.

Khamis, 27 Julai 2017

DARI MEDIA MUSUH





INI LAPORAN

DARI UTUSAN

LAPORAN

MEDIA MUSUH

BILA MUSUH MENYERNAG
BUKAN SATU YANG 
TIDAK BAIK
ITU TANDA BAIK
ERTINY APA YANG KITA'
LAKUKAN SEDANG
MENGANCAM MUSUH
JIKA MUSUH TIDAK MENYERANG
ERTINAY KITA DALAM BAHAYA
SAMA ADA APA YANG KITA BUAT
SALAH TAK EFEKTIF
ATAU KITA TELAH MENJADI
PENASEHAT MUSUH


Ramai tidak setuju Dr. M ketuai pembangkang

KUALA LUMPUR 26 Julai - Majoriti peserta yang hadir dalam Forum ‘Mahathir Ejen Perubahan atau Ejen Pemusnah’ anjuran Kelab Bangsar Utama di sini malam tadi melahirkan kekecewaan dan tidak bersetuju de­ngan tindakan Pakatan Harapan yang diketuai DAP melantik Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pengerusi pakatan tersebut.

Empat panel jemputan iaitu aktivis pembangkang, Hishamudin Md. Rais; Presiden PAN, Moha­mad Sabu; Dr. Michael Jayakumar Devaraj daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Haris Ibrahim daripada Asal Bukan UMNO (ABU) dilihat gagal menjawab soalan mengapa pembangkang perlu bergantung pada bekas Perdana Menteri itu untuk melakukan revolusi dan perubahan.

Seorang peserta yang memper­kenalkan diri sebagai Ahmad dan telah mengundi seba­nyak dua kali dalam pilihan raya umum mempersoalkan siapa yang ba­kal menjadi Perdana Menteri sekiranya pembangkang menang dalam pilihan raya kelak, namun mendapat jawapan si­nis daripada Hishamuddin.

“Siapa Perdana Menteri itu tidak penting kerana soalan itu soalan bangang, beli lembu pun belum tetapi dah sibuk nak letak lembu di mana,” jawab Hishamudin.

Seorang lagi peserta yang memperkenalkan diri sebagai Haris mendakwa, dia merupakan pengikut tegar zaman reformasi dahulu dan lantang melabelkan kesemua pemimpin pembangkang hari ini sebagai badut kerana tidak belajar daripada kesilapan lalu.

“Kami dah letih nak mende­ngar badut-badut semua ini menyampaikan ceramah politik. Dahulu kutuk dan hasut kami mengenai Mahathir, kata dia bapa segala kejahatan, tetapi hari ini gembira menjalin kerjasama de­ngan Maha Firaun itu?

“Dulu kutuk Mahathir, sekarang bekerjasama dengan Mahathir kutuk Najib. Esok lusa turun bekerjasama pula dengan Najib? Tidak pernah belajar daripada kesilapan lalu!” katanya sebelum meninggalkan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) tempat forum itu berlangsung setengah jam sebelum program itu ber­akhir pukul 11 malam.

Sementara itu, Michael Jeyakumar yang juga Ahli Parlimen Su­ngai Siput cuba memberi penjelasan kepada peserta iaitu pembangkang memerlukan Dr. Mahathir untuk mendapatkan undi orang Melayu di kawasan kampung kerana majoriti mereka masih percaya terhadap kepemimpinan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

“Kita nak masukkan Dr. Ma­hathir sebab sebelum ini kita gagal mengurangkan kekhuatiran orang Melayu yang kebanyakannya bimbang jika pembangkang menang, segala subsidi yang di­terima akan ditarik balik,” katanya.
 Mohamad pula mengakui mes­kipun Dr. Mahathir menjadi pe­ngerusi dalam pembangkang, barisan kepemimpinan tertinggi lain berperanan seperti diktator terhadapnya.

“Soal diktator atau kuku besi, kami telah mengadakan mesyua­rat rasmi dan tidak rasmi berkali-kali, banyak cadangan beliau ditolak oleh kami. Orang muda perlu berfikir luar daripada kotak sebab yang ditimpa masalah hingga masuk ke penjara, didakwa di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) gara-gara Dr. Mahathir sebelum ini ialah kami, tetapi kami telah pun memaafkannya,” katanya.

Isnin lalu, Otai Reformis 1998 secara konsensus menolak keha­diran Dr. Mahathir dalam Pakatan Harapan dan berhasrat memboikot kempen parti yang disertai oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.

Setiausahanya, Abdul Razak Ismail berkata, penolakan itu dibuat kerana merasakan bekas Perdana Menteri itu bukan calon yang layak untuk dijadikan sebagai pemimpin contoh kepada pakatan tersebut.

JIKA MUSUH

MEMUJI KAMU

ERTINYA KAMU

BERSAMA

MUSUH ATAU

JADI 

PENASEHAT

MUSUH 

KHALAS!






------------------

APA ITU MAPPADULUNG





APA ITU

MAPADULUNG

https://www.malaysiakini.com/columns/389846




-----------------

MELAKA MELAKA MELAKA





MELAKA

MELAKA

MELAKA


Pelajar tahun satu dituduh rogol budak tadika


SEORANG budak lelaki berusia tujuh tahun didakwa merogol seorang kanak-kanak perempuan, lapor The Star Online.

Laporan polis dibuat ibu kanak-kanak perempuan itu pada 20 Julai lalu selepas anaknya yang berusia enam tahun mengadu kesakitan selepas pulang dari rumah penjaganya pada malam 19 Julai.

Selepas diperiksa, ibunya menemui tanda merah di alat sulit anak perempuannya itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka Kamaluddin Kassim mengarahkan pegawainyanya menjalankan siasatan dengan lebih teliti dan waspada kerana kes itu melibatkan dua orang kanak-kanak.

Anak patung digunakan polis semasa proses siasatan bagi merekod kenyataan daripada mangsa dan budak lelaki tersebut.

Kamaluddin berkata laporan yang dibuat ibu mangsa masih dalam siasatan.

“Kami sudah hampir siapkan siasatan,” katanya semalam.

Kanak-kanak perempuan itu mendakwa budak lelaki itu memasukkan jarinya ke dalam alat sulitnya ketika ketiadaan orang dewasa.

Ibubapa kedua-dua mereka sudah dipanggil ke balai polis untuk membantu siasatan, kerana laporan itu pada awalnya disiasat di bawah Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017.

Kanak-kanak perempuan itu dirawat di Hospital Melaka pada hari yang sama laporan dibuat dan laporan perubatan mendapati ada kesan koyakan baru di alat sulit mangsa. – 27 Julai, 2017.



REST MI KES

MI LORD

KAH KAH KAH




-------------------

NAJIB DALAM BAHAYA






AKAN BOCOR

KITA AKAN

TAHU 

PAK PANDIR

KAKI TIPU

Dr M tahu kandungan laporan 1MDB
SHAH ALAM - Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa beliau mengetahui isi kandungan laporan yang dibuat oleh Bank Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Ketua Audit Negara berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Beliau berkata, pihaknya tahu mengenai isi kandungan laporan Bank Negara selepas bekas peguam negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang masih berkhidmat pada waktu itu menunjukkan laporan berkenaan kepada bekas Timbalan Perdana Menteri,  Muhyiddin Yassin.

“Ada komen bahawa saya tahu isi kandungan laporan oleh Bank Negara, SPRM dan Ketua Audit Negara kepada Peguam Negara, Tuan Haji Apandi Ali. Ya. Saya tahu. Saya memang tahu,” katanya di blog Chedet.cc, semalam.

LARI LARI

MADEY 

SUDAH MARI

CABUT LARI

KAH KAH KAH




---------------------

WAJIB BACA - TUNGGU ANALISA BERITA INI








BACA INI

SATU LAGI

KEPONGAN

DARI 

HONG KONG

NOTA

AKHBAR INI 
SOUTH CHINA MORNING POST
DIMILIKI OLEH.......
JENG JENG JENG
SAPA SAPA
TUNGGU ANALISA
AKAN MUCUL

Why Mahathir Mohamad is Malaysia’s best hope, and Najib’s worst nightmare

William Pesek says the newfound Mahathir-Anwar Ibrahim coalition could lead Malaysia out of economic stagnation and, even if Najib Razak plays tough, the good news is it can no longer be business as usual


Twenty years after the financial crisis that devastated Asian economies, Malaysia’s Mahathir Mohamad still hates currency traders. But the deputy prime minister he fired, and later jailed, during that chaotic period? Not so much.

Mahathir’s 180-degree turn on Anwar Ibrahim is as disorienting as any bromance Asia has seen. What otherworldly force was enough to reunite the 92-year-old firebrand who ruled Malaysia for 22 years and his nemesis? A shared disgust for current Prime Minister Najib Razak, whose corruption scandals have Malaysia in the global headlines for all the wrong reasons.

Since 2009, Najib hasn’t just tarnished the national brand at every turn – he has pursued an agenda ensuring a lost decade for a resource-rich economy that should be booming. Cronyism isn’t new to Malaysia; there was plenty during Mahathir’s 1981-2003 tenure. When Malaysia hit a wall in 1997 along with Thailand, Indonesia and South Korea, its culture of patronage, political ties over merit, and weak institutions sent currency speculators, including George Soros, pouncing on the ringgit.
If Anwar and Mahathir have kissed and made up, should Najib be worried?

Mahathir hasn’t forgotten that episode, during which he pegged the currency and imposed capital controls. He called Soros a “moron”, while the financier called Mahathir a “menace”. In recent interviews explaining his return to politics, he said currency dealing “should not be a business at all” and is “causing a lot of poverty” around the world.
Najib hasn’t just tarnished the national brand, he has pursued an agenda ensuring a lost decade

Najib is now the menace, in Mahathir’s view. Studying his gripes about Najib, another protégé turned arch-enemy, Mahathir seems less perturbed by the stench of corruption than the reek of economic backsliding. Malaysia’s population, like those of Japan, China and elsewhere, will put up with dodgy governance practices so long as living standards rise. The ends tend to justify the means if bellies are full and bank accounts grow. But as Indonesia, the Philippines and other neighbours move forward, Malaysia is regressing in dangerous ways.

When Mahathir left office 14 years ago, Malaysia ranked 37th on Transparency International’s corruption perceptions index. It’s now 55th. Since Najib grabbed the reins, Malaysia has stagnated in competitiveness and innovation rankings. He’s huge on buzzy conferences heralding Malaysia’s success in raising its game, but the facts belie the hype.

Then Malaysian deputy prime minister Anwar Ibrahim (left) flicks dust off prime minister Mahathir Mohamad’s sleeve during a press conference in February 1997. The pair fell out the following year over allegations of corruption and sodomy against Anwar, who was sacked by Mahathir. But they have now reunited to take on Najib. 

An election like none other, is it time for change in Malaysia?

Najib pledged to dismantle the affirmative-action policies his prime-minister father implemented in 1971. Those productivity-killing quotas favour the ethnic Malay majority for jobs, education and government contacts, and scare off foreign investment. Once scandal hit, Najib went the other way – backward – and expanded what can be best termed apartheid economics.

Many of those controversies surround 1Malaysia Development Bhd (1MDB), the state fund Najib created in 2009 to burnish Kuala Lumpur’s image as a financial centre. Instead, it’s been a national embarrassment, sparking money laundering investigations from Singapore to Zurich to Washington, and pulling Hollywood, Leonardo DiCaprio and Miranda Kerr into the fray. There’s also a little matter of US$700 million that found its way into Najib’s personal accounts (he claims it’s a donation from rich Saudis).

Malaysia’s first lady allegedly received US$30 million worth of jewels – financed with stolen 1MDB funds

Watching Malaysia return to cautionary-tale status was too much for nonagenarian Mahathir. He and former deputy-turned-foe-turned-ally Anwar are joining forces with opposition coalition Pakatan Harapan to unseat Najib.
Anwar must get out of jail first, of course, but that seems a mere formality, as many in Putrajaya turn on Najib and perhaps the United Malays National Organisation (Umno), which has ruled for seven decades.

Is all this good news for Malaysia’s calcified economy? In the short run, no. These last eight years of drift and dysfunction resigned it to a multi-year period of lower living standards and perhaps the dreaded middle-income trap. Longer-term, though, Mahathir could be the jolt that rescues Malaysia from mediocrity.

Mahathir could be the jolt that rescues Malaysia from mediocrity
Granted, Mahathir is as much a forefather of Malaysia’s one-party sclerosis as anyone. And his headline-generating tirades against currency traders, capitalism and Jews over the years did their own damage to the Malaysian brand.

Mahathir also should have done more in the years after 1997 to discard growth-draining policies championed by Najib’s father 26 years earlier. Years of being somewhat removed from Putrajaya’s political bubble and an eye on his legacy, though, have ­re-energized a man with more gravitas than anyone in the nation of 30 million. Just as Singapore’s Lee Kuan Yew held larger-than-life sway in his post-leadership incarnation, Mahathir’s voice has a resonance that is unmatched.

1MDB vs 38 Oxley Road: why Malaysia envies Singapore

A Malaysian cosplayer takes a ride on a Light Rapid Transit (LRT) train during a “Commuter Cosplay” event in Kuala Lumpur on July 8. Since Najib grabbed the reins, Malaysia has stagnated in competitiveness and innovation rankings. 

That makes Mahathir both Najib’s worst nightmare and Malaysia’s best hope. There is a risk that Najib, desperate to maintain power, clamps down on dissent and monkeys with the rule of law, as, frankly, Mahathir once might have. This tussle of leaders past and present could extend Malaysia’s lost decade if Najib digs in for a protracted fight.

Najib, for example, has resorted to playing the God card, harnessing intolerance in his Muslim-majority nation at the expense of Chinese and Indian minorities. This could descend into a political catfight that roils markets and slams business and consumer confidence.

But even if Mahathir fails to wrestle the premiership from Najib’s hands, his return ensures business as usual is no longer an option. That could lead to a more dynamic and modern Malaysia.

William Pesek is a Tokyo-based journalist and the author of Japanization: What the World Can Learn from Japan’s Lost Decades. Twitter: @williampesek





--------------------

MERAYAKAN WARGA MISKIN KOTA





JEMPUTAN

UNTUK SEMUA 
MARI KITA RAYAKAN
WARGA MISKIN KOTA
JEMPUT DATANG 
TANGAN TERBUKA
JEMPUT DATANG DENGAN
HATI TERBUKA
KITE BERJOGET
KITA BERJONGENG


-----------------------

USTART TIN MILO





USTART 

TIN MILO
ustad bodo makan duit tin milo je...kalau tak ada ceramah pakat tak makan la anak bini...! on PENJUAL AGAMA BEREBUT KAWASAN
Publish | Delete | Spam
khairul ashraf
on 7/27/17



----------------

PEWARIS PUTAR ALAM





PERWARIS

tak boleh HINA ulamak sebab ulamak tu pewaris nabi!!!? tapi nabi tak pandu kereta porsche, vellfire, range rover, audi q7. tapi nabi tak curi balak. nabi tak tonton porno germany. nabi tak kafir harbikan sesama islam. 


PUTAR ALAM

nabi tak buat mcm ulamak2 kat malaysia ni yg suka bodek pemerintah. nabi takdak rm90juta dlm akaun affin bank. tak boleh hina jugak ke ulamak mcm kat atas tu?? saja tanya sebab cuntfuse. on
 PENJUAL AGAMA BEREBUT KAWASAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/27/17


----------

ZZZZZZZ DOLAH






DOLAH

ZZZZZZ
Abah mertuo kj pi mana? Sunyi sepi, tido lagi ke? Thn lepas ada jugak bunyik bunyik sokong najib. on SUDAH ADA GANTI KHAIRY
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/26/17





--------------

MADEY PECAH LOBANG





MADEY

madey pecah lobang..madey pecah lobang..mana ketua pemuda umno, mana para ulama2 pro umno, mana hilang geng2 eee..mana pergi semua menteri monkey..mana semua hilang..madey umur 90tahun brader..lu org kabinet najib memang tak tahu cara berpolitik..

PECAH

lu org cuma pandai makan dedak..lu ingat lu bole bodohkan orang2 lama..sori naik lori, naik lori babi..dimna lebai2 islam penasihat najib al haji al hadi al sotongi..mana din ayam, mana nik abdoh anak kandung anak didik arwah nik aziz..

LOBANG

dari sungai buloh ke kajang naik mrt, lubang 1mdb pecah makan diri sendiri..diparlimen nanti jgn la lari..takutkan harapan, takutkan dap, cuba letak bik mama di penjuru parlimen.. on MAHATHIR TAHU NAJIB NAK DITANGKAP
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/26/17



--------------

TOKAN AGAMA






TOKAN 

AGAMA

Wah cantik betul, semua ketua dan ADUN PAS tak boleh ditegur, tak boleh di kritik sebab depa pewaris nabi. Kalau kita kutuk depa ni sama macam kita kutuk nabi. Wah power betul.. masuk politik tapi tak boleh diktitik. Ostad nak tanya sikik boleh tak? Kalau Sultan tegur ketua dan adun PAS boleh tak .. Sultan dosa tak ..Sultan masuk neraka jahanam tak. 
on PENJUAL AGAMA BEREBUT KAWASAN
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 7/26/17






---------------

ITIK DAN DEDAK






ITIK

Silap kau tt. Kalau dedak mari, itik dan ayam tak menari pun. Depa cuma makan je la dedak tu semua kasi habis atau sampai depa kenyang. Itu je. Sebab itu memang makanan depa. Itu memang rutin harian depa. Takde apa yang special pun. Tak perlu depa nak terkinja menari macam celebrate sesuatu yang jarang depa jumpa. 

DAN DEDAK

Kalau kau tiap pagi sarapan nasi yang kau goreng daripada nasi putih lebih makan malam sebelumnya, pagi ni aku muncul bawakkan kau nasi goreng kampung rm4.50 aku beli dalam perjalanan, takdenye kau menari gelek dek terlalu sukacita. Tapi cuba kalau aku bawak lasagna rm10 ada filling mutton petai, dah pasti bergegar satu bangunan sebab kau menari poco poco siap jemput rosmah sekali! Yang menari gumbira melaung terlalak dapat dedak ni cumalah monyet spesis ungka je. 
on PARTI ISLAM PENASEHAT NAJIB
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/26/17






----------------------

Rabu, 26 Julai 2017

PENJUAL AGAMA BEREBUT KAWASAN





PENJUAL 

AGAMA

BEREBUT

KAWASAN








TOK ARAB TERUS TIPU MELAYU







TAK ABIS

LAGI KES

ARAB TIPU

MELAYU





PROJEK PRASARANA DI ARAB SAUDI KERUGIAN RATUSAN JUTA RINGGIT, BAGAIMANA MAHU MENANGGUNG BEBAN KEWANGAN MRT?


Sementara media propaganda Najib  secara berterusan menjulang MRT1 (Sungai Buloh - Kajang) sebagai lambang kejayaan beliau, sehingga kini pentadbiran beliau masih belum menerangkan bagaimanakah kerajaan akan membayar kos membina MRT, apatah lagi kos operasi tahunan.

MRT akan diserahkan kepada Prasarana Malaysia Berhad sebagai pemilik dan pengendali pengangkutan awam negara.

Oleh itu, Prasarana Malaysia Berhad bukan sahaja akan mewarisi hutang membina MRT yang dijangka mencecah RM120 bilion apabila ketiga-tiga jajarannya siap, syarikat milik penuh kerajaan ini juga terpaksa menampung kos operasi tahunan.

Saya akan mengupas kemampuan kewangan Prasarana Malaysia Berhad untuk mengendalikan sistem MRT dalam sidang media yang akan datang.

Pada hari ini, saya ingin memfokuskan kepada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad yang sedia ada sebelum pun ia mewarisi hutang dan kos operasi MRT.

Sebagai sebuah syarikat milik penuh Kerajaan Persekutuan, Prasarana Malaysia Berhad tidak mengeluarkan laporan kewangan diaudit yang dikongsi dengan orang ramai. Oleh itu, kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad hanya boleh dianggarkan berdasarkan laporan penarafan bon-bon hutangnya dan maklumat yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Berdasarkan laporan penarafan yang dikeluarkan Ratings Agency Malaysia Berhad (RAM) dan SSM, kedudukan kewangan Prasarana Berhad setakat akhir tahun 2015 boleh dirumuskan seperti berikut:

       i.         Bagi tahun 2014 dan 2015, kos operasinya melebihi kutipan tiket dan hasil yang lain iaitu kos lebih tinggi dari hasil sebanyak 30% (2015) dan 13% (2014). Ini bermakna, operasi Prasarana sedia ada memang mengalami kerugian setiap tahun

     ii.         Bayaran faedah atas hutang mencecah sehingga RM551 juta bagi tahun 2015 dan dijangka terus meningkat

    iii.         Jumlah hutang sedia ada Prasarana Malaysia Berhad telah mencecah RM18 bilion bagi tahun 2015. Ini dijangka terus meningkat dalam tahun 2016 kerana Prasarana Malaysia Berhad terus menerbitkan hutang untuk menampung kosnya. Dalam tahun 2013 hingga 2016, pertambahan hutang dianggarkan mencecah RM10 bilion

    iv.         Kerajaan terpaksa menyuntik dana rakyat dari semasa ke semasa, sama ada melalui suntikan dana baru RM2.2 bilion (2013) atau memaafkan hutang sedia ada sebanyak RM475 juta (2015)
  
Sejak tahun 2014, Prasarana Berhad juga terlibat dengan projek keretapi metro di Arab Saudi iaitu bagi projek Al Mashaer Al Mugaddasah Metro Southern Line (MMMSL) dan Maakh Shadow Operator, seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Saya telah mendapat maklumat sulit dari pemberi maklumat mengenai kedudukan kewangan projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini yang menunjukkan kerugian besar yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.

Saya sertakan satu paparan skrin laporan kewangan projek-projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi, yang dimaklumkan kepada saya adalah laporan pengurusan (management account) dalaman yang dibentangkan di peringkat pengurusan Prasarana Malaysia Berhad.

Ia boleh dirumuskan seperti berikut (semua angka dalam RM juta dan dibundarkan, dalam [ ] dalam SAR, kadar tukaran 2015/16=1.15, 2016/17=1.09, 2017/18=1.18):


Tahun 1
(6/2015 – 5/2016)
Tahun 2
(6/2016 – 5/2017)
Tahun 3
(6/2017 – 5/2018)
Jumlah
Perolehan dari yuran sebagai perunding
251 [218]
279 [256]
301 [255]
831 [729]
Kos yang dibelanjakan
325 [283]
305 [280]
343 [291]
973 [854]
Kerugian
 (74) [(65)]
(26) [(24)]
(42) [(36)]
(142) [(125)]

  
Untuk memastikan maklumat itu benar dan tepat, saya juga telah bertanya satu soalan bertulis kepada Perdana Menteri mengenai jumlah wang yang telah dibelanjakan oleh Prasarana Berhad bagi projek di Arab Saudi ini berbanding perolehan.

Saya sertakan salinan jawapan Perdana Menteri mengenai perkara ini yang mengesahkan perkara-perkara berikut:

       i.         Jawapan Perdana Menteri bahawa perolehan setakat 30 Jun 2017 adalah RM580 juta padan dengan laporan kewangan pengurusan yang bocor itu. Perolehan dua tahun pertama dari Jun 2015 hingga Mei 2017 adalah RM530 juta. Jika perolehan bagi bulan Jun 2017 adalah RM50 juta, itu mengesahkan bahawa jawapan Perdana Menteri itu tidak lari jauh dari laporan kewangan pengurusan yang dibocorkan

     ii.         Semakan yang sama ke atas jumlah kos yang dibelanjakan juga menunjukkan ada padanan di antara angka yang dilaporkan di dalam laporan yang bocor itu serta jawapan Perdana Menteri. Sejumlah RM630 juta telah dibelanjakan setakat dua tahun pertama sehingga Mei 2017 dan RM49 juta untuk bulan Jun 2017, seperti angka yang dilaporkan Perdana Menteri


Maka, saya boleh simpulkan unjuran pengurusan Prasarana Malaysia Berhad sendiri bahawa projek di Arab Saudi ini akan menyebabkan kerugian sehingga RM142 juta menjelang tahun 2018 adalah benar dan tepat. Ia disahkan melalui angka-angka yang dijawab oleh Perdana Menteri.

Oleh itu, rakyat wajar bertanya soalan-soalan ini:

       i.         Dalam keadaan Prasarana Malaysia Berhad sudah pun mengalami kerugian saban tahun apabila kos operasinya melebihi kutipan tiket, kenapa ia dibebankan dengan projek keretapi metro di Arab Saudi ini?

     ii.         Pada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad sekarang, ditambah pula dengan kerugian sebanyak RM142 juta ini yang dijangka dari projeknya di Arab Saudi, adalah jelas bahawa ia tidak berkemampuan untuk menanggung hutang membina dan mengendalikan MRT 

Saya juga ingin mengingatkan Najib bahawa pendedahan terkini mengenai kerugian Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini sebenarnya memberi gambaran sebenar hubungan Najib dan kerajaan Arab Saudi sejak tercetusnya skandal 1MDB.

Sementara Najib menjual nama kerajaan Arab Saudi kononnya keluarga diraja Arab Saudi mendermakan RM2.6 bilion kepada beliau, rakyat boleh melihat dengan jelas: yang menderma adalah rakyat Malaysia kepada Arab Saudi, bukannya Arab Saudi kepada Najib.

Ini adalah salah satu contoh terbaik bagaimana rakyat Malaysia telah mendermakan sehingga RM142 juta kepada kerajaan Arab Saudi.

Paling teruk, saya dimaklumkan oleh pekerja-pekerja Malaysia di sana bahawa rakyat Malaysia tidak pun boleh menaiki keretapi metro ini kerana dikhususkan kepada kerakyatan tertentu sahaja!


RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN


TOK ARAB

PUTAR ALAM






-----------------