.

Isnin, 28 September 2015

BANK NEGARA SEDANG CARI








BANK NEGARA

SEDANG CARI






SEBAB 1MDB KATA ZETI
zeti kt rinngit akan bertambah baik jika 1mdb selesai....at least ringgit jatuh setanding dgn negara asean.... ini dgn asean pun jatuh teruk nk pertahan jg mdb tu....yg ckp tu zeti gebenor bnk negara. .. bukan umnu sekinchan yg pasti bkn dap kit siang atau lge yg punca duit jatuh tp org itu..

yg pas dok cinta tu ada kesan penyebb duit jatuh. jgnlah nk elak walaupun ada srbb lain. umpama tgn kanan kita kena najis tkkan kita kata its ok srbb tgn kiri masih suci....ada wuduk lg kn dungu fikir mcm tu on NILAI RINGGIT JATUH :LAGI
Anonymous
on 9/28/15

PROF CAP AYAM
satu lagi penjilat buntut najib.......prof cap Ayam mdb. Harga minyak satu dunia jatuh....kenapa duit US tak jatuh ah! Euro pun tak jatuh. prof cap ayam hari@ kencing ketuanan melayu felda! on NILAI RINGGIT JATUH :LAGI
Anonymous
on 9/28/15


PROF BAHLOL
Prof Bahalol cakap cakap bebende semua orang dah tahu Apa Otak Prof Bahalol macam ini Duit Rengget sudah jatuh terok , cakap lah bebende Rakyat tak tahu macam Si Bahalol yang pencen bulan Oktober ini boleh selamat milai Rengget ke....... Baru lah ada nilai cakap nya Ini tidak , cakap macam CIUM BAU KENTUT NYA saja Kepala Otak !!!!!!!!!!!!!!! Ini akibat mentedarah gaji elaoun Rakyat buta setiap hari sampai Otak jadi BENGGAP.... Bodoh Betul. on NILAI RINGGIT JATUH :LAGI
Anonymous
on 9/28/15


-----------

SIAPA JADI SAMPAH?




SiAPA

SAMPAH?




Zeti gesa tangani persepsi buruk selepas penarafan ‘status sampah’ pelabur

28 Sep — Gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz hari ini menggesa pihak bertanggungjawab supaya menangani persepsi buruk yang diterima negara selepas penarafan "status sampah" (junk status) oleh pelabur yang menyamakan Malaysia setaraf Brazil. 

KAH KAH KAH
woit
ni apa ni?
apa yang sampah?
apa makna cakap zeti ini?
kah kah kah

SAMPAH






-------------

HARAP MAKLUM




HARAP

 MAKLUM

dua jam tadi
gwa diberitahu
gig gwa di jay bee
dibatalkan atas
arahan pihak atasan
sesiapa yang telah
membeli tiket
sila pulangkan kembali

ketawalah kamu kah kah kah
sebelum
ketatawa di haramkan













---------------

APA LAGI NAK CAKAP







GWA SUDAH

BiLANG LU

TAK CAYA



Paras terendah baru ringgit 4.41 sedolar

Ringgit, yang nilainya kini rendah dalam 17 tahun, hari ini mencapai paras terendah baru 4.4110 untuk sedolar Amerika Syarikat.
Ringgit menjalani trend penurunan tengah hari ini sejak dibuka pada 4.3877 untuk sedolar pagi tadi.

Matawang Malaysia bagaimanapun naik sedikit pada 1.30 petang pada 4.4038 sedolar.
Ringgit telah susut nilai 30 peratus pada tahun lepas.

KAH KAH KAH
woit
nak cakap apa lagi
ekonomi malaysia runtuh
nilai ringgit jatuh
satu dunia sudah tahu
satu dunia sudah cakap
nak tunngu apa lagi
zeti bank negara dah cakap
pakar ekonomi dah cakap
semua ini kerana najib
semua ini kerana 1MDB

SEMUA AKAN

RUNTUH


------------

NILAI RINGGIT JATUH :LAGI









NiLAI RiNGGIT

JATUH LAGi



Ringgit continues decline against US dollar

KUALA LUMPUR : The ringgit continued its decline in early trade today, as the greenback strengthened amid the possibility of an increase in interest rates this year, a dealer said.
At 9 am, the ringgit eased to 4.3890/3980 against the greenback from 4.3800/9000 at 5pm on Friday.
The dealer said the the local currency was still under pressure as Federal Reserve Chair, Janet Yellen, has confirmed last week that the bank was still poised to normalise policy this year.
The ringgit was traded lower against a basket of major currencies except the pound sterling.
It fell against the Singapore dollar to 3.0783/0852 from 3.0758/0835 on Friday. It was traded lower against the yen at 3.6429/6519 from 3.6180/6269 previously.
The local note eased against the euro to 4.9117/9231 from 4.8784/8900 on Friday. It, however, rose against the pound sterling to 6.6695/6863 from 6.6699/6868 previously.

INi SATU

JAWAPAN


Ringgit pulih jika selesai dua isu

SHAH ALAM - Nilai ringgit akan kembali pulih sekiranya isu kejatuhan harga minyak dan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) dapat diselesaikan serentak.

Ahli Jawatankuasa Kluster Ekonomi dan Kewangan, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Abdul Rahim Abdul Rahman berkata, jika salah satunya selesai, ia belum dapat menyelesaikan masalah kejatuhan ringgit.

“Walaupun 1MDB dapat diselesaikan, itu belum bermakna ringgit akan pulih kerana ia turut bergantung kepada situasi kejatuhan minyak dunia.

“Begitu juga sebaliknya. Saya berpendapat kedua-duanya perlu diselesaikan serentak,” katanya, semalam.
Menurutnya, isu 1MDB hanya mempengaruhi keyakinan pelabur asing yang ingin datang melabur di negara ini walaupun harga minyak kembali meningkat.

Beliau mengulas kenyataan Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang yakin ringgit akan naik semula sekiranya isu 1MDB dapat diselesaikan.


KAH KAH KAH

i rest my case 
i have noting to add
my lord
kah kah kah

BILA LAGi

------------

AGENDA BAHASA SEKALI LAGI






BAHASA 

SEKALi LAGI
agenda satu sekolah
heboh kembali
maka tt mengeluarkan
tulisan lama yang
bersangkut dengan bahasa




dari arkib tt : 

26 FEB 2009


Kalaulah saya juga Minah Indonesia

Sama ada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) wujud atau mati, orang awam di negara kita akan terus bercakap dalam Bahasa Melayu.
Manusia di mana-mana pun dalam dunia ini perlu berhubung antara satu dengan yang lain. Bunyi yang keluar dari mulut dan tekak mereka menjadi cara terbaik untuk berhubung. Bunyi ini akan menyampaikan apa yang ada dalam fikrah mereka.
Jutaan tahun dahulu, bunyi-bunyi ini tunggang-langgang sifatnya. Masa dan keperluan untuk berhubung sesama manusia telah mengembangkan bunyi ini dari satu susuk ke satu kumpulan hingga ke satu daerah dan mukim. Kemudian ia menjadi tersusun, bercambah dan berkembang – akhirnya bunyi ini dipanggil bahasa.
Semua ini berlaku tanpa dana daripada Kementerian Pelajaran atau DBP.
Heboh-heboh Bahasa Melayu mula kedengaran kembali di awal tahun ini. Heboh-heboh bahasa dalam negara kita ini macam perangai kelab dangdut: kejap-kejap ada, kadang-kadang hilang. Tetapi selalunya hilang entah ke mana. Macam berniaga buluh kasap, hujung hilang pangkal lesap.
Pernahkah para pembaca terdengar nama Gapena (Gabungan Penulis Nasional), Pena (Persatuan Penulis Nasional) dan beratus-ratus jenis kumpulan yang mengakui bahawa ahli-ahlinya bakal penulis, penulis dan sasterawan?
Sesiapa yang tidak pernah mendengar, tidak mengapa. Kita tidak akan dimarahi oleh menteri dalam negeri Syed Hamid Albar atau disaman oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).
Nama-nama yang saya tulis di atas itu badan-badan sasterawan Melayu yang "berani" mengakui diri mereka sebagai pewaris, pengembang dan penjaga Bahasa Melayu. Saya cukup sangsi dengan pengakuan badan-badan ini. Telah lama saya perhatikan.
Badan-badan ini lebih banyak dilihat sebagai pembodek kuasa daripada berjuang untuk menegakkan Bahasa Melayu.
Untuk saya, susuk ulung yang trampil dalam mengembangkan Bahasa Melayu pada ketika ialah Minah-minah Indonesia dan bukan badan-badan sasterawan ini.
Cuba perhatikan: Pada ketika ini Minah-minah Indonesia ini berada di setiap pelusuk kota-kota besar di negara kita ini.
Mereka datang ke sini untuk bekerja mencari nafkah. Mereka tidak mengira kerja apa pun - semua sanggup mereka lakukan. Mereka tidak memilih siapa majikan mereka. Mereka tidak menilai apa agama majikan mereka.
Mereka tidak menghiraukan di lubang mana mereka akan bekerja. Inilah sikap dan nilai kaum buruh, kaum proletariat, yang dibawa oleh Minah-minah Indonesia ke sini.
Wajib disedari bukan semua mereka ini Melayu. Ertinya bukan semua bahasa ibunda mereka Bahasa Melayu. Ada Minah Jawa, ada Minah Sulawesi, ada Minah Ambon, ada Minah Madura.
Semua suku kaum ini memiliki bahasa khusus masing-masing – bahasa ibunda mereka tersendiri. Tetapi apabila memburuh dan membanting tulang di negara kita, mereka menggunakan Bahasa Melayu.
Perhatikan apa yang akan terjadi apabila mereka menjadi pembantu rumah di sebuah rumah Tioghua kelas menengah. Minah-minah Indonesia ini tidak mengetahui Bahasa Inggeris.
Mereka wajib berhubung, justeru pastilah Bahasa Melayu yang akan digunakan di antara si Minah dengan majikannya.
Tidak dapat tidak majikannya, yang mungkin selesa dengan Bahasa Inggeris, kini wajib bertutur dalam Bahasa Melayu.
Kehadiran si Minah ini telah memaksa keluarga Tionghua kelas menengah menggunakan Bahasa Melayu. Keadaan ini lebih hebat daripada kempen-kempen penggunaan Bahasa Kebangsaan anjuran kerajaan yang hanya sibuk di poster-poster dan kain-kain rentang.
Biasanya majikan dari kelas menengah memiliki sikap tak ambil endah terhadap Bahasa Melayu. Jadi, apabila si pembantu ini datang, maka untuk pertama kalinya si majikan "terpaksa" mempelajari kembali cara yang betul dan tepat untuk bertutur dalam Bahasa Melayu.
Tidak ada peranan DBP, Kementerian Pelajaran, Teras (Teras Pengupayaan Melayu) atau sasterawan Melayu di sini. Semua pengajaran Bahasa Melayu ini berjalan tanpa paksaan. Semuanya berjalan tanpa akta Parlimen atau riuh-rendah daripada Gapena.
Jika si Minah ini menjadi babu menjaga anak, maka peranan babu ini cukup penting. Si Babu yang mendodoikan anak kecil ini akan lebih banyak berguli dan berjenaka dengan si anak kecil.
Malah jika diambil nisbah masa, waktu si babu bersama anak lebih banyak berbanding dengan waktu si ibu bersama anak. Si babu Minah Indonesia ini pastilah bertutur dalam Bahasa Melayu yang tersusun. Bunyi yang keluar dari tekak dan mulut si babu inilah yang akan sentiasa didengar oleh telinga si anak kecil.
Inilah bukti si babu ini sedang menjadi pengembang Bahasa Melayu tanpa ada laporan huhah huhah dalam Dewan Sastera atau Dewan Masyarakat. Atau laporan daripada Kementerian Pelajaran.
Lihat apa yang sedang terjadi di Hong Kong. Di kota pulau ini, tanpa dirancang, Tagalog menjadi bahasa kedua rakyat di sana.
Ia berlaku kerana hampir semua babu dan pembantu rumah di Hong Kong didatangkan dari Filipina. Tidak dapat tidak anak-anak kecil yang dijagai oleh Minah Filipina ini akan fasih berbahasa Tagalog.
Saya juga sering ke kedai makan dan ke restoran Cina. Saya perhatikan banyak, malah hampir semua, restoran Cina di kota Kuala Lumpur ini mengambil pekerja Minah Indonesia.
Ada yang bertugas di dapur, ada yang membuat minuman dan ramai yang menjadi pelayan tamu. Minah-minah ini tanpa segan-silu bekerja dalam restoran Cina.
Sekali lagi saya perhatikan betapa pentingnya peranan mereka. Kalau Minah ini menjadi pelayan di restoran Cina, sudah pasti para pelanggan Cina yang akan dilayani. Si Minah akan mengambil pesanan. Si Minah akan membersihkan meja. Si Minah akan menyusun tempat duduk. Si Minah ke dapur menghantar pesanan. Beginilah pekerjaan pelayan.
Tetapi ada satu lagi pekerjaan yang saya anggap lebih suci tetapi tidak dapat dinilai dengan ringgit dan dolar – si Minah pelayan di restoran Cina ini penyebar Bahasa Melayu yang ulung.
Saya perhatikan Bahasa Melayu yang dituturkan oleh Minah-minah Indonesia ini cukup teratur. Lenggok dan lagunya bahasa baku.
Si Minah ini tidak pernah akan mengubah telo bunyi yang akan keluar dari mulut dan tekak mereka. Bunyi-bunyi yang dikeluarkan adalah sama – tidak mengira apakah si pelanggan seorang apek berseluar pendek atau seorang taukeh berjaket dan bertali leher.
Malah daripada pemerhatian saya, Bahasa Melayu yang dituturkan oleh Minah-minah ini lebih baik susunan ayatnya daripada pertuturan kelam bin kabut dan lintang bin pukang yang terhambur dari tekak para pengacara televisyen dan radio kita.
Saya pendukung penggunaan Bahasa Melayu. Saya bukan pembodek bahasa – apabila ada kempen-kempen Bahasa Kebangsaan dijalankan, maka saya tidak akan "menonjol-nonjol" untuk masuk ke "bingkai" untuk berdiri di sebelah menteri.
Saya tidak akan memakai baju batik berlengan panjang untuk membaca-baca sajak yang saya sendiri pun tidak memahami hujung pangkal. Untuk saya, semua ini kerja bodoh.
Bahasa Melayu, untuk saya, bukan Bahasa Kebangsaan. Saya tidak memiliki nilai "kebangsaan". Bahasa Melayu milik anak semua bangsa. Bahasa Melayu adalah bunyi-bunyi dari tekak dan mulut untuk tujuan kita berhubung antara satu sama lain.
Bunyi-bunyi ini wujud untuk kita berhubung, mengenal, menyambung nilai dan menyambung sejarah kita.
Bahasa Melayu, untuk saya, "bahasa strategik untuk perubahan". Saya mengamal, menyebar dan mencanangkan Bahasa Melayu bukan kerana saya Melayu tetapi kerana saya yakin hanya penggunaan Bahasa Melayu ini sahaja yang akan dapat menolak terbuka apa sahaja bentuk perubahan yang diinginkan di negara kita ini.
Kalau sesiapa yakin tentang peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan, maka mereka wajib memiliki nilai-nilai seperti Minah-minah Indonesia yang sedang memburuh dalam negara kita sekarang.
Saya cukup menghormati Minah-minah Indonesia ini – untuk saya - merekalah pejuang Bahasa Melayu yang tulen.
Meremang bulu tengkuk, dan besar kemungkinan saya juga akan muntah, jika saya disabitkan dengan gerakan Bahasa Kebangsaan. Saya lebih berbesar hati dan berbangga jika saya juga dapat dianggap sebagai Minah Indonesia.(TT)



------------

AWAS JEREBU






BERHATi HATI

JEREBU LAGi



12 kawasan catat IPU tak sihat setakat 8 pagi

Keadaan jerebu di negara ini semakin pulih dengan hanya 12 kawasan mencatat Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat setakat 8 pagi ini, berbanding 20 kawasan pada 10 malam tadi.
Menurut portal Jabatan Alam Sekitar (JAS), kawasan yang mencatatkan tahap IPU tidak sihat ialah Bandaraya Melaka dengan bacaan tertinggi 132, Samarahan (130), Bukit Rambai (124), Port Dickson (122) dan Kuching (177).Tujuh lagi kawasan dengan IPU tidak sihat ialah Seremban dengan bacaan IPU 115, Banting (108), Putrajaya (107), Muar (105), Pelabuhan Kelang (103), Nilai dan Jerantut masing-masing mencatatkan bacaan 102.
Sementara itu, sebanyak 28 kawasan mencatatkan bacaan sederhana dengan Cheras merekodkan bacaan tertinggi iaitu 100 diikuti Tanjung Malim (99), Shah Alam (98) dan Batu Muda (97)
10 kawasan mencatatkan IPU baik iaitu Kapit (50), Bakar Arang di Sungai Petani dan Kampung Air Putih di Taiping (42), Tanah Merah (41), Seberang Jaya 2 di Perai (31), USM (26), Langkawi (23), Pasir Gudang (22), Kangar dan Perai masing-masing mencatatkan bacaan 17.
IPU antara 0 dan 50 adalah baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas (berbahaya).
Orang ramai boleh merujuk portal http://apims.doe.gov.my/v2/ untuk mengetahui bacaan IPU semasa.


JERAM TOI DI JELEBU
-----------------

WANTED BY BANK NEGARA




DiMANA

HILANG?


MiNAH INI 

BERADA

Di NEW YORK

Malaysia’s Leader, Najib Razak, Faces U.S. Corruption Inquiry



New York City also appears to be home to at least one other person involved with Malaysia’s 1MDB sovereign wealth fund.
A condo at 23 East 22nd Street was purchased for $4.5 million in 2014 by a shell company called Cricklewood One Madison L.L.C. that listed Ai Swan Loo as its authorized signer, public records show. This summer, Malaysia’s Central Bank announced that a person named Jasmine Ai Swan Loo, a former executive involved with the 1MDB fund, was wanted for assistance in its investigation.
In New York, a lawyer for the Cricklewood declined to comment. Ms. Loo did not respond to a note The Times left for her at the condo building, but the concierge confirmed that a Jasmine Ai Swan Loo lived there.

BANK NEGARA MINTA BANTUAN
Have You Seen These People?
Bank Negara Malaysia is looking for the following individuals to assist investigation under the Exchange Control Act 1953.
Members of the public who have any information on the whereabouts of the individuals above may contact Bank Negara Malaysia at 03-26988044 ext. 8554 / 7610 or lodge a report at the nearest police station.
Casey Tang Keng Chee
Casey Tang Keng Chee *
MyKad No: 650207-10-6975
Age: 50 Years
Nationality: Malaysian

Last Known Address:
No. 112, Jalan 5/149G Taman Seri Endah, 57000 Kuala Lumpur
blank
Jasmine Loo Ai Swan
Jasmine Loo Ai Swan *
MyKad No: 730613-14-5160
Age: 42 Years
Nationality: Malaysian

Last Known Address:
25, Jalan Seri Beringin 2, Damansara Heights, 50480 Kuala Lumpur
blank
* No rewards offered on the information provided for the above individuals.




-------------------------

BIAR BETUL







HORMAT

YANG

HiNA



PM Najib Terima Anugerah Di New York

Najib Razak menerima anugerah berprestij“Anugerah ICT dalam Pembangunan Mampan” atas usahanya memperkembangkan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi pembangunan lestari.

Turut menerima anugerah sama ialah Perdana Menteri Bahrain, Bangladesh, Fiji, Thailand, Presiden Gabon, Kenya, Vanuatu dan Rwanda

KAH KAH KAH
woit
kah kah kah
bahrain kah kah kah
bangladesh kah kah kah
fiji kah kah kah
thailand kah kah kah
gabon kah kah kah
kenya kah kah kah
vunuatu kah kah kah
rawanda ni apa?
kah kah kah

I REST  MY

CASE MY LORD

-------------

AL-FATIHAH










Seorang jemaah Malaysia disahkan

 terkorban insiden rempuhan di Mina


Seorang jemaah haji Malaysia disahkan terkorban dalam insiden rempuhan di Mina pada 10 Zulhijjah (24 September) lepas setelah dipercayai tersasar ke kawasan kejadian.
Jemaah haji berkenaan ialah Zulkifly Samad, 50, yang beralamat di Taman Ukay Bistari, Ampang, Selangor. Allahyarham berasal dari Johor.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/seorang-jemaah-malaysia-disahkan-terkorban-insiden-rempuhan-di-mina#sthash.n7KTbu2k.dpuf



---------

SUDAH BERAT








Ummi Hafilda tubuh NGO, desak Najib angkat ‘sumpah laknat’

27 Sep — Bekas ahli Umno, Ummi Hafilda Ali hari ini menubuhkan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) baharu, Kuasa Suara Rakyat (KSR), dalam usaha menuntut  Najib Razak mengangkat sumpah laknat berhubung dana RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya

KAH KAH KAH
woit
ini sudah berat

kah kah kah
amat amat berat
sampai ummi pun bersuara
ini bukan kes 1 malaysia
ini kes 1 dunia
kah kah kah

WAL BERATON


----------