Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 3 Januari 2011

SELAMAT MASUK 2001 - LAWAN JANGAN BERHENTI




BERTEMPUR TERUS SEPANJANG HAYAT





NOTA:


sebelum kau tidur malam ini
baca apa yang aku lampirkan disini
sebelum kau sibuk sibuk
naik kapal ke gaza
baca manifesto ini dulu

bila kau minum kopi panas itu
bila kau sedang makan roti canai
bila kau sedang menikmati dim sum
bila kau sedang makan roti bakar

kau baca sekali lagi apa yang aku
lampirkan disini

bila kau menghantar tex sms kepada kekasih
bila kau berfacebook dengan awek
bila kau befacebook dengan balak
baca sekali lagi apa yang aku lampirkan disini

anak anak muda
ini adalah suara teman mu
anak anak muda
ini janji masa depan kamu
anak anak muda
ini adalh beben kamu

anak anak muda
jika apa yang aku lampirkan disini
menggangu sarapan kamu
aku tidak meminta maaf
aku hanya seorang perawi
yang mengumpul segala hadis hadis songsang


DEMOCRACIES IN 2011
Layla Anwar
An Arab Woman Blues , January 1, 2011

Seriously, what does Democracy mean ?

What does it REALLY mean ? Freedom of Speech and Majority Rule ?

Someone define that fucking word to me. Because after 7 years of liberation, I still don't get it.

What does democracy mean ?

The grocer next door is selling toilet paper called Freedom and Democracy. Bought a roll in hard currency....he said to me - only dollars will do.

I found the paper too hard on my ass...

Went back to him, complaining, said to him - this paper is too hard on my soft skin. He told me the price was worth paying...

He had memorized the Madeleine Albright democrat cunt a few years prior...who stated when over half a million soft skins of Iraqi babes went blank with death, that American democratic cunt said - she said - the price was worth it

What does your fucking word - your fucking democracy - mean ? apart from some sore ass caught in some freedom dungeon...apart from a mass grave for children.


MANIFESTO ANAK ANAK MUDA DARI GAZA

"Fuck Hamas. Fuck Israel. Fuck Fatah. Fuck UN. Fuck UNWRA. Fuck USA! We, the youth in Gaza, are so fed up with Israel, Hamas, the occupation, the violations of human rights and the indifference of the international community!

"We want to scream and break this wall of silence, injustice and indifference like the Israeli F16s breaking the wall of sound; scream with all the power in our souls in order to release this immense frustration that consumes us because of this fucking situation we live in...

"We are sick of being caught in this political struggle; sick of coal-dark nights with airplanes circling above our homes; sick of innocent farmers getting shot in the buffer zone because they are taking care of their lands; sick of bearded guys walking around with their guns abusing their power, beating up or incarcerating young people demonstrating for what they believe in; sick of the wall of shame that separates us from the rest of our country and keeps us imprisoned in a stamp-sized piece of land; sick of being portrayed as terrorists, home-made fanatics with explosives in our pockets and evil in our eyes; sick of the indifference we meet from the international community, the so-called experts in expressing concerns and drafting resolutions but cowards in enforcing anything they agree on; we are sick and tired of living a shitty life, being kept in jail by Israel, beaten up by Hamas and completely ignored by the rest of the world.

"There is a revolution growing inside of us, an immense dissatisfaction and frustration that will destroy us unless we find a way of canalising this energy into something that can challenge the status quo and give us some kind of hope.

"We barely survived the Operation Cast Lead, where Israel very effectively bombed the shit out of us, destroying thousands of homes and even more lives and dreams. During the war we got the unmistakable feeling that Israel wanted to erase us from the face of the Earth. During the last years, Hamas has been doing all they can to control our thoughts, behaviour and aspirations. Here in Gaza we are scared of being incarcerated, interrogated, hit, tortured, bombed, killed. We cannot move as we want, say what we want, do what we want.

"ENOUGH! Enough pain, enough tears, enough suffering, enough control, limitations, unjust justifications, terror, torture, excuses, bombings, sleepless nights, dead civilians, black memories, bleak future, heart-aching present, disturbed politics, fanatic politicians, religious bullshit, enough incarceration! WE SAY STOP! This is not the future we want! We want to be free. We want to be able to live a normal life. We want peace. Is that too much to ask?"

SELAMAT TAHUN BARU



THE YEAR LIVING DANGEROUSLY



KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


nota:
kerajan akan keluar kenyataan
jangan percaya wikileaks

mufti johor akan istihar
baca wikileaks ini haram

raja gopal akan sumpah
wikileaks untuk jadi batu

mufti perak akan istihar
wikilekas ini makruh
jika membacanya sambil mengorek lubang hidung kah kah kah!


PECAH BERITA DARI TUKAR TIUB




PENJUAL TIKET HALAL HARAM







MALAOAN KHUSRIN MULA PANAS BONTOT


Ini keputusan yang telah diambil oleh kerajaan Selangor:

- mb tidak akan hadir diupacara perlantikan khusrin

- khusrin tidak akan dibawa masuk ke sebarang menyuarat majlis kerajaan negeri

- khusrin tidak akan mengangkat sumpah di hadapam mb

- kerajaan negeri selangor akan menulis surat kepada suruhanjaya perkhidmatan awam

- kerajan negeri akan pinda perlembagan tubuh kerajaan selangor untuk jelas kuasa

- mb akan meminta tuan speaker memanggil mesyuarat tergempar
untuk meminda undang undang tubuh selangor


nota:
adalah terbaik jika
malaon ini diberi
satu meja satu kerusi
dua kipas angin
satu rim kertas A4
tiga batang pen bic
langgankan maloan ini
setiap minggu dengan majalh urtv

arahkan malaon ini buat kajian
tentang sakit jiwa yang akan
melanda saekor kerang sumbang
yang tinggal di zoo negara
kah kah kah


nota:
juga sedia seorang guru
untuk mengajar bahasa inggeris
kerana whatsi the because
mi no spik inglis kah kah kah



INI PEJABAT TERBAIK UNTUK KHUSRIN



























INI TANDAS KHAS UNTUK KHUSRIN





SAKIT SEMAKIN TENAT




TANPA CUKAI OXFORD UNIVERSITI


nota:
ini gambar kedai tanpa cukai
dipintu besar sebelah kiri
di oxford universiti

gambar memperlihatkan
pelajar sedang sibuk
membuat kajian jual
beli alcohol, tembakau dan cokolat

oxford universiti adalah pemula
yang membuka kedai tanpa cukai
pertama dalam dunia ini

kedai kedua akan dibuka tidak
lama lagi di sintok kah kah kah


UUM CADANG MOHON STATUS BEBAS CUKAI BAGI LONJAKKAN UNIVERSITI – berota hairan

SINTOK: Universiti Utara Malaysia (UUM) akan memohon status zon bebas cukai untuk kampus induknya di sini, dalam usaha melonjakkan institusi itu menjadi universiti pengurusan dan perniagaan bertaraf antarabangsa.

Naib Canselornya, Prof Dr Mohamed Mustafa Ishak, berkata pihak UUM kini menyiapkan kertas kerja berhubung perkara itu untuk dikemukakan kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

"Status ini membantu menjana kewangan universiti hasil pertumbuhan perniagaan dalam kampus berasaskan bebas cukai yang dapat mengurangkan kebergantungan kewangan kepada kerajaan," katanya selepas menyampaikan amanat Naib Canselor untuk warga UUM, di sini hari ini.

Beliau berkata, status itu diharap dapat dikuatkuasakan menjelang akhir tahun ini.

Terdahulu dalam amanatnya, Mohamed Mustafa berkata, status bebas cukai adalah antara empat strategi UUM dalam pelan transformasi 10 tahun untuk menjadi universiti pengurusan terkemuka dunia dan sebagai universiti penyelidikan dalam bidang Pengurusan dan Sains menjelang 2013.

"Pelaksanaan akan dilakukan dalam dua fasa iaitu dalam fasa pertama (2011-2015) tumpuan adalah untuk meletakkan UUM dalam peta akademik tempatan, manakala fasa kedua (2015-2020) menjadikan UUM sebagai pusat rujukan dalam bidang pengurusan oleh sarjana luar negara," katanya.

Katanya, strategi kedua akan menumpukan kepada bidang berteraskan "niche" dengan memperbanyakkan penyelidikan, pengkomersilan dan penerbitan jurnal berimpak tinggi, mensasarkan 70 peratus tenaga akademik memiliki ijazah doktor falsafah dan pelajar negara mencapai 30 peratus atau 10,000 pada 2015.

"Penubuhan pusat-pusat pengajian baru dan jabatan-jabatan di kolej-kolej bagi menyerlahkan bidang tujahan (niche) dan kekuatan akademik UUM manakala serta memperkasa aktiviti akademik dan antarabangsa menjadi srategi ketiga dan keempat," katanya.

Beliau berkata, kejayaan fasa pertama akan membuka laluan untuk meletakkan UUM sebagai "Top Business School dan Centre of Excellence" menjelang tahun 2020.

"Melalui strategi ini UUM mensasarkan dapat membaiki ranking sekarang 4 kepada tahap tertinggi 6 sebelum 2015," kata beliau.

Selain itu katanya, menerusi strategi itu juga UUM akan meningkatkan kampus bandarnya dengan membeli sebuah hotel di Kuala Lumpur bagi dijadikan pusat pelajar bidang pelancongan,katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… BILA TT KETAWA KAH KAH KAH SEBUT NAMA SINTOK .. ADA YANG MARAH…. kah kah kah..

kah kah kah… SEKARANG LIHAT DAN BACA SENDIRI…. kah kah kah..

kah kah kah… RANCANGAN UNIVERSITI SINTOK INI…. kah kah kah..

kah kah kah… INI NAK JADI GEDUNG ILMU ATAU NAK JADI TEMPAT DUTY FREE SHOPPING… kah kah kah..

kah kah kah…. NAK JADI MACAM LANGKAWAI… ROKOK MURAH DAN BEER MURAH… kah kah kah..

kah kah kah… MAK CIK FELDA BOLEH DATANG BELI DUVET MURAH… kah kah kah..

kah kah kah… PAK CIK FELDA BOLEH BELI BARANG SIAM MURAH… kah kah kah…

kah kah kah…… YA RABBI...TEROK SANGAT SAKIT MAELAYU NI…. kah kah kah..

woit… BANGANG APALAH MELAYU NI…. kah kah kah..

woit… UNIVERSITI TEMPAT MENCARI ILMU PENGETAHUAN BUKAN TEMPAT DUTY FREE… kah kah kah..

kah kah kah... UNIVERSITI BUKAN TERMINAL LAPANGAN TERBANG... kah kah kah

kah kah kah….NICHE… KEPALA BANA APA?.... kah kah kah….

woit… DENGAR BEROK CAKAP NICHE…. BEROK SINTOK PUN CAKAP NICHE… kah kah kah…

woit… TEROKLAAA …. NEGARA KITA INI ..SEDIH….kah kah kah…

kah kah kah… SEDIH… ADA MENTERI... MENTERI JADI PEROGOL…. kah kah kah..

kah kah kah… PERDANA MENTERI TERLIBAT DALAM KES BUNUH…. kah kah kah..

kah kah kah… ADA NAIB CANSELOR…. NAK BUKA KEDAI DUTY FREE… kah kah kah

woit....KALAU TAK HUMBANKAN GEROMBOLAN... HANCUR NEGARA KITA INI...kah kah kah

nota:
siapa ada maklumat
naib canselor ini belajar dimana dahulu
atau dimana dia beli ijazah?



DARI ARKIB ROGOL RAIS YATIM




maka menurut tuan yang empunya cerita
orang orang melaka pun berkumpul lah
tidak ada yang mereka kesah kesah itulah
lalu mereka pun membuat pantun dan seloka
untuk jadi ingat ingatan kepada anak cucu cicit
agar mereka tahulah kesah ini hendaknya:


menjarjis jarjis ke hulu
meraba-raba ke kelab malam
merais-rais dahulu
merogol amah diam-diam




DATUK SERI MANA PULAK NI ?




ARKIB : 11/10/2010

BANTERAS PORNOGRAFI LAMAN WEB
- meloya

Pengaruh pornografi di Internet harus dipandang serius oleh semua pihak di negara ini. Hal ini pernah dibangkitkan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim di persada antarabangsa baru-baru ini.

Sejak perkhidmatan Internet diperkenalkan di negara ini pada 1987 dan peningkatan pengedaran dan penjualan VCD serta DVD lucah yang berleluasa, didapati kes-kes jenayah seksual turut meningkat.

Apatah lagi, banyak kes yang tidak dilaporkan. Ini kerana lebih 80 peratus daripada pesalah seksual mempunyai hubungan ataupun mengenali mangsa seperti ahli keluarga, saudara mara dan jiran mereka.

Trend sebegini jelas menunjukkan keruntuhan moral semakin gawat di kalangan anggota masyarakat di negara ini.

Bukan itu sahaja, sekiranya gejala negatif ini tidak dikekang segera, maka ia akan menjejaskan matlamat kerajaan untuk mencapai taraf negara maju pada 2020. Ini kerana sesetengah kakitangan pejabat terutamanya di sektor swasta menggunakan masa pejabat untuk melayari laman-laman sesawang pornografi.

Mereka bukan sahaja menyalahguna kemudahan pejabat dan meningkatkan kos operasi syarikat tempat mereka bekerja, malah daya produktiviti mereka turut terjejas. Mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada tugas dan pemikiran mereka menjadi celaru kerana imej-imej lucah sentiasa terpampang di dalam minda mereka. Mereka ketagih menonton gambar-gambar lucah.

Bagaimanapun, untuk menyekat dan mengekang pornografi siber bukanlah mudah seperti yang difikirkan. Ini disebabkan aktiviti-aktiviti 'penjualan tubuh' merupakan aktiviti-aktiviti komersial utama di Internet dan paling banyak di laman sesawang tertentu.

Adalah dianggarkan terdapat lebih daripada 1.5 juta laman sesawang pornografi di Internet dan 74 peratus daripada laman sesawang pornografi itu.

Menurut Rais, beliau akan mengusulkannya dengan mengutus surat kepada Setiausaha Agung ITU, Dr. Hamadoun Toure untuk memastikan cadangan yang dikemukakan Malaysia diambil tindakan sewajarnya.

Selain itu, disyorkan supaya semua kerajaan di dunia mengkehendaki dan mensyaratkan semua laman sesawang pornografi wajib dibayar. Mereka boleh mengusul dan membahaskan syor ini di Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa Bersatu (UNESCO).

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... DARI KAJIAN 80% PESALAH SEKSUAL KENAL ATAU ADA HUBUNGAN DENGAN MANGSA... kah kah kah..

woit... INI BUKAN FITNAH DARI TT... kah kah kah..

kah kah kah... INI KAJIAN ILMIAH... kah kah kah....

kah kah kah.. ADA HUBUNGAN DENGAN MANGSA?.... kah kah kah..

kah kah kah... MACAM ANAK DENGAN BAPAK... SUMBANG MUHRIM... kah kah kah..

kah kah kah... MACAM ISTERI DENGAN ABANG IPAR... kah kah kah..

kah kah kah... ATAU MACAM TUAN RUMAH DENGAN AMAH.... kah kah kah..







MELAYU KENA TIPU LAGI





TAK FAHAM APA MAKNANYA?





BEKALAN MINYAK MASAK DIJANGKA BERKURANGAN
- meloya

KOTA KINABALU 2 Jan. - Selepas Perlis, negeri ini turut mula mengalami masalah kekurangan bekalan minyak masak ekoran tindakan pembekal mengurangkan bekalan bahan berkenaan.

Di beberapa pasar raya dan kedai runcit di sekitar Kota Kinabalu mendapati tempat simpanan minyak berkenaan telah mula kosong.

Seorang peniaga runcit di Sabanah Store di sini yang enggan dikenali berkata, bekalan berkenaan telah mula berkurangan sejak seminggu lalu.

"Pada masa ini kita hanya mendapat bekalan sebanyak 10 kotak sehari berbanding sebelum ini mendapat sekurang-kurangnya 50 kotak sehari.

"Keadaan ini memberi masalah kerana ia tidak mencukupi bagi menampung keperluan seluruh pengguna di bandar raya ini," katanya. Dalam pada itu, seorang peniaga kedai makan, Mohd. Noh Mohd. Adnan, 53, berkata, meskipun tidak terputus bekalan, stok minyak masak yang diperolehnya kini adalah terhad.

Katanya, pada masa ini dia hanya mendapat bekalan bahan berkenaan dari sebuah kedai runcit.

"Bekalan ini memang sudah berkurangan dan saya masih mendapat bekalan ini memandangkan saya merupakan pelanggan tetap kedai berkenaan," katanya.

Seorang pengguna, Kamliah Numbong, 50, berkata, kekurangan bahan mentah berkenaan menyebabkan dia terpaksa membeli minyak masak botol.

"Beberapa kedai runcit dan pasar raya yang saya pergi di sekitar Kota Kinabalu menyatakan stok minyak masak tiada. Jadi saya terpaksa membeli minyak botol," katanya.

Sementara itu Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sabah, Jaafar Walad berkata, pihaknya akan memantau masalah bekalan minyak masak di negeri ini.

"Bagaimanapun pada masa ini kita tidak menerima aduan daripada mana-mana pihak mengenai masalah kekurangan minyak masak di negeri ini," ujarnya.

JENG JENG JENG
JENG JENG JENG
JENG JENG JENG


woit…. PELIK… HAIRAN…. AJAIB…. MAJIK…. kah kah kah..

kah kah kah… MALAYSIA PENGELUAR MINYAK KELAPA SAWIT TERBESAR DI DUNIA… kah kah kah…

kah kah kah… TETAPI WARGA NYA TIDAK ADA MINYAK MASAK…. kah kah kah..

kah kah kah…. INILAH DIA SISTEM EKONOMI KAPITALIS…. kah kah kah..

woit… FAHAM ATAU TIDAK KENAPA MINYAK KUREEENG….. kah kah kah..

woit… TAK KAN TAK FAHAM FAHAM…. BERAPA RATUS KALI KENA MACAM INI… kah kah kah..

kah kah kah…BILA MINYAK KURENG … INI BUKAN TANDA TANDA…. BIK MAMA NAK DATANG BULAN…. kah kah kah..

kah kah kah…. INI TANDA …. RAKYAT DULU DI TIPU…. KEMUDIAN HARGA DI NAIKKAN… kah kah kah..

woit… PADAN MUKA…. SIAPA YANG MENGUNDI GEROMBOLAN…. kah kah kah

nota:
nak patau kepala bana apa?
apa faedah nya di pantau?
ini semua nak tipu melayu
kah kah kah


JEMPUTAN KE BANTANG BERJUNTAI




NOTA:


bila batang bik mama tidak berjuntai lagi
maka tukar tiub berjuntai batangnya

malam rabu ini jam 8.00 malam
perbincangan awal tahun
program pertama untuk
tahun 2011

semua di jemput datang
terbuka untuk semua
ini kampus unisel
yang memulakan budaya ilmu

anak mahasiswa disini membawa kembali budaya
debat dan forum malam rabu



SATU JEMPUTAN



nota:
tak tahu jalan
sila tanya lebai google !

kalau masih tak tahu
mari sini untuk di sekeh
kah kah kah


HARI INI 3 HARIBULAN JANUARI - KITA TUNGGU




KAMPONG WARISAN



nota:
perhatikan kampong bandar dalam ini
sudah 150 tahun umurnya
para cukong telah bersedia untuk
merobek robekkan kampong ini

dbkl dengan setia akan menjadi barua
baru cukong
raja tanpa rakyat juga
mungkin telah mula senyap dan enggan
berbincang.

untuk warga kampong ini hanya stau pilihan
humbankan gerombolan barulah kampong
mereka selamat - malah seluruh malaysia
akan selamat !




nota:
hari ini 3 januari 2011
apakah dbkl akan datang
dengan jentolak ke jalan damai
setelah memberi kata dua?

kita tunggu dan kita lihat ?



DBKL BERI KATA DUA – meloya

KUALA LUMPUR 22 Dis. – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi tempoh sehingga 3 Januari ini untuk peniaga di Jalan Damai di sini berpindah ke lokasi lain.

Jika arahan itu gagal dipatuhi, tindakan menyita serta merobohkan 28 premis di situ yang didapati menukar premis kediaman untuk aktiviti perniagaan akan diambil.

Daripada 28 premis itu, 12 premis dijadikan restoran, empat pejabat, dua kedutaan, dua sekolah dan kolej, dua kedai perabot dan dua rumah kelab dan masing-masing satu dijadikan tapak semaian, tadika, spa dan galeri.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… LANCHAOOOW DBKL BERANI…. kah kah kah..

kah kah kah… PERGI LANCHOOOW LAAAA…. kah kah kah..

kah kah kah…. GALERI ITU…. ENTOT ENTOT YANG PUNYA…. kah kah kah..

kah kah kah… LANCHOW…. BERANI SITA…. kah kah kah…

kah kah kah… TAK PERCAYA TUNGGU DAN LIHAT…. kah kah kah

kah kah kah…. KALAU WARUNG MEK JAH … DAH LAMA REBAH…. kah kah kah..

kah kah kah…. LANCHOW DBKL… TIAP PETANG AMBIL DUIT POW DI PETALING STREET… kah kah kah…

kah kah kah… PUNYA HINA… CHINA YABG MENIAGA MENYUMPAH…. kah kah kah..

kah kah kah... NASIB BAIK TAK FAHAM CAKAP CHINA... kah kah kah...

kah kah kah... CHINA MENYUMPAH SERANAH MELAYU MALAS KERJA... kah kah kah..

woit…. BUAT KERJA YANG HALAL…. MALU MELAYU CARI MAKAN DUIT LENDIR…. kah kah kah…

kah kah kah… LANCHOWWW LAAAA BAGI KATA DUA….kah kah kah..

kah kah kah... KAMPONG BEREMBANG..KAMPONG CHU BADAK... BAWA JENTOLAK... kah kah kah..

kah kah kah.... LANCHOWWW BERANI BAWA JENTOLAK.... kah kah kah.....

woit... PERGI LANCHOWWWW LAAA DBKL.... kah kah kah...

nota:
nanti dan lihat
kita tunggu 3 januari nanti
betul ke atau hanya lanchow
atau berita ini akan hilang
entah ke mana kah kah kah




ARKIB : 23/12/2010

DBKL BERI KATA DUA

KUALA LUMPUR 22 Dis. – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi tempoh sehingga 3 Januari ini untuk peniaga di Jalan Damai di sini berpindah ke lokasi lain.

Jika arahan itu gagal dipatuhi, tindakan menyita serta merobohkan 28 premis di situ yang didapati menukar premis kediaman untuk aktiviti perniagaan akan diambil.

Daripada 28 premis itu, 12 premis dijadikan restoran, empat pejabat, dua kedutaan, dua sekolah dan kolej, dua kedai perabot dan dua rumah kelab dan masing-masing satu dijadikan tapak semaian, tadika, spa dan galeri.

Ketua Pengarah DBKL, Salleh Yusup menegaskan, tindakan itu bukan sahaja membuktikan pihaknya bersikap tegas dan telus tetapi juga bagi menepati perencanaan pembangunan di ibu negara.

Menurutnya, tindakan itu juga adalah bagi memastikan keindahan bandar raya Kuala Lumpur terpelihara dan keselesaan dan keselamatan warganya terjamin.

“Mungkin ada yang mempersoalkan kenapa tindakan penguatkuasaan tidak diambil sejak dahulu.

“Hakikatnya, sejak tahun 2005 lagi notis sudah dikeluarkan tetapi atas dasar timbang rasa dan untuk memberi mereka masa secukupnya, peniaga diberi peluang sehinggalah pada Julai lalu.

“Dan kini Datuk Bandar Kuala Lumpur telah mengeluarkan arahan sekali lagi agar semua perniagaan yang terlibat menghentikan operasi berkuat kuasa 31 Disember,” katanya pada sidang akhbar di sini.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Perancang Bandar DBKL, Mahadi Ngah dan timbalannya, Ismail Yusuf.

Salleh berkata, selain menerima aduan daripada penduduk setempat mengenai kacau ganggu terutama bunyi bising dan masalah lalu-lintas kerana ada premis yang beroperasi sehingga awal pagi, pelbagai aspek lain turut diambil kira.

Katanya, pengusaha terlibat juga menyalahi Akta Perancangan Wilayah Persekutuan 1982 iaitu menukar kediaman kepada premis perniagaan, malah mengikut Draf Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020, kawasan tersebut dizonkan untuk kediaman dengan kepadatan 80 orang seekar.

“DBKL berasa tempoh satu tahun yang diberikan melalui notis yang dikeluarkan pada November 2009 sudah cukup untuk pengusaha mencari kawasan perniagaan lain,” ujarnya.
Sementara itu, pada sesi penyerahan notis terakhir kepada pengusaha yang terlibat, ada pengusaha berjanji akan akur dengan arahan tersebut dan tidak kurang juga yang tidak bersetuju.

Seorang pengusaha restoran, Md. Jamil Aris berharap DBKL dapat mempertimbangkan rayuan mereka agar diberi peluang bagi meneruskan perniagaan di situ kerana Jalan Damai berpotensi menjadi kawasan tumpuan pelancong.

Dia yang menjalankan perniagaan makanan Asia Barat sejak 2002 berkata, perkara itu perlu diperhalusi demi masa depan peniaga.

“Saya tidak faham kenapa sebelum ini DBKL tidak menimbulkan perkara ini. Sebelum kawasan ini dibuka pada 2002, kawasan ini tiada apa-apa.

“Tetapi kini ia menjadi kawasan tumpuan ramai khusus pelancong asing.

“Saya harap DBKL memberi peluang kepada kami termasuk mengadakan sesi dialog bagi mencari jalan penyelesaian menang-menang,” ujarnya.

Pandangan yang sama turut dilontarkan oleh Sharifah Zainab Syed Ahmad, 48, yang juga pengusaha restoran makanan Arab.

Anak jati Kuala Lumpur itu berpendapat masih banyak cara yang boleh digunakan bagi mengatasi masalah yang didakwa ditimbulkan oleh pengusaha di situ.

“Sekiranya sesak jadi alasan, saya percaya masih ada jalan untuk menyelesaikan perkara itu tetapi bukan dengan menutup perniagaan kami,” katanya.

NOTA:

kita lihat dan nanti!