.

Isnin, 3 November 2014

HARGA MINYAK JATUH









TURUNKAN HARGA MINYAK SEJAJAR DENGAN KEJATUHAN HARGA MINYAK MENTAH

Harga minyak mentah di pasaran dunia yang terus jatuh mewajarkan semakan semula harga petrol dan diesel yang ditetapkan kerajaan. Di samping itu, fenomena harga minyak mentah dunia yang dijangka kekal pada paras yang lebih rendah memerlukan penilaian semula kepada beberapa dasar menaikkan harga petrol dan diesel yang selama ini dijalankan secara agresif oleh pentadbiran  Najib Razak.

Harga minyak mentah dunia yang berlegar sekitar USD$105 ke USD$108 setong di antara Mei hingga Ogos tahun ini (rujukan harga piawai Brent) tiba-tiba mula jatuh bermula Ogos. Ia jatuh dari paras USD$105 setong ke USD$85 setong pada awal Oktober dan kekal pada paras itu sehingga kini.

Penganalisa pasaran minyak mentah dunia turut meramalkan bahawa harga minyak mentah akan kekal sekitar paras itu bagi tempoh yang lebih lama sehingga ke tahun 2015.

Dalam sidang Parlimen minggu lepas, saya telah menanyakan Timbalan Menteri Kewangan,  Chua Tee Yong apakah kerajaan bersedia untuk menurunkan harga petrol dan diesel mengambil kira tekanan inflasi yang membebankan rakyat serta harga minyak mentah yang semakin susut di pasaran antarabangsa. Beliau tidak memberi komitmen sekadar menyebut kerajaan sedang memantau keadaan.

Saya telah membuat analisa jumlah subsidi petrol dan diesel yang akan ditanggung kerajaan sekiranya harga minyak mentah kekal pada harga sekitar USD$85 setong sehingga ke tahun 2015.

Bagi suku terakhir tahun ini, kerajaan akan menjimatkan RM1.45 bilion dalam bentuk subsidi yang tidak perlu dibayar kerana harga minyak mentah yang lebih rendah menyebabkan kos pengeluaran petrol dan diesel juga lebih rendah.

Jumlah subsidi petrol dan diesel bagi tahun 2015 pula dijangka berjumlah hanya RM9.5 bilion (jika harga minyak mentah kekal pada paras USD$85 setong) iaitu penjimatan sebanyak RM4.2 bilion dari jumlah subsidi bagi tahun 2014 yang dijangkakan berjumlah RM13.7 bilion.

Ini bermakna, alasan bahawa harga minyak perlu dinaikkan kerana bebanan subsidi yang tinggi tidak lagi benar akibat kejatuhan harga minyak mentah di pasaran dunia. Jika kerajaan menaikkan harga petrol dan diesel apabila jumlah subsidi meningkat, bukankan apabila jumlah subsidi turun dengan mendadak maka beban rakyat yang disebabkan oleh kenaikan harga petrol dan diesel itu boleh dikurangkan dengan menurunkan pula harga petrol dan diesel?
 
Penjimatan sebanyak RM1.45 bilion bagi suku terakhir tahun ini dan RM4.2 bilion yang dijangka bagi tahun 2015 itu perlulah dipulangkan kepada rakyat dan bukannya disimpan sebagai peruntukan untuk dibelanjakan oleh Perdana Menteri dan menteri-menterinya.

Keengganan Najib untuk memulangkan penjimatan ini kepada rakyat akan terus menjejaskan popularity beliau yang sudah pun merudum kerana keputusan-keputusan yang menaikkan harga barang dan membebankan rakyat.
  
RAFIZI RAMLI
Naib Presiden/Setiausaha Agong KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan 

3 November 2014









----------

SATU PERTANYAAN







NOTA
solan hakiki kurun ini
apakah betul 
zainuddin maidin
ini berbangsa melayu?
kalau dia melayu
kenapa kulit dia hitam
macam kulit orang india? 

Masing mahu Maidin disenarai hitam

 | November 3, 2014
"Tindakan undang undang harus diambil terhadap mereka yang menyokong pelampau seperti Perkasa, Pekida dan ISMA.”

KUCHING: Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) James Masing mahu bekas Menteri Persekutuan Zainuddin Maidin dilarang daripada memasuki Sarawak kerana sering menyuarakan pandangan ekstremis dan kerana beliau juga mempunyai kaitan dengan kumpulan-kumpulan yang telah disenarai hitamkan seperti Perkasa, Pekida dan ISMA di mana pemimpin- pemimpin mereka juga telah dilarang daripada memasuki Sarawak.
KAH KAH KAH

woit
ini kerja bodoh
ini kerja berganda
keeling ni dah itam
nak hitamkan 
macam mana lagi
kah kah kah
kini dua kali hitam

POOOOORAH


-------------

LIMA ATAU ENAM?





Kesemua lima hakim yang mendengar rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengenepikan sabitan dan hukumannya untuk kes Liwat II di Mahkamah Persekutuan minggu lalu, telah berkhidmat dalam pelbagai jawatan dengan kerajaan sebelum menjadi hakim mahkamah tertinggi itu.


KAH KAH KAH

woit
lima orang?
ingatkan enam orang?
sapa lagi sorang?
lima orang lah
bukan enamlah

KAH KAH KAH


------------

TUHAN ANAK SEMUA BANGSA







FACE BOOK


Datang ramai2 beri sokongan kpd Anwar pada 4 Nov 2014- 9pagi hari penentuan kes FITNAH 2 di Makamah Kehakiman, Putrajaya. Sebarkan.

Upacara sembahyang khas untuk mendoakan kebebasan DS Anwar Ibrahim diadakan di Kuil Kaliamman Sentul (dibawah stesyen LRT) 1/11/2014 jam 7.30 petang. Doa semoga kebenaran mengalahkan kezaliman rejim UMNO.
Turut hadir Yb Tian Chua 蔡添强 — with Viriyabatucaves ViriyaShamsher Singh ThindHazlan Lan Pjs and 58 others at Bandar Baru Sentul Kaliamman Temple.
LikeLike ·  · Stop Notifications · Share




--------

APA KERJA POLIS






KOMENTAR
ada sesuatu yang pelik
cara polis mengendalikan kerja
banyak siasatan mati tengah jalan
ini contohnya yang menjadi
tanda tanya hingga hari ini

1 - siapa letupkan 3 bom
di hari keputusan kesa anwar
pada 9/1/212 dahulu

2 - apa jadi dengan kes 
letupn bom di sam kompleks 
bukit bintang satu maut

3 - apa jadi dengan tokan
dadah nigeria yang lepas
lari dari lokap jinjang

ini hanya contoh
malah ada puluhan ratus
lagi kes kes yang
tak diketahui apa jadi
  • Insiden bom di Bukit Bintang, empat individu ditahan | Astro ...

    www.astroawani.com/.../insiden-bom-di-bukit-bintang...
    Translate this page
    Oct 16, 2014 - Insiden bom di Bukit Bintang, empat individu ditahan. Lokasi kejadian letupan bom di Jalan BUkit Bintang 9 Oktober lalu. - Gambar Fail. close.
  • KISAH SEBENAR LETUPAN BOM DI BUKIT BINTANG

    www.mazeermohamad.com › Jenayah
    Translate this page
    PUNCA SEBENAR LETUPAN BOM DI BUKIT BINTANG | Polis mendedahkan pergaduhan yang melibatkan kumpulan gengster dipercayai menjadi punca ...
  • Polis kenal pasti suspek utama kes bom di Bukit Bintang ...

    www.themalaysianinsider.com/.../polis-kenal-pasti-sus...
    Translate this page
    Oct 17, 2014 - Seorang maut dan 13 lagi cedera dalam kejadian bom di depan sebuah kelab malam di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur, 9 Oktober lalu.
  • Kedahkini: SUSPEK BOM DI BUKIT BINTANG DITAHAN!!!

    pkrl.blogspot.com/.../suspek-bom-di-bukit-bintang-dit...
    Translate this page
    Oct 16, 2014 - KUALA LUMPUR: Lebih daripada empat lelaki telah ditahan berkaitan serangan bom di kelab malam di Bukit Bintang minggu lepas.
  • Kronologi Peristiwa Letupan Bom di Bukit Bintang

    ceriteracintabalqis.blogspot.com/.../letupan-bom-di-bu...
    Translate this page
    Oct 9, 2014 - Kronologi Peristiwa Letupan Bom di Bukit Bintang. Aik? berani-berani ye baling bom kat Malaysia? amboii, dah cukup hidup ke? nak kena ...

  • Lima cedera dalam letupan di Kompleks Mahkamah Jalan ...

    duniaitu.blogspot.com/.../lima-cedera-dalam-letupan-d...
    Translate this page
    Jan 9, 2012 - Bom buatan sendiri yang meletup disembunyikan di dalam kon polis yang ... di tempat letak kereta Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini ...
  • RM10,000 ganjaran untuk tangkap 'pengebom' di mahkamah

    www.themalaysianinsider.com/.../rm10000-ganjaran-u...
    Translate this page
    Jan 12, 2012 - RM10,000 ganjaran untuk tangkap 'pengebom' di mahkamah ... pemberi maklumat insiden letupan bom di Kompleks Mahkamah Jalan Duta ketika ... Bompertama meletup sejurus Anwar keluar dari perkarangan mahkamah, ...
  • Tiga letupan kecil dekat Kompleks Mahkamah Jalan Duta

    www.bharian.com.my/.../TigaletupankecildekatKompl...
    Translate this page
    Jan 9, 2012 - ... Tiga letupan dipercayai bom jangka yang diletakkan dalam kon penanda jalan berhampiran Kompleks Mahkamah jalan Duta di sini meletup ...

  • KAH KAH KAH

    woit
    siang malam
    polis tak ada kerja lain
    buat road blok
    polis ini kerja untuk
    syarikat insuran ke?
    apa punya tuuuur

    KAH KAH KAH

    ------------