.lebih 10 kereta perisai.. Sdgkan DOJ usa sdg pegang kertas pertuduhan MO1 Apa komen? on TURUN DAN TANGKAP
Publish | Delete | Spam
Muhammad Adam
on 8/2/16




---------------

CALON TETAP PM MALAYSIA








SILA BERITAHU

CALON TETAP


PM MALAYSIA

KU LI HAMZAH

JANGAN 

PERASAAN

MO-1 BUKAN DIA

FBI TAK CARI 

KU LI

KELING BOTOL

PUN TAK LAGI

CARI KU LI



---------------

BERITA BAIK DIDENGAR



DALAM HIDUP

INI DIPANGGIL

BERITA SEDIH

YG GUMBIRA


Zam dedahkan Utusan sedang 'sakit'

Bekas ketua pengarang Kumpulan Utusan Melayu, Zainuddin Maidin yang popular dengan panggilan Zam mendedahkan bahawa syarikat akhbar berbahasa Melayu itu sedang 'sakit'.
Dalam blognya, Zainuddin memetik kenyataan Presiden Kelab Veteran Utusan Melayu(KVUM),  Raja Ahmad Niza yang menyeru supaya langkah segera diambil bagi menyelamatkan Utusan Melayu (Utusan Malaysia) yang sedang berada dalam keadaan 'sakit'.
"Ini adalah berikutan kegagalan syarikat itu membayar gaji mengikut jadualnya kepada kakitangan termasuk para wartawan sebaliknya akan di bayar lewat iaitu pada 5 Ogos ini.
"Mereka telah diberitahu menerusi suatu surat pekeliling Pengarah Urusan Kumpulan Utusan Melayu,  Mohd Noordin Abbas bertarikh 21 Julai 2016," petik Zainuddin sambil memuat naik satu memorandum pekeliling berkenaan apa yang dikatakan Raja Ahmad.
Mengulas lanjut, Zam memberitahu, Raja Niza dalam tulisannya di Buletin Suara Keramat iaitu suara kumpulan whatsapp bekas-bekas wartawan Utusan Melayu telah menyatakan anggota KVUM seramai 271 orang amat bersimpati dengan kesulitan yang dihadapi oleh pekerja-pekerja Utusan akibat kelewatan pembayaran gaji itu.
"Kalau peha kanan dicubit, peha kiri terasa sakitnya. Peha kiri itu adalah KVUM." kata Raja Ahmad, dipetik Zam.
Kesakitan ini, kata Raja Niza, memerlukan 'doktor pakar' untuk mengubati atau membedahnya kerana dikhuatiri akan bertambah teruk.
"Kami juga bersimpati dengan pengurusan Utusan sekarang kerana diserkup oleh suasana yang terpaksa dihadapinya.
"Penyelesaian jangka pendek dan panjang perlu dicari dengan segera kerana masa tidak pernah menunggu kita," katanya lagi.
Dalam pada itu, Raja Niza memberitahu, KVUM akan menghantar memorandum kepada Utusan yang mengandungi cadangan langkah pemulihan syarikat itu yang diharapkan tidak akan disalah ertikan.
Malaysiakini sedang cuba untuk pihak pengurusan syarikat tersebut untuk mendapatkan pengesahan mengenai pendedahan Zam ini.
Malaysiakini juga akan menghubungi Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) Utusan Melayu, Taufek Razak untuk menyatakan pendirian kesatuan mengenai hal ini.
AKHBAR TIPU

KELENTONG

PUTAR ALAM

KAKI BODEK

ALAT MESIN

GEROMBOLAN

TIPU MELAYU

JUAL MELAYU

AKHIR PUPUS

KONON ANTICINA

TAPI SEDUT

LENDIR CUKONG

PADAN MUKA

WAJIBLAH

GUMBIRA BILA

MUSUH SAKIT

MAKIN TENAT

KAH KAH KAH


------------

JEMPUTAN KENDURI DAPUR JALANAN







KENDURI RAYA

SEMUA JEMPUT
BUKAN AHAD INI
AHAD DEPAN
JANGAN DATANG
DENGAN TANGAN KOSONG
BAWALAH APA
YANG PATUT

-----------

SHAHIDAN SOKONG SIAPA?






HUBAYA

HUBAYA

APA KATA

SHAHIDAN


KOMENTAR
berita telah pecah
gambar telah viral
puluhan ribu telah datang mendengar
ceramah kempen jatuhkan najib
di perlis
di kedah

ahli gerombolan berasak asak datang
semua nak dengar
apa kata mahathir
apa kata mukhriz
apa kata muhyiddin

maka mustahil dilarang
mustahil diambil tindakan
mustahil dihadap lembaga displin

maka keluar kenyatan ini
untuk mereda keadaan

ombak anti najib
ombak mahu najib undur
makin mengampuh



Ahli Umno bebas hadir program pembangkang, kata Shahidan

 | August 2, 2016
Bagaimanapun, ketua Umno Perlis itu menyeru ahli supaya sayangkan parti





KANGAR: Umno Perlis tidak melarang anggotanya mendengar ceramah atau kempen mana-mana pihak di negeri ini, namun mereka dilarang terlibat dengan penganjurannya, kata Pengerusi Badan Perhubungannya, Shahidan Kassim.
Beliau berkata tindakan disiplin akan diambil ke atas ahli parti yang didapati terbabit menganjur ceramah atau berkempen untuk pembangkang.
“Saya ingin mengingatkan ahli-ahli Umno supaya tidak melanggar disiplin sebaliknya meletakkan kepentingan parti melebihi kepentingan diri,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat perhubungan negeri malam tadi.
Shahidan mengulas dakwaan ramai ahli Umno menghadiri ceramah bekas perdana menteri Mahathir Mohamad di Arau pada malam Khamis lepas.
“Ahli Umno mesti meletakkan disiplin mereka pada tahap tertinggi, sayang dan cintakan parti kerana Umno satu-satunya parti yang terbukti memperjuangkan bangsa, agama dan meletakkan negara pada tahap kukuh,” katanya.
Sehubungan itu, Shahidan mahu pemimpin parti lebih kerap mendampingi rakyat, menyelami masalah dan membantu mereka menyelesaikannya.

WOIT

SHAHIDAN 

BELAH MANA

SOKONG NAJIB

ATAU

SOKONG MADEY

SAJE TANYA

JANGAN MARAH

------------

SULTAN MELAKA TIDAK DICARI FBI




SILA BERITAHU

SULTAN MELAKA

MO1 BUKAN

MELAKA ONE

BAGINDA BOLEH

BERSEMAYAM

BERSIRAM

BERSANTAP

BERKHALWAT

TAPI JANGAN

BERTOGEL




--------------

GEROMBOLAN AKAN REBAH






BILA SABAH

BERUBAH

GEROMBOLAN

AKAN REBAH





Hasrat Shafie Apdal perjuang hak autonomi Sabah disokong

Hasrat bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Shafie Apdal untuk bekerjasama dengan parti-parti pembangkang bagi memperjuangkan hak autonomi dan pembaharuan institusi di Sabah disambut baik.
Pengerusi DAP Sabah, Stephen Wong berkata perjuangan politik Shafie adalah selaras dengan matlamat DAP untuk memelihara kepentingan negeri itu agar tidak lagi dianaktirikan oleh kerajaan BN seperti yang terjadi sebelum ini.
“DAP selama ini sentiasa berusaha keras untuk memastikan Sabah dan Sarawak dilayan sama rata dengan negeri-negeri lain dalam Persekutuan, malah antara parti yang paling tegas menuntut hak autonomi untuk kedua-dua negeri itu.
“Jadi kami (DAP Sabah) benar-benar mahu bekerjasama dengan Shafie dan semua pihak yang setuju dengan objektif untuk membawa perubahan di Sabah,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Ahli Parlimen Sandakan itu, beliau sebelum ini telah membentangkan usul dan rang undang-undang persendirian di Parlimen untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi mengiktiraf Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi yang setaraf dengan Semenanjung.
Malah katanya, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Tanjong, Chan Foong Hin juga pernah membentangkan rang undang-undang persendirian bagi mengembalikan perkongsian sama rata Sabah di negara ini.
“Walaupun ahli-ahli Parlimen dan Dun DAP lantang menyuarakan hak Sabah dan Sarawak, ia tidak mendapat sokongan dari wakil-wakil BN. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa BN tidak ikhlas dalam memperjuangkan kepentingan dua negeri itu,” lapor Roketkini.
Sehubungan itu, Stephen menggesa semua parti politik yang senada dengan perjuangan tersebut untuk bekerjasama bagi menjatuhkan kerajaan BN berikutan ia adalah satu-satunya cara bagi membawa perubahan menyeluruh di Sabah dan Sarawak.
“Sebagai wakil rakyat dari Sabah, kita harus meletakkan kepentingan rakyat Sabah sebagai matlamat utama agar mereka tidak lagi dilayan secara tidak adil oleh kerajaan BN,” ujarnya.
Shafie yang juga bekas Naib Presiden Umno sebelum ini mengumumkan keluar dari parti itu setelah keahliannya digantung kerana lantang mengkritik kepimpinan Najib yang dipalit pelbagai skandal kewangan.
Ahli Parlimen Semporna itu bagaimanapun berkata beliau mahu terus berjuang untuk memelihara kepentingan rakyat Sabah di peringkat nasional.

RAKYAT SABAH

MAKIN SEDAR

MAKIN BERANI

TUNTUT HAK

DIRI SENDIRI



--------------

BERITA BAIK UNTUK PAKATAN






DAH LONGGAR

INI BERITA 

AMAT BAIK


Sokongan ahli Umno di Perlis dan Kedah semakin longgar, kata Mahfuz

02 Ogos 2016
Pendedahan isu-isu semasa  dan mesej untuk mewujudkan parti baharu yang akan diasaskan oleh  Mahathir Mohamad kini dapat disampaikan dengan jelas kepada orang kampung di Arau dan Jerlun, kata Pengerusi Penyelaras Gerakan Selamatkan Malaysia Negeri Kedah  Mahfuz Omar.
Beliau berkata, kebanjiran ribuan penyokong di Majlis 'Bicara isu-isu Semasa' di Arau pada 28 Julai  dan Majlis Rumah Terbuka Mukhriz Mahathir di Jerlun pada 29 Julai lalu, membuktikan ahli akar umbi parti itu menyokong bekas pemimpin utama dari utara tanah air itu.
Malah katanya lagi, ia bukan sahaja berkisar mengenai isu 1MDB yang diperjuangan  Mahathir semata-mata, bahkan pemecatan Mukhriz dan  Muhyiddin Yassin serta pengantungan  Mohd Shafie Apdal juga dianggap sebagai isu nasional yang harus diberi perhatian oleh ahli akar umbi parti di dua negeri itu.
"Kali ini kita dapat lihat ribuan yang hadir untuk mendengar mesej yang akan disampaikan oleh bekas-bekas pemimpin Umno ini memang luar biasa.
"Mesej kepada orang Umno di kampung-kampung itu sudah sampai. Mereka kini memahami kenapa perlu diwujudkan parti baharu yang akan diterajui oleh bekas pemimpin Umno itu,"ujarnya kepada Malaysia Dateline.

DAH LONGGAR

DAH LOHE

TAK KETAT

INI KE SEBAB

RAMAI GI DANOK

SAJE TANYA

JANGAN MARAH

------------

SUNNI SHIAH PERSOALAN BODOH




52 PERSEN PUN XLEH
Apa laa ko nie bodo ngat aihhh.. cuba pikiaq pakai akai skit.. trg2 syiah 6 persen jaa kat syria.. woiii.. 6 persen nak watpa.. 52 persen kat msia pon xleh wat apa lg.. nie 6 persen.. on SULTAN EDORGAN


in response to erdogan cuba dikudeta..rakyat bangun membela.. hisham menolak erdogan umat islam syria dibunuh bashar syiah laknat.. hisham bela pulak bashar syiah. hisham samakn erdogan dgn najib rosmah. ini keterlaluan i suspek hisham at least pro syiah yg nenyusup. hati2 dgn hisham tq, by Anonymous.
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 8/2/16

KANFIUS KANFIUS
syiah itu melawan, melawan penguasa2 ISLAM yang membunuh keturunan nabi.macam ne ada org yg kata bersusur galur nabi tp tidak melawan bila keluarga dibunuh.macam mane ada org mengaku umat muhammad sedangkan cucu muhammad sendiri kena bunuh dengan islam.

kanfius kanfius.

yg maha benar lagi maha betul lagi maha suci itu cuma la al saud and family je..oh ya..mesir tak aman selepas morsi digulingkan. morsi digulingkan selepas morsi mendoakan kehancuran israel, kemudian israel membocorkan hal rahsia perjanjian perdagang mesir israel di koran terkemuka israel dan diterbitkan dinew york time juga.el sisi kepala tentera didanai oleh kaum2 kaya dari negara minyak arab saudi.

baca juga tulisan bro tt mengenai siapa tentera2 mesir ni.mereka adalah tokey2 kaya yg mempunyai bisnes dlm negeri mesir..dan tokey2 ini juga adalah kawan2 mubarak..tak caya tak pe..sila cari sendiri.kalo malas, tunggu dan cari artikel tukar tiub..kalo tak faham gak, jampikan laptop dan empuk atas kepala..moga2 ilmu dlm on SULTAN TURKI YANG BARU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 8/1/16

BANTAH MELAUI HUJAH
Soal sunnah ke syiah itu adalah persoalan BODOH. Apa jadinya kalau sunnah kata syiah sesat masuk neraka; syiah kata sunnah sesat masuk neraka? Hasilnya semua umat Islam masuk neraka. Kalau semua masuk neraka baik kejar duniawi hahaha. Semenjak ustaz ustazah kita menjadi semakin Arab, semakin menjadi jadi polarisasi agama di negara ini. Semakin ramai orang yang mengaku Islam menjadi elstrimis agama. 

Membezakan sesama Islam menurut aliran fahaman itu adalah contoh ekstrimisme agama. Bila kita melabelkan mereka sebagai pro ISIS terus mereka melatah mengatakan ISIS itu sesat. Tetapi pejuang ISIS yakin perjuangan mereka betul, yang melabelkan mereka sesat itulah tang sebenarnya sesat. Jadi siapa yang sesat? Kedua dua berhukum berlandaskan nas2 serta dalil2. 

Begitu juga nampaknya disini, apabila saudara TT memberi komentar terus dilabel syiah. Kalau benar2 berilmu, bantah melalui hujah bukannya melabel. Islam apakah yang orang2 ini amalkan? Ataupun mungkin tok guru yang mengajar berserta on SULTAN TURKI YANG BARU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 8/1/16



-----------

KAK MAH KENCING BERDIRI




KAK MAH KENCING BERDIRI


kak mah ni kalo kencing berdiri nampak cute je. nampak comel je..duit tabung simpanan angkatan tentera kan dia dah sapu..sekarang nak suruh org malaysia derma plak..suruh wira2 tentera ni g ganyang najib rosmah sb curi duit tabung diorang..


cakap berdekah dekah, najib dalam jubah bik mama...wahai tentera sekalian, takyah le bermati2 selamatkan negara.negara malaysia sudah dijual melalui perjanjian tppa.takyah la nak labon kat tv kata selamatkan negara dari komunis.aku dah muak dgn sketsa2 ni..korang jd tentera sb apa?sb tak pandai, sb malas belajar?sb nak duit pencen besar masa berpencen nanti..

udah la.kalo nak selamatkan negara, moh turun demo.moh solat hajat 30hari 30 malam utk selamatkan negara malaysia dari dirompak najib rosmah.korang dok berlatih kat saudi tu pasai apa?nak bantu saudi serang yemen.lagi baik berlatih kat laut china selatan.korang2 wira2 tentera melawan pakai senjata..korang tengok mejar zaidi.itu la hero sebenar negara.melawan penipuan suruhan jaya pilihanraya SPR on CURI DERMA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 8/1/16








--------------------

MANA KJ MENGHILANG








MANA KJ

LAMA HILANG


NAJIB DITUDUH

NAJIB DIFITNAH

MENGAPA TAK

DATANG BANTU

ADA TAHU HAL

NAJIB KE?

SAJE TANYA

JANGAN MARAH






-------------

PURTAN BUAT LAWAK







PURTAN

BUAT LAWAK

BERDIRI


 | August 1, 2016
Menteri menjelaskan pindaan tersebut mahu menangani kelemahan dalam hal berkaitan punca pendapatan dan perbaiki hubungan antara pentadbir undang-


woit purtan

hang ingat

kami bodoh
-----------

LARI KE MANA?







M.O1



MENYOROK DI WEST PAPUA
mo1 sekarang menyorok di indonesia. tgh kautim dgn jokowi utk pinjam pulau sumatera , ataupun PNG atau west papua.tp west papua bahaya sb syarikat rimbunan hijau cari sarawak tgh bunuh org2 asal di west papua utk menjalankan bisnes kelapa sawit.jambatan manong kalo perlukan batang sawit, bole la import melalui syarikat rimbunan hijau dari proyek west papua ni..

suharto dulu dikatakan ada sebilah keris yg ampuh dan bole mengekalkan kuasa presiden..apakah najib pun menginginkan keris yg sama? atau keris itu sudah dipunyai oleh org dimalaysia iaitu keris hadi kluk klak...kahkahkah..org kuale bole buatkan keris melayu.. on SIAPA DIA DICARI OLEH FBI?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 10:30 PM





------------

TANGKAP MO1






TURUN 

TANGKAP 

DAKWA MO1

MO1: Berhentilah daripada menipu diri sendiri



BERIKUT posting terbaharu  Mahathir Mohamad di blog beliau, chedet.cc


Posting berjudul "Pemimpin Umno" dimuat naik hari ini:-


1.    Bilakah pemimpin Umno akan mengakui kebenaran tuduhan yang dibuat terhadap Najib?

2.    Sejak mula skandal 1MDB didedah, pemimpin-pemimpin Umno cuba menidakkan tuduhan terhadap Najib.

3.    Kononnya semua tuduhan ini berniat jahat – bertujuan untuk menjatuhkan seorang pemimpin yang dipilih secara demokratik. Mereka sengaja lupakan bahawa Abdullah, PM Malaysia Kelima juga dipilih secara demokratik tetapi dijatuhkan oleh Najib sendiri.

4.    Dalam negara demokratik banyak sudah pemimpin yang dipilih dalam pilihan raya yang dijatuhkan sebelum edahnya. Demikian PM Abbott Austraila. President Brazil digantung jawatan atas keputusan mahkamah tinggi supaya siasatan dapat dibuat keatasnya tanpa halangan.

5.    Sekarang ini pula tuduhan dibuat bahawa saya yang membuat laporan terhadap Najib kepada Amerika Syarikat sehingga laporan berkenaan salah guna kuasa dan melesapkan wang Kerajaan dibuat oleh pasukan keadilan Amerika terhadap Najib.

6.    Saya tidak buat apa-apa laporan. Tetapi jika saya buat laporan pun, hanya kerana itu kesalahan Najib tidak akan menjadi tidak salah.

7.    Benang basah tidak mungkin ditegak. Percubaan pemimpin-pemimpin Umno mendakwa Najib tidak bersalah tidak mungkin menjadikannya tidak salah. Tuduhlah, kecamlah, makilah. Yang salah tetap salah.

8.    Sejak skandal 1MDB didedah, bukti-bukti salah guna kuasa dan penipuan Najib menjadi semakin nyata. Bermula dengan laporan dalam akhbar, ia diikuti dengan laporan oleh Bank Negara, BPR, Auditor General dan PAC. Tiap satu menerangkan kesalahan Najib. Menjadikan laporan-laporan ini rahsia pemerintah tidak berjaya menutup isi kandungan laporan.

Di zaman ini tidak ada cara bagi merahsiakan dokumen. Sarawak Report melapor berkenaan wang yang ada dalam akaun Najib di Ambank yang disertai dengan dokumen-dokumen yang tidak boleh disangkal. Najib tidak dapat membuat apa-apa, jauh sekali dari menyaman malu Sarawak Report.

9.    Akhirnya Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat bukan sahaja mengeluarkan laporan bertulis tetapi penjelasan dibuat secara terperinci oleh pegawai-pegawai DOJ melalui TV. Malaysia sudah jadi negara penipu dan rasuah yang terbesar di dunia. Semua orang berasa malu tetapi pemimpin Umno sahaja yang tidak tahu malu.

10.    Walaupun nama Najib tidak dicatit tetapi semua tahu bahawa Malaysian Official 1 (Pegawai Malaysian Nombor 1) ialah Najib. Hanya yang bangang sahaja yang tidak kenal Najib sebagai Pegawai Malaysia Nombor 1. Dan mereka sahaja yang masih sanggup menerima Najib sebagai pemimpin mereka.

11.    Wahai pemimpin Umno berhentilah dari menipu diri. Kamu tahu Najib bersalah. Kamu tahu Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia.

12.    Merahsiakan segala laporan berkenaan dengan kesalahan Najib melalui OSA mungkin mengelirukan sebahagian kecil dari rakyat Malaysia. Tetapi OSA tidak boleh rahsiakan perbuatan Najib di kalangan masyarakat dunia. Kamu, pemimpin UMNO akan dipandang hina kerana masih mencuba menidakkan penipuan Najib dalam pengurusan 1MDB.

13.    Kerajaan sekarang menghadapi kekurangan dana. Untuk menampung beban hutang 1MDB rakyat dipaksa bayar cukai GST, tol dinaikkan, subsidi minyak dihapuskan, Langkawi dan Labuan sebagai pulau bebas cukai ditamatkan. Bajet yang besar dibuat tetapi Kementerian, Jabatan dan Agensi-Agensi Kerajaan diarah supaya mengurangkan belanja sebanyak 20 peratus. Bayaran kontrak dilewat-lewatkan.

14.    Untuk membayar hutang 1MDB, tanah Kerajaan yang bernilai RM7,000/- skp dibeli dengan harga RM60/- skp dan dijual dengan harga RM 3,500 skp.

15.    Sekarang laporan akhbar luar mendedahkan kontrak membina landasan keretapi di pantai timur yang ditawar oleh syarikat Cina sebanyak RM30 billion dinaikkan kepada RM60 billion, supaya lebihan dari harga kontrak sebanyak RM30 bilion boleh diguna untuk bayar hutang jaminan RM27 bilion yang dituntut oleh IPIC, Abu Dhabi.


16.    Hutang 1MDB boleh dibayar secara ini. Tetapi wang yang dilesapkan melalui 1MDB masih berada di tangan orang yang diketahui melesapkannya. Jenayah ini masih perlu ditangani melalui proses undang-undang. Dengan perkataan lain, walaupun hutang dibayar oleh Kerajaan, penjenayah yang menghilangkan duit 1MDB tidak terlepas dari dituduh dan dibicara dalam mahkamah.


17.    Pemimpin-pemimpin Umno perlu sedar akan hakikat ini dan mendesak supaya proses undang-undang dikuatkuasakan. Jika tidak kamu mungkin dianggap sebagai bersubahat dalam perlakuan jenayah ini.



-------------