.

Selasa, 26 September 2017

KESAH DOBI YANG SUCI



INI DOBI

YANG SUCI

DAN BERSIH

Jika TT  kerap mengagongkan pejuang pejuang kebangsaan saperti Mat Indera,Ishak Hj Muhammad,Ahmad Boestaman,Chin Peng dll,.kesah Kedai Dobi di Muar itu menusok hati saya untok mencherita kesah pembunohan di Sibu, Sarawak tanggal 3hb December 1949.

Rosli Dhobi yang belum menchechah umor 18 tahun bersama rakan2 seperjuangannya Morshidi Sidek,Awang Ramli Amit Awang Matsaruddin dan Bujang Suntong telah membunoh Governor Sarawak Kedua , Sir Duncan Stewart.

Rosli Dhobi dan rakan2 nya merupakan ahli Gerakan Anti Penjajah.

Kesemua mereka digantong di Penjara Pusat Kuching pada 2hb March 1950 dan di tanam tanpa nesan di perkarangan penjara kerana British kwathir mereka akan dijadikan martyr perjuangan anti kolonial Sarawak.

Alhamdulillah 46 tahun kemudian Kerajaan Sarawak pada 2hb March 1996 menyemadikan jasad2 Rosli Dhobi dan ketiga tiga pejuang Sarawak ini di Makam Pahlawan  Sarawak bersebelahan Masjid Sibu dan di berikan penghormatan negeri atau  State Funeral.Chebisan jasad 2 mereka dibaluti Bendera Negeri Kenyalang itu sesuai dengan pesanan atau wasiat terakhir Rosli Dhobi.

Ada banyak persoalan mengenai  kesah  ini,. Bagaimana Rosli  Dhobi di gantong walaupun  dibawah umor.Penjajah kata tak apa sebab masa di gantong umornya telah melewati 18 tahun. Mengapa Sarawak tak minta ganti rugi Crime Against Humanity chontohya, Adakah keempat empat pejuang ini di berikan penghormatan berterusan yang setimpal..chontohnyaa nama2 jalan,sekolah dsbnya.Adakah keluarga mereka dibantu?

Walau apapun Rosli Dhobi dan  ketiga tiga rakan nya adalah Wira Negara dalam ertikata sebenar. Semoga Allah swt menchuhuri rahmat ke atas roh2 mereka. Al Fatihah.




-----------------

CAT MINYAK BABI





BERITA BARU 

MASUK

AKHBAR DUBAI
KHALEEJ TIMES
TELAH MELAPORKAN
BAHAWA SYARIKAT 
ZHEJIANG GEELY HOLDING GROUP
TELAH MENGUNAKAN
CAT BERCAMPUR MINYAK BABI

JABATAN KIMIA DUBAI
AL-KIMIARI WUL ASGQ
TELAH MENGSAHKAN
PEKARA INI

CAT CAMPURAN MINYAK BABI
INI DIKATAKAN LEBIH MURAH
UNTUK DIGUNAKAN PADA KERETA
DAN
AKAN MELIPAT GANDAKAN
KEUNTUNGAN

PARA NETZEN DI DUBAI
TELAH MARAH
DAN MENUDUH
SYARIKT GEELY INI
SENGAJA MENGGUNAKAN
MINYAK BABI
UNTUK MENAFIKAN
UMAT ISLAM 
DARI MEMBUAT AMAL IBADAT

nota
INI AGENDA CHINA MERAH
KAH KAH KAH











---------------

BASUH ISLAM





FACE BOOK


Di mana nak cari carwash untuk Muslim yang tidak tinggal solat sahaja di area Subang Jaya?
Comments
Nazerin Mn Coming soon aku buka tepi masjid ss15
LikeShow more reactions
Reply
3
8 hrs
Manage
Zaim Al-Amin Kalau guna air kolah Masjid lagi berkat kot? Atau kira haram sebab tak mintak izin lah pulak.
LikeShow more reactions
Reply
3
8 hrs
Manage
Rafidi Daud Yg basuh kereta Muslim sahaja ada ke?
LikeShow more reactions
Reply
1
8 hrs
Manage
Charpiq Zainal ader yg guna air yg dibacakan dgn 30 juz ayat al quran sekali tak?..kalo guna air tu buat cuci keter kompem keter jdk suci dari hadas besar..minyak pon jimat nnt sbb dah tak menaggung berat dosa lg dah..hehe
LikeShow more reactions
Reply
1
7 hrs
Manage
Mohd Fardly jangan lupa rekod pakai go pro sebagai bukti
LikeShow more reactions
Reply
1
7 hrs
Manage
Mokhzani Mohamad Usj4 ada kot haha
LikeShow more reactions
Reply
1
7 hrs
Manage
Bard Hussain Aku tunggu je gedung niaga like MR.DIY, STARBUCK, DOME, IKANO & other similar entity pasang sigboard besar "FOR NON MUSLIM ONLY"
LikeShow more reactions
Reply
1






-------------------

KONSPIRASI MESIN BASUH






KEDAI DOBI

projek kedai dobi ini
adalah konspirasi
dari syarikat jual
mesin pembasuh
kain baju

cilaka
mereka gunakan agama
untuk lariskan
washing machine
KAH KAH KAH







--------------------

UMAH DALAM BAHAYA







BAHAYA

UMAH DALAM BAHAYA
RUPA-RUPANYA
SELAMA INI DUIT YANG
KITA GUNAKAN
SETIAP HARI ITU
DIGUNAKAN JUGA
OLEH ORANG KAPIR 

MEREKA GUNKAN
KETIKA MEMBELI BABI
JUGA DIGUNAKAN
KETIKA BERJUDI
JUGA DIGUNAKAN
KETIKA MINUM ARAK
JUGA DIGUNAKAN
UNTUK BAYAR LENDIR
CHINA DOLL
JUGA DIGUNAKAN 
UNTUK BAYAR ISAP KONEK
BAPOK DAN PONDAN

CISS CISS
PATUTLAH
AKIDAH UMAH TERGUGAT
MELAYU RASA TERHINA
ISLAM DIHINA
ULAR MAK TERHINA
TOK KADI TERHINA

PATUTLAH KITA RASA
DUIT SEKARANG RASA GULAI KAWAH
DAGING BABI
BETUL KATA TUAN HAJI HA HA

PISAHKAN DUIT BABI
DARI
DUIT LENDIR CHINA DOLL
PISAHKAN SEKARANG

KALAU TIDAK
BERI ORANG MELAYU 
DUIT BARU
YANG SUCI 
YANG BERSIH
SETIAP BULAN
HIDUP MELAYU
HIDUP KETUANAN MELAYU








----------------

NYAH NAJIB - SELAMATKAN KWSP






LAWATAN KERJA YANG TERSIRAT

 26 September 2017

Rancangan Najib untuk menangkis imej buruk yang terpalit ke atasnya oleh skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melalui lawatannya ke Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini kelihatan telah gagal.

Meskipun beliau mungkin sedar AS tidak akan menarik balik atau mengkaji semula siasatan jenayah ke atas salahguna dana wang 1MDB, namun andaian beliau bahawa pandangan umum rakyat akan lebih positif kepadanya amat meleset.

Komen-komen di media sosial dengan jelas menunjukkan kemarahan rakyat apabila video Najib menawarkan dana awam seperti KWSP, Khazanah dan MAS untuk membantu ekonomi Amerika Syarikat mula tular.
Malah menurut Rafizi Ramli, Naib Presiden KEADILAN, kemarahan itu tidak akan reda apabila lebih banyak maklumat terperinci mengenai lawatan tersebut mula sampai ke pengetahuan rakyat.

Antaranya ialah mengenai pelaburan KWSP di AS.  Najib memberi komitmen kepada Presiden Trump untuk membawa masuk wang rakyat Malaysia melalui pelaburan KWSP sebanyak USD 4 bilion (RM 16.8 bilion) di dalam projek-projek prasarana di sana. Namun selain tidak masuk akal untuk Malaysia membantu projek di AS sedangkan prasarana negara masih belum tahap negara maju, terdapat beberapa masalah dengan janji  itu.

Pertama, KWSP sebenarnya memohon supaya Najib mendapatkan persetujuan Presiden Trump agar KWSP diberi status “Tabung Pencen Luar Negara Berkelayakan” atau QFPF (“Qualified Foreign Pension Fund”). Ini akan membolehkan KWSP diberi pelepasan cukai bagi pelaburan di AS. Perkara ini tidak dinyatakan oleh  Najib, sebaliknya beliau telah mengumumkan keputusan bahawa KWSP akan melabur sehingga RM16 bilion tambahan di Amerika Syarikat.

Kedua, pengumuman itu bertentangan dengan peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan yang menghadkan pelaburan luar negara KWSP kepada 30% sahaja dari jumlah pelaburan keseluruhan.

Menurut Rafizi, setakat 22 Februari 2017, KWSP telah hampir mencecah had maksimum 30% pelaburan luar negara tersebut. Ini dakwanya sah menurut satu laporan oleh akhbar The Nation (akhbar Perdana Bangkok) yang memetik temuramah dengan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Shahril Ridza Ridzuan. Dengan penambahan RM16 bilion tambahan, sudah tentu tahap maksimum tersebut akan pecah.

Dalam konteks ini, apa yang dipersoalkan bukan pulangan balik atau dividen yang akan kembali kepada pencarum KWSP. Yang dipersoalkan ialah komitmen yang sepatutnya dibuat oleh  Najib dan parti pemerintah untuk menjamin pulangan balik yang lebih baik atas pelaburan yang dilakukan (jika mendapat pelepasan cukai AS) dan menghormati peraturan dan tata kelola kewangan (had pelaburan luar negara 30%).

Satu lagi perkara ialah janji Najib mengenai pembelian pesawat-pesawat baru Boeing oleh MAS yang dianggarkan berjumlah USD10 bilion (atau RM42 bilion) dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Menurut Rafizi, sebenarnya MAS akan berbelanja sehingga sekitar RM53 bilion dalam tempoh 5 tahun akan datang untuk membeli 50 pesawat kelas Boeing 737-Max 8/10 dan 25 pesawat besar “widebody” iaitu kelas Boeing 787 atau Airbus A330neo. Beliau memetik beberapa laporan industri penerbangan yang berkait dengan MAS.
“Sedang rakyat terkejut dengan jumlah wang yang begitu besar, rupa-rupanya ada risiko yang lebih besar”, ujar Rafizi.

Menurutnya, risiko yang lebih besar berkait dengan kemungkinan campur tangan daripada pihak  Najib dalam keputusan-keputusan kewangan penting tentang MAS yang akan berlaku dalam masa setahun dua ini.

Ini lebih-lebih lagi membimbangkan apabila Lembaga Pengarah MAS menerima pelantikan orang kanan Najib iaitu Dato’ Habibul Rahman Kadir Shah sebagai ahli lembaga pengarah MAS pada 18 Mei 2017. Habibur Rahman Kadir Shah sememangnya diketahui umum sebagai orang kanan Najib hingga ada yang menggelar beliau “Jeneral perang Najib”.

Meskipun penstrukturan semula MAS dikatakan berjaya (walaupun melibatkan pemecatan 6,000 orang kakitangan) untuk mengurangkan kerugian dan MAS dijangka mula mencatatkan keuntungan dalam masa setahun, namun dengan perbelanjaan paling besar sekitar RM53 bilion oleh mana-mana syarikat milik kerajaan dalam tempoh 5 tahun akan datang (kecuali PETRONAS) maka ia mengundang kebimbangan.

“Adakah keputusan untuk membeli 8 Boeing 787 Dreamliners itu keputusan Lembaga Pengarah MAS yang telah melalui proses penilaian yang sewajarnya yang menepati strategi perniagaan MAS, atau itu keputusan politik Najib?” soal Rafizi.

Beliau juga khuatir jika harga yang dirundingkan akan lebih mahal dan tidak telus jika ada campur tangan politik. Bayangkan, jika 5% komisen atas kos RM53 bilion sahaja boleh bersamaan dengan RM2.65 bilion!

Di samping itu dakwa Rafizi, oleh kerana MAS dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia melalui Khazanah, sebarang keputusan kewangan tidak perlu dilaporkan kepada mana-mana pihak dan rompakan sebegini melalui harga pembelian yang lebih tinggi boleh berlaku tanpa disedari.

Apakah jaminan yang boleh diberikan bahawa skandal 1MDB yang melibatkan wang lesap berpuluh ribu juta ringgit tidak akan berulang dengan pelaburan sebesar MAS?

Mungkin dahulu perkara-perkara begini boleh lepas daripada pandangan umum, tetapi dengan keadaan ekonomi negara sekarang, bebanan kos sara hidup yang menekan rakyat dan budaya rasuah serta salahguna kuasa yang meningkat, saya percaya rakyat tidak boleh lagi menerima apa yang didedahkan sebagai putar belit pembangkang.

Budaya kleptokrat atau perompak wang rakyat telah menjadi-jadi. Jika tidak diambil tahu, tidak diteliti dan tidak dicegah, sampai bila-bila pun mungkin rakyat menjadi hamba di tanah air sendiri seperti kata peribahasa anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah kebuluran. Tambah malang jika ada yang menangguk di air keruh. Kaut keuntungan berlebihan untuk kepentingan diri dan kroni namun hak dan tuntutan rakyat tidak diutamakan malah terabai.

Syed Ibrahim Syed Noh
Ketua Penerangan
Parti KEADILAN Rakyat




-----------------

BADAK LIAR


BADAK LIAR
TT ..dari foto tu, lu ingat musti kapatorbang pengintip Amerika. Kok yo pon ngintip, Amerika guno AWAC lah .. torbang tinggi hinggo langit koduo. Tapi den ingat ini musti kapatorbang pemburu badak liar. on 
APA SEDANG BERLAKU ?
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 9/22/17



-----------------

TAPAI DAN TUAK MENUNGGU









INI BERITA

AMAT BAIK

KITA TIBAI

HAJI HADI

TONTOWI

NIK ABODOH

PADAM MUKA

KITA MENANG

BUAT PESTA

TAPAI & TUAK

TAPI.....

TAPI APA?


Pakatan tetap menang di Selangor walau ‘3 penjuru’, kata pemimpin DAP

PAKATAN Harapan (PH) dijangka sekali lagi menang di Selangor walaupun berlaku pertembungan tiga penjuru kerana pengundi di negeri itu praktikal, memilih parti politik yang boleh memenuhi kehendak mereka dan tidak termakan propaganda media arus perdana, kata seorang pemimpin DAP.

Pengarah Strategi Pilihan Raya DAP Dr Ong Kian Ming berkata, pengundi di Selangor mahukan antaranya urus tadbir baik, program kebajikan disampaikan dengan lebih cekap dan kualiti hidup lebih bagus.

TAPI...

BETUL KE

KAJIAN DAP 

BOLEH PAKAI

ATAU KAJIAN

INI HANYA 

NAK 

SEDAPKAN 

HATI 

PENGUNDI

ADA WAS WAS

JANGAN 

MARAH

MINTA TUAK 

SECAWAN

KAH KAH KAH


-------------