.

Selasa, 20 Oktober 2015

ESOK PAGI GWA KE MAHKAMAH








ESOK PAGi

GWA KE 

MAHKAMAH

PUTARJAYA

PAK DIN
PAK ABU 
USTAZ BADRUL
TIAN CHUA
APA KEPUTUSAN
GWA TAK TAHU
LU PIKIR SENDIRILAH

KAH KAH KAH







--------------

BANI MELAYU KENA TIPU LAGI






Butiran TPPA dalam tempoh tujuh hari

 | October 20, 2015
Butiran perjanjian ini berunsur teknikal dan akan mengakibatkan salah faham jika diterangkan dalam keadaan kelam kabut.



KUALA LUMPUR: Butiran Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) akan didedahkan kepada umum dalam masa terdekat.
Jaminan itu diberikan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa, Mustapha Mohamed.
Beliau menjelaskan, terdapat beberapa perkara yang masih belum selesai sehingga ke hari ini dan memerlukan sekurang-kurangnya tujuh hari lagi.


KAH KAH KAH

BANI MELAYU

KENA TiPU 

LAGi



KAH KAH KAH


---------------


CARA SELAMATKAN RINGGIT






SAHEH

RINGGIT

MURAH





Singapore Dollar equals

3.07 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time




Malaysian Ringgit equals

8.33 Thai Baht
Chart of exchange rate values over time



CARA

SELAMATKAN

RiNGGiT


----------------

APA BANK NEGARA KATA






















------------

TERDUHUD DUHUD









PARTi PAS

TERDUHUD

DUHUD



PAS belum dapat bentang undang-undang hudud, kata setiausaha agung 

PAS tidak akan membentangkan rang undang-undang persendirian hudud di Kelantan walaupun Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan kebenaran 3 ahli Gerakan untuk mencabar Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) itu.
Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata ada 1 kes lagi yang belum selesai di Mahkamah Kuala Lumpur difailkan 4 individu menghalang Presiden PAS  Abdul Hadi Awang daripada membentangkan rang undang-undang itu.
"Rang undang-undang itu tidak boleh dibawa ke Parlimen sehingga kes di Mahkamah Tinggi diselesaikan," katanya kepada pemberita selepas Mahkamah Persekutuan hari ini mendengar kes itu.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-belum-dapat-bentang-undang-undang-hudud-kata-setiausaha-agung#sthash.huUg1Fiw.dpuf


i rest my 

case me lord

kah kah kah

KAH KAH KAH





--------

APA ITU POLIS PENCEN






APA JADI DENGAN
ZAKARIAN DARI SPRM

APA JADI DENGAN
HAMID BADOR PDRM

ORANG RAMAI
 MENUNGGU DENGAN
PENUH HORMAT

JUMPA KAWAN POLIS
Tak tau kenapa kerap aku jumpa kawan2 polis ini tidak bahagia hidupnya selepas pencen. Namun ada juga aku jumpa yang betul2 warak dan dihormati masyarakat. Golongan ini sangat sedikit. Tak usahlah kita salahkan mereka. Kita kena paham betapa payahnya mereka hendak menyesuaikan diri semasa bertugas dulu. Semua kerja hari2 macam sandiwara sahaja.

 Kalau nak kekal berkawan dan duduk gelak2, terpaksalah pejam mata. Kalau tidak, macam2 boleh jadi. Kita ni hanya penjawat awam. Bila2 boleh jadi susah kalau tidak pandai menari. Betullah kata Allah. Hidup ini sandiwara dan pura2 saja. Kalau Dia sayang kita, selamatlah kita walau kerja di kandang buaya. Kalau tidak, hanyutlah kita. 

Tambah2 pulak ada spetol dan sikit kuasa. Maka janganlah salahkan polis pencen ni. Dia tidak bersalah. Rakyat yang bersalah kerana memilih sistem pentadbiran macam ini selama berpuluh2 tahun. Ingatkah. Polis2 ini adalah manusia paling hebat di dunia lagi paling dikasihi Allah Taala kerana mereka melawan on SINDROM POLIS PENCEN
Anonymous
on 10/13/15
BAKAS
Dalam bahasa daerah di kota belud...BEKAS atau BAKAS memberi maksud BABI HUTAN dalam dua bahasa..dusun dan bajau...jadi bolehlah disimpul kan ..kesemua bekas bekas ni perlulah disamak dan ditampar ramai ramai......kakkakakaka...BAKAS BANA tauuuu.....kimbet. on SINDROM POLIS PENCEN
DIDI KOTA BELUD
on 10/13/15
KEHORMAT
Kena bagi Darjah Kehormat LOL jugak macam tu..... Mentedarah cukai rakyat tapi tak buat kerja Bijak betul si LOL nih...... Melayu Islam pulak tu. Ambo pening doh !!!!!!!!! on SINDROM POLIS PENCEN
Anonymous
on 10/13/15
ZAKAR RIA
Zakaria buat kenyataan satu(1) sebelum nak pencen. Kenyataan tu dibuat bg pihak semua warga SPRM. Zakaraia kata: 1. SPRM siasat najib. 2. AG Apandi tak guna dan baruah Najib. Kalau SPRM hantar kertas pendakwaan dgn sokongan dakwa Najib, Apandi jagan cakap tak de kes. OK lah tu..macam Hamid Bador juga. on SINDROM POLIS PENCEN
Anonymous
on 10/13/15


GENG STER
Nak mampuih kau jika dia bersuara semasa dalam jawatan tengok saja dua oghang kuat dia kena tendang keluaq baru nak siasat najib dah kena tehan reman oleh polis najib yang jilat pungkoq la nie dia dah pencen beranilah dia cakap macamlah juga musa hassan lepaih dia pencen dia cakpa macamlah dia tu tak tau yang genster dalam negara menguasai semau kegiatan maksiat negara inilah hakikat dalam penguatkuasa negara, yang berkuasa boleh buat apa saja,kita tunggu ketua pilis negara sekrang bila dia pencen apa pula dia nakj cakap. on SINDROM POLIS PENCEN
Anonymous
on 10/13/15
RESIKO
Diateta memberi subangan semangat kepada rakan seperjuangan. Orag ini boleh berada dalam NGOu utuk terus aktf dan memberi maklumat dan sumbangan. Dia boleh membuat pilihan untuk diam dan tidak campurtangan di usia persaraan tetapi masih mahu bercakap atas nama kebenaran tanpa gentar risiko. Tidak ramai org sebegini. on SINDROM POLIS PENCEN
kluangman
on 10/13/15
GLC
Nak harap apa lagi. SPRM ni sapa?.. kalau orang melayu dan pembangkang, depa la lebih laju pi tangkap, dakwa dan jatuh hukum. Lebih laju drpd malaikat naik buraq. Silap2, saksi pun boleh mati. Siap gebang pong pang pong pang, undang2 tak kenal siapa.. kaplavutolla.. 

Berhentilah mempercayai jabatan2 kerajaan. Kesemuanya mereka dibina untuk menjaga kepentingan ahli2 politik parti pemerintah, raja2 kaum bangsawan dan menteri2 UMNO supaya terus mengebas duit orang ramai sewenang mungkin. Siap konon2 buat GLC dan GLIC lagi.. untuk apa? Bagaimana duit orang ramai dikutip dgn pelbagai alasan cukai, simpanan, masa depan negara dan agama Islam. 

Mmg jelas untuk merembat duit orang ramai.. perhatikan kesemua GLC dibina dibawah kementerian2 yg dikontrol menteri2 dan anak beranak bangsawan UMNO..yg audit pun diri sendiri juga barua2 melayu haprak yg dilantiknya sendiri.. Sekolah2 dan prasarana dibina hasil kutipan duit cukai dari rakyat. Bukan sedikit duit cukai dan lain2 perolehan dlm negara on SINDROM POLIS PENCEN
Anonymous
on 10/13/15

tin kosong jer...tuan tt on SINDROM POLIS PENCEN
Usop Ali
on 10/13/15




--------------

RINGGIT JATUH LAGI







SEMALAM 4.21

HARI IN4.25

JATUH LAGi


US Dollar equals

4.25 Malaysian Ringgit
Chart of exchange rate values over time




Kejatuhan ringgit ‘seksa’ perniagaan kecil dan sederhana


Pengusaha industri kecil sederhana (IKS) merasakan kesan kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) menyebabkan sesetengah daripada mereka mengalami peningkatan kos sebanyak 10% hingga 30%.
Tinjauan The Malaysian Insider menyaksikan kebanyakannya menghadapi peningkatan kos barang terutamanya pengusaha yang menggunakan barang diimport dari luar negara.
Ketua Pegawai Eksekutif Mirage Resources Sdn Bhd Kamarul Ariff Abd Karim berkata disebabkan kejatuhan nilai ringgit, kos barang produk busana muslimah Zawara meningkat hampir 30%.
Kamarul berkata, syarikat yang mempunyai lebih 10 francais di seluruh negara itu terpaksa mengurangkan margin keuntungan demi kelangsungan jualan.
"Apabila ringgit jatuh, kos barang produk kami akan meningkat. Ia disebabkan kesemuanya kami import dari luar negara.
"Franchisor akan cuba serap sebanyak mungkin dan kita juga terpaksa naik harga jualan namun tidak boleh terlalu mendadak," katanya kepada The Malaysian Insider.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kejatuhan-ringgit-seksa-perniagaan-kecil-dan-sederhana#sthash.L4USEJoV.dpuf

MAHATHiR

KATA KALAU

NAJiB BLAH

RiNGGIT NAiK



-------------

NAK TIPU LAGI








KEADILAN desak Kerajaan jelaskan mekanisme GST Kad Prabayar.

20 Oktober 2015

Pengumuman Timbalan Menteri Kewangan  Johari Abdul Ghani berkenaan GST kad prabayar menimbulkan pelbagai persoalan. KEADILAN mendesak kerajaan menerangkan mekanisme yang terbaru untuk menangani masalah ini. Sejak bulan April sehingga sekarang, 7 bulan telah berlalu, 3 menteri yang bertanggungjawab datang dan pergi, tetapi penyelesaian masalah masih belum ditemui. Ini membuktikan kegagalan pihak kerajaan UMNO/BN.

Dalam satu laporan media semalam, beliau berkata Jabatan Kastam Diraja Malaysia akan mengumumkan harga tambah nilai prabayar telefon kembali seperti sebelum pelaksanaan cukai GST pada 1 November 2015. “Macam mana Telco mahu caj, mereka kena fikirkan cara itu. Yang penting rakyat beli RM10 dapat nilai RM10” Beliau berkata. Kenyataan beliau memberi lebih banyak persoalan daripada jawapan.

Kenyataan beliau penuh dengan pelbagai kontradiksi (contradictions).

Pertama sekali, dalam zaman SST, syarikat Telco menerap SST kad prabayar 6%, tetapi, sekarang dalam zaman GST, syarikat telco enggan menerap 6% GST. Pada bulan Jun yang lepas bekas Menteri KKMM  Shabery Cheek berkata kerajaan tidak berkuasa untuk membolehkan syarikat Telco menerap GST 6%. Dan beliau mengakui bahawa GST memang akan dikenakan ke atas kad top up.

Keduanya, kerajaan enggan menyenaraikan kad prabayar sebagai barangan kadar sifar (zero rated), sebab GST kad prabayar akan membawa RM850 juta pendapatan kepada kerajaan setiap tahun. Shabery Cheek juga berkata pengecualian cukai tidak harus diberi kerana akan menjejaskan keyakinan pelabur dalam isu GST.

Ketiga, dengan pengumuman yang terbaru bahawa pengguna beli RM10 dapat RM10 nilai, ini bermaksud pengguna juga tidak akan dikenakan cukai GST.

Jadi, persoalannya adalah siapa akan membiayai cukai GST RM850 juta? Ini soalan RM850 juta (This is a RM850 million question). Adakah duit akan turun dari langit? Adakah kerajaan akan dapat derma dari kawan-kawan Arab?

KEADILAN tidak yakin ada penyelesaian daripada kerajaan. Keyakinan rakyat terhadap janji-janji kerajaan telah terjejas kerana banyak pengumuman telah dibuat tapi rakyat masih kena GST. Ini amat tidak adil kepada golongan pendapatan rendah, pesara dan orang muda yang percaya kepada janji kerajaan.

Dalam soal GST kad prabayar ini, KEADILAN telah mencadangkan formula meletakkan kadar sifar terhadap kad prabayar. Ini sekali gus akan menyelesaikan masalah dan membantu golongan berpendapatan rendah. Tetapi kerajaan telah menolak cadangan tersebut kerana kerajaan perlukan duit GST tersebut.

Dari pihak kerajaan pula, beberapa menteri yang terdahulu telah cuba menyelesaikan masalah ini tetapi tidak berjaya. Pada bulan April, timbalan menteri kewangan yang terdahulu  Ahmad Maslan menjanjikan bahawa kad prabayar tidak akan dikenakan GST, tetapi sebaliknya yang berlaku. Pada bulan Mei, Perdana Menteri pula mengarahkan Menteri KKMM pada masa itu  Shabery Cheek untuk menangani masalah tersebut. Tetapi pada bulan Jun, GST tetap dikenakan. Selepas semua usaha gagal, apakah keyakinan rakyat terhadap pengumuman yang baru?

Walau bagaimanapun, KEADILAN mengalu-alukan usaha Timbalan Menteri Kewangan  Johari Abdul Ghani mengambil initiatif menangani masalah GST dan kami mengucapkan selamat mencuba.


Sim Tze Tzin
Pengarah Strategi Parti KEADILAN




-------------