.

Khamis, 14 Januari 2016

SURAT TERBUKA UNTUK SEMUA







TUJUH

TAHUN 

KEMUDIAN



Surat Terbuka - Noorfadilla Ahmad Saikin V Kerajaan Malaysia (Diskriminasi Jantina), ulang tahun yang ke-7

Nama saya Noorfadilla Ahmad Saikin dan saya adalah mangsa diskriminasi jantina oleh kerajaan. Hari yang sama hari ini, 12 Januari, 7 tahun yang lalu pada 2009, saya telah ditawarkan pekerjaan sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih. Pada hari yang sama juga, saya ditamatkan kerja kerana kehamilan saya, bersama-sama 2 orang wanita lain. Anak yang saya kandungi pada masa itu, baru sahaja memasuki persekolahan Tahun 1 minggu lepas. Saya telah memfailkan kes terhadap kerajaan sejak Mei 2010 di Mahkamah Tinggi Shah Alam dengan bantuan peguam Edmund Bon, Honey Tan dan YB Zuraida Kamaruddin. Pada 13 Julai 2011, kami telah memenangi kes tersebut. Kerajaan membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 3 Ogos 2011. Kerajaan tidak memohon tarikh pengurusan kes dari Mahkamah Rayuan, dengan itu kes ditutup selama 23 bulan tanpa sebarang tindakan susulan oleh kerajaan. Kemudian, pada 27 Julai 2013, kes didengar di Mahkamah Rayuan, tetapi kerajaan menarik semula kes tersebut di hadapan para hakim, dengan itu menjadikan keputusan sebelumnya oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam sebagai muktamad.

Ia diputuskan Mahkamah Tinggi Shah Alam - oleh Hakim Dato Zaleha Yusof pada tahun 2011, bahawa tindakan 
menamatkan saya dari kerja disebabkan kehamilan adalah tidak mengikut Perlembagaan. Namun, bukan itu sahaja. Keputusan tersebut bukan hukuman atau pencegahan terhadap kerajaan untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama. 

Kami perlu memfailkan untuk ganti rugi, walaupun merasakan ia tidak memberi banyak perubahan. Kami kembali semula ke Mahkamah Tinggi Shah Alam bagi penilaian kerosakan. Pada 18 September 2013, Joachim Xavier dan Honey Tan memfailkan ganti rugi. Selepas lebih daripada setahun pengurusan kes, Mahkamah menganugerahkan satu lagi pengadilan (mercu tanda/penting) Saya dianugerahkan sejumlah RM300,000.00 berikutan pelanggaran perlembagaan oleh Mahkamah Shah Alam Tinggi - Timbalan Kanan Pendaftar Mahkamah, Ahmad Rizki Abdul Jalil, pada 10 November 2014. Pada 24 Disember 2014 kerajaan kemudiannya merayu ke atas tuntutan kerosakan yang dianugerahkan. Beberapa bulan berlalu dan rayuan bagi penilaian kerosakan itu akhirnya didengar di hadapan seorang hakim lain pada 30 Jun 2015.

Mahkamah menetapkan tarikh sehingga 17 Ogos 2015 bagi keputusan kes tersebut. Namun pada 17 Ogos 2015, mahkamah masih belum membuat keputusan. Keputusan bagi kes itu ditangguhkan ke suatu tarikh yang tidak ditentukan sehinggalah ke hari ini. Saya tidak tahu bilakah akan berakhirnya kes ini. Kes ini merupakan satu perjalanan yang sangat panjang bagi mendapatkan keadilan. Saya telah menjadi mangsa sebanyak dua kali, sekali pada 12 Januari 2009, dan kali kedua semasa saya mendapatkan keadilan. Walaupun selepas keputusan oleh mahkamah, dan meskipun selepas kerajaan berterusan mengatakan bahawa mereka bersedia bagi kesaksamaan jantina dalam forum antarabangsa, hakikat sebenarnya adalah, kerajaan tidak bersedia mengakui bahawa mereka telah melakukan kesalahan, bahawa mereka telah melakukan pelanggaran Perlembagaan, dan bahawa mereka melakukan diskriminasi ke atas wanita di negara ini. Saya berani katakan, seperti yang telah saya baca, dengan merujuk kepada pembelaan kerajaan semasa perbicaraan penilaian kerosakan dan rayuan bagi ganti rugi yang diberikan kepada saya. Kerajaan juga merayu kepada perkara-perkara di luar skop rayuan, iaitu kadar faedah ganti rugi, yang mana telah diputuskan pada Julai 2011 dan tidak dicabar di Mahkamah Rayuan pada Julai 2013.

Saya berharap Mahkamah Tinggi Shah Alam nanti akan membuat keputusan dan menegakkan keadilan. Saya juga berharap kerajaan akan mengakui bahawa mereka sesungguhnya telah melanggar Perlembagaan dan mendiskriminasi wanita hamil dan membetulkan kesilapan. Diskriminasi jantina bukan suatu mitos. Ia adalah kenyataan. Sektor awam, sektor swasta dan masyarakat dalam negara ini perlu memandang serius berhubung perkara ini.


Kita mempunyai hanya 23 Ahli Parlimen wanita di Dewan Rakyat, itu hanya 10% daripada 222 Ahli Parlimen di Dewan Rakyat. Manakala di Dewan Negara, kita memiliki kira-kira 17 Ahli Dewan Negara wanita, kira-kira 24% daripada 70 Ahli Dewan di Dewan Negara. Semua itu hanya kira-kira 40 Ahli Parlimen wanita, atau 13% daripada 292 keseluruhan Ahli Parlimen. Kekurangan wakil wanita di Parlimen menunjukkan bahawa wanita kekurangan suara di negara ini. Walaupun wanita membentuk kira-kira 46% daripada jumlah tenaga kerja di negara ini, kita hanya mempunyai kira-kira 40 Ahli Parlimen wanita. Banyak kajian yang telah dijalankan, dan satu kesimpulan umum boleh dibuat bahawa, wanita cenderung untuk lebih awal meninggalkan bidang pekerjaan. Mengapa? Saya mengatakan bahawa kita mempunyai sangat sedikit suara di negara ini. Wanita tidak boleh membuat undang-undang atau dasar untuk menggalakkan 

kesaksamaan jantina. Malah Ahli Parlimen lelaki menuturkan kata-kata yang merendahkan Ahli Parlimen wanita di Parlimen semasa perbahasan. Kita perlu mengubah cara kita demi mencapai kesaksamaan jantina, di mana \wanita dan lelaki boleh bekerjasama, hormat-menghormati antara satu sama lain dan memacu negara ini ke tahap yang lebih tinggi untuk masa depan yang lebih baik demi anak-anak kita.




----------------

HANG TU WAH






HAN TOH WAH
ni propeser Mat Adam, propeser jenis kangkong apa ni .. Hang Tuah tu nama Melayu nye aje .. nama sebenar Laxmana Melayu ni, ialah Han Toh Wah .. keturunan China .. sangat setia pada Laja Melaka dan bangsa Melayu .. macam Lokter Liduan Tee la yg sanggup hina kaum sendili .. lanchow lu laa. 

Sapa cakap Han Toh Wah tak wujud pon. Lia sulah cakap Melayu takan ilang punya .. walau pun ini negeli sulah manyak ilang luwee oooo. Gwa sulah cakap Han Toh Wah ni, olang China, itu sebab dia tak de han, kalau China ambik tanah Melayu .. lagi pun Melayu suka juai tanah punya. Tanda sulah ade, ini Han Toh Wah mau tulun balik tolong olang Melayu .. tengok Soltan Melaka sulah mali, sekalang sedang bersemayam di Lumah Lakyat Gombak. 

Pemaisuli Melaka pun ada, baru lepas lokap dua hali lalu. Sekalang kita tunggu Si Tuah je bila mau tulun .. tapi lamai olang cakap itu Latuk Paluka Lani Kulup, mungkin Han Toh Wah ooo .. gwa tak tau, macam jauh panggang dari api je .. Hang Tuah adalah Laxmana bukan Latuk on HANG TUAH TIDAK WUJUD
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 1/14/16



----------------

PERANG SEDANG DIRANCANG






WASPADA

LAUT CHiINA

SELATAN

WiLAYAH

PERANG

Philippines to offer eight bases to US forces: official: The Philippines is set to offer the US military use of eight bases, a military spokesman said Wednesday, after the country's supreme court upheld a security agreement with Washington forged in the face of rising tensions with China.


China state news agency criticizes US-Philippines base deal: BEIJING (AP) — China harshly criticized the Philippine Supreme Court's backing of a defense pact allowing American forces, warships and planes to be based temporarily in local military camps, calling the move "stupid" and warning of consequences.




---------------

BELUM JELAS - KERJA SIAPA?





MASiH BELUM

JELAS KERJA

SiAPA?

penganas apa?
salah bendera?



Letupan bom di Jakarta, 6 terbunuh


Beberapa siri letupan bom kedengaran di Jakarta, Indonesia pagi ini, membunuh sekurang-kurangnya 6 orang termasuk 3 anggota polis, lapor AFP.
‎Menurut AFP, 3 mayat dilihat terbaring di jalan besar di ibu kota itu selepas letupan.
Seorang polis Jakarta menulis di Twitter yang satu letupan berlaku di hadapan sebuah pusat membeli-belah yang dikenali sebagai pusat membeli-belah Sarinah, Al Jazeera melaporkan.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/letupan-bom-di-jakarta-3-terbunuh#sthash.l8grL8Il.dpuf



-------------

GILA ADA 9.999 JENIS









GILA ADA

9,999 JENIS

WASPADA!



Ayahanda diseru henti guna gelaran datuk tidak sah


Yayasan Ayahanda SeMalaysia bersama 60 NGO bertaraf ayahanda menyeru ahlinya yang menggunakan gelaran Datuk dan Datuk Seri yang tidak sah supaya tidak lagi menggunakannya.
Pengerusi Eksekutifnya Syed Husain Al-Shahab berkata seruan itu dibuat memandangkan pihak YAS mengangkat institusi beraja dan tidak mahu perbuatan itu mencemarkan imej pertubuhan tersebut.
“YAS bersama lebih 60 NGO bertaraf ayahanda secara jujurnya menyeru kepada pemimpin, AJK, pegawai-pegawai serta ahli-ahli yang bertaraf ayahanda yang menggunakan gelaran Datuk dan Datuk Seri yang tidak sah supaya berhenti menggunakannya.

KAH KAH KAH

ya ampoon

ya ampoon

kah kah kah

tergolek dog

ya ampooon

KAH KAH KAH




-----------

AL- FATIHAH










FACE BOOK

Today is the anniversary of the death of Tom Hurndall. Tom risked his life to expose the horrors of Israel's decades-long occupation of Palestine, which is illegal under international law. Since September 2000, Israelis have killed over 9,200 Palestinian men, women, and children and injured at least 86,000. Learn more at

www.IfAmericansKnew.org.




---------------

JAKARTA - LETUPAN






PECAH BERITA

apa terjadi?

apa berlaku?

tunggu & nanti



Jakarta explosions: multiple blasts and gunshots reported – rolling report



A massive explosion rocked downtown Jakarta in front of a popular shopping mall on Thursday and an Associated Press reporter saw at least one dead body.
Gunshots were heard after the midmorning explosion in front of the Sarinah shopping mall and a police station. The area also has many luxury hotels, and offices and embassies, including the French.





----------------

BALING 1974 - TEMERLOH HARI INI






BALiNG 1974

TEMERLOH

TAHUN 2016




2 Januari 2016
SEBERANG TEMERLOH - Meskipun harga getah jatuh kepada hanya RM1.90 sekilogram, namun ia tetap menjadi sasaran pencuri sekali gus meresahkan penoreh yang sudah lama terhimpit dengan kejatuhan harga komoditi itu.

Bagi penoreh, Abdul Rahman Taib dari Kampung Bangau Parit di sini, kejadian terbaru pada petang kelmarin begitu mengecewakannya, apatah lagi sesi persekolahan akan dibuka tidak lama lagi.


Menurutnya, wang yang diharap untuk dijadikan modal membayar kelengkapan persekolahan anak-anak lebur begitu sahaja akibat kegiatan curi getah buku yang kembali berleluasa sekarang.

“Kali ini lebih perit sebab duit hasil jualan getah itulah yang diharap untuk dijadikan belanja sekolah anak-anak.

“Getah yang diusahakan ini bukan milik sendiri tetapi dikongsi hasilnya dengan tuan tanah,” katanya.







KAH KAH KAH
woit
tahun 1974
orang baling berdemo
kerana lapar tak makan
siswa di kuala lumpur
sambut demo baling
hari ini tahun 2016
siswa lapar tak makan
duit pinjaman tak cukup
bila nak demo
kah kah kah
oh malaysia ke
kah kah kah

LAWAN LAGi

-------------

MAHFUZ CARI HADI






TiKUS LiPAS

MANA

SOTONG



'Kabinet dapur' Najib penuh tikus, lipas - Mahfuz

Jika kerajaan dapat membaca trend penurunan harga minyak dunia, Bajet 2016 tidak perlu disemak semula, kata Mahfuz.


KAH KAH KAH

mana hadi
punahsehat najib
mana din ayam
mana tong towi
mana nik abodoh
semua dah jadi lipas
dah jadi tikus ke?
KAH KAH KAH





--------------

DUNIA AKAN MELEDAK







DUNiA AKAN

MELEDAK
baca disini:
https://www.malaysiakini.com/columns/326600


-------------

ESOK GWA DIBICARAKAN LAGI







KESAHNYA:


gwa telah didapati bersalah
kerana ucapan di dewan cina
pada 13 mei 2013
didenda 5,000 ringgit
gwa dituduh menghasut
gwa sudah bayar denda
koyak duit belanja hidup

tetiba
pendakwa rayu
pendakawa mahu gwa
dikenakan dipenjara juga

tapi razak baginda 
dalam kes bunuh altantuya
pendakwa tak rayu
bila razak dilepaskan

tapi dalam kes suami sharizat
lesapkan 250 juta ringgit 
pendakwa tak rayu

yang pendakjwa rayu
kes safuan anang
sama macam kes gwa
kena denda 5000 ringgit
pendakwa nak juga 
safuan anang masuk penjara

gwa hanya ada satu cakap:
datanglah penjara 
tali gantung
perjuangan ini 
tetap disambung









--------

DATUK OOOO DATUK







OOOH

MAK DATUK

DATUK A - B - C
Datuk ni ada 3 ketogeri iaitu Datuk A....Datuk B....Datuk C. Datuk A....Datuk Anugerah. Datuk B....Datuk Beli. Datuk C....Datuk Cucu. kahkahkah. on PERNIAGAN JUAL DATUK
Anonymous
on 1/13/16

DINDING KUBUR
aku lihat tulisan pahat di dinding kubur masih ada yg guna title datin sri. utk kaum keluarga, usah banggalah dgn title tu. title in tak valid diakhirat. kemasan yg dibuat dr sebongkah batu marmar harga rm8k? terkezut den bila dgr. 

bilalah manusia ni nak insaf? manusia ni sama taraf disisi Allah. yg membezakan insan disisi Allah swt ialah taqwa. agaknya apa kedudukan org2 yg rasmi kilang2 arak disisi Allah? apa kedudukan org2 yg benarkan industri judi disisi Allah? on PERNIAGAN JUAL DATUK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/13/16







-------------

GEROMBOLAN DIBELAKANG SEMUA



FACE BOOK


King Jason 
2 tahun lebih.. sampai jahanam jalan jalan raya dikerjakan..
Rupanya angkara puak2 yg jerit HIDUP MELAYU!!!!!
Nampak?








Hijrah Ahmad shared King Jason's photo.
2 hrs
Nama saya UMNO. Saya dilahirkan bertujuan untuk menakut, membodoh, menjerut leher dan memomokkan Melayu. Adakala saya akan menggunakan ayat suci tuhan untuk menghalalkan apa yang haram berlaku didepan mata..
Adakalanya saya terpaksa menjadi bodoh dengan memberi alasan bodoh kepada rakyat jelata bagi membuatkan stress mereka hilang....
Adakalanya, saya terpaksa menggunakan kambing hitam dengan menangkap dan mendakwa untuk mengolah persetujuan bahawa keadaan rasuah di Malaysia makin pulih.
Disamping itu, pengolahan persetujuan amat penting bagi membuat rakyat jelata merasakan kebajikan mereka diambil peduli oleh saya (baca ; UMNO).





---------------

HANG TUAH TIDAK WUJUD







MAMAT INI

POTONG STIM

MENGUGAT 

AKIDAH 

BANI MELAYU












Hang Tuah 'did not exist', claims historian
KUALA LUMPUR: Hang Tuah did not exist, and the claims that were made by some people who said they are his descendants are fables, asserts a damning report published in Berita Harian yesterday.

The article, which quotes Universiti Malaya's Prof Dr Ahmat Adam, said Hang Tuah was a fictional character that existed in the classic texts of Sejarah Melayu and Hikayat Hang Tuah only, therefore claims of a finding of a grave and artifact related to him need more in-depth research .

The grave that is said to belong to Hang Tuah was good for tourism, but it was not the real resting place of the legendary warrior, said Ahmat in the report. Berita Harian quoted Ahmat as saying this at a history seminar organised by Universiti Malaya's history department entitled 'Wujudkah Hang Tuah?'.

Read More : http://www.nst.com.my/news/2015/12/116922/hang-tuah-did-not-exist-claims-historian?d=1

KAH KAH KAH
woit
mamat ini potong stim
kah kah kah
kecewalah bani melayu
kah kah kah
kecewalah purkasa
kecewalah purkida
kah kah kah
apa kan jadi 
bani melayu hilang semua
leterik china punyaa
keretapi china punya
1MDB china punya
tanah TUDM china punya
singapura china punya
pulau pinang china punya
bursa saham china punya
empat ekor china punya
hotel besar mat saleh punya
kilang mat saleh punya
kg baru hilang
kh chu badak hilang
kg melayu hilang
kg kerinchi hilang
kg pandan hilang
gombak lesap
kah kah kah
malaysia TPPA punya
sekarang hang tuah hilang
kah kah kah
hancuuuus bani melayu

LAPOR POLiS


---------