Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 15 April 2011

CERITA BESAMBUNG LAGI



BANGUN DAN LAWAN




CERITA CERITA DARI MIRI

RUMAH PANJANG BALI

kelmarin aku pergi lagi ke rumah panjang
kali ini rumah panjang bali 45 minit dari kota miri

bila aku sampai ke sana aku ternampak beberapa buah kereta
yang berkibar dengan bendera pkr
ertinya ceramah di rumah panjang ini sedang berjalan
aku tidak terus naik ke rumah
aku berjalan melihat lihat kawasan rumah panjang ini

untuk orang yang tidak pernah ke rumah panjang
akan merasa hairan akan solidariti orang dayak ini
mereak hidup sokong meyokong - individualisma mungin amat kurang

kemudian aku naik - ini rumah panjang papan - kerana telah ada rumah panjang
dari batu - tetapi konsep rumah panjang ini asih sama i.e balkoni dikongsi
bilik dalam rumah terpulang masing masing - yang luar semua serupa - ini solidariti mereka

aku tenampak di dinding rumah panjang bali ini NOTA PERATURAN bertulis tangan
sayangnya dalam bahasa iban - tetapi dibawahnya aku nampak angka $300 ini
bermakna denda yang akan dikenakan jika melakukan kesalahan

kemudian aku diminat bercakap - ini bukan ceramah - aku hanya berterima kaseh
kepada tuai (tuan) rumah panjai kerana menjemput kami - akau bercakap pendek
sebagai tanda hormat pada orang dayak ini.

program selesai sebelum jam 8 - tim kami pulang menuju ke miri
aku wajib menyimpang ke rumah panjang kg sungai ukong
disini ada satu ceramah kelompok yang wajib aku hadiri

di persimpangan ke lapangan terbang miri - kereta yang aku naiki
terserempak denan kereta isteri rosmah - cukup senang untuk diketahui
kerana ada motosial di hadapan dan ada ambulan di belakang - nampaknya
belum pun jam 9 - program istei rosmah telah - pasti [progra gagal.

RUMAH PANJANG SUNGAI UKONG

tempat ceramah di halaman rumah seorang dayak penyokong
tegar pkr - ada rumah rumah sebuah di hadapan rumah panjang diwilayah ini
aku di beri tahu adalah kawasan majmuk - campur -
dan wilayah ini akan kan memainkan peranan yang penting
untuk kalah menang calon pakatan.

untuk pertama kalinya aku ternampak ramai anak anak muda dayak
ada yang berdiri digigi jalan - ada yang duduk sebelah motosikal
kawasan agak gelap - aku yang tidak pandai mengira ini menjangkakan
ada dalam 150 ke 200 orang yang datang mendengar ceamah kelompok ini
semuanya dayak

lalu aku di jemput : kalau disenadin aku naik atas lori
kali ini aku naik atas varandah rumah tepi tangga untuk berucap
alat pembesar suara amat baik

dengan anak anak muda berkumpul
maka aku terkenang akan sudut pidato di hadapan perpustakaan
universiti malaya - lalu aku melaung agar semua anak anak muda
hampir ka hadapan dan jangan berdiri dalam gelap - jangan takut!

laungan aku mendapat tepukan - dan aku ternampak badan badan bergerak
merea mula berkumpul di hadapan rumah

aku hanya menyatakan bahawa : kunci sarawak ada di tangan dayak
jika dayak tidak bergerak maka sarawak akan tertinggal
jika sarawak berubah makan seluruh malayia akan berubah
aku akhir dengan: tangkap taib mahmod

nota:
apa yang telah berlalu kali ini warga dayak dan warga sarawak
telah melihat teknik dan cara berpolitik semenanjung
mereka berduyun duyun datang mendengar ceramah
mereka melihat keberanian politik semenajung
mereka melihat bagaimana hendak mencabar dan menumbangkan
pemerintah yang ganas


ini adalah guru politik yang terbaik untuk dayak!

REFORMSI 98 dahulu gagal mengusik sarawak
kalai ini lauagan R-E-F-O-R-M-A-S-I telah berkumandang di sana sini
anak anak muda melaungkan laungan keramat ini

dalam pukul 9.30 sesudah eli wong, penceramah pas berbangsa dayak
dan seorang pemulis iban berucap - ceramah kelompok ini selesai


MALAM DAN HUJAN LEBAT

aku pulang dan menebeng di sebuah restoran tak
jauh dari hotel aku - tetiba hujan lebat dan petir
sabung menyabung - wah! tempias masuk ke meja aku

aku masih belum makan - jam telah melintasi 11 malam
aku menunggu kawan dari kl yang datang untuk melawat saudaranya di miri

hampir jam 11.30 baru kawan aku sampai dalam hujan lebat
kami berkereta menuju ke sebuah restoran makanan laut

nota
:
lankau yang aku pesan telah sampai kah kah kah


DI RESTORAN

aku memesan ikan dan tahu
dan pucuk paku
pucuk paku ini terbaik
ini pucuk paku bukit

nota:
untuk merasanya datang ke miri
nikmatnya tidak mungkin aku garapkan dsini

aku tenampak juga satu meja yang di kelilingi
oleh aktivis muda pkr dan kawan mereka dari miri
aku tidak mahu campur meja mereka

hampir selesai makan eli wong sampai
kemudian tian chua pula sampai
nampaknya restoran ini jadi pilihan aktivis selepas ceramah

tian duduk di meja aku
lalu kami besembang tentang itu dan ini
maka saheh bahawa 20 kerusi dalam tangan
lapan untuk pkr dan selainnya dap

hujan tak henti henti - air menitis ke meja
aku pun membuka langkau

nota:
menurut tian chua hujan ini
didatangkan oleh bomoh taib mahmood
kerana ketika ini musim kemarau kah kah kah


PAGI INI

pagi ini aku bangun awal
kemudian aku ingin minum pagi
di kawasan dimana banyak warong bersusun

aku terpearnjat bila aku lihat telah ada pentas dan ada
saekor malaon sedang berucap - aku hanya nampak belakangnya saje
bukan main lagi malaon saeokor ini bergedak gedebuk

'jangan percaya orang pulau pinang'
' jangan percaya orang selangor'
ini isi ceramah yang tiga minit sempat aku dengar

selesai ceramah aku pasag telinga siapakah dia malaon ini?

kah kah kah : rupa rupa mat rogol yang telah berucap
kesian aku kepada pak cik, apek, nyonya yang sedang
minum kopi tetiba di ganggu perogol - nasib baik tidak ada amah dari indon
kah kah kah

perogol berundur maka ole-ole diberikan - aku lihat ramai
yang berebut untuk ambil baju t dan topi - semuanya tertulis
mat rogol satu malaysia kah kah kah

apakah pagi aku telah menjadi sweey dan sial?

ini kerana wilayah aku minum kopi telah didatangi oleh perogol
aku rasa kawasan warong ini perlu di samak dahulu sebelum
aku sanggup minum kopi dan minum cendol sekali lagi kah kah kah

MAKAN TENGAH HARI KEDAI KELABIT

untuk tengah hari ini aku makan di restoran kelabit
makan ikan sultan
makan dubuk layak - nasi kelabit dalam daun
terong assam
enak enak

nota:
malam ini malam akhir
aku tak tahu ke mana aku malam ini

nota:
mungkin selepas ini aku tidak mungkin lagi
dapat masuk ke sarawak
tetapi aku tidak menyesal
kerana aku telah menanamkan
api dayakisma
api nasionalisma dayak
dan dayak untuk sawarak

NOTA:
hegemoni melanau pasti akan berakhir
ini kerana dayak selama ini telah dibuli
di hamba abdikan dan di terkan oleh hegemoni melanau
maka aku bagitu yakin akan mucul seorang anak muda
yang akan membawa obor sarawak untuk dayak!
akan wujud dindraf - dayak international action front!


SURAT DARI SARAWAK

Masih ku ingat lagi peristiwa itu yang berlaku pada bulan April 1985. Pada waktu itu berlangsung pilihanraya negeri Sabah. BN melalui parti komponennya di Sabah bertanding di kesemua 48 kawasan DUN. Pada ketika itu belum ada internet. Yang ada hanyalah media perdana yang 110% pro BN. Pakatan Rakyat pun belum ada lagi.

Yang ada hanya parti-parti nyamuk tempatan Sabah. Harris Salleh yang menjadi Ketua Menteri BN Sabah ketika itu lebih kurang sama macam Taib Mahmud, Ketua Menteri BN Sarawak sekarang ini. Motto mereka sama, penindasan rakyat didahulukan kekayaan peribadi diutamakan. Kempen BN sungguh mewah dan glamour.

PM Mahathir dan semua menteri persekutuan datang berkempen. Malam sebelum hari mengundi, wang RM50 diedarkan dari rumah ke rumah oleh agen-agen BN. Aku menerimanya dengan sukacita. Tapi esoknya aku tak pangkah calon mereka. Apabila keputusan diumumkan melalui tv dan radio, keputusan awal dimenangi oleh calon-calon BN. Aku boring dan masuk tidur.

Pagi esoknya aku macam biasa pergi kerja. Tapi aku terperanjat bila mendengar cerita kawan-kawan bahawa BN kalah teruk. Rupanya BN hanya menang 6 daripada 48 kerusi yang ditandinginya. Harris Salleh sendiri kalah di kubu kuatnya. Rupanya Ketua Menteri BN ini dikalahkan oleh seorang calon kakilima – bukan tokoh ternama. Tapi sebelum itu aku tak nampak tanda-tanda BN akan kalah. Apakah orang Sabah yang lain sama macam aku – ambil duit RM50 dari BN tapi pangkah calon yang lain? Entahlah… wallahu’ alam. Tapi peristiwa itu telah menjadi sejarah.

Oleh Tanpa Nama pada MAT MONGOL KENA SABOTAJ pada 11/04/15

NOTA KAKI

jika aku tidak menulis ini
maka lawatan aku ke sini
hanya pura pura
titisan air mata
linangan air mata
bila ku melihat
setinggan di kampong sungai dalam
bila aku melihat rumah rumah panjang

maka aku akan terus bertekad
hidup ini ertinya berani melawan
hidup ini ertinya bangun berjuang

datanglah seribu halangan
datanglah seribu rintangan
semua akan digarap sebagai
satu kenangan

UNTUK ANAK ANAK MUDA



JANGAN LUPA ESOK PETANG




ANAK ANAK MUDA:

Platform.AM atau Platform Anak Muda akan menganjurkan protes terhadap media yang mempromosikan politik kebencian, berat sebelah dan kotor

Tarikh: 16hb April 2011, Sabtu
Masa: 4 petang
Tempat: Masjid Jamek dan seluruh negara

Mari membaca!

Muat turun poster di http://platform-anakmuda.blogspot.com/

Pilih media yang anda punya dan cara yang anda suka:

a. Online:

1. Tambahkan blog http://platform-anakmuda.blogspot.com/ di link blog anda

2. Anda juga boleh posting karya kreatif anda (tulisan, foto, video, illustrasi dan sebagainya) tentang Protes Media!

3. Ganti foto profil akaun Twitter, Facebook, Plurk, Tumblr dan lainnya dengan poster Protes Media!

4. Follow akaun Twitter @platform_am atau bergabung dengan kami di Facebook, http://www.facebook.com/platform.am

5. Tweet atau tulis status Facebook anda dengan idea-idea dan pendapat anda tentang media kita dengan memasukkan hashtag kata #protesmedia dan tag di page Facebook Platform.AM serentak mulai jam 4 petang

6. Demonstrasi Four square dengan beramai-ramai check in pada jam 4 petang di sekitar Majid Jamek dan tulis "Protes Media!"

7. Bantu dan sebarkan idea tentang Protes Media! di semua akaun online anda

b.Offline:

1. Flash mob membaca akhbar terbalik di perkarangan Masjid Jamek pada pukul 4 petang dan seluruh negara

2. Membaca akhbar terbalik secara santai (tidak perlu flash mob) di Masjid Jamek pada pukul 4 petang dan seluruh negara

Dokumentasikan kegiatan Protes Media! versi kelompok atau komuniti
Upload foto kegiatan itu melalui
Twitter (mention @platform.am atau gunakan #protesmedia
Tag di facebook Platform.AM
Emel ke platform.anakmuda@gmail.com
Aksi ini boleh dilakukan di mana-mana anda berada pada 16 April 2011, lebih afdhal bermula serentak jam 4 petang

Protes akan berlangsung tanpa pimpinan rasmi kerana Platform tiada pemimpin!

Platform juga lahir untuk mengakomodasi anak-anak muda peduli negara dan politik tetapi lemas dengan permainan politikus dan parti-parti politik yang ada

KEMBANGKAN NASIONALISMA DAYAK




DAYAK DAN IBAN MEMBERONTAKLAH !





nota:
ucapan ketika berkempen
di senandin miri malam selasa
yang lalu

agenda utama:
menaikkan nasionalisma dayak
menaikkan keberanin dayak


APA PERANAN NAJIB?




SIAPA RAZAK BAGINDA?



AZMI ZAINAL MUNGKIN HADAPI TINDAKAN TEGAS - meloya

KUALA LUMPUR 14 April - Seorang pegawai perisikan tentera, Leftenan Kolonel Azmi Zainal Abidin, bakal berdepan tindakan tegas di bawah Akta Angkatan Tentera jika terbukti beliau membuat kenyataan palsu bagi tujuan memfitnah Najib Razak dan isteri, Rosmah Mansor.

Ahmad Zahid Hamidi berkata, siasatan serta merta sudah dijalankan terhadap Azmi Zainal sebaik sahaja pengendali laman web antikerajaan, Raja Petra Kamaruddin mendedahkan pembabitan pegawai tentera itu dalam usaha terancang bagi menyekat Najib daripada menjadi Perdana Menteri.

Katanya, berkuat kuasa serta merta juga, Azmi Zainal tidak lagi bertugas di Kor Risik sebaliknya, ditukarkan ke bahagian pentadbiran, di Wisma Kementerian Pertahanan.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH AKH KAH


woit.. MUNGKIN.. MUNGKIN... MUNGKIN.... kah kah kah..

kah kah kah...JAMIN BERITA INI AKAN HILANG TENGAH JALAN... kah kah akh

kah kah kah...TAK PERCAYA TUNGGU DAN LIHAT.... kah kah kah

kah kah kah... NAMA AZMI ZAINAL INI BUKAN BARU MUNCUL.... kah kah kah...

kah kah kah...DAH LAMA NAMA INI MUNCUL.... kah kah kah...

kah kah kah... SATU PUN TARAAAAK..... kah kah kah..


soalan yang masih belum dijawab:

siapa beri arahan bunuh altantuya?
siapa entot altantuya dulu razak baginda atau najib?
mengikut bala yang entot altantuya dulu ialah najib


BERJAGA JANGAN TIDOOO




WARONG DAN WARONG



nota:
gerombolan buka banyak gedung
melayu bukan banyak warung

sila teka waring mana disebelah kg baru?
kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah



TANAH MENDAP DI KAMPONG BARU, 40 KELUARGA PINDAH - meloya

Kuala Lumpur 15 April - Sebanyak 40 keluarga terpaksa dipindahkan ke asrama Wisma Belia ekoran kejadian tanah mendap yang berlaku di Jalan Syed Mahadi, Kampung Baru di sini, malam tadi.

Sebuah lubang sedalam kira-kira tiga kaki ditemui oleh para penduduk pada pukul 8.00 malam selepas banjir kilat akibat hujan lebat yang turun sejak pukul 6.00 petang semalam.

Kejadian tanah mendap seperti itu dipercayai pertama kali berlaku di kawasan berkenaan.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH



nota:
fahamkah para pembaca apa makna berita ini?
fahamkah para pembaca kenapa tanah memdap?

tahukah para pembaca warong apakah disebelah kg baru?

awas!
berjaga-jaga !

DAYAK BANGUN MEMBERONTAK



DAYAK BANGUN BERONTAK






TPM: GELOMBANG BIRU DIRASAI DI SELURUH SARAWAK
- minsider

Muhyiddin Yassin berkata gelombang biru kini dirasai di seluruh Sarawak termasuk di kawasan yang dikuasai pembangkang yang menunjukkan petanda positif BN mendapat
sokongan mantap daripada rakyat.

Dia bersyukur kerana sejak awal BN berkempen hingga sekarang, dari sehari ke sehari ada petanda yang positif terutama di kawasan pedalaman, pinggiran bandar dan juga bandar yang menjadi kubu parti lawan.

"Ini termasuklah di kawasan majoritinya kaum Cina, saya sendiri turun ke beberapa tempat di Sibu, Miri dan Kuching, trendnya lebih memberangsangkan.

"Atas dasar itu kita mempunyai keyakinan bahawa kita mendapat sokongan cukup mantap dan nampaknya gelombang biru sudah meningkat serta sudah dirasa di mana-mana kawasan di negeri ini," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama Timbalan Perdana Menteri di Sekolah Kebangsaan Sungai Apong dekat Kuching hari in

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...GILA INI ADA MACAM MACAM.... kah kah kah...

kah kah kah...TAPI YANG INI GILA JENIS BARU.... kah kah kah...

kah kah kah...INI GILA TIPU DIRI SENDIRI.... kah jkah jkah

kah kah kah... GILA INI TAK ADA UBAT.... kah kah kah...

kah kah kah..TAMPOI DAN TANJUNG RAMBUTAN PUN TAK BOLEH BANTU...kah kah kah..

nota:
gelombang biru kepala bana apa?
gelombang dayak nak humbankan gerombolan
gelombang dayak bagun berjuang
gelombang dayak berani melawan
ini gelombang dindraf - dayak telah bangun

MAT MONGOL KENA SABOTAJ



PERHIMPUNAN RAKYAT



nota:
jangan silap baca
ini bukan perhimpunan ngo melayu
yang nak sabotaj mat mongol

ini orang ramai sedang berhimnpun
mendengar ceramah pakatan rakyat
di kucing sarawak dua malam lalu
kah kah kah



PERHIMPUNAN PEMBELA BANTAH ALKITAB DI KL ESOK - nminsider

Dilihat sebagai langkah melahirkan protes umat Islam berhubung isu Alkitab, Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (Pembela) mengadakan perhimpunan aman membantah keputusan Putrajaya melepaskan 35,100 naskhah kitab Injil versi Bahasa Malaysia, esok.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider jurucakap Pembela, Dr Yusri Mohamad berkata, perhimpunan aman yang disertai 20 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu akan diadakan di pekarangan Masjid Negara selepas solat Jumaat esok.

“Kita anjurkan perhimpunan itu untuk menzahirkan pandangan dan suara pertubuhan-pertubuhan Islam yang turut mewakili masyarakat Islam bagi mempertahankan kedaulatan agama Islam sebagai agama rasmi negara.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


nota:
ini yang buat kepala mat mongol jadi botak
mat mongol nak bodek orang kristian
ngo yang ini sudah sabotaj
apa punya ngo
tak tahu konsep satu malaysia
kah kah kah

dulu mat mongol bodek orang india
sampai berselirat tiang lampu di brickfeild
orang india di brickfield tak sedar mengapa
mat mongol pasang banyak lampu jalan
ini mat mongol perli orang india
tapi orang berat susah nak faham

banyak lampu jalan kerana takut
tak nampak orang india duduk menebeng
tepi jalan kah kah kah


DULU ANGKUH SEKARANG RAPUH




KERIS SEMPENA PUAKA DIBADAN



nota:
masa kuat dulu
gerombolan sombong dan angkuh
sekarang dah lembik kita pula
mesti tekan sampai mati kah kah kah


KRISTIAN MAHU PENYELESAIAN KEKAL ISU ALKITAB,KALIMAH ALLH - minsider

PETALING JAYA, 14 April — Persekutuan Gereja Malaysia (CFM) masih kekal tidak yakin dengan formula 10 perkara yang diumumkan oleh Putrajaya pada 2 April lalu bagi menyelesaikan isu Alkitab sambil mendakwa pendekatan itu hanya sebagai “langkah ad hoc dan jangka pendek” semata-mata.

Pertubuhan itu menegaskan formula tersebut masih belum menyelesaikan isu berkaitan dengan penggunaan kalimah “Allah.”

“Kami menganggap penyelesaian 10 perkara sebagai penyelesaian ad hoc dan jangka pendek,” kata Presiden CFM Ng Moon Hing di sini hari ini.

Ng menjelaskan formula 10 perkara sebenarnya telah gagal menangani isu akar umbi yang menyelubungi masyarakat Kristian, yang melarang penerbitan yang mempunyai kalimah “Allah.”

KAH KAH KAH
KAS KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.. TER$BAIK... kah kah kah

kah kah kah...INI LAH MASA TERBAIK UNTUK BUAT TUNTUTAN... kah kah kah...

kah kah kah..MASA GEROMBOLAN LEMAH INI ADALAH MASA TERBAIK....kah kah kah

kah kah kah...MASA GEROMBOOLAN RAYU UNDI...BUAT TUNTUTAN..kah kah kah

kah kah kah...INILAH BAIKNYA KERAJAAN YANG LEMAH.... kah kah kah...

kah kah kah...BILA KERAJAAN GEREMBOLAN LEMAH... RAKYAT JADI KUAT...kah kah kah..

kah kah kah... BILA RAKYAT KUAT... RAKYAT BOLEH MINTA ITU DAN INI.... kah kah kah..

nota:
masa terbaik untuk buat tuntutan
ialah pada masa gerombolan sedang diserang
oleh pakatan rakyat - bila gerombolan lemah
gerombolan akan ikut khendak rakyat kah kah kah