.

Rabu, 31 Januari 2018

WAHABI TIBAI SUNNI WAL RASUAH





INI TER BEST

WAHABI TIBAI

SUNNI WAL 

RASUAH





RABU 11 APRIL 2018










RABU

11 APRIL

APA JADI

KAH KAH

TUKAR TIUB

PERTAMA DIDUNIA

--------------------

BERITA BAHAYA








JENG

JENG JENG

INI BAHAYA

INI AMAT BAHAYA

KOMENTAR

cuba tanya napa najib
tak buat pilihanraya 7 bulan dulu
kalau buat pada masa itu
pasti pembangkang terbarai
pakatan tak ada pimpinan
tak ada haluan jelas

tapi
hari PAKATAN HARAPAN wujud
dengan manifesto
dengan pimpinan
dengan dasar
pakatan makin mantap
makin solid
makin jelas PAKATAN HARAPAN
diminti orang ramai

napa najib bubar parlimen lambat

jawabnya ada 78 bahagian gerombolan
yang sedang beramok
yang sedang bergaduh
yang sedang bunuh membunuh
kerana ini najib tak berani
buat PRU14

apa yang dikatakan oleh shahidaan ini
adalah manifestasi pergaduahn itu
shahidan tak dapat lagi menutup bangkai
ledakan sedang bermula

makin ramai  ketua bahagian
mengasak nak jadi calon
makin ramai muka baru
mengancam  nak jadi WHY BE
makin ramai nak jadi gedebe

ini berita baik
merci bien pada SHAHIDAN BALL

nota:
napa shahidan ball?
ini kesah lain
kah kah kah

Usah heboh isu dalaman parti, kata Shahidan Kassim

PEMIMPIN parti yang berbeza pendapat tidak patut menghebohkan hal dalaman parti kepada pihak luar atau memberi peluang kepada mereka mengambil kesempatan untuk menggugat perpaduan Umno terutama menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang semakin hampir.

Anggota Majlis Tertinggi Umno Shahidan Kassim berkata sebarang perbezaan pendapat atau hal dalaman hendaklah berlegar dalam lingkungan parti sahaja.

Shahidan, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Anggota Parlimen Arau, ditemui pemberita selepas menyampaikan bantuan awal persekolahan kepada 488 murid Sekolah Rendah Kebangsaan Pauh, Perlis, hari ini.

Mengenai mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang dipengerusikan Presiden Umno Najib Razak semalam, Shahidan berkata, perdana menteri meminta program besar diadakan bagi memberi penerangan kepada rakyat supaya tidak dihidangkan dengan maklumat palsu menjelang PRU14.



KAH KAH

BUKA BOCOR

TIKAM BUNUH

TIBAI LAGI



KAH KAH KAH


---------------

BELI INSURAN







APA MAKNA

BERITA INI?


Dr Mahathir pemimpin yang baik, kata Samy Vellu

BEKAS Presiden MIC S Samy Vellu memuji bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebagai pemimpin yang baik.

“Saya bekerja dengannya selama 21 tahun dan saya sentiasa pergi dan minta nasihatnya (sebelum ini) dan dia akan sentiasa menasihati saya. Begitu juga dengan perdana menteri selepasnya,” katanya ketika ditanya wartawa pada majlis sambutan Thaipusam ke-128 di Batu Caves hari ini.


MAKNANYA

SAMY AMBIL

ISURAN 

KELMARIN KU LI

BELI INSURAN

UNTUK SELAMAT

YANG BERLAKU

SEKARANG

AMAT JELAS 

KONSPIRASI

AMERIKA/EROPAH

JATUHKAN

NAJIB MAKIN

MENYERLAH

MAKIN RAMAI

BELI INSURAN

SAMA MACAM

SEBELUM PRU13

BELI JANGAN

 TAK BELI
----------------

BUKTI SAHEH KONSPIRASI





BUKTI SAHEH

KONSPIRASI  

NEGARA BARAT

NAK JATUHKAN

NAJIB PEMIMPIM

MELAYU ISLAM





RIWAYAT MAT BODOH DAN MINAH BEBAL







RIWAYAT MAT BODOH
DAN
MINAH BEBAL

Guru , pemikir, ahli falasafah pasca moden  counter culture Slavoj Zizek dari Slovenia  pernah berkata bahawa dia merasa kecewa terganggu susah hati apabila melihat orang bodoh gumbira.

Gua kurang faham kenapa Si Zizek ini terganggu? Kenapa ahli falsafah tersohor ini  ini merasa gusar dan risau?  Apa yang merisaukan? Kenapa susah hati apabila ada orang bodoh gumbira.

Tidak bersetuju. Amat jelas - gua  Hishamuddin Rais tidak bersetujuu dengan pandangan ahli falsafah  ini.  Gua seratus  peratus menolak pandangan Zizek. Gua adalah orang pertama dalam dunia ini yang mengalu-alukan sosok bodoh. Gua mahu merayakan  Mat Bodoh dan Minah Bebal.

Gua akan mendakwah. Gua akan menulis. Gua akan berhujah. Gua akan menghasut sesiapa sahaja - agar orang ramai -  menyambut saranan  gua untuk merayakan Mat Bodoh dan Minah Bebal. 

Lagi bangang Minah dan Mat Bebal ini lagi wajib kita rayakan mereka.

Pada tahun 1884 - 170 tahun dahulu Karl Marx dan Friedrich Engles dalam Manifesto Komunis telah mengeluarkan slogan berbunyi : Kaum Buruh Sedunia Bersatulah - Kamu Tidak Hilang Apa-apa Kecuali  Tali Penindasan.

Pada tahun 2018 ini Hishamuddin Rais mengeluarkan slogan: Sang Bangang Sedunia Bersatulah - Tidak Akan Hilang Kebodohan Kamu. Slogan inilah yang akan gua arak ke hulu ke hilir untuk untuk merayakan Mat Bodoh dan Minah Bebal.

Tidak adalah kegumbiraan yang menggumbirakan melainkan melihat Mat Bodoh dan Minah Bebal dalam keadaan yang amat bodoh. Justeru Profesor Zizek yang tersohor itu tidak seharusnya bersusah hati. Bodoh akan membawa gumbira. 

Mungkin pada hemat satengah orang bangang dan bodoh ini bertahap-tahap. Ada bodoh yang lebih bangang. Dan ada bodoh yang lebih bodoh dari bangang. Ada bebal yang bangang. Ada bangang yang lebih bebal.  

Apakah benar bodoh dan bangang ini bertahap-tahap - bertingkat-tingkat. Ada yang lebih bodoh dan ada yang lebih bangang. Apakah ada bodoh yang lebih bangang dari bebal? Apakah ada bangang yang lebih baral dari bodoh?  Pekara  ini gua tak berapa jelas. 

Untuk menghalusi pengkajian mari kita bersama selidiki perkataan bodoh ini. B-O-D-O-H  adalah konsep. Dalam masa yang sama bodoh juga ialah kata sifat. Ini menjadikan perkataan  dan konsep bodoh ini cukup menarik. Justeru berkemungkinan perkataan bodoh ini jika diatur dengan baik boleh dibaca ‘cool’. 

Hakikatnya dalam konsep/kata sifat ini ada perkataan  bodoh, bangang,  bebal, baral, bahlol dan ngok.  Semua membawa makna bodoh. Semuanya menujukkan konsep dan perangai dan sifat seseorang.

Gua tak mahu menggunakan perkataan ‘kurang cerdik’ untuk memahami apa itu bodoh. Pada  hemat gua jika kurang cerdik digunakan ini satu kesalahan yang amat besar. Jangan sesekali dihubungkan perkataan  bodoh dengan cerdik. Jangan.

Kalau kita gunakan kurang cerdik untuk memahami bodoh maka ini sama saperti kita menggunakan perkataan ‘ kurang kurus dan kurang cun ‘ untuk menggambarkan rupa bentok sosok badan dan muka  Datin Seri Rosmah Mansor. Ini salah. Ini tidak tepat. Datin Rosmah berbadan gemok hotok. Bermuka hodoh. Ini tepat jujur dan ikhlas. 

Bagitu juga dengan bodoh. Jika kita melihat Mat Bebal itu bangang maka kita katakan Mat Bebal ini  bangang. Kita wajib berkata benar, jujur tepat dan ikhlas.

Kadang kala kita terdengar juga perkataan baral. Ini maknanya bodoh. Baral ini ialah sajenis binatang kacokan kaldai dengan kuda.  Sosok baral ini tidak wujud  di  Gugusan Pulau-Pulau Melayu. Baral adalah warga asli dari negara Padang Pasir.

Justeru gua rasa konsep bodoh baral ini hanya menjelma dalam budaya Melayu satelah Bani Melayu berjumpa dengan warga Saudi. Bila Melayu bertemu Saudi maka baral mula muncul. Kebaralan Bani Melayu ini muncul bila bertemu dengan warga Saudi. 

Ngok  juga bermakna bodoh. Gua rasa ini perkataan baru. Ketika gua membesar dahulu gua tak bertemu  atau  tidak pernah terdengar   perkataan ngok ini.  Mungkin dulu ngok belum diolah lagi. 

Ngok mungkin perkatan baru saperti kantoi, cun, pot dan gian.  Mungkin ngok ini lahir dari budaya anak muda yang mahu menerangkan makna bodoh  dikalangan anak-anak muda yang sedang bodoh. Atau ngok ini singkatan dari perkataan bongngok  yang juga membawa makna bangang.

Harus kita sedari bahawa  ada lagi istilah bangang dan bodoh yang hanya digunakan diwilayah-wilayah tertentu sahaja. Mungkin ada perkataan spesial untuk bodoh dan bangang dikalangan Bajau Laut di Lahad Datu. Atau mungkin ada konsep  dan perkataan bodoh yang lagi membodohkan di kalangan warga Bidayuh atau Iban di Sarawak. Dalam hal ini gua kurang ariff.

Contoh terbaik ialah di Kelatan bodoh dipanggil bengong. Orang Kelantan jika bertutur tidak akan lupa dengan bengongnya.  Perkataan bengong ini bila sampai ke Jelebu Negeri Sembilan berkalih menjadi pantengong. Nah! Inilah  contoh  perjalanan perkatan bodoh dan bangang dari wilayah ke wilayah.

Pasti ada pembaca yang akan bertanya  kenapa pada tahun 2018 ini gua   beriya-iya sangat mengeluarkan propaganda untuk merayakan Mat Bebal dan Minah Bengong. Apa untungnya dan apa faedahnya. Apakah perlu kita rayakan Mat Bangang dan Minah Bebal yang bodoh lagi baral?

Jawapannya cukup senang.  Menjadi bodoh bangang bebal bengong baral dan ngok adalah hak asasi seseorang. Menjadi bodoh adalah hak asasi. Tidak ada sesiapa - individu, kerajaaan atau daulah - yang boleh menafikan hak seseorang untuk menjadi bodoh.

Kita sebagai warga negara yang bertanggung jawab wajib meghormati hak individu atau hak hak kelompok atau hak persatuan untuk menjadi bodoh dan bangang. Bodoh adalah has asasi.

Sekali lagi gua katakan - menjadi bodoh ialah hak asasi sesorang. Jangan ganggu dan jangan gugat jika ternampak  Mat Bebal dan Minah Bodoh sedang beraksi.

Sayugia gua ingatkan bahawa bodoh dan bangang ini bukan satu  penyakit berjangit. Justeru kita tidak perlu risau. Jika seseorang itu bangang  dan sedang melakukan pekara yang  bodoh. Yakinlah ianya tidak akan berjangkit . Ini kerana bodoh dan bangang tidak membawa kuman atau virus.

Belum pernah tercatit kes mati disebabkan bodoh. Atau wabak bodoh merebak saperti wabak SARS.

Contongnya - ada seorang Mat Bebal menginap di Flet  223 Blok D Perumahan PPRT  Pantai Dalam. Mamat ini memang terbukti bebal lagi bodoh. Tapi warga Kuala Lumpur tak perlu risau. Kebebalan Mamat ini tidak akan merebak dari  Lembah Pantai. Malah dalam Blok D pun ianya tidak akan berjangkit ke Flat 222 atau  ke Flet 224. Kita semua selamat dari Mamat Bebal ini.

Gua juga mahu memberitahu dunia bahawa bodoh, bangang, bebal, ngok, bengong - bukan satu jenayah. Bukan satu kesalahan melanggar undang-undang jika menjadi  Mat Bebal yang bodoh. Atau menjadi Minah Bangang yang bebal.  

Di Malaysia setakat ini bodoh dan bangang belum ditafsirkan sebagai satu kesalahan jenayah dalam Hukum Kanun Negara. Malah dari apa yang gua baca belum ada sebuah negara pun dalam dunia ini yang menganggap  Mat Bebal dan Minah Bodoh sebagai penjenayah.
Satelah gua terangkan semua ini maka gua rasa kita tidak perlu menyimpan  syak wasangka terhadap  Mat Bebal dan Minah Bangang. Jika kita terbaca apa-apa tentang kelakuan atau tentang saranan  atau tentang pandangan Mat Bebal dan Minah Bangang anggaplah semua itu sebagai satu hak asasi mereka  untuk jadi bangang.

Sebelum gua mengundur biar gua bersurah tetang  Riwayat Mat Bebal untuk menjadi panduan kita semua.

Pasa satu malam hujung minggu gua bersama  beberapa rakan telah duduk di warong untuk makan malam. Ada kawan minta Mee Goreng, Nasi Ayam, Mee Bandung. Gua  meminta Nasi Goreng. Bersama kami terselit seorang Mat Bebal.

Bila ditanya mahu makan apa Si Mat Bebal ini  terus bersuara - Tak suka Nasi  Goreng.  

Jawapan ini  gua faham. Ini hak asasi Mat Bebal untuk tidak menyukai Nasi Goreng. Adalah hak Mat Bebal ini untuk tidak berminat terhadap Nasi Goreng. Gua hormat akan keputusan itu. 

Lalu gua bertanya lagi. ‘Kalau tidak suka Nasi Goreng - suka apa?’

Si  Bebal ini menaikkan suara dan terus berkata ‘ aku tak suka Nasi Goreng’. Suaranya agak meninggi. Seorang Minah Cun dengan Balaknya di meja sabelah menjeling melihat kami.

Lalu gua bertanya lagi dengan sopan untuk mengelak dari menimbulkan suasana di warung ini.

‘ Aku tak suka Nasi Goreng.. tak faham ke?

‘ Gua faham. Kalau tak suka Nasi Goreng.. suka apa?’

‘ Aku tak suka Nasi Goreng’. Si bebal ini mula menjerit. Para pelanggan warung mula memasang mata kearah kami.

Tetiba Mat Bebal ini mula beratip. Mengulang-ulang kata-katanya. ‘ Aku tak nak Nasi Goreng. Aku tak minat Nasi Goreng. Aku tak mahu Nasi Goreng. Tak nak. Tak minat. Tak mahu. Aku tak hendak Nasi Goreng…’

Gua bersuara. ’ …jadi kamu mahu apa?

Mat Bebal.’ Aku mahu Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri..’

Gua tersenyum dan terus menjawab… ‘Anwar masih dalam penjara…’ Apakah bodoh sangat Si Mamat Bebal ini untuk memahami bahawa si Anwar ini masih  lagi seoarang banduan. 

Mat Bebal terus melaung. ‘Aku tak suka Nasi Goreng. Kalau kau makan Nasi Goreng aku akan pecahkan pinggan  Nasi Goreng kau…’

Gua bangun tersenyum dan terus berkata kepada semua yang mahu mendengar. ‘ Inilah Riwayat  Mat Bebal  lagi bodoh. Bebal lagi bengong. Baral lagi Ngok.  Bila ditanya nak apa.. bila ditanya nak siapa.. Mat Bebal ini hanya mahu pecahkan pinggan.’

Tapi yakinlah dunia kita terus jadi indah dengan wujudnya  Mat Bebal dan Minah Bengong disekeliling kita. Tanpa mereka gua akan menjadi macam Zizek - resah gelisah tak senang hati. Tanpa Mat Bebal dan Minah Bengong   gua susah untuk gumbira.

Terima kaseh Mat Bebal dan Minah Bangang kerana menghiburkan hati gua. Amin. (tt)



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-10-45




------------------

BETUL KE BERITA INI?



 




BETUL KE

BERITA INI?

BIAR BETUL


Momentum Pakatan di luar bandar naik selepas Dr Mahathir jadi calon PM


MOMENTUM sokongan terhadap Pakatan Harapan (PH) meningkat selepas Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai calon perdana menteri, kata penganalisis.

Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata kebanyakan responden yang bersetuju Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri PH kerana pengalamannya memerintah negara.

“Tetapi masyarakat nak tengok, apa yang Dr Mahathir nak tawarkan sebagai alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib Razak,” kata Redzuan dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Shah Alam baru-baru ini.

“Selain itu, sokongan kepada dia meningkat kerana di Malaysia pada hari ini, hanya Dr Mahathir yang dilihat paling berani menyerang Najib.”


BETUL KE?

KAH KAH KAH

KALAU MACAM NI

APA GUA CAKAP

ADALAH BENAR

KAH KAH KAH

APA AKAN JADI

KEPADA

MAT BEBAL

MINAH BANGANG

DAN

MAT KUCING

KAH KAH KAH





--------------------

LUBANG CIRIT SITI AMINAH







BERITA 

AMAT

BAIK

KONSPIRASI

DITERUS

Najib gagal batal saman balu PI Bala


MAHKAMAH Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Perdana Menteri Najib Razak serta enam individu lain untuk membatalkan saman balu penyiasat persendiran, mendiang P. Balasubramaniam.

KAH KAH KAH

INI AMAT BAHAYA

INI KONSPIRASI

JATUHKAN NAJIB

INI MESTI KERJA

AMERIKA DENGAN 

NEGARA EROPAH 

NANTI BALU BALA

AKAN BUKA

KESAH NAJIB

JOLOK

LUBANG CIRIT

SITI AMINAH

KAH KAH KAH


-----------------

PEMUDA PAS TIBAI NAJIB






PEMUDA PAS 

TIBAI NAJIB

Lawatan Najib ke Kelantan memalukan, kata Pemuda Pas

Pemuda Pas Kelantan berpandangan kehadiran Najib ke Kelantan 28 Januari lalu sebagai satu sejarah yang memalukan.

Ketua Pemudanya Ahmad Fadhli Shaari berkata ucapan perdana menteri yang menyebut Kelantan tidak akan dapat membayar gaji kakitangannya jika tanpa bantuan Kerajaan Pusat menunjukkan bagaimana Najib gagal memahami konsep federalisme yang telah termaktub di dalam perlembagaan.

“Ia bagaikan seakan mengulangi cerita ‘7 Janji’ yang dilontarkan beliau juga di Kelantan sebelum pilihanraya umum ke 13 yang lalu,” katanya.

Beliau yang tidak menafikan kebenaran kata-kata Najib berkata adalah perlu untuk difahami bahawa kerajaan negeri dan pusat mempunyai bidang kuasa masing masing mengikut jadualnya yang tersendiri.

“Kerajaan pusat mempunyai bidang kuasa memerintah melalui Dewan Rakyat, manakala kerajaan negeri pula melalui Dewan Undangan Negeri.

“Di antara kuasa-kuasa yang ada pada kerajaan pusat adalah kewarganegaraan Persekutuan, hubungan luar, pertahanan, keselamatan dalam negeri, kewangan, pendidikan, perdagangan dan industri.

“Kuasa kerajaan negeri pula merangkumi undang-undang Islam, tanah, pertanian dan perhutanan, kerajaan tempatan, perkhidmatan tempatan dan jentera kerajaan negeri,” katanya.

Realitinya, kata beliau ia (mencukupkan bayaran gaji) tidak boleh disebut sebagai bantuan.

“Ia adalah kewajipan anda sebagai Kerajaan Pusat.

“Adakah ia tanda bahawa parti Najib sudah jemu untuk mentadbir kerajaan Pusat?,” soalnya.

Beliau kesal dengan kegagalan Najib memahami konsep ini.

“Harapnya ia hanyalah penyedap telinga kepada jentera Umno Kelantan untuk meningkatkan usaha berdepan pilihanraya umum ke 14 bersama rakan baru di Kelantan seperti yang dinyatakan oleh Tengku Razaleigh Hamzah beberapa hari lepas,” katanya..


KAH KAH KAH

TAK ADA PILIHAN

KALAU TAK TIBAI

MAKIN RAMAI

AHLI PAS  DAN

ORE KELANTAN

TINGGALKAN PAS

KAH KAH KAH




------------------------

NABI DARI CHINA MERAH






NABI NABI
Ada negara China nabi saya ulang sekali lagi negara China ada nabi nabi yg mengembara berwatak sederhana berkelakuan sopan dan mencontohi yg baik sebagai ikutan masyarakat madani kabilah kabilah China diwaktu abad masihi yg lalu.

DARI

China terkenal dan bahan tembikar dan sutera dan hasil pertanian sebagai hasil dagangan ke pelaburan serata dunia penduduk China diwaktu itu rukun mengerjakan perkerjaan sehari hari.Tapi itu dahulu kini China mendongkah arus globalism setiap minit itu keuntungan setiap saat terlampau berharga untuk dipersia technology perlu diperluas
CHINA MERAH

 persaingan dari barat satu yg menguntungkan dunia perlu dijajah dgn ideology technology industry dlm berbagai bidang perlu mencapai sasaran negara yg hiruk piruk politics itu adalah sasaran dan bila mou termetri no way out dan pabila dana dana dialir dana yg besar itulah cara penjajahan dialaf modan dan negara najib tun razak menjadi pak karut tentang wawasan mencapai negara maju masa depan setiap warga negara tergadai ini ada on 
RUMPUT BULU PANTAT
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/30/18






----------------------

DAPAT BIDADARI








EDDY WANG

DAPAT BIDADARI
eddy wang tak payah tunggu mati pon, sekarang jua boleh dapat bidadsri, nak negara mana, columbia? afrika semua boleh asal ada usd...ada 90 juta simpan buat ape? pakai lah berapa bidadari mau pon...asal bahagia dunia akbirat kah kab kah on CAKAP BOHONG - DAPAT BIDADARI ATAU TIDAK?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/31/18



-----------------

KUCUP BATU KAABAH




KUCUP BATU

KAABAH
gua rasa..tuan haji sprm ni sedang berdoa, ya allah moga2 para isteri2 dpt melihat jam tangan mewah aku ini..dgn jam mewah ni menunjukkan bhw aku kaya berkuasa tak kira apa dlm apa pun posisi seks dan berikan la nikmat kucup batu kaabah seperti nikmatnya mengucup batu kelentit..amen yabrobullamin.. on 
AMALKAN DOA INI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/29/18





------------

MAT TTPA KELANTAN






MAT TPPA 

DARI KELANTAN
lucu la bro..saudi,sri lanka dan jepun nak belaja dgn kita..ini lawak mat tppa dari kelate..saudi nak blaja mcm ne malaysia bole jd negara kuat rasuah selepas indonesia, sri lanka nak belaja macam ne gengster hindu bole jadi org tengah antara ex igp khalid dan sindikit judi dan persundalan, jepun nak blaja macam ne malaysia jdkan mitsubishi proton jd keta china.. on 
BODEK JANGAN TAK BODEK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/30/18



----------------

SELAMAT MENYAMBUT THAIPUSAM





PERUTUSAN 
THAIPUSAM 2018
Thaipusam disambut oleh penganut agama Hindu sebagai tanda penentangan terhadap kejahatan. Ianya juga disambut di dalam kerangka penebusan dosa dan menyatakan kesyukuran. 
Penentangan terhadap kejahatan dan menegakkan keadilan adalah perjuangan utama seorang insan. Sebagai rakyat Malaysia, ayuh kita bersama-sama menentang kejahatan dan menegakkan keadilan. Kemenangan hanya dapat dicapai dengan kegigihan usaha dan keutuhan tekad.
Saya mewakili keluarga besar HARAPAN dan KEADILAN mengucapkan selamat menyambut Thaipusam kepada penganut Hindu di Malaysia serta di seluruh dunia. Semoga ianya disambut dengan penuh kemeriahan. 
Dr. Wan Azizah Wan Ismail

Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Presiden HARAPAN
Presiden KEADILAN

30 Januari 2018




--------------------