Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 1 September 2010

SELAMAT BERBUKA PUASA




DARI SYED PUTRA KE SASARAN


kelmarin aku cuba mencari pasar ramadan di kuala selangor
aku ingin melihat bagaimana orang di luar kota kuala lumpur
berpesta merayakan bulan puasa.
lalu aku menuju ke jeram.

bila aku masuk menyimpang ke arah tepi laut aku lihat
anak anak muda sedang memasang lampu untuk
menyambut malam tujuh liku – indah dan menarik
aku lihat lampu lampu minyak mereka diikat seperti bintang dan
dicacakkan di tepi jalan. satu trend baru yang mungkin akan
aku cuba tiru kalau kau pulang awal ke jelebu.

aduh ! aku salah info – jeram memang wujud . wilayah
pesisir pantai bukan untuk mandi – kawasan berlumpur.
beratus kereta beratur dan bersusun – bukan untuk pasar ramadan tetapi
untuk menikmati ikan bakar. ianya sedang menjadi wilayah kelas menengah
melayu dari kuala lumpur atau klang.

nah ! ini untuk aku lucah – aku tidak mahu di kelilingi oleh kumpulan ini.
berbuka puasa seharus nya dengan kueh mueh
dari pasar ramadan – ke meja restaurant ikan bakar bukan pilihan aku.
kelas menengah melayu ini bukan yang aku minati.

aku mengundur hingga sampai ke sungai buluh – jangan silap ini sungai buluh
sasaran bukan sungai buluh rumah raja petra. aku berhenti di tengah pekan
dan cuba mencari pasar ramadan. gagal.
lalu aku bertanya dimana seharusnya dapat aku beli kueh. si minah penjaga kedai
mengatakan di kawasan pasar dan aku perlu cepat kerana dalam beberapa minit lagi
waktu berbuka sampai.

aku melintas jalan – dari masjid dihadapan azan kedengaran .

beberpa minit kemudian aku sampai ke kawasan pasar
hanya ada beberapa warung yang terbuka.
tuan empunya warung juga sedang menikmati hidangan.
aku tergesa gesa mencari entah apa
yang aku cari aku sendiri pun tidak tahu.

lalu bertemu gulai ikan senangin – aku beli kepala dan badan –
senangin masak lemak kuning
di campur sadikit lobak masin.
untuk manis aku bertemu dengn cik mek molek
baru aku tahu rupa rupanya cik mek molek ini
bukan anak zaid ibrahim tetapi sajenis kueh.
sedang aku berurusan membeli ikan senangin
tetiba seorang minah datang menghampiri aku.
dia kelihantan cun dan gagah. berbaju t hitam –
stye dan feshen tuan empuanya warung.
bertanya apakah aku ini tukar tiub. lalu kami ketawa .

ini rahimah penjual air soya.
suaminya kamal menjual burger dan pelbagi minuman. kedai mereka sebuah
lori kecil yang telah di ubah suai untuk dijadikan kedai.

mereka adalaah peniaga melayu yang berusaha tanpa tiket bumiputera.
bulan puasa mereka berjulalan di tepi pasar. hari hari biasa lori mereka
menunggu pelanggan di tepi pekan sungai buluh sasaran.

aku kagum melihat pasangan muda yang telah 5 tahun berumah tangga ini. bila aku
bertanya berapa anak – mereka ketawa kerana rezeki belum sampai. bila aku betanya
berapa lama telah berniaga jawabya lima tahun. lalu aku hitung pastilah sang suami
setelah berkahwin terus mengajak sang isteri untuk membuka kedai bergerak mereka.

apa yang menakjubkan aku ialah si rahimah ini pembaca tt yang tegar. bayangkan
dua sosok proletar melayu mengikuti blog tt. aku merasa bangga seolah olah hari raya
aku telah sampai kelamrin. kalau anak kota atau anak mahasiswa aku tidak hairan.
ini tuan warong burger juga pembaca tt yang setia.
menurut sang isteri dia melayari tt lewat malam sesudah pulang dari berniaga.
di baca untuk santai dan ketawa.

lalu aku membeli ta fu fah yang di sadur dengan durian. sesiapa melintasi wilayah ini
berhenti dan cuba lah burger rahimah dan kamal

untuk berbuka aku pergi memesan nasi dan sayur disebuah kedai india yang tak
jauh dari pasar ramadan. minuman air suam dan kopi o kosong.

wow! ikan senangin masak kuning cukup enak. sesiapa yang duduk berhampiran dengan
pekan ini sila pegi cari warong kakak ini. terbaik – maxim di kota paris tergelincir jatuh.
kakah ini juga menjual ayam panggang golek. ini bukan propaganda. jarang aku makan
habis nasi sepingan kelmarin aku ingin meminta nasi tambah. tapi kerna ingin
menguarngkan kilo aku gagalkan selera aku sendiri.

selamat berbuka puasa. petang ini aku ke jalan petaling untuk berbuka puasa.

SURAU DI MALAYSIA SEMUA GEROMBOLAN PUNYA



MARI KITA SENYUM




nota:
mengata dulang
paku serepeh
mengata orang
kencing meleleh kah kah kah


MAT RAPPER DAN MAT BEROK




INI RAPPER KE BEROK





NAMEWEE BERANI KERANA MELAYU BERTOLAK ANSUR
-melayau

Orang Melayu perlu bertindak tegas dan bersatu padu bagi memastikan tidak ada individu seperti Wee Meng Chee atau lebih dikenali sebagai Namewee, yang berani serta terus-menerus mengeluarkan kenyataan menghina mereka.

Khairy Jamaluddin berkata, Nawemee berani bertindak sedemikian kerana orang Melayu terlalu bertolak ansur walaupun mereka dihina berkali-kali.

Pada masa yang sama, beliau menolak sama sekali dakwaan pihak tertentu bahawa isu tersebut sengaja dipolitikkan oleh UMNO untuk meraih sokongan atau orang Melayu terlalu sensitif apabila diusik dengan kenyataan yang keras.

"Sebenarnya orang Melayu terlalu bertolak ansur dan bila penghinaan itu terlalu jelas dan nyata sudah tiba masanya mereka yang buat begitu dikenakan tindakan tegas.

"Sudah sampai masanya perkara seperti ini dihentikan, sebagai contoh Namewee tidak pernah serik-serik menghina orang Melayu walaupun diberikan pengampunan dan peluang sebelum ini," katanya kepada pemberita selepas Majlis Makan 'Colek' di rumah Naib Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Rosmadi Ismail di sini, malam tadi.

KAH KAH KAH…


woit… INI BUKAN KERANA MELAYU BERPECAH…. kah kah kah..

woit… BUKAN KERANA MELAYU BERTOLAK ANSUR… kah kah kah..

woit… TOLAK ANSUR INI SIFAT YANG BAIK…. kah kah kah…

woit… MEMANG BETUL ORANG MELAYU TAK MARAH NAMEWEE …kah kah kah..

kah kah kah….KERANA APA ORANG MELAYU TAK MARAH?... kah kah kah..

woiot….. KERANA ORANG MELAYU LEBIH BENCI PADA GEROMBOLAN…. kah kah kah

nota:
tunggu analisa tt melalui semiotik
tentang klip negarakuku !


NAK KETAWA KE ?




JANGAN KETAWA TAPI PANDANG DAN INGAT




KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

nota:
jangan ketawa
ini kita yang jadi hamba
nak buat apa ketawa
hampeh 53 tahun anagkat biawak
sampai tercabut buku lali kah kah kah

SURAT YANG DI TERIMA



SURAT YANG DI TERIMA


Sejak awal tahun ini, saya mengikuti segala perkembangan di blog tukar tiub dan saya rasa segala sindirin dan mesej yang disampaikan cukup baik untuk membuka minda rakyat malaysia yang masih ketinggalan.

Tetapi hari ini saya rasa tidak berpuas hati dengan satu artikel yang telah membuat kan saya dan pembaca lain yang bukan melayu tersinggung.

""inilah yang dilakukan oleh british apabila mereka
membawa buruh china dan india ke tanah melayu
lihat hingga hari ini masaalah belum selesai. british ingin
buruh china dan india bekerja agar mereka dapat untung.
ini samalah macam membawa pekerja haram untuk daapt untuk.
british tidak memikirkan jangka panjang tanah melayu ini.""

Adakah kami China dan India adalah pembawa masalah seperti kata anda?
Apakah yang telah dilakukan oleh China dan India hingga di samakan dengan warga nigeria yang membawa masalah?

Walaupun sudah 53 tahun merdeka tetapi anda masih samakan China dan India sebagai pekerja haram dan apakah bezanya anda dan Umno?

Tidak kah kami juga turut menyumbang kepada ekonomi negara walaupun kami China dan India di anak tiri kan selama ini? Kini kenyataan anda membuatkan saya berfikir panjang dan banyak soalan mula bermain di otak fikiran ku.. Apakah perbezaan antara Melayu Umno dan Melayu anti Umno bila idealogi perkauman mereka tetap sama dan mudah mempermainan kan perasaan kaum lain?

Terima kasih banyak2 kerana menampakkan diri anda yang sebenar.

Yang kecewa.

David @ Rajkamal 1


nota:
tt menerima banyak surat
ada macam macam bentuk
ada yang kata balon bro
ada yang kata bodek bro
ada yang kata pergi lanchowlaa bro

macam macam berbagai bagai

surat ini tak ada edit
hanya beberapa baris yang
di garis hitamkan TIDAK dapat digaris hitankam
ini bukan sengaja - ini sebab tt old tai
tak tahu cara nak buat - jadi hilang
yang ditanda hitam kan itu - itu saja

nota:
paling best ada yang tanya
kau ini islam ke?
kah kah kah

PERCUBAAN TERAKHIR




TAJAM JUGA PISAU LIM GUAN ENG





UMNO JUARA FITNAH, CETUS SENTIMEN AGAMA
– harakah daily

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) kesal kerana Umno terus memainkan intrumen fitnah bagi memburukkan Imej PAS dan Pakatan Rakyat, walaupun masih berada dalam bulan Ramadhan.

Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, tindakan cybertrooper Umno yang menggunakan nama "PAS Beruk" mencipta dan menyebarkan gambar super impose yang kononnya Lim Guan Eng sedang menyembelih lembu korban untuk umat Islam dengan tagline "Sanggupkah kita lihat jika jadi begini? Dalil apa lagi nak halalkan perbuatan DAP??" adalah keterlaluan dan sengaja mencetus sentimen agama.


KAH KAH KAH…

woit… INI SAJE KESANGGUPAN MEREKA….kah kah kah..

woit... DAH TAK BOLEH BANTU... NAK BUAT MACAM MANA?... kah kah kah..

kah kah kah… AJAK BERDEBAT TAKUT… kah kah kah..

kah kah kah… AJAK BERDEMO LARI…. kah kah kah..

kah kah kah…. SUPERIMPOSE LAAAA…. kah kah kah..

nota:
dengar khabar semua cybertrooper gerombolan
telah di arahkan agar mereka juga wajib superimpose
muka isteri dan awek mereka dengan muka ???

muka siapa hah ?
cuba teka !

muka bik mama laaa
ini agar mereka terus tak selaras tenaga batin kah kah kah


nota:
kalau superimpose dengan muka
ziana zain satu kerja tak selesai
ngang dan selaras sepanjang masa kah kah kah

SEMUA KERANA RASUAH GEROMBOLAN




MUSTAHIL BALAK SEBESAR INI TIDAK NAMPAK - MESTI KERJA RASUAH





SPRM BONGKAR PEMBALAKAN, PERLOMBONGAN HARAM DI TERSANG – berita hairan

RAUB : Serbuan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap aktiviti pembalakan haram di Hutan Simpan Tersang di sini hari ini turut menemukan mereka dengan kegiatan perlombongan emas haram di hutan simpan yang sama.

Operasi yang disertai oleh 10 pegawai penguatkuasa dari Putrajaya itu mula memasuki hutan simpan tersebut seawal jam 8 pagi selepas menerima aduan daripada penduduk tempatan mengenai aktiviti haram berkenaan.

Kegiatan pembalakan haram itu dipercayai bermula sejak empat tahun lalu dan kawasan yang telah diceroboh adalah seluas 30 peratus dan di bawah pengetahuan agensi penguatkuasa terutamanya Jabatan Perhutanan.

NOTA:
ini mesti ada rasuah
tak mungkin tak ada rasuah

balak besar bukan mancis api boleh suruk dalam kopek
lombong besar bukan boleh suruk dalam kerpai

empat tahun?
empat tahun punya kerja
lori keluar masuk
balak keluar masuk
tak kan tak nampak

siapa di belakang ini ?
jamin towkay ini cukong
jamin ada hubungan dengan gerombolan

tak kan malaon kerajaan pahan tak tahu
apakah ini kerja raja gopal?

berapa banyak agaknya hutan negara ini ditebuk
semua oleh cukong yang ada kerjasama dengan gerombolan

gerombolan asik marah china baik masuk surau
tapi gerombolan kerjasama dengan china jahat curi balak

china baik masuk surau dikutuk
china jahat curi balak dipilihara

akhirnya china dan melayu bergaduh
towkay china dan gerombolan jadi kaya

woit.. tak kan tak sedar sedar kah kah kah


nota:
betul ke ada kes nanti?
kita lihat dan tunggu
selalunya kes akan ada jika
tim curi balak ini bukan tim mb

kalau kes tak ada ertinya semua
kautim - berita hari ini hanya nak
bagi oarang melayu tidor nyenyak kah kah kah


MANA ADA KELAS




MAK PUN ADA FACE BOOK




FACEBOOK PALSU TMJ : DUA DITAHAN UNTUK BANTU SIASATAN - melayau

Dua lelaki berusia 31 dan 33 tahun ditahan di Taman Seri Majidee, Johor Bahru pagi ini bagi membantu siasatan kes penyamaran sebagai Tengku Mahkota Johor dalam Facebook.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


kah kah kah... NI YANG MAK MARAH PADA NYAH... kah kah kah..

woit… KALAU NAK BUAT FACEBOOOK PALSU… NYAH CARILAH WATAK BERIILMU…. kah kah kah..

woit…. CARILAH ORANG YANG ADA ILMU PENGETAHUAN…. kah kah kah..

kah kah kah… NYAH NAK JADI RAJA GOPAL BUAT APA?.... kah kah kah..

kah kah kah…. MAK CAKAP NYAH…. NYAH MANA ADA KELAS…. kah kah kah…

MEREKA DATANG KERANA RAJA AFRIKA




PENGUSAHA BLACK MONEY DI TANGKAP DI THAILAND




SINDIKET BLACK MONEY TUMPAS – berita hairan

100,000 keping kertas bercetak AS$1 ditemui di rumah tiga pelajar Nigeria

KAJANG: Polis berjaya menumpaskan sindiket 'black money', berikutan penahanan tiga pelajar kolej swasta dari Nigeria dalam satu serbuan di sebuah rumah teres dua tingkat di Bandar Sungai Long di sini, Khamis lalu.

Dalam serbuan jam 10 malam itu, kira-kira 100,000 keping kertas bercetak AS$1 dengan nilai pasaran tempatan RM342,000 ditemui disembunyikan dalam dua beg pakaian, selain pelbagai peralatan membuat wang palsu.

Antaranya mesin pengimbas, set komputer dan botol plastik mengandungi bahan kimia di salah sebuah bilik di rumah itu yang dipercayai disewa tiga pelajar asing terbabit.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Sakaruddin Che Mood, berkata siasatan mendapati wang palsu itu dipercayai bukan untuk diedarkan kepada pelanggan seperti kebiasaannya, sebaliknya digunakan untuk memperdayakan mangsa mereka


RAMPASAN GANJA DALAM BAS EXPRESS -berita hairan

GEORGETOWN: Polis menahan seorang warga Nigeria dan merampas ganja bernilai RM100,000 dalam sebuah bas ekspres yang dalam perjalanan dari Alor Setar, Kedah ke Johor Bahru, di Plaza Tol Sungai Dua, Butterworth, kelmarin.

Dalam pemeriksaan jam 10.45 malam itu, polis menemui 29 ketulan ganja mampat dalam dua beg pakaian lelaki terbabit.

nota:
sebelum terlambat perlu di hentikan warga nigeria
dari datang ke malaysia. di eropah warga nigeria telah
lama di larang. ini bukan rasisma. ini untuk menjaga
agar warga negara kita hidup aman damai. kebanyakan
warga nigeria ini adalah pembawa masaalah. jangan tak
ada beban cari beban. kita sudah cukup dengan masaalah
kita sendiri. kita telah cukup dengan masaalah sosial kita
sendiri. jangan dis susahkan dengan warga afrika. bila mereka
bertapak mereka akan menjaga pelacur, dadah dan
penipuan. ini bukan pilihan mereka tetapi
hakikatnya ini sahajalah peluang untuk mereka mencari makan.
di bangkok mereka telah mula bertapak. di tokyo pun mereka
ada membuat kerja kerja gelap.

rasisma terhadap orang hitam tidak ada dalam budaya melayu.
ini kerana orang hitam tidak ada diwilayah kita. seperti orang melayu
tidak memiliki sifat prasangka terhadap orang papua. ini kerana
warga papua tidak ada di negara kita. bila orang hitam ini mula sampai
mereka membawa masaalah – maka timbulkan apa yang di katkan rasisma
terhadap orang hitam.

jangan risau – seluruh dunia tahu perangai orang nigeria. malah di afrika
sendiri orang nigeria disisih.


nota:
pengusaha kolej tempatan ini
akidah mereka ialah mencari duit
kalau pada bulan pertama orang itam
ini telah membayar yuran sekolah
maka mereka senang hati - kaum pemodal
ini tidak ada semangat cintakan masyarakat
jauh sekali bangsa dan negara.

untuk mereka yang penting duit dan untung.

inilah yang dilakukan oleh british apabila mereka
membawa buruh china dan india ke tanah melayu
lihat hingga hari ini masaalah belum selesai. british ingin
buruh china dan india bekerja agar mereka dapat untung.
ini samalah macam membawa pekerja haram untuk dapat untung.
british tidak memikirkan jangka panjang tanah melayu ini.

lima puluh atau seratus tahun dari hari ini
lekit masaalah ini akan di bayar oleh anak cucu
cicit kita. jadi - kita wajib belajar dari sejarah ini.