.

Selasa, 11 November 2014

SATU CARA TIPU ORANG RAMAI





PAC ‘hidu’ unsur rasuah dalam projek loji insinerator

 | November 11, 2014
PAC juga mendapati KPKT gagal untuk meneliti cadangan pemilihan teknologi oleh Syarikat XCN Technology Sdn Bhd (XCNT).
KUALA LUMPUR: Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Nur Jazlan Mohamed menyatakan bahawa pihaknya ‘menghidu’ unsur rasuah dalam projek loji insinerator yang bernilai RM187.74 juta.
Ekoran prestasi fizikal projek yang kurang memuaskan, PAC telah memanggil Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Ketua Pengarah (KP) Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara (JPSPN) beserta penjawat awam yang lain.
Isu loji insinerator ini timbul apabila projek ini mendapat liputan daripada media massa. Oleh yang demikian, kajian audit terhadap projek ini telah dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) tahun 2012, siri 2 yang telah dibentangkan di Parlimen pada 1 Oktober 2013.

KAH KAH KAH

woit
pac ini selalu buat manja
selalu buat kiut
selalu buat tak faham
selalu tanya tanya
konon demokratik

tugas pac ini tipu
kabur mata rakyat
untuk kukuhkan
keyakinan rakyat
bahawa tak ada kes tipu
tak ada kes rasuah
gerombolan jujur
hiduo melayu

POOOORAH



-----------

BERSEDIA KE JALAN RAYA






KOMENTAR
jika masih ada 
jika masih terdapat
warga yang tidak faham
warga yang tidak sedar
akan peranan spr

spr ada salah satu jentera daulah
spr adalah alat parti ketuanan melayu
tugas spr ialah untuk
memastikan parti ketuanan melayu
terus berkuasa

maka jika pada hari krismas
jika pada hari cuti
jika pada hari libur
spr memulakkan langkah
persempadanan semula
maka ini bukan pekarta tidak baik
ini pekara baik

langkah ini akan mendidik
orang ramai untuk sedar
bahawa pilihan raya ini
hanya satu peniupan

langkah ini akan menaikan kebencian
oranng ramai terhadap spr
akan meberi kesedaran orang ramai
tentang peranan spr

ini akan membantu bersih
ini akan membantu para demokrat
untuk menyusun satu
ombak besar ke jalan raya
NOTA
dalam sejarah moden politik
dalam sejarah moden dunia
tidak ada lagi perubahan kerajaan
dalam negara dunia ketiga
berlaku melaui pilihan raya

ini fakta
bukan propaganda





KENYATAAN MEDIA (11 Nov 2014)
Jangan jadikan tarikh persempadanan semula sebuah teka-teki

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), yang selama ini gagal melaksanakan tugasnya, kini berpeluang untuk memperbaiki imej dan kredibiliti mereka dengan tidak menjadikan tarikh proses persempadanan semula sebuah permainan teka-teki sebagaimana yang dilakukan oleh Perdana Menteri (dahulu dan sekarang) kepada tarikh pilihan raya umum (PRU).

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) mengulangi seruan kami kepada SPR untuk mengumumkan rancangan keseluruhan bagi persempadanan semula seawal yang mungkin supaya orang awam digalakkan menyertai proses ini seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Keterbukaan SPR dalam hal ini menjadi amat penting memandangkan orang ramai hanya mempunyai 30 hari di bawah undang-undang yang sedia ada untuk mengambil bahagian dalam proses ini, walhal mereka sepatutnya diberi sebanyak masa yang mungkin untuk meneliti cadangan SPR yang akan memberi kesan terhadap keputusan PRU14 dan PRU15.

Tambahan lagi, jikalau cadangan yang dikemukakan oleh SPR adalah tidak adil dan melanggar peruntukkan Perlembagaan Persekutuan, maka pengundi berhak untuk membantah cadangan tersebut dan SPR harus memberi masa dan ruang yang sewajarnya untuk memudahkan penglibatan pengundi dalam proses ini.

BERSIH 2.0 juga mengingatkan SPR agar tidak menjalakan proses persempadanan semula ini pada musim perayaan yang akan datang. 25 Disember merupakan cuti perayaan Krismas, diikuti dengan cuti Tahun Baru pada 1 Januari dan Tahun Baru Cina pada bulan Februari. Jelas bahawa sekiranya persempadanan dijalankan ketika tempoh-tempoh ini, ia akan mengganggu penglibatan pengundi, dan SPR akan dilihat sebagai berniat jahat dalam menafikan penyertaan umum.

Dalam keadaan sebegini, SPR mestilah menanggung segala tanggungjawab bagi apa-apa pergolakan politik yang terhasil.

BERSIH memberi amaran kepada SPR agar tidak menjalankan proses persempadanan semula ini secara tergesa-gesa kerana persempadanan yang bakal dilakukan ini akan memberi kesan dalam penentuan keputusan PRU14 dan PRU15 akan datang.

Demokrasi bukannya permainan untuk mengejutkan pihak yang bukan berkuasa.

Dikeluarkan oleh,
Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0, yang terdiri daripada -







-----------

KESAH EZI DAN JAI #2




HELLO DARI JAI


BUAT LAH
Engkau nak jilat babi pun apa aku kisah Jaga moral sendiri sudah Jaga diri susdah Tak payah sibuk x Melayu memang suka sibuk hal org Rumah sendiri pun kucar lacir Hampeh kah kah kah

 Jgn liwat anak sendiri sudah Jgn buang bayi dlm longkang sudah Jgn rogol saudara mara sudah Kah kah kah Org nak masyuk syurga kah neraka kah prg punya pasal.... jgn nak sibuk Kah kah kah on KESAH JAI DAN EZI
Anonymous
on 11/10/14
MANUSIA BAIK
isham...kalau hang nak org yg betul jaga anjing hang bgtau aku..aku ada kenalan auntie ruby..dia ni owner ruby resort dkt cherating...dia xdk apa bnda politik ka apa...dia cuma pets lover...resort dia ada anjing dan byk kucing...hang pun patut pi sana usha-usha... on KESAH JAI DAN EZI
malayneum
on 11/10/14
JAGA RUMAH
Ko suruh ezi ngan jai jaga umah ko. Bukan lama pun. 3 tahun aje pak TT on KESAH JAI DAN EZI
Anonymous
on 11/10/14

SALAM DARI EZI

BAGUS
Bagi kat Syed yg buat program I want to touch a dog hari tu kan bole.... Tak pom bagi kat pompuan pakai tudung yg kepit anjing ari turr on KESAH JAI DAN EZI
Anonymous
on 11/10/14
MENYELAM
tuan mesti pernah gk gambar kat internet seorang mamat nih menyelam dengan anjing dia kat satu tasik nak bagi anjing dia tidur...tak pa tuan...apa yang kita yakin baik dan tak menindas orang lain, kita buat aje...sekarang nih semua orang dah gila...kita pun gila...masing-masing gila...jadilah GILA-GILA! on KESAH JAI DAN EZI
eddeved
on 11/10/14
.


-------------

SATU CABARAN



MERAIKAN KEBODOHAN
Saya hampir pecah perut bila Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan mengaitkan isu nombor plat adalah punca utama kemalangan jalan raya di Malaysia.

Di benak saya, rupanya orang bodoh ini bukan sahaja boleh menjadi menteri.

Kenapalah Malaysia ditakdirkan mempunyai insan-insan bodoh sebegini. Kalau dulu menteri bodoh, kini penyakit bodoh itu semakin melarat kepada ketua pengarah.

Saya sangat bimbang bodoh ini akan melarat kepada rakyat dan saya lebih bimbang jika bodoh ini turut dijangkiti oleh anak-anak dan cucu saya.

Kalau lah saya diberikan tugas sebagai Ketua Pengarah JPJ dan saya merasakan atau saya ditekan agar curi duit rakyat, saya hanya perlu menukar cara membuat plat kenderaan itu.

Setiap pembelian kenderaan yang memerlukan cukai jalan perlu juga membeli plat daripada kerajaan . Nombor plat ini dikeluarkan oleh JPJ.

Seandainya JPJ tidak mempunyai kepakaran, JPJ boleh membuka tender kepada pemilik syarikat membuat plat nombor. Yang penting ianya hendaklah seragam.

Oleh itu, tidak akan ada lagi jenis jenis plat yang tidak cukup inci, berbentuk catchy atau pelik dan sebagainya. Saya rasa mampu menyelesaikan masalah tersebut.

Sebenarnya perkara ini telah lama diamalkan di negara lain.

Terkadang saya merasakan seolah kedai yang membuat plat kenderaan ini adalah sebenarnya milik JPJ.

Mereka perlu mereka-reka plat yang pelik-pelik dan menjualnya. Akhirnya pemilik kedai plat melaporkan kepada JPJ untuk menyaman kenderaan yang menukar nombor platnya.

Jahatkan rasa saya itu. Tapi ia nampak macam lojik.Esok saya akan cuba risik risik dengan kedai membuat plat ni. Lagipun benda pelik memang selalu berlaku di negara ini.

Saya juga sangat tertarik dengan cara seorang pekerja Petronas yang mencabar Ketua Pengarah JPJ itu.

Oleh kerana pekerja petronas itu mencabar Ketua Pengarah JPJ, maka saya juga ingin mencabar beliau bermain aji di kedai kopi Zul di kampung saya.

Tarikhnya 14 November 2014. Sehari selepas bertemu dengan pekerja petronas itu.Saya berjanji akan membayar air pada hari itu.

Semestinya ada sedikit syarat yang saya nak letakkan.Pemenang perlawanan aji tersebut  akan dilantik sebagai Pengarah JPJ yang baru.

Agak-agaknya beranikah dia sambut cabaran saya?

Sebelum berakhir, saya nak tanyakan satu soalan. Adakah plat kereta bernombor JPJ 11 itu kena dengan spesifikasinya?

Mari kita sama-sama ketawakan kebodohan ini. Kah kah kah.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan
-----------

HANYA SATU JAWAPAN - LAWAN






KOMENTAR
sudah berpuluh kali berlaku
ini kerajaan tipu
undi hanya 47%
tapi rompakan 100%
rakyat tak ada pilihan
hanya satu jawapan
lawan

Gelapkan wang hampir RM1 juta tapi terlepas12:54PM Nov 10
Ia melibatkan wang tidak dituntut melalui pemalsuan dokumen.



PAC terkejut masih banyak ketirisan
KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Kira - Kira Wang Negara ( PAC ) terkejut apabila lebih banyak ketirisan berlaku dalam Laporan Ketua Audit Negara Siri ke-3 2013 yang dibentangkan di Parlimen semalam.


KAH KAH KAH

woit
baru sedar
tiap tahun pekara 
yang sama berlaku

woit
jangan buat buat kiut
jangan buat buat manja
jangan buat buat donoo
dah berlaku setiap tahun

POOOOORAH



-----------

SIAPA KANG KONG INI?




KOMENTAR
kang kong ini telah lama menjalar
dilihat menjadi rujukan
tapi kang kong ini
hanyalah saekor kang kong

sila teka siapa 
profesor kang kong ini?




AHLI MAJLIS PROFESOR NEGARA, PROFESOR UMK DITUDUH CIPLAK UNTUK TESIS PHD?


Seorang Profesor dan penganalisis politik terkenal dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) berhadapan tuduhan plagiat yang serius dalam menyiapkan tesis kedoktoran beliau di sebuah universti di luar negara.
Seorang pensyarah universiti yang sama telah membuat laporan polis pada 1 November lalu di balai polis Bachok.
Menurut sumber, pensyarah terbabit mendapati keseluruhan bab pertama tesis tersebut diciplak dari kandungan sebuah buku tulisan orang lain. Hanya istilah-istilah tertentu sahaja di Malaysiakan bagi menyesuaikan dengan tajuk tesis terbabit.
Beliau juga mendakwa terdapat bahan-bahan rujukan untuk tesis tersebut juga datang dari sumber yang tidak sah dan penerbit yang tidak wujud. Pensyarah itu juga khuatir profesor terbabit telah menipu universiti luar negara kerana menggunakan rujukan-rujukan dari Malaysia yang sebenarnya tidak wujud.
Selain itu, pensyarah tersebut juga menulis 155 pertuduhan membabitkan “kecurangan akademik dan pentadbiran” ke atas profesor terbabit termasuk mendakwa beliau mengaku pernah menjadi juri di Cannes film festival .
Suara.tv dimaklumkan profesor terbabit merupakan seorang yang aktif memberi analisis politik dan sering keluar di saluran Astro Awani dan RTM suatu ketika dulu. Beliau juga beberapa kali kelihatan menjadi moderator dalam program-program Majlis Profesor Negara.
Sumber juga memaklumkan sehingga hari ini pihak UMK dikatakan masih belum mengambil apa-apa tindakan ke atas Profesor ini.
KAH KAH KAH
woit
sepandai pandai
kang kong menjalar
akhirnya makan taik juga

KAH KAH KAH

---------

SATU CADANGAN





SATU CADANGAN
Hj Hadi wajib berundur memimpin Pas demi maruah Pas dan dirinya. Jadilah Mubaligh lebih sesuai bagi Hadi. Tumpukan waktu dlm usia tua ini menulis kitab agama yg ada nilai akademik. Abad ini bukan selayaknya bagi Hadi utk pimpin anak muda yg mempunyai visi politik islam progresive bukan islam extremis . 


Islam dekad ini memerlukan iltizam inclusive bukan exclusive. Islam milik Allah ini seharusnya melindungi digniti kemanusiaan setempat bahkan global. 

Islam abad ini harus diterjemah menegakkan maaruf dan mencegah mungkar secara lebih bijaksana , agar Islam pemilik Allah ini bersifat Adil atas seluruh makhluk diatas bumi Nya. on SEORANG NELAYAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/10/14

---------

HUTANG HUTANG OH HUTANG







PERJANJIAN HUTANG 1MDB JELAS MEMBUKTIKAN KERAJAAN MALAYSIA BERTANGGUNGJAWAB MENANGGUNG HUTANG 1MDB

Saya difahamkan bahawa akhbar kewangan The Edge telah pun menyiarkan surat sokongan Kerajaan Malaysia kepada pemegang-pemegang bon hutang 1MDB. Bersama-sama ini saya edarkan mukasurat penting dari perjanjian hutang 1MDB itu seperti berikut:

1.       Muka depan perjanjian yang mengesahkan bahawa Kerajaan Malaysia terbabit memberi Surat Sokongan dalam penerbitan hutang berjumlah USD$3 bilion oleh 1MDB yang diatur oleh Goldman Sachs International
2.       Mukasurat 2 – mengesahkan bahawa terma Surat Sokongan turut dimuatkan di dalam perjanjian
3.       Mukasurat 19 dan 20 – menjelaskan apa tanggungjawab Kerajaan Malaysia mengikut terma Surat Sokongan dan bagaimana tindakan undang-undang boleh diambil terhadap Kerajaan Malaysia
4.       Mukasurat 70 – mengesahkan status Surat Sokongan dan kedudukannya berbanding hutang-hutang Kerajaan Malaysia yang lain
5.       Mukasurat 86 hingga 88 – Surat Sokongan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia dan disiarkan oleh The Edge

Saya meneliti kenyataan yang dibuat oleh Ahmad Maslan yang cuba untuk bersembunyi di sebalik perkara teknikal selepas saya mengancam untuk merujuk beliau kepada Jawatankuasa Keistimewaan Dewan kerana boleh dikira berbohong kepada Dewan Rakyat. Kenyataan ringkas itu mengaku bahawa Kerajaan Malaysia ada mengeluarkan Surat Sokongan tetapi beliau tetap menafikan kononnya Surat Sokongan itu bukanlah satu jaminan.

Untuk menentukan sama ada terma Surat Sokongan yang dikeluarkan itu mempunyai makna dan kesan yang sama sebagai satu jaminan Kerajaan Malaysia, saya rujuk kepada perenggan-perenggan berikut:

1.       Mukasurat 20, perenggan 2 – secara jelas dinyatakan bahawa sekiranya Kerajaan Malaysia gagal membuat bayaran seperti yang terkandung di dalam Surat Sokongan, tindakan undang-undang akan diambil terhadap Kerajaan Malaysia di Mahkamah England. Apabila keputusan terhadap Kerajaan Malaysia telah dikeluarkan oleh Mahkamah England, Kerajaan Malaysia tidak ada pilihan dan perlu mengikuti perintah membayar yang dikeluarkan oleh mahkamah itu.
2.       Mukasurat 20, perenggan 3 dan 4 – secara jelas menyatakan bahawa apabila keputusan telah dibuat oleh Mahkamah England, keputusan terhadap Kerajaan Malaysia itu boleh didaftarkan di Mahkamah Malaysia untuk diambil tindakan.
3.        Mukasurat 70, perkara 3 – secara jelas mengakui bahawa tanggungjawab Kerajaan Malaysia bersabit hutang yang diperakui di dalam Surat Sokongan adalah sama atau lebih tinggi dari tanggungjawab hutang Kerajaan Malaysia yang lain
 
Mengambil kira perkara-perkara ini yang telah jelas terkandung di dalam Surat Sokongan, bolehlah disimpulkan bahawa tanggungjawab Kerajaan Malaysia adalah untuk menanggung hutang 1MDB ini sekiranya ia tidak mampu dilangsaikan.

Ini samalah dengan makna dan kesannya jika Kerajaan Malaysia menjamin hutang ini seperti biasa. Bezanya, jaminan hutang Kerajaan Malaysia perlu dilaporkan kepada Dewan Rakyat dan disebut di dalam Penyata Kewangan Kerajaan, sedangkan jaminan yang disembunyikan melalui Surat Sokongan seperti ini tidak perlu dilaporkan.

Saya masih beranggapan Timbalan Menteri terbabit cuba mengelirukan Dewan Rakyat dengan kenyataan beliau dan akan tetap memfailkan usul untuk merujuk beliau kepada Jawatankuasa Keistimewaan Dewan.
  
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN 
10 November 2014




------------