.

Sabtu, 9 Jun 2018

SATU KONSPIRASI








GUA UDAH

BILANG LU

TAK CAYA

NI KONSPIRSI

ISREAL USA

JATUHKAN

PEMIMPIN 

ISLAM




1MDB: US considers charging Najib, prefers if M'sia does so first


United States' prosecutors have considered the possibility of charging Najib or his associates, however, they would prefer Malaysia be the one to file criminal charges against any Malaysian official

NAJIB 

PEMIMPIN

MELAYU 

WARAK

JUJUR 

BEJURUS

SOPAN BAIK

SATU SATU

PEMIMPIN 

ISLAM

YANG MASUK

 MAKAM NABI

SEMPAT BERI 

SALAM

DIREK 

PADA NABI

TU PASAL

AMERIKA NAK

TERAJANG 

NAJIB

KAH KAH KAH

-------------------

TANGKAP JAGAN BERI LEPAS








SENOR JUSTO

TAHNIAH 

GUA 

UDAH LAMA

ROYAK

BUAT 

LAPORAN

POLIS 

DI LONDON

DI PARIS

DI NEW YORK

JANGAN BERI

MEREKA

ENJOY 

DE MENJOY

BAGI RASA

RISAU  TAKUT

BILA SAMPAI


DILAPANGAN

TERBANG

Justo buat laporan jenayah di balai polis London

 | June 7, 2018
Dalam satu catatan Facebook, keluarga Justo berkata, laporan itu difailkan terhadap 'beberapa syarikat dan individu UK'.
PETALING JAYA: Warga Switzerland dan bekas kakitangan PetroSaudi International, Andre Xavier Justo yang membocorkan e-mel 1MDB, memfailkan laporan jenayah terhadap “beberapa syarikat dan individu United Kingdom (UK)” di London, kata keluarganya hari ini.
Sekeping gambar Justo dan isterinya dimuat naik ke Facebook beberapa jam lalu dengan kapsyen:
“Aduan jenayah difailkan di London terhadap beberapa syarikat dan individu UK yang terlibat dalam perjanjian PetroSaudi 1MDB.
“Perjuangan belum selesai, kita akan mencari mereka semua, dari atas ke bawah. Jenayah mereka tidak akan dan tidak pernah dilupakan atau dimaafkan!
“Kita berjuang sebagai sebuah keluarga kerana kita menderita sebagai sebuah keluarga! Kami akan berehat apabila penyangak ini ditangkap, bukan sebelum itu. Keluarga Justo.”


BIK MAMA

TAKDA CHAN

SHOPPING

KEDAI HEROT

KAH KAH KAH

-------------------

LUBANG SUDAH PECAH







BETUL KE CAKAP

TUAN AJI NI?

ADA 

KEGELISAHAN

ADA 

KEBIMBANGAN

iDialog terbuka? Siapalah saya, kata Siti Kasim

 | June 8, 2018
Aktivis dan peguam itu berkata, beliau hanya menyuarakan keprihatinan mengenai keadaan negara dan tidak mempunyai pengaruh ke atas perkara itu.

GEORGE TOWN: Aktivis dan peguam, Siti Kasim hari ini enggan mengulas tawaran Mufti Perlis, Tuan Haji  Mohd Asri Zainul Abidin untuk mengadakan dialog terbuka, susulan dakwaan sikapnya yang menimbulkan “kebimbangan dan kegelisahan” masyarakat.

Bercakap kepada FMT, katanya, beliau mempunyai hak untuk menyuarakan kebimbangan mengenai keadaan negara, tetapi tiaa pengaruh dalam perkara itu.


RAKYAT ADA 

30 JUTA  

DAH BANCI KE

ATAU 

YANG BIMBANG

YANG GELISAH

SEBENARNYA

IALAH 

TOKAN AGAMA

TOKAN SYURGA

KERANA LUBANG

DAH BOCOR

KAH KAH KAH

-----------------

KEMUDIAN BACA IN DAN FAHAMI



KEMUDIAN

BACA INI

DAN FAHAMI


Kritikan Anwar: Tolong Baca Tulisan Asal Saya


A Kadir Jasin
Mengikut laporan portal berita Free Malaysia Today (FMT), Anwar “mengkritik” saya “kerana menggunakan kedudukan saya yang dekat dengan kerajaan untuk menyerang raja-raja Melayu dengan fakta yang boleh dipertikaikan.”

Beliau berkata, bukan sahaja kata-kata saya boleh dipertikaikan, tetapi raja-raja tidak boleh menjawab kata-kata menghina itu.

“Kita menghormati hak semua orang untuk menyatakan pandangan, tetapi mereka perlu menunjukkan rasa hormat dan dibuat secara tertib,” kata Anwar dalam sidang media selepas pertemuan dengan wakil-wakil rakyat PKR di Hotel One World, Petaling Jaya, malam tadi.

Saya serahkan kepada para pembaca dan pembahas mengadili saya berdasarkan “kritikan” Anwar itu dengan membaca balik dan memahami hujah saya mengenai hal berkenaan.

Rencana pertama saya dalam bahasa Melayu bertajuk “Masukkan Institusi Raja Dalam Reformasi” (Sinar Harian 27 Mei) dan kedua, tampalan blog saya dalam bahasa Inggeris berjudul “Constitution: The King and the Pauper” pada 4 Jun.

Berkenaan tuduhan Saudara Anwar bahawa saya “menggunakan kedudukan saya yang dekat dengan kerajaan untuk menyerang raja-raja Melayu” adalah tidak benar oleh sebab saya secara terbuka berkata dalam mukadimah tulisan saya bahawa segala pendapat adalah pandangan peribadi saya dan tidak ada kena mengena dengan sebarang jawatan yang mungkin saya sandang.

Berkenaan dengan apa yang Anwar maksudkan sebagai “fakta yang boleh dipertikaikan” itu, silalah pertikai dan berikanlah fakta yang betul. Kalau saya silap saya akan buat pembetulan dan saya mohon ampun.

Beliau mendakwa saya mempertikaikan keperluan beliau menemui Raja-raja Melayu.

Saya tidak pertikai. Saya hanya berkata raja-raja tidak perlu jaminan atau keselesaan kerana kedudukan mereka dijamin oleh Perlembagaan.

Saya tidak menafikan hakikat “Pakatan Harapan berusaha keras untuk mendapatkan sokongan Raja-raja Melayu.” Cuma kemudian baru saya tahu bahawa selain Anwar, ada pemimpin lain PH yang menghadap raja-raja.

Saya tidak berhasrat mencetuskan polemik dengan Saudara Anwar kerana ini tidak perlu. Sesiapa saja yang ingin mendalami dan memahami apa yang saya tulis boleh kembali membaca dua makalah berkenaan yang pautannya saya beri di atas.

Bacalah apa yang saya tulis bukan apa yang dipetik dan diolah semula oleh pelbagai pihak.

Terima kasih.
Wallahuaklam.





------------------

RAJA DFALAM DAPUR









BACA INI

DAHULU




14 PM 69 comments:   
FRIDAY, JUNE 01, 2018
Bahaya Nafi Pilihan Rakyat

A Kadir Jasin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

PADA 9 Mei rakyat jelata telah membuat keputusan. Mereka memilih Pakatan Harapan (PH) yang antara lain, menjanjikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan  Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Istana Negara baru menelan belanja RM812 juta
Kini sudah lebih 20 hari kerajaan baru PH mentadbir. Alhamdulillah segala-galanya berlaku dalam suasana aman damai walaupun ada saat-saat yang mencemaskan.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Jadi janganlah ada mana-mana pihak – dari mahligai yang bergemerlapan kepada lorong belakang yang hanyir dan gelap – cuba mencabar kesahihan kuasa rakyat.

Ketua Umum PH, Anwar Ibrahim, ditajukberitakan sebagai berkata beliau bimbang dengan perbezaan pendapat dalam PH.

Saya katakan begini kepada sahabat lama saya itu: Jangan sekadar bimbang saja. Sebagai orang tua kita lakukanlah yang terbaik bagi mengukuhkan perpaduan dalam pakatan kita.

Sesiapa pun, si papa atau raja akan mengundang tindak balas yang setimpal sekiranya mereka cuba menidakkan pilihan rakyat jelata dan undang-undang negara.

Seperti saya nyatakan berulang kali, dalam dunia tanpa sempadan yang dipacu oleh media sosial ini, tidak seorang atau satu hal pun akan terlepas daripada pandangan umum.

Dunia hari ini bukan lagi dunia “raja dalam rumah buat kira-kira. Suri dalam dapur makan roti gula”.

Rakyat jelata mahu tahu dan terpaksa diberi tahu kira-kira apa yang raja sedang buat dan berapa harga roti yang dimakan suri kerana rakyat jelata lah yang membiayai keperluan mereka.

Bukan puluhan atau ratusan ribu ringgit tapi ratusan juta!

Maka sewajarnyalah kira-kira yang raja buat itu demi kebaikan rakyat jelata dan bila ada raja, ada lah permaisurinya.

Dayang tepi kolam yang sedang mahu jemur tepung tidak lagi mahu dipatuk hidungnya oleh burung hitam.

Ini adalah kerana raja, isteri raja, dayang dan rakyat jelata kini berada di abad ke-21 dan bukan lagi di zaman dongeng, mitos serta rekaan di mana raja adalah kudrat.

[Secebis daripada Perlembagaan: Perkara 40 - Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat.

(1) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan, Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri atau nasihat seseorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri, kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya oleh Perlembagaan ini; tetapi Yang di-Pertuan Agong berhak, atas permintaannya, untuk mendapat apa-apa maklumat berkenaan dengan pemerintahan Persekutuan yang boleh didapati oleh Jemaah Menteri.

(1A) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan, jika Yang di-Pertuan Agong dikehendaki bertindak mengikut nasihat, atas nasihat, atau selepas menimbangkan nasihat, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.] 

Antara Melayu dan Integriti

Ya, memanglah kalau boleh orang Melayu mahu Melayu menyandang semua jawatan penting, tetapi apa gunanya kalau Melayu yang berjawatan tinggi itu zalim, perasuah dan bersubahat dengan penyangak dan pencuri.

Kerajaan baru menjanjikan reformasi institusi. Untuk itu kita perlukan seorang pakar guaman yang amanah dan berintegriti sebagai Peguam Negara (Attorney General).

Kalau kita hendak melakukan pendakwaan kes rasuah berprofil tinggi pula, kita perlukan pula seorang Pendakwa Raya Negara (Prosecutor General) yang berkaliber.

Bagi mengelakkan pemusatan dan pembolotan kuasa, kita perlu pisahkan tugas guaman dan pendakwaan. Kita perlu ada seorang Peguam Negara dan Pendakwa Raya Negara.

Bangsa dan keturunan mungkin penting bagi sesetengah orang tetapi bagi semua yang mahukan keadilan, yang lebih penting adalah kewibawaan.

Jadi hendaknya janganlah ada sesiapa yang cuba mensabotaj proses pembentukan dan pelengkapan pentadbiran PH ini atau bermain kayu tiga untuk tujuan politik yang sempit.

Rakyat jelata memerhatikan!
Wallahuaklam.





---------------------------

JANGAN BUAT SILAP








Persatuan mahasiswa cadang Nik Nazmi dilantik Menteri Belia dan Sukan


MAHSISWA

JANGAN BUAT

 SILAP

JANGAN 

SOKONG

SOSOK YANG

TAK ADA

KEUPAYAAN

BUAT KERJA

HANCUR 

NEGARA




----------------------

AIR TELAH BAH - PASIR AKAN DIUBAH







AIR TELAH BAH

BANYAK 

PASIR WAJIB

DIUBAH

Suhakam persoal 

Kadir, 

Hishamuddin disiasat

di bawah Akta Hasutan

SURUHANJAYA Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mempersoalkan keputusan untuk menyiasat wartawan veteran A. Kadir Jasin dan aktivis sosial Hishamuddin Rais di bawah Akta Hasutan 1948 kerana penulisan mereka baru-baru ini.

Dalam satu  kenyataan, Pengerusi Suhakam Razali Ismail berkata Suhakam mengingatkan pihak berkuasa bahawa kerajaan telah berjanji untuk memansuhkan kebanyakan undang-undang bersifat menindas di bawah kerajaan terdahulu termasuk Akta Hasutan.

"Justeru, pihak berkuasa perlu mengelak daripada menggunakan undang-undang tersebut sebagai cara untuk menyekat perdebatan awam dan hak untuk mendapatkan maklumat. Rakyat Malaysia berhak untuk mengetahui dan mempersoalkan bagaimana wang kerajaan di belanjakan demi mencapai ketelusan dan kebertanggungjawaban," kata beliau.

Seharusnya, tiada isu harus dipertikaikan dala konteks pendemokrasian, kata Razali.

Semalam, Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun mengesahkan bahawa Kadir, kini disiasat di bawah Akta Hasutan dan kerana memfitnah, berhubung catatan dalam blognya yang mendakwa kira-kira RM256.9 juta dibelanjakan untuk perbelanjaan hidup dan peribadi Sultan Muhammad V dalam tempoh 16 bulan sejak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong sementara Hishamuddin Rais dipanggil ke balai polis Sri Petaling di Kuala Lumpur untuk merakamkan  kenyataan berhubung artikel yang dikatakan berbaur hasutan dalam blognya.

Sementara itu, bekas ketua pengarang Utusan Malaysia Johan Jaafar berkata beliau bimbang terhadap kenyataan yang dibuat oleh Mohamad Fuzi bahawa Kadir, yang juga ahli Majlis Tertinggi Bersatu, akan disiasat di bawah Akta Hasutan.

"Ada banyak undang-undang yang boleh terpakai untuk mendakwa Kadir jika perlu, tetapi untuk menyiasat atau mendakwanya di bawah Akta Hasutan adalah sama sekali bertentangan dengan semangat Malaysia hari ini. Kadir mungkin telah tersilap atau membuat kenyataan yang dianggap merendahkan oleh sesetengah pihak dalam blognya. Tetapi beliau harus diberi peluang untuk membuktikan fakta-faktanya dan mesti bertanggungjawab atas kenyataannya," kata Johan.

Hakikatnya ialah kita tinggal di Malaysia yang berbeza hari ini, tiada warga negara harus diugut dan terancam di bawah undang-undang bertujuan untuk melenyapkan suara mereka yang tampil bersuara, kata beliau.

Beliau berkata: “Polis mesti mengambil kira agenda reformasi kerajaan Pakatan Harapan untuk mengkaji atau memansuhkan undang-undang tertentu yang bertentangan dengan semangat kebebasan bersuara dan keterbukaan baharu.”

Oleh itu, keputusan untuk menyiasat Kadir, yang merupakan anggota parti gabungan yang menjanjikan  untuk memansuhkan undang-undang sedemikian, menimbulkan ironis.

Pengasas bersama Lawyers for Liberty Latheefa Koya meminta ketua polis negara untuk menghentikan siasatan yang tidak perlu terhadap Kadir di bawah undang-undang yang menunggu untuk dimansuhkan oleh kerajaan Pakatan Harapan.

"Pendakwaan seperti era Barisan Nasional (BN) harus dihentikan, di bawah kerajaan baharu. Ketua Polis Negara harus menyedari bahawa Malaysia tidak lagi ditadbir oleh rejim BNN yang sebelum ini telah menindas rakyat kerana hanya menggunakan hak mereka bagi kebebasan bersuara.

"Siapapun yang tersinggung dengan artikel oleh Kadir harus respon dengan cara yang bertamadun dan tidak membuat laporan polis. Ia memungkinkan bagi pihak-pihak berkenaan memfailkan saman fitnah tetapi yang pasti tidak ada apa-apa dakwaan berunsur jenayah dalam apa yang ditulis," kata beliau dan menambah ketua polis negara mesti bertindak selaras dengan agenda reformasi kerajaan baharu dan tidak kembali kepada cara tadbir BN. – Bernama, 8 Jun, 2018.






-----------------------

APA DIA SACROSANCT





APA DIA



SACROSANCT


About 49,000,000 results (0.35 seconds) 
Search Results
SACROSANCT Edit

SACROSANCTˈsakrōˌsaNG(k)t
  AMAT SUCI



APA ITU 

AMAT SUCI

SIAPA ITU

 AMAT SUCI

PEMBACA TT

SILA NANTI

AKAN DIHURAI








---------------------------

HARI HARI AKHIR SAEKOR ROSMAH





HARI HARI AKHIR

SAEKOR ROSMAH
Peringatan!!!!Kawal sirul ketat-ketat...takut kena tong simen pulak sampai malaysia nanti!!! on PROJEK TERAJANG NAJIB DITERUSKAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/8/18





-------------------

SELAMAT MAJU JAYA







SELAMAT 

MAJU JAYA
Baru ku tahu.. Cita cita najib dari sekolah rendah... Jadi ketua bahagian pekan... Kakakakakakkaka on INI BUKTI
Publish | Delete | Spam
DIDI KOTA BELUD
on 6/8/1






---------------

MUSTAHIL TAK FAHAM








MUSTAHIL 
Woittt TT, semuanya jelas tak ada langsung yang terselirat sikit pun dalam kenyatan demi kenyataan Tun Dr Mahathir Mohammad ni, Cukup bijak dia memilih jalan tengah walaupun laluannya Nampak begitu meruncing dan penuh berliku, Tepat bagai dikata, Rule Of Law, Semua warga tak kira siapa saja kena patuh dengan undang2 negara, Andainya Tun tak buat benda tu dulu, Rasanya apa akan jadi sekarang? 

TAK FAHAM APA

Come on, Back to the root, Kita semua manusia biasa saja, tak ada beza pun, Aku ingat lagi petikan daripada rampaian tulisan ko dulu, Kalau Putera Charles makan jering, kencing beliau baunya haring? Jadi dalam soal Raja-Raja melayu ni semua, Aku harap rakyat Malaysia ni matanglah dalam menilai, Aku malas nak menulis Panjang lagi, 

KATA MAHATHIR 
Sebab aku sebagai warganegara Malaysia yang berdaulat memang faham sungguh sensiiviti feudalism yang begitu tebal membonsaikan fikrah ramai, Semoga bani Melayu bangkit dari lamunan mimpi acuan penjajah sejak sekian lama, Aamiin. on BERITA AMAT JELAS
Publish | Delete | Spam
Melayu Celup
on 6/8/18




----------------------

TAKDA SIAPA KEBAL




MLAYSIA BARU

TAKDA SAPA KEBAL
TIADA SIAPA yg kebal, mengikut undang2 negara. Najib dan geng ingat mrk kebal, sebab mrk berkuasa. Si jamal bodoh pun terbawa2 ingat dia kebal. Bila tak ada kuasa lari lintang pukang. Didepan Allah nanti TIADA makhluk yg kebal on BERITA AMAT JELAS
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/8/18


--------------

TUKANG HASUT





MUKA TUKANG

HASUT
Kang tok madey pla kena siasat hasut rakyat.. on BERITA AMAT JELAS
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 11:29 PM




-------------------------