.

Khamis, 3 Oktober 2013

KITA TUNGGU DAN NANTI




KOPMENTAR TUKAR TIUB
kita lihat siapa 
yang akan menyambut
seruan ulamak ini

inilah seruan
inilah tanda
seorang ulamak yang berjiwa rakyat
yang sedar bahawa jalan raya
membawa hasil

ini bukan anti konsert
ini bukan anti hari valentine
ini agenda fundumental
untuk ummat manusia


  • Laporan audit: PAS gesa demo ala-BERSIH
  • Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata rakyat perlu terus memberi tekanan berhubung perkara itu sehingga kerajaan BN mengaku bahawa "mereka boros"


----------

TUKAR TIUB AKHIR NYA DIBUKTIKAN BETUL





MANUSIA MELAYU
LIHATLAH
ADAKAH INI RUPA SOSOK MELAYU



AZEEZ IALAH SAEKOR EEE 
BUKAN SAORANG MELAYU
kelmarin tukar tiub dibuktikan betul
tukar tiub dibuktikan tepat
apa yang ditulis oleh tukar tiub menjadi kenyataan

bagitu lama sekali tukar tiub
telah berkempen menerangkan 
makhlok eee yang menyamar sebagai melayu

kelmarin diparlimen
saekor eee bernama azeez
telah membuktikan bahawa
dirinya sabenarnya saekor ee
yang selama ini menyamar sebagai melayu

kelmarin diparlimen
terhambur keluar dari mulut ee ini
bahasa tamil bukan bahasa melayu

untuk pertama kalinya dalam sejarah parlimen
saekor ee telah bersuara

jangan silap faham
yang kita tentang bukan kulit ee yang leegam

siva rasa
ambiga 
dr jeya 
semuanya berkulit hitam
mereka bukan ee
mereka tidak memiliki krisis jati diri


yang wajib kita semua lawan bukan warna kulit 
yang kita lawan ialah perangai mereka 
perangai mengaku melayu

yang wajib kita lawan 
ialah mereka menyamar sebagai melayu
membuat onar atas nama melayu

eee bukan melayu
eee ialah satu jenis hidupan 
yang telah hilang akar umbi
yang tidak berbudaya
yang tidak ada jati diri

secara opurtunis ee menyamar  menjadi melayu
di pulau pinang eee buat onar
atas nama melayu

600 tahun dahulu
tun seri lanang dalam salatul salatin
dalam sejarah melayu
telah memberi ingatan kepada anak cucu cicit
tentang apa yang berlaku dalam kerajan  melayu melaka
kitul dan keling mendeliar telah membuat onar
telah menabur fitnah
hingga memporak perandakan kerajaan melaka

kita wajib belajar
wajib membaca kembali
apa yang ditulis oleh tun seri lanang
untuk menjadi panduan 
mendirikan negara bangsa

NOTA
jumpa ular
jumpa eee
ketuk kepala madeey dulu
kah kah kah




KESAH KESAH DARI MIRI SARAWAK







LAPORAN DARI MIRI

awal pagi jam 8 sarapan
kedai  tanggung sendiri
wantan mee sarawak dan tea ce kosong

JAM 9:00 KE MAHKAMAH
mahkamah kolonial - cool dan cantik
pasti peninggalan british
british yang makan babi
tapi buat bangunan tak runtuh
kerana tak rasuah

peguam dominique dan zulhaida subuh sudah sedia
kami masuk bilik bicara
lebih sepuluh penyokong ada bersama memaikai baju kuning
kami bersetia kawan

zulhaida ialah ketua amk pkr
bekas calon sdun lambir
sosok hebat untuk memimpin sarawak

dominoque juga bekas yb pkr
dari kota kuching
peguam yang banyk membuat kerja ngo
bila tanah orang kampong kena rampas


KES BERSIH 2.0
zulhaida telah ditahanh di lapangan terbang kuching
kerana memakai baju kuning t - bersih 2.0
ini berlaku pada 4 julai 2011
dari kuching di hantar ke lokap miri
ditahan selama 3 hari 4 malam
atas tuduhan bersih ialah pertubuhan haram
baju kuning telah dirampas

KEMUDIAN KES MATI TENGAH JALAN
kes ini tergantung
maka pagi ini zul dan dominique 
ingin membuka kes dan menyaman
saman keatas polis yang menahan memfitah

KES BULAN NOVEMBER
maka pagi tadi hakim membuat keputusan
keas ini akan didengar pada 8 november ini

TAMU TAMU TAMU
mak cik di tamu tanya
lama tak nampak
kah kah kah
ini kedai paling spesial
ada jual daging ular
daging biawak
kura kura
aku beli 2 kilo daging rusa 
harga agak demokratik - 25rm sekilo

disebelah ada jula labi labi dan kura kura
mak cik tenngok aku orang luar
terus nak jula anak labi labi hidup 100RM
kah kah kah

dirumah dah ada 2 ekor kura kura
tak perlu tambah lagi

beli petai dan serbuk lada hitam lada puteh
serbuk ini diperlukan untuk terapi hidung

MAKAN TENGAH HARI
masak melayu
ikan masin
sayur terong
sayur pucuk manis labu masak lemak
terbaik - dengan petai yang dibeli ditamu

ESOK AKAN KE TAMU LAGI
ingin mencari dan memcari

MALAM INI 
ada program jumpa
warga miri disini

NOTA:
lupa nak cakap
dari airport
hingga ke mahkamah pagi ini
ada saja datuk zahid hantar orang
untuk jaga kami 
kah kah kah

BILA NAK TANGKAP?



-------

TAHANAN TANPA BICARA DIULANG KEMBALI




BILIK SULIT 

Akta Pencegahan Penjenayah: Satu Mainan 

Media dan Kuasa

2 Oktober, 2013 – Di mana-mana Negara di dalam dunia ini, ada sang penguasa yang menggunakan media arus perdana untuk “membina persetujuan” (manufacturing consent) di antara golongan elit dengan masyarakat massa agar kekal berkuasa. Bermula daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua, Perang Vietnam sehingga ke konflik di Asia Tengah hari ini, jika dianalisa secara kritis, media arus perdana mendukung agenda mereka yang berkuasa untuk mengawal politik dan ekonomi dunia.

Di Malaysia, para pengkaji media kritikal akan bersetuju bahawa analisa media tidak dapat dipisahkan daripada kuasa, mahupun sebaliknya. Misalnya setelah Wawasan 2020 dilancarkan oleh Mahathir pada tahun 1991, dua masalah sosial yang dianggap serius di kalangan anak muda secara tiba-tiba menjadi isu hangat lagi heboh dalam media arus perdana sekitar tahun 1993 – “budaya lepak” dan “bohsia”.

Media arus perdana melabelkan “budaya lepak” sebagai kegiatan merayau di kalangan pemuda pemudi, dan “bohsia” sebagai gadis remaja yang terdedah kepada pergaulan bebas. Malah, media arus perdana juga mengaitkan “budaya lepak” dan “bohsia” sebagai punca segala penyakit sosial lain seperti penagihan dadah, merokok, masalah displin, pelajaran dan kesihatan. Penglabelan ini mengukuhkan persepsi bahawa anak muda terjebak dengan gejala sosial yang tidak sihat dan perlu diatasi dengan segera demi mencapai Wawasan 2020.

Akhirnya media arus perdana berjaya mewujudkan budaya takut lagi mengukuhkan hegemoni di mana rakyat cenderung “bersetuju” (consent) dengan program kerajaan seperti Karisma, Rakan Sukan dan Briged Muda bagi “menyelamatkan” para pemuda pemudi. Secara tidak langsung masyarakat umum “disatupadukan” di atas kedua-dua masalah sosial itu dan seterusnya menyokong dasar kerajaan di bawah agenda Wawasan 2020, maka sebarang suara yang mempersoalkan dasar sang penguasa dipinggirkan sama sekali.

Hari ini kami menyaksikan satu lagi adegan baru dengan skrip lama – Pindaan Akta Pencegahan Jenayah (PCA). Bacaan pertama pindaaan PCA dibacakan oleh Menteri Dalam Negeri Ahmad Zahid minggu lalu di Dewan Rakyat bertujuan mengukuhkan kedudukan untuk menahan penjenayah tanpa bicara sehingga dua tahun. Penahanan tanpa bicara merupakan intipati utama dalam akta zalim – Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telahpun dimansuhkan, namun kini dihidupkan semula dalam PCA yang sedang dipinda.

Biarpun aktivis sosial dan politik yang progresif kuat menyanggah pindaan PCA, pandangan masyarakat umum kemungkinan besar berbeza dalam isu ini. Hal ini kerana sang penguasa mula “membina persetujuan” dengan laporan kes tembakan demi kes tembakan dalam media seawal Julai sehingga ke Ogos. Bekas Ketua Polis Ismail Omar pernah berkata, peningkatan kadar jenayah adalah disebabkan oleh pemansuhan ISA dan Akta Darurat, di mana sejumlah 1,473 tahanan dibebaskan.

Projek “membina persetujuan” ini diikuti pula dengan babak-babak: pertama, laporan berita rumah terbuka hari raya Menteri Dalam Negeri sendiri diganggung samseng pada 24hb Ogos; kedua, nama dan ciri-ciri khas 52 individu dan 49 pertubuhan haram disiarkan dalam semua media arus perdana pada 27hb dan 29hb Ogos; ketiga, laporan mengenai tangkapan besar-besaran dijalankan di seluruh Negara mulai akhir Ogos; akhirnya, pembentangan pindaan PCA di Dewan Rakyat pada akhir September. Walaupun Ahmad Zahid berkata kerajaan masih terbuka untuk membincangkan penambahbaikan terhadap pindaan PCA selepas bacaan kedua, dia turut memberi amaran kepada peguam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) agar tidak menyebelahi penjenayah dalam menentang pindaan ke atas PCA.

Kisah “budaya lepak” dan “bohsia” dikongsi lebih awal untuk memperlihatkan persamaan skrip “membina persetujuan” dalam kedua-dua adegan ini:

Pertama, merekacipta sebab musabab, iaitu penyakit sosial di kalangan pemuda pemudi menjadi batu penghalang kepada Wawasan 2020, dan keselamatan masyarakat terancam kerana mansuhnya ISA dan Akta Darurat serta kewujudan pertubuhan haram;

Kedua, mewujudkan matlamat utama, iaitu mencapai Wawasan 2020, dan mengembalikan kuasa menteri dengan menghidupkan semula intipati utama ISA iaitu penahanan tanpa bicara;

Ketiga, menjalankan propanganda media, iaitu “menyatupadukan” rakyat melalui krisis moral di kalangan anak muda bagi menyokong agenda Wawasan 2020; “menyatupadukan” rakyat melalui krisis keselamatan Negara bagi menyokong penahanan tanpa bicara.

Persoalannya, adakah kadar jenayah hanya meningkat selepas ISA dan Akta Darurat dimansuhkan? Apakah motif sebenar pelaporan media yang hanya fokus krisis keselamatan Negara hasil daripada pemansuhan ISA dan Akta Darurat, tanpa menyelami isu integriti dan kebertanggungjawaban polis, isu peluang pendidikan dan pekerjaan semua lapisan masyarakat, dan jurang kemiskinan yang kian melebar dalam masyarakat? Siapakah sebenarnya yang mendapat manfaat daripada penahanan tanpa bicara – rakyat, atau sang penguasa?

Sesungguhnya, media tetap tidak bebas dan dikawal oleh kerajaan meskipun Akta Mesin Cetak dan Penerbitan telahpun dipinda tahun lalu, di mana media cetak masih perlu memohon permit penerbitan daripada kerajaan dan menteri berkuasa menggantung permit penerbitan.

Maka jelasnya agenda media yang tidak bebas merupakan agenda sang penguasa; agenda sang penguasa – BN pula merupakan agenda Umno yang bakal mengadakan Perhimpunan Agung Umno pada Disember akan datang.

Hakikatnya agenda Umno bukan lagi Wawasan 2020, tetapi survival politik masing-masing. Pindaan PCA bukan lagi setakat disasarkan kepada pertubuhan haram mahupun parti pembangkang dan NGO, malah brangkali ia turut digunakan oleh individu tertentu untuk menghapuskan musuh politik dalam Umno sendiri menjelang Perhimpunan Agung Umno.

Rujukan:
Zaharom Nain, and Wang , Lay Kim (1999) “Much ado about nothing? Mainstream research, Malaysian media and moral panics”. Jurnal Komunikasi, Vol 15, 1999 (pp. 21-38).
Edward S. Herman, (2000), “The Propaganda Model: A Retrospective”. Journalism Studies, Vol 1 (1), 2000 (pp. 101-112).

GINIE LIM
Penolong Pengarah Penyelidik
INSTITUT RAKYAT

-----------

YA AMPOOON APA DIA FREE LOADER





Beri perhatian nilai kebenaran
KUALA LUMPUR 1 Okt. - Setiap institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini wajar memberi perhatian kepada aspek yang menekankan nilai kebenaran dalam kalangan mahasiswa bagi menghadapi gelombang penyebaran...

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit... YAM  AMPOOOON... kah kah kah..

kah kah kah..NILAI KEBENARAN NI MACAM MANA?... kah kah kah....

k kah... TOLONG CERITA MACAM MANA RAJA PERAK DI LANTIK... kah ..

kah kah kah.. KESAH YANG KEBENARAN LAAA... kah kah kah

kah kah kah...BUKAN KESAH YANG KEBOHONGAN... kah kah kah

KAH KAH KAH
apa dia free loader
kah kah kah

-----------

DEMO ANTI AMERIKA DITERUSKAN



Kenyataan Media
2 Oktober 2013

Demonstrasi KLCC 11 Oktober Akan Berlangsung Seperti Dirancang

Perhimpunan membantah Perjanjian TPPA akan tetap diteruskan pada 11 Oktober ini di KLCC walaupun tanpa kehadiran Presiden Barrack Obama. Segala gerakan mobilisasi yang telah disusun berjalan seperti biasa termasuklah Jelajah #BantahObama #TolakTPPA. 

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) tetap menggesa agar wakil Obama iaitu Setiausaha negara John Kerry perlu 'disambut' oleh rakyat Malaysia dengan simbol-simbol penolakkan. Tidak kira siapa pun wakil Amerika Syarikat yang datang ke Malaysia, negara yang berpaksikan fahaman zionisma dengan sikap imperialis, kapitalis yang menindas ini adalah pembuli masyarakat dunia khususnya mewujudkan kecelaruan Islamiphobia, juga merupakan perancang utama Perjanjian TPPA yang penuh agenda tersembunyi.

Ketidak-hadiran Obama bukan bermakna Malaysia terkeluar dari rundingan menyertai Perjanjian TPPA, maka rakyat harus bersatu menunjukkan kekuatan bagi menghalang perjanjian 'rahsia' ini dimetrai.

Impian menjadikan ekonomi malaysia lebih baik dengan mengikat janji bersama Amerika umpama meletakkan lembu sihat ke dalam kandang harimau yang luka. US sedang mengalami kejatuhan ekonomi teruk, Obama dan pentadbirannya sedang bergelut untuk menaikkan kadar hutang negaranya. Maka apakah wajar kita membenarkan negara ini diheret bergelumang dengan masalah ekonomi Amerika?

SAMM bersama sekutu BantahTPPA juga akan menganjurkan pentas perdana sebagai kemuncak jelajah yang kini sedang berlangsung pada 10 Oktober iaitu sehari sebelum Demonstrasi di KLCC. Pentas tersebut menjemput ramai tokoh negarawan termasuklah DS Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir untuk berada sepentas menjelaskan betapa TPPA ini harus ditolak rakyat. Surat jemputan telah disahkan terima oleh kedua pihak.

Esok, satu perjumpaan penting melibatkan banyak pihak terdiri dari perbagai NGO dan parti politik sebagai persediaan akhir menggandakan mobilisasi demonstrasi 11 Oktober. Nantikan pengumuman penting dalam satu sidang media yang akan diadakan pada hari Jumaat ini.

che'GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)




-------

MALIKU:L MULA BERSABDA







KOTA KINABALU 1 Okt. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pakar-pakar ekonomi meramalkan Malaysia mampu mencapai status negara maju lebih awal daripada sasaran iaitu pada tahu
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit... HEBAT SANG MALIKUL... kah kah kah..

kah kah kah..EXPRESS CEPAT DARI ANAK LELAKI KUTTY... kah kah kah..


kah kah kah..INI LAH CONTOH BAKAL PM KITA... kah kah kah

kah kah kah...SAYANG SEKALI ..DAH TERLEPAS... kah kah kah




--------