.

Ahad, 14 Mei 2017

TAHALUF SIASI ATAU DUIT KASI







RENUNGAN

MANA LEBIH

BERKUASA

ANTARA

TAHALUF

SIASI 

DENGAN

FULUS NAJIB

KASI

SAJE TANYA

JANGAN 

MARAH

NAK TAHU

NAS


-------------------

UJANG BUDAK BAIK



UJANG BUDAK

BAIK

FACE BOOK

MENGENAI UJANG, NYLA & LES CAPAQUE
Sebelum ini, saya tidak mahu memberi sebarang komen mengenai isu kartunis Ujang, Nyla (Tunku Maziah) dan Les Copaque, kerana terus terang saya tidak mengetahui isu ini secara mendalam. 

Tetapi ramai meminta saya memberi komen sebagai seorang kartunis senior. Saya cuba menghubungi Ujang sejak semalam, tetapi gagal dan saya tidak ada hubungan dengan Tunku Maziah dan Les Copaque. Setakat kefahaman saya dari jauh, Les Copaque telah melantik Nyla untuk menerbitkan majalah Upin & Ipin secara bulanan sejak tahun 2010. 

Dan Nyla melantik Ujang sebagai penasihat untuk majalah tersebut. Dan baru-baru ini, melalui facebooknya Ujang telah menyiarkan print screen sms dari Tengku Maziah yang menamatkan perkhidmatannya sebagai penasihat secara mengejut. Nyla mendakwa, perkara ini telah dimaklumkan kepada Ujang sejak Februari lepas. 

Dari senario ini, dari segi kontrak, ia hanya melibatkan Nyla dan Ujang dan pihak Les Copaque boleh dikatakan tidak terlibat, walau pun ada dakwaan bahawa syarikat tersebut memberi tekanan kepada Nyla untuk memberhentikan Ujang. Dan saya rasa tidak salah bagi Nyla untuk menamatkan kontrak Ujang. Saya lihat isu ini sebagai kaedah pemberhentian yang mendadak. Saya percaya ia dapat diselesaikan jika kaedah penamatan kontrak dibuat dengan lebih bijak. 

Saya cadangkan supaya Tunku Maziah dan Ujang berbincang semula supaya satu jalan penyelesaian kontrak ini dapat dicapai mengambil kira jasa Ujang dalam mebangunkan majalah tersebut sejak mula. Ini hanya cadangan dari saya, bukan berniat untuk masuk campur dan boleh diabaikan jika ia tidak membantu. Sebagai kartunis, saya bersimpati dengan Ujang yang menghadapi berbagai isu dengan syarikat-syarikat pernigaan dan ingin berpesan supaya dia tidak berputus asa melukis


Sang Bahri Setuju

LikeShow more reactions
Reply
1
Yesterday at 10:01am
Chegu Thamrin ...Kalau ya pun janganlah melalui SMS. Macam tak gentle gitu

LikeShow more reactions
Reply
1
Yesterday at 10:22am
Muhamad Haslam pentingnya dokumentasi rasmi....Ujang mungkin manusia jujur dan humble, tapi dunia hari ini penuh helah tipu daya yg sering mengambil kesempatan diatas kebaikan manusia seperti Ujanh





---------------------

TAUHU LU KASI




 TAUHU LU KASI
Gwa dulu blaja bahasa Arab kt uncle di Kota sentosa, ada satu hospital sana...ala lupa dah, maklumlah je lah dh 71 tahun...uhukk, uhukk, uhukk..... Pakcik tu kata tahluf tu xde kaitan dgn tauhu, tahu atau buat-buat tak tahu....siasi tu ermmm, terdiri dari dua ayat= gwa kaSI Lu kASI......fulusi tu fulus le... on 
SIAPA FASEH BAHASA ARAB
Anonymous
on 5/12/17
HIKAYAT MARIA
Mana ada perkataan tuh dalam Bahasa Arab Dalam Bahasa Yunani pun tak ada Kalau dalam KAMUS ASLI JEPUN HIKAYAT MARIA OZAWA , tahaluf siyasi tuk asal nya dari Perkataan BAHALOL BASI Sebab nya orang orang Jepun zaman dulu lagi percaya Orang Orang Melayu tak tahu bebende MGANGKANG dan SELIT... dalam kata lain , BENGGAP
 Hanya dengan Warkah Hikayat MARIA OZAWA ini Melayu Melayu dapat ber fikir bebende basi ini boleh di SELIT BELIT untuk dapat MASYOOOOKKKKKKKKKKKKKKKKKKK Pak lebai lebai dulu cari Hikayat Maria Ozawa ini sampai ke Tanah Arab daerah SUDAN SOMALIA tuh jadi benggap terus di kata Tahaluf Siyasi Kata kunci nya BAHALOL on 
SIAPA FASEH BAHASA ARAB
Anonymous
on 5/12/1




--------------------

KUKUHKAN JATI DIRI







BANI MELAYU

WAJIB BERUBAH

KUKUHKAN 

JATIDIRI


JANGAN PANGILL

PETAI - STINK BEANS

PETAI IALAH PETAI







-----------

BANI MUALAF



MELAYU BANI MUALAF
BetuL TT.. ..Bani meKayu ni muaLLaf "CINA buta" sign kontrak daLam geLap sebagai "CINA BUTA" sudaH dapat Duit Dan bini Lawa, muLa kompius nak puLangkan bini "main-cont"...di daLam kegeLapan "kompius" muLa Laaa project menjuaL hukum fekah,.. .
Bahawa tiada "Cina buta" daLam isLam ...sedang kan "terus atau gostan" maju atau mundur bukan asaL Dari imaN.... Titik bidayah-nya bukan imaN tapi "puLussssiKim Libriti agama" ini Lah SaLesman agama penghapaK alQurAn agamawang tiada berkesudahang kenikmatang menjuaL agama isLang berpandukang patuk2 syariah compliance compLiang isLang reka-ang umnQ UG ongLy semuanmnya.. ..amin on 
BANI MELAYU WAJIB BERUBAH
Publish | Delete | Spam
Nazrio Dond DoLLa
on 5/11/17



------------------

BUKAN KERJA ALLAH



BUKAN KERJA ALLAH
KAPITALISM, ada naik, ada turun, allah yang tentukan.............. tapi bukan allah! KERAJAAAN BN yang menentukan harga! adakah "kerajaan BN" lebih berkuasa dari allah? WAJIB JAWAP! WAJIB JAWAB!! WAJIB JAWAB!!! tak bole DALIH! tak bole TAI CHI!! tak bole PUSING!!! tak bole KLENTONG!!!! NAK SERIBU DAYA, TAK NAK SERIBU DALIH! on 
HARGA MINYAK TURUN NAIK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/12/17




----------------

NAK DAPAT BIDADARI





NAK DAPAT BIDADARI
Islam agama terbaik. Allah yg iktiraf. Tak ragu2 lg. Tp penganut agama islam,termasuk melayu, bukan yg terbaik. Rasis, selfish dan jahil agama pun ramai. Lebai kononnya berilmu agama pun kdg berakhlak sumbang. Stop berperangai prejudis dan chauvinis. Cuba bayangkan jk kuil,tokong atau gereja buat perhimpunan dan park kereta sesuka hati dan halang laluan. Org melayu pun akan meraung gila. 
Satu lg, jk dtg lambat ke masjid dan parking dah penuh, dan anda masih muda, apa salahnya park di tempat kosong yg lebih jauh dan berjalan kaki sikit. Baik utk jantung dan insyaallah dpt mengelak serangan jantung masa umur muda. JANGAN halang laluan, tak kira apa alasan. Jgn ingat perbuatan menghalang laluan TAK BERDOSA! 
Inilah punca masalah. Fikirkan keperluan org lain, bukan diri sendiri sj, itu pun ajaran islam jg. Brp kali kita lihat moto2 parking di depan pintu masuk masjid hingga menyusahkan jemaah nak masuk, terpaksa susah payah menyelit dicelah moto2. Selagi ada ruang kosong, moto2 akan diisi on SAMA SAMA SEDAR
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/13/17



-----------------

MAAF BERMAAFAN - SELESAI






RUMAH ALLAH
Mesjid itu rumah Allah yg LAPANG dan luas Rumah Allah itu LAPANG TERANG sistematik dan teratur.. Jln kerumah Allah itu pon LAPANG takde "JAM" kusut & serabut Tetapi rumah Allah kat negara ini slalu "JAM" serabut & bnyk hilang beg & kasut! Mungkinkah krn IMAM2 mufti2 serta lobai2 nya ber IQ ciput setahap otak disiku &LUTOT!? on 
HARI INI - JUMAAT LALU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/12/17
KETUANAN ISLAM
Kena belasah. Kena minta maaf! Belasah orang! Minta...er...er paksa yang mujur tak mati minta maaf! Dunia Islam baru! Ketuanan Islam? Pembuli? Menjijak orang minoriti? Memang kita kuat. Kita majoriti!Boleh buat apa sahaja. Tak suka dihina?Tak suka dipukul? Tak suka kena tendang?? Sila keluar!!! on 
HARI INI - JUMAAT LALU
Anonymous
on 5/12/17





--------------

IKAN BILIS KENA LAGI






MANA HILANG  BANYAK

KES DATUK SERI
SEREMBAN: Seorang penganggur dijatuhi hukuman penjara 6 bulan dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen hari ini, atas kesalahan memberi suapan berjumlah RM101 kepada seorang anggota sukarelawan polis, tahun lepas.
DATUK SERI
Hakim Fathiyah Idris menjatuhkan hukuman tersebut selepas Mohamad Daud Abdullah, 53, mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan oleh jurubahasa. Mengikut fakta kes, Daud didakwa memberikan suapan itu kepada Konstabel Peh Chee Chong sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan undang-undang terhadapnya kerana berkelakuan tidak senonoh di tempat awam bersama seorang wanita. 
Dia didakwa melakukan perbuatan tersebut di Jalan S2 G2 Garden Avenue, Seremban 2, pada pukul 11.20 malam, 9 Jun tahun lepas. Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 24(1) akta sama, membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang 5 kali ganda nilai suapan atau RM10,000. cuba bagi satu on 
MENIPU SHAHBAN PULAAAAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/12/17





-----------------

PAKAI SUSU DAN GARPU




SUDU DAN GARPU
Kahkahkah aku setuju dengan perenggan akhir Tanpa Nama 12 Mei 2017 4:07 PG, ini spesis melayu cetek tapi ingat diri dia la yang pandai dan tau segala. Spesis sama akan marah atau tak suka kau makan mi goreng guna kayu cop (chopstick) walaupun jenis pakaibuang yang diberi pada pelanggan kedai dalam keadaan bekas plastik ber-sealed, depa kata ini cara makan cina kapir harbi yang makan babi panggang. 
Tapi peliknya depa makan mi goreng bukan guna tangan beb, tapi guna sudu dan garfu iaitu cara makan orang puteh kapir harbi yang makan babi panggang jugak! Kahkahkah letih otak aku tengok kerenah spesis ni! on 
BANI MELAYU WAJIB BERUBAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/12/17





-------------------

APA JADI DENGAN PKR?




APA JADI DENGAN PKR
apa dah jadi dgn pkr? knp tak nampak aktiviti2 pkr. lihat sj Amanah yg baru setahun jagung; dah berceramah kesana kemari. pkr kelihatan lesu tak bermaya. presiden kena hina pun senyap. kena tohmah fitnah berbagai pun masih bersangka baik. kena sabotaj pru dan prk lepas pun masih mengharap pas. pas dah ceraikan pun masih lg nak merayu. 
pkr nak tunggu kak wan kena ludah dgn hadi ke baru nak jadi jantan? knp tak belajar dr siamar Kelantan? bila dia naik, semua org2 ngo YB Husam dia tendang keluar. projek YB Husam pun dia batalkan hingga kena saman dgn sykt korea. boleh percaya ke dgn exco2 pas dlm pentadbiran Selangor? apa jaminan rahsia2 kerajaan negeri tidak dibocorkan kpd umno? on 
UNDI PAS SOKONG UMNO
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/13/17



----------------