Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 22 Januari 2010

AKHIR NYA !!!



KUALA SEDILI INDAH DAN PERMAI




MENCARI TONGKAT WARAN

Di atas jalan Jamaluang dari Mersing ke Johor Bahru kereta kami menyimpang ke kiri apabila terbaca tanda jalan Kuala Sedili. Di pintu jalan ada kawalan polis – lalu untuk meyakinkan diri bertanya lagi.

Melintasi hutan sawit berbatu batu. Tidak kelihatan orang, rumah atau biawak. Hanya hutan sawit dan sekali sekali di tengah jalan ternampak tangkai sawit yang telah menjadi bulu kerana entah berapa kali telah dilanggar tayar.

Sampai satu daerah pekan kecil – entah apa namanya. Tidak berhenti. Pekan yang tidak berorang.

Hati makin risau apakah ini jalan yang betul. Kemudian ternampak tanda tempat latihan soldadu. Mungkin salah jalan. Kami di yakinkan lagi apabila bertemu satu lagi tim kawalan polis. Lalu bertanya lagi. Tidak. Kami tidak tersalah jalan. Tiba-tiba tanda menunjukkan Sedili Besar. Kami gelabah.

Papan tanda di Malaysia ini tujuannya bukan untuk kita mendapat petunjuk. Tanda tanda jalan ini hanya sebagai ingatan orang tempatan. Tidak lebih dari itu. Tanda jalan ini adalah projek gerombolan untuk JKK.

Awas! Bila melihat tanda jalan. Tanda jalan yang terbaik ialah bertanya.

Bertanya pun satu masalah besar. Aku selalu mendapat jawapan ini bila bertanyakan arah jalan ‘ I ‘m sorry sir… I’am not form here .. I’m from Bangla … kah kah kah.’ Bila terdengar ini - nak menyumpah pun salah nak bagi penampar pun salah. Telan air lior dan teruskan perjalanan.

Habis saja hutan sawit tiba-tiba nampak jambatan besar. Kami sampai ke Kuala Sedili. Dari atas jambatan yang melintasi Sungai Sedili yang luas aku dapat melihat betuk pekan ini. Pekan nelayan. Kapal dan perahu nelayan sedag tidor berjemur di tepi tebing sungai. Dari atas jembatan aku nampak arah yang nak di tuju.

Menyimpang ke kiri lalu menyisir tebing sungai arah ke tempat nelayan menaikkan ikan. Telah lewat petang. Ikan naik waktu pagi ketika aku paling seronok berdengkor. Di tengah jalan ke jetti peniaga pasar tani telah mula memasang warong. Seorang lelaki keluar membawa beberapa paket ikan dalam plastik. Ini memberi gambaran seolah-olah ikan baru naik dari laut.

Aku merapati – ikan kembong – bila di usik terasa ikan ini amat sejuk. Ertinya baru keluar dari peti air batu. Bila aku selidiki maka aku dapat tahu ikan ini mungkin diambail dari gedung Maju Ikan. Nah! Ramai juga Kakah dan Mak Cik yang obese –obese terpengaruh dan membeli ikan ikan ini.

Aku meleser ke tepi jetty. Ternampak satu iklan tertampal ditiang batu. Tanah tanah seluas lebih dari 10 ekar ingin dibeli. Ada beberapa number talipon - pasti warga kota yang menjadi macai cukong Singapura ingin membeli tanah rizab orang Melayu. Inilah caranya tanah tanah orang kampong hilang tergadai.

Tanah tanah landai ditepi pantai semuanya di rampas atas nama pembangunan. Mungkin ramai yang tidak tahu – Hotel Rasa Sayang di Pulau Pinang satu ketika dahulu adalah perkampongan Melayu. Bagitu juga Telok Kemang, Danga dan berpuluh kampong nelayan yang indah dan permai lupus atas nama pembangunan.

Kini iklan ‘rompakan halal’ telah muncul di Kuala Sedili.

Lalu aku terlupa dengan Tongkat Waran.

Lalu mencari makanan laut. Terjumpa sebuah kedai terus memesan udang goreng tepung untuk minuman petang. Tuan empunya kedai seorang lelaki dari Kajang yang merasa agak pelik kerana gaya kami yang bukan orang tempatan. Aku juga hairan kenapa dia datang bagitu jauh membuka kedai makan disini.

‘ Gua sewa orang punya… mahu cari makan maaaa..’

Pasar Tani makin sibuk. Lalu aku terfikir inilah wilayah Tongkat membesar. Kedai kedai papan masih lagi wujud tidak ditinggalkan seperti di Kuala Rompin. Kini jetty kelihatan teguh berdiri – bukan jetty kayu bakau lagi dizaman Tongkat. Bangunan-bangunan batu di tebing. Tidak wujud di zaman Tongkat. Perahu dan kolek tidak wujud lagi – kini kapal dari plastik dan berinjin kuat – ke laut China Selatan mencari ikan.

Apakah disini Tongkat jatuh cinta dan di tolak? Lalu ke Singapura membaawa hati. Akhirnya kesah cinta gagal ini dirakamkan dalam Uda dan Dara? Siapakah agaknya gadis itu?

Kalau cintanya tidak ditolak pastilah tidak muncul Uda dan Dara. Pastilah Tongkat menjadi nelayan atau menjadi JKK mencari projek membuat tanda jalan. AH ! Indahnya cinta yang gagal.

Tidak pula aku tahu – dimana sebenar Kampong Tanjung Lembu – kampong tempat Tongkat dilahirkan. Entah tetiba mungkin kerana udang galah yang bagitu enak aku terlupa untuk mencari terus.

Atau kerana hari telah bagitu lewat dan takut sampai ke JB di waktu malam.

Kami beredar. Apa yang aku ingat hanyalah jalan jalan lurus dihutan sawit.

Hendak ke JB wajib juga melintasi hutan sawit dan kemudiannya berganti dengan rumah rumah kampong yang tidak lagi indah dan permai. Jalan mulai sesak dan berdebu. Semakain rapat ke JB semakin hodoh pemandangan. dan semakian sesak jalan raya.

Aku pernah tinggal di tengah-tengah kota – JB – semalam di Central Polis Station pada September 1974. Kemudian berpindah ke Ayer Molek selama dua minggu. Ketika itu JB adalah kota yang indah. Kali ini aku tidak ingin masuk ke pusat kota – terus menyimpang ke Stulang Laut yang dulunya cantik dan indah tetapi kini dihodohkan oleh ‘nukelar bunker’ pulau Temasik.

Stulang Laut ini samalah seperti Langkawi – satu wilayah ‘ tanpa cukai’. Ada wilayah khas dimana kelab dan bar di buka untuk warga JB yang sering terperangkap dalam kota mereka yang dari hari ke hari semakin hodoh dan merimaskan. Lalu aku terfikir betapa baiknya nasib aku tidak dilahirkan di JB. Jika aku warga JB telah lama aku bunuh diri melihat kehodohan yang maha hodoh.

( semuanya dirakam dengan ingatan – kita sesama kita merakam perjalanan hidup kita. cuma bezanya hari ini kita berkongsi untuk melihat dunia. ada yang lebih ada yang kurang tetapi semuanya merayakan ke hidupan. hidup ini terus bergerak dan berjalan. semalam dan kelmarin tidak akan muncul muncul lagi.)




WAK SEMBAB BERFATWA LAGI



INI BUKAN STADIUM - NAK TAHU APA INI - TANYA LEBAI GOOGLE




MUHYIDDIN BIDAS KERAJAAN PEMBANGKANG TIDAK BAWA KEMAJUAN – melayau

Muhyiddin Yassin membidas kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang selepas pilihan raya umum lalu kerana gagal memajukan negeri yang ditadbir menyebabkan rakyat tidak menikmati kemajuan dalam erti kata sebenar.

Beliau berkata, hasil lawatannya ke beberapa negeri berkenaan baru-baru ini juga mendapati, mereka masih gagal untuk melaksanakan program pembangunan walaupun telah lama diberi mandat oleh rakyat.

Sebaliknya kata beliau, kerajaan negeri pembangkang hanya lebih banyak berpolitik dan tidak mempunyai agenda tertentu terutamanya dalam soal membangunkan negeri mereka.

Menurutnya, kerajaan Barisan Nasional (BN) lebih banyak berusaha untuk membangunkan rakyat dan tidak terlalu memikirkan mengenai soal politik.

KAH KAH KAH.. KAH KAH KAH..

woit… BILA SEMBAB BERFATWA… SATU MALAYSIA TERBARAI KETAWA… kah kah kah..

woit…NAK BUAT PEMBANGUNAN APA KE JADAH…kah kah kah..

woit…NAIK TANGGA … TERPIJAK TAIK…. kah kah kah…

kah kah kah… BUKA PEJABAT… TAIK JATUH… kah kah kah..

kah kah kah… BUKA LACI… TAIK TERKUMPUL… kah kah kah…

woit….LIMA PULUH TAHUN TAIK KERING GEROMBOLAN BERSEPAH SEPAH…. kah kah kah..

woit…TANAH ORANG KAMPONG KENA REMBAT…. kah kah kah…

woit…DI SELANGOR GERAN TANAH BERTINDEH TINDEH…SATU TANAH SEPULUH TUAN…kah kah kah…

kah kah kah... DI KUALA LUMPUR TANAH OARNG KAMPONG KENA REMBAT...kah kah kah

kah kah kah…DI SELABGOR..GEROMBOLAN SUDAH JUAL GERAN ATAS ANGIN…kah kah kah..

woit… BUKAN SAHAJA KEEWANGAN NEGERI HILANG… FAIL FAIL PUN HILANG… kah kah kah…

woit… MEMANG SAHEH SATU FATWA SEMBAB… GEROMBOLAN TIDAK MEMIKIR SOAL POLITIK….kah kah kah

kah kah kah… GEROMBOLAN ROMPAK SAJA…ASAL CUKUNG BAGI FULUS…. kah kah kah..

woit… HABIS SATU GUNUNG DI BAHAM LIM GO TONG… kah kah kah..

woit… HABIS SATU BUKIT DIBAHAM VINCENT TAN… kah kah kah..

woit… HABIS SATU SENTUL DI BAHAM…FRANCIS YEOH… kah kah kah..

woit... HABIS SATU TAMAN BAGI ANANDA...kah kah kah

woit... SATU PELABUHAN BAGI PADA TIONG...kah kah kah

woit.. HENTIKAN TANAH DI RAMPAS CUKONG…kah kah kah….

woit… LIMA PULUH TAHUN… MANA DIA BANDAR MELAYU….kah kah kah..

woit… LIMA PULUH TAHUN MANA DIA PEKAN MELAYU….kah kah kah..

woit… CAKAP KETUANAN MELAYU…. kah kah kah..

kah kah kah…LIMA PULUH TAHUN IALAH KETUANAN CUKONG…. kah kah kah…

woit... CUKUPLAA... JANGAN JADI BARUA CUKONG...kah kah kah..]

woit... HENTIKAN LAA MENIPU MELAYU...kah kah kah


nota:

tak payah cakaplaaaa
pakatan baru cuba mentabir dua tahun
itu pun banyak kena sabotage
itu pun banyak kena halang




MARI BERKENALAN DENGAN PFLP



RADIKAL CHIC - LEILA KHALED




POPULAR FRONT FOR THE LIBERATION OF PALESTINE

PFLP – Barisan Popular untuk Pembebasan Palestine - adalah gerakan garis kiri dalam perjuangan untuk membebaskan Palestine dari Zionis Isreal. PFLP muncul dari ombak nasionalisma Arab yang telah digelodak oleh Gamal Abdel Naseer di Mesir.

Apabila tentera Mesir, Syria dan Jordan kalah dalam perang Arab/Isreal pada tahun 1967 maka muncul generasi baru yang bangun berjuang mengangkat senjata.

Dengan berpandukan garis politik Marxist-Leninist, PFLP telah ditubuhkan dibawah tanah di Tebing Barat Palestine pada 11 Disember 1967 dibawah pimpinan Dr. George bash.

Garis kiri ini mendapat sokong hebat dari anak anak muda , kaum tani, buruh dan warga pelarian Palestine.

PFLP adalah gerakan yang terbesar sesudah Al-Fatah yang pada hari ini telah bersekongkol dengan Zionis Isreal.

Ombak revolusi tahun tahun 70’an yang membuka garis internationalist dunia dimana PFLP telah berkerjasama dengan kumpulan radikal kiri dari Jepun dan Eropah dan dari seluruh dunia.

PFLP juga bertanggung jawab membawa ombak baru – membajak kapal terbang. Operasi pertama dilakukan pada tahun 1967 apabila PFLP membajak El Al kapal terbang Isreal.

Pada tahun 1969 Leila Khaled gadis cun radikal chic yang cool telah membajak TWA 840 dalam perjalanan dari Rome ke Athens. Kapal terbang ini di bawa ke Syria dan diletupkan di padang pasir.


( Kamarade Salah al-Salah bekas pemimpin PFLP akan datang ke Kuala Lumpur. Satu pertemuan dengan anak anak muda dan warga Malaysia yang ingin tahu apa yang sedang berlaku di timur tengah khususnya Palestine sedang di rancang. Sila perhatikan iklan pertemuan ini )




CONTOH TERBAIK AYAT MENIPU



INI BUKAN JUAL PASIR - INI MENCANGKUNG DIATAS PADANG PASIR



KURANG 20 LORI BAWA SALIKA – AHMAD ZAHARI -melayau

Kerajaan negeri Johor menafikan dakwaan Mahathir Mohamad tentang beratus buah lori memasuki Singapura pada setiap hari bagi menghantar pasir silika ke negara jiran itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan negeri, Ahmad Zahri Jamil berkata, statistik Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Johor dari 1 Januari hingga semalam menunjukkan hanya 149 lori membawa pasir silika ke Singapura atau kurang daripada 20 lori pada setiap hari.


Mahahir berkata, Menteri Kerja Raya, Shaziman Abu Mansor menyatakan 500 buah lori dengan muatan pasir memasuki republik itu setiap hari namun rakan bekas Perdana Menteri itu memberitahu, jumlah sebenar adalah 700 buah lori.

Menurut Mahathir, Malaysia sepatutnya berhenti daripada menjual pasir itu ke Singapura yang mahu menggunakan pasir silika bagi membuat mikrocip.

Ahmad Zahri berkata, Johor sentiasa mematuhi ketetapan yang dibuat oleh kerajaan Persekutuan pada 30 Ogos 1997 yang mengenakan larangan eksport pasir.

“Kerajaan negeri melalui mesyuaratnya pada 3 Januari 2000 telah bersetuju untuk menguatkuasakan larangan eksport pasir yang dikuatkuasakan kerajaan Persekutuan.

“Pada 24 April 2002, kerajaan negeri juga telah menguatkuasakan larangan eksport bahan batuan (batu pejal) berukuran 9 inci ke atas,” katanya.

Beliau berkata, pasir silika ditakrifkan sebagai pasir yang mengandungi 95 peratus minimum silika seperti yang ditentukan secara analisis standard.

Ahmad Zahri berkata, pada masa ini hanya terdapat sembilan syarikat yang diberi permit untuk mengeksport pasir silika ke Singapura dan mereka dibenarkan mengeksport tidak lebih daripada 50 peratus hasil pengeluaran keseluruhan.

“Sekiranya jumlah eksport sesebuah syarikat itu telah mencapai jumlah maksimum bagi satu bulan, mereka tidak akan dibenarkan mengeksport pasir silika itu lagi dan terpaksa menunggu bulan berikutnya,” katanya.

KAH KAH KAH…


woit… APA BENDANYA YANG CUBA DI TERANGKAN… kah kah kah..

woit… CAKAP ADA DASAR TAK BOLEH EXPORT… kah kah kah

kah kah kah… KEMUDIAN KATA ADA SEMBILAN SYARIKAT YANG MENGEKSPOT… kah kah kah..

woit…. MANA DASAR YANG SEBENARNYA… kah kah kah..

nota:
sila baca betul betul dari perenggan lima hingga ke akhir.
apa malaon ni cakap. berpusing pusing.
ini macam nak menipu mak cik felda taib andak
inilah contoh bagaimana penyokong gerombolan
dijohor sudah jadi bangang.
mulut melopong masuk lalat ke mulut
keluar kat telinga kah kah kah




118.77 HEKTAR TANAH KUALA LUMPUR DI REMBAT CUKONG



SATU GUNUNG CUKONG PUNYA - MELAYU BANGGA DAPAT JADI PAK GARD





AKU JANJI PEMAJU DI TAGIH
- melayau

Pemaju projek Sentul Raya, Sentul Raya Sdn. Bhd. diminta menyediakan surat aku janji sebagai jaminan bahawa syarikat itu akan turut membina rumah kos rendah di dalam projek itu.

Surat itu juga sebagai jaminan kepada penduduk Kampung Railway, yang termasuk dalam tapak projek itu, bahawa masalah perumahan mereka akan selesai.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, M. Saravanan berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan berbincang dengan pemaju projek itu supaya membina rumah kos rendah selain kondominium serta pusat komersial.

"Pembinaan rumah kos rendah perlu bagi membolehkan golongan berpendapatan rendah termasuk yang mendiami rumah setinggan untuk memiliki rumah dan tinggal di kawasan itu apabila ia dibangunkan nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat tapak bagi perumahan kos rendah dalam projek Sentul Raya di sini semalam.

Saravanan berkata, walaupun masih tidak ada kata putus, namun melalui perbincangan, pemaju itu memahami Perintah Pembangunan DBKL iaitu tidak boleh membangunkan projek komersial di kawasan yang telah diperuntukkan untuk rumah kos rendah.

"Bagi menentukan projek rumah kos rendah dilaksanakan oleh pemaju, DBKL akan meminda syarat pembangunan kawasan itu dengan memasukkan syarat membina rumah kos rendah," katanya.

Dianggarkan kira-kira 2,400 unit rumah kos rendah akan dibina di situ.

Justeru, beliau berharap penduduk yang terlibat dengan projek Sentul Raya supaya bersabar dan tidak melakukan sesuatu yang melanggar undang-undang.

Dalam sesi lawatan selama hampir dua jam itu, Saravanan turut mengingatkan pemaju agar segera membersihkan kawasan terlibat kerana ia kini dipenuhi semak-samun dan sisa rumah yang sudah roboh.

"Suasana sebegini tidak seharusnya ada di tengah-tengah bandar raya dan sebagai pihak yang telah mengambil alih kawasan ini, mereka perlu bertanggungjawab,'' ujarnya.

Projek perumahan bercampur serta pusat komersial Sentul Raya yang bernilai RM7 bilion dibangunkan dalam kawasan seluas 118.77 hektar di Sentul.

Masalah mula timbul selepas penduduk Kampung Railway mendakwa pemaju telah tidak dibenarkan oleh DBKL untuk membina rumah kos rendah di tapak berkenaan tetapi dinafikan oleh DBKL sehingga memaksa pihak kementerian campur tangan.

Disember lalu, Persatuan Penduduk Kampung Railway dan sekitar Sentul menghantar memorandum bagi menuntut syarikat pemaju berkenaan membina rumah kos rendah dan sederhana di kawasan projek itu.

Perkampungan berkenaan asalnya adalah penempatan untuk kakitangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang kebanyakannya sudah menetapkan sejak enam dekad lalu dengan membayar sewa dan mereka bukan setinggan.

Sentul Raya Sdn. Bhd., anak syarikat YTL, didakwa telah berjanji pada 1994 untuk membina 3,000 unit rumah kos rendah dan sederhana, dua buah dewan serbaguna serta sebuah padang bola di satu kawasan di Sentul.

Perjanjian itu, kata mereka, termaktub dalam surat dan pelan projek bertarikh 6 Oktober 1994 yang ditandatangani oleh Pengarah Eksekutif Sentul Raya ketika itu, K. Tharmalingam.

Sehingga kini, masih terdapat 200 keluarga belum berpindah manakala 10 keluarga telah berpindah sejak tahun 1992 dan empat lagi telah berpindah ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Puchong.

Sementara itu, seorang penduduk, Letchumi Atlit, 60, berharap jalan penyelesaian dapat dicari demi kepentingan penduduk yang rata-rata berpendapatan rendah dan bekerja di kawasan berhampiran.

Dia yang merupakan generasi keenam menetap di kampung berkenaan mengakui sudah terbayangkan kesukaran yang bakal dihadapi sekiranya terpaksa berpindah ke PPR Puchong.

Bagi R. Nadharajan, 51, yang pernah menetap di kawasan tersebut dan kini berpindah sementara di PPR Puchong mengakui merasa terbeban kerana terpaksa berulang alik ke tempat kerjanya di Sentul.

Katanya, sejak tiga bulan berpindah ke PPR Puchong, pelbagai kesulitan dihadapinya terutama beban kewangan.

KAH KAH KAH

nota:

bacalah berita ini dengan betul betul.
lihat dan fahami bagaimana tanah di kuala lumpur ini jatuh ke tangan cukong.
ini aslanya tanah keretaapi tanah melayu.
cukong buat janji di zaman firaun.
tanah telah diambil
sekarang perjanjian tidak di endahkan

kenapa tak ada bulldozer pergi runtuhkan bangunan
kalau rumah orang kampong di berembang atau di kampong chu badak
bukan main cepat datang polis dan bulldozer.

apalah melayu tak sedar sedar
apalah melayu ini jadi bangang
apalah melayu tak faham faham
hari hari kena tipu
balik kampong jual getah buku kah kah kah




MENIPU LAGI



PERGI MEKAH ARAB PULAK TIPU JUAL TOYOL




MEKANISME HARGA BARU PETROL - melayau

Kerajaan akan mengumumkan mekanisme harga petrol yang baru sebelum Mei ini, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Ismail Sabri Yaakob.

Menurutnya, dalam aspek ini, Majlis Ekonomi Negara akan menentukan sama ada berlaku kenaikan atau penurunan harga petrol tersebut.

"Mekanisme petrol baru belum tahu lagi dan tunggu diumumkan nanti dan tidak akan diumumkan pada Mei tetapi lebih awal lagi

KAH KAH KAH..

woit… KEPALA BANA APA MEKANISME INI ?.... kah kah kah

woit… NAK MENIPU LAGI…. kah kah kah..

woit… CAKAP LAH TERUS TERANG… GAMIN TAK ADA DUIT… kah kah kah..

kah kah kah… DUIT HABIS BELI KAPAL SELAM… kah kah kah..

kah kah kah… SEKARANG GAMIN TAK ADA DUIT… KENA NAIKAN HARGA MINYAK… KENA NAIKKAN CUKAI …kah kah kah…

woit… CUKUPLAH TIPU MELAYU… kah kah kah..

woit… DAH LIMA PULUH TAHUN MELAYU KENA TIPU… kah kah kah..

nota:
semua nak tipu
tak pandai cakap betul betul
pening orang kampong
pagi jkk kelentong
tengah hari pegawai kerajaan kelentong
petang gerombolan kelentong
malam kang kong kelentong
akhirnya duduk tercangkung
korek tahi hidung kah kah kah