.

Sabtu, 8 September 2018

BUAT BUAT CERITA










PRO BONO

ERTINYA 

TAK BAYAR

WOW 

HEBAT

NANDEK NI

RM9.5 juta bukan bayaran dakwa Anwar, kata Shafee

PEGUAM Umno  Tuan Haji Muhammad Shafee Abdullah yang didakwa menerima RM9.5 juta untuk menjadi ketua pendakwa raya dalam kes liwat kedua Anwar Ibrahim menafikan menerima sesen pun daripada kerajaan.

Shafee berkata bekas peguam negara Gani Patail, bekas perdana menteri Najib Razak dan Hanafiah Zakaria daripada Jabatan Peguam Negara tahu perkara ini.

“Saya ambil tugasan (sebagai pendakwa raya) boleh kata seperti pro bono,” kata Shafee.

BETUL KE?

ATAU HANYA

BUAT BUAT

CERITA

KAH KAH KAH


-----------------

MAT DELOJOH





MAT GELOJOH
Watak mat songel tidak boleh dibawa ke mahkamah dan tiada bukti ianya satu fitnah plot cerita bagai peluru yang tak bermaya hahahaha maka akupun terhibur hahaha hati ku gumbira mandipun basah hahaha dan ada watak lagi mat gopoh almost gopoh hahaha ianya tidak 
Sama dgn mat gelojoh atau guru nanak tapi watak itu wujud hahahaha terima kasih tuan hisamuddin Rais kerana membuat aku yang sukar senyum ini terhibur hahahaha akal ku melayang melayan menerjah nerjah setiap bayangan itu satu kenikmatan yaallah i prayer u mylord on 
KAKI SAILANG?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 4:57 PM


-------------------

PERUBAHAN STRUKTURAL






PERUBAHAN 

STRUKRUTAL

Sokong sambil kritik, Hishamuddin Rais mahu 'Bersihkan Malaysia'

SETELAH lebih 20 tahun di kem pembangkang, aktivis politik Hishamuddin Rais kini berubah menjadi penyokong kerajaan dan akan bergiat melalui satu NGO baharu, Bersihkan Malaysia.

Namun pada masa sama, beliau akan tetap menjalankan tanggungjawab mengkritik dasar kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) melalui NGO itu, katanya kepada The Malaysian Insight dalam satu wawancara.

“Saya ada berniat mengumpulkan beberapa kawan untuk menubuhkan NGO yang dipanggil Bersihkan Malaysia. Ini cita-cita untuk memberikan sokongan dan kritikan untuk kerajaan baru ini.

“Jadi kami menyokong kerajaan baharu ini pada masa sama kami juga mengkritik. Jadi ini perlu dilakukan sebagai tanggungjawab kami,” kata pengasas kelompok gerakan anak muda Kelab Bangsar Utama itu.

Penulis blog popular Tukar Tiub itu berkata beliau mahu memastikan ruang demokrasi terjamin, selain memastikan PH kekal menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau memberi amaran, sokongan pengundi parti kerajaan itu akan terjejas sekiranya ruang demokrasi dihalang sehingga boleh menyebabkan PH menempa nasib sama seperti Umno.

“Ini hakikat tapi harus waspada harus sedar bahawa ruang demokrasi ini wajib dipertahankan kerana bila-bila masa saja, ia akan berkubur.

“Ruang demokrasi ini yang kita menangi 9 Mei dulu kalau kita tidak jaga, kembangkan, perkasakan berkemungkinan ia tergelincir hilang,” katanya.

Hishamuddin merupakan salah seorang penentang utama pentadbiran Dr Mahathir Mohamad sebelum ini, namun sanggup bekerjasama dengan bekas perdana menteri yang mengetuai gabungan pembangkang itu dalam PRU14.

Hasilnya, PH berjaya menghumbankan Umno serta Barisan Nasional dan berjaya membentuk kerajaan.

Mengulas perkara itu, Hishamuddin berkata beliau menyokong Dr Mahathir demi perubahan.

Namun kerajaan ini perlu terus dipantau kerana dibimbangi akan mengkhianati perjuangan, tegasnya.

“Saya menyokong 100% PH, saya menyokong 100% kepimpinan daripada empat parti politik ini. Saya tidak ada masalah. Saya dari dulu lagi (mementingkan perubahan) struktural.

“Lembaga daulah ini kalau telah kita perkukuhkan kita selamat, kerana orang (politik) ini walaupun bercakap macam-macam, mengucap dua kalimah syahadah tak henti-henti tapi tidak semestinya mereka tidak belot.

“Tidak semestinya mereka jujur. Itu fasa politik,” kata bekas tahanan ISA yang meringkuk di Kamunting semasa pentadbiran Dr Mahathir kali pertama dulu.


Hishamuddin berkata perubahan struktural terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu dilaksanakan segera untuk memastikan demokrasi terjamin.

Malah, akta yang menindas seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 juga perlu dihapuskan segera tanpa perlu dikaji lagi, katanya.

“Apa lagi mahu dikaji akta AUKU? Saya ada terlihat kenyataan (aktivis mahasiswa) Adam Adli. Ini harus diubah,” katanya.

Beberapa hari lepas, Adam yang pernah digantung pengajiannya di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kerana aktiviti pelajar dalam politik bertanya sampai bila kerajaan PH hendak mengkaji semula AUKU yang sudah dibahaskan sejak 1970-an.

Minggu lalu, Menteri Pendidikan Maszlee Malik mengumumkan di Parlimen bahawa AUKU akan dimansuhkan dan diganti dengan undang-undang baharu.

Katanya, kerajaan akan mengkaji semula Seksyen 15 dan 16 AUKU bagi memberi kebebasan bersuara kepada mahasiswa dan seterusnya memansuhkan akta itu untuk diganti dengan undang-undang lain. – 8 September, 2018.














------------------------

KAKI SAILANG?





KENA SAILANG

tak salah nak angkat dasai jadi pm. Tapi masa penubuhan kerajaan malaysia baru ada yg buat kacau sebab taknak madey jadi pm. Sedangkan dasai masih status banduan dan majlis presiden dah setuju madey jadi pm, persoalannya kenapa buat kacau dan ganggu pembentukan kerajaan baru. Sabar2 la sikit. Jgn la taksub sangat dgn dasai. on 
MAT DAN MINAH SONGEL
in response to apa masalahnya kalau diorang taksub DASAI jadi PM..yang masalahnya kalau taksub hishamudin rais jadi PM .haru biru malaysia jadinya. berlapang dadalah tt dengan mereka.sebab TT adalah mat songel yang sebenar bagi mereka. mungkin .. soalan saya ada salah ke kalau nk angkat DASAI jadi PM dari segi undang2 atau etika???, by Anonymous.
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/6/18







----------------

WAJIB BACA







WAJIB BACA

ARTIKLE INI MUNCUL
DALAM NEW YORK TIMES
PADA RABU 5 SEPTEMBER 2018
TIDAK ADA NAMA PENULIS
TAPI SI PENULIS MEGAKUI
ORANG DALAM RUMAH PUTEH

TUKAR TIUB MEMAPARKAN
ARTILE INI KERANA IANYA PENTING
UNTUK KITA MEMAHAMI
POLITIK AMERIKA

APA SAJE BERLAKU DI RUMAH PUTEH
AKAN MEMPENGARUHI DUNIA
TERMASUK KITA DI MALASIA

KETIKA INI GERAKAN TERAJANG TRUMP
MAKIN JELAS MAKIN TERSUSUN
HAMPIR SEMUA MEDIA ARUS PERDANA AMERIKA
MENIBAI PRESIDEN TRUMP
HINNGA KE HARI INI
RAMAI AHLI KABINET TRUMP
TELAH MELETAK JAWATAN
ATAU
KENA BUANG

KENAPA?

KERANA DEEP STATE 
ATAU 
DUALAH TERPENDAM  AMERIKA
MERASA TERANCAM
DENGAN GAYA POLITIK HURU HARA TRUMP

TAPI PALING JELAS
IALAH DASAR TRUMP
YANG TIDAK MAHU MELIHAT RUSIA
SEBAGAI MUSUH

TRUMP BERJUMPA PUTIN
TRUMP BERJUMPA KIM
SEMUA INI DIPERLEKEH
OLEH MEDIA ARUS PERDANA

KOREA UTARA
DAN RUSIA
DIPERLUKAN 
OLEH DEEP STATE

MELIHAT RUSIA SEBAGAI MUSUH
AMAT PENTING
UNTUK 
KOMPLEKS INDUSTRI TENTERA
TANPA MUSUH LUAR
BUJET BUAT SENJATA DIKURANG


AKHIRNYA
APA AKAN TERJADI PADA TRUMP?
TRUMP MUNGKIN DI KENNEDY KAN
MUNGKIN AKAN DI NIXON KAN

nota
kita wajib memahami
apa yang sedang berlaku
kerana
kali ini kalau perang pecah
maknanya perang nuklear


I Am Part of the Resistance Inside the Trump Administration
I work for the president but like-minded colleagues and I have vowed to thwart parts of his agenda and his worst inclinations.

By Anonymous - The writer is a senior official in the Trump administration

The Times today is taking the rare step of publishing an anonymous Op-Ed essay. We have done so at the request of the author, a senior official in the Trump administration whose identity is known to us and whose job would be jeopardized by its disclosure. We believe publishing this essay anonymously is the only way to deliver an important perspective to our readers. We invite you to submit a question about the essay or our vetting process here.

President Trump is facing a test to his presidency unlike any faced by a modern American leader.

It’s not just that the special counsel looms large. Or that the country is bitterly divided over Mr. Trump’s leadership. Or even that his party might well lose the House to an opposition hellbent on his downfall.

The dilemma — which he does not fully grasp — is that many of the senior officials in his own administration are working diligently from within to frustrate parts of his agenda and his worst inclinations.

I would know. I am one of them.

To be clear, ours is not the popular “resistance” of the left. We want the administration to succeed and think that many of its policies have already made America safer and more prosperous.

But we believe our first duty is to this country, and the president continues to act in a manner that is detrimental to the health of our republic.

Are You Tired Of The Lies And Non-Stop Propaganda?

That is why many Trump appointees have vowed to do what we can to preserve our democratic institutions while thwarting Mr. Trump’s more misguided impulses until he is out of office.

The root of the problem is the president’s amorality. Anyone who works with him knows he is not moored to any discernible first principles that guide his decision making.

Although he was elected as a Republican, the president shows little affinity for ideals long espoused by conservatives: free minds, free markets and free people. At best, he has invoked these ideals in scripted settings. At worst, he has attacked them outright.

In addition to his mass-marketing of the notion that the press is the “enemy of the people,” President Trump’s impulses are generally anti-trade and anti-democratic.

Don’t get me wrong. There are bright spots that the near-ceaseless negative coverage of the administration fails to capture: effective deregulation, historic tax reform, a more robust military and more.

But these successes have come despite — not because of — the president’s leadership style, which is impetuous, adversarial, petty and ineffective.

From the White House to executive branch departments and agencies, senior officials will privately admit their daily disbelief at the commander in chief’s comments and actions. Most are working to insulate their operations from his whims.

Meetings with him veer off topic and off the rails, he engages in repetitive rants, and his impulsiveness results in half-baked, ill-informed and occasionally reckless decisions that have to be walked back.

“There is literally no telling whether he might change his mind from one minute to the next,” a top official complained to me recently, exasperated by an Oval Office meeting at which the president flip-flopped on a major policy decision he’d made only a week earlier.

The erratic behavior would be more concerning if it weren’t for unsung heroes in and around the White House. Some of his aides have been cast as villains by the media. But in private, they have gone to great lengths to keep bad decisions contained to the West Wing, though they are clearly not always successful.

It may be cold comfort in this chaotic era, but Americans should know that there are adults in the room. We fully recognize what is happening. And we are trying to do what’s right even when Donald Trump won’t.

The result is a two-track presidency.

Take foreign policy: In public and in private, President Trump shows a preference for autocrats and dictators, such as President Vladimir Putin of Russia and North Korea’s leader, Kim Jong-un, and displays little genuine appreciation for the ties that bind us to allied, like-minded nations.

Astute observers have noted, though, that the rest of the administration is operating on another track, one where countries like Russia are called out for meddling and punished accordingly, and where allies around the world are engaged as peers rather than ridiculed as rivals.

On Russia, for instance, the president was reluctant to expel so many of Mr. Putin’s spies as punishment for the poisoning of a former Russian spy in Britain. He complained for weeks about senior staff members letting him get boxed into further confrontation with Russia, and he expressed frustration that the United States continued to impose sanctions on the country for its malign behavior. But his national security team knew better — such actions had to be taken, to hold Moscow accountable.

This isn’t the work of the so-called deep state. It’s the work of the steady state.

Given the instability many witnessed, there were early whispers within the cabinet of invoking the 25th Amendment, which would start a complex process for removing the president. But no one wanted to precipitate a constitutional crisis. So we will do what we can to steer the administration in the right direction until — one way or another — it’s over.

The bigger concern is not what Mr. Trump has done to the presidency but rather what we as a nation have allowed him to do to us. We have sunk low with him and allowed our discourse to be stripped of civility.

Senator John McCain put it best in his farewell letter. All Americans should heed his words and break free of the tribalism trap, with the high aim of uniting through our shared values and love of this great nation.

We may no longer have Senator McCain. But we will always have his example — a lodestar for restoring honor to public life and our national dialogue. Mr. Trump may fear such honorable men, but we should revere them.

There is a quiet resistance within the administration of people choosing to put country first. But the real difference will be made by everyday citizens rising above politics, reaching across the aisle and resolving to shed the labels in favor of a single one: Americans.

The writer is a senior official in the Trump administration.

This article was originally published by "NYT" -



--------------------------

BILA NAK SAMAN HUSAM






WOIT


BILA NAK SAMAN

HUSAM



PAS sedia saman  Mahfuz

PAS Negeri Terengganu bukan sahaja menafikan tuduhan fitnah parti itu ada menerima wang daripada Umno, bahkan bersedia mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak terbabit.
Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Tuan Haji Ustaz Satiful Bahri Mamat menegaskan, parti itu bersedia menyaman Naib Presiden PAN, Mahfuz Omar.



SEBELUM MHFUZ

SAMAN HUSAM

JANGAN CAKAP

SAMANLAH

-------------------

AWAS AWAS AWAS






AWAS

JAGAN JADI

GANTI

MAT MASLAN

Pelantikan presiden UIAM: Jimatnya sedikit, ruginya banyak

KATA orang, lembu dipegang pada tali, manusia pula dipegang pada janji.

Soalan kepada Menteri Pendidikan Maszlee Malik mudah saja. Kalau beliau mahu menjimatkan dana awam dengan memegang jawatan presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) tanpa menerima gaji, kenapa tidak beliau pegang jawatan yang setara di semua universiti awam?

Kalau tidak, cakapnya itu mengarut. Alasan lain bahawa beliau dilantik ke jawatan itu oleh ketua perlembagaan universiti iaitu Sultan Pahang juga mengarut. Beliau boleh menolak lantikan itu.

Tetapi sekiranya Maszlee bertegas menerima lantikan itu, beliau tidak ada bezanya dengan lawak jenaka Menteri Pertahanan Mohamad Sabu semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) tentang bagaimana Najib Razak, pengerusi penasihat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) meminta duit daripada menteri kewangan Najib Razak dengan kelulusan perdana menteri Najib Razak.

Jadi, bolehkah kita bayangkan Maszlee Malik, presiden UIAM meminta apa-apa daripada Menteri Pendidikan Maszlee Malik dan diluluskan? Bagaimana dengan universiti lain. Jimatkan duit dengan melantik beliau mengepalai semua universiti.

Seperti yang disebut oleh Mohamad ketika itu: “Kalau beginilah caranya kerajaan memerintah, gunung emas dan permata pun tak cukup.” 

Dan itulah sebabnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) menang, atas janji ia tidak akan mengulangi apa yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Riuh rendah tentang jawatan presiden UIAM ini menunjukkan banyak hal tentang Malaysia dan terhakisnya integriti sejak kebelakangan ini. Sejak sebelum 1MDB pun, ada beberapa skandal daripada Maminco sampai kepada Perwaja membawa kepada pengswastaan dan menghaknegarakan Malaysia Airlines.

Kita mungkin merasakan muka baru seperti Maszlee tahu apa yang beliau buat dengan menerima pelantikan ke jawatan presiden UIAM. Mustahil untuk memakai dua topi pada suatu masa. Kalau beliau tidak fikir begitu, lihat saja apa jadi pada Najib hari ini.

Bukan saja peranannya dalam 1MDB dan kerajaan yang menyebabkan beliau tersungkur. Najib juga pengarah BN Selangor semasa PRU13 ketika beliau juga adalah pengerusi BN pusat.

Bolehkah beliau menegur dirinya sendiri kerana gagal memenangi semula Selangor dalam pilihan raya itu? Adakah beliau mengambil tanggungjawab atas kekalahan undi popular pada 2013, selain kalah lebih banyak kerusi persekutuan?

Apa yang Maszlee boleh buat untuk UIAM yang beliau tidak boleh buat sekarang sebagai menteri? Bagaimana dengan aspek pendidikan yang lain, daripada rendah sampai ke menengah dan pengajian tinggi? Ini bukan kementerian yang kecil dan sebarang dasar akan mengambil masa untuk dilaksanakan.

Senang untuk kata, menerima jawatan itu akan menjimatkan duit rakyat tetapi itu yang dikatakan orang, sayangkan garam sececah, busuk kerbau seekor. Orang yang kerjanya tidak berbayar tidak akan ada tanggungjawab yang sama dengan orang yang kerjanya berbayar.

Bayarlah gaji presiden UIAM dan ahli akademik lain dengan setimpal dan pastikan mereka bertanggungjawab atas tugas mereka. Jika tidak, kita berdepan dengan satu lagi perkara yang boleh jadi seperti 1MDB dalam soal pelantikan UIAM ini.

Orang mungkin berfikir ahli akademik itu bijaksana kerana kerja mereka mendidik pelajar dan Maszlee dilihat sebagai antara yang lebih bijak yang ada dalam sistem. Tetapi episod UIAM seawal begini dalam karier politik Maszlee menunjukkan mereka yang di dalam sistem memerlukan tahap kebijaksanaan dan integriti yang lebih tinggi.

Dan tentunya, akal budi yang lebih sihat. – 7 September, 2018.


INGAT 

NAJIB PERDANA
NAJIB MENTERI KEEWANGAN
NAJIB PENGERUSI IMD

PENGERUSI IMDB
MINTA DAN DARI MENTERI KEWANGAN
MENTERI KEWANGAN MINTA DANA DARI PERNADA MENTERI

MAZLEE MENTERI PELAJARAN
MAZLE PRESIDEN UIA

PRESIDEN UIA  MINTA DANA
DARI MENTERI PELAJARAN



-------------------

SOTONG JADI BELUT





DULU SOTONG

SEKARANG BELUT

Memang kita dah jangka apa Belut nak kata. Ingat tak macam mana Belut mempertahankan kleptokrat? Yang salah dia sokong, yang benar dia kecam. Teruskan TT. Kami sokong mu dan sokong PH walaupun bukan PKR! on 
MERAKAM SEJARAH
Anonymous
on 9/7/18
Fundeekkkkk punya salesman agama. Guna bahse arobbb kunun dialah agamawannn. Kono kencing melopongggg ahli ahlinya yg belajorr dah la bengappp. Sekejap tahaluffm sekejap taawoonn! Semua tu tahyull sialisasi!!! Kaki kenchenggg punya lobai tifuuu pokcik mokcik kampung!!Kahkahkah on 
TAHALUF SIASI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/7/18




-----------------

BUKAN SENANG





WOIT 

BUKAN SENANG

ini baru kat malaysia..kalo lu ke kashmir, pakistan lagi teruk..sapa yg lari dari tahfiz akan ditembak mati..menurut hadis quran, barang siapa yg berpaling dari quran dan hadis atau jalan allah, maka layakla org itu dibunuh..lu tak baca berita ke bro isham, trump amerika laknatullah telah menghentikan dan 1.2bilion ringgit kpd kashmir pakisatan..menurut org2 kafir, dana itu adalah utk pejuang2 islam teroris..kita kat malaysia ni baru rotan khalayak ramai dah kecoh..lu takkan taktau taliban sanggup tembak kepala warga tua yg melawan..ini la dikatakan islam membawa rahmat sekalian alam..
yg jd ust jadi ulama jadi pemegang kuasa agama dilindungi allah dan malaikat dlm melakukan segala hukum..budak 7 tahun tahfiz malaysia ni baru diacah atau dicucuh api, budak2 7thn di pakistan sudah siap sedia dibedah perut kemudian diletakkan bom kawalan jauh..demi syahadah,demi islam demi allah dan rasul..bukan senang nak pantat bidadari, bukan senang nak jd ketua bidadari si suami..lebih byk duit, on
ENTOT FREE
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/7/18


-------------------

BERANI LAPOR







BERANI LAPOR 
TT, informer kau mesti mat sabu, kan? jgn bimbang bro, antara anwar, rafizi, azmin, zuraidah dan dan dan... aku lagi percayakan kau dan mat sabu kahkahakah hidup tt, hidup abg mat! berani lapor.. berani langgar! on 
MERAKAM SEJARAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/7/18



------------------

BAPAK MAT SONGEL DITEMUI






BAPAK 

MAT SONGEL 

DITEMUI 
Bapak Mat Songel tak lain tak bukan mesti Dato Seri Tuan Guru Haji Lebai Sahibus Samahah Al Fadhil Ustaz Abdul Hadi Awang aka Mat Punat Bisul. on 
MAT PET DAN MAT SONGEL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/7/18



--------------------

CARI KELENTIT





CARI KELENTIT 
Polis kita kalau kes org besar carik apa pun tak jumpa.. carik kelentit lagi sonang walau pun chinonit. on  
CARI SAMPAI DAPAT
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 9/7/18

M




---------------

DAULAH TERPENDAM



 DAULAH 

TERPENDAM
mana ada mat songel...yg ada hanyalah deep state..tanya hisham rais?? on
 MERAKAM SEJARAH
Publish | Delete | Spam
Tanah Melayu Dulu
on 9/7/18

W





---------------------

SEKETUL








 SEKETUL
alhamdulillah. akhirnya, seketul daging suci telah terpancut terjun ke dalam sekawah daging babi. nampaknya seketul daging suci telah berjaya halalkan sekawah ketulan daging2 babi di balakong. terima kasih ustard taki.. atas semangat pembangang inilah sebenar benar politik matang. syukur. on 
TEORI UNITED FRONT TEPAT
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/7/18




------------