.

Ahad, 16 September 2018

PENCERAHYAN





Nam Ron, jangan putus asa, kata Isham Rais


PENGARAH filem One Two Jaga tidak sepatutnya putus asa kalau filem yang mengupas isu rasuah dalam pasukan polis dan memaparkan sisi lain Malaysia, yang sedang ditayangkan di pawagam sekarang, tidak mendapat sambutan dalam kalangan masyarakat, kata Hishamuddin Rais.

Aktivis politik yang pernah mengarahkan filem itu berkata, kejayaan sesebuah filem adalah subjektif dan tidak semestinya diukur dari hasil jualan tiket pecah panggung semata-mata.

“Filem ini kalau kita lihat ada dibuat untuk anak muda, kelas buruh dan kelas bawah. Jadi sebuah filem yang cantik berjaya daripada kutipan tiket, (filem yang) berjaya dari seni pembuatannya,” katanya, yang pernah mengajar subjek Filem dan Teori Filem di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).

“Tapi kalau tak box office (pecah panggung) tidak bermakna filem itu gagal.

“Mungkin (jualan) tiketnya tidak menyeronokkan tapi tidak boleh melihat dari segi itu. Kita lihat pada seni jalan cerita dan teknik (pembuatannya),” kata Hishamuddin kepada The Malaysian Insight.

Hishamuddin mengulas sambutan terhadap One Two Jaga sejak tayangan umum pada 6 September lalu. Berbanding dua filem lain yang masuk panggung sebelumnya, Munafik 2 dan Hantu Kak Limah, yang masing-masing mencecah lebih RM30 juta, One Two Jaga difahamkan mengutip tidak sampai RM100,000.


“Ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi berlaku juga di Eropah. Banyak juga filem Eropah yang berseni dan baik tetapi gagal di box office. Ini satu perkara biasa,” kata Hishamuddin.

Nam Ron kemudian meluahkan kecewanya di Twitter, sebagai reaksi terhadap sambutan penonton yang lesu di pawagam.

“Ini satu perkara biasa, jadi kepada pengarah ini jangan berasa kecewa kerana kegagalan kamu hanya kegagalan box office. Itu bukan bererti kamu menggarap sebuah filem gagal,” kata Hishamuddin lagi.

One Two Jaga yang berpusat ceritanya pada rasuah dalam pasukan polis mendapat kelulusan skrip daripada Polis DiRaja Malaysia (PDRM), yang turut memantau proses pembikinannya sehingga siap.

Filem itu bagaimanapun mendapat pujian pengkritik dan sebahagian penonton, termasuk beberapa menteri kabinet yang menganjur sesi menonton bersama sejak beberapa hari lalu, antaranya Menteri Luar Saifuddin Abdullah dan Menteri Pendidikan Maszlee Malik.

Hishamuddin merupakan pelajar filem di London semasa hidup membuang diri di luar negara selepas lari meninggalkan Malaysia ketika diburu setelah terlibat dalam gerakan mahasiswa pada 1974.

Tidak lama selepas pulang ke tanah air pada 1994, Hishamuddin mengarahkan Dari Jemapoh ke Manchester, sebuah filem yang merakamkan gelora berontak anak muda.

Dalam pada itu, Hishamuddin berkata walaupun Barisan Nasional bukan lagi kerajaan, sikapnya dalam berkarya tidak berubah dan sekiranya ada peluang, beliau berminat untuk menghasilkan sesuatu – kali ini secara terbuka.

“Saya sebelum ini menulis skrip untuk program realiti di TV swasta. Tapi nama saya tidak boleh dimunculkan,” katanya, yang mengaku namanya dipadamkan sebagai penulis skrip kerana tidak mahu menyeret penerbitan itu dalam kontroversi politik.

Menurut Hishamuddin, beliau kini berminat untuk menghasilkan filem cereka kerana “cinta pertama saya ialah kepada sinema, wayang bergerak.”

“Sebelum ini walaupun secara gelap-gelap saya teruskan juga,” katanya. – 16 September, 2018




-----------------

SABOTAJ




INI BERITA

PALSU NAK

BURUKKAN NAMA

ANWAR

SPRM reman 2 AJK sektretariat pemilihan PKR

ALOR SETAR: Mahkamah Majistret di sini hari ini mengeluarkan perintah reman 6 hari terhadap 2 anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi membantu siasatan kes berkaitan rasuah sebanyak RM20,000.

Perintah itu dikeluarkan Majistret Mohd Hadi Hakimi Harun di sini hari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Kedua-dua lelaki berumur 46 dan 48 tahun itu ditahan SPRM secara berasingan masing-masing di Plaza Tol PLUS Pendang pada 3.25 petang dan di sebuah restoran di sini pada 12.20 tengah hari semalam.


INI KERJA SAPA

INI MESTI KERJA

YAHUDI ISRAEL

ATAU TOWKAY

YANG GAGAL

DAPAT PROJEK

PASIR

KAH KAH KAH
----

SATU TEORI




SATU TEORI
Masa PRU14 PD ..PH dapat 59 peratus, BN/PAS 41 peratus ..beza 18 peratus je. Dalam 59 peratus tu ..ada org Chedet ..org Azmin ..org cina yg tak suka cium tangan jantan. Lu bayangkan siang malam Rafizi dan Sani dok hontam Chedet, Azmin. Impak nye .. 
Lu bayangkan setengah drp 59 peratus undi PH ghaib. Atau ..Atau ..Atau ..Lu bayangkan yg PRK PD ini bukan undi untuk pilih parti ..tapi pilih PM ..sebab sabde Baginda Sani ..Nuar kok menang ..esoknye dah boleh jadi Perdana Menteri??? on
 ADA KAUTIM
panglimo potaseh
on 9/16/18



----------------

KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH






WOIT

TOWKAY MANA?

SUDAH CABUT KE?

Syarikat tiada duit bayar gaji, wartawan Utusan mahu lancar protes

WARTAWAN Utusan Malaysia mahu melancarkan protes hanya bertugas di pejabat  selepas pihak pengurusan Kumpulan Utusan Melayu Berhad dua kali gagal membayar gaji mengikut jadual, kata Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia cawangan syarikat itu (NUJ-Utusan).

Khamis lalu, NUJ Utusan diberitahu oleh pihak pengurusan bahawa syarikat sudah tidak ada wang yang cukup untuk membayar gaji kakitangannya.

Keadaan ini akan menyukarkan kakitangan untuk bekerja seperti biasa, termasuk hendak mengisi minyak pergi bertugas khasnya bagi wartawan dan jurugambar yang selalu bertugas di luar, kata ahli majlis kesatuan itu.


SEDIH SEDIH

AKHIRNYA

AKHBAR KIRI

DIAMBIL

POLITIK KANAN

KINI

DIHUMBANKAN

KE  DALAM

TONG SAMPAH

SEJARAH

KAH KAH KAH

-----------------------

PUNT EDDY WANG





PUNAT EDDY WANG 
Haji eddy wang.... Dulu hj kata letak seketul daging babi dalam sekawah kari lembu maka haramlah hukumnya, tak boleh nak makan. Tapi sejak hj pergi ziarah sungai kandis tempoh hari, kenapa hj belasah je kari lembu yang ada tiga ketul daging babi! 
Adakah kerana babi itu telah disembelih lalu dagingnya yang tiga ketul itu menjadi halal??? Sekarang semua anak buah hj sendiri pun komfius tengok hj melahap campuran kari lempu dengan tiga ketul daging babi tu. Haji sembelih sendiri ke? on
 SEKETUL DAGING BABI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/16/18






-----------------

PROJEK MAT SONGEL





PROJEK 

MAT SONGEL
Wah btol la ckp TT kerja mat songel masih diteruskan dgn penuh iltizam..xpayah suluh meraba2 dlm gelap bwk lilin or batang mancis...makin mmeraban2..kahkahkah Jom kita berlabun bersama mat-mat sekalian on 
YAMNO BUKAN YAMSENG
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/14/18


-----------------

SEMUA SEMBAH SULTAN MELAKA







SEMUA SEMBAH

SULTAN MELAKA
Apa laggggiii TT....Tabalkan aje paduka sultan melaka.hang TT boleh jadian mamu bendahara..guru nanak jd ahli nujum...maka selesai segala misteri nusantara!!! Kahkah kah kah kah kah kah 
on BUAT DUIT
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/14/18



------------------

ITAM BIN LEGAM





ITAM BIN LEGAM

Ikan sturgeeeon putih asal eeerusia menghasilkan tieeeelur eeeetham yang tersangeet sangeeet maheeellll hargeee dan nilainya yang dipanggil kavieeer.. ..tiiieeeelur termaheeel didunieeeaa ... Maheeeelllll bangeeeeet.. ...ciri2 kavieeer tu 
.....kalerrr nyerrrr eeeeehtam bangeeetttt..maheeellll bangeeet... Cinoneeet cinoneeeet githoooo.... .agaknya.. Gini rupeeenyee kavieeeerrrr tu kalau dalam beeentuk lowyeeer yeeeeehhhh.... Kakakakakakkakkaka....one more... Kakakakakkakakakaka 
on LOGAM GOLAP
Publish | Delete | Spam
DIDI KOTA BELUD
on 9/14/18




-----------------

SEMUA LINGKUP MINGKUP








JENG JENG JENG
SEMUA LINGKUP

MINGKUP

DEEPAK MINTA

AMPOON AKAN

BOCOR SEMUA

CERITA

Saya ada bukti Najib paksa Shafee menyimpang dari keadilan, kata ahli perniagaan 

AHLI perniagaan Deepak Jaikishan mendakwa memiliki rakaman audio dan video bukti peguam Muhammad Shafee Abdullah dan Abdul Azeez Abdul Rahim menyimpang keadilan dalam saman penyiasat persendirian P. Balasubramaniam.

Deepak yang membuat laporan polis berhubung perkara itu di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi semalam berkata, Shafee diminta oleh Najib untuk mewakilinya dalam saman itu tanpa kerelaan peguam itu. 

Katanya beliau turut memberi keterangan di mahkamah bahawa Shafee dipaksa oleh Najib.

SATU DUNIA

TUNGGU KESAH

KAKAK DG ADIK

KESAH KAK MAH 

DENGAN

ADIK DEEPAK

BUKAN ADIK

DI FUCK

KAH KAH KAH

---------------------

SEKETUL DAGING BABI








APA JADI

DENGAN SEKETUL

DAGING BABI

'Salah tetap salah, tiada simpati'

KUALA NERUS - Wakil Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) mengingatkan pemimpin Pas supaya berhati-hati walaupun kini sedang berbaik-baik dengan Umno.

Lau Chin Chua berkata, hubungan terjalin bukan alasan untuk menidakkan perlakuan pemimpin Umno yang rebah dalam PRU lalu disebabkan penyakit rasuah.


LU TAK RASA

LU MANA TAU


------------------

MALAM INI DI BOBO





MALAM INI

DI BOBO

CERITA MALAM

JUMAAT

Saksikan persembahan pada sambutan 16/9 di . Tempahan tiket whatsapp +60122290944. Anda juga berpeluang untuk mendapat 1 pasang tiket Untuk menonton rakaman rancangan Oi Jaga Mulut pada 13&14 Oktob…



BUKAN CERITA

BERANCUK

CERITA 

MAT SONGEL



------------------------

PENCERAHAN





PENCERAHAN
Aku membaca tulisan TT. Kalau musuh marah dan benci dgn tindakan kita itu tandanyabkita buat kerja yg betul. Tapi kalau musuh ingin turun berkempen dan sokong kita, betulkah tindakan kita? on 
YAMNO BUKAN YAMSENG
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/15/18



-----------------

DUIT HAJI NAJIB






DUIT HAJI NAJIB
Dari mana datang duhit Haji Najib ..musti lah dari Tohan ..dah ditetapkan sejak pancot lagi .. tak caya jugak ..tanya lah Tuang Guru Hashibul Hikayah Sosok No Dua Teralim Planet Dunia Haji Hadi El-Sotonggee. on 
DARI MANA DUIT NAJIB
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 9/14/18


------------------

SEMUA SAMA






SEMUA SAMA
Hindu kongkek pakai kote, cina kongkek pakai kote , melayu kongkek pakai kote , bengali kongkek pakai kote, konfius sapa tiru sapa. ??? on TIRU MENIRU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/14/18



-------------------

ADA KAUTIM







ADA KAUTIM

Tapiiiii.tataapiiii akhirnyeee jiboi akan diselamatkan oleh toksyeikh dn pijieyy weyyyy. Dulu ada lawatt2 spital sudah kawtimmm. Tu psl jiboy tarak herann.Akan ada percantumannn ciomann mulut antara hamno dan pikey ar. Jahid mau jd geng balik dgn atok. Akuan bersahumpah sesumpah mp umno bagi lampu hijauuuu mau kombain balikm . gua sudah cakapppp.lamma.hmno dgn pigiyarr akan jd suci.wooooo.kahkahkah. lu tengokkk nantiyyy.kahkahkahaktuii on 
DARI MANA DUIT NAJIB
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/14/18



------------

BERZIKIR DAN BERZAKAR PANJANG







BERZIKIR 

BERZAKAR 

PANJANG
Semua salah Sebelum wujudnya buah tasbih para2x daie berzikir dan berzakar panjang2x dgn tasbih dlm jubah masing2x. Kalu lu tak caya ku try tanya mertua din ayam. Kalu tak nak kena terompah bole tanya Alfadil Shahibul samaah lebai haji tar snake. Hip! Hip! Takburrrrr on 
TIRU MENIRU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/15/18



-----------------