Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 29 September 2008

SELAMAT BERBUKA PUASA

Raya lagi satu ari
Puasa selesai esok

Semua dah balik kampung
Ada dalam kereta
Ada dalam bas
Ada dalam keretapi
Ada dalam van
Ada dalam lori

Jangan lupa yang dalam seluar
Lepas raya pakai lagi

Mana pegi kad selamat hari raya
Ilang entah ke mana
Setem tak laku lagi
Sampul surat tak laku
Budaya berubah
Bila teknoloji berubah
Arab tak naik kaldai lagi

Kalau nak hantar ucapan via sms
Hantar bulan depan
Kalau hantar pagi raya
Tak ada sapa nak baca
Sibuk makan lemang
Sibuk minum air tapai

Tapai adalah makanan melayu yang terbaik
Tapai adalah ciptaan budaya kita
Simpan tapai lama-lama
Dan rasakanlah nikmatnya

Hari raya tanpa tapai
Hari raya yang gagal
Kalau tapai tak ada
Bulan tak muncul di teluk kemang

Dari zaman berzaman tinggalan datuk nenek moyang kita
Ragi dan tapai tuak dan nira minuman yang menggembirakan
Peranchis berbangga dengan champangne
Melayu berbangga dengan tapai
Kalau jepun dengan sake
Melayu dengan air tapai
Kalau Arab dengan arak tamar
Melayu dengan tuak tapai

Selamat Bertapai









SENYUM PETANG

Datin Maznah isteri Datuk Paduka Baginda Rais Yatim tersesat di New York.
Suaminya sedang bergedompel dalam bangunan Bangsa Bangsa Bersatu. Cari punya cari dia tak tahu jalan.

Lalu dia menalipon suaminya.

Datin Maznah : ello bang esa sosek?

Rais Yatim: kek mano tu? Jalan apo? Jalan apo? Baco tulisan namo jalan tu….

Datin Maznah : Esa ket simpag Jalan Walk dan Don’t Walk….. kah kah kah



SEMBILAN DIGANTUNG KEAHLIAN UMNO

KUALA LUMPUR 29 Sept. Lembaga Disiplin UMNO menggantung keahlian selama tiga tahun terhadap sembilan ahli parti kerana melakukan sabotaj dan rasuah politik.

Pengerusi Lembaga Disiplin parti, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata, antaranya ialah bekas Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kota Tinggi, A. Malek Daing A. Rahaman.


kah kah kah….. sabotaj?? kah kah kah…. ni bahaya ni…. ada gerakan sabotaj….kah kah kah….

binatang apa RASUAH POLITIK ni…. kah kah kah …. tak pernah dengar konsep rasuah politik…. cam mana ni…. rasuah bagi duit…. kalau rasuh politik bagi politik ke?? kah kah kah…


MT UMNO BERHAK TANGGUHKAN AGM – MUHYIDDIN - mSTAR

KUALA LUMPUR: Penangguhan mesyuarat dan Perhimpunan Agung Umno ke Mac depan tidak melanggar manamana peraturan perlembagaan parti, kata Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, Majlis Tertinggi (MT) Umno berhak menetapkan tarikh Perhimpunan Agung.


kah kah kah….. mamat sembab ni apa hal ni….. tak de sapa pun peduli ada agm atau tidak….. orang sibuk nak bakar lemang…. nak anyam ketupat …. sapa ambil pot…. kah kah kah… mamat ni takut pada sapa ni…..

woit buatlaaaa apa nak buat….. tak de siapa yang peduli lagi….yang penting jangan kansel sidang parlimen…. yang lain tu silakan…. nak tendang dolah ke…. nak tendang najib ke…. nak jilat madey ke…. silakan…. satu je rakyat nak tahu muka sembab ni kerana apa?..... kah kah kah…. napa tak botox…..kah kah kah


HARI HARI AKHIR SEORANG DOLAH

UMNO Bahagian Cheras di Wilayah Persekutuan Ahad malam mengambil langkah pertama kearah peralihan kepimpinan yang ditetapkan pada bulan Mac tahun depan dengan mengistiharkan akan calonkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden UMNO dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden dalam mesyuarat UMNO Bahagian itu pada 12 Oktober ini.

UMNO Bahagian Titiwangsa sejurus itu mengikut jejak UMNO Bahagian Cheras dengan mengumumkan keputusan yang sama.


kah kah kah….. kesian dolah…. mesyuarat bahagian lum mula tapi cheras dan titiwangsa dah mula tembak…. kah kah kah…. muhyiddin jurucakap madey makin naik tocang…. dia tak tahu lepas ni dia akan kuyup sama…. kah kah kah…

kah kah kah ….napa dia orang tak sabar ni…. dolah lum buat keputusan lagi… bagilaaa chan….

kah kah kah….kesian apa akan jadi dg kj nanti…. A.B. Tahir nak lari ke mana? FBI cari dia…kah kah kah….kamaludin nak gi mana….kah kah kah….



LAGI PEMIMPIN GERAKAN SERTAI PKR - mStar

PETALING JAYA: Lebih 20 ahli Gerakan Wilayah Persekutuan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini dengan lebih ramai dijangka berbuat demikian dalam beberapa minggu akan datang.

Bekas Ketua Biro Penerangan Gerakan Wilayah Persekutuan, Gan Kok Keng berkata, sekurang-kurangnya 300 orang dari empat bahagian bakal menyertai parti pembangkang tersebut.

Bahagian-bahagian itu ialah Setiawangsa, Wangsa Maju, Bukit Bintang dan Kepong.

Gan yang telah menjadi anggota Gerakan sejak 24 tahun lalu berkata, pihaknya bertindak keluar parti kerana ia sudah tidak berupaya untuk memainkan peranan yang berkesan dalam Barisan Nasional (BN)


ah kah kah….. berita ini gua tak faham….. kah kah kah…. ada munkee mana-mana yang bolih terangkan makna berita ini….. kah kah kah

kah kah kah... ni berita apa ni... gua bingonglaaaa.... kah kah kah



MALAYSIA BIMBANG CAMPUR TANGAN AS

NEW YORK: Malaysia menyuarakan kebimbangan di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berhubung cubaan Amerika Syarikat (As) baru-baru ini yang mempersoalkan undang-undang dan pentadbiran badan kehakimannya.

"Jika mahu, kami juga boleh mempersoalkan asas perundangan dalam penahanan tanpa perbicaraan di Teluk Guantanamao, tetapi kami tidak berbuat demikian sepertimana kami juga tidak mempersoalkan tindakan masyarakat dalam bidang kuasa lain," kata Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim
.

kah kah kah….. kenapa tak kritik guantanamao…. napa takut ke ? takut kena sekeh ? kah kah kah….. diam aje buat ape….. ikutlaaa macam cuba dan chavez….. hentam amerika…. ni kapal amerika yang bocor keluarkan racun radio aktif pun tak berani nak marah…. kah kah kah….

tulis laaa surat kiriman ke new york times…. komplain laaa pada wahington post…..pangilaaa press cinference di new york.... kah kah kah... mi no spik inglis... tak ada media yang ambil pot....kah kah kah..asik-asik berita keluar dalam akhbar mama juwie…. mana ada standard…. kah kah kah…

woit…. dah jumpa dino…. anak kao dia lari ke mana? tok kadi cari dia…. bini dia dah bunting….kah kah kah…. entot entot lari ke….. kah kah kah



KAMPUNG SRI TANJUNG CIPTA REKOD PASANG 40,000 PELITA –U.Malayau

ALOR GAJAH 28 Sept. - Kampung inap rumah terkenal Melaka, Kampung Sri Tanjung berjaya memecahkan rekod Malaysia Books of Records (MBOR) apabila memasang lebih 40,000 pelita tradisional di sepanjang laluan masuk di kampung tersebut sejak Selasa lalu.

Perkara itu telah disahkan pegawai MBOR, Ricky Yap pada majlis khas sempena pengumuman itu yang turut dihadiri Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, di sini malam tadi.


kah kah kah….pelita ini dipasang agar angkasawan cina yang sedang berjalan di angkasa lepas akan konfouse dan salah baca peta dunia….. dia ingat kampung ni ialah new york….. kah kah kah…. idea bangang lagi ngok…

kah kah kah….. satu lagi rekod dunia…. dulu bendera tebesar…. roti john terpanjang…. ketupat terbanyak…..dan kentut petai terbusuk…..kah kah kah… tak de kerja lain….. macam mana dengan rekod ahli politik kelentong terbanyak….. kah kah kah…